Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 12336
Aprovació definitiva de l’Ordenança Municipal reguladora del procediment de comunicació prèvia per a l'execució d'obres menors simples
El Ple de la Corporació, en sessió ordinària de 2 d’agost de 2018, va aprovar inicialment, la modificació de l’Ordenança municipal reguladora del procediment de comunicació prèvia per a l’execució d’obres menors simples.
Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d’exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l’Acord plenari de 2 d’agost de 2018, inicial aprovatori de modificació de l’Ordenança municipal reguladora de l’ocupació i estètica de la via pública al municipi de Santa Eulària des Riu, text íntegre es fa públic, per el seu general coneixement i en compliment del que disposa l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006 municipal y de règim local de les Illes Balears.
Santa Eulària des Riu a 20 de noviembre de 2018
L’Alcaldessa Accidental Carmen Ferrer Torres
ORDENANÇA REGULADORA DEL PROCEDIMENT DE COMUNICACIÓ PRÈVIA PER A L'EXECUCIÓ D'OBRES MENORS SIMPLES
ARTICLE 1.- OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ
1. La present ordenança té per objecte regular el règim d'intervenció urbanística a través del procediment de comunicació prèvia, de les obres menors simples que es realitzin al municipi de Santa Eulària des Riu.
2. L'àmbit d'aplicació material de la present ordenança arribarà únicament a les obres que es relacionen en l'article 3 de la present ordenança i que es duguin a terme en sòl urbà i sòl rústic comú; queden excloses de la seua aplicació les obres que es realitzin en sòl rústic protegit i en edificis declarats com a béns d'interès cultural o catalogats en els instruments de protecció a l'efecte.
3. En tot el no previst en la present ordenança serà d'aplicació el que disposa la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i la resta de normativa que sigui aplicable.
ARTICLE 2.- FINALITAT
La formulació de la present ordenança reguladora del procediment de comunicació prèvia per a l'execució de determinades obres té per finalitat agilitar i simplificar els procediments per a la realització de determinades obres en atenció a la seua tècnica senzilla i escassa entitat constructiva, facilitant d'aquesta manera l'exercici de l'activitat pels ciutadans, de conformitat amb els principis de menor intervenció i simplificació administrativa.
ARTICLE 3. CONCEPTE D'OBRA MENOR SIMPLE
1. Als efectes establerts en la present ordenança, s'entendran per obra menor simple les obres de tècnica senzilla i entitat constructiva escassa o obres d'edificació que no necessitin projecte, d'acord amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació. En aquest sentit, es consideraran, a títol enunciatiu, obres de tècnica senzilla i entitat constructiva escassa o sense projecte, les següents:
a. Obres a l'interior d'habitatges o de locals, incloses les que impliquin l'obertura de nous buits sempre que no afectin l'estructura portant de l'edifici i amb autorització expressa de la comunitat de propietaris.
b. Obres de reparació d'elements de cobertes, porxos o terrats sense afectar elements estructurals.
c. Obres de connexió a les xarxes de proveïment i/o sanejament, així com a les xarxes de telecomunicacions en sòl urbà.
d. Pintura i manteniment de façanes sense afectar elements estructurals, o revestiment d’aquestes.
e. Substitució de paviments que no impliquin augment de la sobrecàrrega de càlcul.
f. La tala de vegetació arbustiva o arbres que, per les seues característiques, no puguin afectar el paisatge, i sempre que no siguin objecte de protecció pels instruments de planejament.
g. La instal·lació de plaques solars tèrmiques o fotovoltaiques sobre la coberta d'edificis i la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, amb gas natural o gas liquat de petroli (GLP) que no es facin en edificis declarats com a béns d'interès cultural o catalogats, que afectin els fonaments o l'estructura de l'edifici, que necessitin avaluació d'impacte ambiental d'acord amb la normativa ambiental d'aplicació.
h. Instal·lació provisional de grues accessòries a les obres, en substitució de bastides, sempre que no sobrepassin l'alçària de l'edifici objecte de les obres.
2. En tot cas, no tenen la consideració d'obra menor simple les següents:
a. Moviments de terres, explanacions, parcel·lacions, segregacions o altres actes de divisió de finques en qualsevol classe de sòl, quan no formin part d'un projecte de reparcel·lació.
b. Les obres d'edificació i construcció que afectin la configuració de la fonamentació i l'estructura portant de l'edifici.
c. Les obres que suposin alteració del volum, de les instal·lacions i dels serveis d'ús comú o del nombre d'habitatges i locals d'un edifici.
d. La demolició total o parcial de construccions i edificacions, excepte en els casos de ruïna imminent.
e. La ubicació de cases prefabricades i instal·lacions similars, siguin provisionals o permanents.
f. La tala de masses arbòries o de vegetació arbustiva que, per les seues característiques, pugui afectar el paisatge.
g. La primera ocupació de les edificacions de nova planta i de les cases a què es refereix la lletra e) anterior.
h. Les obres i els usos de caràcter provisional a què es refereix l'article 128 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears
i. Les que suposin una modificació general de la façana, entenent per tal un canvi substancial de disposició dels buits, ja sigui executat en una sola vegada o de forma acumulativa.
j. Col·locació de rètols, cartells i similars visibles des de la via pública.
k. Obertura de camins i accessos a parcel·les.
l. El tancament de solars i terrenys.
m. Les que impliquin canvi d'ús de la construcció o edificació.
n. Les que disminueixin les condicions d'habitabilitat aplicables.
ARTICLE 4. RÈGIM JURÍDIC DE LA COMUNICACIÓ PRÈVIA
1. Règim jurídic general
a. La comunicació prèvia és el document mitjançant el qual les persones interessades posen en coneixement de l'Ajuntament les seues dades identificatives i altres dades rellevants per a l'inici de les obres i altres actes de transformació, construcció, edificació i ús del sòl i subsòl subjectes al règim de comunicació prèvia, sens perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que corresponen a l'Ajuntament.
b. La comunicació prèvia no faculta en cap cas a realitzar actuacions en contra del que estableix la legislació urbanística i el planejament vigent, ni podrà substituir la llicència urbanística quan aquesta sigui preceptiva d'acord amb la normativa de vigent aplicació en cada moment.
c. El règim de comunicació prèvia no eximeix de l'obligatorietat d'obtenir altres autoritzacions o emplenar altres formes d'intervenció que siguin preceptives de conformitat amb altres ordenances o normativa sectorial en el seu cas aplicable.
d. La gestió dels residus de la construcció s'ha d'ajustar al que estableix l'ordenança municipal de residus de la construcció i la demolició. La devolució de la fiança per gestió de residus quedarà condicionada a la presentació d'una comunicació per part de la persona declarant de l'obra en la qual informi de la finalització d’aquesta i que s'ajusta plenament a l'obra declarada inicialment.
e. La comunicació prèvia no implicarà l'autorització per a ocupació de la via pública ni d’altres autoritzacions administratives.
f. El règim de comunicació prèvia regulat en la present ordenança s'entendrà salvat el dret de propietat i sens perjudici de tercer.
g. En tot el no previst en la present ordenança serà d'aplicació la normativa continguda en les Normes subsidiàries de planejament de Santa Eulària des Riu aprovades definitivament el 23 de novembre de 2011 i publicades en el BOIB número 20 EXT de 8 de febrer del 2012.
2. Procediment de comunicació prèvia
3. El procediment de comunicació prèvia s'iniciarà mitjançant una comunicació subscrita per la persona promotora dirigida a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, amb antelació mínima d'un dia a la data en què es pretengui donar inici a la realització de l'acte o de les obres, en la qual posarà en el seu coneixement la descripció d’aquestes i les dades que en els apartats següents s'indiquen.
a. La comunicació prèvia s'ha de presentar d'acord amb el model normalitzat que facilitarà l'Ajuntament i ha d'anar acompanyada, com a mínim, de la documentació genèrica següent:
En tot cas, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, per als tràmits i les actuacions que realitzen amb les administracions públiques en exercici d'aquesta activitat professional. En tot cas, dins d'aquest col·lectiu s'entendran inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
d) Els qui representin una persona interessada que estigui obligada a relacionar-se electrònicament amb l'administració.
e) Els empleats de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que realitzen amb elles per raó de la seua condició d'empleat públic, en la forma en què determini per reglament cada administració.
b. Addicionalment, haurà d'aportar la documentació complementària:
c. Presentada la comunicació prèvia en el Registre General de l'Ajuntament, la persona interessada podrà iniciar les obres l'endemà de la presentació.
d. En cas que la documentació presentada amb la comunicació prèvia es trobi incompleta, se’n requerirà a la persona interessada l'esmena i la millora, i la comunicació no produirà els seus efectes mentre es procedeixi a l'aportació de la documentació completa o, si escau, la seua esmena.
e. Únicament es tendrà per efectuada la comunicació prèvia quan la documentació es trobi completa.
f. Una vegada presentada la comunicació prèvia, així com la documentació adjunta, el departament responsable l’analitzarà i en cas que detecti que l'actuació pretesa està subjecta al règim de llicència o autorització s'ordenarà la immediata suspensió de les obres o actuacions.
ARTICLE 6. EFECTES DE LA COMUNICACIÓ PRÈVIA
1. A partir del moment en què la comunicació prèvia tengui efecte, el promotor estarà habilitat per iniciar les obres.
2. El promotor ha de complir amb l'execució material de les obres en el termini expressament recollit en la comunicació prèvia, i no s’entendran emparades per la comunicació les que es realitzin fora d'aquest termini, inclòs el de les pròrrogues, si escau.
3. Qualsevol variació en les obres a executar haurà de ser objecte de nova comunicació prèvia.
4. La persona interessada haurà de disposar a l'obra la comunicació prèvia amb el segell del Registre General d'Entrada de l'Ajuntament.
5. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació proporcionats o la no presentació de tota la documentació requerida, determinarà la impossibilitat de continuar amb les obres des del moment en què es tengui constància de tals fets, sens perjudici de les possibles responsabilitats penals, civils o administratives. Així mateix, la resolució que declari aquestes circumstàncies podrà determinar l'obligació de restituir les coses al seu estat original així com la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant el període de temps que es determini legalment.
ARTICLE 7. ADEQUACIÓ DE LES OBRES A LA COMUNICACIÓ PRÈVIA. INSPECCIÓ.
En qualsevol moment a partir de la data de presentació de la comunicació prèvia juntament amb la documentació completa, els serveis tècnics municipals podran realitzar visita d'obra per verificar-ne l’adequació al contingut de la comunicació prèvia. A l'acte d'inspecció haurà de comparèixer, a requeriment de l'Ajuntament, el promotor i, si escau, el constructor o tècnic responsable.
A l'efecte de la inspecció, qualsevol tècnic municipal competent, zelador o agent de la Policia Local tendrà accés a les obres per tal de comprovar que aquests s'ajusten a la comunicació prèvia presentada.
ARTICLE 8. protecció de la legalitat
1. Les accions o omissions que vulnerin les prescripcions contingudes en la present ordenança tendran la consideració d'infracció urbanística i, en especial, les següents:
a) La realització d’obres sense la presentació de la comunicació prèvia amb la documentació completa.
b) La comunicació prèvia d'obres que no compleixin els requisits establerts en la present ordenança per a la seua subjecció a aquest règim.
c) No tenir a disposició dels serveis municipals original o còpia de la comunicació prèvia.
d) La modificació de l'obra objecte de comunicació prèvia sense la presentació de nova comunicació prèvia, sempre que aquesta modificació no suposi alteració de la seua condició d'obra subjecta a aquest règim.
e) La modificació de l'obra objecte de comunicació prèvia que suposi la pèrdua de la seua condició com a tal.
2. La inobservança o incompliment de qualsevol de les disposicions contingudes en la present ordenança implicarà, quan sigui procedent, l'adopció per l'Ajuntament de les mesures de protecció de la legalitat urbanística i procediment sancionador que preveu la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
3. La comissió de qualsevol de les infraccions descrites en l'apartat 1 d'aquest article tendrà la consideració de circumstància agreujant a l'efecte de la imposició del règim sancionador que correspongui en aplicació del que estableix la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
Disposició transitòria
La present ordenança serà d'aplicació a tots aquells expedients que no hagin estat resolts un cop entri en vigor.
Disposició final
La present ordenança entrarà en vigor, una vegada aprovada definitivament, després de la publicació del seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini establert en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.