Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 12061
Aprovació definitiva Reglament Municipal per la prestació d'ajudes econòmiques de l'Ajuntament d'Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament en Ple va aprovar inicialment, en sessió de dia 9 d’agost de 2018, el Reglament Municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques de l’Ajuntament d’Alcúdia, per un termini de trenta dies comptadors des del dia següent al de la inserció de l’anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que va tenir lloc amb data 23 d’agost de 2018, per a que el mateix pogués ser examinat i poder presentar les reclamacions i suggeriments que es considerin oportuns.

I resultant que, finalitzat l’esmentat termini d’exposició al públic, no s’ha presentat reclamació o suggeriment algun, segons consta en el certificat emès per la Secretaria municipal, es considera definitivament aprovat dit acord de conformitat amb el disposat a l’article 49.c) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, per a lo que es procedeix a la seva publicació d’acord amb el disposat a l’article 70.2 de la mateixa Llei, i que es del següent tenor literal:

REGLAMENT MUNICIPAL PER A LA PRESTACIÓ D’AJUDES ECONÒMIQUES DE L’AJUNTAMENT D’ALCÚDIA

PREÀMBUL

L’Ajuntament d’Alcúdia contempla, en compliment de la Constitució Espanyola (articles 39 i següents), de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears i del Decret 66/2016, de 18 de Novembre, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020, i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, l’atenció a persones i nuclis familiars en situació de vulnerabilitat social.

El conjunt d’ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies, però contemplant l’objectiu, a mig i llarg termini, d’incidir en la consecució de l’autonomia personal de les mateixes.

La majoria de les prestacions regulades al present reglament estan vinculades al pla de treball individual i familiar de la persona , i de la prestació per assolir, no únicament un ajut reactiu, sinó també, la incidència en les causes originàries de la situació amb l’activació de la persona en principis de col·laboració, motivació o voluntarietat. El present reglament preveu l’element discrecional o facultatiu del personal tècnic de referència dels serveis socials comunitaris bàsics el qual, de forma fonamentada, pot proposar l’atorgament de prestacions tot i no concórrer la integritat de requisits per l’accés. El motiu no és altre que la necessitat de combinar l’exigència de regulació amb la de flexibilitat, atesa la complexitat de les situacions d’exclusió social.

Així mateix el present reglament dona compliment als principis que, en funció de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, han de guiar l’actuació pública en matèria d’objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics, particularment en un àmbit tant sensible com és el de l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social.

Marc Legal

L’article 25 de la Llei 7/1985, Reguladora de les Bases del Règim Local atribueix la competència en matèria de serveis socials en els següents termes:

e). Avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social

L’article 22 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, fa la diferència entre tres tipus de prestacions econòmiques:

1. Prestacions econòmiques de dret subjectiu

2. Prestacions econòmiques de dret de concurrència

3. Prestacions econòmiques d’urgència social

La nostra Llei de Serveis Socials també dedica l’article 25 a definir les prestacions econòmiques garantides que anomena prestacions bàsiques garantides. Aquestes són l’allotjament, l’alimentació i el vestit i calçat. El mateix article remet a la Cartera Bàsica de Serveis com a instrument normatiu que desenvolupi aquest dret subjectiu.

El present reglament pretén desenvolupar i regular dins l’àmbit municipal les prestacions econòmiques.

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

L’objecte del present reglament és determinar les característiques, naturalesa i tipologia de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Alcúdia, així com establir el procediment d’accés a les mateixes.

Article 2. Les prestacions

Tal com es recull a la Llei 4/2009 de Serveis Socials de les Illes Balear, són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.

Article 3. Finalitat i modalitats de prestació

3.1.  Les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a finalitat pal·liar les necessitats següents:

a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:

  • Subministraments bàsics (aigua, gas i electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques així com l’alta de consum d’energia elèctrica, l’escomesa d’aigua o la contractació del gas en l’habitatge habitual.
  • Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer.
  • Pagament del rebut d’hipoteca de l’habitatge habitual, si existeixen garanties de continuar al mateix.
  • Despeses per fer front al pagament d’habitatges compartits.
  • Despeses per fer front a la pèrdua temporal o permanent d’habitatge per desnonaments, llançaments, ruïna, higiene, catàstrofe o altre causa de força major.
  • Allotjaments temporals, en els casos de extrema necessitat i situacions d’emergència social.
  • Reparacions o adaptació de l’habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d’habitabilitat.
  • Adquisició d’equipament bàsic de primera necessitat per l’habitatge habitual.

b.   Necessitats bàsiques d’alimentació i higiene:

  • Alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.
  • Alimentació infantil i higiene o lactància.
  • Roba i calçat d’ús personal.
  • Neteja personal i de la llar.

c.   Necessitats d’integració educativa:

  • Despeses d’educació: llibres, material escolar, transport escolar.

d.   Necessitats d’integració social:

  • Activitats d’oci i temps lliure.
  • Conciliació de la vida laboral (escoles d’estiu, nadal i pasqua).

e.   Necessitats d’integració laboral:

  • Accés a activitats formatives i de recerca d’ocupació.

f.  Necessitats de suport a la infància en risc:

  • Ajudes per a menjador escolar.
  • Escoleta infantil 0-3 anys.
  • Ajudes per material escolar.
  • Ajudes per llibres de text.
  • Ajudes per el transport escolar.
  • Ajudes per activitats extraescolars.

g. Despeses sanitàries i ortopèdiques:

  • Ajudes derivades de dietes especials per prescripció mèdica.
  • Ajudes per l’adquisició d’aparells ortoprotesics.
  • Despeses odontològiques.
  • Adquisició d’audiòfons.
  • Correctors de la vista (ulleres, lentilles...).
  • Ajudes instrumentals informades tècnicament.

h.  Altres:

  • Transport.
  • Tramitació documental.
  • Ajudes per l’atenció de situacions urgents i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes anteriors.
  • Aquest llistat és modificable en funció de la detecció de noves necessitats o de necessitat de redistribució pressupostària.

3.2. El conjunt de prestacions es classifica als efectes del present reglament com a:

i. Prestacions de pagament únic: s’estén com a prestacions de pagament únic les dirigides a cobrir les necessitats bàsiques d’aquelles persones i/o nuclis familiars que manquen de recursos econòmics suficients per fer front a despeses específiques necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions d’exclusió social, essent sempre un recolzament a la intervenció social.

ii.  Prestacions de pagament periòdic: s’entén per pagament periòdic les ajudes temporals de caràcter econòmic.

Les prestacions dineràries es poden pagar directament a la persona beneficiària o bé al proveïdor del servei, així com a qui autoritzi la persona beneficiària.

Article 4. Àmbit d’aplicació

El present reglament serà d’aplicabilitat a persones físiques i/o nuclis familiars empadronats i residents al municipi d’Alcúdia.

Article 5. Naturalesa jurídica dels ajuts

5.1. Els ajuts tenen caràcter eventual i voluntari. Majoritàriament son a iniciativa de la persona interessada.

5.2. Principalment per manca de disponibilitat pressupostària, es podran limitar els ajuts i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.

Article 6. Dotació pressupostària

6.1. L’Ajuntament d’Alcúdia consigna en partides pressupostàries les quanties destinades a l’objecte d’aquest reglament.

6.2 Les esmentades partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’ens.

Article 7. Quantia de les prestacions

7.1. La quantia màxima que podrà atorgar-se com ajudes econòmiques és del valor d’1 IPREM anual (Indicador Públic de Renda a Efectes Múltiples que es publica anualment a través de la llei de Pressuposts Generals de l’estat) per nucli familiar i any. Qualsevol situació extraordinària que superi aquesta quantia requerirà l’informe favorable del/a coordinador/a d’Àrea de Benestar Social.

7.2. L’import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.

CAPÍTOL II

PERSONES BENEFICIÀRIES, ACCESSIBILITAT I ACREDITACIÓ DE LA NECESSITAT

Article 8. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

8.1.Persones beneficiàries.

Podran ser beneficiàries dels ajuts qualsevol persona o nucli familiar que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per al qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de millorar, contenir o evitar l’empitjorament de la situació.

8.2. Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula el present reglament, el grup de convivència per vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga i les persones amb parentesc fins el primer grau de consanguinitat en línia ascendent i descendent o adopció. També es considera nucli familiar aquell nucli amb parentiu en el qual existeix una situació de tutela, acolliment o d’altres situacions anàlogues.

La relació de parentiu s’ha de referir respecte de la persona sol·licitant i, si escau, respecte de la seva parella.

8.3. Requisits.

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:

  • Ser major d’edat o estar emancipat legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.
  • Estar empadronades i residir al municipi d’Alcúdia amb una antelació mínima de 3 mesos a la data de la sol·licitud, o nouvinguts residents amb situació sociofamiliar justificada.
  • Tenir expedient obert als serveis socials comunitaris bàsics d’Alcúdia i formar part d’un pla de treball acordat amb el professional de referència.
  • No disposar de béns mobles, immobles, diferents a l’habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i se’n pugui derivar un rendiment econòmic. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajut.
  • No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.
  • Els nuclis familiars amb menors en edat d’escolarització obligatòria han d’acreditar l’assistència regular als centres escolars o explicar el compromís per al seu compliment.
  • No disposar d’una renda per càpita superior als valors i percentatges indicats a l’annex 1 del present reglament.

Algunes prestacions poden tenir establerts uns requisits específics modificables per part de la direcció de l’Àrea de Benestar Social en funció de les necessitats i del pressupost.

8.4. Obligacions de les persones beneficiàries.

  • Acreditar els requisits per tenir accés a les ajudes.
  • Comunicar al professional de referència les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
  • Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.
  • Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de feina individual i familiar per part de la/les persona/es beneficiària/es.
  • En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a l’entitat  proveïdora del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix, la persona beneficiària tindrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant.
  • Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures i rebuts acreditatius de la despesa.
  • Comunicar al professional de referència l’obtenció d’altres ajudes.
  • Acceptar les actuacions de seguiment i comprovació que efectuïn els professionals de serveis socials i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
  • Mantenir l’empadronament i la residència efectiva a Alcúdia durant el temps de percepció de l’ajuda.
  • Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableix en l’acord-contracte d’inserció social o pla de feina individual.

Article 9. Criteris d’atorgament

9.1. L’atorgament dels ajuts se sustentarà en els requisits contemplats a l’article 8.3, sense perjudici de els/les treballadores socials puguin proposar excepcions motivades de casos quan la situació així ho requereixi.

L’atorgament de la prestació requerirà la valoració prèvia per part dels professionals.

Aquesta valoració ha de tenir en compte dues vessants:

a. Valoració econòmica.Per establir la situació econòmica de la persona o nucli familiar es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt del nucli familiar durant els 12 mesos anteriors a la data de sol·licitud.

Els ingressos els composen:

  • Ingressos del treball per compte aliena.
  • Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia.
  • Prestacions socials.
  • Ingressos percebuts per infants a càrrec.
  • Altres ingressos: lloguers, herències...

Les despeses que es tindran en compte seran les següents:

  • Habitatge.
  • Subministraments d’aigua i energia.
  • Salut.
  • Altres despeses, a valorar pels  professionals de referència

b. Valoració social.

El/la professional valorarà la situació de necessitat social de la persona o nucli familiar.

Es tindrà en compte:

  • Família monoparental formada per pare o mare sol/a amb infants,

sempre que aquests convisquin amb ell o ella i en depenguin econòmicament de forma exclusiva. En el cas que el/la tutor/a monoparental tingui una parella de convivència estable, aquesta formarà part del nucli familiar.

  • Persones soles sense suport familiar o veïnal.
  • Nuclis familiars amb causes sobrevingudes (en tràmits de separació i/ o divorci, mort d’alguna persona progenitora, sinistres de la llar...).
  • Problemes de salut, discapacitat i/o dependència reconeguda, problemes de salut que dificulten el normal desenvolupament de les activitats de la vida diària.
  • Situació de risc social de la infantesa menor d’edat.
  • Joventut en procés d’emancipació procedents de residències tutelades.
  • Situacions que suposen un risc per a la integritat de les persones (dones que pateixen violència de gènere, maltractes a persones majors...).
  • Dificultats d’habitatge (deficiències estructurals, amuntegament, manca de subministraments energètics, desnonaments...).
  • Càrregues familiars: famílies amb persones dependents a càrrec i persones soles amb càrrega.
  • Pronòstic: implicació, motivació cap al canvi,...

Els/ les treballadores socials tramitaran l’ajut i la persona responsable tècnica l’autoritzarà prèvia revisió de l’expedient,  amb criteris d’equitat i control pressupostari.

9.2. La majoria de prestacions estan vinculades al Pla de treball individual-familiar de les persones beneficiàries de l’ajut. No obstant, no tots els casos atesos necessiten l’elaboració d’un pla individual, ja què es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel caràcter assistencial i de contenció que els cal.

9.3. L’atorgament de les prestacions restarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d’aquest ajuntament, d’acord amb el que disposa l’article 6 del present reglament.

9.4. Les prestacions concedides no podran ser invocades per la persona beneficiària com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

9.5. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica contribueixi a la resolució o millora de la situació de carència.

9.6. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.

9.7. En el supòsit que vàries persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència concorrin per fer front a la mateixa despesa, només podrà concedir-se a una d’elles, promovent l’acord entre les parts interessades.

Article 10. Documentació que acredita la situació de necessitat

La documentació general a aportar és la següent:

  • Original del DNI o documentació acreditativa de la identitat de la persona sol·licitant  i de totes les persones del nucli familiar.
  • En el supòsit de persones que no tinguin la nacionalitat espanyola, original del NIE, passaport o document que legalment els substitueixi.
  • Si escau, títol de família nombrosa.
  • Si escau, original del Llibre de Família complet i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti la pensió alimentària i custòdia dels infants.
  • En el cas que la persona sol·licitant o algun altre membre del nucli familiar estigui afectat per algun tipus de discapacitat, dictamen de valoració del grau de discapacitat certificat per l’òrgan o entitat que correspongui.
  • En cas de malaltia greu d’algun membre del nucli familiar, informes mèdics o altres documents que ho acreditin.
  • Si en el nucli familiar hi ha algun cas d’acolliment, el corresponent document acreditatiu d’aquesta situació.
  • Si escau, la targeta d’atur o millora de l’ocupació de les persones majors de 16 anys que se trobin en situació d’atur laboral.
  • Si escau, certificat que acrediti si perceben prestació per atur de totes les persones adultes del nucli familiar i de l’import de la prestació o , en el seu cas, certificat negatiu.
  • Si escau, certificat de vida laboral de les persones adultes del nucli familiar.
  • Si escau, original de la declaració de la renda.
  • Declaració jurada d’ingressos del nucli familiar, únicament en el supòsit en què quedi suficientment justificada la impossibilitat d’aportar la documentació requerida en l’apartat anterior.
  • En el cas de persones treballadores per compte aliena: original del contracte de treball i de les tres darreres nòmines de les persones majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.
  • En el cas de persones treballadores autònomes; última liquidació trimestral d’IRPF i/o butlletí de cotització a la Seguretat Social, i, en tot cas, declaració jurada dels ingressos.
  • Si escau, certificat de percebre o no pensions de l’Administració Pública i en cas afirmatiu de la seva quantia.
  • Si escau, justificant del capital mobiliari en el que constin els rendiments i els saldos de tots els comptes bancaris oberts a nom de la persona sol·licitant i persones beneficiàries durant els darrers 12 mesos.
  • Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer de l’habitatge, últims rebuts de préstecs bancaris, despeses d’aigua, llum i gas...
  • En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.
  • Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels equips de serveis socials o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

La fotocòpia de la documentació acreditativa serà incorporada físicament a l’expedient de la persona o nucli familiar.

La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.

En cap cas es reclamarà documentació que ja consti actualitzada a l’expedient de la persona sol·licitant o del nucli familiar, ni aquella que es pugui aconseguir d’ofici a altres serveis municipals o altres administracions.

CAPÍTOL III

EL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

Article 11. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

11.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batllia, sense perjudici de les delegacions que pugui fer en altres òrgans.

11.2. La competència per dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades és el Departament de Benestar Social.

Article 12. Procediment per a la gestió de la prestació econòmica

12.1. El procediment s’iniciarà a sol·licitud de la persona interessada o a proposta del personal tècnic de referència del Departament de Benestar Social quan es tracti de persones amb qui ja s’està efectuant una intervenció social o professional.

Com a conseqüència de la naturalesa d’aquestes ajudes, les sol·licituds es podran realitzar al llarg de l’exercici econòmic, en funció del moment en què sorgeix la situació de necessitat.

L’inici del tràmit de la sol·licitud implica per part de la persona sol·licitant l’acceptació de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.

12.2. L’accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i diagnòstic dels treballdors socials. A tal efecte per conèixer la situació social es portaran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb les persones interessades, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques.

12.3. Els7les treballadors/es socials del l’àrea de Benestar Social, un cop obtinguda la documentació necessària, emetran l’informe-proposta en el qual es proposarà la concessió o denegació de l’ajuda sol·licitada i on es farà constar la següent informació:

- Import de l’ajuda i duració d’aquesta en el cas que es tracti de prestacions periòdiques

- Dades de la persona perceptora de l’ajuda

- Informació relativa a la forma i el termini per a la justificació de l’ajuda

12.4. En cas que l’import de l’ajuda de pagament únic superi els 700 euros, o en el cas d’ajudes periòdiques, la mensualitat de l’ajuda sigui superior a la quantitat anterior, correspondrà a la  Comissió d’Ajudes Econòmiques la valoració de la sol·licitud i l’emissió del informe-proposta.

12.5. Aquesta Comissió estarà integrada per un mínim de tres professionals del Departament de Benestar Social que nomenarà la Batllia, i serà prou per a la seva vàlida constitució que hi concorrin la meitat més un dels seus membres.

Article 13. Pagament de les ajudes

Les ajudes econòmiques es tramitaran via transferència bancària.

Article 14. Comprovació de l’ús de l’ajuda

Els/les professionals de referència comprovaran l’adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. Aquesta comprovació serà incorporada a l’expedient de la persona o nucli familiar beneficiari  de l’ajuda.

Article 15. Justificació de la despesa

La justificació de la despesa s’acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, o mitjançant altres documents de valor probatori equivalent.

La justificació s’haurà d’efectuar un cop  haver fet ús de l’ajuda i en tot cas en el termini de tres mesos següents a la data de concessió, amb possibilitat d’ ampliació del mateix.

Els/les professionals de referència farà constar en l’expedient de la persona sol·licitant la correcta justificació de l’ajuda concedida.

CAPÍTOL IV

DENEGACIÓ, ANUL·LACIÓ I INFRACCIONS

Article 16. Procediment de denegació, modificació i anul·lació

Aquests procediments podran iniciar-se d’ofici o instància de part. Una vegada iniciats es comunicaran a la persona beneficiària les causes que el fomenten i les possibles conseqüències que se’n derivin.

16.1. Denegació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:

  • La falta de tots o alguns dels requisits per a la seva concessió.
  • Que la persona sol·licitant no resideixi efectivament en el municipi.
  • Que correspongui l’atenció de la persona sol·licitant per raó de la naturalesa de la prestació a una altra administració pública.
  • Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa.
  • Que els ingressos del nucli familiar superin els màxims previstos a la taula de l’annex I d’aquest reglament.
  • Que no existeixi crèdit pressupostari suficient per a l’atenció de la sol·licitud.
  • Que l’ajuda sol·licitada sigui inadequada per resoldre la problemàtica plantejada o insuficient per resoldre-la.
  • El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l’ajuda sol·licitada, fins i tot quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió.

Atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de l’equip professional, es pot estimar la denegació per altres situacions sempre de forma motivada. En quedarà constància escrita a l’expedient.

16.2. Modificació

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud, però persisteixi la necessitat de l’ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació.

16.3. Anul·lació

Procedirà l’anul·lació de les prestacions per alguna de les següents causes:

  • Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.
  • Mort de la persona beneficiària. Quan l’ajuda familiar s’hagi concedit a un nucli familiar el/la professional valorarà  si és pertinent o  no la seva continuïtat.
  • Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

Article 17. Infraccions i sancions

17.1. Constitueixen infraccions en matèria d’ajuts les següents accions:

  • El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants, inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió.
  • La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l’ajuda fou concedida.
  • L’incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.
  • La falta de justificació de l’ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.
  • L’obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l’equip facultatiu professional.
  • Incompliment de l’obligació de comunicar als professionals qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que varen propiciar la concessió de l’ajuda.

Amb caràcter previ a la imposició de la penalitat, la persona interessada disposarà del tràmit d’audiència, per un termini de 10 dies hàbils, als efectes de formular les al·legacions i aportar de la documentació que estimi pertinent.

17.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries incloses en el pla de treball o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d’obrar. Tindrà lloc l’exempció de responsabilitat en relació als actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en el present reglament en aquells supòsits en què concorri força major.

17.3. Les infraccions anteriorment esmentades podran suposar la imposició d’una de les següents penalitats:

  • Tancament temporal de dos a sis mesos de l’expedient.
  • Extinció de les prestacions concedides.
  • No poder tornar-se a valorar la situació de la persona beneficiària durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la penalitat.

En tot cas, les penalitats abans anomenades no seran acumulatives.

La Comissió d’Ajudes Econòmiques determinarà la durada del tancament temporal de l’expedient.

L’acta de la Comissió servirà per informar a les persones usuàries i es guardarà l’original a l’expedient. El/la  professional de referència junt amb el/la coordinador/a  donarà coneixement a la persona usuària convocant una entrevista per a tal finalitat.

Article 18. Règim fiscal i Dret supletori

Les prestacions econòmiques regulades a aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

Tot allò no previst en aquest reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d’aplicació.

Article 19. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides

Amb l’obertura de l’expedient, la persona beneficiària dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal fi.

Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades.

Disposició Derogatòria Única

Normes que es deroguen

1. Queden derogades totes les normes municipals que s’oposin, contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa aquest Reglament.

2. En particular, queda derogat el Reglament Municipal per a la Prestació d’Ajudes Econòmiques d’Urgència Social de l’Ajuntament d’Alcúdia publicat en el BOIB núm.76 de dia 5 de juny de 2014.

Disposició Final

Aquest Reglament entrarà en vigor quan hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils que indica l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears i quan s’hagi publicat íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

ANNEX I.- TAULA D’INGRESOS PER ACCEDIR A LES AJUDES ECONÒMIQUES

Per calcular els ingressos màxims de les persones i els nuclis familiars per sol·licitar una ajuda econòmica utilitzarem com a referència l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM).

L’IPREM es publica anualment a la Llei de Pressuposts. Cada any s’utilitzarà com a referència l’últim valor publicat de forma oficial.

Podran accedir a les prestacions les persones i nuclis familiars que no disposin d’una renda per càpita superior als següents percentatges de l’IPREM mensual.

Nº de membres del nucli familiar

Percentatge de l’IPREM

1

100%

2

125%

3

150%

4

175%

5

200%

6

225%

 Entenem per renda per càpita els ingressos del nucli familiar menys l’import del rebut de lloguer o hipoteca.

S’entén per ingressos del nucli familiar la suma de tots els ingressos nets de tots els seus membres (nucli familiar).

Es computaran com a ingressos tots aquells que siguin percebuts pels conceptes següents:

  • Nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques.
  • Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia/aliena.
  • Interessos bancaris.
  • Col·laboracions familiars i pensions alimentàries.
  • Prestacions socials.
  • Transferències rebudes d’altres llars.
  • Ingressos percebuts per infants.

 

ANNEX II.- SOL·LICITUD AJUDA ECONÒMICA

Ex.núm.

 

 

TS de referencia

 

Data

 

 

 

 

 1. CONCEPTE DE LA  SOL·LICITUD

(  ) Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix

(  ) Necessitats bàsiques primàries

(  )  Atenció als infants

(  ) Suport a la integració sociolaboral

(  ) Subministraments energètics

X Altres:....... . .......................................

2. DADES D'IDENTIFICACIÓ PERSONA SOL·LICITANT

Llinatges

Nom:  

DNI/NIE:  

Data naixement:  

 Dona:   

Adreça:  

Telèfon: 

Temps d’empadronament: 

3. DADES DEL(S) BENEFICIARI (S) DE L'AJUT

Cognoms:   

Nom: 

DNI

Data naixement:  

Dona :

Cognoms: 

Nom: 

Passaport: 

Data naixement:

Home / Dona:

Cognoms: 

Nom: 

DNI/NIE/Passaport:

Data naixement: 

Home : 

 4. DOCUMENTACIÓ QUE CAL ADJUNTAR AMB LA SOL·LICITUD

(  ) Fotocòpia DNI/NIE/Passaport de les persones interessades

(  ) Volant d’empadronament i de convivència

(  )  Justificació d’ingressos de la persona beneficiària i del nucli de convivència.

(  ) Declaració jurada.

(  ) Número de compte bancari.

(  ) Extracte dels moviments bancaris del nucli familiar.

(  ) Qualsevol altra que Serveis Socials consideri necessari en funció de les característiques del nucli de convivència: 

...........................................................................…………………………………………………

Si una vegada presentada la sol·licitud la documentació requerida no es presenta en el termini de 15 dies, l’expedient s’arxivarà sense més tràmits.

Alcúdia ,......, de ......20                     

                                                           Signatura de l’interessat/da o representació legal

Obligacions de les persones beneficiàries

  • Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.
  • Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics.
  • Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o del nucli de convivència que pugin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
  • Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.). 
  • Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació  de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.
  • Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.
  • Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat. 
  • Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament d’Alcúdia i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
  • Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
  • Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi d’Alcúdia durant el temps de percepció de l’ajuda. 
  • Qualsevol altre obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.

Sota la meva responsabilitat DECLAR :

  • Que no rep cap altre ajuda de similar contingut o finalitat que cobreixi la totalitat de l’ajuda sol·licitada.
  • Que autoritzo a registrar les meves dades en un programa informàtic i incloure-les dins els fitxers i Registres del Serveis Socials de l’Ajuntament Alcúdia
  • Que accepto proporcionar les dades que pugui requerir el departament de serveis socials i a comunicar qualsevol variació d’aquestes.
  • Que accepto la possibilitat de contribuir econòmicament, si així resultés de la aplicació al meu cas de la normativa local vigent.
  • Que el contingut de totes les dades i de la documentació aportada acompanyant a aquesta sol·licituds són certes.
  • Que tinc el coneixement que les meves dades poden ser publicades a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Signatura conformitat de la persona sol·licitant:

IL·LM. SR/A BATLE/ESSA DE L’AJUNTAMENT D’ALCÚDIA.....

ANNEX III.   CRITERIS D’ATORGAMENT

 DADES FAMILIARS         

Família monoparental

Amb un infant

Amb dos infants

Amb més de dos infants

PUNTS

1

2

3

Família nombrosa

2

Persona sola major de 50 anys

2

Persona sola menor de 50 anys

1

Parella major de 65 anys sense infants ni altres

1

Famílies amb situació especial no descrita

1

TOTAL PUNTS

 

TEMPS DE RESIDÈNCIA AL MUNICIPI

 

PUNTS

Menys d’1 any

0

D’1 a 5 anys

2

Més de 5 anys

3

TOTAL PUNTS

 

 DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMÍLIA                                        

El barem de renta per càpita, s’aplicarà d’acord a l’Annex I amb la valoració  següent: 

TAULA VALORACIÓ ECONÒMICA

PUNTS

Ingressos inferiors al 25% dels ingressos màxims mensuals

4

Ingressos entre el 25 i el 50% dels ingressos màxims mensuals

3

Ingressos entre el 50 i el 75% dels ingressos màxims mensuals

2

Ingressos entre el 75% i el 100% dels ingressos màxims mensuals

1

TOTAL PUNTS

 

 SITUACIO ESPECIAL  DE RISC

 (1 ítem= 1 punt, 2 ítem = 2 punts, 3 o més ítems = 3 punts)

Discapacitat física, psíquica o sensorial

Dificultats d’integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques

Dificultats d’integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa

Necessitat social, com la relacionada amb la manca d’habitatge o amb la desestructuració familiar

Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i persones adolescents

Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència,   discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó

Dificultat d’integració familiar comunitària derivada de la drogodependència i d’altres addiccions

Vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials

Problemes de convivència i de cohesió social

Urgències socials

Emergències socials per catàstrofe

TOTAL PUNTS

SITUACIÓ SOCIOLABORAL ( del membre del nucli familiar que es trobi en la millor situació)

Situació sociolaboral

PUNTS

Personal treballador per compta pròpia

1

Personal treballador  eventual

1

Persona desocupada cobrant més de l’IPREM mensual

1

Persona desocupada cobrant menys de l’IPREM mensual

2

Persona desocupada sense subsidi

3

Feina de la llar no remunerada

1

Persona immigrant en situació irregular

3

Persona pensionista cobrant més de l’IPREM mensual

1

Persona pensionista cobrant menys de l’IPREM mensual

2

SITUACIÓ DE SALUT: DISCAPACITAT/ DEPENDÈNCIA

(1 ítem= 1 punt, 2 ítem = 2 punts, 3 ítems = 3 punts)

Persona amb discapacitat i/o malaltia del sol·licitant

Persona amb discapacitat  i/o malaltia d’uns dels membres del nucli familiar

Persona depenent a càrrec

VALORACIÓ A CÀRREC TÈCNIC DE LA SITUACIÓ SOCIOFAMILIAR

(Valorar fins a un màxim de 5 punts) 

L’ajut deixa definitivament resolta la situació de necessitat per la qual s’ha demanat

L’ajut facilita que la persona pugui sortir de la seva actual situació de necessitat

Sense l’ajut la situació de necessitat esdevé en una situació de risc greu

Recerca activa d’ocupació

Compliment efectiu del Pla de Treball

Família en seguiment de llarga durada

Família amb múltiples intervencions socials

Famílies amb mitjans i joves en processos actius de formació

PERCENTATGE DE LA PRESTACIÓ

El percentatge de la prestació es determinarà segons la següent taula:

Més de 16 punts

100%

De 12 a 15 punts

75 %

De 8 a 11 punts

50 %

De 4 a 7 punts

25 %

Contra aquest acord, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci, de conformitat amb el disposat a l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa.

Alcúdia, (Data signatura: 20 de novembre  de 2018)

El Batle

Antoni Mir Llabrés