Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12507
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’aparcament a l’aire lliure, pol. 9, parcel·la 84, terme municipal de Capdepera (116a/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament a l’aire lliure, pol. 9, parcel·la 84, terme municipal de Capdepera, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte objecte del present informe es tramita d’acord amb la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears ja que està inclòs a l’Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental simplificada”. Grup 4 “Projectes d’infraestructures”. Punt 4. “Aparcaments i marines seques en sòl rústic”.
Per tant, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular informe d’impacte ambiental, d’acord amb l’art. 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
2. Descripció i ubicació del projecte
L’avantprojecte consisteix en la implantació d’un aparcament a l’aire lliure a la parcel·la 84, polígon 9 (ref. cadastral 07014A00900084) del terme municipal de Capdepera, que doni servei als usuaris de la platja de cala Agulla.
La parcel·la té una superfície total de 26.049 m², l’aparcament preveu 320 places per a vehicles que es distribuiran en 18 illots, zones d’estacionament i de circulació ocupen un total de 18.809 m². També hi haurà 14 illots verds de separació en els quals es realitzaran plantacions de vegetació autòctona.
No es preveuen noves edificacions però sí l’ús de les existents com a caseta de control o altres.
L’accés principal serà a través del camí de Cala Agulla i s’incorporen altres dos accessos mes de caràcter secundari.
El sòl de les zones d’estacionament i de circulació serà tractat, amb cal o altres materials per tal de reduir la plasticitat i mantenir una porositat que permeti la infiltració.
Es disposarà de serveis higiènic sanitaris autònoms que s’ubicaran de dins d’alguna de les edificacions existents, les aigües netes seran de pluja i les residuals seran gestionades per empresa autoritzada.
S’incorporaran papereres, bancs d’espera, punts d’il·luminació que poden ser abastits de manera autònoma (cèl·lules fotovoltaiques), equips d’extinció d’incendis que poden ser portàtils i mòbils amb carret i panells informatius pel que respecta al límit de velocitat i a les emissions de renous.
Puntualment pot haver cablejat o un altre tipus de canalització que en qualsevol cas seran subterranis.
Com a alternatives a l’avantprojecte s’han valorat les següents:
a)Alternativa 0 vs desenvolupament del projecte.
b)Alternativa en relació a l’emplaçament.
c)Alternativa als accessos.
d)Alternativa en relació al tractament del sòl i instal·lacions.
e)Alternativa en relació a la distribució en l’espai.
f)Alternativa en relació a la dimensió de la instal·lació.
Es caracteritza ambientalment l’entorn pel que fa a la geografia, climatologia, relleu i topografia, geologia, hidrologia superficial i subterrània, vegetació i fauna, hàbitats, usos del territori, economia, elements d’interès cultural, població, infraestructures i serveis, riscs i paisatge.
Es valoren els possibles impactes de l’execució de l’estacionament al projecte en el seu conjunt (sense diferenciar les fases de construcció, funcionament ni desmantellament) tenint en compte factors ambientals com poden ser la qualitat de l’aire, el clima, terra-sòl, l’aigua, factors biòtics, economia, població, usos del territori, percepció de l’espai, valors d’interès, infraestructures i equipaments, salut humana i riscos ambientals.
Pel que fa a les mesures protectores, correctores o compensatòries el projecte incorpora en el seu plantejament concepcions ambientals per evitar afeccions.
En relació al seguiment ambiental, segons les característiques del projecte i el fet de no haver-se considerat necessàries mesures preventives, correctores o compensatòries addicionals a les previstes, es descarta la necessitat d’elaboració d’un pla de vigilància.
El projecte s’ubica a Sòl Rústic General amb l’excepció d’una petita part al nord-oest de la parcel·la que es troba dins espai catalogat com Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI Ma-11 Cala Mesquida – Cala Agulla).
A més a més, tres dels seus quatre costats són confrontats amb aquesta figura d’ANEI i amb espais catalogats per Xarxa Natura 2000 LIC i ZEPA ES0000227 Muntanyes d’Artà.
Es troba dins Zona d’Alt Risc Forestal (risc molt alt) segons el Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2035) i dins APR d’incendis segons el PTI de Mallorca. Presenta un grau de vulnerabilitat moderat pel que fa a l’aqüífer existent.
En les proximitats de la parcel·la hi ha la comunitat Oleo ceratonion la qual s’inclou com a Hàbitat d’Interès Comunitari (HIC) amb l’epígraf 9320 Bosques de Olea et Ceratonia a l’annex I de la Directiva 92/43/CEE Hàbitats, així com també evidències de la presència d’espècies protegides per lleis europees, nacionals o autonòmiques com poder ser la tortuga mediterrània (testudo hermanni), ratapinyada nòctul petit (Nyctalus leisleri) i el garballó o margalló (Chamaerops humilis).
Finalment, tota l’àrea objecte de projecte es troba dins zona de servitud de protecció del Domini Públic Marítim Terrestre (DPMT).
3. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
a)DG de Recursos Hídrics. Servei d’Estudis i Planificació, en data 9 de juliol de 2018 (RS núm. 342/18).
b)DG d’Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural, en data 9 de juliol:
a.Servei de Planificació al Medi Natural (RS núm. 340/18).
b.Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (RS núm. 341/18).
c)Ajuntament de Capdepera, en data 5 de setembre de 2018 (RS núm. 2954/18).
d)DG d’Ordenació del Territori. Servei de Costes i Litoral, en data 6 de setembre de 2018 (RS núm. 14283/18).
La Direcció General d’Ordenació del Territori en data 14 de setembre de 2018 informa que:
“La realització de les obres proposades al projecte d’aparcament a l’aire lliure i restauració de dues edificacions existents dins ZPS estan subjectes a l’autorització d’aquesta Direcció General d’Ordenació del Territori”.
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en data 22 de setembre de 2018 conclou que:
-Convé que el projecte faci referència a que durant l’execució i ús del projecte es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l’època de perill d’incendis forestals.
-S’haurà de fer referència a la instal·lació de la corresponent senyalització del risc d’incendi forestal existent (molt alt risc) a la zona d’estacionament i als seus accessos, per tal de recordar als visitants la situació del risc existent.
-A través de la documentació corresponent, el projecte caldrà preveure l’adequació d’una distància de seguretat mínima sense combustible vegetal entre la zona forestal contigua i el límit màxim al qual puguin estacionar els vehicles. Aquesta hauria de ser de com a mínim 1,5 m de distància, sense perjudici que en aquest espai es pugui circular a peu o amb vehicle.
-Al llarg dels camins d’accés i en aquells trams que limitin amb terreny forestal, els quals formin part del projecte, caldrà establir una franja de prevenció d’incendis, sense perjudici de la resta de normativa sectorial que hi sigui d’aplicació. Aquesta franja ha de ser d’almenys el 10% de l’amplada de la via, i han de tenir com a mínim un metre, comptador des de cadascun dels límits exteriors. Durant l’època de perill d’incendi forestal, les franges de prevenció s’han de mantenir permanentment lliures de matoll, vegetació herbàcia i qualsevol tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc.
-Es recomana dotar l’aparcament amb un o varis extintors portàtils (o de carro) per a una ràpida actuació en cas d’incendi, també de conformitat amb la normativa vigent que hi sigui d’aplicació per aquest tipus d’instal·lacions, tal i com preveu genèricament el DA.
-Es recomana que totes les noves plantacions (connexions verdes) siguin amb espècies autòctones.
-Atès que es tracta d’un aparcament limítrof a una zona d’alt risc d’incendi forestal, es recomana planificar les possibles emergències en cas d’incendi forestal, a través d’un pla d’autoprotecció, de conformitat amb els continguts mínims establerts al Decret 41/2005, de 22 d’abril.
-Els operaris vinculats a l’execució del projecte i als usuaris posteriors seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).
4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte que no presenta dimensions gaire considerables, a més les instal·lacions que requereix ja es troben dins la pròpia parcel·la. No obstant això, la seva execució suposaria la generació i acumulació de residus i emissions de gasos, pols i renou que no han estat valorats a les fases d’execució i explotació, i que podrien afectar a una zona d’alt valor ecològic.
2.Ubicació del projecte: La parcel·la on s’ubica està qualificada com a Sòl Rústic General, afectada per Zones d’Alt Risc Forestal (risc molt alt) segons el Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2035), APR d’incendis segons el PTI de Mallorca i una petita part dins ANEI segons la Llei 1/1991 d’espais naturals i règim urbanístic de les àrees d’especial protecció a les Illes Balears. També confronta per tres dels quatre costats amb espai natural protegit per Xarxa Natura 2000 LIC i ZEPA ES0000227 Muntanyes d’Artà i ANEI. A més a més, en les proximitats hi ha la comunitat Oleo ceratonion la qual s’inclou com a Hàbitat d’Interès Comunitari (HIC) amb l’epígraf 9320 Bosques de Olea et Ceratonia a l’annex I de la Directiva 92/43/CEE Hàbitats, així com també evidències de la presència d’espècies protegides com poden ser la tortuga mediterrània (testudo hermanni), ratapinyada nòctul petita (Nyctalus leisleri) i el garballó o margalló (Chamaerops humilis).
La zona objecte de projecte també es troba dins zona de servitud de protecció del Domini Públic Marítim Terrestre (DPMT).
3.Característiques del potencial impacte: Es considera que el projecte pot afectar de manera indirecta a espais naturals protegits (ANEI i Xarxa Natura 2000), és a dir, hi ha impactes que no han estat degudament valorats. A més a més tampoc s’han valorat altres directes relacionats amb la generació i gestió dels residus.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el “Projecte d’aparcament a l’aire lliure, pol. 9, parcel·la 84, terme municipal de Capdepera” d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
L’estudi d’impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’annex VI i els apartats de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació, i també s’hauran de tenir en compte les consideracions següents:
1.S’hauran de valorar vàries alternatives al projecte, sobre tot pel que respecta a la seva ubicació, que resultin ambientalment adequades, segons el que disposa l’article 1 i que siguin tècnicament viables. Justificant la solució adoptada.
2.S’haurà d’aportar tota la informació necessària, ben definida i detallada (amb planimetria) pel que respecta a totes les actuacions previstes com a conseqüència de l’execució i explotació del projecte: maquinària, materials, residus (tipus, quantitat i gestió), restauració i ús posterior d’edificacions, tractament del sòl, zones de circulació (vehicles i vianants), zones previstes per a l’accés a la platja, espècies emprades en plantacions vegetals, contingut de panells informatius, etc.
3.Valorar tots els impactes ambientals a les fases d’execució i explotació, sobre tot aquells relacionats amb les emissions a l’atmosfera (pols, renou i gasos), tant a la solució seleccionada com a la resta d’alternatives.
4.Establir les corresponents mesures preventives, correctores i compensatòries.
5.Incloure el corresponent estudi de repercussions pel que fa a la possible afecció a Xarxa Natura 2000.
6.El Programa de vigilància i seguiment ambiental haurà de ser específic per al projecte, es a dir, haurà d’especificar les mesures de vigilància i control proposades en termes de temporalitat, així com, si fos el cas, valorar altres addicionals quan les proposades no resultin efectives.
7.S’hauran de tenir en compte les consideracions del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl establertes en el seu informe de data 22 de setembre de 2018.
D’acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013, dins el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària, juntament amb la documentació següent:
-Document tècnic del projecte.
-L’estudi d’impacte ambiental.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica.
A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s’han de realitzar les consultes següents:
-Ajuntament de Capdepera.
-DG d’Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural:
+Servei de Planificació al Medi Natural.
+Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl
-DG de Recursos Hídrics. Servei d’Estudis i Planificació.
-DG d’Ordenació del Territori. Servei de Costes i Litoral.
-GOB-Mallorca (Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa).
Es recorda que, en projectes sotmesos a declaració d’interès general o declaració d’utilitat pública, actuarà com a òrgan substantiu aquell al qui correspongui aprovar la declaració d’interès general o la declaració d’utilitat pública, i en aquest ordre, tal i com es fa constar a l’article 18.2 de la Llei 12/2016.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte , si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, a 9 de novembre de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias