Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

AGÈNCIA DE DEFENSA DEL TERRITORI DE MALLORCA

Núm. 12392
Acord d’aprovació provisional de la modificació dels estatuts de l’agència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

DILIGÈNCIA per fer constar que al Ple del Consell Insular de Mallorca, a la sessió ordinaria celebrada el dia 8 de novembre de 2018, es va tractar el següent :

PUNT 19. PROPOSTA DE MODIFICACIÓ DE ESTATUTS DE L'AGÈNCIA.

Es dona compte de la següent proposta de la conselleria executiva de Territori i Infraestructures:

La Presidenta de l'Agència formula la següent proposta d'acord del Consell de Direcció per elevar al Ple del Consell Insular de Mallorca:

I) Aprovar inicialment la modificació dels següents articles dels Estatuts de l’Agència de defensa del territori de Mallorca:

1) Article 2:

L’Agència de Defensa del Territori de Mallorca té com a finalitat essencial vetllar, dins l’àmbit de l’illa de Mallorca, pel correcte exercici de les distintes competències que la legislació vigent, i en particular la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears (LUIB), atribueixen al Consell de Mallorca, i de les que els municipis li puguin delegar en matèria de protecció de la legalitat urbanística en sòl rústic. 

2) Article 3:

Són funcions de l’Agència de Defensa del Territori de Mallorca:

1. L’exercici de les competències en matèria de disciplina urbanística que l’ordenament jurídic atribueix, en cada cas i per les diferents vies previstes, al Consell de Mallorca, i concretament:

a) La inspecció i vigilància urbanística dels actes de transformació o ús del sòl, del vol o del subsòl.

b) L’adopció de les mesures cautelars i provisionals previstes en la normativa urbanística, en especial les de suspensió dels actes de transformació o ús del sòl, del vol o del subsòl que es realitzin sense els preceptius títols habilitants o incomplint-ne les condicions.

c) La instrucció dels expedients de restabliment de l’ordre jurídic pertorbat i dels expedients sancionadors per infracció urbanística.

d) Formular a les diferents administracions tota classe de sol·licituds que consideri pertinents per assegurar el millor compliment de la legalitat urbanística, així com adreçar als subjectes responsables o afectats per la infracció els requeriments legalment prevists.

e) La denúncia davant el Ministeri Fiscal i els òrgans de l’ordre jurisdiccional penal dels fets que, com a conseqüència de les actuacions practicades, es considerin constitutius de delicte.

f) Imposar sancions a les persones responsables de les infraccions urbanístiques, ordenar la demolició o restitució dels actes de transformació il·legalment executats i impedir definitivament els usos del sòl, del vol o del subsòl, i executar subsidiàriament aquestes ordres.

g) Impugnar davant la jurisdicció contenciosa administrativa o instar la revisió d’ofici de les llicències d’obres o altres autoritzacions contràries a la normativa urbanística.

h) L’assessorament jurídic i tècnic als municipis que hagin delegat competències en l’Agència respecte a les sol·licituds de llicències de legalització formulades i els projectes de restabliment presentats, en ambdós casos com a conseqüència dels expedients tramitats per ella.

i) Emetre els informes prevists en els articles 189.3 i 193.1.d) de la LUIB.

j) Aplicar la taxa regulada en l’article 166, apartats 4.e) i 5.c), de la LUIB.

k) La imposició de multes coercitives en els casos legalment prevists.

l) L’exercici de qualsevol altra competència en matèria de disciplina urbanística que, d’acord amb l’ordenament jurídic, correspongui al Consell de Mallorca.

m) La formació especialitzada en matèria de disciplina urbanística del personal propi, dels ajuntaments o d’altres col·lectius, així com la difusió de les seves tasques per qualsevol mitjà.

2. Les competències d’inspecció, supervisió, sanció i restabliment de la legalitat urbanística que els municipis voluntàriament li deleguin, en les condicions que es determinin en els corresponents convenis de delegació. 

3) Article 4.3:

El recurs especial contra els actes de l’Agència en matèria de contractació s’ha d’interposar i resoldre d’acord amb la seva regulació específica. 

4) Article 7:

De conformitat amb els articles 58 i 64.1 in fine de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i amb l’article 15.5 de la LUIB, els municipis de l’Illa de Mallorca podran delegar les competències d’inspecció, supervisió, sanció i restabliment de la legalitat urbanística, en les distintes categories del sòl rústic distintes de les previstes en l’article 166.3 de la LUIB, en el Consell de Mallorca, el qual les exercirà mitjançant l’Agència de Defensa del Territori de Mallorca, en els termes i condicions establerts en els presents Estatuts i en els corresponents convenis de delegació. 

5) Article 8.2:

La delegació produirà necessàriament l’atribució a l’Agència de les competències d’inspecció, sanció i restabliment de la legalitat urbanística que corresponguin al municipi, en els supòsits d’obres executades sense títol habilitant o sense ajustar-se a les seves condicions, segons s’estableixi en el corresponent conveni. No obstant això, la mesura cautelar de suspensió d’obres amb caràcter previ a l’inici dels procediments pot ser ordenada tant per l’Ajuntament com per l’Agència, sense perjudici que després competin a aquesta la resta d’actuacions.

 6) Article 9.1:

Els convenis de delegació s’ajustaran al que estableixen els presents Estatuts, i hauran de contenir els següents extrems:

  1. Els òrgans que celebren el conveni i la capacitat jurídica amb que actuen cadascuna de les parts.

  2. Les competències atribuïdes a l’Agència, amb expressió de les disposicions legals aplicables.

  3. Mitjans materials que, en el seu cas, es transfereixen.

  4. Condicions financeres de la delegació.

  5. Termini de vigència del conveni, que no pot ser superior a vint anys, i causes de resolució. 

7) Article 10:

En els acords de delegació de competències a l’Agència, s’haurà de fer constar que les administracions públiques delegants assumeixen les següents obligacions:

  1. Prestar la cooperació i assistència activa que l’Agència pogués sol·licitar per a l’eficaç compliment de les seves competències, en especial la disponibilitat del cos de Policia Local per assistir al personal inspector de l’Agència en visites d’inspecció o d’execució subsidiària d’ordres de paralització o de restabliment.

  2. Facilitar al personal de l’Agència tota la informació, documentació i ajuda material que hagin de menester per a l’adequat compliment de les seves funcions.

  3. Complir les condicions i compromisos assumits en el conveni de delegació.

  4. Sol·licitar a l’Agència, pels mitjans telemàtics prevists a la legislació sobre procediment administratiu comú, l’informe previst en l’article 189.3 de la LUIB. 

8) Article 13.1:

El Consell de Direcció està format per:

a) El president o presidenta, que ha de ser el conseller executiu o la consellera executiva competent en matèria d’urbanisme del Consell de Mallorca.

b) Els o les vocals, que han de ser:

- Vuit vocals en representació de cadascun dels grups polítics del Consell de   Mallorca.

- Sis vocals en representació dels ajuntaments de Mallorca.

- Un o una representant de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears, que ha de participar amb veu però sense vot.

- El director o directora insular competent en matèria d’urbanisme, amb veu però sense vot.

- El director o directora gerent de l’Agència, amb veu però sense vot. 

9) Article 13.4:

També han d’assistir a les sessions del Consell de Direcció:

a) El Secretari o Secretària de l’Agència.

b) La persona que ocupi la plaça de cap de Servei de l’Agència ha d’acudir com a ponent dels expedients ordinaris que se sotmetin al Consell de Direcció. Actuarà com a suplent la persona que ocupi la plaça de cap de la Secció Jurídica de l’Agència.

c) Qualsevol persona d’entre el personal de l’Agència o dels departaments del Consell de Mallorca competents en matèria d’Urbanisme i d’Ordenació del Territori, en cas que sigui requerida la seva presència.

10) Article 14.2:

El Consell de Direcció pot delegar les seves atribucions en la Presidència de l’Agència, tret de les enunciades en les lletres k), l), m) i n) de l’apartat anterior, i pot delegar en el director o directora gerent l’exercici de les atribucions previstes en les lletres b), d) i e). 

11) Article 15.5:

El règim de funcionament del Consell de Direcció, en tot allò no previst en aquests Estatuts, es regeix pel que disposen els articles 15 a 19 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, o normativa que els substitueixi.

 12) Article 16.2:

Corresponen a la Presidència les següents funcions:

a) La representació ordinària de l’Agència.

b) Convocar i presidir el Consell de Direcció.

c) Dirimir amb el seu vot de qualitat els empats de les votacions del Consell de Direcció.

d) Donar compte de l’actuació de l’Agència davant el Ple del Consell de Mallorca, en els termes de l’article 26 d’aquests Estatuts.

e) Resoldre els expedients sancionadors per infracció urbanística tramitats per l’Agència quan l’instructor o instructora del procediment proposi una sanció igual o inferior a 60.000 euros.

f) En general, corresponen al president o presidenta totes les restants atribucions resolutòries que no estiguin expressament conferides per aquests Estatuts a altres òrgans de l’Agència, i en concret en relació amb:

  • Els procediments de responsabilitat patrimonial per actes de l’Agència.
  • La reducció parcial de sancions recollida en l’article 176.2 de la LUIB.
  • L’execució de resolucions judicials. 

13) Article 16.3:

La Presidència pot delegar en el director o directora gerent l’exercici de les atribucions previstes en les lletres e) i f) de l’apartat anterior. 

14) Article 19.1:

El director o directora gerent és l’òrgan directiu i executiu de l’Agència, i té les següents funcions:

a) La representació tècnica i administrativa de l’Agència quan el president o presidenta, o el vicepresident o vicepresidenta, no assumeixin aquesta representació.

b) L’exercici de les competències no resolutòries atribuïdes a l’Agència en l’article 3, tret de les expressament conferides a altres òrgans d’aquesta, i sense perjudici de les possibles delegacions que es preveuen en aquests Estatuts.

c) La direcció i impuls de l’activitat de l’Agència.

d) La direcció dels recursos humans de l’Agència, respecte a la qual exerceix les atribucions genèriques conferides per la normativa interna del Consell de Mallorca als consellers executius i conselleres executives.

e) Aprovar l’expedient i contractar obres, serveis i subministraments de quantia inferior a 30.000 euros.

f) Presidir les meses de contractació.

g) L’execució dels acords adoptats pel Consell de Direcció i, en concret, dictar la resolució d’inici de l’execució subsidiària regulada a l’article 426.1 del Reglament de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl.

h) (sense contingut).

i) La gestió econòmica de l’Agència, i autoritzar i disposar despeses de quantia inferior a 30.000 euros. Com a excepció, podrà autoritzar-ne i disposar-ne per superior quantia quan es tracti de l’abonament de despeses del personal al servei de l’Agència.

j) Reconèixer obligacions i ordenar els pagaments.

k) Instruir els procediments d’atorgament de subvencions.

l) En general, corresponen al director o directora gerent totes les restants funcions executives i de gestió que no estiguin expressament conferides per aquests Estatuts a altres òrgans de l’Agència. 

15) S’afegeix un punt tercer a l’article 19:

Resta adscrita al director o directora gerent l’advocacia de l’Agència.

16) Es modifica l’epígraf del capítol IV:

Personal de l’Agència i serveis comuns

17) Article 20.2:

La selecció de personal es farà d’acord amb la normativa vigent, atenent en tot cas els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, així com el de publicitat. L’oferta d’ocupació de l’Agència s’inclourà en l’oferta pública d’ocupació del Consell de Mallorca, i es publicitarà simultàniament. Dels tràmits i procediments de tots els processos selectius se n’ocuparà de manera centralitzada el departament corresponent del Consell de Mallorca; llevat que es tracti de processos selectius on totes les places a cobrir siguin de l’Agència, supòsit en el qual serà el personal de l’Agència l’encarregat de tots els tràmits i procediments. 

18) Article 21:

Article 21. Gestió compartida de serveis comuns

1. La gestió compartida dels serveis comuns de l’Agència i del Consell de Mallorca l’han de dur a terme els departaments corresponents d’aquest.

2. En concret, la secretaria general, la intervenció, la tresoreria i la recaptació de l’Agència les exerceixen els òrgans i les unitats corresponents del Consell de Mallorca, sense perjudici de les delegacions que es puguin efectuar en funcionaris o funcionàries adscrites a l’Agència.

3. Igualment, s’ha de dur a terme pel departament corresponent del Consell de Mallorca:

a) Les funcions de planificació, creació, desenvolupament, modificació, suport tècnic i gestió de sistemes d’informació necessaris per al funcionament dels serveis no específics de les funcions desenvolupades per l’Agència.

b) La gestió i administració de les xarxes de comunicacions de telefonia i dades i dels sistemes de seguretat i confidencialitat associats.

c) L’administració i gestió de la seu electrònica.

d) El manteniment, seguretat, neteja i assegurança de les instal·lacions i dels bens immobles, així com la gestió dels inclosos en el patrimoni públic del sòl.

e) La gestió del personal de l’Agència, llevat de les competències atribuïdes per aquests Estatuts al director gerent i a excepció del previst en el darrer incís de l’article 20.2. 

19) Article 23.c):

Les sancions i multes coercitives imposades per la pròpia Agència. 

20) Article 25.3:

El tractament dels ingressos de l’Agència ha de ser el següent:

a) Tots els ingressos han de ser considerats en el règim pressupostari i han de quedar vinculats a la satisfacció de la corresponent anualitat.

b) D’acord amb l’article 178.4 LUIB, els imports recaptats per sancions i multes coercitives imposades per l’Agència, un cop descomptat el cost de l’activitat administrativa, s’han de repartir entre els municipis de la manera següent:

  • Els imports recaptats en l'exercici de les competències directes de l'article 166.3 LUIB s'han de repartir entre els municipis de cada illa en proporció a les sancions i multes imposades en el territori de cada municipi durant l'exercici o exercicis pressupostaris corresponents.
  • Els imports recaptats en l'exercici de les competències delegades, així com també en exercici de les competències subrogades dels apartats 4 i 5 de l’article 166 LUIB, s'han de repartir únicament entre els municipis delegants en proporció a les sancions i multes imposades en el territori de cada municipi delegant durant l'exercici o els exercicis corresponents.        

c) Els municipis han de destinar els imports esmentats en l’apartat anterior a qualsevol de les següents finalitats:

  • L’adquisició de sòl destinat a habitatges de protecció oficial o altres règims de protecció pública.
  • La conservació, millora, ampliació, urbanització i, en general, gestió urbanística dels propis béns del patrimoni públic de sòl corresponent.
  • La promoció d’habitatges de protecció oficial o altres règims de protecció pública.
  • Altres usos d’interès social. S’entenen per usos d’interès social els definits a l’article 313.3 RLOUSM (els relatius a l’execució d’actuacions que tenguin per finalitat la millora, la conservació, el manteniment i la rehabilitació de la ciutat existent, preferentment de zones degradades, així com la implantació de dotacions o les millores d’espais naturals, el paisatge o els béns immobles del patrimoni cultural) o els que siguin definits per la normativa urbanística d’aplicació en cada moment.
  • Excepcionalment, la reducció del deute comercial i financer de l’Ajuntament, sempre que es compleixin tots els requisits de l’article 313.4 RLOUSM.

d) El cost de l’activitat administrativa en tot cas ha de cobrir les despeses recollides en l’article 178.3 LUIB. Aquest cost s’ha de determinar mitjançant l’informe tècnicoeconòmic que s’hi esmenta. Igualment han de quedar afectats al finançament de les dites despeses els imports ingressats per aplicació de la taxa prevista en els articles 166.4.e) i 166.5.c) LUIB, així com les aportacions pressupostàries que els consells insulars puguin destinar al sosteniment de l’activitat administrativa en matèria de disciplina urbanística.

21) S’afegeix un punt quart a l’article 25:

D’acord amb l’article 187.4 e) LUIB, els excedents o el superàvit pressupostari que l’Agència pugui generar no s’han de destinar ni totalment ni parcialment a la reducció de l’endeutament del Consell de Mallorca, sinó que s’han de destinar als municipis d’acord amb les regles de l’apartat 3 d’aquest article.

22) Queden sense contingut les disposicions transitòries primera, quarta, cinquena, sisena i setena; així com la disposició final.

23) S’afegeix una disposició transitòria vuitena:

I) Les noves competències atribuïdes al personal de l’Agència pel darrer incís de l’article 20.2 no seran efectives fins que l’Agència hagi proveït, de forma temporal o definitiva, les 5 noves places d’auxiliar d’Administració General previstes a la Relació de Llocs de Treball de l’Agència publicada en el BOIB núm. 80 de 28 de juny de 2018. 

II) Sotmetre l’expedient a informació pública mitjançant la inserció dels corresponents anuncis en el tauler d’edictes del Consell de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les persones que estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que estimin pertinents, dins el termini de trenta dies a comptar des de la inserció del corresponent anunci en el butlletí. En el supòsit que no se’n presentin, l’acord s’entendrà definitivament aprovat. Durant el termini d’informació pública, el text de les modificacions estarà disponible a la pàgina web de l’Agència.

III) Un cop produïda l’aprovació definitiva, les modificacions entraran en vigor quan s’hagi publicat el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini assenyalat a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 IV) Atès el nombre d’alteracions introduïdes, publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les modificacions definitivament aprovades amb el text complet dels Estatuts”.

 S'aprova per unanímitat.

Es troben absents el Sr. Salom Munar, la  Sra. Roig Catany, el Sr.Pastor Cabrer, la Sra. Ribot Lacosta i el Sr. Gálvez Garrido.

(intervencions, veure vídeo)

El text definitiu queda subjecte als termes que resultin de l'aprovació de l'acta.

  Palma, 14 de novembre de 2018

El secretari general

 Jeroni: Mas Rigo