Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 11724
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el “Projecte de construcció d’un parc verd a Can Picafort (T.M. Sta. Margalida)” (179a/15)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 d’octubre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de construcció d’un parc verd a Can Picafort ( T.M. Sta. Margalida), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D’acord amb la tipologia del projecte en el moment de la seva presentació estava  inclòs a l'annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, Grup 7 (Altres projectes), epígraf a (Instal·lacions de residus no previstes a l’annex I). Si bé la tramitació és la dels articles 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental: avaluació de l’impacte ambiental simplificada.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte té com a objecte la construcció d’un parc verd a Can Picafort per a l’aportació de residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats. L’exercici de l’activitat consisteix en emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals a l’espera del seu tractament o eliminació en abocador o centre de reciclatge autoritzat.

Les obres ja realitzades, segons el document ambiental, són l’acondicionament i pavimentació del terreny i la construcció del punt verd mitjançant mòduls prefabricats de formigó.

La parcel·la on es du a terme l’activitat té una superfície de 3.222 m2 i té accés des del carrer del sector 7 del polígon de Can Picafort . Està dotada de serveis d’aigua potable, sanejament i electricitat. Disposa d’una petita construcció utilitzada per a serveis d’emmagatzematge municipal. Segons les NNSS de 1986 (vigents actualment), el PP del sector 7 zonificava com a equipament esportiu el sòl on es proposa el parc verd. A la revisió de les NNSS de 2014 ( en aprovació inicial i en fase de tramitació) el solar sobre el qual s’actua està zonificat com EQ-MD-S7.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La major part de les obres es troben executades i la instal·lació es troba situada a una zona industrial de baixa qualitat paisatgística, compta amb dotació de serveis i permetrà controlar els residus domèstics provinents de les llars i generadors singulars no qualificats en un recinte tancat fins el seu destí final. Per la qual cosa no s’esperen efectes negatius significatius.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, no s’ha considerat l’existència d’administracions afectades , el promotor és l’Ajuntament, sense perjudici de l’informe del Consell de Mallorca respecte a la documentació inicialment presentada.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

1. Característiques del projecte: Es tracta d’una instal·lació d’emmagatzematge de residus i a seva pre-classificació a l’espera del seu tractament o eliminació situada en un àmbit urbà. La parcel·la ocupada té una superfície de 3.222 m2. No està afectada per cap APR al tractar-se de sòl urbà, hi ha pròxima una APR d’incendis.

2. Ubicació del projecte: La instal·lació se situa a un  sòl urbà dotat de serveis, les parcel·les del polígon on s’ubica són majoritàriament d’ús industrial. Aquesta parcel·la està integrada al sector urbanitzat. Actualment només hi ha una petita construcció utilitzada per a serveis municipals sobre la que no es pretén actuar. En quant a l’ús detallat, la possibilitat de legalització dependrà de l’aprovació definitiva de l’instrument de planejament. No hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP.

3. Característiques del potencial impacte: L’àrea geogràfica afectada serà reduïda, com s’ha exposat es tracta d’una parcel·la de 3.222 destinada a punt verd al polígon industrial i de serveis. Els impactes més significatius  apart dels propis de l’activitat són els renous derivats del tràfic de vehicles si bé a la zona és freqüent atès el caràcter industrial i de serveis del sector.

Segons el document ambiental, els impactes seran majoritàriament puntuals i simples, En quant a la fase de construcció, al tractar-se d’una legalització només es poden esperar els derivats de l’adaptació de la instal·lació actual a la normativa vigent.  Si s’apliquen adientment les mesures correctores no s’espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de construcció d’un parc verd a Can Picafort, T.M. Sta. Margalida,  atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:

-S’hauran de procedir a la plantació d’arbres o arbusts de fulla perenne al perímetre de la instal·lació, constituint un apantallament visual i acústic, amb espècies adaptades a la climatologia mediterrània, amb baixos requeriments hídrics. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts.

-Tots els operaris hauran de ser instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció, en les actuacions immediates davant un connat d’incendi i conèixer el número de comunicació en cas d’incendi forestal (112).

-Es disposarà d’un sistema separador de greixos, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials procedents de la xarxa d’imbornals del parc verd, prèvia al seu abocament a la xarxa d’imbornals.

Es recorda que:

-Segons l’informe de la Direcció Insular de Residus de 9 de maig de 2017 s’han de  complir les determinacions condicions que s’especifiquen a l’annex 1 del PDSGRUM en aplicació de l’article 13 del propi pla director.

-El present informe s’emet a instàncies de la DG de residus dins l’àmbit de l’autorització sectorial, i segons l’òrgan  promotor (Ajuntament de Santa Margalida) s’està tramitant de forma simultània a la present legalització la qualificació de la parcel·la com per a ús infraestructural amb la revisió de les NNSS, que compten amb aprovació inicial. Així la legalització a nivell urbanístic només serà possible en el moment de la seva aprovació definitiva.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

    

Palma,  a 23 d'octubre de 2018

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias