Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 12474
Ordenança de mesures per a regular la promoció, venda i consum de begude alcohòliques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'objectiu d'aquesta Ordenança és desenvolupar la competència municipal en el consum d'alcohol. És un fet constatat que en la societat actual es produeix un alt consum d'alcohol, i el que preocupa és que entre la joventut aquest fet es produeix cada vegada a una edat més primerenca. El consum d'aquesta substància dóna lloc a diverses problemàtiques en l'àmbit de la llar, en la convivència veïnal i, a més, és un dels factors que produeix un increment dels accidents de trànsit. Entorn d'aquest tema cal destacar un nou fenomen social que es denomina botelló i que suposa una conducta de risc en un ampli sector de la joventut, en la producció d'impacte mediambiental i també en la deterioració de la convivència ciutadana. L'Ajuntament, com a òrgan d'administració i govern del municipi, exerceix la seva activitat per garantir i fomentar els drets individuals i col·lectius dels veïns reconeguts per la Constitució i les lleis, així com per fer respectar i complir els deures i obligacions legítimament establerts en benefici de l'interès general.

Per complir amb aquesta missió, té la potestat de dictar ordenances per vetllar per la convivència, protegir la salut pública, racionalitzar l'ús dels espais públics municipals i garantir l'aprofitament per part de tots els ciutadans i ciutadanes de les vies i espais públics, per a què les activitats d'una part de la ciutadania no suposin un perjudici greu a la tranquil·litat i el descans d'uns altres.

Amb les finalitats indicades als apartats anteriors, aquesta Ordenança regula una sèrie de mesures encaminades específicament a fomentar i promoure la convivència i el civisme a l'espai públic, identificant quins són els béns jurídics tutelats, preveient quins són les normes de conducta en cada cas , sancionant les que poden pertorbar, lesionar o deteriorar tant la pròpia convivència ciutadana com els béns que es troben a l'espai públic que li han de servir de suport i tipificant, si escau, mesures específiques d'intervenció.

En aquest marc constitucional i dins de les competències atribuïdes per la legislació vigent als ajuntaments, es dicta la present Ordenança, que prioritza la política preventiva en relació a infants i joves, introdueix mesures per regular els mecanismes de control, així com les prohibicions i limitacions de les activitats promocionals, publicitàries, de subministrament, venda i consum d'aquestes substàncies. També pretén dotar d'un marc estratègic amb capacitat de detectar i intervenir amb els adolescents i joves consumidors d'alcohol amb l'objectiu de reduir el consum al mínim i reduir també, els riscos i danys secundaris. Se centra, sobretot, en els menors d'edat, a fi de permetre el desenvolupament complet de la persona.

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i finalitat de l'Ordenança

La present Ordenança té per objecte el desenvolupament de les normes que regulen les limitacions a la publicitat, venda i consum de begudes alcohòliques, en l'àmbit de les competències que corresponen a l'Ajuntament de Marratxí, d'acord amb la legislació estatal i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. És també finalitat d'aquesta Ordenança fomentar l'educació per a la salut i la prevenció del consum abusiu d'alcohol i altres drogues, especialment en el cas dels menors.

Article 2. Fonaments legals

2.1 Aquesta Ordenança s'ha elaborat d'acord amb les competències establertes en:

- l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i l'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears;

- la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril de mesures especials en matèria de salut pública, i la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat;

- la Llei 34/1988, d'11 de novembre General de Publicitat;

- la Llei 8/1995, de 30 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'activitats classificades i parcs aquàtics, reguladora del procediment i de les infraccions i sancions, i el seu reglament de desenvolupament;

- el Reial decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries;

- la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears;

- la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

2.2 La potestat de tipificar infraccions i sancions que, amb la finalitat d'ordenar les relacions de convivència ciutadana, s'estableix en els articles 139 i següents de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i en l'article 32.3 de la Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana.

2.3 Per a la correcta aplicació de l'Ordenança, s'ha de tenir en compte la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir per l'administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

Tot això sense perjudici del que puguin disposar les lleis autonòmiques que en el seu moment es dictin sobre promoció, venda i consum de begudes alcohòliques.

Article 3. Àmbit d'aplicació

3.1. Àmbit d'aplicació objectiva:

a) Aquesta Ordenança s'aplica en tot el terme municipal de Marratxí.

b) Particularment, l'Ordenança és aplicable en tots els espais i edificis públics, als espais destinats a l'ús o al servei públic de titularitat municipal, així com a construccions, instal·lacions, mobiliari urbà i altres béns i elements de domini públic municipal que hi són dins.

c) Igualment, l'Ordenança s'aplica en aquells altres espais, construccions, instal·lacions, vehicles o elements que estiguin destinats a un ús o a un servei públic de titularitat d'una administració diferent a la municipal o de qualsevol altra entitat o empresa, pública o privada, com a vehicles de transport; marquesines; aturades d'autobusos o d'autocar; tanques; senyals de tràfic; contenidors i altres elements de naturalesa similar. Si escau, l'Ajuntament ha d'impulsar la subscripció de convenis específics amb els titulars de tals espais, construccions, instal·lacions, vehicles o elements a fi de dotar de la cobertura jurídica necessària la intervenció municipal.

d) També s'aplica en espais, construccions, instal·lacions i béns de titularitat privada quan es duen a terme les conductes o activitats regulades en aquesta Ordenança.

3.2. Àmbit d'aplicació subjectiva

a) Aquesta Ordenança s'aplica a totes les persones que es troben en el municipi de Marratxí, sigui el que sigui la seva concreta situació jurídic administrativa.

b) També és aplicable a les conductes realitzades pels menors d'edat, en els termes i amb les conseqüències que es preveuen en aquesta Ordenança i en la resta de l'ordenament jurídic. En els supòsits en els quals estigui previst expressament, els pares, tutors o curadors, també poden ser considerats responsables de les infraccions comeses pels menors quan s'apreciï, per part d'aquests, dol, culpa o negligència, fins i tot la simple inobservança .

c) També és aplicable a les persones que tinguin responsabilitat en les conductes sancionades en la present Ordenança i segons els termes establerts.

Article 4. Competència municipal

4.1 Constitueix competència de l'Administració municipal:

a) La conservació i tutela dels béns municipals.

b) La seguretat en llocs públics, que inclou la vigilància dels espais públics i la protecció de persones i béns, en coordinació amb els cossos i les forces de seguretat de l'Estat segons el que estableix la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

c) És obligació de l'Ajuntament de Marratxí elaborar un pla de control i prevenció del consum abusiu d'alcohol i altres substàncies, emmarcat en el Pla Municipal de Drogues, que ha de ser revisat cada any per una comissió de seguiment. Facilitar les eines necessàries a les AMIPAS per intensificar la formació de l'educació per a la salut, per procurar una major implicació de la família en la formació integral dels menors.

4.2. Les mesures de protecció de competència municipal previstes en aquesta Ordenança s'entenen sense perjudici dels drets, facultats i deures que corresponen a les persones titulars dels béns afectats, així com de les competències d'altres administracions públiques i dels jutjats i tribunals de justícia, regulades per les lleis.

4.3. L'aplicació de les mesures establertes en aquesta Ordenança té com a objectiu principal la preservació de la salut, el restabliment de l'ordre cívic, la reprensió de les conductes antisocials i la reparació dels danys causats.

TÍTOL II

 MESURES PREVENTIVES

Article 5. Mesures d'informació, orientació i educació

5.1 L'administració municipal facilita als residents del terme municipal, mitjançant els serveis socials municipals, assessorament i orientació sobre la prevenció del consum abusiu d'alcohol i, si escau, del tractament de les situacions d'addicció i els problemes derivats del consum de begudes alcohòliques.

Amb aquesta finalitat, ha de promoure i impulsar campanyes informatives que conscienciïn dels efectes del consum abusiu d'alcohol a fi de modificar hàbits i actituds. Aquestes campanyes divulgatives s’han de dirigir al conjunt de la població i visitants, emfatitzant els aspectes positius de la no ingestió abusiva d'alcohol.

5.2 Es dispensarà una protecció especial en aquest camp als infants i joves, sense oblidar a la població general. Per a tal fi, els serveis municipals, de manera coordinada amb els serveis de les altres administracions:

- Han de promoure accions en l'àmbit de la informació, formació, educació per a l'oci, etc., que tendeixin a aconseguir les indicades finalitats preventives en aquest col·lectiu, en col·laboració amb els centres escolars, culturals, esportius i totes aquelles institucions que disposin d'infraestructures destinades a un públic compost principalment per menors de 18 anys.

- Han de promoure actuacions de sensibilització, educatives i formatives que potenciïn entre els nins i els joves, i la població en general, el valor de la salut en l'àmbit individual i social.

L'Ajuntament s’ha de dotar dels dispositius i mitjans necessaris d'intervenció sobre les conductes desenvolupades pels joves menors de divuit anys relacionades amb el consum d'alcohol en la via pública.

5.3 En el camp de l'associacionisme ha de promoure, amb la mateixa finalitat, les associacions i entitats que treballin en drogodependències i ha de facilitar la participació i integració als programes de prevenció que es duen a terme en el municipi.

Article 6. Participació ciutadana

En l'àmbit de les seves competències, l'Ajuntament de Marratxí ha d'adoptar les mesures adequades de foment de la participació social i el suport a les institucions sense ànim de lucre que col·laborin amb el municipi en l'execució dels programes de prevenció que contribueixen a la consecució dels objectius d'aquesta Ordenança.

Les accions informatives i educatives, i quantes altres mesures adopti en aquest camp l'Ajuntament, s’han de dirigir a la Policia Local, mediadors socials, sector d’hoteleria i oci, etc., a fi d'afavorir la seva col·laboració en el compliment de la fi pretesa.

TÍTOL III

 MESURES D'INTERVENCIÓ

Article 7. Les llicències.

7.1 Els establiments que venguin o subministrin alcohol hauran de complir amb la normativa vigent en la matèria.

7.2 No es permet la venda ni el subministrament de begudes alcohòliques en la via pública, excepte terrasses, vetlladors , o en dies de fira o festes patronals o similars autoritzats a aquest efecte.

Article 8. Prohibició de mostradors en la via pública

Es prohibeix, sota la responsabilitat dels titulars dels establiments:

a) La venda o subministrament de begudes alcohòliques en els establiments d'hoteleria i establiments comercials, per ser consumides en l'exterior o en la via pública, excepte en els serveis de terrasses o altres instal·lacions amb la deguda autorització municipal.

b) L'existència de mostradors, finestres o buits que facin possible el despatx de begudes alcohòliques a persones situades en la via pública.

c) La venda d'alcohol en descampats, berenadors, sense la sol·licitud i obtenció prèvia de la corresponent autorització municipal.

Article 9. Excepcionalitat en cas de Festes i mercats municipals

9.1 Per dur a terme les activitats relacionades amb la venda i consum d'alcohol en la via pública en dies de festa patronal, festes populars o mercats, s'ha d'haver realitzat la corresponent declaració responsable. Aquesta declaració reflectirà el compliment de la normativa específica, així com dels requisits i condicions establerts en la present Ordenança i, de manera específica, el compliment de les següents obligacions:

Els titulars han de declarar responsablement haver participat en un curs sobre la dispensació responsable de begudes alcohòliques, i han d'assegurar que, durant tot el temps que tenguin obert al públic, sempre hi haurà un mínim de la meitat del personal amb aquesta formació.

a) Compromís de no servir begudes alcohòliques a menors d'edat.

b) Compromís d'oferir aigua a un preu més assequible que qualsevol altre tipus de consumició.

9.2 Per raons de seguretat, en aquells espectacles multitudinaris, com a concerts o altres esdeveniments similars, que se celebrin amb autorització municipal i que s'hagi realitzat la corresponent declaració responsable de dispensar begudes i altres consumicions, aquestes s'han de servir en envasos de plàstic. No es permet, en cap cas, vidre, llaunes o similars.

9.3 Els titulars de la concessió de la instal·lació d'un bar o d'una altra activitat classificada similar han de col·locar en lloc visible al públic que tenen autorització per subministrar i / o consumir begudes alcohòliques, així com el cartell de prohibició de venda a menors de 18 anys.

9.4 Els menors de 18 anys no podran subministrar ni servir en cap circumstància begudes alcohòliques. Seran responsables del compliment d'aquesta norma els titulars de l'activitat.

Article 10. De l'actuació inspectora

10.1 La policia municipal i els serveis tècnics municipals competents, conforme a les disposicions vigents en la matèria, estan facultats per investigar, inspeccionar, reconèixer i controlar tot tipus de locals i instal·lacions a l'efecte de verificar el compliment pels seus titulars de les limitacions i prohibicions establertes en la present Ordenança.

10.2 Quan s'apreciï qualque fet que pugui constituir infracció als preceptes de la present Ordenança, s'estendrà el corresponent part de denúncia o acta si és procedent, o es consignaran les dades personals del presumpte infractor i els fets o circumstàncies que puguin servir de base per a la incoació del corresponent procediment sancionador.

10.3 Els titulars, gerents, encarregats o responsables de l'activitat sotmesa a control municipal estan obligats a prestar l'ajuda i la col·laboració necessàries per a la realització de la labor inspectora referida a la comprovació del compliment dels preceptes d'aquesta Ordenança. Incorre en infracció d'aquesta qui, per mitjà d'oposició activa o per simple omissió, entorpeixi, dificulti o impedeixi el desenvolupament d'aquesta labor.

TÍTOL IV

PROHIBICIONS I LIMITACIONS A la PUBLICITAT, VENDA I CONSUM DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES

A. Mesures referent a la publicitat i promoció de les begudes alcohòliques

Article 11. Amb caràcter general

11.1 Tots aquells establiments que subministrin i venguin begudes alcohòliques han de tenir fixat un cartell senyalitzador amb el següent text: 'Prohibida la venda de qualsevol tipus de begudes alcohòliques a menors de 18 anys”.

11.2 En establiments amb mostrador, el cartell s’ha de situar darrere d'aquest, en un lloc perfectament visible, a raó d’un cartell per cada mostrador.

11.3 En la resta d'establiments les senyalitzacions s’han de col·locar en un lloc visible, a raó de un cartell per cada mostrador.

11.4 En els establiments d'autoservei, la venda de begudes alcohòliques es farà en una secció concreta, amb rètols anunciadors de la prohibició de venda a menors.

11.5 Està prohibida la venda, distribució o subministrament des d'automòbils, caravanes, carrets o parades, tant a títol onerós com a gratuït, excepte a les festes, fires i festes patronals quan estigui degudament autoritzat amb anterioritat.

Article 12. De les limitacions a la publicitat

La promoció i publicitat, tant directa com a indirecta, de begudes alcohòliques, ha de respectar les limitacions i prohibicions establertes en la Llei 34/1988 General de Publicitat, RDL 1/2007 de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la defensa de consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, i en les respectives normatives de prevenció, assistència i integració social de les persones amb problemes derivats de l'abús de drogues.

Sense perjudici de l'establert en les normes anteriors, la publicitat, tant directa com a indirecta, de begudes alcohòliques ha d'observar, en tot cas, les següents limitacions:

a. Queda prohibida qualsevol campanya, sigui com a activitat publicitària o no publicitària, dirigida a menors de divuit anys que indueixi directa o indirectament al consum de begudes alcohòliques.

b. En cap cas poden utilitzar-se veus o imatges de menors de divuit anys, o de joves que puguin suscitar dubtes sobre la seva majoria d'edat, per ser utilitzats com a suports publicitaris de begudes alcohòliques.

c. No ha d'associar-se el consum d'alcohol a una millora del rendiment físic i psíquic, a la conducció de vehicles o el maneig d'armes, ni fer l'efecte que aquest consum contribueix a l'èxit social o sexual. Tampoc pot associar-se aquest consum a pràctiques educatives, sanitàries o esportives.

Article 13. De les prohibicions

13.1 Es prohibeix expressament la publicitat directa o indirecta de begudes alcohòliques en:

• Locals i instal·lacions destinats predominantment a joves menors de 18 anys.

• Centres i dependències de l'administració municipal, i especialment en centres d'acció social i centres culturals.

• L'interior i exterior dels mitjans de transport públic.

• Els vehicles del servei de taxi amb llicència municipal.

• Els centres docents, tant els dedicats a ensenyaments no reglats com a qualsevol tipus d'ensenyament.

• Instal·lacions mòbils.

• Mobiliari urbà municipal.

• Empreses de transport públic.

• Llocs on està prohibida la seva venda i consum.

13.2 Es prohibeix qualsevol publicitat dirigida a menors de divuit anys.

13.3 En els periòdics, revistes i altres publicacions, així com a qualsevol mitjà de registre i reproducció gràfica o sonora dirigides a menors de divuit anys, està prohibit tot tipus de publicitat directa o indirecta de begudes alcohòliques.

Article 14. Promoció de begudes alcohòliques

14.1 La promoció de begudes alcohòliques en fires, certàmens, exposicions i activitats similars, s'ha de situar en espais diferenciats quan tenguin lloc dins d'altres manifestacions públiques. En aquestes activitats no està permès l'oferiment, ni la degustació gratuïta a menors de 18 anys.

14.2 No es poden distribuir a menors invitacions, cartells o objectes (bolígrafs, samarretes, etc.) al·lusius a begudes alcohòliques.

14.3 Està prohibida la promoció de begudes alcohòliques mitjançant la distribució d'informació per bústies, correu, telèfon o xarxes informàtiques, tret que aquesta vagi dirigida nominalment a majors de divuit anys.

14.4 Queda prohibida la promoció de begudes alcohòliques en els establiments, locals de venda o subministrament i estands que suposin una incitació directa a un major consum, mitjançant ofertes promocionals o rebaixes dels preus estipulats segons tarifes autoritzades.

14.5 No es poden utilitzar les begudes alcohòliques com a premi o incentiu en la promoció d'articles, béns, serveis o activitats de cap classe si poden participar menors.

14.6 L'Administració municipal no pot utilitzar com a suports informatius o publicitaris objectes relacionats amb el consum de begudes alcohòliques.

A. Mesures quant al subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques

Article 15. Prohibicions de caràcter general

15.1 No es permet la venda, subministrament o distribució de begudes alcohòliques amb caràcter ambulant, durant l'horari diürn i nocturn que determini la corporació local mitjançant Decret d'Alcaldia.

15.2 No es permet la venda ni el consum de begudes alcohòliques en:

• Centres sanitaris i sociosanitaris.

• Recintes amb caràcter esportiu-recreatiu, tret que estiguin dins locals especialment habilitats per a això.

• Els centres d'assistència a menors.

• Centres educatius d'ensenyament primari, secundària i especial, i centres destinats a l'ensenyament esportiu o cultural per a menors.

• Centres i dependències de l'Administració, excepte en els llocs expressament habilitats a aquest efecte.

• Locals de treball de les empreses de transports públics.

• Quioscs, paradetes de gelats, tendes d'articles diversos i qualsevol altra d'instal·lació permanent, ocasional o de temporada en la via pública.

15.3 Queda prohibit el subministrament de begudes alcohòliques a través de màquines automàtiques, tret que es trobin a l'interior d'establiments tancats i a la vista d'una persona encarregada de que es compleixin les condicions anteriors, i sota la directa responsabilitat del titular de l'activitat.

15.4 En els establiments en règim d'autoservei, l'exhibició de begudes alcohòliques s'ha de realitzar en una secció concreta amb cartells anunciadors de la prohibició de la seva venda a menors. Es responsabilitza d'aquesta venda de begudes alcohòliques a menors el titular de l'establiment, o a terceres persones majors d'edat que, a fi d'eludir el control dels responsables dels comerços, adquireixin personalment les begudes alcohòliques i posteriorment les facilitin als menors.

15.5 En els establiments autoritzats per a la venda i consum de begudes alcohòliques, tal com bars, cafeteries, clubs nocturns, etc., està prohibit treure tassons, botelles de vidre, de plàstic, o qualsevol altre recipient dels establiments fora del local, excepte en la pròpia terrassa. De l’incompliment d'aquesta prohibició són responsables tant els autors com els titulars dels establiments, per la qual cosa han d'adoptar les mesures corresponents a fi d'evitar-ho.

15.6 Els establiments comercials no hotelers no poden vendre begudes alcohòliques de cap classe entre les 24:00 hores i les 8:00 hores de l'endemà, amb independència del règim d'obertura que els sigui aplicable.

15.7 Els establiments d'activitats permanents d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, a partir de l'hora de tancament que els sigui aplicable segons la normativa vigent, han de:

a. Deixar de servir begudes i altres serveis.

b. Aturar la música.

c. Impedir l'entrada d'usuaris.

d. Deixar d'executar qualsevol espectacle, joc o similar.

i. Encendre la il·luminació per facilitar la sortida.

Article 16. Protecció dels menors

16.1 No es poden vendre ni subministrar begudes alcohòliques ni tabac, ni tampoc permetre el consum en menors de 18 anys, tant en els llocs d'expedició, com en els de consum.

16.2 En tots els establiments públics on es vengui o es facilitin de qualsevol manera begudes alcohòliques, s'informarà amb caràcter obligatori que està prohibida la seva adquisició i consum pels menors de divuit anys, així com la venda, subministrament o dispensació als menors. Aquesta informació s'ha de realitzar per mitjà d'anuncis o cartells de caràcter permanent, fixats en forma visible en el mateix punt d'expedició.

16.3 En tots els establiments comercials s'adoptaran mesures especials de control per evitar la venda de begudes alcohòliques a menors de divuit anys.

Article 17. Accés de menors i acreditació de l'edat

17.1 L'accés de menors a establiments es regeix pel que es disposa en la normativa estatal i autonòmica.

17.2 Als efectes establerts en els articles precedents, els titulars, encarregats, empleats o responsables dels establiments poden sol·licitar dels seus clients, respecte a la Constitució i a la resta de l'ordenament jurídic, els documents acreditatius de la seva edat quan aquesta li creï dubtes raonables.

Article 18. Del consum de begudes alcohòliques

18.1 Està prohibida la venda automàtica de begudes alcohòliques a menors de divuit anys. El titular de l'establiment és el responsable del compliment d'aquesta prescripció.

18.2 Està prohibida, sota responsabilitat del titular, gerent, responsable o representant legal de l'activitat, que els consumidors treguin begudes alcohòliques de l'establiment en la via pública.

18.3 No es poden subministrar ni consumir begudes alcohòliques en centres de treball depenents de l'Ajuntament, excepte en les dependències habilitades per a això.

18. 4 En les recepcions i actes socials organitzats per l'Ajuntament en el qual s'ofereixi alguna beguda alcohòlica, sempre s'han d'oferir begudes alternatives.

Article 19. Del consum de begudes alcohòliques en la via i espais públics

19.1- Es prohibeix el consum de begudes alcohòliques quan:

a. Es consumeixi en la via o espais públics.

b. Es puguin causar molèsties a les persones que utilitzin els espais públics.

La prohibició a la qual es refereixen aquests apartats anteriors queda sense efecte en els supòsits en què el consum de begudes alcohòliques tengui lloc en establiments i altres espais reservats expressament per a aquesta fi, com a terrasses i vetlladores, o quan s'hagi realitzat l'oportuna declaració responsable, com les festes populars i patronals, concerts o altres esdeveniments similars.

19.2- Queda especialment prohibida la pràctica del botelló. S'entén per botelló el consum de begudes alcohòliques no procedents de locals d'hoteleria, al carrer o espais públics, per un grup de persones quan, com a resultat de la concentració de persones o de l'acció de consum, es puguin causar molèsties al veïnat o les persones que utilitzen l'espai públic, o es pugui deteriorar la salubritat de l'entorn o provocar situacions d'insalubritat.

A aquests efectes, es considera que es produeix aquesta pertorbació quan es doni algun dels següents supòsits:

a. Quan, per la morfologia o la naturalesa del lloc públic, el consum es faci de forma massiva per grups de ciutadans o convidi a l'aglomeració d'aquests.

b. Quan es produeixin situacions denigrants per a les persones, vianants o altres persones usuàries dels espais públics.

c. Quan, com a resultat de l'acció del consum, es deteriori la tranquil·litat de l'entorn o provoqui situacions d'insalubritat o de convivència amb els veïns i veïnes.

d. Quan en els llocs en què es consumeix es caracteritzi per l'afluència de menors, la presència de nins, nines o adolescents.

e. Quan s'utilitzin envasos de vidre en espais on puguin causar un perill, com puguin ser zones de jocs i parcs infantils, o altres zones on els vidres puguin causar danys o posar en perill a les persones.

19.3 Les persones que organitzin qualsevol acte públic de naturalesa cultural, lúdica, festiva, esportiva o de qualsevol altra índole estan obligades a vetllar per a què no es produeixin durant l'acte les conductes descrites als apartats 1 i 2 d'aquest article. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es realitzen les conductes esmentades, les persones responsables de l'organització ho comunicaran immediatament a la Policia Local.

19.4 Sense perjudici de la responsabilitat civil subsidiària dels pares, mares, tutors o tutores per les accions de menors d'edat que depenguin, seran també responsables directes o solidaris de les infraccions comeses per aquestes persones menors d'edat, sempre que manifestin dol, culpa o negligència, inclosa la simple no observança.

TÍTOL VI

 DE LES INFRACCIONS I LES SANCIONS

Art 20 Infraccions

Sense perjudici de les responsabilitats d'una altra índole que puguin derivar-se, constitueixen infraccions administratives les accions o omissions tipificades en aquesta Ordenança.

Art. 21 Responsabilitat

21.1 La responsabilitat administrativa per les infraccions tipificades en aquesta Ordenança és de la persona física o jurídica que realitzi les accions o omissions que es tipifiquen.

En les infraccions que fan referència a activitat comercial o empresa, es presumeix que les han fet els titulars de l'empresa o activitat comercial que es tracti.

21.2 Quan es declari autor dels fets una persona menor de divuit anys no emancipada o una persona amb la capacitat modificada judicialment, respondran solidàriament amb ella dels danys i perjudicis ocasionats, els seus pares, tutors, guardadors, acollidors legals o de fet.

21.3 D'acord amb l'establert en la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets del nin, totes les mesures, en aquest cas sancionadores, de les autoritats municipals que puguin afectar als menors han d'atendre principalment a l'interès superior d'aquests. S'ha de garantir el dret del nin i de l'adolescent a ser sentit en tots aquells assumptes que li afectin, i que les seves opinions siguin tingudes en compte.

En el cas de les infraccions lleus comeses dins el terme municipal per menors, es preveu la suspensió de la sanció si l’infractor o la infractora se sotmet a una intervenció educativa o, en cas de necessitat, terapèutica. Aquesta intervenció se durà a terme sempre que els serveis municipals tenguin la capacitat necessària per assumir-la.

21.5 En tot cas, qualsevol denúncia, incoació d'un expedient sancionador o eventual imposició d'una sanció a un menor serà notificada als seus pares o tutors.

21.6 En cas que, una vegada practicades les diligències de recerca oportunes dirigides a individualitzar a la persona o les persones infractores, no sigui possible determinar el grau de participació dels diversos subjectes que hagin intervingut en la comissió de la infracció, la responsabilitat serà solidària.

Art. 22 Tipificació de les infraccions i sancions

Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus.

• Consum de begudes alcohòliques en la via pública.

• La venda i subministrament de begudes alcohòliques a través de mostradors en la via pública (incompliment de l'art. 19).

• L'incompliment de l'establert en els articles 11, 12, 13 i 14 sobre condicions de publicitat i promoció de begudes alcohòliques.

• Aquelles que constitueixin qualsevol incompliment de la present Ordenança i no són considerades infraccions greus o molt greus.

• Dispensar begudes en envasos de vidre, llaunes o similars, incomplint l'article 9.2.

• No disposar, en el lloc on es desenvolupa l'activitat, de la documentació preceptiva (Art. 7)

Les infraccions greus són:

• Els incompliments dels articles 15,16, 17 i 18 sobre les prohibicions de subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques, accés, acreditació d'edat i altres recollides en aquests articles.

• El consum, despatx o consentiment del consum de begudes alcohòliques quan no està permès.

• Permetre l'entrada a persones menors d'edat quan no està permès

• La reiteració de les faltes lleus.

És infracció molt greu la instal·lació, inici o exercici de l'activitat (art 8) sense tenir presentada la comunicació prèvia, la declaració responsable o la documentació a presentar a l'Ajuntament per obtenir la llicència corresponent.

Art. 23 Procediment sancionador

23.1 Les infraccions a les disposicions d'aquesta Ordenança són objecte de les sancions administratives corresponents, prèvia la instrucció del procediment oportú, tramitat conforme al que estableix la normativa específica en matèria de venda, promoció i consum de begudes alcohòliques, així com la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

23.2 L'expedient sancionador s'inicia sempre d'ofici, per petició raonada d'un altre òrgan o per denúncia.

23.3 Les denúncies han d'expressar la identitat de la persona o persones que les presentin, el relat dels fets que puguin constituir infracció, la data de la seva comissió i, quan sigui possible, la identificació de les persones presumptament responsables.

23.4 L'Ajuntament pot compensar les persones denunciants per les despeses que els hagi pogut comportar la formulació d'una denúncia, sempre que quedin efectivament acreditades en l'expedient tant la comissió de la infracció administrativa denunciada com la necessitat de la despesa efectuada i la quantia de les despeses al·legades per aquestes.

23.5 Quan el denunciant hagi participat en la comissió d'una infracció i existeixin altres infractors, l'òrgan competent per resoldre el procediment ha d'eximir el denunciant del pagament de la sanció que li correspondria, o un altre tipus de sanció no pecuniària, quan sigui el primer en aportar elements de prova que permetin iniciar el procediment o comprovar la infracció, sempre que al moment d'aportar-se no es disposi d'elements suficients per ordenar-la i es repari el perjudici causat.

23.6 L'instructor ha de protegir la identitat del denunciant i la confidencialitat de les seves dades personals.

23.7 La incoació de l'expedient no s'ha de comunicar al denunciant, si no és persona interessada.

23.8. Quan la infracció comesa no sigui de competència municipal, el batle/la batllessa ha d'elevar a l'òrgan corresponent l'acta o denúncia amb la finalitat de sol·licitar la incoació de l'expedient sancionador de conformitat amb la legislació sectorial aplicable.

Art. 24 Mesures provisionals en fase d'instrucció

24.1 Iniciat l'expedient sancionador, mitjançant un acord motivat, es poden adoptar les mesures provisionals imprescindibles per al normal desenvolupament del procediment, per evitar la comissió de noves infraccions o per assegurar el compliment de la sanció que pogués imposar-se. Aquestes mesures poden consistir en qualsevol de les previstes en la normativa general i sectorial aplicable en cada cas, i han de ser proporcionades a la naturalesa i la gravetat de la infracció.

24.2 Els agents de l'autoritat poden, en tot cas, decomissar els utensilis, vehicles i el gènere objecte de la infracció o que s'usin, directament o indirectament, per a la comissió. També els doblers, els fruits o els productes obtinguts amb l'activitat infractora, els quals queden sota la custòdia municipal mentre sigui necessari per a la tramitació del procediment sancionador o, mancant aquest, mentre perdurin les circumstàncies que han motivat el decomís. També es pot decretar la suspensió de la llicència de l'activitat, tancament temporal de l'establiment, retirada de productes, suspensió temporal de serveis per raons de sanitat, higiene o seguretat.

24.3 Les despeses ocasionades pel decomís, transport, dipòsit i destrucció són a càrrec del causant de les circumstàncies que ho han determinat.

24.4 Si es tracta de béns fungibles, s'han de destruir o se'ls ha de donar la destinació adequada. Els objectes decomissats s'han de dipositar a disposició de l'òrgan sancionador competent per a la resolució de l'expedient. Una vegada dictada una resolució ferma i transcorreguts dos mesos sense que el titular hagi recuperat l'objecte, s'han de destruir o lliurar gratuïtament a entitats sense ànim de lucre amb finalitats socials. Així i tot, els objectes, materials, vehicles o mitjans intervinguts, es poden retornar si el propietari abona prèviament en via voluntària la sanció que correspongui, justificant la seva propietat.

24.5. Excepcionalment, en cas de risc greu o perill imminent per persones o béns, la Policia Local pot adoptar les mesures provisionals directament amb caràcter previ a la incoació de l'expedient i s'han de rectificar, modificar o revocar en l'acord d'incoació en el termini màxim de 15 dies. En tot cas, aquestes mesures resten sense efecte si no s'incoa el procediment o l'acord d'incoació no té un pronunciament explícit sobre les mesures provisionals.

Art. 25 Sancions

25.1 Modificació de les quanties de la sanció:

• Les possibles reduccions s'han de determinar en la notificació d'iniciació del procediment i la seva efectivitat està condicionada al desistiment o renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.

- Quan el benefici que resulti d'una infracció sigui superior a la sanció que correspongui, aquesta es pot incrementar en la quantia equivalent al benefici obtingut.

- El pagament voluntari de la sanció resultant de la comissió de qualsevol de les infraccions imposades suposa les següents reduccions:

a. Quan l'Ordenança no fixi l'import de la sanció tipus, s'ha d'aplicar una reducció de la multa al seu import mínim.

b. El pagament de l'import de la sanció de multa implica l'acabament del procediment.

25.2 Quantia de les sancions:

Nivell de gravetat

Conducta infractora

Sanció mínima

Sanció mitjana

Sanció màxima

Lleu

Consum de begudes alcohòliques a la via pública.

200€

600€

La venda i subministrament de begudes alcohòliques per a mostradors a la via pública (incompliment art. 19).

300€

600€

L’incompliment d’allò que estableixen els articles 11, 12, 13 i 14 sobre condicions de publicitat i promoció de begudes alcohòliques.

300€

600€

Aquelles que constitueixen qualsevol incompliment de la present Ordenança i no són considerades infraccions greus o molt greus.

300€

600€

Dispensar begudes en envasos de vidre, llaunes o similars, incomplint l’article 9.2

500€

750€

No disposar, en el lloc on se desenvolupa l’activitat, de la documentació preceptiva (art. 7)

500€

750€

Nivell de gravetat

Conducta infractora

Sanció mínima

Sanció mitjana

Sanció màxima

Greu

Els incompliments dels articles 15,16,17 i 18 sobre les prohibicions de subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques, accés, acreditació d’edat i altres recollides en els esmentats articles.

751€

1500€

El consum, despatx o consentiment del consum de begudes alcohòliques quan no està permès.

751€

1500€

Permetre l’entrada a persones menors d’edat quan no està permès.

751€

1500€

Molt greu

La instal·lació, inici o exercici de l'activitat (art.8) sense haver presentat la comunicació prèvia, la declaració responsable o la documentació a presentar a l'Ajuntament per obtenir la llicència corresponent.

1501€

3000€

25.3 Graduació de les sancions

1.La imposició de les sanció s'aplica d'acord amb el principi de proporcionalitat i, en tot cas es tindran en compte el criteris de graduació següents:

a) La gravetat de la infracció.

b) L'existència d'intencionalitat

c) La reincidència.

d) La naturalesa dels perjudicis causats

2. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès dins del termini d'un any més d'una infracció d'aquesta ordenança i s'ha estat sancionat per resolució ferma.

3. Quan segons el previst en l'ordenança s'imposin sancions pecuniàries, la determinació del contingut i durada d'aquests sancions es farà també tenint en compte el principi de proporcionalitat, i amb els criteris anunciats anteriorment.

Art. 26 Concurrència de sancions

Incoat un procediment sancionador per dos o més infraccions entre les quals hi hagi relació de causa efecte, s'imposarà únicament la sanció que resulti més elevada.

Art 27 De les mesures alternatives al compliment de la sanció

En el cas de les infraccions lleus comeses dins el terme municipal per menors, es preveu la suspensió de la sanció si l’infractor o la infractora se sotmet a una intervenció educativa o, en cas de necessitat, terapèutica alternativa a la sanció pecuniària. La mesura alternativa s'ha d'acordar entre la persona infractora i amb l'instructor de l'expedient. L'acord ha d'incloure el pare, la mare o el tutor o tutora. Aquesta intervenció es durà a terme sempre que els serveis municipals tenguin la capacitat necessària per assumir-la.

27.2 Si s'acorda una mesura alternativa a la sanció, l'expedient sancionador queda suspès.

27.3 S'estableix que cada hora de mesura educativa o reparadora que s'estableixi, inclòs el treball comunitari o social, equival a l'import de 25 euros de multa.

27.4 Aquestes mesures alternatives només podran efectuar-se una vegada a l'any i amb un màxim de dos per menor.

Art. 28 De la prescripció de les infraccions i caducitat del procediment sancionador

28.1 Les infraccions tipificades com a lleus prescriuen als 6 mesos, les tipificades com a greus prescriuen als dos anys i les molt greus als tres anys, i inicien el termini de prescripció des del moment en què es comet la infracció.

28.2 El procediment sancionador ordinari s'ha de resoldre notificant la resolució a la persona interessada en el termini màxim d'un any.

28.3 Les sancions tipificades com a lleus prescriuen als sis mesos, les greus prescriuen als dos anys i les molt greus als tres anys i inicien el termini de prescripció des del moment en què la resolució adquireix fermesa.

Art. 29 Apreciació de delicte o falta

29.1 Quan les conductes al fet que es refereix aquesta Ordenança puguin constituir infracció penal, s'han de remetre al Ministeri Fiscal o a l'autoritat judicial a la qual corresponguin els antecedents necessaris de les actuacions practicades.

29.2 En el cas d'identitat de subjecte, fet i fonament de les conductes il·lícites, la incoació d'un procés penal no impedeix la tramitació d'expedients sancionadors pels mateixos fets, però la resolució definitiva de l'expedient només pot produir-se quan sigui ferma la resolució recaiguda en l'àmbit penal, quedant fins llavors interromput el termini de prescripció. Els fets declarats provats en via judicial vinculen l'autoritat competent per imposar la sanció administrativa.

29.3 La condemna o l'absolució penal dels fets no impedeix la sanció administrativa, si s'aprecia diversitat de fonament.

29.4 Les mesures provisionals adoptades en el si del procediment administratiu sancionador abans de la intervenció judicial, poden mantenir-se en vigor mentre no recaigui pronunciament exprés respecte d'això de les autoritats judicials, sense perjudici dels recursos que pugui interposar el presumpte infractor sobre l'establiment o la vigència d'aquestes mesures provisionals.

SECCIÓ III

 DISPOSICIONS COMUNES SOBRE RÈGIM SANCIONADOR I ALTRES MESURES D'APLICACIÓ

Apartat 1.- Disposicions generals

Art. 30 Funcions de la Policia Local referents al compliment d'aquesta Ordenança

En la seva condició de policia administrativa, la Policia Local és l'encarregada de vetllar pel compliment d'aquesta Ordenança, d'inspeccionar i denunciar, quan correspongui, les conductes que li siguin contràries, i d'adoptar, si s'escau, les altres mesures d'aplicació.

Art. 31 Deure de col·laboració ciutadana en el compliment de l'Ordenança

31.1 Totes les persones que són a Marratxí tenen el deure col·laborar amb les autoritats municipals o els seus agents per preservar les relacions de convivència ciutadana i civisme a l'espai públic.

31.2 Tota la ciutadania té el deure comunicar a les autoritats o agents més propers qualsevol situació que detectin de presumpte risc o de desemparament d'un menor.

Art. 32 Conductes obstruccionistes a les tasques de control, recerca o sanció en els àmbits de la convivència i el civisme

32.1 En els àmbits de la convivència ciutadana i el civisme, i salvaguardant tots els drets previstos en l'ordenament jurídic, no es permeten les conductes següents:

a. Negar-se o resistir-se a les tasques d'inspecció o control de l'Ajuntament.

b. Subministrar als funcionaris actuants, en compliment de la feina de casa d'inspecció, control o sanció, informació o documentació falsa.

c. Incomplir les ordres o els requeriments específics formulats per les autoritats municipals o els seus agents.

32.2 Sense perjudici de la legislació penal i sectorial, les conductes descrites a l'apartat anterior són constitutives d'infracció greu.

Art. 33 Presumpció de veracitat dels agents de l'autoritat

33.1 En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen presumpció de veracitat, d'acord amb la normativa aplicable a aquest efecte, sense perjudici altres proves que puguin aportar els interessats.

33.2 En els expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin conforme a la legislació vigent, es poden incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui amb fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits en la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de vídeo-càmeres requereix, si és procedent, de les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, i el seu ús d'acord amb el principi de proporcionalitat.

Art. 34 Mesures de caràcter social

34.1 Quan el presumpte responsable de l'incompliment de l'Ordenança sigui indigent o presenti altres mancances o necessitats d'assistència social o d'atenció mèdica especials o urgents, els agents de l'autoritat que intervenguin han d'informar de la possibilitat d'acudir als serveis socials o metges corresponents i del lloc concret en què pot fer-ho.

34.2 En aquells casos especialment greus o urgents, i amb l'únic objecte que la persona pugui rebre efectivament i com més aviat millor l'atenció social o mèdica requerida, els agents de l'autoritat o altres serveis competents poden acompanyar-la als esmentats serveis.

34.3 Així mateix, sempre que sigui possible, i prèvia autorització de la persona major d'edat i capaç, els serveis municipals poden intentar contactar amb la família de la persona afectada per informar-la de la situació i de les circumstàncies en què ha estat trobada a l'espai públic.

Art. 35 Compromís de l'Ajuntament

L'Ajuntament de Marratxí es compromet a destinar la quantia recaptada dels ingressos en virtut de les sancions econòmiques imposades als programes de prevenció inclosos en el Pla de drogues del municipi.

Art. 36 Mesures de policia administrativa directa

36.1 Els agents de l'autoritat han d'exigir en tot moment el compliment immediat de les disposicions previstes en aquesta Ordenança i, sense perjudici de denunciar les conductes il·lícites, poden requerir verbalment a les persones que no respectin les normes perquè desisteixen de la seva actitud o comportament, advertint-los que en cas de resistència poden incórrer en desobediència.

36.2 Quan la infracció comesa provoqui, a més d'una pertorbació de la convivència ciutadana i el civisme, un deteriorament de l'espai públic, s'ha de requerir al seu causant la reparació, restauració o neteja immediates, quan sigui possible.

36.3 En cas de resistència a aquests requeriments, i sense perjudici del que disposa l'apartat 1 d'aquest article, les persones infractores poden ser desallotjades, complint en tot cas amb el principi de proporcionalitat.

36.4 A l'efecte de poder incoar el corresponent procediment sancionador, els agents de l'autoritat han de requerir la persona presumptament responsable que s'identifiqui.

36.5 En cas de no aconseguir la identificació per qualsevol mitjà de la persona que ha comès la infracció, els agents de l'autoritat poden requerir-la perquè, a fi d'iniciar l'expedient sancionador de la infracció comesa, els acompanyi a dependències properes que comptin amb mitjans adequats per realitzar les diligències d'identificació, a aquests únics efectes i pel temps imprescindible, amb un màxim de sis hores (llei 4/2015) informant la persona presumptament infractora dels motius del requeriment d'acompanyament.

Disposició final

Aquesta ordenança entrarà en vigència l'endemà de la seva publicació al BOIB a excepció de l'article 9.1 a) que entrarà en vigor transcorregut un any de la data referida.

Segons aquest article de la LO 4/2015, els alcaldes poden imposar les sancions i adoptar les mesures que preveu aquesta Llei quan les infraccions es cometin en espais públics municipals o afectin béns de titularitat local. Així mateix, les ordenances municipals poden introduir especificacions o graduacions en el quadre de les infraccions i sancions que es tipifiquen en aquesta llei.

La Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, a l'article 53.1 assenyala les funcions de la policia local, entre les quals a la lletra d) diu: “Policia administrativa, quant a les ordenances, bàndols i altres disposicions municipals dins de l'àmbit de la seva competència”.

La funció bàsica de policia administrativa és assegurar el compliment dels reglaments, les ordenances, els bàndols, les resolucions i altres disposicions municipals d'acord amb la normativa vigent, és a dir, d'exercir-les. Això implica la inspecció i la recerca encaminada a denunciar els fets que poden constituir una falta administrativa, amb o sense denúncia prèvia.

D'acord amb la disposició addicional segona de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears.

D'acord amb l'article 24.1 @i) de la Llei 7/2013 i la disposició addicional segona de la Llei 11/2014.

Sobre això, l'article 24.1 de la Llei 7/2013 fixa prohibicions específiques d'accés i permanència a determinats tipus d'establiments. Actualment, els menors de 18 anys tenen prohibida l'entrada i la permanència en casinos de joc, sales de quina, zones de les sales de joc, locals d'espectacles públics eròtics; els menors de 16 anys tenen prohibida l'entrada i la permanència en activitats recreatives musicals, com per exemple sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert i similars. Excepcionalment i fins a les 2:00 h, es permet l'entrada de menors d'edat d'entre catorze i setze anys sempre que vagin acompanyats de persones adultes autoritzades pels pares o tutors. S'exclouen d'aquesta limitació les sales amb autorització de sessions per a menors d'edat o sales de joventut, on es permet l'entrada i la permanència de majors de catorze anys i no majors de divuit.

Article 104 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears.

Article 62.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Llei orgànica 4/2015.

Article art 85.3 de la 39/2015.