Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MURO

Núm. 12899
Aprovació definitiva de l' ordenança fiscal reguladora de la taxa Residus Sòlids Urbans i el seu tractament, transferència i transport

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’ Ajuntament de Muro en sessió extraordinària de data 13 de desembre 2018 ha adoptat el  present acord:

1r. Desestimar les al·legacions presentades pel senyor Pepe de Luna de data 27 de novembre de 2018 (R.E. núm. 3399, de 29/11/18), en representació de l’Associació Hotelera de la Platja de Muro, en base a l’informe del tècnic de medi ambient de data 4/11/18.

2n. Aprovar amb caràcter definitiu l’expedient de modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida de residus sòlids urbans i el seu tractament, transferència i transport.

3r. Publicar l’acord definitiu i el text íntegre de l’ordenança fiscal en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament, aplicant-se a partir de la data que es senyala a l’esmentada ordenança.

4t. Notificar aquest acord a totes aquelles persones que haguessin presentat al·legacions durant el període d’exposició pública.

5è. Facultar el Sr. Batle per tot el relacionat amb aquest assumpte.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I EL SEU TRACTAMENT, TRANSFERÈNCIA I TRANSPORT

Article 1: Concepte

En us de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per  l’article 106 de la llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local; de conformitat amb allò que preveuen els articles 20 i 57 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, de conformitat amb el que disposen els articles 15 i 19 d’aquest text legal i la Llei 22/2011, de 29 de juliol, de residus i sòls contaminats, aquest Ajuntament estableix la taxa per la prestació de serveis de recollida de residus municipals i la seva transferència, transport i tractament, que es regirà per la present ordenança fiscal.

Article 2: Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa pel servei de recepció obligatòria de recollida, transport i tractament de residus municipals la prestació dels serveis següents:

a) Recollida, transport i tractament dels residus generats en les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.

b) Recollida, transport i tractament de les restes vegetals generades en solars sense edificar.

c) Recollida, transport i tractament dels residus generats en comerços i serveis, com a conseqüència d’activitats econòmiques, dels residus industrials assimilables a domèstics a les indústries, i en locals sense activitat comercial o per a usos privats, tals com aparcament, traster o magatzem.

2. Es consideren també residus domèstics: els que es generen en les llars d’aparells elèctrics i electrònics; roba; piles; acumuladors; mobles i estris; els residus i runes procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària; els residus procedents de neteja de vies publiques; zones verds; àries recreatives i platges; animals domèstics morts i vehicles abandonats.

3. S'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d'obres, els detritus humans, els materials contaminats, corrosius, perillosos o els que la seva recollida o abocament requereixin l'adopció de mesures especials higièniques, profilàctiques o de seguretat, que son responsabilitat dels productors i generadors de dits residus, i deuran de ser recollits obligatòriament per gestors de residus degudament autoritzats .

4. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i els urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida d'enderrocs d'obres.

5. No estaran subjectes a l’obligació de contribuir aquells habitatges que no tinguin les condicions mínimes d’habitabilitat. Les sol·licituds de no subjecció  s’hauran d’efectuar entre l’1 de gener i el 31 de març davant l’oficina de recaptació municipal de l’exercici per al qual se sol·licita i haurà d’acreditar la condició de inhabitabilitat mitjançant l’aportació d’informe de tècnic competent en la matèria. La no subjecció a la taxa sols s’aplicarà a partir de l’exercici de la sol·licitud.

Article 3: Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats als llocs, places, carrers, vies públiques i altres terrenys de domini públic o privat, en què el servei es realitzi, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'habitant, de llogater, de concessionari o, fins i tot, de precari.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, el qual podrà repercutir, si és el cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.

Article 4: Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.

Article 5: Exempcions

Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, que estiguin inscrits al Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat o que obtinguin ingressos anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional.

Article 6: Quota tributària

1. La quota tributària quedarà determinada per l’aplicació de les següents tarifes:

CONCEPTE

Epígraf 1A. Habitatges

S’entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar.

Per cada habitatge:

Quota fixa: 34,00 €

Quota Variable: 122,00 €

Quota total 2019: 156,00 €

  

Epígraf 1B. Habitatges disseminats

Habitatges ubicats fora dels nuclis urbans.

Quota fixa: 34,00 €

Quota Variable: 87,00 €

Quota total 2019: 121,00 €

 

Epígraf 1C. Habitatges dedicats parcialment a lloguer vacacional (màxim 60 dies/any)

Habitatges autoritzats per conselleria de Turisme a fer durant un màxim de 60 dies/any lloguer vacacional

Quota fixa: 34,00 €

Quota variable 122,00 € ( 87 € si es sòl rústic)+39,00€ x plaça autoritzada.

  

Epígraf 2. Habitatges Tercera Edat

Habitatges unifamiliars habitats exclusivament per persones majors de 65 anys o quan els menors que convisquin amb elles tenguin minusvàlues físiques o psíquiques.

Quota fixa: 10,00 €

Quota Variable: 25,00 €

Quota total 2019: 35,00 €

 

Epígraf 3. Allotjaments

Hotels, motels, hotels-apartaments, hostals, pensions, cases d’hostes, càmpings, Hospitals i habitatges vacacionals. Per plaça:

Quota fixa: 12,00 €

Quota Variable: 48,00 €

Quota total 2019: 60,00€

  

Epígraf 4. Establiments d’alimentació (Supermercats, Ultramarins, comestibles, peixateries, carnisseries i similars; magatzems de fruites, verdures i hortalisses)

4A. Establiments fins a 300 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 150,00 €

Quota Variable: 753 €

Quota total 2019: 903 €

4B. Establiments per sobre de 300 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 903 €

Quota variable: 9,03 € per cada m2 per sobre de 300 m2.

 

Epígraf 5. Establiments de restauració

5A. Restaurants (establiments que disposen de cuina i servei de menjador, amb la finalitat d’oferir al públic, mitjançant preu, menjars i  begudes per consumir-les en el mateix local), fins a 200 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 430,00 €

Quota Variable: 1.077 €

Quota total 2019:1.507 €.

5B . Restaurants (establiments que disposen de cuina i servei de menjador, amb la finalitat d’oferir al públic, mitjançant preu, menjars i begudes per consumir-les en el mateix local), per sobre de 200 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 1.507 €

Quota Variable: 11,59 € per cada m2 per sobre de 200 m2.

5C.Bars i Cafeteries (establiments que, podent oferir tots els serveis de bar, ofereix al públic, mitjançant preu, a qualsevol hora durant tot el temps que romangui obert al públic i per consumir-los en el mateix local, plats simples o combinats elaborats

directament a la planxa o fregidora) i bars (establiments que disposen de taulell o servei de taules per proporcionar al públic, mitjançant preu, begudes, que es poden acompanyar o no de tapes i entrepans, freds o calents, per consumir-los en el mateix local) fins a 115 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 136,00 €

Quota Variable: 783 €

Quota total 2019:  919 €

5D. Bars i Cafeteries (establiments que, podent oferir tots els serveis de bar, ofereix al públic, mitjançant preu, a qualsevol hora durant tot el temps que romangui obert al públic i per consumir-los en el mateix local, plats simples o combinats elaborats directament a la planxa o fregidora) i bars (establiments que disposen de taulell o servei de taules per proporcionar al públic, mitjançant preu, begudes, que es poden acompanyar o no de tapes i entrepans, freds o calents, per consumir-los en el mateix local) per sobre de 115 m2 de superfície de venda.

Quota fixa: 919 €

Quota Variable: 7,99 € per cada m2. per sobre de 115 m2.

 

Epígraf 6. Altres locals industrials o mercantils

6A. Activitats amb locals fins a 300 m2 de superfície computable a l’activitat.

Quota fixa: 68 €

Quota Variable: 306 €

Quota total 2019: 374 €

6B. Activitats amb locals de més de 300 m2 de superfície computable a l’activitat.

Quota fixa: 374 €

Quota Variable: 1,87 € per cada m2 per sobre de 300 m2.

6C. Locals sense activitat.

Quota fixa: 68,00 €

Article 7: Bonificacions

S’aplicaran les següents bonificacions fiscals:

a) Una bonificació del 50% a la taxa per a la recollida i el tractament dels residus urbans als habitatges establerts a l’epígraf 1 i 1B als subjectes passius que ostentin la condició de titulars de família nombrosa i acreditin que l’immoble és el seu domicili habitual.

Les sol·licituds per a l’obtenció de la bonificació fiscal de la taxa satisfeta per a la recollida i el tractament de residus urbans establerta a l’epígraf a), qui l’haurà d’efectuar entre l’1 de gener i el 31 de març davant l’Agència Tributària de l’exercici per al qual se sol·licita i haurà d’acreditar el compliment de les condicions per al seu gaudi, mitjançant:

- Escrit de sol·licitud, identificat d’immoble mitjançant fotocòpia de l’últim rebut de la taxa per la prestació de serveis de recollida de residus sòlids urbans i el seu tractament, transferència i transport

- Certificat de família nombrosa vigent l’any de la sol·licitud.

- Qualsevol altre document que pugui ser-li requerit per l’administració municipal a fi de comprovar el compliment dels requisits prevists per a la concessió de la bonificació.

La bonificació per família nombrosa sols s’aplicarà a partir de l’exercici de la sol·licitud, independentment de l’any de l’obtenció de la corresponent qualificació de família nombrosa, i fins la data de validesa d’aquest títol.

Article 8: Meritació

1. Es merita la taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la prestació del servei. Aquesta s’entén iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliari en els carrers o llocs on figurin les habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. Establert i en funcionament el servei, la meritació es produirà el dia 1 de gener de cada any, i les tarifes seran anuals i irreductibles, excepte en els supòsits d’inici o cessament del servei.

En aquest cas, el període impositiu s’ajustarà a aqueixa circumstància amb el consegüent prorrateig de la quota, per mesos naturals.

Article 9: Declaració i ingrés

1. Dins dels trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula, presentant a l’efecte, la corresponent declaració d’alta i ingressant simultàniament la quota que correspongui.

2. Quan es conegui, ja sigui d’ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades figurades a la matrícula, s’hi duran a terme les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir de la data en la qual s’hagi efectuat la declaració.

3. El cobrament de les quotes s’efectuarà anualment, mitjançant rebut derivat de la matrícula.

Article 10: Infraccions i sancions

En tot allò que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries i també de les sancions que hi corresponguin en cada cas, s’actuarà de conformitat amb els articles 183 i següents de la Llei General Tributària.

Disposició final

La present modificació de l’ordenança fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2019, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

Aprovació

La present ordenança, que consta de deu articles i una disposició final, va ser aprovada per l’Ajuntament Ple, en sessió extraordinària celebrada el dia 29 d’octubre de 1998 i modificada en sessions de 28 d’octubre de 1999, 28 d’octubre de 2000, 27 de setembre de 2001, 10 d’octubre de 2003, 28 d’octubre de 2004, 29 de setembre de 2005, 26 d’octubre de 2006, 25 de gener de 2007, 25 d’octubre de 2007 i 30 d’octubre de 2008, 29 d’octubre de 2009 i 25 d’octubre de 2010, 30 de setembre de 2011 i 24 de setembre de 2012 i 22 de desembre de 2015.

 

Muro, 13 de desembre de 2018

El batle Martí Fornés Carbonell