Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 12879
Conveni de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular de Formentera per a la prevenció de la violència de gènere i l’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera, per a l’any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò previst a l’article 48 de la Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de  règim jurídic del sector públic, fa públic el següent conveni:

Conveni de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular de Formentera per a la prevenció de la violència de gènere i l’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera, per a l’any 2018.

Parts

Rosa Cursach Salas, en representació de l’Institut Balear de la Dona, en virtut del Decret 58/2015, de 10 de juliol, pel qual es nomena la directora de l’Institut Balear de la Dona, en l’exercici de les facultats que li atribueix l’article 12.2 h del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, mitjançant el qual es desplega la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona.

Jaume Ferrer Ribas, president del Consell Insular de Formentera, en representació d’aquesta institució, amb CIF P-0702400-C i domicili social a la plaça de la Constitució, núm. 1, de Sant Francesc de Formentera, elegit pel Ple del Consell Insular de Formentera de 13 de juny de 2015, i d’acord amb l’article 136 del Reglament orgànic del Consell Insular de Formentera (ROC), els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

Antecedents

1. La Llei orgànica 1/2007, de 25 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en els articles 39 i 61 preveu la creació del Consell Insular de Formentera. D’acord amb això, i de conformitat amb el que també estableix el punt tercer de la disposició transitòria setena, aquesta institució insular es constituí el 10 de juliol de 2007.

2. D’acord amb la disposició transitòria vuitena de l’Estatut d’autonomia, la transferència de les competències que inicialment havia d’assumir el Consell Insular de Formentera des de la constitució havia de quedar fixada mitjançant una llei del Parlament, l’entrada en vigor de la qual seria l’endemà d’haver-se publicat l’Estatut en el Butlletí Oficial de l’Estat. Aquesta norma és la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que en l’apartat primer de la disposició addicional primera determina:

En virtut d’aquesta disposició s’atribueixen al Consell Insular de Formentera les competències que ha d’assumir inicialment en el moment de la seva constitució, en les matèries que s’indiquen tot seguit, amb la proposta prèvia de la comissió mixta paritària de transferències encarregada del traspàs, integrada per representants nomenats pel Govern de les Illes Balears, pel Consell Insular d’Eivissa i Formentera, i per l’Ajuntament de Formentera.

3. D’altra banda, la disposició final segona de la Llei 25/2006 diferia l’entrada en vigor de la disposició final primera transcrita en el paràgraf anterior i preveia que comencés a vigir el mateix dia que la llei de creació del Consell Insular de Formentera, és a dir, la Llei orgànica 1/2007.

4. Mitjançant el Decret 113/2006, de 29 de desembre, es creà i es constituí la Comissió Mixta Paritària per a la formulació de la proposta de transferències al Consell Insular de Formentera, proposta que fou aprovada per l’òrgan col·legiat en la sessió de 28 de febrer de 2008 i es formalitzà amb un acord del mateix dia entre les institucions representades en la Comissió que es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2008.

5. A partir d’aquesta data, el Consell Insular de Formentera va començar a assumir les competències que, en el seu moment, havia exercit l’extint Consell Insular d’Eivissa i Formentera; entre d’altres, les establertes en la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, i la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social.

6. Precisament, fruit de les potestats que corresponen al Consell Insular de Formentera de conformitat amb les lleis esmentades, aquesta institució insular, al llarg dels anys, ha desenvolupat actuacions destinades a les dones en situació de necessitat especial i disposa, alhora, dels recursos humans i materials per desenvolupar aquestes accions.

7. D’altra banda, l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en els apartats 15 i 17 de l’article 30, atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en les matèries d’acció i benestar social, i de polítiques de gènere, conciliació de la vida familiar i laboral, i dona. Aquestes competències se li atorguen com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat.

8. L’article 2 de la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona, atribueix a aquest organisme autònom, com a finalitats bàsiques, entre d’altres, elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d’igualtat de l’home i la dona, i impulsar i promoure la participació de la dona a les Illes Balears.

9. La lletra f de l’article 3 de la Llei 5/2000 determina la competència de l’Institut Balear de la Dona per promoure i proposar a les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, l’execució de projectes i l’impuls de mesures, entre d’altres, relatives a la protecció jurídica i social de la dona. Així mateix, la lletra h atribueix a l’Institut Balear de la Dona facultats per crear, fomentar i coordinar la prestació de serveis a favor de la dona, preferentment els que s’adrecin a les que tenguin una especial necessitat d’ajut. Per materialitzar aquestes atribucions, l’organisme d’igualtat autonòmic, entre altres actuacions, ha d’establir relacions i formes de participació amb ens i organismes que, per les seves finalitats, contribueixin a la consecució dels fins de l’Institut (lletra j).

10. D’altra banda, les lletres b i h de l’article 2 del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, reprodueixen, pràcticament literalment, el contingut de les lletres f, h i j de l’article 3 de la Llei 5/2000.

11. L’article 70 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, contempla que les administracions públiques de les Illes Balears han de proporcionar a les dones informació i assessorament per pal·liar les conseqüències físiques, psíquiques i socials que els causa la violència. Amb aquesta finalitat s’han d’establir centres d’informació i assessorament a les dones que reflecteixin les tres dimensions de l’atenció que s’hi farà: social, psicològica i jurídica.

12. L’article 71 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, contempla que els consells insulars i els municipis, en l’àmbit de les seves competències, han de garantir l’existència de serveis d’acollida suficients per atendre les necessitats de protecció i allotjament de les dones víctimes de violència masclista i de les seves filles i els seus fills mentre duri el procés d’atenció.

13. Així mateix, s’ha de recalcar que l’article 77 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, fa esment a la coordinació interinstitucional  en relació als protocols d’intervenció per a l’atenció a les víctimes de violència masclista que inclouran els mapes de processos, els mapes de serveis i els mapes de cobertures de ràtios per evitar la doble victimització de les dones i la duplicitat de serveis entre administracions.

14. L’apartat 1 de l’article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu que aquesta Administració pot subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions en l’àmbit de les competències respectives. Així mateix, la lletra a de l’apartat 2 de l’article 5 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, preceptua que el Govern de les Illes Balears i els consells insulars, amb la finalitat d’articular de manera adequada la col·laboració i la cooperació recíproca, poden subscriure convenis. L’article 4 de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, també es refereix a la col·laboració mútua entre les administracions autonòmica i insular en matèria de serveis socials i assistència social.

15. Així, l’establiment de marcs estables de col·laboració entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars en matèries de competències que convergeixen i en les que persegueixen fins comuns, com és el cas de les polítiques d’atenció i prevenció a les dones víctimes de violència de gènere, així com la promoció de la igualtat i el manteniment de punts d’informació a la dona, és una realitat que s’ha consolidat al llarg dels anys.

16. Aquestes relacions interadministratives tenen un antecedent remot en el conveni que varen signar la Conselleria de Presidència i l’extint Consell Insular d’Eivissa i Formentera el 18 d’abril de 1997 per posar en funcionament l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona (Oficina de la Dona, emplaçada a l’illa d’Eivissa). Aquest conveni es prorrogà durant els anys 1998, 1999, 2000, 2001 i 2002 (tot i que aquests tres darrers anys es va subscriure amb la també avui extinta Conselleria de Benestar Social, a través de l’Institut Balear de la Dona) i també els anys 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 (subscrit ja directament amb l’Institut). A partir de 2010 i fins al 2017, l’instrument de col·laboració en qüestió el varen subscriure directament l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular de Formentera.

17. A la vista tot això, i amb la interlocució prèvia entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular de Formentera, es constata que ambdues institucions consideren convenient instrumentar un nou marc de col·laboració l’objecte del qual sigui l’atenció i la prevenció de les dones víctimes de violència de gènere, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents:

Clàusules

1. Objecte

L’objecte d’aquest conveni és establir un marc de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular de Formentera per dur a terme actuacions en matèria de prevenció de la violència de gènere i d’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera, per a l’any 2018.

2. Aportacions i responsabilitats de les parts

2.1. L’Institut Balear de la Dona es compromet a:

a) Aportar al Consell Insular de Formentera la quantia de 20.000,00 € (vint mil euros) per a la prevenció de la violència de gènere i l’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera, per a l’any 2018. Aquesta quantia s’ha de deduir de la partida 73101.323C03.46100.40 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018. El pagament de l’aportació s’ha de fer de la manera següent: el 100% de l’import s’ha de pagar per endavant en signar-se el conveni, d’acord amb el que disposa l’article 25.3 d del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) Augmentar el coneixement i la difusió dels programes, les activitats, els serveis i els recursos inherents a les polítiques d’igualtat entre homes i dones, i contra la violència de gènere, que desenvolupa l’Institut Balear de la Dona, entre les persones usuàries dels serveis d’atenció social del Consell Insular i els equips professionals d’aquests dispositius de caràcter públic a l’illa de Formentera. Per a això, l’organisme autonòmic d’igualtat ha de lliurar al Consell tots els materials de difusió i publicitat de les actuacions de l’Institut, en un format i unes característiques adequades perquè es puguin difondre des dels serveis corresponents de la institució insular.

c) Facilitar la formació en matèria de violència de gènere i de no-discriminació entre homes i dones que puguin sol·licitar els equips professionals que treballen en els dispositius de caràcter social a l’illa de Formentera.

2.2. El Consell Insular de Formentera es compromet a:

a) Aportar els recursos humans i materials necessaris per a la gestió i la funcionalitat operativa dels programes, les activitats, els serveis i els recursos per a la prevenció de la violència de gènere i l’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera.

b) Aportar la infraestructura del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera, així com les despeses que se’n deriven d’inversió i manteniment d’aquesta infraestructura i dels respectius imposts.

c) Emprar, en tots els processos d’atenció a víctimes de violència de gènere i en la gestió i manteniment dels serveis objecte d’aquest conveni, l’aplicació informàtica VG-SIC (Violència de gènere-Sistema d’informació compartida), d’acord amb les instruccions i formació facilitades per l’Institut Balear de la Dona.

En qualsevol cas, el Consell Insular de Formentera col·laborarà i participarà de manera activa amb l’Institut Balear de la Dona en els processos d’implementació i millora de l’esmentada aplicació, i comunicarà de manera immediata qualsevol incidència que en comprometi la gestió i el bon ús.

d) Facilitar dades estadístiques i sociodemogràfiques a l’Institut Balear de la Dona cada mes, referides al mes anterior, sobre les dones acollides o ateses pels serveis del Consell Insular, en els termes establerts per l’Institut Balear de la Dona.

e) Posar a disposició de les dones usuàries dels serveis d’atenció social a Formentera els materials de difusió i publicitat a què es refereix la lletra b del punt anterior.

f) Presentar davant l’Institut Balear de la Dona, abans de l’1 de març de 2019, un certificat, signat pel secretari o secretària del Consell Insular, que acrediti de manera exhaustiva i detallada les despeses ocasionades per les activitats objecte d’aquest conveni. Només són justificables les despeses efectivament realitzades i relacionades directament amb l’objecte del conveni de col·laboració, és a dir, les efectuades en l’àmbit de la prevenció de la violència de gènere i l’atenció a les dones que n’han estat víctimes, així com la promoció de la igualtat i el manteniment del punt d’informació a la dona a l’illa de Formentera.

g) Lliurar a l’Institut Balear de la Dona una memòria anual de les activitats i les actuacions dutes a terme en el marc d’aquest conveni, abans de l’1 de març de 2019, i vetllar que no contengui dades de caràcter personal de les dones usuàries dels serveis.

2.3. El Consell Insular de Formentera queda eximit de presentar garantia en els termes establerts en l’article 25.3 d del Decret 75/2004, de 27 d’agost.

2.4. En totes les activitats i les actuacions relacionades amb les activitats que són objecte d’aquest conveni ha de constar públicament la participació de l’Institut Balear de la Dona, amb la utilització del logotip corresponent, i s’ha de trametre, com a mínim, una còpia de la documentació generada a aquest organisme autonòmic d’igualtat.

2.5. És responsabilitat del Consell Insular de Formentera obtenir l’autorització per a la cessió de les dades de les persones usuàries dels serveis, d’acord amb el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la legislació vigent en matèria de protecció de dades en relació al tractament de dades personals, o obtenir-ne la justificació que no s’han volgut cedir.

3. Coordinació i seguiment

3.1. Per executar i desenvolupar aquest conveni, es crea una comissió de seguiment integrada pels membres següents:

a) Dues persones en representació de l’Institut Balear de la Dona, designades per la directora d’aquest organisme autònom.

b) Dues persones en representació del Consell Insular de Formentera, designades per la Conselleria de Benestar Social i Recursos Humans.

El règim de funcionament de la Comissió de Seguiment s’ha d’ajustar a les normes que conté el capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. El mateix òrgan col·legiat ha de designar el president o presidenta entre els membres i un funcionari o funcionària de l’Institut Balear de la Dona, que ha de designar la titular d’aquest organisme autònom, ha d’actuar com a secretari o secretària, amb veu però sense vot.

3.2. Són funcions de la Comissió de Seguiment:

a) Vetllar pel compliment d’aquest conveni i resoldre els problemes d’interpretació que se’n puguin plantejar.

b) Prestar l’assessorament jurídic i tècnic requerit per les parts.

c) Elevar als òrgans competents de cada part les propostes jurídiques o tècniques que considerin adients en el marc del desenvolupament d’aquest instrument de col·laboració.

d) Dur a terme qualsevol altra funció que li encarreguin les parts o que sigui necessària per a l’execució d’aquest conveni.

Abans de residenciar, quan sigui pertinent, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si d’aquest òrgan mixt paritari.

4. Vigència

Aquest conveni és vigent des que es formalitzi, amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2018, data d’inici de les accions ja desenvolupades, fins a l’1 de març de 2019.

Es finançaran les actuacions que es facin de l’1 de gener de 2018 al 31 de desembre de 2018.

5. Causes de resolució

Aquest conveni es pot resoldre de manera anticipada, amb audiència prèvia de les parts, per les causes següents:

a) Per acord mutu de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.

b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l’objecte d’aquest instrument de col·laboració.

c) Per la denúncia prèvia per escrit d’alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos abans de l’acabament de la vigència del conveni.

d) Per incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d’una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d’incomplir-les.

e) Quan tingui efectes el traspàs de funcions i serveis al Consell Insular de Formentera de les matèries objecte d’aquest conveni.

En aquests casos, s’han de reintegrar les quantitats percebudes com a aportació econòmica derivada d’aquest conveni que no s’hagin destinat a l’objecte de l’esmentat instrument de col·laboració, sense perjudici que les entitats signants han de garantir la continuïtat de les actuacions en curs. En cap cas, es reclamaran indemnitzacions per incompliment.

6. Normativa d’aplicació

6.1. Aquest conveni està exclòs de l’aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23 / UE i 2014/24 / UE, de 26 de febrer de 2014, en virtut del que estableix l’article 6.1

6.2. Aquest conveni també resta exclòs de l’àmbit d’aplicació del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 2.3 e).

6.3. Atès que es tracta d’un conveni subscrit entre administracions públiques, hi són aplicables les normes de dret administratiu que pertoquin, particularment la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també les normes que el despleguen.

6.4. Les qüestions litigioses que es puguin derivar d’aquest conveni s’han de sotmetre prèviament a l’arbitri de la comissió de seguiment prevista en la clàusula 3.2 in fine, per intentar la conciliació. En cas que no sigui possible, i atesa la naturalesa juridicoadministrativa d’aquest conveni, s’han de sotmetre als jutjats o tribunals de la jurisdicció contenciosa administrativa de Palma, amb la renúncia expressa a qualsevol altra que els pugui correspondre.

Com a prova de conformitat, signam aquest conveni per duplicat.

Formentera, 31 d’agost de 2018

Per l’Institut Balear de la Dona: Rosa Cursach Salas  (…)

Pel Consell Insular de Formentera: Jaume Ferrer Ribas (…)

   

Formentera,  4 de desembre de 2018

El President del Consell Insular de Formentera Jaume Ferrer Ribas