Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12994
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de construcció d’una deixalleria municipal a la parcel·la 271 del polígon 8. TM Inca (94a/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de construcció d’una deixalleria municipal a la parcel·la 271 del polígon 8. TM Inca, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d’avaluació ambiental.
D’acord a la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l’Annex II (projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental quan així ho decideix l’òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d’emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l’annex 1 o operacions R12 i R13 de l’annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l’interior d’una nau a polígon industrial.)
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte la construcció d’una nova deixalleria en el nucli urbà d’Inca per a l’aportació de residus d’origen domèstic provinents de les llars, de petits comerços, oficines i empreses de servei. L’exercici de l’activitat consisteix en emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l’àmbit de la recollida a l’espera del seu tractament o eliminació en abocador o centre de reciclatge autoritzat.
La deixalleria projectada s’ubicarà en la parcel·la 271 del polígon 8, en la cantonada Avinguda Reis catòlics Camí Vell d’Alcúdia. És de titularitat municipal. Tindrà una superfície de 1942 m2 dissenyada en 2 nivells:
Nivell inferior disposarà d’un edifici administratiu, instal·lacions cobertes pel residus perillosos (magatzem de 6 compartiments separats) i una esplanada central i zona enjardinada.
L’edifici proposat consta d’una oficina de 10.56m2 i un bany adaptat de 6.4m2 connectat a la xarxa municipal de clavegueram. A la coberta de l’edifici s’instal·laran plaques fotovoltaiques. A la part inferior s’ha projectat un aljub per a la recollida d’aigües pluvials procedents de les taulades del magatzem i de la oficina de recepció que s’utilitzarà pel reg i la neteja.
El magatzem per a diversos residus es tractarà d’un edifici de 124,8m2 amb el sòl de material impermeable i un sistema de recollida de residus líquids.
A la zona de l’esplanada i trobem una zona de grans contenidors i una altra amb la resta de contenidors.
Nivell superior és una plataforma de formigó armat situada a 1,20 metres d’alçada respecte el nivell inferior a la qual s’hi accedeix mitjançant una rampa. Facilita l’aportació de residus als contenidors de gran capacitat.
La instal·lació disposarà de dues portes d’entrada de 4m d’amplada. La pavimentació general interior accessible amb vehicles o vianants estarà formada per una solera de formigó de 20cm de gruix. Les aigües pluvials caigudes sobre les zones pavimentades seran recollides mitjançant una xarxa d’embornals que la conduirà per gravetat cap un separador d’olis i greixos.
Es contempla un tancament perimetral format per una paret de formigó armat de 2 m d’alçada amb una reixa superior de malla electrosoldada metàl·lica d’1 metre d’alçada. Es proposa una pantalla vegetal perimetral, una zona verda a les cantonades i arbres a l’interior estratègicament situats per generar ombra. Es seleccionaran espècies mediterrànies amb requeriments hídrics baixos.
Es disposarà d’una bàscula per a vehicles que permeti pesar tots els residus que entren i surten. També es preveu una instal·lació de vigilància i control que constarà d’un sistema de vigilància de dues càmeres.
Es tracta d’una parcel·la integrada a terrenys situats en sòl urbà, inclosa dins una unitat d'actuació (UA-19) i en zona qualificada de Sistema General de Comunicacions i Infraestructures d’instal·lacions i serveis, SGCI/IS-12, segons el planejament municipal vigent.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Atesa la natura de l’activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s’apliquen les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental.
Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Durant la fase d’explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
S’han efectuat consultes a:
Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d’Aigües Subterrànies.
Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d’Estudis i Planificació.
Direcció Insular Urbanisme, Departament de Territori i Infraestructures.
Direcció Insular de Territori i Paisatge.
Departament de Medi Ambient, del Consell de Mallorca.
Direcció General de Salut Pública i Participació, Conselleria de Salut.
El Servei d’Aigües Subterrànies en data 26/06/2018, va informar el següent:
1. La parcel·la on s’ubica el projecte no es troba en el perímetre de protecció de cap captació per abastiment humà. El pou més proper es troba a uns 900 metres de la ubicació proposada.
2. A l’entorn de la parcel·la on s’ubica el projecte (radi de 100m) es localitzen tres aprofitaments per reguiu, cap per ús domèstic.
Va concloure que no trobava cap impediment per a la execució del projecte.
El Servei Insular de Residus en data 26/06/2018 va informar el següent:
1. Segons estableix la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, el Consell de Mallorca té atribuïdes les competències relatives a l’elaboració i aprovació del Pla Director Sectorial de residus sòlids no perillosos com a instrument d'ordenació del territori.
2. Segons estableix la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, correspon als Ens Locals, com a servei obligatori, la recollida, els transport i el tractament dels residus domèstics generats a les llars, als comerços i als serveis segons estableixin les seves ordenances.
3. Segons determina la memòria ambiental de la nova deixalleria d'lnca, el projecte de l'esmentada deixalleria haurà de ser objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada donat que aquest s'inclou dins el llistat de l'annex 2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
4. A la nova deixalleria d'lnca es farà emmagatzematge de diverses fraccions de residus, perillosos i no perillosos, i es farà el tractament (compactació) de la fracció de paper i cartró, per tant aquesta instal·lació estarà sotmesa a les autoritzacions establertes per la Llei 22/2011 de residus.
5. Des del punt de vista territorial, la parcel·la a on se vol ubicar la nova deixalleria està classificada com a sòl urbá i com sistema general de comunicacions i d'infraestructures, no fa falta canviar-li la qualificació, i segons estableix la seva memòria ambiental compleix amb les normes del PGOU d'lnca, per tant no hi ha cap restricció per poder implantar la deixalleria en la parcel·la seleccionada.
6. Respecte a l'emmagatzematge dels residus no perillosos, la nova deixalleria compleix amb el que estableix la Llei 22|2011 pel que fa al temps d'emmagatzematge, a la separació de les diferents fraccions emmagatzemades i a les mesures de prevenció per evitar que els residus emmagatzemats puguin contaminar el medi ambient.
7. Pel que fa a l'emmagatzemament dels pneumàtics fora d'ús, la nova deixalleria compleix amb el que estableix l’annex sobre condicions tècniques de les instal·lacions d'emmagatzematge del Reial decret 1679/2005, de 30 de desembre, sobre la gestió de pneumàtics fora d’us.
8. Pel que fa a les condicions d'emmagatzematge de RAEE, la nova deixalleria compleix amb el que estableix el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, i té bàscula per pesar els RAEE a la sortida de la instal·lació, amb zones cobertes i amb sòl impermeable amb un sistema de recollida de líquids per vessaments o fuites que a més permeten separar els RAEE en les diferents categories, i en particular els destinats a la preparació per la reutilització de la resta, i l'accés a la instal·lació està controlat.
9. La nova deixalleria d'lnca compleix amb els requisits de la guia técnica per a la implantació i gestió de deixalleries publicada per la Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus del Govern de les Illes Balears.
10. La deixalleria compta amb un espai d'emmagatzematge d'objectes per a la seva reutilització que és adequat pel seu ús donat que aquest espai està cobert, te un sòl impermeable, te prestatgeries per a la col·locació dels objectes, està tancat i el seu accés està controlat.
Per tot això, informa favorablement sobre la realització del projecte de la nova deixalleria.
El servei de salut ambiental en data 30/08/2018 va informar el següent:
- La documentació rebuda no inclou a la normativa vigent en relació a les aigües de consum humà:
a) Real Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel que s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà.
b) Decret 53/2012, de 6 juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
c) Real Decret 865/2003, de 4 juliol, pel que s’estableixen els criteris higiènic-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.
- S’indica que l’escomesa d’aigua per consum humà es farà de la xarxa municipal d’aigua potable; es considera així que es compleix el Real Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel que s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà.
- Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d’aigües superficials i subterrànies són adequades.
El servei insular de Territori i Paisatge en data 28/09/2018 va informar el següent:
1) Referent al Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus urbans de l'illa de Mallorca, segons l'Annex I ,els Parcs Verds hauran de complir una sèrie de requisits tècnics: han d'estar construïts en terrenys municipals, tenir bona accessibilitat pels veïns i vehicles, estar situats dins els límits del nucli urbá, a una distància relativament curta del centre de la població, tenir arqueta d'aigua, tanca de seguretat del recinte d'una algada de 2 m, s'ha d'habilitar una caseta dins del Parc Verd per l'encarregat, es proposa la creació d'una zona verda voltant el recinte del Parc Verd...
Segons la documentació aportada sembla que es compleixen els requisits de l'annex I.
2) Referent a la classificació dels terrenys
Segons el Planejament vigent d'Inca, que ja està adaptat al Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), el projecte està situat en sòl urbá, en un Sistema General de Comunicacions i Infraestructures d’instal·lacions i serveis, SGCI/IS-l2, on els centres de recollida, tractament i eliminació de residus sòlids, abocadors..,són usos permesos. Per tant, l'ús projectat de Parc Verd és un ús permès. Tot això sense perjudici de l'execució de l'U. A. on està situat el Parc Verd i la gestió del planejament urbanístic vigent.
3) Referent a la situació actual del terreny als afores d'Inca, s’haurà de respectar allò que preveu l'article 68 de la LUIB, pel que fa a les normes d'aplicació directa, respecte a l'adaptació de les instal·lacions, construccions i edificacions en els seus aspectes bàsics a l'ambient en que estiguin situades, especialment en llocs de paisatge obert i natural, rural o marítim, o en les immediacions de les carreteres i camins de trajecte pintoresc.
Cal estudiar les principals visuals dels terrenys afectats des del nucli d'Inca i vicevérsa, per tal de minimitzar l'impacte visual i paisatgístic i harmonitzar la proposta amb l'entorn, adoptant les mesures correctores escaients.
Va concloure:
Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, s'informa favorablement la proposta d'avaluació ambiental estratègica simplificada sempre que es tinguin presents els següents condicionants:
Caldrà respectar allò que preveu l'article 68 de la LUIB, pel que fa a les normes d'aplicació directa, respecte a l’adaptació de les instal·lacions, construccions i edificacions en els seus aspectes bàsics a l'ambient en que estiguin situades així com tenir en compte els objectius de l'ART 11.1 Façana d'Inca, creació de zones verdes en els accessos a la ciutat, millorar l’imatge de la ciutat..., ja que el nou parc verd estarà situat en l'accés a Inca.
Per tant, caldrà estudiar les principals visuals dels terrenys afectats des del nucli d'Inca i viceversa, per tal de minimitzar l'impacte visual i paisatgístic i harmonitzar la proposta amb l'entorn, adoptant les mesures correctores escaients.
Cal estudiar la possibilitat de situar l'espai d'enjardinament a l'exterior del mur de tancament de la parcel·la, tal i com es resol en la secció del mur del nou vial UA-19, per tal de minimitzar l'impacte paisatgístic del mur de formigó de tancament de la parcel·la.
Tot això sense perjudici de l'execució de l'U.A. on està situat el Parc Verd i la gestió del planejament urbanístic vigent. Aquest informe s'emet des del punt de vista del compliment de les determinacions del PTIM, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les seves competències i tenint en compte que el planejament d'Inca ja està adaptat al Pla Territorial Insular de Mallorca.
El servei insular d’urbanisme en data 16/10/2018 va informar el següent:
En la memòria ambiental s'indica que es pretén traslladar la deixalleria actual a un nou solar estratègicament situat, amb major superfície que l'actual i adequat a les necessitats del municipi en gestió de residus.
En la documentació es fa esment a la Llei 11/2006, de 14 de setembre, que va ser derogada en part per la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
El projecte indica que la capacitat d'emmagatzematge de residus perillosos serà inferior a 100Tn. Aquesta nova deixalleria es pretén implantar a una parcel·la de sòl urbà situada a l'avinguda Reis Catòlics amb una superfície de 1 .945 m2, però mancada de desenvolupament per la qual cosa es troba inclosa dins una unitat d'actuació (UA-19), creada per a l'execució i cessió de vials i zona verda, així com la cessió del sòl del Sistema General núm. 20 (Deixalleria), a executar per Compensació.
La parcel·la de la instal·lació es situa en sòl urbà en una zona qualificada de sistema general de comunicacions i infraestructures, instal·lacions i serveis segons el planejament municipal vigent.
Els paràmetres urbanístics pels sistemes generals es defineixen a l'article 150 de les normes del PGOU d'lnca.
S'indica que la redacció del projecte de la nova deixalleria s'emmarca dins la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats que estableix que les entitats locals habilitaran espais establiran instruments o mesures per a la recollida separada de residus domèstics i en el seu cas, comercials als que sigui precís donar una gestió diferenciada bé per la seva perillositat, per facilitar el seu reciclatge o per preparar els residus per a la seva reutilització.
Va concloure:
Recordar que el projecte haurà de complir la normativa sectorial d'aplicació, és a dir, aquella vigent en matèria de residus, així com allò que estableixi el Pla General d'Ordenació Urbana d'lnca, en especial pel que fa al desenvolupament de la Unitat d'Actuació UA-19, En qualsevol cas, les anteriors observacions es fan des d'una lectura del document que es cenyeix estrictament al previst en la legislació ambiental, i a partir del nivell de definició de la documentació aportada.
No s’ha rebut resposta de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d’Estudis i Planificació.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta d’una instal·lació d’emmagatzematge i pre-classificació de residus a l’espera del seu tractament o eliminació situada en un àmbit classificat com urbà, inclosa dins una unitat d'actuació (UA-19) i en zona qualificada de Sistema General de Comunicacions i Infraestructures d’instal·lacions i serveis, SGCI/IS-12. La parcel·la ocupada té una superfície de 1942 m2. No està afectada per cap APR.
2.Ubicació del projecte: La deixalleria projectada es localitza en la parcel·la 271 del polígon 8, en la cantonada Avinguda Reis catòlics Camí Vell d’Alcúdia. Atès que la zona està enclavada en un paisatge urbà, la instal·lació no se situa en paisatge obert o pintoresc, ni en l’àmbit de visuals de conjunts urbans de característiques o d’importància destacable.
No hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit. Es tracta d’una zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
3.Característiques del potencial impacte: L’àrea geogràfica afectada serà reduïda, com s’ha exposat es tracta d’una superfície de 1492 m2. Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Durant la fase d’explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
A l’àrea on s’ubica la parcel·la no hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP. Es tracta d’una zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana sense risc potencial significatiu per inundacions. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
Atesa la natura de l’activitat a desenvolupar, si s’apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s’espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de deixalleria municipal d’Inca, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:
-Es disposarà d’un sistema separador de greixos, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials procedents de la xarxa d’imbornals de la deixalleria, prèvia al seu abocament a la xarxa municipal d’aigües pluvials. Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S’hauran de guardar els justificants d’aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.
-A l’hora de implementar la barrera vegetal cal estudiar la possibilitat de situar l'espai d'enjardinament a l'exterior del mur de tancament de la parcel·la, tal i com es resol en la secció del mur del nou vial UA-19, per tal de minimitzar l'impacte paisatgístic del mur de formigó de tancament de la parcel·la. Es farà amb espècies vegetals autòctones i baix requeriment hídric, en tot el límit de la parcel·la per tal de reduir l’impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l’entorn més proper. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.
Es recorda que:
-S’haurà de complir la normativa sectorial d'aplicació, és a dir, aquella vigent en matèria de residus, així com allò que estableixi el Pla General d'Ordenació Urbana d'lnca, en especial pel que fa al desenvolupament de la Unitat d'Actuació UA-19.
-Caldrà respectar allò que preveu l'article 68 de la LUIB, pel que fa a les normes d'aplicació directa, respecte a l’adaptació de les instal·lacions, construccions i edificacions en els seus aspectes bàsics a l'ambient en que estiguin situades així com tenir en compte els objectius de l'ART 11.1 Façana d'Inca, creació de zones verdes en els accessos a la ciutat, millorar l’imatge de la ciutat..., ja que el nou parc verd estarà situat en l'accés a Inca.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, a 9 de novembre de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias