Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 11569
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2018, subvencions per a les accions de formació professional i adquisició de competències
L’agricultura s’enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre d’altres factors, de la progressiva liberalització del comerç mundial, l’ampliació europea, la reforma de la Política Agrícola Comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l’augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.
Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i permetin assegurar el manteniment d’un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d’optimització en l’ús dels factors de producció, l'aprofitament de les noves tecnologies i l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat— per donar opcions a la diversificació de les produccions, tot això des de la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d’higiene i benestar animal.
El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d’inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre d’altres mesures, el PDR preveu, dintre la mesura 1 d’accions de transferència de coneixement i informació, la submesura 1.1, corresponent al suport a les accions de formació professional i adquisició de competències.
Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s’apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
El 26 de febrer del 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que serà objecte d’ajuda la mesura d’accions de transferència de coneixements i activitats d’informació i, en concret, la submesura 1.1, referent al suport per a accions de formació professional i adquisició de competències.
Les convocatòries anteriors aprovades han incentivat la celebració d’activitats formatives, que han implicat un nombre considerable d’alumnes i han rebut una avaluació positiva per part de les organitzacions professionals agràries. Per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per fomentar la capacitació agrària orientada a les necessitats del mercat i als nous reptes, objectius fonamentals del període de programació actual.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix en el seu article 2a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l’autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de la convocatòria i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l’any 2018 per a les accions de formació professional i adquisició de competències. Es pretenen desenvolupar cursos de formació no reglada dirigits a persones que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari i alimentari per fomentar la innovació a les seves explotacions, millorar el rendiment econòmic (la millora de la competitivitat, de l’organització de la cadena de distribució, de la comercialització o de la qualitat de les produccions), fomentar la diversificació i propiciar l’ús de bones pràctiques agràries, la gestió sostenible, la producció compatible amb la conservació del paisatge, la protecció del medi ambient i l’eficiència en la utilització dels recursos naturals, d’acord amb l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents quinze mil cent vuitanta-vuit euros amb seixanta-sis cèntims (415.188,66 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2018.
Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Rural (FEADER) en un 41,00%, per l’Administració General de l’Estat (AGE) en un 3,08% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 55,92%.
Tercer
Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que proporcionin les accions de formació definides en el Pla de Formació Agrària de les Illes Balears, aprovat per la Direcció General d’Agricultura i Pesca, que es detallen en l’annex V d’aquesta Resolució.
2. Per tenir dret a l’ajuda prevista en aquesta convocatòria, els sol·licitants hauran d’obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible prevista en l’apartat setè d’aquesta Resolució.
3. Les entitats que realitzin accions formatives sobre usos de fitosanitaris hauran d'estar designades, abans de la proposta de resolució, per la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia com a entitats de formació, d’acord amb el previst en l’article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i venedors de productes fitosanitaris per a l’obtenció dels carnets dels diferents graus de capacitació a la comunitat autònoma de les Illes balears. En el moment del pagament, els cursos que es realitzin sobre benestar en el transport d’animals vius hauran de disposar de l’autorització de la direcció general competent, i els cursos que es realitzin sobre benestar en el sacrifici d’animals a l’escorxador hauran d’estar homologats per la direcció general competent d’acord amb el Decret 56/2014 de 19 de desembre, que regula l’expedició del certificat de competència en benestar animal per al personal que fa la matança i les operacions connexes als escorxadors de les Illes Balears. La comprovació del compliment dels requisits esmentats la farà d’ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.
Per a la resta d'accions formatives, les persones o entitats que les realitzin hauran de disposar, abans de la proposta de resolució, de personal qualificat de manera suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que imparteixi els cursos es justificarà mitjançant títols i/o experiència professional (almenys haurà de disposar d’un títol universitari de grau mitjà o superior en la branca de l’entorn de l’activitat formativa corresponent o tenir una experiència professional acreditada d'almenys set anys). En el cas d’accions formatives subjectes a ràpida evolució, el formador, a més, haurà d’acreditar una actualització de coneixements dins els quatre anys anteriors a la realització de l’activitat formativa. Es consideraran accions formatives subjectes a ràpida evolució les relacionades amb la innovació, les noves tecnologies i la seguretat alimentària.
A més, les persones o entitats que les realitzin hauran de disposar, abans de la proposta de resolució, de locals adequats per impartir-hi l’acció formativa. En qualsevol cas, excepte per a les pràctiques a l’aire lliure, haurà de disposar d’un local per a la formació amb unes condicions adequades de ventilació i condicionament d’aire.
4. A més dels requisits previstos en el punt 1 anterior, els beneficiaris hauran de complir, en el moment de dictar-se la proposta de resolució, els requisits previstos en l’article 10 del l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es farà de la manera establerta en l’apartat 6 de l’article 10 del text refós de la Llei de subvencions.
6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l’ajuda.
La comprovació del compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, es podrà acreditar el seu compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l’ajuda sigui una administració pública, i només pel que respecta a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s’admetrà la corresponent acreditació mitjançant declaració responsable.
7. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, dins els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Seran subvencionables les acciones formatives definides en el Pla de Formació Agrària de les Illes Balears per a l’any 2018, aprovat pel director general d’Agricultura i Ramaderia en data 27 de setembre de 2018 que figura com a annex V d’aquesta Resolució i al web del FOGAIBA. Aquestes accions estan previstes per tal de cobrir les necessitats formatives del sector agrari.
Seran subvencionables les acciones formatives que compleixin els requisits següents:
a) Que versin sobre les matèries definides en el Pla de Formació Agrària de les Illes Balears per a l’any 2018, aprovat pel director general d’Agricultura i Ramaderia en data 27 de setembre de 2018, que es detallen en l’annex V.
b) Que vagin dirigides a persones que tinguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas de ser empresa, tinguin la condició de PIME.
c) Que, com a mínim, assoleixin la formació de deu alumnes amb certificat d’assistència a l’illa de Mallorca, sis alumnes amb certificat d’assistència a l’illa de Menorca i quatre alumnes amb certificat d’assistència a les illes d’Eivissa i Formentera. Per obtenir el certificat d’assistència, els participants en els cursos de formació o alumnes han d’assistir, com a mínim, al 80% de les hores impartides en el curs.
d) Que es realitzin en el període d’elegibilitat previst en el punt 3 següent.
e) Que s’imparteixin de forma gratuïta i sense contraprestació per part dels alumnes que assoleixin la formació amb certificat d’assistència.
f) Que s’ajustin a la resta de requisits previstos en el punt 3 de l’annex V.
2. Seran costos subvencionables els següents:
a) Retribució de formadors externs. No s’admetrà que un proveïdor extern de formació subcontracti a tercers la impartició de classes.
b) Despeses de mitjans didàctics, així com despeses de béns consumibles.
c) Despeses de lloguer de les aules, tallers o altres superfícies utilitzades en el desenvolupament de la formació.
d) L’assegurança d’accident dels participants.
e) Despeses de transport, manutenció i allotjament dels formadors.
f) Les despeses de gestió i organització dels cursos per part de mitjans propis. Únicament seran subvencionables les despeses de personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització. D’acord amb el que estableix l’article 68.2 bis del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, per tal de determinar els costos de personal, la tarifa per hora aplicable es calcularà dividint els costos bruts d’ocupació anuals justificats més recents per 1720 hores.
La justificació de les despeses realitzades es farà mitjançant la presentació de les factures pagades per la persona beneficiària de l’ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren en el punt 3 de l’apartat onzè .De manera opcional, i de conformitat amb el que disposa l’article 68.1.b) del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el beneficiari pot elegir no justificar els costos indirectes previstos en l’epígraf f), cas en el qual aquests es calcularan per l’import del 15% dels costos directes de personal.
En qualsevol cas, les despeses totals previstes en els epígrafs b), c), d), e) i f), que es corresponen a despeses no docents, no són subvencionables en la quantitat que excedeixi el 25% de l’import total de les despeses subvencionables de l’operació. En els cursos celebrats a Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera en què el professor s’hagi desplaçat des de fora de l'illa respectiva per impartir-los, l’epígraf e no computarà a l'efecte de l’excés del 25% esmentat anteriorment i serà íntegrament subvencionable.
3. Les actuacions formatives s’han d’haver realitzat i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i el 30 de juny del 2019, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l’impost sobre la renda de les persones físiques i a la Seguretat Social, que es podran pagar fins a l’1 d’agost del 2019.
4. En qualsevol cas, s’hauran de considerar les regles d’elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER.
5. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o prestin, o excepte quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert.
L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme conforme a criteris d’eficiència i economia, amb una justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
6. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. En el material informatiu, promocional i publicitari dels cursos de formació que impartiran els beneficiaris, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció, s’hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea i de la CAIB i hi han d’aparèixer el logotip comunitari i una referència a l’ajuda del FEADER, en els termes previstos en el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip també s’haurà d’exposar en un lloc visible de l’aula en la qual s’imparteixin els cursos esmentats.
Cinquè
Quantia i límits de les subvencions
1. Sense perjudici dels límits previstos en l’apartat quart d’aquesta Resolució, la quantia de la subvenció serà del 100% del cost subvencionable de l’acció.
2. En tot cas, s’estableixen els següents màxims de costos horaris per curs i illa en la qual se celebri la formació, dels qual s’exclourà el cost del desplaçament del formador, en el cas que es desplaci des del continent:
- A Mallorca: 104,50 euros/hora curs
- A Menorca o Eivissa: 121,00 euros/hora curs
- A Formentera: 136,40 euros/hora curs
Amb el condicionant que els honoraris dels formadors mai no seran superiors a 100,00 euros/hora.
3. A més dels límits anteriors, s’estableix un límit màxim de 50.000,00€ per beneficiari.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l’endemà de la publicació en el BOIB de l’extracte d'aquesta Resolució fins dia 14 de desembre de 2018.
2. Els interessats que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria hauran de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, i adreçades al FOGAIBA, en el registre del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
3. Les sol·licituds d’ajuda han d’adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de l’entitat jurídica.
b) Fotocòpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s’hagin publicat.
c) Fotocòpia del DNI del representant legal, si escau, i document que n'acrediti la representació.
d) Certificat de l’Agència Tributària, en cas d’estar exempts de declarar l’IVA.
e) Memòria en què es facin constar els objectius de l’actuació; la metodologia de l’actuació; l'estimació d’alumnes participants; els continguts de l’actuació; el lloc, les dates i els horaris en què es durà terme; la descripció del beneficiari indirecte al qual s’adreça, amb la seva vinculació al sector agrari o forestal; la indicació, si escau, que el sol·licitant i l’activitat es corresponen amb alguns dels definits en l’epígraf 2 de l’apartat setè, i el pressupost desglossat de les actuacions.
f) Si escau, els tres pressupostos previstos en el punt 5 de l’apartat quart d’aquesta Resolució, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si pertoca.
4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d’ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.
En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l’objectiu d’acreditar el compliment d’un o diversos dels criteris de selecció establerts en l’apartat següent.
7. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
8. En cas que l’interessat vulgui denegar l’autorització al FOGAIBA per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o per a la comprovació de la designació, autorització o homologació davant la direcció general competent, haurà d’aportar el document de denegació i també els certificats corresponents.
9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.
10. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. Independentment del requisit definit en el punt 2 de l’apartat tercer, en el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta Resolució, s’estableixen com a criteris de selecció els indicats a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.
- Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts
- Entitats públiques: 2 punts
- Adequació dels objectius i continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts
- Programa amb accions que fomentin la innovació: 3 punts.
- Programes amb accions que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.
- Que contribueixi a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives: (màxim 5 punts)
- Que actuï en tres illes: 5 punts.
- Que actuï en dues illes: 3 punts.
- Que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.
- Que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.
- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.
3. La puntuació total màxima serà de 30 punts.
4. En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.
- Vocals:
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’ha d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos en l’apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’àrea de gestió d’ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l’esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en el web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans de l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, la secció XVI d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s’acreditaran, si és favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l’ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa i l’eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca dins el termini d’un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. En la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats perquè acceptin la proposta de subvenció dins el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o els sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se'n faci en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions concedides en el marc del que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Verificar la identitat dels alumnes.
- Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.
- Custodiar el full de seguiment d’assistència i execució de l’actuació segons el model de l’annex III, que figura al web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l’ajuda.
- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades.
- Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.
- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions. A més, cada primer dia hàbil de la setmana s’haurà d’enviar un correu electrònic al gestor de la línia d’ajudes especificant-hi els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari.
- Executar, amb el canvis autoritzats, com a mínim el 80% de les hores totals de formació aprovades.
- No cobrar cap import als alumnes que assoleixin la formació amb certificat d’assistència.
- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Per fer-ho, a l’aula o a l’espai on es desenvolupi l’acció formativa, en un lloc ben visible, hi ha d’haver un cartell d’acord amb el model definit en l’annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del MAPAMA i de la Unió Europea.
2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que preveuen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta Resolució serà des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l’ajuda fins a l’1 d’agost del 2019, o d’un mes a partir de la data de notificació de la concessió de l’ajuda si aquesta és posterior a l’1 de juliol del 2019.
2. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l’actuació subvencionada dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d’ajuda i el 30 de juny del 2019, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l’impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es podran pagar fins a l’1 d’agost del 2019.
3. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament complimentat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’hauran de presentar en els registres d’entrada del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a. Memòria de l’actuació realitzada, signada per un professor, amb el contingut mínim següent:
- Descripció dels cursos impartits amb indicació del seu contingut i la seva durada.
- Relació detallada dels alumnes assistents amb indicació de la seva relació amb el sector agrari o alimentari. També s’haurà d’indicar si són titulars d’una explotació agrària inscrita en el RIA o, si escau, la identificació del titular d’una explotació agrària en nom del qual assisteixen al curs. En cas que l’alumne vingui en representació d’una empresa, haurà de presentar declaració responsable del compliment del requisit de PIME, definit en la Recomanació 2003/361.
- Referència al grau d’assoliment dels objectius.
- Si escau, avaluacions de l’alumnat.
- Resum d’assistències per edat i sexe.
b. Factura o factures originals justificatives de les actuacions realitzades, que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder-ne fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.
d. Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat presentant alguns dels documents següents:
1r. Justificant de l’ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència per tal que quedi identificat el pagament de la factura o el número de factura i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i l’emissor de la factura, respectivament. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
3r. Comprovant de l’ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit, en què figurin la data de l’ordre de pagament, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l’emissor de la factura, respectivament. Aquest document haurà d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.
4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s’admetrà el pagament en efectiu i el justificant consistirà en el bitllet de caixa.
c. Pel que fa als justificants de les despeses de gestió del beneficiari amb mitjans propis, una certificació del gerent, o de l’autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d’execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d’almenys la quantitat per la qual es demani pagament.
d. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.
e. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.
f. Currículum dels formadors i, si escau, acreditació de l'actualització de la seva formació.
4. Si es vol denegar expressament l’autorització al FOGAIBA per obtenir els certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com per comprovar que es disposa de l'autorització de la conselleria competent en matèria d’agricultura, s’hauran d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no realitzar l’actuació objecte de l’ajuda, dins el termini assenyalat i en els termes establerts, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.
7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions i canvis degudament autoritzats entre les actuacions realitzades i les aprovades, només computaran els cursos complets inclosos en l’annex V realitzats satisfactòriament. Aleshores, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import proporcional de les hores totals de formació efectivament impartides, sense superar la quantitat inicial.
A aquest efecte, només s’admetran i autoritzaran canvis entre els cursos previstos dins el mateix grup definit en l’àmbit d’actuació del punt 1 del Pla de formació previst en l’annex V.
A més, en el cas que s’hagi d’aplicar la concurrència competitiva, no s’autoritzaran canvis que alterin els criteris de selecció a causa de l’activitat formativa de l’apartat setè, punt 2.
8. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i en l’annex IV d’aquesta Resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s’estableix a:
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
-Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Catorzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
2. Es realitzarà un control administratiu al 100% dels expedients, que consistirà en la verificació dels requisits i la documentació que s'ha d'aportar; també es realitzarà una visita d’inspecció inopinada com a mínim a un 10% de les actuacions seleccionades de manera aleatòria i com a mínim a un 10% de les sessions de les actuacions seleccionades, en què es verificarà que els fulls de seguiment estiguin correctament emplenats i reflecteixin la realitat de la sessió. En cas que els fulls de seguiment no estiguin correctament emplenats o continguin dades falses, es revocarà la totalitat de l’ajuda per a aquella actuació formativa.
A més, el FOGAIBA podrà fer controls dirigits en aquells cursos en què ho consideri convenient tenint en compte la matèria impartida.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 7 de novembre de 2018
El president del FOGAIBA Vicenç Vidal Matas
ANNEX IV REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1.- Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:
a. L’import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.
b. L’import que es pagarà al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.
Si l’import fixat d’acord amb la lletra a) supera l’import fixat d’acord a la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.
La reducció definida en el paràgraf anterior s’aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.
2.- Reduccions en cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat i d'obligacions
2.1.- Aspectes generals
En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es realitzi de l’operació.
Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els següents tipus:
- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda, la seva exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural en qüestió i el següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat
S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda i es tipifiquen com a excloents.
2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos
S’entenen per compromisos les obligacions definides en l’apartat desè de la Resolució.
Els compromisos de la línia d’ajuda d’accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:
Verificar la identitat dels alumnes: CS.
Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs. CS.
Custodiar el full de seguiment d’assistència i execució de l’actuació segons el model de l’annex III, que figura al web del FOGAIBA, durant un termini d’un any a partir del pagament de l’ajuda: CS.
Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades. Aquest compromís s’entendrà complert amb la justificació del 80% de l’import concedit: CB.
Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions: CB.
Enviar cada primer dia hàbil de la setmana un correu electrònic al gestor de la línia d’ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari: CS.
Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos: CB.
Executar, amb els canvis autoritzats, al menys el 80% de les accions formatives: CB.
Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. A aquest efecte, a l’aula o a l’espai on es desenvolupi l’acció formativa, i en un lloc ben visible, hi ha d’haver un cartell d’acord amb el model definit en l’annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del MAPAMA i de la Unió Europea: CS.
No cobrar cap import als alumnes pels cursos impartits: CB.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l’ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
1r any d’incompliment:
2n any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
1r any d’incompliment:
2n any o més d’incompliment: 10% de l’ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.
En qualsevol cas, serà d’aplicació el que disposen les circulars de coordinació que es dictin per part de l’autoritat de coordinació.
ANNEX V
PLA DE FORMACIÓ
1. Àmbits d’actuació
Els àmbits d’actuació del Pla de formació són:
1. Agricultura
2. Sanitat vegetal
3. Ramaderia
4. Producció agrària ecològica
5. Fructicultura
6. Horticultura
7. Conreus herbacis
8. Indústries alimentàries
9. Administració i gestió
2. Activitats formatives en els diversos àmbits d’actuació
1. Agricultura
- Fertilització i gestió de sòls
- Maquinària agrícola, innovació i manteniment
- Instal·lacions i infraestructures agràries
- Producció integrada
- Bones pràctiques agràries
- Varietats locals
- Innovació i noves tecnologies
- Altres conreus alternatius (aromàtiques, medicinals, tropicals...)
- Agricultura de precisió
- Energies alternatives en l’àmbit agrari
-Eficàcia en l’us de l’aigua
2. Sanitat vegetal
- Control de plagues agrícoles
- Carnet d’aplicador de productes fitosanitaris per a professionals agraris
- Detecció i control de Xylella fastidiosa
- Autocontrol i inspecció d’equips de tractaments fitosanitaris
3. Ramaderia
- Ramaderia i producció animal
- Benestar animal
- Sanitat animal i higiene ramadera
- Races autòctones
- Gestió de residus i enterraments
- Instal·lacions ramaderes
- Revaloració de la carn de races autòctones
- Apicultura
-Prevenció de triquinosi
4. Producció agrària ecològica
- Agricultura ecològica
- Ramaderia ecològica
- Control de plagues i malalties en agricultura ecològica
-Maneig de sòls de cultiu ecològic
- Sobirania alimentària i agroecologia
5. Fructicultura
- Cultiu de llenyosos
- Cultius tolerants al Xylella fastidiosa
- Viticultura
- Fertilització en conreus llenyosos
- Plagues i malalties en conreus llenyosos
- La poda de llenyosos
- L’empelt de llenyosos
- Mecanització de poda i recol·lecció, agricultura de precisió
-Fructicultura de precisió
- Maneig de sòls
6. Horticultura
- Conreu d’hortícoles
- Fertilització en conreus hortícoles
- Plagues i malalties en conreus hortícoles
- Horticultura intensiva
7. Conreus herbacis
- Conreus herbacis
- Fertilització en conreus herbacis
- Plagues i malalties en conreus herbacis
- Control mecànic de males herbes
8. Indústries alimentàries
- Elaboració de productes transformats
- Seguretat alimentària
- Gestió de residus
- Aliments de qualitat diferenciada i aliments tradicionals balears
- Anàlisi sensorial del vi
9. Administració i gestió
- Creació d’empreses agràries
- Gestió d’empreses agroalimentàries
- Comercialització i màrqueting
- Associacionisme agrari
- Informàtica i internet en el medi rural
- Prevenció de riscos laborals agraris
- Ajudes agràries PAC, PDR, OCM i d’estat
- Diversificació i dinamització de l’economia rural
- Quadern d’explotació telemàtic
- Seguretat social i fiscalitat agrària
- Normativa de viticultura i vinicultura
3. Requisits de les activitats formatives
- Les entitats han de lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.
- Els cursos han de ser, preferentment, d’aprofitament i han d’incloure un mecanisme d’avaluació que pugui ser sotmès a control, així com un control d’assistència.
- Els cursos regulats per normes s’han d’ajustar al contingut i la durada que estableix la normativa (fitosanitaris, benestar animal, etc.).
- Els cursos de creació d’empreses de joves agricultors han de tenir una durada mínima de 75 hores.
- Els cursos en matèria de riscos laborals han de ser impartits per empreses acreditades o docents amb la qualificació necessària.
- Els cursos d’aplicador de productes fitosanitaris . Han d’anar dirigits a persones que tenguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats dintre del sector agrari i alimentari de les Illes Balears. Han de ser impartits per entitats de formació de cursos per adquirirel carnet d’usuari professional de fitosanitaris.
- El programa dels cursos relacionats amb ajudes agroambientals i de creació d’empreses agràries per a joves, segons la relació següent, ha de contenir com a mínim una hora d’aspectes relacionats amb els compromisos i els requisits d’aquestes ajudes, i també la tipificació dels compromisos i el règim de reduccions i sancions.
Línia d’ajuda |
Títol genèric del curs |
Foment de la producció integrada |
Producció integrada |
Protecció de varietats autòctones en risc d’erosió genética |
Varietats locals |
Foment de races autòctones en perill d’extinció |
Races autòctones |
Foment de l’agricultura ecològica |
Agricultura ecològica |
Foment de pastures per a l’aprofitament de la ramaderia ecològica |
Ramaderia ecològica |
Creació d’empreses de joves agricultors |
Creació d’empreses agràries |