Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

OFICINA DE PREVENCIÓ I LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 13009
Resolució de 14 de desembre de 2018 per la per la qual es crea la bústia de Denúncies de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears i se'n regula el funcionament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 7 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, disposa que el reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la corrupció a les Illes Balears ha de garantir que tots els ciutadans de les Illes Balears, independentment de la seva illa de residència, puguin presentar denúncies i col·laborar amb l'Oficina, d'acord amb els principis de descentralització i desconcentració, física o virtual, previstos a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. En aquest sentit, s'ha de preveure la regulació de les denúncies a través de sistemes no presencials. El reglament també ha de preveure com i on es realitzarà la col·laboració entre el denunciant i l'Oficina, un cop admesa a tràmit la denúncia, quan el denunciant resideixi fora de l'illa on està ubicada la seu de l'ens anticorrupció.

Addicionalment, estableix el seu article 11 que les actuacions de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears es duran a terme assegurant en tot cas la reserva màxima per evitar perjudicis a la persona o l'entitat investigada, a les persones denunciants i a les entrevistades amb motiu de les funcions d'investigació i inspecció.

El Reglament de Funcionament i Règim Interior de l'Oficina, aprovat per la Comissió d'Afers Institucionals i Generals en sessió ordinària de 21-11-2018 (BOIB de 13-12-2018), indica en el seu article 30 que l'Oficina habilitarà un formulari , a la seu electrònica, per facilitar la presentació de les denúncies i que aquestes siguin accessibles a tota la ciutadania de les Illes Balears; que les persones que presentin denúncies mitjançant el formulari, han d'obtenir un justificant d'entrada en el Registre General electrònic; i que les autoritats, els empleats públics i altres persones a què es refereix article 14.4 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, únicament podran presentar denúncies o alertes per mitjà d'aquest formulari. I afegeix finalment que mitjançant una resolució del director o la directora es pot crear una bústia de denúncies o alertes anònimes que funcioni com a canal telemàtic segur per a la presentació de denúncies o alertes dirigides a l'Oficina.

En compliment del citat mandat i en l'exercici de les competències atribuïdes al director de l'Oficina, s'acorda crear la Bústia de Denúncies de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, i regular el seu funcionament i condicions d'ús d'acord al que s'estableix en l'Annex d'aquesta Resolució.

Esta resolució produirà efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició en el termini màxim d'un mes davant aquest mateix òrgan d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre , de procediment administratiu comú de les administracions públiques, o recurs contenciós-administratiu davant el jutjat contenciós administratiu que correspongui, en el termini màxim de dos mesos, de conformitat amb el que preveuen els articles 8, 45 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; ambdós terminis a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB. Tot això sense perjudici de qualsevol altra acció que s'estimi pertinent.

 

Palma, a 14 de desembre de 2018.

El director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears Jaime Far Jiménez

 

 

 

ANNEX Regles de funcionament de la Bústia de Denúncies i condicions d'ús

Primera. Mandat legal

La posada en marxa de la Bústia de Denúncies respon al mandat recollit en els articles 7 i 11 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, de garantir que tots els ciutadans de les Illes Balears, independentment de la seva illa de residència, puguin presentar denúncies i col·laborar amb l'Oficina, d'acord amb els principis de descentralització i desconcentració, física o virtual, previstos a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, havent de preveure la regulació de les denúncies a través de sistemes no presencials.

Segona. Definició i àmbit de la Bústia de Denúncies

1. La Bústia de Denúncies és un canal de comunicació electrònica que facilita la participació ciutadana i permet que qualsevol persona comuniqui fets o conductes que siguin contràries al dret i als principis o regles ètiques i de bon govern i administració que determina el marc normatiu vigent.

2. Les denúncies o alertes efectuades a través de la Bústia de Denúncies s'han de referir a accions o omissions que es produeixin en l'àmbit d'actuació de l'Oficina, definit en l'article 2 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre.

Tercera. Principis generals de funcionament de la Bústia de Denúncies

1. Les persones que posin en coneixement de l'Oficina una conducta contrària a dret i als principis o regles ètiques i de bon govern i administració podran interactuar amb l'Oficina, si així ho decideixen voluntàriament.

2. La Bústia de Denúncies també incorporarà mecanismes d'interacció amb informants anònims que estaran orientats a garantir aquesta col·laboració.

3. Per cada comunicació realitzada, la Bústia de Denúncies assignarà un codi alfanumèric a través del qual la persona informant, anònima o no, podrà accedir al sistema i interactuar amb el personal de l'Oficina encarregat de l'anàlisi de denúncies o alertes.

4. Tant en el cas de denúncies o alertes anònimes com identificades, l'Oficina garanteix la total confidencialitat en la gestió de la Bústia de Denúncies. Aquesta garantia de confidencialitat no impedeix la cessió de les dades que requereixin els jutjats i tribunals en exercici de la seva funció jurisdiccional, o la fiscalia en exercici de les facultats d'investigació.

5. Totes les denúncies o alertes que es presentin mitjançant la Bústia de Denúncies seran tramitades d'acord amb el procediment previst en els articles 31 i 32 del Reglament de Funcionament i Règim Interior de l'Oficina, excepte aquelles que incorrin en falsedat evident, en el qual cas podran ser objecte de procediment sancionador conforme estableix el títol III de la Llei 16/2016, de 9 de desembre.

6. S'investigaran, després de la comprovació de la seva versemblança, aquelles denúncies o alertes que continguin una descripció suficient que permeti identificar el fet o la conducta i que estiguin dins de l'àmbit d'actuació de l'Oficina.

7. No s'admetran, i s'exceptuen en tot cas de l'obligació de comprovar, les denúncies o alertes que resultin faltes de fonament o notòriament falses. Tampoc seran admeses les que comuniquin fets que no siguin competència de l'Oficina, que estiguin investigades per l'autoritat judicial o el ministeri fiscal, o que d'alguna altra manera incompleixin les condicions fixades en aquesta resolució.

Quarta. Drets de les persones informants

1. La presentació de denúncies o alertes a la bústia de Denúncies no implica necessàriament l'inici d'un procediment administratiu, ni tampoc produeix l'efecte de presentació en el Registre d'entrada de l'Oficina. A la persona que informa o comunica els fets no li correspon la condició de persona interessada en un procediment administratiu.

2. Les denúncies o alertes tampoc són constitutives d'exercici del dret de petició, ni comporten la formulació d'un recurs administratiu ni l'exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual tinguin dret les persones que les formulen.

3. L'Oficina protegirà en els seus drets a les persones que facin ús de la Bústia de Denúncies sense que es puguin derivar conseqüències lesives per a la seva esfera personal o professional, llevat que es facin amb ple coneixement de la seva falsedat o faltant de manera temerària a la veritat, en el qual cas no seran objecte d'investigació.

4. Les persones informants tenen dret a la confidencialitat de les denúncies o alertes que presentin i a mantenir el seu anonimat si així ho desitgen.

Cinquena. Obligacions de les persones informants

1. Les persones que facin ús de la Bústia de Denúncies han de tenir indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquin i han d'estar basats en documents o informacions contrastades, no podent formular denúncies o alertes genèriques, de mala fe o amb abús de dret.

2. Les persones informants estan obligades a descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquin i han de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita o indicis objectius, i, si són coneguts, els presumptes responsables, la data de la comissió i l'abast econòmic de la infracció denunciada.

3. La persona informant es fa responsable de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seva comunicació i del seu ús només als efectes de mantenir la relació amb l'Oficina i d'addicionar informació rellevant.

4. L'Oficina no emprendrà actuacions fonamentades únicament en opinions.

5. La persona que comuniqui fets que vulnerin el principi de bona fe o amb abús de dret, o que vulnerin els drets fonamentals a l'honor, la imatge i la intimitat personal i familiar de terceres persones o que siguin contràries a la dignitat de la persona, pot incórrer en responsabilitat civil, penal o disciplinària previstes en l'ordenament jurídic.

Sisena. Investigació dels fets comunicats

Un cop rebuda la comunicació, alerta o denúncia, l'Oficina aplicarà el procediment previst en els articles 31 i següents del Reglament de Funcionament i Règim Interior.

Setena. Dades de caràcter personal

En el cas que s'incloguin dades personals a les denúncies o alertes o informacions rebudes, les mateixes seran tractades de forma reservada per tal de dur a terme les tasques pròpies d'anàlisi i investigació en matèria de frau i corrupció. La informació detallada sobre el tractament i els drets que la normativa reserva als interessats es pot consultar a la pàgina web de l'Oficina https://www.oaib.es.

Vuitena. Acceptació de les condicions d'ús

1. La participació ciutadana materialitzada a través de la presentació de les denúncies o alertes a la bústia de Denúncies implica l'acceptació de les condicions d'ús que es contenen en aquesta resolució.

2. Queda prohibit formular denúncies o alertes amb una finalitat diferent de la que preveu aquesta resolució.

Novena. Òrgan responsable de la gestió de la Bústia de Denúncies

Correspon a l'Àrea d'Investigació i d'Inspecció de l'Oficina gestionar la Bústia i les denúncies o alertes a què es refereix aquesta resolució.

Desena. Règim transitori

Les possibilitats d'interacció entre els denunciants o alertadors i l'Oficina s'habilitaran tan aviat es disposi de l'entorn tecnològic que possibiliti aquesta interacció. Fins a aquest moment, es podran presentar denúncies, anònimes o no, però sense possibilitat d'interacció per a les primeres.