Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 12990
Acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2018 pel qual s’aprova definitivament el «Projecte constructiu d’aparcament de dissuasió al costat de l’estació de Santa Maria (TM de Santa Maria del Camí)», es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació i s’atorga a Serveis Ferroviaris de Mallorca l’autorització prèvia per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per executar aquest projecte

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (en endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts —aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig)—, que en regeixen l’actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins el marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de fer-ho pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin aplicables. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte a les finalitats i als objectius que té assignats.

D’acord amb la política de mobilitat del Govern i les inversions previstes en matèria ferroviària, s’ha dut a terme una anàlisi de l’estat de la xarxa i les estacions per tal de prioritzar les actuacions.

El mes d’octubre de 2015, els serveis tècnics d’SFM varen redactar una auditoria sobre l’estat actual de les estacions i els baixadors de les línies de ferrocarril en explotació. L’objecte d’aquesta auditoria era detectar les mancances i les necessitats de les estacions i els baixadors de la línia Palma – Inca – sa Pobla – Manacor, i es ponderaren els factors següents:

— L’existència o no d’aparcament d’enllaç o la possibilitat de tenir-ne.

— El compliment de la normativa d’accessibilitat, baranes, rampes, estat del paviment i il·luminació.

— La senyalització d’adreça indicativa i d’emergència.

— L’estat del mobiliari urbà.

— L’estat de les edificacions.

— La pintura.

— Els accessos a l’estació o als baixadors.

A partir de les dades obtingudes, es va proposar una sèrie d’actuacions dirigides a assolir els objectius següents:

— Una millora estètica de les estacions i dels baixadors que, unida a la del servei, faci més atractiu l’ús del tren com a mitjà de transport.

— La imatge corporativa.

— El compliment de la normativa d’espais públics i accessibilitat.

— La definició de les bases o criteris estètics i de materials per a actuacions puntuals futures a estacions.

Una de les actuacions previstes en aquest estudi és l’execució de l’aparcament d’enllaç de l’estació de Santa Maria del Camí, que permetrà als usuaris de vehicle privat que arribin a l’estació estacionar el seu vehicle, a fi de potenciar l’ús del transport públic amb un canvi intermodal a la línia ferroviària Palma – Inca – sa Pobla – Manacor.

La nova infraestructura suposarà la dotació d’unes 99 places d’aparcament, que ocuparan una superfície aproximada de 2.660 m², i s’hi habilitaran dos punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

D’acord amb el projecte d’obres, l’aparcament ha de tenir un únic accés d’entrada i sortida des del camí de Coanegra. Addicionalment, s’ha d’ampliar la vorera d’accés en el carrer de Sant Antoni i es tornarà a pavimentar l’espai annex als edificis de l’estació. Els equips tarifaris s’han de tornar a situar a l’interior de l’edifici principal de l’estació. Així mateix, s’ha de llevar l’arbrat amb símptomes evidents de malaltia i s’hi ha d’instal·lar nou enllumenat i mobiliari urbà. Finalment, s’han de soterrar els serveis aeris en el tram del carrer de Sant Antoni entre l’estació i el nou aparcament.

Per assolir aquest objectiu, mitjançant una resolució del director general de Transports es va acordar aprovar inicialment el «Projecte constructiu d’aparcament de dissuasió al costat de l’estació de Santa Maria (TM de Santa Maria del Camí)», que es va publicar en el BOIB núm. 95, de 2 d’agost de 2018, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa.

Una vegada acabat el termini d’informació pública del projecte, no s’hi ha presentat cap al·legació.

Amb relació a l’àmbit pressupostari, en data 20 de setembre de 2018 es va evacuar el certificat d’existència de crèdit adequat i suficient, signat pel cap dels Serveis Financers, per atendre la despesa que ha de comportar la licitació i l’execució del projecte, que té un pressupost d’execució material, IVA inclòs, de 599.274,39 € (cinc-cents noranta-nou mil dos-cents setanta-quatre euros amb trenta-nou cèntims).

Així mateix, en data 2 d’octubre de 2018 la Direcció General de Pressuposts i Finançament va informar favorablement sobre la despesa pluriennal.

Pel que fa a l’àmbit mediambiental, el 22 de novembre de 2018 la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va evacuar l’informe d’impacte ambiental, que conclou que no cal sotmetre el projecte a avaluació d’impacte ambiental ordinària, atès que no té efectes significatius sobre el medi ambient, d’acord amb els criteris de l’annex 3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, amb el compliment de les mesures que s’hi indiquen.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’ha tramitat el projecte d’obres i s’ha evacuat el període d’informació pública corresponent a l’efecte del que es disposa en la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d’aplicació pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, anterior disposició final novena), així com en la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954 sobre expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), el 21 de setembre de 2018 el director general de Mobilitat i Transports va dictar una resolució per la qual es ratifica l’informe tècnic que, atès que no s’han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del projecte i s’elevi al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.

L’aprovació del projecte, tal com s’estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys pels quals hagi de circular la línia o fer-se l’ampliació o la millora, d’acord amb el que preveu la legislació d’expropiació forçosa.

A l’efecte expropiatori, la competència per declarar l’ocupació urgent en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears correspon al Consell de Govern. I això atès que la competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

L’article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l’autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000,00 € a les entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com que el pressupost de l’obra és superior al llindar indicat, el Consell de Govern ha d’autoritzar la despesa corresponent.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió del dia 14 de desembre de 2018 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el «Projecte d’aparcament de dissuasió al costat de l’estació de Santa Maria (TM de Santa Maria del Camí)», redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposen els articles 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954 sobre expropiació forçosa i 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dona lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta. Aquesta declaració, com s’ha indicat en el punt anterior, és implícita en l’aprovació, de conformitat amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació.

En compliment del que disposa l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa, aquest procediment excepcional és motivat, a més de per la previsió legal que estableixen la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei i la seguretat.

Aquesta actuació permetrà millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l’increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.

Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt 1 d’aquest Acord.

Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l’autorització prèvia per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació i l’adjudicació del contracte d’obres per a l’execució del projecte d’obres aprovat, amb un pressupost d’execució, IVA inclòs, de 599.274,39 € (cinc-cents noranta-nou mil dos-cents setanta-quatre euros amb trenta-nou cèntims); tot això, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i trametre una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions, si escau.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar davant el Consell de Govern, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà d’haver-se notificat o publicat, un recurs potestatiu de reposició d’acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 14 de desembre de 2018

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra