Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS

Núm. 12022
Aprovació definitiva del Reglament del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 8 de novembre de 2018, va acordar el següent:

1. Aprovar definitivament el Reglament del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca amb les recomanacions de l’Institut de la Dona.

2. Publicar el text íntegre del Reglament del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que s’incorpora com a annex a aquest acord.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu pertinent.

  

Palma, 15 de novembre de 2018

Per delegació del president, el secretari general

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)

Jeroni M. Mas Rigo

   

ANNEX

REGLAMENT DEL SISTEMA INSULAR DE BIBLIOTEQUES PÚBLIQUES DE MALLORCA

Preàmbul

TÍTOL I

Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Naturalesa, finalitat i estructura

Capítol II

Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol III

Biblioteques especialitzades de titularitat pública

Capítol IV

Biblioteques d’interès públic

Capítol V

Les col·leccions d’interès especial

Capítol VI

Servei de suport a la lectura pública de Mallorca

TÍTOL II

Integració en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Reconeixement de les biblioteques, punts de biblioteca i col·leccions

Capítol II

Registre Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

TÍTOL III

Els fons del Consell Insular de Mallorca

TÍTOL IV

Procediment tècnic a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Préstec personal a les biblioteques integrades a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol II

Préstec interbibliotecari a les biblioteques integrades a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol III

De l’esporgada

Capítol IV

Del destí dels materials esporgats

DISPOSICIONS

Preàmbul

De la Constitució Espanyola s’infereix el principi rector de la promoció i tutela de la cultura (art. 44) i la competència cultural concurrent de totes les administracions (art. 149.2). I ho corroboren els articles 25, 26, 36 i 41.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, que estableixen les competències sobre biblioteques en l’àmbit local de l’administració, i el Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local (aprovat pel Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril) que disposa, en l’article 30: «els serveis que ha d’assolir la cooperació han de ser, en tot cas, els relacionats com a mínims a l’article 26 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril». Entre aquests serveis hi ha el de biblioteques públiques, serveis públics obligatoris per a municipis de més de 5.000 habitants.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en l’article 30.24, determina que la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria «d’arxius, biblioteques i museus que no siguin de titularitat estatal». L’article 70, en l’apartat 19, disposa que la matèria de «museus, arxius i biblioteques de titularitat autonòmica, en el seu àmbit territorial» és una competència dels consells insulars.

La Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, en l’art. 23 assenyala que els consells insulars exerceixen les competències que els atribueixen les lleis de l’Estat i de la comunitat autònoma, d’acord amb l’Estatut d’autonomia i la legislació bàsica de l’Estat.

La Llei 19/2006, de 23 de novembre, del sistema bibliotecari de les Illes Balears, estableix el marc per al desenvolupament de les biblioteques a les Illes Balears.

Aquesta norma encomana als consells insulars diverses funcions i, concretament en l’article 23, els sistemes insulars de biblioteques públiques. En aquest sentit, la disposició final primera, autoritza els consells insulars a dictar les disposicions reglamentàries per desplegar la llei en l’àmbit de les seves competències.

Aquest reglament, dictat en l’exercici de la facultat de desplegar la Llei, té per objecte aprovar un primer bloc de normes reglamentàries en què es defineix i articula el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, la finalitat que té, les funcions del servei de suport a la lectura pública de Mallorca (Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca), així com regular diversos processos tècnics per  coordinar i gestionar un sistema de treball en xarxa adequat i eficaç que doni resposta a les demandes de la ciutadania.

TÍTOL I

Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Naturalesa, finalitat i estructura

Article 1. Naturalesa

El Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, adscrit al Consell Insular de Mallorca, és el conjunt organitzat d’òrgans, xarxes, serveis de suport a la lectura pública, biblioteques i punts de biblioteca de Mallorca.

Article 2. Finalitat i estructura

La finalitat és prestar un servei públic bibliotecari adequat d’acord amb la Llei 19/2006, de 23 de novembre, del sistema bibliotecari de les Illes Balears.

El Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca s’estructura funcionalment en:

a. Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

b. Biblioteques especialitzades de titularitat pública

c. Biblioteques d’interès públic

d. Col·leccions d’interès especial

e. Servei de suport a la lectura pública (Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca)

Capítol II

Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Article 3. Definició

La Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca és el conjunt de biblioteques i punts de biblioteca dependents d’administracions públiques de Mallorca que donen un servei coordinat de lectura pública a la població mitjançant el treball en xarxa.

Les biblioteques que la integren són de titularitat pública i compleixen el que estableix l’article 9 de la Llei 19/2006, de 23 de novembre, del sistema bibliotecari de les Illes Balears.

Reben el suport del Consell Insular de Mallorca, en virtut de l’article 22.4 de la Llei 19/2006, esmentada.

La Xarxa de Biblioteques Municipals de l’Ajuntament de Palma, així com els seus possibles punts de biblioteca mòbils, tal com exposa l’article 23.2 de la Llei 19/2006 del sistema bibliotecari de les Illes Balears, també formen part de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca, amb unes condicions i característiques que s’han d’establir mitjançant un conveni entre l’Ajuntament de Palma i el Consell Insular de Mallorca.

Tots els municipis han de complir els paràmetres bàsics de biblioteca pública aprovats per acord de Consell de Govern de 21 de gener de 2011 i/o els paràmetres bàsics de punts de biblioteca.

Article 4. Estructura

La Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca s’estructura en:

1. Una biblioteca central insular que depèn del Consell Insular de Mallorca

2. Biblioteques centrals urbanes

En els municipis de més de 20.000 habitants, hi ha d’haver una biblioteca central urbana. En el cas que hi hagi altres biblioteques en el municipi, la biblioteca central urbana ha d’assumir les funcions de coordinació amb la resta de biblioteques locals.

3. Biblioteques locals

Tots els municipis amb més de 2.000 habitants i menys de 20.000 habitants han de comptar amb una biblioteca pública local. Han de prestar els serveis de lectura pública en una àrea determinada, ja sigui la totalitat o part del municipi.

4. Punts de biblioteca, fixos o mòbils

Els municipis de menys de 2.000 habitants han de comptar amb punts de biblioteca fixos o mòbils que tendran el suport específic del Consell Insular de Mallorca.

Els nuclis de població de menys de 2.000 habitants poden comptar amb punts de biblioteca fixos dependents d’una biblioteca local o central urbana del municipi. Si aquests nuclis no compten amb un punt de biblioteca fix, el Consell Insular de Mallorca pot donar-los suport específic a través dels punts de biblioteca mòbil mitjançant un conveni de col·laboració.

El Consell Insular de Mallorca ha de donar suport específic als punts de biblioteca fixos a través dels punts de biblioteca mòbils.

Els punts de biblioteca mòbils han de prestar, de manera itinerant, els serveis bàsics de biblioteca pública i depenen del Consell Insular de Mallorca.

Article 5. Biblioteca central insular

La Biblioteca de Mallorca és la biblioteca central insular del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca. Depèn del Consell Insular de Mallorca i, a més de les funcions pròpies de biblioteca pública, les funcions bàsiques són:

a. Recopilar i difondre la col·lecció pròpia de Mallorca.

b. Establir els criteris tècnics i fomentar la cooperació entre totes les biblioteques juntament amb els serveis de suport a la lectura pública (Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca).

c. Ser el centre de conservació del Dipòsit Legal de Mallorca i, per això, ha de rebre un exemplar de les publicacions que s’hi dipositen.

d. Totes les altres que s’estableixen en l’article 18 de la Llei 19/2006, esmentada.

Capítol III

Biblioteques especialitzades de titularitat pública

Article 6. Les biblioteques especialitzades de titularitat pública

Són les biblioteques de titularitat pública que atenen una comunitat específica d’usuaris i que subministren informació detallada per a l’estudi o la investigació en camps concrets del coneixement.

Les biblioteques especialitzades de titularitat pública han de ser reconegudes pel procediment que s’estableix en aquest reglament. Una vegada reconegudes, s’han d’integrar en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Capítol IV

Biblioteques d’interès públic

Article 7. Les biblioteques d’interès públic

Les biblioteques d’interès públic són les creades per persones físiques o jurídiques de caràcter privat que ofereixen un servei públic.

Dins de les biblioteques d’interès públic, hi trobam dues categories: les que únicament fan funcions de biblioteca pública, que s’han de regir pels paràmetres bàsics de biblioteca pública del seu municipi, i les biblioteques especialitzades que són les que tenen un fons específic.

Les biblioteques d’interès públic han de ser reconegudes pel procediment que s’estableix en aquest reglament. Una vegada reconegudes s’han d’integrar en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Capítol V

Les col·leccions d’interès especial

Article 8. Les col·leccions d’interès especial

Són col·leccions d’interès especial tots els fons que, sense tenir el tractament biblioteconòmic que estableix l’article 3 de la Llei 19/2006, esmentada,  contribueixen al desenvolupament cultural de la societat per la seva procedència, temàtica, vàlua econòmica i patrimonial o la seva singularitat.

Capítol VI

Servei de suport a la lectura pública de Mallorca

Article 9. Naturalesa

El servei de suport a la lectura pública de Mallorca és el Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca. Funcionalment, forma part del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca i, orgànicament, del departament competent en matèria de Cultura del Consell Insular de Mallorca.

Article 10. Finalitat del Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca

La finalitat és, com a servei de suport a la lectura pública, prestar assistència i cooperació a les biblioteques que integren el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, d’acord amb la Llei 19/2006, esmentada.

El Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca dóna suport a totes les biblioteques integrades en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, això és:

a.  Totes les biblioteques públiques que depenen de les administracions públiques de Mallorca. S’hi inclou la Biblioteca Pública de l’Estat a Palma, de titularitat estatal i gestionada pel Govern de les Illes Balears, sens perjudici de la normativa estatal que l’afecta.

b.  Les biblioteques d’interès públic.

c.  Les biblioteques especialitzades de titularitat pública.

d.  Els punts de biblioteca.

S’estableix, mitjançant conveni, quins són els serveis que ha de rebre cada tipologia de biblioteca.

Article 11. Funcions

Les funcions que corresponen al Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca s’estructuren en tres àmbits bàsics:

Generals:

a. Donar suport tècnic, econòmic i informàtic a les biblioteques en un plantejament de treball en xarxa.

b. Establir i prestar els serveis específics de suport a les biblioteques locals i punts de biblioteca de municipis de menys de 5.000 habitants.

c. Recollir i analitzar les propostes, els suggeriments i les reclamacions que fan les biblioteques que integren el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca en relació amb les funcions que té assignades i canalitzar-les a les vies més adients.

Tècnics:

a. Planificar, organitzar, coordinar i avaluar els processos tècnics destinats a la formació i el manteniment de la col·lecció de les biblioteques que integren el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

b. Adquirir els lots fundacionals inicials i els fons bàsics de manteniment de les col·leccions per una racionalització major dels fons de les biblioteques públiques. Aquests materials són propietat del Consell Insular de Mallorca, els quals són cedits, en qualitat d’usdefruit per trenta anys, a les biblioteques públiques dels municipis que tenen signat conveni amb el Consell. Si abans dels trenta anys aquests documents són esporgats s’han de tornar al Consell perquè els tracti com a fons deteriorats o obsolets d’acord amb el que estableix aquest Reglament.

La partida econòmica per adquirir els lots fundacionals s’ha de treure de la partida econòmica inicial per als fons bàsics de manteniment abans que es reparteixi a cada municipi.

El pressupost destinat als fons bàsics de manteniment s’ha de repartir en un 30 % entre el nombre de biblioteques adherides a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca, resulta així una quota fixa idèntica per a cada biblioteca i el 70 % restant s’ha de repartir de forma directament proporcional al nombre d’habitants de cada municipi.

c. Catalogar de manera centralitzada, com a mínim, els fons adquirits pel Consell Insular de Mallorca.

d. Coordinar la catalogació de la resta de biblioteques del Sistema Insular.

e. Mantenir el catàleg col·lectiu del Sistema Insular de la Lectura Pública: 

1. Integrar-lo en el Catàleg Bibliogràfic de les Illes Balears (CABIB) amb l’objectiu de dotar d’una eina única, per facilitar-los la informació, els usuaris i les usuàries.

2.   Dotar les biblioteques del programa informàtic de gestió bibliotecària adient i de les llicències necessàries per al seu bon funcionament.

3.   Establir pautes de catalogació i normalitzar les entrades d’autoritats d’autors, entitats i matèries.

f.    Coordinar i gestionar el procés d’esporgada dels fons duplicats, sobrants, deteriorats o obsolets de les biblioteques.

g.   Fomentar la creació d’una secció local a les biblioteques i oferir suport tècnic per mantenir-lo i difondre la cultura local.

h.   Planificar, organitzar i coordinar el préstec interbibliotecari en l’àmbit insular.

i.    Planificar i organitzar el servei de préstec personal.

j.    Adquirir el material tècnic específic per gestionar les biblioteques.

Gestió i coordinació:

a. Promocionar les biblioteques que integren el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

b. Planificar i avaluar els serveis bibliotecaris.

c. Impulsar i fomentar la comunicació i la participació de tots els agents implicats en la gestió i la utilització del sistema: les persones usuàries, l’equip de professionals i l’Administració.

d. Impulsar l’aplicació de les noves tecnologies.

e. Crear, gestionar i mantenir el portal web del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

f.  Fomentar la lectura i dinamitzar les biblioteques en l’àmbit insular:

1.Crear i mantenir una base de dades d’activitats.

2. Contractar i coorganitzar activitats de foment de la lectura a les biblioteques.

3. Formar el personal bibliotecari en dinamització cultural.

4. Elaborar i/o coordinar projectes culturals a les biblioteques.

g. Supervisar i procurar la qualificació i la capacitació del personal bibliotecari oferint cursos de formació.

h. Supervisar periòdicament l’estat de les biblioteques.

TÍTOL II

Integració en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Reconeixement de les biblioteques, punts de biblioteca i col·leccions d’interès especial

Article 12. Objecte

És el procediment necessari per ser inclòs en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Integrar-se en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca comporta, en el cas de les biblioteques públiques o punts de biblioteca, quedar inclòs en la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca mitjançant un conveni.

Article 13. Procediment de nova integració

Totes les biblioteques públiques i punts de biblioteca que estaven en funcionament a  l’entrada en vigor de la Llei 19/2006, esmentada, s’han d’integrar d’ofici en el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Les biblioteques, punts de biblioteca i col·leccions d’interès especial de nova creació han de ser reconegudes mitjançant el procediment següent.

El reconeixement de biblioteques, punts de biblioteca i col·leccions d’interès especial l’ha d’iniciar el Consell Insular de Mallorca d’ofici o a instància de part interessada.

Per iniciar l’expedient, s’ha de presentar la declaració responsable seguint el model normalitzat que ha d’aprovar, per resolució, el conseller executiu competent en la matèria.

El Consell Insular de Mallorca ha de designar un instructor o instructora de l’expedient. Abans d’iniciar-lo, pot recaptar de les persones particulars o de qualsevol organisme públic o privat la informació necessària, que se la hi ha d’enviar en el termini màxim d’un mes.

La decisió de no incoar el procediment ha de ser motivada.

L’acord d’incoació del conseller executiu s’ha de notificar a les persones interessades, a l’ajuntament on estigui ubicada la biblioteca que es vulgui reconèixer i al Govern de les Illes Balears i ha d’incloure una descripció dels recursos que els integren.

El contingut de l’expedient i la fi del procediment de reconeixement són els que preveuen els articles 42 i 43 de la Llei 19/2006, esmentada.

Els requisits per reconèixer les biblioteques, els punts de biblioteca i les col·leccions d’interès especial són el que conté l’article 44 de la Llei 19/2006, esmentada. Aquests requisits s’han de justificar mitjançant una declaració responsable.

Les biblioteques, punts de biblioteca i les col·leccions d’interès especial que s’integrin al Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca han de disposar d’un inventari o catàleg del fons bibliogràfic i han d’oferir un servei públic amb un horari d’atenció a la persona usuària amb un nombre determinat d’hores que s’establiran mitjançant l’acord entre el Consell Insular de Mallorca i els titulars de les biblioteques o col·leccions.

Capítol II

Registre Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca

Article 14. Objecte i contingut

El Registre Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, adscrit al Consell Insular de Mallorca, és l’inventari de les biblioteques públiques, d’interès públic i punts de biblioteca en funcionament abans de l’entrada en vigor de la Llei 19/2006, esmentada, i de les biblioteques públiques, d’interès públic, punts de biblioteca i col·leccions d’interès especial reconeguts amb posterioritat.

El Registre Insular ha de contenir, com mínim, les dades que figuren en la sol·licitud de reconeixement. Les biblioteques ja reconegudes que s’integren d’ofici en el Registre Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca han de facilitar les dades que els siguin requerides.

TÍTOL III

Els fons del Consell Insular de Mallorca

Article 15. Contingut dels fons

Per fons s’entén qualsevol llibre, recurs o eina cultural en suport escrit, electrònic, magnètic o qualsevol altre dels suports actuals —i que hi pugui haver en el futur —propietat del Consell Insular de Mallorca.

Article 16. Cessió dels fons

Els lots fundacionals inicials i els fons bàsics de manteniment de les col·leccions adquirits pel Consell Insular de Mallorca se cedeixen en usdefruit per trenta anys a les biblioteques públiques dels municipis que tenguin signat un conveni amb el Consell.

Article 17. Règim jurídic

Aquests materials culturals que ofereixen les biblioteques dependents del Consell Insular de Mallorca i les de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca estan destinats a un servei públic de consulta i de préstec. Els materials culturals que ofereixen les biblioteques dependents del Consell de Mallorca són béns mobles demanials d’acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; amb la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les Administracions públiques; i amb el Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s’aprova el reglament de béns de les entitats locals.

Article 18. Obsolescència

Aquests materials poden deixar de ser útils per deteriorament, depreciació o estat deficient, o deixar de tenir un aprofitament atesa la seva naturalesa i destinació. El procediment tècnic per detectar la infrautilització dels fons, l’obsolescència dels continguts i el deteriorament físic dels materials és l’esporgada.

TÍTOL IV

Procediment tècnic a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Capítol I

Préstec personal a les biblioteques integrades a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Article 19. Definició

El servei de préstec personal permet treure documents propis (llibres, audiovisuals, revistes i altres documents) de la biblioteca per un període de temps determinat.

Per poder accedir a aquest servei, la persona usuària ha de presentar el carnet de qualsevol de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Article 20. Carnet de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Les persones usuàries de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca tendran un carnet únic que ha de servir per a utilitzar tots els serveis de les biblioteques que la integren.

El carnet es pot sol·licitar a qualsevol biblioteca de la Xarxa.

Les persones interessades en obtenir el carnet de biblioteca han d’aportar la documentació següent:

1. Document Nacional d’Identitat, passaport o NIE.

2. Emplenar l’imprès de sol·licitud que hi ha a cada biblioteca seguint el model que serà aprovat per resolució del conseller executiu competent en la matèria.

3.  Les persones menors de 14 anys han de presentar una autorització, paterna o materna o d’un tutor legal. Cada biblioteca té a disposició del públic exemplars del model d’autorització per emplenar segons el model que ha d’aprovar el conseller executiu competent en la matèria,

S’ha de comunicar a la biblioteca qualsevol canvi de les dades personals o la pèrdua del carnet.

El carnet és vàlid per a qualsevol biblioteca de la Xarxa.

El carnet de biblioteca és personal i intransferible. La seva durada és de 10 anys.

Article 21. Obres excloses de préstec

En general, les obres excloses de préstec són les següents:

a. Obres de referència (enciclopèdies, diccionaris, bibliografies, anuaris, etc.).

b. Publicacions periòdiques del número en curs, i tots els títols que cada biblioteca consideri.

c. Col·leccions de valor especial (manuscrits, gravats, etc.).

e. Materials especials (fulletons, fotografies, mapes, cartells, làmines, microformes, etc.).

f.  Tots els altres documents que determini cada biblioteca, per les seves característiques especials o l’estat de conservació.

Article 22. Préstec i reserves de documents

La Comissió Tècnica Insular de Biblioteques ha d’acordar les condicions específiques del préstec i de les reserves de documents a les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Article 23. Incompliment de les normes

La devolució de les obres prestades se subjecta a les regles següents:

a. El servei de préstec a les biblioteques queda en suspens per a la persona usuària que no ha tornat els documents en el termini fixat, durant el temps equivalent al que ha retardat la devolució.

b. Si una persona usuària té documents prestats de qualsevol de les biblioteques de la Xarxa i s’ha retardat en la devolució, no en podrà treure cap altre fins que no hagi tornat els que estan pendents.

c. La biblioteca ha de cursar les reclamacions corresponents fins a un màxim de tres. A partir de la tercera s’ha de considerar que el document prestat s’ha perdut.

d. En cas de pèrdua o deteriorament d’un document, la persona usuària ho ha de notificar a la biblioteca i n’ha de comprar un exemplar de la mateixa edició. Si es tracta d’una edició exhaurida, el document s’ha de reemplaçar per un altre de similar que proposarà la biblioteca. Fins que això no es compleixi, el servei de préstec a les biblioteques queda en suspens per a la persona usuària a totes les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Capítol II

Préstec interbibliotecari a les biblioteques integrades a la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca

Article 24. Definició

El préstec interbibliotecari és un servei que permet a una biblioteca obtenir d’una altra biblioteca documents que no té en el seu fons i que li sol·liciten les seves persones usuàries.

Article 25. Objectius

El préstec interbibliotecari facilita accedir a la informació i la disponibilitat universal dels documents, i permet compartir recursos de manera organitzada i regular.

Article 26. Abast del servei

Aquestes normes regulen el préstec interbibliotecari entre les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Públiques de Mallorca .

Article 27. Documents en préstec

Aquest servei ofereix tant originals com reproduccions dels documents disponibles al fons de cada biblioteca, independentment de la procedència (compra CCB, compra Ajuntament, donació i altres). En el cas dels documents originals, queden exclosos de préstec interbibliotecari els materials següents:

a. Obres de referència

b. Publicacions periòdiques

c. Novetats (durant un període de tres mesos a partir de la data de registre)

d. Obres publicades abans de 1958

e. Els documents que cada biblioteca determina, per les seves característiques especials, per la temàtica, pel tipus de material o per l’estat de conservació.

En aquests casos, les biblioteques poden proporcionar una reproducció del document o part del document sol·licitat, respectant la legislació vigent sobre propietat intel·lectual.

Article 28. Condicions i durada del préstec

Els documents disponibles en préstec es poden consultar fora de la biblioteca receptora.

Així mateix, i a criteri de cada biblioteca, els documents que tenen la condició de Consulta en sala no estan exclosos del préstec interbibliotecari sempre que la biblioteca sol·licitant respecti la condició de consulta en sala.

Cada persona usuària pot tenir fins a un màxim de dos documents en préstec a la vegada.

La Comissió Tècnica Insular ha d’acordar les condiciones específiques del préstec.

Article 29. Sol·licituds

Les persones usuàries han de fer les sol·licituds d’aquest tipus de préstec a través de qualsevol biblioteca de les dues xarxes.

Cal omplir un imprès o formulari per cada document sol·licitat mitjançant el model aprovat pel conseller executiu competent en la matèria.

Els impresos s’han d’emplenar correctament i amb totes les dades bibliogràfiques necessàries per facilitar la identificació i la localització del document.

S’admeten sol·licituds de préstec interbibliotecari mitjançant:

  • correu electrònic
  • web
  • altres mitjans electrònics

Article 30. Tramitació

La tramitació de les sol·licituds va a càrrec del personal de la biblioteca i s’ha de  dur a terme amb el programa informàtic de gestió de la biblioteca.

La biblioteca sol·licitant és sempre el punt de recollida i de devolució del document prestat.

L’enviament dels documents dels préstecs interbibliotecaris s’acorda entre la biblioteca sol·licitant i la biblioteca prestatària.

Article 31. Incompliment de la normativa i responsabilitats

Els documents prestats s’han de tornar a la biblioteca en el termini establert. En cas contrari, no es tramitaran noves peticions fins que es faci la devolució.

La biblioteca sol·licitant ha de vetllar pel bon ús dels documents prestats i pel compliment de les condicions establertes en el préstec.

En cas de pèrdua o deteriorament d’un document, la persona usuària de la biblioteca sol·licitant l’ha de restituir per un exemplar de la mateixa edició, si pertoca. Si l’obra que s’ha de retornar està exhaurida, s’ha de reemplaçar per una altra de similar que la biblioteca prestatària ha de proposar.

La biblioteca sol·licitant és la darrera responsable si es perd o deteriora el document prestat.

Si la persona usuària no recull el document sol·licitat en el termini de tres dies hàbils, el préstec del document esmentat queda suspès.

Capítol III

De l’esporgada

Article 32. Definició

L’esporgada és l’operació tècnica d’avaluació crítica i contínua de la col·lecció que permet a les biblioteques retirar materials obsolets, infrautilitzats o deteriorats amb la finalitat d’oferir una col·lecció actualitzada, accessible, atractiva i útil per a les persones usuàries.

L’esporgada forma part de la gestió de la col·lecció, contribueix a desenvolupar-la i mantenir-la, com una actuació especifica per millorar la qualitat dels serveis que la biblioteca ofereix.

Article 33. Àmbit material

El procés d’esporgada és d’aplicació a tots els llibres, recursos i eines culturals en suport escrit, electrònic, magnètic o qualsevol altre dels suports actuals que hi hagi o hi pugui haver en el futur, de titularitat del Consell Insular de Mallorca, que formin part del fons de les biblioteques i punts de biblioteca del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca. En queden exclosos els exemplars que formen part de la col·lecció local de la biblioteca i els que formin part del patrimoni bibliogràfic, d’acord amb la Llei 12/1998 del patrimoni de les Illes Balears, la Llei 16/1985 de patrimoni històric espanyol i la Llei 19/2006, esmentada.

Article 34. Criteris generals d’esporgada

El procés tècnic d’esporgada s’ha de guiar sempre per criteris professionals, tenint en compte una barreja d’indicadors tant quantitatius (nombre de préstecs, anys sense préstec, any d’edició, entre d’altres) com qualitatius (rellevància de l’autor, la qualitat de la informació, l’exposició dels continguts, la no pertinença a la temàtica entre d’altres).

El criteris generals de l’esporgada són: la freqüència d’ús, l’obsolescència dels continguts, la redundància i l’estat físic i/o la qualitat de les edicions, entre d’altres. A l’hora d’aplicar aquests criteris generals, s’han de tenir en compte les particularitats de cada biblioteca segons les seves funcions, objectius, tipus de persones usuàries, tipus de fons i espai disponible.

Article 35. Informe sobre els materials esporgats

El personal tècnic de les biblioteques i punts de biblioteca del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, en acabar el procés d’esporgada, han d’elaborar una llista dels materials esporgats, que han de fer arribar al Centre Coordinador de Biblioteques. En aquesta llista, hi han de constar els materials esporgats i n’han de detallar el títol, ubicació, la causa d’esporgada, la proposta de destinació i qualsevol altra dada rellevant i distintiva d’aquest material.

El personal tècnic en matèria de biblioteques del Consell Insular de Mallorca, ha d’elaborar un informe en el qual ha d’incloure, a més de la llista dels materials esporgats, una proposta de destinació final atenent el deteriorament,la depreciació o l’estat deficient de conservació. Aquesta destinació final pot ser:

1.  La incorporació al Patrimoni Bibliogràfic.

2.  El traspàs a una altra biblioteca o punt de biblioteca de la Xarxa de Biblioteques  Públiques de Mallorca, per les seves particularitats.

3.  La cessió gratuïta dels materials, en cas de mantenir unes condicions mínimes susceptibles d’ús o d’aprofitament.

4.  L’eliminació, si no manté les condicions mínimes abans esmentades.

Si es cedeixen de manera gratuïta els materials, a l’informe s’ha de proposar si es fa per unitats o per lots, si es determina, per exemple, que és interessant mantenir-ne la integritat, entre d’altres.

Article 36. Informe del Servei competent en matèria de Patrimoni

D’acord amb l’informe sobre els materials esporgats, el Servei competent en matèria de patrimoni del Consell ha d’elaborar un informe que declari com a efectes no utilitzables aquests materials.

Article 37. Declaració d’efectes no utilitzables i autorització de cessió

Atesos els informes del personal tècnic en matèria de biblioteques i en matèria patrimonial del Consell, l’òrgan competent del Consell ha de declarar els materials esporgats com a efectes no utilitzables la qual cosa suposa alterar-ne la qualificació demanial als materials de les biblioteques dependents del Consell de Mallorca. Es declararan béns mobles patrimonials d’acord amb l’art 7 del Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de béns de les entitats locals i se n’autoritza la cessió gratuïta o l’eliminació.

Aquests béns declarats efectes no utilitzables tenen com a destinació la cessió gratuïta o l’eliminació.

Capítol IV

Del destí dels materials esporgats

Article 38. Cessió gratuïta

Els materials esporgats, un cop declarats efectes no utilitzables, però que encara mantenen unes condicions mínimes d’ús i d’aprofitament, es poden cedir gratuïtament.

Article 39. Entitats beneficiàries

Poden ser beneficiàries de la cessió d’aquests materials provinents de les biblioteques i punts de biblioteca del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, les biblioteques d’interès públic del Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca, per l’especificitat del seu fons i d’acord amb l’article 46.2a) de la Llei 19/2006, esmentada.

Article 40. Publicació i notificació

S’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears una ressenya del contingut de la declaració d’efectes no utilitzables i l’autorització de la cessió dels materials esporgats i s’ha d’indicar el lloc on les persones interessades poder comparèixer en un termini de vint dies hàbils per saber de quins materials esporgats es tracta i presentar les seves peticions.

Article 41. Peticions de cessió gratuïta

En el termini de vint dies, les entitats poden fer les peticions de cessió presentant un escrit al Registre General del Consell Insular de Mallorca,.

En la petició s’ha de fer constar la relació dels materials o lots de materials dels quals sol·licita la cessió. Les entitats poden sol·licitar la totalitat dels materials esporgats.

Article 42. Adjudicació per cessió gratuïta dels materials ofertats

La cessió es pot fer individualment per cada material, per lots de materials o per la totalitat dels materials, tenint en compte com es varen ofertar en la notificació.

L’adjudicació s’ha de fer mitjançant resolució de l’òrgan competent, tenint en compte l’ordre de prelació establert en l’article 39 i l’ordre d’entrada en el Registre General del Consell Insular de Mallorca. Les entitats beneficiàries de la cessió gratuïta tenen un termini improrrogable de deu dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació d’adjudicació de cessió gratuïta, per retirar els materials del lloc indicat per això. 

Article 43. Acta de cessió gratuïta i lliurament dels materials ofertats

La cessió material s’ha de formalitzar en una acta el dia que es lliurin  els materials.

Aquesta acta ha de reflectir:

  • el nom de l’entitat beneficiària
  • qui la representa
  • elació del material que se li lliura
  • el lloc i la data

L’han de signar, com a cedent, la persona responsable del Servei del Consell Insular de Mallorca o la persona en qui delegui i, com a cessionària, la persona representant de l’entitat.

Les despeses de transport, embalatge, manipulació o qualsevol altre cost seran assumits per l’entitat beneficiària, així com les responsabilitats que en puguin derivar, tant davant del Consell Insular de Mallorca com davant de qualsevol tercera persona aliena a la corporació. En cas contrari, no es lliuraran el materials i no es formalitzarà la cessió, i es revocarà l’adjudicació.

Article 44. Revocació de cessions i reassignació a les persones beneficiàries

Si es dona el cas que no es materialitza una cessió adjudicada, aquesta pot ser novament adjudicada amb la revocació prèvia de la resolució d’adjudicació. En aquest sentit, es pot dur a terme una nova adjudicació.

Article 45. Cessió directa dels materials no adjudicats

Un cop formalitzades les cessions sol·licitades, els materials ofertats que no s’han sol·licitat o que no han pogut ser adjudicats, poden ser objecte de cessió directa per part del servei del Consell Insular de Mallorca competent.

Per això, la persona responsable del servei del Consell Insular de Mallorca competent en matèria de biblioteques, o persona en qui delegui, ha de formalitzar per escrit una relació dels materials romanents per fer-ne una cessió directa.

Aquest servei ha de fer una proposta de cessió directa a altres entitats públiques  malgrat que no hagin participat en la convocatòria, atenent la temàtica, l’interès i l’ús que encara es pot donar a aquests efectes no utilitzables.

Article 46. Adjudicació directa dels materials no adjudicats.

L’òrgan competent ha de resoldre l’adjudicació directa d’aquests materials no adjudicats atenent la proposta del servei del Consell Insular de Mallorca competent del qual depèn la biblioteca que ha esporgat els materials.

La cessió i lliurament dels materials s’ha de fer d’acord amb l’article 43 d’aquest Reglament.

Article 47. Eliminació dels materials

Si no es poden cedir els materials esporgats, perquè estan deteriorats, la destinació final és eliminar-los, la qual cosa s’ha de formalitzar amb una diligència firmada per la persona responsable del servei del Consell Insular de Mallorca competent en matèria de biblioteques.

Disposició transitòria primera

Mentre no s’aprovin els nous convenis prevists en aquest Reglament, continuen  vigents els convenis de col·laboració entre el Consell Insular de Mallorca i els ajuntaments, subscrits d’acord amb el Reglament del Centre Coordinador de Biblioteques del Consell Insular de Mallorca (BOCAIB núm. 80, de 3 de juliol de 1990) fins a la seva denúncia, en tot el que no contradigui la Llei 19/2006, de 23 de novembre, del sistema bibliotecari de les Illes Balears.

Disposició transitòria segona

Els carnets d’usuari o usuària en funcionament a l’entrada en vigor d’aquest Reglament romanen vigents fins que s’aprovi un model únic per a tot el Sistema Insular de Biblioteques Públiques de Mallorca.

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Queden derogades les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposin, contradiguin o resultin incompatibles amb les d’aquest reglament i, en particular, les següents:

1.  Reglament del Centre Coordinador de Biblioteques del Consell Insular Mallorca (BOCAIB núm. 80, de 3 de juliol de 1990).

2. Normativa de préstec personal per a les biblioteques integrades a la Xarxa de Biblioteques de Mallorca (BOIB núm. 31, de 4 de març de 2008).

 

Disposició final primera. Entrada en vigor

Aquest Reglament entra en vigor en el termini de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.