Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 11585
Comunicació de l’acord del consell executiu d’eivissa de 18 de maig de 2018 en relació a l'encàrrec de gestió per part del Consell Insular d'Eivissa a l’empresa de transformació agrària, societat anònima (TRAGSA) per a l’execució del projecte de condicionament del sender turístic de San Joan de Labritja, exp. Núm. 2018/00003731N
«.../...
EL SECRETARI DEL CONSELL INSULAR D’EIVISSA
CERTIFICA:
Que a la reunió ordinària de data 18 de maig de 2018 del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, els seus membres acordaren aprovar per unanimitat, la següent proposta:
«(...)
22. Proposta del president del consell insular d'Eivissa al Consell Executiu per a l'encàrrec de gestió per part del Consell Insular d'Eivissa a l’empresa de Transformació agrària, societat anònima (TRAGSA) per a l’execució del projecte de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja, exp. núm. 2018/0000
El Consell Insular vol executar el projecte tècnic d'obres, redactat pels serveis tècnics del CIE denominat "projecte de condicionament del sender turístic de Labritja", aprovat inicialment per acord del Consell Executiu del Consell Insular de Eivissa de dia 24 de juny de 2016, i que quedà aprovat definitivament el 30 de juliol de 2016. Al BOIB núm. 83, de 30 de juny de 2016 consta publicat l'edicte núm. 7431 on s'exposa al públic el projecte de condicionament del Sender Turístic de Sant Joan de Labritja:
"Projecte de CONDICIONAMENT DEL SENDER TURÍSTIC DE LABRITJA, redactat per l’arquitecta, Irene Jaumà Maragall, amb un pressupost d’execució per contracta de la quantitat de 328.293,67 € (TRES-CENTS VINT-I-VUIT MIL DOS-CENTS NORANTA-TRES EUROS AMB SEIXANTA-SET CÈNTIMS), IVA inclòs
Per raons d'eficàcia i perquè el CIE no disposa dels mitjans materials i humans per dur a terme l'execució de les obres de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja s'ha plantejat la possibilitat de realitzar-les mitjanant una encomanda de gestió a l'empresa de Transformació Agrària, S.A. (TRAGSA), segons providència del president del CIE del dia 30 d'octubre de 2017.
Consta a l'expedient l'informe dels serveis tècnics del Consell Insular de data 23 d'abril de 2018, el següent " Queda contrastada l’experiència de TRAGSA en l’execució d’obres de característiques similars a les contemplades al projecte de "Condicionament del sender turístic de Labritja", com per exemple, les obres realitzades per al Govern Balear, per als Consells d’Eivissa, Menorca i Formentera, els ajuntaments, per a MAGRAMA i IBANAT. Una mostra d’aquestes són les de: Sta. Agnès a St. Mateu, sa Casilla i ramal, Benimussa i ramal, Torralba, Milestones, Can Parra, Vell de la Mola, can Pep Mayans, Aubarqueta, Murta, Pla de Sant Jordi, de Cavalleria, Tossals Vell i Bunyola, Mup de Mortitx, Comuna de Bunyola, Cas Turs, Ca na Costa, Ses Formigues, s’Aumangana, Camí de Cavalls, Macarella, Sa Pedrera d’Ase, Cala Pada a Cala Llenya, entre d’altres".
S’ha acreditat que per l’execució d’aquesta obra TRAGSA disposarà del personal i medis tècnics necessaris en el temps i qualitat descrits al projecte aprovat pel Consell d’Eivissa i que en cas de subcontractació aquesta s’atendrà a la disposició addicional 24a de la LCSP 9/2017 i no superarà el 50% de l’import total del projecte.
Que l'objecte de l’encàrrec està inclòs dins de l'objecte social de l’empresa TRAGSA, que el pressupost total amb IVA inclòs del projecte aprovat pel Consell Executiu d’aquesta Corporació és de 328.293,67 € (271.317,08€ d’execució per contracte 56.976,59€ d’IVA al 21%) i que el pressupost presentat per l’entitat TRAGSA (RGE 2018006838 del dia 16/04/2018), té un import total d’execució per a l’administració de 275.070,27€, es constata una diferència de preu de 53.223,40€, respecte al preu inicial de projecte, és a dir, un 16,22 % per sota del pressupost per contracte.
Els serveis Tècnics han elaborat el text de l’encomanda de gestió a TRAGSA per l'execució de les obres de condicionament, del sender turístic de Sant Joan de Labritja, que s'adjunta a la present proposta, com a annex.
Atès l'informat anteriorment i sent favorable encomanar a TRAGSA l’execució de les obres de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja.
Atès que TRAGSA es considera mitjà propi de l’Administració, en aquest cas el Consell Insular d'Eivissa, en els termes de la disposició addicional vint-i-quatre de la llei 9/2017 de 8 de novembre de contractes del sector públic.
Atès que queda contrastada la capacitat del grup TRAGSA per a la realització d'aquests treballs en disposar de personal i mitjans materials i tècnics necessaris per executar els treballs per si mateixa, per raons d'eficàcia, es considera que TRAGSA és l'instrument idoni amb què compta el Consell Insular d'Eivissa per dur a terme les actuacions exposades als apartats anteriors.
Atès-sos els informes tècnic i jurídic a l'encàrrec a TRAGSA que consta a l'expedient.
Considerant que la decisió competencial de les actuacions a realitzar consistents en l’execució del projecte d'obres "de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja" ja preveu la quantia determinada per al cost de l’encomanda, en concret, un import de 275.070,27€ a aportar a TRAGSA, i que de conformitat amb a l'apartat segon,lletra c del Decret de Presidència núm.287/2015, de determinacions de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm.103, de 10 de juliol de 2015), i el que disposa la instrucció per a l'aprovació de la tramitació i l’execució dels encàrrecs de gestió del Consell Insular d'Eivissa, aprovada pel Consell Executiu en data 13 de maig de 2013, correspon al Consell Executiu del Consell Insular l'aprovació de la present encomanda de gestió a proposta de la Presidència.
Per tot l’exposat anteriorment, es proposa al Consell Executiu l’adopció del següents :
ACORDS
I. Aprovar l’encomanda de gestió directa i eventual a l’empresa de transformació agrària, societat anònima (TRAGSA) per a l’execució del projecte d'obres de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja, per un import de 275.070,27€
Aquesta quantitat, anirà a càrrec de l’aplicació pressupostària 9220.60900, i tendrà el caràcter d’aportació màxima, en els termes i condicions del text de l’encomana següents:
Primera.- Objecte de l’encomanda
El Consell Insular d'Eivissa encomana a TRAGSA, tenint en compte la seva condició de mitjà propi instrumental, l'execució del projecte tècnic d'obres denominat “PROJECTE DE CONDICIONAMENT DEL SENDER TURÍSTIC DE LABRITJA” aprovat pel Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en data 24 de juny de 2016 (BOIB núm. 83, de 30 de juny 2016).
Els treballs encarregats a TRAGSA consisteixen en l'execució material de les obres de conformitat amb la definició, especificacions i condicions tècniques contingudes al projecte i d'acord amb les ordres de la direcció facultativa.
Per a la realització dels treballs que s'encarreguen a TRAGSA, aquesta disposarà els mitjans personals, recursos humans, materials i tècnics que consideri necessaris per desenvolupar correctament els treballs i garanteixi el correcte compliment del calendari previst d'acord amb el projecte d'execució aprovat pel Consell Insular d'Eivissa.
Es consideren incloses totes les despeses que resultin necessàries per a l'execució del contracte. Seran a compte de TRAGSA: Els impostos, les taxes dels treballs facultatius de replanteig, les despeses de la realització d'assajos i anàlisi de materials i unitats d'obra o d'informes específics sobre els mateixos, d'inspecció i de liquidació de l'obra i altres que siguin aplicables segons les disposicions vigents; les despeses derivades del subministrament elèctric utilitzat pel contractista durant l'execució de les obres; i el cost de la gestió de residus produïts amb motiu de l'execució de les obres, de conformitat amb la normativa aplicable.
Segona.- Mitjà propi destinatari de l’encàrrec
L'Empresa de Transformació Agrària, S.A., S.M.E., M.P. (d'ara endavant TRAGSA) és una societat mercantil estatal que té la consideració de mitjà propi instrumental i servei tècnic de l'Administració General de l'Estat, les Comunitats Autònomes i els poders adjudicadors dependents d'elles, d'acord amb l'establert en els articles 86 i 111 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, en la disposició addicional vint-i -quatrena de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic i pel Reial decret 1072/2010, de 20 d'agost, pel qual es desenvolupa el règim jurídic de l'Empresa de Transformació Agrària, S.A.
Tercera.- Pressupost, tarifes i aplicació pressupostària
El pressupost d'execució de les obres ha estat calculat conforme a la Tarifes TRAGSA aplicables per actuacions no subjectes a impostos, que resulten de la Resolució de 12 d’abril de 2018, (BOE núm. 92 del dilluns 16/04/2018) de la Sotssecretaria del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública per la qual es publica l’Acord de la Comissió per a la determinació de les tarifes de TRAGSA, per la qual s’actualitzen els preus simples de les Tarifes 2015 i es revisen els coeficients per a l’actualització dels preus simples en actuacions no subjectes a impostos i per la qual s’adapta a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.
Una vegada retarifat el projecte per part de TRAGSA, el pressupost ascendeix a la quantitat de 275.070,27 €, el que suposa una reducció d’un 16’22% respecte del pressupost d’execució per contracte de projecte més IVA.
L'import dels treballs objecte de la present encomanda de gestió se satisfarà amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9220.60.900 del pressupost del 2018. No procedeix la revisió de preus.
Quarta.- Director encarregat de verificar el seguiment i l’execució de l’encomanda.
El Consell Insular d'Eivissa designa per a la inspecció, comprovació i vigilància de la correcta realització dels treballs encomanats, emetent les seves ordres i instruccions a TRAGSA com a Director Facultatiu a Irene Jaumà Maragall, arquitecta, personal adscrit als seus serveis tècnics, el qual serà el responsable de conèixer la marxa de l'encomana i concórrer a la recepció de les obres i, si escau, tenir-les per rebudes.
TRAGSA posarà al servei de la Direcció facultativa del Consell Insular d'Eivissa tots els mitjans materials i tècnics per a la correcta supervisió dels treballs, i designarà a una persona que, en qualitat de Delegat d'Obra, serà el responsable per part d'aquesta del desenvolupament dels treballs, actuant com a interlocutor amb el Consell Insular d'Eivissa i la Direcció facultativa.
El personal de TRAGSA, en cap cas, podrà dependre orgànica ni funcionalment del Consell Insular d'Eivissa, ni rebre ordres o instruccions del personal d'aquest amb l'excepció de casos d'incomunicació del Delegat d'Obra o el seu substitut, o d'urgència.
TRAGSA assumeix l'obligació d'exercir de manera real, efectiva i continua, sobre el personal integrant de l'equip de treball encarregat de l'execució de l'encomana, el poder direcció inherent a tot empresari. En particular, assumirà la negociació i pagament dels salaris, la concessió de permisos, llicències i vacances, les substitucions dels treballadors en casos de baixa o absència, les obligacions legals en matèria de Seguretat Social, inclòs l'abonament de cotitzacions i el pagament de prestacions, quan escaigui, les obligacions legals en matèria de prevenció de riscos laborals, l'exercici de la potestat disciplinària, així com quants drets i obligacions es derivin de la relació contractual entre empleat i ocupador.
TRAGSA vetllarà especialment perquè el personal adscrit a l'execució del contracte desenvolupi la seva activitat sense extralimitar-se en les funcions exercides respecte de l'activitat delimitada com a objecte de la present encomana.
Cinquena.- Forma de pagament
El Consell Insular d'Eivissa expedirà mensualment, en els deu primers dies següents al mes en què correspongui, les certificacions que comprenguin l'obra executada durant el període de temps esmentat.
El pagament de les certificacions d'obra es realitzarà contra factura, expedida d'acord amb la normativa vigent, degudament conformada, per la Direcció facultativa.
TRAGSA facturarà d’acord al sistema de tarifes aprovat per l'Administració de conformitat amb el que es disposa en la Disposició Addicional 24ª de la Llei de Contractes del Sector Públic 9/2017 i als apartats 3 i 4 de l'article 3 del Reial decret 1072/2010, de 20 d'agost, pel qual es desenvolupa el règim jurídic de TRAGSA i de les seves filials.
Les factures es presentaran d'acord amb la base 28 de les Bases d'Execució del pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa i de conformitat amb tot el que disposa la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d'impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures al sector públic, així com la seva legislació de desenvolupament, i de l'acord plenari sobre el punt general d'entrades d'aquest Consell Insular, a través del Punt General d'Entrada de Factures Electròniques de l'Administració de l'Estat (endavant FACe, https://cie.face.gob.es).
Les factures han de contenir les dades següents:
- A nom del Consell Insular d'Eivissa, NIF: S0733001B
- Oficina comptable: Consell Insular d'Eivissa Codi DIR3:LA03070006
- Òrgan gestor: ST Presidència, Transparència, Bon govern, TIC, I P. Ciutadana Codi DIR3: LA0007849
- Unitat tramitadora: Presidència i Relacions Institucionals Codi DIR3: LA0005717
El Consell Insular d'Eivissa disposa del crèdit pressupostari necessari per atendre les obligacions que es deriven del compliment de l'encomanda fins a la seva conclusió. La consignació pressupostària de les obligacions econòmiques que es deriven d'aquesta encomanda figura en la clàusula segona, previs els tràmits que procedeixin conforme al procediment establert en la vigent normativa.
Sisena.- Termini de duració de l’encomanda
La present encomanda de gestió té efectes des de l'endemà al de la seva comunicació a TRAGSA fins a la finalització del termini d'execució de les obres. El termini d'execució de l'obres és d'un mes i mig (1,5 MESOS) aplicats des de l'endemà al de la signatura de l'Acta de comprovació del replanteig. L'Acta de comprovació del Replanteig haurà de signar-se dins del termini màxim d'un mes des de la data de la notificació de l'encomanda, excepte casos excepcionals justificats.
TRAGSA haurà de presentar, en termini no superior a 15 dies des de la comunicació a TRAGSA de l'encomana, un programa de treball relatiu als extrems que s'indiquen en la normativa de desenvolupament del TRLCSP. Aquest programa de treball no podrà introduir cap modificació, si bé podrà proposar reducció en el termini total i modificacions en els terminis parcials d'execució de l'obra, sempre que les disponibilitats de crèdit de l'Administració permetin efectuar els reajustaments d'anualitats que es poguessin derivar de tals modificacions, i sense que, en cap cas, pugui suposar increment del pressupost total d'adjudicació de l'obra.
L'encomanda s'entendrà complerta per TRAGSA quan aquest hagi realitzat la totalitat del seu objecte, de conformitat amb l'establert en les presents condicions, en el projecte i a satisfacció de l'Administració, la conformitat de la qual es farà constar de forma expressa mitjançant la recepció de les obres dins del termini d'un mes des de la finalització de l'obra i procedint-se al seu mesurament general i expedició de la certificació final de les obres en el termini de tres mesos següents.
Si s’escau, es comunicarà a la Intervenció General del Consell Insular d'Eivissa el dia de la recepció de les obres, per a la seva assistència en les seves funcions de comprovació de la inversió.
Quan les obres no es trobin en estat de ser rebudes es farà constar així en l'acta, i la Direcció facultativa assenyalarà els defectes observats i detallarà les instruccions precises fixant un termini per remeiar aquells. Si transcorregut aquest termini el contractista no ho hagués efectuat, podrà concedir-se-li un altre nou termini improrrogable o declarar resolta l'encomanda.
Setena.- Obligacions generals de TRAGSA
Per a la prestació efectiva de l'objecte de l'Encomana, TRAGSA es compromet a:
a) Instal·lar, al seu càrrec, els senyals precisos per indicar l'accés a l'obra, la circulació a la zona que ocupen els treballs i els punts de possible perill a causa de la marxa d'aquells, tant en aquesta zona com als marges de l’obra i voltants i tota aquella senyalització exigida en les disposicions vigents o que indiqui la Direcció facultativa, així com els cartells anunciadors de les obres, d'acord amb les especificacions tècniques que determini el Consell Insular d'Eivissa. TRAGSA complirà les ordres que rebi per escrit de la direcció sobre instal·lacions de senyals complementaris o modificació de les que hagi instal·lat.
b) Executar les obres amb estricta subjecció a les estipulacions contingudes en el present text de l'encomanda, i en el projecte tècnic d'obres i conforme a les instruccions que en interpretació tècnica del projecte es donin a TRAGSA per la Direcció facultativa.
Seran de compte de TRAGSA els impostos, les taxes dels treballs facultatius de replanteig, les despeses de la realització d'assajos i anàlisis.
c) Complir el termini d'execució previst en la clàusula sisena de l'encomanda.
d) Responsabilitzar-se durant el desenvolupament de les obres i fins que es compleixi el termini de garantia dels defectes que en la construcció puguin advertir-se. Si l'obra s'arruïna amb posterioritat a l'expiració del termini de garantia per vicis ocults de la construcció, a causa de l'incompliment de l'encomanda per part de TRAGSA, respondrà aquest dels danys i perjudicis que es manifestin durant un termini de quinze anys a explicar des de la recepció.
e) Reparar, durant la durada del termini de garantia, d'un any, aquells defectes imputables a l'execució de les obres i que es manifestin amb posterioritat a l'acte de recepció. Aquesta garantia no cobrirà els desperfectes per un ús inadequat de les instal·lacions, ni els deguts a actes vandàlics, ni a l’envelliment degut al pas del temps, ni el desgast propi d'un normal funcionament.
f) L'execució de l'encomanda es realitzarà a risc i perill de TRAGSA, sense perjudici de la possible indemnització que correspongui a TRAGSA per als casos de força major.
Serà obligació de TRAGSA indemnitzar tots els danys i perjudicis que es causin, per si o per personal o mitjans dependents del mateix, a tercers com a conseqüència de les operacions que requereixi l'execució de l'encomanda. Si aquesta s'executés de forma compartida amb més d'una empresa, tots respondran solidàriament.
g) TRAGSA haurà de complir, sota la seva exclusiva responsabilitat, les disposicions vigents en matèria laboral, de seguretat social i de seguretat i higiene en el treball, havent de tenir al seu càrrec el personal necessari per a la realització de l'objecte de l'encomanda, respecte del que ostentarà, amb caràcter general, la condició d'empresari. Així mateix haurà de complir les disposicions vigents en matèria de gestió de residus i donar compliment a les actuacions que exigeix aquesta normativa, informant puntualment d'això a la Direcció facultativa.
h) TRAGSA haurà de guardar sigil respecte a les dades o antecedents que, no sent públics o notoris, estiguin relacionats amb l'objecte de l'encomana i hagin arribat al seu coneixement en ocasió del mateix.
i) TRAGSA està obligat a subministrar a l'Administració, previ requeriment, tota la informació necessària per al compliment per aquella de les obligacions previstes en el Títol II de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Vuitena.- Possibilitat de pròrroga o modificacions i resolució
Podrà autoritzar-se la modificació de l'encomanda, amb o sense variació pressupostària, d'acord amb el previst en el Reial decret 1072/2010, de 20 d'agost, pel qual es desenvolupa el règim jurídic de l'Empresa de Transformació Agrària, S.A., i de les seves filials, així com en els supòsits previstos a la Llei 9/2017 de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic, que serà aplicable per als dubtes i llacunes que poguessin presentar-se.
Aquesta modificació serà aprovada, si escau, per l'òrgan competent i sempre dins del seu termini de vigència.
Igualment es podrà ampliar el termini d'execució de les obres, prèvia petició, que serà igualment autoritzada per l'òrgan competent.
No obstant això, de conformitat amb el punt 8 de l'article 4 del Reial decret 1072/2010, de 20 d'agost, que desenvolupa el règim jurídic de l'Empresa de Transformació Agrària, S.A. i de les seves filials, es liquidaran a TRAGSA els excessos d'obra executada, sense necessitat que s'hagi tramitat una modificació de l'encomana, quan les variacions consisteixin en el nombre d'unitats realment executades sobre les previstes en els mesuraments del projecte, sempre que no representin un increment de la despesa superior al 10% de l'import inicial de l'encomana. A més dels supòsits de compliment, l'encomanda podrà deixar-se sense efecte de manera anticipada quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
a) Impossibilitat sobrevinguda legal o material d'executar els treballs objecte de l'encomanda.
b) Desistiment de l'administració motivat per causes d'interès públic, sense perjudici de la continuïtat d'aquelles actuacions que es trobessin en execució al moment de la resolució.
c) Incompliment greu o reiterat de les condicions essencials de l'encomana o incompliment dels terminis establerts en la clàusula cinquena.
Novena.- Subcontractació
TRAGSA podrà subcontractar amb tercers particulars l'execució parcial de l'obra. L'import de la part de la prestació a càrrec dels subcontractistes haurà de ser inferior al 50 per 100 de l'import total de projecte, d'acord amb l'establert en la disposició addicional 24ª del LCSP.
Desena.- Confidencialitat i protecció de dades
El personal de TRAGSA que tingui coneixement de les dades de caràcter personal subministrats en virtut de la present encomana estarà obligat al més estricte i complet sigil respecte d'ells.
La violació d'aquesta obligació implicarà incórrer en les responsabilitats penals, civils i administratives que resultin procedents, així com la submissió a l'exercici de les competències que corresponguin a l'Agència de Protecció de Dades.
Les responsabilitats de qualsevol índole que es poguessin derivar de la indeguda utilització de la informació subministrada en execució d'aquesta encomana, hauran de ser fetes efectives per TRAGSA.
Així mateix, totes les actuacions derivades de la present encomana s'efectuaran de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent de protecció de dades i desenvolupament reglamentari, sense que TRAGSA pugui subministrar cap informació ni donar publicitat de les mateixes a persones o entitats no autoritzades expressament pel Consell Insular d'Eivissa.
Onzena.- Titularitat de competències
La present encomana de gestió no suposa cessió de titularitat de les competències ni dels elements substantius del seu exercici, atribuïdes al Consell Insular d'Eivissa.
Aquest text es comunicarà a TRAGSA per al seu coneixement i efectes oportuns, tenint la comunicació caràcter d’ordre d’execució de la present encomanda de gestió.
II. Abonar a TRAGSA, la quantitat de 275.070,27€. per l’encomanda de gestió directa i eventual del projecte d'obres de condicionament del sender turístic de Sant Joan de Labritja en la forma establida en el text de l'encomanda que s'adjunta.
III. Nomenar com a director/a de verificar l'execució de l'encomanda la funcionaria Irene Jaumà Maragall, arquitecte adscrita als Serveis Tècnics del Consell Insular d'Eivissa
IV. Comunicar, el present acord i el seu annex a l'empresa TRAGSA per a la seua execució.
V. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) íntegrament el present acord als efectes de l'article 8,1.b de la llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i art.11.3.a de la llei 40/2015 d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic.
…/...”
Eivissa, 7 de novembre de 2018
La Secretaria Tècnica de Presidència, Transparència, Bon Govern
TIC y Participació Ciutadana
Yolanda Veny Villanueva