Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTANYÍ
Núm. 11630
Ordenança municipal reguladora de l’estètica exterior dels establiments comercials i oferta turística bàsica i de l’ús de terrasses i zones privades amb activitat empresarial visibles des de la via pública al nucli urbà de Cala d’Or, Santanyí
Aprovada inicialment pel ple d’aquest Ajuntament del 14 d’agost de 2018, Ordenança municipal reguladora de l’estètica exterior dels establiments comercials i oferta turística bàsica i de l’ús de terrasses i zones privades amb activitat empresarial visibles des de la via pública en el nucli urbà de Cala d'Or, Santanyí, exposada al públic mitjançant la publicació de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 102 de data 18 d’agost de 2018 pel termini de trenta dies, per a la presentació de reclamacions i suggeriments, i transcorregut aquest termini sense que s’hagi presentat cap, es publica el text íntegre de l’esmentada ordenança, un cop adequada la redacció a les propostes de millora i recomanacions de l'informe d’impacte de gènere de l'Institut Balear de la Dona de data 1 d’octubre de 2018.
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’ESTÈTICA EXTERIOR DELS ESTABLIMENTS COMERCIALS I OFERTA TURÍSTICA BÀSICA I DE L’ÚS DE TERRASSES I ZONES PRIVADES AMB ACTIVITAT EMPRESARIAL VISIBLES DES DE VIA PÚBLICA AL NUCLI URBÀ DE CALA D'OR, SANTANYÍ
Capítol preliminar
Article 1. Objecte de l’ordenança.
Article 2. Finalitats.
Article 3. Àmbit d’actuació.
Article 4. Delimitació de l’àmbit d’actuació.
Article 5. Col·laboració municipal.
Capítol I. De les mesures de garantia de la qualitat i estètica dels elements
Article 6. Tipus i característiques dels elements.
Article 7. Mesures de qualitat.
Capítol II. De l’ús de les terrasses, millora de l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques
Article 8. Distribució i ordenació.
Article 9. Col·locació expositors.
Article 10. Millora d’accessibilitat i supressió de barreres.
Capítol III. De les màquines expenedores i recreatives
Article 11. Limitacions específiques.
Article 12. Prohibicions.
Capítol IV. Dels elements i acabats en façanes.
Article 13. Acabats de façanes
Article 14. Cartells i elements anunciadors.
Article 15. Tovalloles i roba estesa.
Capítol V Dels espais i parcs destinats a jocs infantils
Article 16. Tancament dels espais i parcs destinats a jocs infantils.
Capítol VI De la col·laboració administrativa, compliment de l’ordenança, inspecció i mesures cautelars
Article 17. Facultats de l'Ajuntament.
Article 18. Col·laboració.
Article 19. Inspecció.
Article 20. Mesures cautelars.
Capítol VII De la Classificació de les infraccions, les sancions i el procediment sancionador
Article 21. Qualificació d’infraccions.
Article 22. Faltes.
Article 23. Sancions.
Article 24. Reincidència.
Article 25. Utilització de la via de constrenyiment.
Article 26. Responsabilitat.
Article 27. Procediment sancionador.
Article 28. Prescripció.
Article 29. Restauració.
Disposicions transitòries
Disposicions addicionals
Disposició derogatòria
Disposicions finals
Capítol preliminar
Article 1. Objecte de l’ordenança
En el marc de les competències municipals, aquesta Ordenança té per objecte establir les mesures per a la millora de l’entorn urbà, apreciable des de la via pública, de manera que sigui més d’acord amb les exigències del nivell de qualitat dels serveis turístics, perseguint la seva uniformitat estètica i l’harmonia amb la resta de l’entorn i establir els usos de les terrasses públiques i de les terrasses privades d’ús públic i la seva disposició d’elements.
Article 2. Finalitats
Actuar sobre l’estètica dels espais exteriors dels establiments comercials i establiments d’oferta turística bàsica (restauració i entreteniment) i regular el seu ús en els espais públics sotmesos a concessió i a les terrasses privades d’ús públic visibles des de la via pública mitjançant la regulació del seu accés, el seu índex d’aprofitament, les qualitats i tipologia del mobiliari, expositors, tendals i altres elements que normalment s’instal·len o s’exhibeixen en aquests espais dels establiments del nucli urbà de Cala d'Or, amb la finalitat d’evitar un deteriorament de la imatge i estètica, no solament dels propis establiments i terrasses, sinó també de l’espai urbà en què aquests se situen.
Article 3. Àmbit d’actuació
L’àmbit d’actuació d’aquesta ordenança ve determinat per tots els espais públics sotmesos a concessió, per les terrasses privades d’ús públic visibles des de la via pública que comprenen l’espai, cobert o no, existent davant de la façana o les façanes dels edificis que, per la seva pròpia naturalesa i condicions, s’utilitzen com a extensió de l’activitat comercial pròpia de l’establiment, així com per les façanes dels edificis.
Article 4. Delimitació de l’àmbit d’actuació
En aquells casos en què el límit o límits entre les terrasses o zones privades i la zona de domini públic, o bé el límit o límits entre les zones públiques sotmeses a concessió respecte a la resta de l’espai públic no estigui suficientment definit, l'Ajuntament de Santanyí podrà instal·lar les marques o elements de senyalització que consideri més adients, amb l’audiència prèvia de les persones interessades.
Article 5. Col·laboració municipal
A petició de la persona titular d’un establiment comercial i/o turístic, l'Ajuntament de Santanyí, a través dels seus serveis tècnics, facilitarà l’ajuda i col·laboració necessària al mateix per a la correcta definició i emplaçament dels elements que pretengui instal·lar.
Capítol I. De les Mesures de Garantia de la Qualitat i Estètica dels Elements
Article 6. Tipus i característiques dels elements
1. Tendals
S’entén per tendal tot element agafat a la façana d’un edifici, sense comptar amb suports verticals, destinat a donar ombra.
A les terrasses privades visibles des de la via pública i que no estiguin cobertes per porxos dels establiments comercials o aquells destinats a l’activitat turística bàsica i que comptin amb títol habilitant, podran col·locar-se tendals, havent de complir les següents prescripcions:
a) Els tendals seran extensibles, de lona natural o plastificada i estaran subjectes a la façana.
b) Els tendals seran en tot cas volats, no permetent la col·locació de potes o pilarets per al seu sosteniment. El seu punt més baix, inclosos possibles faldons, estarà a un mínim de 2,15 metres del paviment. Els tendals, així com qualsevol element subjecte als murs de l'edifici no podran ser utilitzats per penjar d’ells cap tipus d’objectes o de separacions verticals.
c) El color dels tendals ha de ser blanc o de color ivori.
d) No es permet la instal·lació de tendals que, un cop estesos, es disposin sobre via pública que no estigui sotmesa a concessió.
e) Es permet la instal·lació de tendals que, un cop estesos, es disposin en la projecció vertical dels espais públics sotmesos a concessió. En aquest cas, han de tenir un vol màxim de 3,00 m. i hauran de romandre plegats o recollides quan l’establiment es trobi tancat al públic.
2. Envelats
S’entén per envelat tota estructura, dotada o no de rodes, que serveix per suportar tendals, fixos o enrotllables.
A les terrasses privades visibles des de la via pública dels establiments comercials que comptin amb títol habilitant, podran col·locar-se envelats i han de complir les prescripcions següents:
a) Per a la instal·lació d’envelats es requerirà la llicència municipal d’obres prèvia.
b) Els envelats no podran ser utilitzats per penjar-hi cap tipus d’objectes o de separacions verticals. Podran posseir lateralment i frontalment paravents, sempre que siguin transparents i enrotllables, però mai fixos ni dotats de fusteria pròpia.
c) Les opcions o solucions per als envelats que es triïn han de ser unitàries per al mateix edifici o terrassa, i no una diferent per a cada local.
d) El color dels envelats ha de ser blanc o de color ivori.
e) En els espais públics sotmesos a concessió es permet la col·locació d’envelats, sempre que no comptin amb cortines.
3. Estructures fixes lleugeres
S’entén per estructura fixa lleugera els elements dotats de potes o pilarets per al seu sosteniment dotats d’elements de cobriment, sempre que siguin corredissos, oscil·lants o abatibles, sense tenir coberta fixa.
A les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública i que comptin amb títol habilitant, excepte a l'interior del perímetre comprès entre av. Calonge, c. Ariel, c. Bulevard, av. Marquès de Comillas, Plaça Mare Nostrum, prolongació per passos de vianants a la platja de Cala d'Or, Plaça Figuera, av. del Club i c. Rito, podran col·locar-se estructures fixes lleugeres i han d’acomplir les prescripcions següents:
a) Per a la instal·lació d’estructures fixes lleugeres es requerirà la llicència municipal d’obres prèvia.
b) Les potes o pilarets per al seu sosteniment seran els mínims necessaris per aconseguir l’estabilitat de l’estructura. Podran posseir elements de cobriment sempre que siguin corredissos, oscil·lants o abatibles, sense ser permesa coberta fixa. El seu punt més baix, inclosos possibles faldons, estarà a un mínim de 2,15 metres del paviment.
c) Les estructures fixes lleugeres no podran ser utilitzats per penjar-hi cap tipus d'objectes o de separacions verticals.
d) Les opcions o solucions per a les estructures fixes lleugeres que es triïn han de ser unitàries per al mateix establiment.
e) Podran posseir lateral i frontalment cortines, sempre que siguin transparents i enrotllables, però mai fixes ni dotades de fusteria pròpia.
En els espais públics sotmesos a concessió, excepte a l'interior del perímetre comprès entre av. Calonge, c. Ariel, c. Bulevard, av. Marquès de Comillas, Plaça Mare Nostrum, prolongació per passos de vianants a la platja de Cala d'Or, Plaça Figuera, av. del Club i c. Rito, podran col·locar-se estructures fixes lleugeres i han d’acomplir les prescripcions següents:
a) Les potes o pilarets per al seu sosteniment seran els mínims necessaris per aconseguir l’estabilitat de l’estructura. Podran posseir elements de cobriment sempre que siguin corredissos, oscil·lants o abatibles, sense ser permesa coberta fixa. El seu punt més baix, inclosos possibles faldons, estarà a un mínim de 2,15 metres del paviment.
b) Les estructures fixes lleugeres no podran ser utilitzats per penjar-hi cap tipus d’objectes o de separacions verticals.
c) Les opcions o solucions per a les estructures fixes lleugeres que es triïn han de ser unitàries per a l’espai que ocupa cada concessió.
d) No podran posseir lateral i frontalment cortines, ni fusteria pròpia.
4. Paravents o mampares
S’entén per paravents o mampares els elements fixos o mòbils, de separació entre establiments.
Tendran una alçada màxima de 2,00 metres. Podran ser opacs fins a una alçada màxima de 0,80 metres i la resta haurà de ser de material transparent de color blanc.
Als espais públics sotmesos a concessió no es permet la col·locació de paravents o mampares de cap tipus.
5. Para-sols
A les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública i als espais públics sotmesos a concessió podran col·locar-s’hi para-sols i han de complir les prescripcions següents:
a) Posseir un únic pal o suport per a para-sol.
b) El color del pal o suport i dels elements que proporcionen ombra hauran de ser blancs o de color ivori.
c) No posseir publicitat.
Els para-sols instal·lats en espais públics sotmesos a concessió no podran estar ancorades o subjectes al paviment.
6. Marquesines
S’entén per marquesina tot element estructural lleuger, agafat a la façana d’un edifici, conformat de manera independent respecte a aquest, fàcilment desmuntable.
1) A les terrasses privades visibles des de la via pública dels establiments comercials o en aquells destinats a l'activitat turística i que comptin amb títol habilitant, podran col·locar-se marquesines. A aquests efectes, s’entén per marquesina aquella instal·lació que tengui com a característiques bàsiques:
1r La seva independència estructural de la resta de l’edificació, no formant part de l’estructura de l’edifici on s’instal·la i, per tant, haurà de tenir la consideració d’estructura fàcilment desmuntable.
2n La seva lleugeresa. No es considerarà marquesina sinó un cos volat (subjecte en aquest cas a tots els paràmetres fixats en les NS) quan els materials utilitzats siguin els habitualment emprats en la construcció d’edificis (formigó armat, perfileria laminada, cobertes de teula, etc.).
3r La seva fixació i sustentació, en qualsevol cas, serà des del pla de façana, deixant totalment diàfana la superfície situada a sota.
2) Per a la instal·lació de marquesines es requerirà la prèvia llicència municipal d’obres, havent de complir les següents prescripcions:
a) Es poden instal·lar marquesines fixes amb un vol màxim de 3,50 metres o, si escau, la vertical de la línia interior de la vorera pública, sense envair en cap cas l’espai públic.
b) S’han d’utilitzar materials adequats en funció de les condicions tècniques de la marquesina, quedant expressament prohibides les planxes ondulades, de fibrociment o similars. En el cas que s’utilitzin planxes metàl·liques, aquestes s’hauran de pintar d’un color comprès dins de la gamma de colors que pugui determinar l'Ajuntament.
c) La instal·lació de les marquesines serà en tot cas volada, no permetent-se en cap cas la col·locació de potes, pilars o altres elements per sustentar la marquesina, que no siguin els propis elements de subjecció situats al pla de façana. El seu punt més baix, inclosos possibles faldons, estarà a un mínim de 2,15 metres del paviment.
d) Les marquesines, així com qualsevol element subjecte als murs de l’edifici, no podran ser utilitzades per penjar-hi cap tipus d’objectes o de separacions verticals.
e) Les opcions o solucions per a marquesines que es triïn han de ser unitàries per al mateix edifici i no una diferent per a cada local.
f) Als espais públics sotmesos a concessió no es permet la col·locació de marquesines.
7. Suports publicitaris
A) Tòtems
S’entén per tòtem tot element o suport fix o movible, assentat sobre el sòl o paviment, destinat a aportar publicitat del propi establiment, d’un centre comercial o de la zona.
Per a la instal·lació de tòtems, tant a les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública com en els espais públics sotmesos a concessió s'hauran de complir les següents prescripcions:
a) Les mesures màximes autoritzables seran de:
a1) A l'interior del perímetre comprès entre av. Calonge, c. Ariel, c. Bulevard, av. Marquès de Comillas, Plaça Mare Nostrum, prolongació per passos de vianants a la platja de Cala d'Or, Plaça Figuera, av. del Club i c. Rito, les mesures màximes autoritzables són de 2,00 metres d'alt, comptat des del paviment, 1,00 metres d’ample i 0,20 metres de gruix, no podent envair en cap cas l’espai públic.
a2) A la resta del nucli, les mesures màximes autoritzables són de 3,00 metres d’alt, comptat des del paviment, 1,00 metres d’ample i 0,20 metres de gruix, no podent envair en cap cas l’espai públic.
a3) Els tòtems a instal·lar en terrenys destinats a grans superfícies comercials, gasolineres, centres de recàrrega per a vehicles elèctrics podran i els informatius de la zona podran posseir les dimensions necessàries que permetin la seva adequada visibilitat per a les persones usuàries.
b) S’han d’utilitzar materials adequats en funció de les condicions tècniques del suport, quedant expressament prohibits els materials de fibrociment o similars. En el cas que s’utilitzin planxes metàl·liques, aquestes s’hauran de pintar d’un color comprès dins de la gamma de colors que es pugui determinar per l'Ajuntament.
B) Faristols i pissarres
S’entén per pissarres tot tipus d’elements o suports no fixos l’objecte i finalitat és aportar informació d’un establiment comercial.
1) Aquests elements podran estar ubicats a les terrasses privades visibles des de la via pública o en espai públic sotmès a concessió i han de complir els requisits de qualitat indicats en l’article següent.
2) En el cas de resultar ubicats en espai públic sotmès a concessió s’autoritza un màxim d’un faristol i una pissarra per a cada façana de l’establiment comercial. Per a establiments que tenguin una façana superior a 12,00 m., Es permet la instal·lació d’un màxim de dos faristols i dues pissarres per a cada façana.
3) Per a la instal·lació dels faristols o pissarres es requerirà complir les prescripcions següents:
a) Les mesures màximes autoritzades són de 1,50 metres d’alt i 0,70 metres d’ample.
b) S’han d’utilitzar materials adequats en funció de les condicions tècniques del faristol o pissarra.
c) Els faristols o pissarres no podran col·locar-se més enllà de la terrassa privada d’ús públic, o bé més enllà de l'espai públic sotmès a concessió.
Article 7. Mesures de qualitat
1. Tant a les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública com en els espais públics sotmesos a concessió, excepte en parcs infantils, no es permetrà la instal·lació de taules i cadires de plàstic injectat o similar tot d’una peça o materials similars (excepte les que eventualment s’autoritzen expressament per a la celebració d’actes o activitats públiques).
2. Tant a les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública com en els espais públics sotmesos a concessió no es permetrà la instal·lació d’expositors deteriorats o de baixa qualitat, així com cap dels elements enumerats en l’article 6 de la present Ordenança, que representin un detriment per a l’estètica de les façanes i l’ornament públic.
3. Als espais públics sotmesos a concessió no es permetrà efectuar forats, rases o trencaments en el paviment amb cap fi. Tampoc es permet la disposició d’instal·lacions elèctriques de cap tipus, ni tan sols quedant escamotejades sota tapajunts, canaletes o sòcols.
4. Als espais públics sotmesos a concessió no es permetrà la instal·lació de tamborets o cadires en què l’altura del seient sigui superior a 0,60 metres, així com taules la cara superior del seu sobre sigui superior a 0,80 metres, així com tampoc de barres de bar o destinades a altres usos.
5. Aquells establiments que, per la naturalesa de la seva activitat, siguin especialment generadors de residus, embolcalls, papers, etc. instal·laran papereres o recipients adequats perquè les persones usuàries puguin dipositar-hi tals residus.
6. Els materials a utilitzar en el mobiliari dels espais públics sotmesos a concessió seran el ferro, fusta, vímet, canya, bambú o altres materials naturals, acer inoxidable, alumini, PVC o plàstic (sempre que aquest no sigui injectat o similar tot una peça), bé sols o bé combinats entre ells o amb vidre, metacrilat, lona o anàlegs.
7. Els para-sols ubicats als espais públics sotmesos a concessió, la vertical del seu desplegament no podrà envair l’espai públic confrontant no sotmès a concessió.
8. No es permet la col·locació en els espais públics sotmesos a concessió d’elements que reprodueixin a animals o persones.
9. Les persones titulars dels establiments tindran cura de la conservació, neteja, presentació i bon ordre tant dels espais públics sotmesos a concessió, com de les terrasses privades d’ús públic, així com dels elements que hi estiguin instal·lats.
Capítol II. De l’ús de les terrasses, millora de l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques
Article 8. Distribució i ordenació
Per tal d’aconseguir la millora de l’accessibilitat, en els espais públics sotmesos a concessió, la distribució del mobiliari, estris i els elements que queden indicats en l’article 6 de la present Ordenança s’han d’establir de manera que es deixin expedites les zones de pas des l’espai lliure públic cap a l'interior del local i sortida, les quals han de tenir l’amplada mínima establerta en el Document bàsic DB SUA del Codi tècnic de l’edificació i, en tot cas, una amplada mínima de 1,00 m.
Article 9. Col·locació expositors
Els expositors d’articles peribles, neveres i vitrines refrigerades hauran de col·locar-se en zones on no estiguin exposats als raigs solars ni a les inclemències del temps.
S’ha de garantir adequadament les condicions d’higiene, sanitat i salubritat públiques dels expositors.
Als espais públics sotmesos a concessió no es permet la col·locació d’expositors d’articles peribles, neveres ni vitrines refrigerades.
Article 10. Millora d’accessibilitat i supressió de barreres
Les terrasses amb activitat comercial s’han d’adequar a les normes establertes en la Llei 8/2017, d’accessibilitat universal de les Illes Balears.
Capítol III. De les màquines expenedores i recreatives
Article 11. Limitacions específiques
1. Les màquines expenedores de begudes de qualsevol tipus i les de productes comestibles no podran instal·lar-se en terrasses privades d’ús públic visibles des de la via pública ni en espais públics sotmesos a concessió.
2. Les màquines o aparells recreatius d’ús infantil podran instal·lar-se a terrasses d’establiments que comptin amb l'oportú títol habilitant per a l’exercici d’activitat infantil. No es permet la seva instal·lació en espais públics sotmesos a concessió.
3. Les màquines de tipus << A >> o recreatives, definides en l’article 4 del Reglament de Màquines Recreatives i d'Atzar (Reial Decret 2110/1998, de 2 d’octubre), les màquines de tipus << B >> o recreatives amb premi programat, definides en l’article 5 de l'indicat Reglament i les màquines de competència pura o esport entre dos o més persones jugadores únicament podran instal·lar-se en terrasses d’establiments l’activitat principal autoritzada de les quals sigui la de bar, cafeteria, restaurant, cafè-concert o activitat recreativa. No es permet la seva instal·lació en espais públics sotmesos a concessió.
Article 12. Prohibicions
1. Als espais públics sotmesos a concessió queda prohibida la instal·lació de caixers automàtics i tot tipus de màquines expenedores, recreatives o de venda.
2. La ubicació dels caixers automàtics o de qualsevol tipus de màquina expenedora o recreativa a la terrassa d’un establiment no podrà convertir en requisit per a la seva utilització l’ús total o parcial de la via pública per part de les persones que facin ús d’aquestes, es permetrà que la seva utilització s’efectuï des de l’espai públic sotmès a concessió.
3. El funcionament, ús i explotació de les màquines recreatives instal·lades a les terrasses privades d’ús públic d’un establiment quedarà limitat a l’horari comprès entre l’horari permès entre l'inici de l’activitat a la terrassa i el seu horari de finalització.
Capítol IV. Dels elements i acabats en façanes
Article 13. Acabats de façanes
El tipus d’acabat de paraments exclusivament permès en façanes és l'arrebossat pintat, l'enlluït pintat, o bé el folre de pedra natural, en aquest cas amb un mínim de 15 cm. de gruix, amb un màxim del 20% de la superfície total de la façana i conformant un cos diferenciat de la resta.
No es permeten els acabats de façanes amb aplacats ni elements suport sense revestir. El color exclusivament permès en façana és el color blanc pur.
Els canalons i baixants pluvials exclusivament permesos en façanes seran de fang o d’obra arrebossada o revestida pintada en color blanc pur.
No es permeten els elements constructius en les façanes constituïts per peces prefabricades de ciment, ceràmica, terracota o formigó, excepte les que conformin peces ortogonals i resultin pintades de color blanc pur amb segellat de juntes, les rajoles, les plaques metàl·liques i el vidre, excepte en fusteries.
La fusteria exclusivament permesa a la cara interior de façana serà de fusta envernissada o pintada amb color blanc pur, o bé d’alumini o PVC amb color fusta o blanc pur.
La fusteria exclusivament permesa en cara exterior de façana serà de fusta envernissada o pintada en color fusta o bé en colors blanc, verd, blau o groc. Es permeten persianes enrotllables metàl·liques pintades interior i exteriorment en color blanc i les reixes de ferro pintades en color blanc pur.
El cobriment d’elements de les façanes durant les èpoques en què els establiments estiguin tancats al públic s’ha de fer per mitjà d’embolcalls o elements protectors exclusivament de color blanc o ivori.
Article 14. Cartells i elements anunciadors
Els elements anunciadors de cada establiment no podran posseir una superfície total superior al 15 per cent de la superfície de la façana de l’establiment, no podent sobrepassar el pla de façana, ni col·locar sobrepassant la rematada dels edificis.
La superfície de la façana a considerar serà la compresa horitzontalment entre els eixos separadors amb altres locals o bé l’extrem de la façana o façanes i, verticalment, des del seu sòl fins al extradós (cara superior) del forjat del seu sostre, presos en projecció horitzontal.
La superfície de l’element anunciador a considerar serà la del propi cartell o cartells i, en el cas de consistir en lletres o anagrames disposats directament sobre la façana sense conformar cartell, la del rectangle que envolta tals lletres o anagrames.
Es permet, independentment dels cartells o elements anunciadors indicats en el paràgraf anterior, la col·locació d’elements anunciadors en els faldons dels tendals o dels envelats, així com en la part superior de les estructures fixes lleugeres, sempre que aquests elements anunciadors estiguin conformats per lletres o símbols impresos sobre el seu suport, facin referència a la identificació de l’establiment i les lletres o símbols no tinguin una dimensió vertical superior a 0,20 metres.
En el cas que els cartells o elements anunciadors posseeixin il·luminació, aquesta no podrà ser intermitent ni variable.
No es permet la projecció d’imatges, filmacions o reproduccions visuals sobre les façanes dels edificis que resultin visibles des de la via pública.
Article 15. Tovalloles i roba estesa
No es permet la col·locació o estesa de roba o tovalloles als balcons, terrasses ni en cap element de les façanes dels edificis que resultin visibles des de la via pública.
Capítol V. Dels espais i parcs destinats a jocs infantils
Article 16.- Tancament dels espais i parcs destinats a jocs infantils.
Els espais i parcs destinats a jocs infantils hauran de tancar respecte a la via pública per mitjà de mur de pedra seca sense revestir, coronat per mitjà de morter amb acabat arrodonit pintat en color blanc d’una alçada total de 1,00 metre, podent-se rematar amb tancament de reixeta o bruc fins a una alçada total de 2,00 metres. El tancament indicat podrà tenir passos oberts d’accés d’una amplada màxima de 1,50 metres situats a una distància mínima de 20,00 metres entre si.
Capítol VI De la col·laboració administrativa, compliment de l’ordenança, inspecció i mesures cautelars
Article 17. Facultats de l'Ajuntament
L'Ajuntament de Santanyí, per raons estètiques i d’ornat, podrà rebutjar o prohibir, mitjançant resolució motivada, la instal·lació i permanència a les terrasses i zones privades d’aquells tendals, marquesines, mobiliari, expositors i qualsevol altre element que, per raó dels seus colors, materials, qualitats, característiques constructives o altres raons es considerin tècnica i/o estèticament inadequats a la finalitat pretesa a través d’aquesta Ordenança, així com requerir a les persones propietàries la substitució o retirada d’aquells que, pel seu estat de degradació o deteriorament, signifiquin una agressió a l’estètica de la zona.
L'Ajuntament de Santanyí determinarà la gamma de colors a la qual necessàriament hauran d’ajustar qualsevol dels elements exteriors descrits en aquesta Ordenança.
Article 18. Col·laboració
L'Ajuntament de Santanyí, en aplicació i desenvolupament de la política municipal de cooperació, col·laborarà activament amb les empreses en l’adopció de mesures de rehabilitació d’edificis i adaptació dels establiments a les disposicions d’aquesta Ordenança.
Article 19. Inspecció
Els serveis tècnics de l'Ajuntament de Santanyí, amb la finalitat de garantir la legalitat urbanística, podran practicar les inspeccions i exàmens necessaris per a comprovar el compliment d’aquesta normativa, practicar les mesures precises i realitzar totes les actuacions que convenients amb vista al compliment de la mateixa.
A aquests efectes, les persones titulars dels establiments facilitaran l’accés als mateixos per part dels serveis d’inspecció municipals, i podran presenciar les operacions que aquests realitzin.
De les actuacions dutes a terme, s’aixecarà acta acreditativa de la inspecció realitzada.
Article 20.- Mesures cautelars
Amb independència de la instrucció del corresponent expedient sancionador, tant a les terrasses privades dels establiments comercials visibles des de la via pública com en els espais públics sotmesos a concessió, la batlia podrà adoptar les següents mesures cautelars:
1r En els casos que no es disposi de l'oportuna llicència o autorització de l’establiment, o bé, si escau, de concessió administrativa, o bé per incompliment de les condicions establertes en aquestes, posseint instal·lacions no adequades al que determina la present Ordenança, s’haurà de comunicar a la persones titular de l’activitat les anomalies detectades, per a això se li atorgarà un termini de cinc dies improrrogables perquè acrediti l’adequació de la instal·lació o dels elements instal·lats a la present Ordenança, s’entén que la manca de resposta implica l’acceptació de les irregularitats assenyalades i permetrà dictar resolució per l'Ajuntament, de forma immediata, ordenant la retirada d’aquests elements. Aquesta mesura es mantindrà mentre persisteixi la situació il·legalitat o inadequació.
2n Si la instal·lació requereix llicència o, si s’escau de sol·licitud de tramitació administrativa i aquesta hagués estat, un cop sol·licitada, denegada, la inspecció actuant ha de sol·licitar a la persona titular de l’establiment la immediata retirada dels elements d’acord amb les especificacions d’aquesta Ordenança, sense perjudici que s’aixequi d’oportuna acta de denúncia. En el cas que s’incompleixi la sol·licitud de retirada, l'Alcaldia podrà decretar la immediata retirada dels elements per part de la brigada municipal i el seu dipòsit en el lloc que assenyali la persona interessada o, si escau, en dependències municipals.
3r. Si el seu dipòsit es disposa a les dependències municipals, comportarà l’abonament de les taxes i altres despeses al fet que la seva custòdia doni lloc.
Capítol VII De la classificació de les infraccions, les sancions i el procediment sancionador
Article 21. Qualificació d’infraccions
Sense perjudici del que disposa la legislació específica que li sigui aplicable, les infraccions al que preveu aquesta ordenança, es classificaran en lleus, greus i molt greus.
Article 22. Faltes
I. Seran faltes lleus:
1. No facilitar la informació o documentació requerida pels serveis d’inspecció municipals.
2. Totes aquelles accions o omissions que suposin un incompliment a alguna de les prescripcions establertes en l’ordenança, sempre que d’aquestes no se’n derivi una disminució en la seguretat de les instal·lacions.
3. La utilització dels tendals, marquesines o qualsevol altre element per penjar d’ells objectes o separacions verticals.
4. La col·locació d’elements que no compleixin les exigències de materials o qualitat a què es refereix la present Ordenança.
5. L'incompliment en la distribució i ordenació d’elements i estris d’acord amb el que preveu l’article 8 de la present Ordenança.
6. En general, totes aquelles conductes que impliquin negligència o descuit i no estiguin previstes com a faltes de caràcter greu o molt greu en aquesta Ordenança o Llei específica d'aplicació.
II. Seran faltes greus:
1. La instal·lació dels elements determinats en l’article 6 que no suposin un perill imminent per a les persones o els béns.
2. La instal·lació d’elements regulats en la present ordenança sense ajustar-se a les prescripcions establertes en la mateixa.
3. La col·locació de màquines expenedores sense l'oportuna sol·licitud de tramitació administrativa.
4. L'incompliment del que prescriu els articles 9, 11 i 12 del capítol II de la present ordenança relatiu a l’ús de les terrasses i la millora de l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques.
5. L’obstrucció de la tasca inspectora.
6. La reincidència en faltes lleus.
III. Seran faltes molt greus:
1. Les infraccions a què es refereix l’apartat II anterior que puguin suposar un risc imminent per a les persones o els béns.
2. L'incompliment de les prohibicions indicades en els articles 11 i 12, referents a la instal·lació de màquines expenedores o màquines recreatives.
3. La reincidència en faltes greus.
Article 23. Sancions
1. Quantia de les sancions:
Infraccions molt greus: fins a 3.000 euros. Infraccions greus: fins a 1.500 euros.
Infraccions lleus: fins a 750 euros.
2. Les infraccions tipificades en els apartats 2n i 3r de l’article 22.II, seran sancionades d’acord amb el que estableix la Llei 12/2017 d’urbanisme de les Illes Balears, i es procedirà a la retirada dels elements instal·lats sense observança del que indica en aquesta ordenança.
3. Quan es tracti d’infraccions continuades, les sancions a què es refereix el punt anterior s’imposaran diàriament, mentre persisteixi en la comissió de la infracció.
4. Les sancions corresponents a cada classe d’infracció es graduaran tenint en compte l’afectació a la seguretat de les persones, capacitat econòmica de la persona física o jurídica infractora, benefici obtingut de la infracció, la intencionalitat i la reiteració.
Article 24. Reincidència
A efectes de qualificació de sanció en un grau superior amb motiu de reincidència, s’entendrà que existeix quan la persona física o jurídica infractor hagi estat sancionada, per resolució ferma, per raó d’haver comès una o més d’una infracció de la mateixa naturalesa tipificada per la present Ordenança dins l’any immediatament anterior.
Article 25. Utilització de la via de constrenyiment
L'import de les multes i, si escau, de les despeses ocasionades amb ocasió de l’actuació municipal per a l’execució subsidiària necessària per adequar la utilització dels espais de reculada a les normes d’aquesta Ordenança, en cas d’impagament, s’exigirà per via de constrenyiment administrativa.
Article 26. Responsabilitat
Seran responsables de les infraccions administratives que contravinguin el que disposa aquesta Ordenança les persones titulars de l’activitat principal.
De forma solidària, seran responsables de les infraccions aquelles persones que resultin ser autores de les accions o omissions descrites que contravinguin les disposicions determinades en la present Ordenança.
Article 27. Procediment sancionador
Els expedients sancionadors se sotmetran al que disposa la Llei 39/2015 d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 40/2015, d'1 d’octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
El procediment sancionador es regirà pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora a les Illes Balears, o norma que la substituesqui, així com per la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 28. Prescripció
Sense perjudici del que disposa la legislació específica que li sigui aplicable, les infraccions regulades per aquesta Ordenança com a molt greus prescriuen als tres anys, les greus als dos anys i les lleus a l’any, comptant des del dia que la infracció es hagués comès.
Les sancions per infraccions molt greus, greus i lleus prescriuen en els mateixos terminis assenyalats en el paràgraf anterior, a comptar de l’endemà del dia en què la resolució sancionadora adquiresqui fermesa en totes les vies.
Article 29. Restauració
La imposició de qualsevol sanció no eximeix de l’obligació d’adequar la realitat física dels elements objecte de l’ordenació estètica, ni a la d’indemnitzar, si escau, pels danys i perjudicis causats.
Disposicions transitòries
Primera. Aquesta ordenança serà aplicable per a les instal·lacions que s’executin o s’instal·lin a partir de la seva entrada en vigor.
Segona. En els casos que no es disposi de l'oportuna concessió administrativa, l’adequació de les instal·lacions i elements a què es refereix aquesta Ordenança ubicats en espai públic sotmès a concessió que ja estiguessin instal·lats en el moment de la seva entrada en vigor, es realitzarà, segons el que determina l’article 20.1r.
En els casos en què es disposi de l'oportuna concessió administrativa, l’adequació de les instal·lacions i elements a què es refereix aquesta Ordenança ubicats en espai públic sotmès a concessió que ja estiguessin instal·lats en el moment de la seva entrada en vigor, es realitzarà en el termini màxim de tres anys comptats des de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança.
Per als casos de noves sol·licituds de concessió o canvis de titularitat anteriorment ja concedides, les instal·lacions i elements s’han d’adequar al que determina la present ordenança.
Tercera. L’adequació de les instal·lacions, els elements i els acabats de façanes a què es refereix aquesta Ordenança ubicats en terrasses privades visibles des de la via pública que ja estiguessin instal·lats en el moment de la seva entrada en vigor, es realitzarà en un termini màxim de tres anys des de la seva entrada en vigor. El termini indicat no s'aplicarà per als casos de noves sol·licituds de llicències, títols habilitants, així com tampoc per als canvis de titularitat dels anteriorment concedits, per als casos les instal·lacions i elements s’han d’adequar al que determina la present ordenança.
Disposicions addicionals
Primera. En ocasió de la posada en marxa de programes de regeneració de zones turístiques i comercials, l'Ajuntament de Santanyí col·laborarà i assessorarà les persones físiques o jurídiques titulars d’establiments amb la finalitat d’aconseguir acords globals de modernització dels mateixos i adaptació de l’ús dels espais de reculades a les normes d’aquesta Ordenança.
Segona. Sens perjudici del que disposa l’article 6è, l'Ajuntament de Santanyí, a petició de les pròpies persones titulars dels establiments, procedirà a delimitar els àmbits a què es refereix l’article 3r en aquells casos en què no es trobi clarament definida la delimitació entre l’espai públic i el privat, mitjançant la col·locació de fites o senyals identificatius de la separació entre l’espai privat i la via o espai públic.
Tercera. Amb independència del que preveu aquesta ordenança, els establiments a què es refereix el Decret 2/1992, de 16 de gener, de regulació de l’oferta complementària, han de complir amb les prescripcions que estableix la normativa vigent.
Disposició derogatòria
Única. Queden derogades aquelles normes municipals que s’oposin o contradiguin aquesta ordenança.
Disposicions finals
Primera. En tot el no previst en aquesta ordenança s’estarà al que disposa la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local i la seva normativa complementària, Llei 12/2017 d’urbanisme de les Illes Balears, Llei 8/2017, de 3 de agost, d’accessibilitat universal de les Illes Balears, les normes subsidiàries del planejament del terme municipal o el planejament que les substituesqui, Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú, Reglament de procediment sancionador i altres disposicions sectorials d’aplicació.
Segona. Aquesta Ordenança entrarà en vigor el dia u de gener de 2019, un cop aprovada definitivament per la Corporació, publicat el seu text íntegre en el BOIB i una vegada transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la Llei Reguladora de les Bases del règim local.
Santanyí, 8 de novembre de 2018
El batle
Llorenç S. Galmés Verger