Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 12440
Resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí Mallorquí d'Afers Socials per a la concessió de les prestacions econòmiques a les persones en situación d'emergència social per les inundacions del llevant de Mallorca 2018
El 29 de novembre de 2018, la presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ha resolt:
“RESOLUCIÓ DE LA PRESIDENTA DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS PER A LA CONCESSIÓ DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES A LES PERSONES EN SITUACIÓ D'EMERGÈNCIA SOCIAL PER LES INUNDACIONS DEL LLEVANT DE MALLORCA 2018
Antecedents
1. El passat dia 9 d’octubre de 2018 els municipis de Sant Llorenç des Cardassar, Capdepera, Artà, Son Servera i Manacor, es varen veure afectats per greus inundacions. Aquestes inundacions van ocasionar greus perjudicis a una part important de la població, provocant danys sobre les persones i també sobre béns materials, i requerint una actuació de les administracions públiques competents per fer front en aquesta situació d'emergència social i a les demandes d'ajuda urgent de moltes famílies que acudeixen als serveis socials municipals.
2. Per aquest motiu, el 16 de novembre de 2018, ha entrat al Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, un informe proposta del Cap de Secció del Suport Tècnic Municipal de l'IMAS amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Inclusió Social, en el que proposen la necessitat urgent de resoldre la concessió de prestacions econòmiques adreçades a les persones i familiars de la zona del llevant de Mallorca afectades per les inundacions i que es troben en situació d'emergència social per catàstrofe. Aquest informe proposta ha anat acompanyat dels conceptes objecte de les prestacions i els criteris de distribució de les aportacions econòmiques que realitzarà l’IMAS pels afectats que ho sol·licitin.
3. Paral·lelament l’IMAS ha planificat, per donar suport als municipis afectats per les inundacions del llevant de Mallorca 2018, mobilitzar recursos humans propis de l’IMAS, per tal de tramitar aquestes prestacions i contribuir a pal·liar els efectes que les inundacions han tingut, sobre la població d’aquests municipis que es troben en situació d'emergència social per catàstrofe.
Fonaments Jurídics
1. L’article 20 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.
2. El 19 d'octubre de 2018, el Consell de Ministres va publicar l'Acord pel qual es declaren els municipis d'Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears "zones afectades greument per una emergència de protecció civil", com a conseqüència de les pluges torrencials i desbordaments de torrents esdevinguts el passat dia 9 d'octubre de 2018.
3. El sistema públic de serveis socials inclou, entre altres prestacions, les econòmiques, que són, d’acord amb l’article 22 de la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials, les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts. Aquestes prestacions es poden atorgar amb caràcter d’urgència social i resten excloses de l’àmbit d’aplicació de la Llei de subvencions.
4. L’article 5 de la Llei 4/2009 estableix que, en tot cas, són persones destinatàries dels serveis socials les que es trobin a les Illes Balears en una situació de necessitat personal bàsica, les quals poden accedir a les prestacions del sistema de serveis socials que permetin atendre aquesta situació. A més, l’article 6 de la Llei 4/2009 preveu, entre les situacions amb necessitat d’atenció prioritària, les persones que estan en situació d’emergència social per catàstrofe.
5. Atès l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en concret el seu Capítol IV sobre els Consells Insulars i l'article 70, que sobre les competències pròpies, al seu punt 4 estableix que son competència dels Consells Insulars els «Serveis socials i assistència social. Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a persones dependents. Complements de la Seguretat Social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.»
6. L’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) és un organisme autònom creat i dependent del Consell de Mallorca, i té com a objecte fonamental, d’acord amb els seus estatuts, exercir de forma directa i descentralitzada les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.
7. Atès que l’article 7.2 g dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 140 de 5 de novembre de 2016) estableix que correspon a la Presidència aprovar i resoldre els procediments d'ajudes i subvencions.
8. D’acord amb l’indicat anteriorment i considerant la greu i urgent necessitat en que ha quedat tota la població dels municipis afectats per a les inundacions, l'IMAS considera necessari donar unes prestacions econòmiques a les persones afectades pels danys materials soferts a les seves llars.
Per tot això,
RESOLC
Primer.- APROVAR la convocatòria i règim regulador aplicable per a la concessió D'AJUDES ECONÒMIQUES D'EMERGÈNCIA SOCIAL DE L'IMAS per les inundacions del Llevant de Mallorca 2018, d’acord amb els punts següents:
«1. OBJECTE
L'objecte d’aquesta convocatòria i règim regulador és establir les condicions i el procediment per la per a la concessió de les prestacions econòmiques d'emergència social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) per les inundacions del Llevant de Mallorca 2018.
2. FINALITAT
La finalitat d’aquestes prestacions econòmiques és contribuir a pal·liar els efectes que les inundacions del Llevant de Mallorca del passat 9 d'octubre de 2018, han tingut sobre la població d’aquests municipis que es troben en situació d'emergència social per catàstrofe.
3. CONCEPTES OBJECTE DE LES PRESTACIONS I CRITERIS DE BAREMACIÓ
3.1 Conceptes
Les prestacions objecte de la present convocatòria i règim regulador són les corresponents als danys materials soferts per les inundacions del passat 9 d'octubre de 2018 dels conceptes i imports que s'indiquen a continuació, amb un màxim de prestació de 2.000€ per unitat de convivència i prèvia valoració favorable del Grup d'emergència social d'acord amb el previst al present règim:
CONCEPTES |
QUANTITAT DE LA PRESTACIÓ |
---|---|
CONCEPTE 1 |
|
Torradores |
67,00 € |
Congelador |
292,00 € |
Aspiradors |
297'00 € |
CONCEPTE 2 |
|
T.V. |
390,33 € |
Ordinadors |
703'00 € |
Impressora |
131'00 € |
CONCEPTE 3 |
|
Llençols |
54'00 € |
Edredons |
37'00 € |
Mantes |
116'00 € |
Tovalloles |
33'00 € |
Cortines |
39'00 € |
CONCEPTE 4 |
|
Portes interiors (només en el cas de propietaris) |
225,00 € |
Parquet (m2) (només en el cas de propietaris) |
29,00 € |
Vidrieres (només en el cas de propietaris) |
146'00 € |
Pintura (25 L) |
59,00 € |
CONCEPTE 5 |
|
Llits (amb matalàs) |
1.200'00 € |
Tauletes de nit (2 unitats) |
332'00 € |
Armari |
1.382'67 € |
Coixins |
55'00 € |
CONCEPTE 6 |
|
Mobles de cuina (conjunt) (només en el cas de propietaris) |
1.293'00 € |
CONCEPTE 7 |
|
Moble baix de rentamans |
168,00 € |
Estanteries de paret |
96'00 € |
Miralls |
82'00 € |
CONCEPTE 8 |
|
Sofàs (conjunt) |
1.041'00 € |
Butaques |
430,00 € |
Taules i cadires (conjunt) |
645'00 € |
Moble de saló TV (conjunt) |
1.084'00 € |
CONCEPTE 9 |
|
Despeses extraordinàries d'aigua |
100,00 € |
CONCEPTE 10 |
|
Despeses extraordinàries de llum |
200,00 € |
CONCEPTE 11 |
|
Instal·lacions elèctriques (només en el cas de propietaris) |
1.931,00 € |
CONCEPTE 12 |
|
Instal·lacions de llanterneria (només en el cas de propietaris) |
2.000,00 € |
CONCEPTE 13 |
|
Audiòfon (unitat) |
978,00 € |
Ulleres (unitat) |
141,00 € |
Els conceptes de «portes interiors», «parquet», «vidrieres», així com els conceptes 11, 12 i 13 del quadre anterior, únicament podran ser objecte de la prestació econòmica sempre que el sol·licitant, o algun dels membres de la unitat de convivència, sigui el propietari de l'immoble afectat.
3.2 Criteris i baremació
Per resoldre la concessió de les prestacions objecte de la present convocatòria s'aplicarà un criteri d'ingressos econòmics que es calcularà a partir de la mitjana d'ingressos de totes les persones que conviuen a la mateixa llar (unitat de convivència) d'acord amb les dades del padró municipal de la data en la qual es van produir les inundacions. Aquesta mitjana serà el resultat de sumar tots els ingressos bruts obtinguts a l’anualitat 2017 i dividir-los pel nombre de persones de la unitat de convivència. A aquests efectes, les pensions es computaran com a un ingrés més.
A la mitjana d'ingressos obtinguda s'aplicarà la següent baremació:
POBLACIÓ AMB NIVELL DE RECURSOS INFERIORS AL NIVELL MITJÀ
- Es concedirà una prestació màxima del 100 % de l’ajuda sol·licitada en els casos que la mitjana d’ingressos resultant estigui per davall de 23.156,00 € anuals.POBLACIÓ AMB NIVELL DE RECURSOS SUPERIOR AL NIVELL MITJÀ
- Es concedirà una prestació màxima del 75 % de l’ajuda sol·licitada en els casos que la mitjana d’ingressos resultant estigui entre 23.156,00 i 34.733,99 €.POBLACIÓ AMB NIVELL SUPERIOR D’INGRESSOS
- No es concedirà cap tipus de prestació a les persones sol·licitats de les unitats de convivència, en els casos que la quantia resultant sigui igual o superior a 34.734,00 € (una vegada i mitja el salari mitjà).En cap cas no es concedirà una prestació superior als 2.000,00 €.
QUADRE RESUM DE BAREMACIÓ
Tipus d’ingressos |
Quantia mitjana d’ingressos |
% CONCESSIÓ SOBRE L’AJUDA SOL·LICITADA (fins un màxim de 2.000 €) |
---|---|---|
a) Població inferior al salari mitjà |
Inferior a 23.156,00 €. |
100 % |
b) Població amb recursos superiors al salari mitjà |
Entre 23.156,00 i 34.733,99 €. |
75 % |
c) Població amb nivell superior d’ingressos |
Igual o superior a 34.734,00 € |
No rebrà cap prestació |
4. GRUP D'EMERGÈNCIA SOCIAL (GES)
Per a l'estudi i valoració de les sol·licituds i l'emissió d'informes valoratius es crea un Grup d'emergència social integrat per 8 treballadors socials i dos administratius, coordinats per una treballadora social adscrita a la secció de suport tècnic municipal. Les propostes de concessió o denegacions de les prestacions econòmiques i dels informes valoratius, hauran de comptar amb el vist i plau del Cap de la Secció esmentada.
Aquest Grup d'emergència social (GES) s’encarregarà de la gestió de sol·licituds, anàlisi i valoració dels casos, així com l'elaboració de propostes de concessió o denegació de prestacions.
5. PRESSUPOST
L’import màxim que es destina per aquestes prestacions econòmiques és de sis-cents mil euros (600.000,00€), del pressupost de despeses de l'IMAS de l'anualitat 2018 amb càrrec a la partida pressupostària 30.23152.48000.
6. ÀMBIT TERRITORIAL
El termes municipals de Sant Llorenç des Cardassar, Capdepera, Artà, Son Servera i Manacor, declarats en situació d'emergència social per catàstrofe per l'acord del Consell de Ministres del passat 19 d'octubre de 2018, d'acord amb el previst a la Llei 17/2015 del Sistema Nacional de Protecció Civil.
7. BENEFICIARIS
Podran ser beneficiàries de les ajudes regulades en aquesta convocatòria, les persones residents als municipis declarats en situació d'emergència social per catàstrofe mitjançant acord del Consell de Ministres (Sant Llorenç des Cardassar, Capdepera, Artà, Son Servera i Manacor), i que reuneixen els següents requisits generals:
Haver estat afectades per les inundacions del passat 9 d'octubre de 2018, havent patit danys en els conceptes indicats al punt 3 d'aquesta convocatòria, i comptar amb l'informe valoratiu favorable emès pels treballadors socials del Grup d'emergència social, d'acord amb els criteris de prioritat i baremació que s'estableixen al mateix punt 3 d'aquesta convocatòria.
Estar empadronades a algun dels municipis inclosos a l'àmbit territorial d'aquesta convocatòria.
No trobar-se sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions establerts a l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
Trobar-se al corrent de les obligacions amb la seguretat social, administracions tributàries, amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS.
8. DE LES SOL·LICITUD
8.1 Lloc de presentació de les sol·licituds
Les sol·licituds s'hauran de presentar a l'Oficina del GES que s'ha habilitat als efectes d'aquesta convocatòria al carrer Major nº7 del municipi de Sant Llorenç des Cardassar en horari de dilluns a divendres de 9h a 14h o bé a les regidories de serveis socials dels Ajuntaments de Son Servera, Manacor, Artà i Capdepera.
Únicament s'admetrà la presentació d'una sol·licitud per unitat de convivència.
8.2 Documentació a adjuntar amb la sol·licituds
A la sol·licitud de prestació (annex 1), s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Còpia del DNI o NIE de la persona sol·licitant i de les persones majors d'edat que conviuen a l'habitatge.
Documentació acreditativa de la titularitat del compte bancari facilitat.
Document que acrediti la representació, si escau.
Cas de no haver autoritzat a l'IMAS la verificació o consulta d'alguna de les dades recollides a l'apartat 3 de la sol·licitud, el/la sol·licitant haurà d'adjuntar el document corresponent que acrediti el compliment dels requisits d'aquesta convocatòria.
8.3 Termini per la presentació.
El termini per a la presentació de les sol·licituds és de 10 dies naturals, comptadors a partir del dia següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.4 Esmena de deficiències.
Cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquesta convocatòria, des de l’IMAS es requerirà a la persona sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.
9. INSTRUCCIÓ DEL PROCEDIMENT
9.1 Procediment
El procediment de concessió de les prestacions regulades a aquesta convocatòria, serà el de concurrència i la concessió de les prestacions es regirà pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan que els atorga i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.
9.2 Òrgan instructor
L'òrgan competent per instruir el procediment és la Directora Insular d'Inclusió Social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials d'acord amb les condicions, criteris i barems establerts en aquesta convocatòria.
9.3 Examen de la documentació presentada
L'òrgan instructor ha d’examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l’ajuda s’adequa al que s'estableix a aquesta convocatòria. S’ha de comprovar específicament que la persona sol·licitant compleix els requisits generals que es preveu al punt 7 i que s’aporta la documentació que preveu el punt 8.2 d’aquesta convocatòria.
10. RESOLUCIÓ I NOTIFICACIÓ
10.1 Òrgan competent per a la resolució
L’òrgan competent per resoldre és la Presidència de l’IMAS, d’acord amb els seus Estatuts (BOIB núm. 140 de 5 de novembre de 2016).
10.2 Termini
El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió i denegació d'aquestes prestacions econòmiques és d'un mes comptador de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada, sense perjudici de l’obligació de resoldre per part de l’òrgan competent.
10.3 Modificació resolució
Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la prestació econòmica i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució.
10.4 Notificació resolució
La resolució de concessió i denegació d'aquestes prestacions, que no posa fi a la via administrativa, es publicarà, d'acord amb l'article 45.1.b de la Llei 39/2015, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació tindrà efectes de notificació i contindrà els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada, respecte a les notificacions.
La resolució ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les prestacions concedides.
10.5 Recursos
Contra les resolucions que adopta la Presidència de l'IMAS es pot interposar, d'acord amb els seus Estatuts, recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 121 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
11. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Complir els requisits i les condicions que determinen la concessió de la prestació.
Destinar les prestacions econòmiques per cobrir les seves necessitats bàsiques o a la substitució o reparació dels estris i dels bens que han resultat danyats arran de les inundacions.
Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï l’IMAS, a les de control financer que corresponen a la Intervenció General del Consell de Mallorca quant a les prestacions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes.
Presentar a l'IMAS la documentació que aquest li requereixi, amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la prestació, per a la verificació i/o acreditació del contingut de la sol·licitud presentada.
Comunicar l’obtenció d’altres indemnitzacions, ajudes o subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
Estar al corrent, abans de la proposta de resolució definitiva, amb les obligacions tributàries i de la Seguretat Social que l'IMAS comprovarà d'ofici.
Les persones beneficiàries o els seus representants hauran de comunicar a l’IMAS la petició i/o obtenció de qualsevol subvenció o ajuda pública o privada concurrent que no s’hagi declarat amb la sol·licitud.
Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.
Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.
12. PAGAMENT DELS AJUTS
El pagament de la prestació es farà efectiu a partir del dia següent de la publicació al BOIB de la resolució de la presidenta de l'IMAS d'atorgament de les prestacions econòmiques objecte d'aquesta convocatòria.
Cas de no haver autoritzat a l'IMAS la verificació o consulta d'alguna de les dades recollides a l'apartat 3 de la sol·licitud (annex I), l'IMAS podrà tornar requerir al sol·licitant aquests documents actualitzats, necessaris per poder fer els pagament.
13. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS
L'incompliment de les obligacions establertes pels beneficiaris a aquesta convocatòria, així com, el desistiment dels beneficiaris a les prestacions econòmiques comportaran el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del seu pagament fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament o la data en què el deutor ingressi el reintegrament, si fos anterior. El procediment de reintegrament es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el Títol IV de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La resolució del procediment de reintegrament ha d’identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s’hi esdevé i l’import de la prestació per reintegrar, juntament amb la liquidació dels interessos de demora. La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.
14. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL
Les persones beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la tramitació de les prestacions en els termes prevists a aquesta convocatòria i règim regulador tot fent cessió de les mateixes a l’IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.
Les dades facilitades per les persones beneficiàries o els seus representants a l’IMAS seran tractades per l’IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió.»
Segon.-. AUTORITZAR una despesa de SIS-CENTS MIL EUROS (600.000,00€), a càrrec de la partida 30.23152.4800 del pressupost de 2018, (Document comptable A 22018019371)
Tercer.- APROVAR el model de sol·licitud de prestació (annex I).
Quart.- Donar trasllat a la Secció de Suport Tècnic Municipal de l’Àrea d’Inclusió Social, d'aquesta resolució, així com al Servei de Gestió Econòmica i la Intervenció Delegada del IMAS.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'IMAS aprovat pel Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.”
La qual cosa ús comunico perquè tingueu coneixement i als efectes oportuns.
Palma, 29 de novembre de 2018
La secretària delegada
(BOIB núm. 109, de 5-09-2018)
M.ª Àngels Vanrell Julià