Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12993
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació de la capacitat de tractament de VFU en el CARD Reciclajes Ibiza S.L. TM Sant Antoni de Portmany. (180a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 d’octubre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació de la capacitat de tractament de VFU en el CARD Reciclajes Ibiza S.L. TM Sant Antoni de Portmany, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que
Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
a) Els projectes inclosos en l’annex II
b) (...)
c) Qualsevol modificació de les caracteristiques d´un projecte de l ´annex I o de l ´annex II... ja autoritzats, executats o en procés d´execució, que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient. S´Entén que una modificació pot tenir efectos adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:
...
iii. Un increment significatiu de la generació de residus.
El supòsit de la VFU es pot considerar inclòs dins l’annex II, grup 6 apartat 2
(Instal·lacions d´emmagatzematge de ferralla, d´emmagatzematge de vehicles fora d´ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l´interior d´una nau a polígon industrial.)
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte té per objecte l´ampliació de la capacitat de tractament de VFU en el CARD reciclajes Ibiza SL. El promotor sol·licita incrementar dels 960 VFU/any ja autoritzats fins a 2640 VFU/any sense fer cap modificació de les instal·lacions. La modificació proposta consisteix en utilitzar la zona exterior de la instal·lació (actualment emprada com aparcament ) per a la recepció de VFU.
La instal·lació s´implanta sobre una parcel·la inclosa en la delimitació del polígon industrial de Montecristo.
El polígon està dins una zona de risc a la vulnerabilitat d´aqüífers mitjana.
Al tractarse d´una zona industrial no hi ha hàbitats d´interés comunitari.
3.Avaluació dels efectes previsibles
No hi ha canvis en el funcionament de l’activitat respecte del projecte ja aprovat per la CMAIB (19/02/2010 informe favorable del Ple de la Comissió de Medi Ambient). Ni es gestionen nous residus, ni es modifica l’operativa actual. La Memòria Ambiental indica que només es modifiquen els temps de tractament i els horaris de treball per augmentar la producció dels 960 VFU/any als 2640 VFU/any.
Sí que hi haurà un augment significatiu de la quantitat o volum de residus perillosos emmagatzemats. Segons la Memòria Ambiental, s´incrementarà la freqüència de recollida si fos necessari.
No hi ha increment significatiu d´emissions atmosfèriques, ni cap efecte significatiu sobre les aigües, ni cap increment en la utilització de recursos naturals. No hi hàbitats d´interés comunitari.
Tindrà efectes positius sobre el factor residus atès que permetrà la descontaminació i desmuntatge d´un major número de vehicles i la reutilització i valorització dels materials extraiguts afavorint l´aprofitament dels recursos.
També en el factor socioeconòmic es millora l´oferta d´aquest servei a Eivissa i millora l’eficiència de la instal·lació ja construïda.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S’han efectuat consultes a diferents administracions.
-L´ajuntament de Sant Antoni de Portmany
-Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient.
S’ha rebut resposta de l´ajuntament de Sant Antoni de Portmany i conclou:
1.-“El USO que se pretende realizar SE ENCUENTRA PERMITIDO por los instrumentos de planeamiento”.
2.-“No obstante lo anterior, se desconoce el estado de los servicios generales y que forman los servicios urbanísticos básicos necesarios: redes de energía eléctrica, alumbrado público, red de alcantarillado, red de evacuación de aguas pluviales, etc. Ya que no se tiene constancia de la recepción por parte del Ajuntament de Sant Antoni de Portmany de las obras de urbanización que fueron objeto del proyecto de urbanización del Sector 32, aprobado por sesión ordinaria de pleno de fecha 18-diciembre-1998.···/”
No hi ha resposta de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient. No es reitera la sol·licitud, hi ha un informe favorable anterior i no hi ha canvis a les instal·lacions ni a l’activitat realitzada.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: es preveu incrementar la capacitat de tractament de 960 VFU/any fins a 2640 VFU/any. Aquesta modificació no implica cap feina de modificació de les infraestructures ni de les instal·lacions, es tracta d’unes instal·lacions que ja compleixen les condicions exigides per rebre l’autorització CARD.
2.Ubicació del projecte: La instal·lació s´implanta sobre una parcel·la inclosa en la delimitació del polígon industrial de Montecristo.
El polígon està dins una zona de risc a la vulnerabilitat d´aqüífers mitjana.
Al tractarse d´una zona industrial no hi ha hàbitats d´interés comunitari.
3. Característiques del potencial impacte: Hi haurà un augment significatiu de la quantitat o volum de residus perillosos emmagatzemats. Segons la Memòria Ambiental s´incrementarà la freqüència de recollida si fos necessari.
No hi ha increment significatiu d´emissions atmosfèriques, ni cap efecte significatiu sobre les aigües, ni cap increment en la utilització de recursos naturals. No hi hàbitats d´interés comunitari.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte d’ampliació de la capacitat de tractament de VFU en el CARD Reciclajes Ibiza S.L atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació. I, en concret, de les advertències que figuren en l’informe de l’ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
Palma, a 11 d’octubre de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias