Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

Núm. 11684
Aprovació definitiva del Reglament de participació ciutadana del municipi de Santanyí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment pel ple d’aquest Ajuntament del passat 15 de juny de 2018, el Reglament de participació ciutadana del municipi de Santanyí, exposat al públic mitjançant la publicació de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 76 de data 21 de juny de 2018 pel termini de trenta dies, per a la presentació de reclamacions i suggeriments, i transcorregut aquest termini sense que se n’hagi presentat cap, es publica el text íntegre de l'esmentat Reglament, un cop adequada la redacció a les propostes de millora i recomanacions de l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data 26 de juliol de 2018. Aquest Reglament entrarà en vigor en el moment en què se’n publiqui el text íntegre en el BOIB.

REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DEL MUNICIPI DE SANTANYÍ, ILLES BALEARS

Exposició de motius

La participació ciutadana és un element essencial de les democràcies contemporànies i una qüestió central en el debat polític. La participació ciutadana és "el cor de la democràcia". Jurídicament, la Carta Europea de l'Autonomia Local, la Constitució Espanyola, en els articles 9.2 i 23.1, i l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en el seu article 15, li confereixen un caràcter central en reconèixer la participació ciutadana com un principi i un dret, així com l’obligació de les administracions públiques de fomentar-la.

No obstant això, el model de democràcia representativa contemporani dificulta la participació de la ciutadania a causa de la seva rigidesa i tecnificació i s’imposa una versió minimalista i procedimental de la democràcia que només es reactiva durant els períodes electorals. D’aquesta manera, s’han estès en les societats democràtiques avançades fenòmens com el desencís, la desafectació, l’abstenció i l’aparició de formes de participació no convencionals.

Actualment, hi ha comú acord a definir la participació ciutadana com la integració de la ciutadania en el procés de presa de decisions en el govern de les diferents administracions. No obstant això, en l’àmbit local, la participació ciutadana adquireix un caràcter essencial ja que és el nivell de govern al qual les persones ciutadanes associen amb major intensitat el valor de la participació i proximitat.

Per això, i en compliment del mandat de l’article 70 bis apartat 1 de la Llei 7/1985 Reguladora de les Bases del Règim Local, l'Ajuntament posa a disposició de la ciutadania tots els instruments normatius i materials, al seu abast.

Títol I. Objecte i àmbit d’aplicació

Article 1. Objecte

El present Reglament té per objecte el foment de la participació ciutadana en el govern i administració municipal com a element essencial per al desenvolupament de polítiques de proximitat, a través dels mitjans, formes i procediments que s’hi estableixen, d’acord amb la normativa d’aplicació vigent.

Article 2. Àmbit d’aplicació

1. L’àmbit d’aplicació inclou, en els termes establerts en cada cas, les persones veïnes i les entitats ciutadanes del terme municipal de Santanyí que estiguin degudament acreditades.

2. S’adquireix la condició de persona veïna mitjançant la inscripció en el Padró d'Habitants.

3. Es consideren entitats ciutadanes les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials de les persones veïnes que estiguin inscrites en el Registre municipal d’entitats ciutadanes d’aquest Ajuntament.

4. Totes les persones veïnes tenen dret a participar, directament o per mitjà de les entitats ciutadanes, en la gestió dels assumptes públics de competència municipal mitjançant instàncies o els diferents mecanismes de participació establerts en aquest Reglament i poder aportar suggeriments i propostes.

 

Títol II. Formes de participació

Capítol I. Dret d’informació

Article 3. Dret d’informació general

1. Sense perjudici del dret general que tenen totes les persones ciutadanes a ser informades de les activitats i a tenir accés als arxius públics, l'Ajuntament de Santanyí podrà utilitzar per informar la població de la seva gestió, els mitjans de comunicació social, l’edició de publicacions i fulls, col·locació de cartells, tanques publicitàries, panells informatius, taulers d’anuncis, pàgines web, xarxes socials i tots els mitjans que es considerin necessaris, a més dels canals tradicionals d’informació i contacte i d’atenció ciutadana.

Al mateix temps, podrà recollir l’opinió de les persones veïnes i entitats ciutadanes a través de debats, assemblees, reunions, consultes, enquestes, sondejos d’opinió i qualsevol altra forma que faci possible demanar l’opinió ciutadana.

2. L'Ajuntament de Santanyí fomenta l’ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació mitjançant la publicació al seu lloc web corporatiu i en les xarxes socials de totes aquelles activitats i informacions que siguin d’interès per a la ciutadania.

3. La ciutadania serà informada dels resultats de la gestió municipal. L'Ajuntament es compromet a donar transparència mitjançant el Portal de Transparència.

4. Potenciar les unitats d’atenció a la ciutadania perquè aquestes puguin informar de la gestió administrativa, l’organització municipal, fins, competències, funcionament dels òrgans i els serveis municipals, recursos existents, activitats i acords municipals.

5. L'Ajuntament de Santanyí ha de garantir a la ciutadania del municipi el seu dret a la informació sobre la gestió de les competències i serveis municipals, d’acord amb les disposicions legals vigents i la present normativa, amb els únics límits previstos en les lleis.

6. L’exercici d’aquest dret es podrà realitzar a través de qualsevol dels mitjans d’informació general que l'Ajuntament estableixi, inclosos els mitjans propis de les noves tecnologies al servei de la comunicació i de la informació.

Així mateix, la ciutadania podrà sol·licitar per escrit aquesta informació, a través del canal únic de participació que defineixi l'Ajuntament, de manera que es pugui acreditar l’autenticitat de la sol·licitud, identificant-se la persona que la presenta i delimitant de forma clara i precisa les dades i informacions que es volen consultar o obtenir. Les peticions hauran de ser contestades, en el sentit que en cada cas sigui procedent, en el termini màxim de trenta dies.

Mentre no s'establesqui el canal únic de participació, les sol·licituds i altres escrits es presentaran en el Registre General d’aquest Ajuntament, de forma presencial o a través de mitjans electrònics establerts en la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

7. Les àrees de govern tendran una adreça de correu electrònic, que serà pública.

Article 4. Dret de la ciutadania a l’accés als arxius i registres municipals

1. La ciutadania tendrà accés a la documentació dels arxius i registres municipals en els que tenguin la condició de persones interessades, per informar-se de les activitats i els assumptes relatius a les competències municipals, d’acord amb el que disposa la legislació de desplegament de l’article 105 de la Constitució.

2. La petició s’ha de fer de forma raonada a través del Registre General de l'Ajuntament o mitjançant qualsevol dels mitjans que estableix la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. L’accés a la informació tendrà lloc en el termini màxim de 30 dies des de la sol·licitud i se n’ha de comunicar la data d’accés amb almenys dos dies d’antelació.

4. El retard en el compliment del temps establert haurà d’estar motivat i haurà de comunicar-se per escrit a la persona interessada. La impossibilitat d’accés només podrà ser justificada per raons legals o de força major.

Article 5. Dret de la ciutadania a conèixer l’estat de tramitació dels seus expedients

1. La ciutadania té dret a conèixer l’estat de tramitació dels procediments en què tenguin la condició de persones interessades i d’obtenir còpies dels documents continguts, així com a rebre informació sobre els requisits exigits per a les actuacions que es proposin realitzar.

2. El mateix dret a obtenir informació els correspondrà respecte als procediments en què s'establesqui un període d’informació pública, com ara actuacions urbanístiques, ordenances fiscals o altres, a fi de poder formular al·legacions.

Article 6. Difusió pública individualitzada

1. Quan les circumstàncies d’interès públic ho aconsellin, l’acte o acord objecte d’informació es podrà trametre directament a tota la ciutadania empadronada en el municipi o nucli urbà, a fi que al·legui el que cregui convenient o n’expressi la conformitat o disconformitat.

2. Aquesta informació pública individualitzada no serà incompatible amb la publicació de l’acte o acord als taulers d’anuncis, diaris o butlletins oficials, pàgina web i altres mitjans, quan la publicació sigui efectiva.

Capítol II. Del dret d’iniciativa popular

Article 7. Iniciativa popular

1. Les persones veïnes que gaudesquin del dret de sufragi actiu a les eleccions municipals poden exercir la iniciativa popular, en els termes que preveu la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, article 70 bis, presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglaments en matèria de competència municipal.

2. La iniciativa ha de ser subscrita, com a mínim, pel 15% de les persones veïnes del municipi, segons les xifres de l’últim padró aprovat per l'Ajuntament. Les firmes es presentaran en folis numerats i amb una referència clara a l’objecte de la iniciativa al principi i en cada un d’ells, i ordenats en taules en què figuri el nom i llinatges de la persona que hi firma, adreça i número del DNI, acompanyat de fotocòpia. L'Ajuntament podrà verificar les firmes, si escau, utilitzant tècniques de mostreig.

3. La iniciativa ha de ser sotmesa a debat i votació en el Ple, sense perjudici que sigui resolta per l’òrgan competent per raó de la matèria. En tot cas, es requereix un informe previ de legalitat de la Secretaria general, així com informe de la Intervenció Municipal quan la iniciativa afecti els drets i obligacions de contingut econòmic de l'Ajuntament.

4. La iniciativa pot portar incorporada una proposta de consulta popular local que serà tramitada pel procediment i amb els requisits que preveu l’article 71 de la Llei de Bases de Règim Local i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Capítol III. Dret a presentar queixes i suggeriments

Article 8. Queixes i suggeriments

1. Les persones ciutadanes del municipi de Santanyí tenen dret a presentar queixes i formular suggeriments respecte al funcionament dels serveis públics municipals.

2. Aquest dret s’exerceix mitjançant escrit presentat al Registre de l'Ajuntament de manera presencial o a través de mitjans electrònics establerts en la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les persones ciutadanes que exercesquin aquests drets han de rebre resposta raonada i escrita del servei competent, dins el termini que estableixin les cartes de serveis o, si no, en el termini màxim de tres mesos.

Capítol IV. Del dret de consulta popular

Article 9. Consulta popular

1. La Batlia, previ acord per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa l’article 71 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases de règim local, i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de competència pròpia municipal que resultin d’especial rellevància per als interessos de les persones ciutadanes del municipi, exceptuant els relatius a la Hisenda Local.

2. L'Ajuntament podrà celebrar consultes ciutadanes per iniciativa del Ple, a proposta de la Comissió Permanent de Participació Ciutadana o per petició ciutadana havent recollit un 10% de firmes de les persones ciutadanes amb dret a vot del cens municipal. En aquest últim cas, caldrà presentar noms i llinatges, número de DNI i firma, i l'Ajuntament facilitarà els documents legals per a la recollida de signatures i assessorarà les persones ciutadanes de les passes a fer per sol·licitar la consulta popular. En tot cas, el Ple ratificarà la convocatòria d'una consulta ciutadana. En cas que la iniciativa no sigui ratificada pel Ple, caldrà exposar-ne els motius de rebuig.

3. En el supòsit previst en el paràgraf anterior, les firmes de les persones ciutadanes s’han de formalitzar davant el secretari general de la Corporació o estar autenticades per un fedatari públic.

4. En tot cas, l’autorització de la convocatòria de consulta popular s’ha d’ajustar a les regles següents:

a) La corporació local ha de trametre a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears una còpia literal de l’acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, que contendrà els termes exactes de la consulta.

b) El Govern de les Illes Balears trametrà la sol·licitud municipal al Govern de l'Estat.

c) Correspon al Govern de l'Estat autoritzar la consulta.

Article 10. Convocatòria

1. Una vegada concedida l’autorització, l'Ajuntament de Santanyí convocarà la consulta popular.

2. La convocatòria ha de contenir:

a) El text íntegre de la disposició o la decisió objecte de consulta i d’expressar clarament la pregunta o preguntes que ha de respondre el cos electoral.

b) La data de la consulta, que se celebrarà entre els trenta i els setanta dies posteriors a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. L'Ajuntament procedirà a la seva difusió a través dels mitjans de comunicació social.

4. L'Ajuntament de Santanyí ha d’adoptar les mesures necessàries per garantir el dret de participació de tots els electors i la transparència de la consulta.

Article 11. Altres consultes

Quan l’interès de la ciutadania així ho aconselli, d’ofici, l'Ajuntament de Santanyí pot demanar opinió a les persones ciutadanes d’un nucli de població o a tota la població, mitjançant enquestes, sondejos d’opinió o qualsevol altra forma que servesqui per conèixer l’opinió de les persones ciutadanes. Per això, es pot utilitzar també qualsevol mitjà de comunicació interactiu.

Capítol V. Dret d’audiència pública

Article 12. Audiència pública

La ciutadania té dret a ser escoltada en la tramitació dels procediments o en la realització d’actuacions municipals en què manifestin un interès legítim, d’acord amb el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques i qualsevol altra normativa sectorial que així ho prevegi.

Capítol VI. Dret de petició

Article 13. Dret de petició

1. Poden exercir el dret de petició tant les persones físiques com jurídiques, a títol individual o col·lectiu, en els termes que preveu l’article 29 de la Constitució Espanyola i la seva normativa de desenvolupament, sobre qualsevol assumpte de competència municipal.

2. No seran objecte del dret de petició, suggeriments, queixes o reclamacions sobre matèries per a les quals es prevegi un procediment específic per l’ordenament jurídic.

Article 14. Tramitació

1. L’exercici d’aquest dret comportarà la presentació per escrit de la petició, amb expressió de la identitat sol·licitant, adreça per a la pràctica de notificacions, objecte i destinatari.

2. Les peticions col·lectives, a més de complir els requisits anteriors, han d’estar firmades per totes les persones peticionàries, amb expressió de la identitat de cada una d’elles.

3. La presentació d’escrits, admissió, tramitació i resolució s’ajustarà a la normativa reguladora del dret fonamental de petició, i se n’ha de notificar la resolució en el termini màxim de noranta dies des de la presentació.

 

   

Títol III. Les entitats ciutadanes

Capítol I. Entitats ciutadanes

Article 15. Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes

1. El Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes té per objecte permetre a l'Ajuntament de Santanyí el coneixement de les associacions existents al terme municipal així com els seus objectius, representativitat i nombre d’associats, sense perjudici que s’hagin d’inscriure també en el Registre d'Associacions de la comunitat autònoma.

2. El Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes serà públic i s’actualitzarà anualment.

3. Les dades que consten al Registre podran ser consultades per les persones interessades, prèvia petició presentada en el Registre General, acreditant aquesta circumstància segons el que estableix la normativa de procediment administratiu comú. En qualsevol cas, es respectaran els requisits que resultin d’aplicació de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Article 16. Requisits d’inscripció

1. Podran sol·licitar la inscripció en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes totes aquelles associacions, federacions, confederacions o unions d’associacions de base que estiguin constituïdes d’acord amb el règim general de les associacions que estableix la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.

2. Els requisits que han de complir les entitats per sol·licitar la inscripció en el Registre són els següents:

a) La seva finalitat és sense ànim de lucre.

b) El seu marc d’actuació territorial es circumscriu al municipi de Santanyí o a un dels seus nuclis urbans.

c) L’objecte fonamental estatutari de la seva activitat és la millora de la qualitat de les persones ciutadanes de Santanyí, la defensa dels interessos generals del municipi o la representació d’interessos econòmics, comercials, culturals, socials o anàlegs.

d) El seu domicili o delegació social ha d’estar al terme municipal de Santanyí.

e) La programació d’activitats ha de ser complementària a la realitzada per l'Administració local o, si escau, ha de redundar en benefici de la ciutadania.

Article 17. Sol·licitud

1. Les entitats sol·licitaran la seva inscripció al Registre mitjançant instància dirigida al batle-president.

2. Les entitats aspirants a inscriure’s al Registre hauran de presentar la documentació:

a) Còpia dels estatuts o normes de funcionament vigents.

b) Acta, o certificació d’aquesta, de l’ultima assemblea general de socis o òrgan equivalent, en la qual va ser elegida la junta vigent el dia de la inscripció.

c) Document públic acreditatiu de la inscripció i número al Registre d'Associacions.

d) Dades de contacte dels membres de la Junta.

e) CIF de l’entitat.

f) Certificat acreditatiu del nombre de persones associades inscrites en el moment de la sol·licitud, de les quals més del 50% del total ha de ser resident al municipi de Santanyí.

g) Memòria d’activitats que realitzen, fent constar aquelles per a les quals l'Ajuntament hagi aportat recursos i altres fonts de finançament que facin possible la seva realització.

Article 18. Resolució

1. En el termini de trenta dies de la sol·licitud d’inscripció, llevat que s’interrompi per la necessitat d’aportar documentació no inclosa inicialment, i a proposta de l'Àrea de Participació Ciutadana, el Ple de l'Ajuntament, mitjançant l'oportú acord, aprovarà la inscripció de l’entitat ciutadana sol·licitant i li assignarà un número d’inscripció.

2. Aquesta resolució ha de ser ratificada pel Ple municipal en la primera sessió i l’acord s’ha de notificar a l’entitat ciutadana, considerant-se d’alta amb caràcter general.

 

Article 19. Obligacions de les entitats

1. Les associacions inscrites estan obligades a notificar a l'Ajuntament de Santanyí qualsevol canvi de les dades incloses en la documentació que hagi servit de base per a la inscripció, dins dels 30 dies següents al de la modificació.

2. L'incompliment per part de les entitats inscrites al Registre dels requisits i obligacions que es contenen en el present capítol produirà la cancel·lació de la inscripció i la pèrdua dels drets reconeguts en aquest Reglament.

Article 20. Vigència de la inscripció

1. Perquè la inscripció continuï en vigor, totes les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes han de presentar anualment a l'Ajuntament, abans de l’últim dia del mes de febrer, una memòria de les activitats i esdeveniments realitzats en el transcurs de l’any anterior, el nombre d’associats a dia 31 de desembre i qualsevol altra modificació que s’hagi pogut produir per motiu de la realització de la seva assemblea general anual de socis o per altres motius que preveuen els estatuts.

2. La manca d’aquesta documentació, un cop esgotat el termini de 15 dies per a l’esmena de deficiències, determinarà la cancel·lació de la inscripció en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes, prèvia audiència a l’entitat afectada, de conformitat amb el que disposa la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 21. Característiques del Registre

1. El Registre és únic i les dades bàsiques d’inscripció s’han d’enviar a la totalitat de departaments municipals i oficines municipals d’atenció al ciutadà, per canalitzar o estructurar la participació de les persones veïnes, en la seva condició d’usuàries dels serveis públics municipals.

2. Aquest tràmit es realitzarà amb una periodicitat anual, sempre que un dels òrgans o oficines esmentades en el paràgraf anterior ho sol·licitin per escrit al Departament de Participació Ciutadana.

Article 22. Publicitat de les dades

El Registre d'Entitats Ciutadanes depèn de la Secretaria General de l'Ajuntament de Santanyí i de la Regidoria responsable de Participació Ciutadana.

Les dades generals són públiques, amb les restriccions que en cada moment prevegi la normativa vigent.

Títol IV. Òrgans de participació ciutadana

Capítol I. El Ple

Article 23. Publicitat de les sessions plenàries

1. Les convocatòries i ordres del dia del Ple es faran públiques als taulers d’anuncis, a la pàgina web i a les xarxes socials de l'Ajuntament de Santanyí i per qualsevol altre mitjà que es consideri necessari.

2. La Corporació donarà publicitat resumida del contingut de les sessions plenàries i de tots els acords de Ple i de la Junta de Govern, així com de les resolucions del batle que siguin d'interès general, sempre respectant la normativa de protecció de dades i les que per la seva delegació es dictin, a través dels taulers d’anuncis, la pàgina web, les xarxes socials i de qualssevol altres mitjans que s’estimin necessaris.

Article 24. Participació en el Ple de l'Ajuntament

Les associacions legalment constituïdes podran formular preguntes adreçades a l’equip de govern i als altres regidors d’aquest Consistori, sempre que així ho sol·liciti el representant legal de l’associació, amb escrit presentat al Registre de l’Ajuntament en un termini mínim de 15 dies abans de la Comissió Informativa.

Es reservarà un espai al final de cada Ple amb aquesta finalitat.

Disposició derogatòria

Queden derogades les normes municipals d’igual o inferior rang que s’oposin a aquest Reglament.

 

Disposició final. Entrada en vigor

Aquest Reglament entrarà en vigor una vegada aprovat definitivament per la Corporació, en el moment que es publiqui el seu text íntegre en el BOIB.

  

Santanyí, 9 de novembre de 2018

El batle,

Llorenç S Galmés Verger