Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 11566
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 11 de les NS sobre classificació de sector urbanitzable, TM Alcúdia (216e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de setembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe  ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 11 de les NS sobre classificació de sector urbanitzable. Alcúdia, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació núm. 11 es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l’apartat 2 de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

La MP núm. 11 que proposa l'Ajuntament té els següents objectius:

a.Classificar com a SUDO una part d'una parcel·la municipal de 4.479'27 m2 (classificada com a SR AT-C i AT-H) amb la finalitat d'implantar un equipament públic (docent, esportiu, sociocultural i administratiu institucional).

b.Qualificar com a SG-ELP 1.741'23 m2 que corresponen a la franja d'APT de carreteres,

c.Corregir l'alineació d'una parcel·la en el carrer de la Rectoria.

d.Suprimir l'obligació de cobertes inclinades de teula a l'interior dels patis de illeta.

e.Admetre la construcció de petites piscines i spas o jacuzzis a les cobertes dels establiments turístics, amb una grandària màxima de 6 m2.

f.Corregir una alineació en l'Av. d'Inca.

La modificació que es proposa afecta al SU d'Alcúdia i a una parcel·la, aferrada al SU, classificada com a SR AT-C i AT-H, no afectada per cap APR ni Plana geomorfològica d’inundació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Una vegada aprovada la present Modificació Puntual es podrà construir a una parcel·la classificada actualment com a Sòl Rústic.

També, si es permet la construcció de piscines/spas/jacuzzis a les cobertes dels establiments turístics ubicats en el Casc Antic d'Alcúdia es produirà un increment del consum d'aigua.

4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

El 7 de febrer de 2018 la CMAIB sol·licita consulta, segons l’ article 30 de la Llei 21/2013, a les administracions públiques afectades.

El Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca va emetre un informe el 13 d’abril de 2018 on es detallaven algunes consideracions que s’han de complir per adequar-se al PTM:

a.Aclarir quin serà l’ús principal de l’equipament públic als efectes de justificar el còmput de creixement del municipi (Norma 6.2.a del PTM), d’aquest sector directament ordenat (SUDO).

b.En cas de computar com a creixement associat a l’ús residencial o mixt, no es podrà ubicar part del nou sòl urbanitzable directament ordenat que correspon a la franja de la parcel·la amb la categoria AT d’Harmonització, fins que s’esgoti prèviament la superfície d’AT de Creixement assignada al nucli d’Alcúdia (Norma 7.1 del PTM).

c.Respecte a la franja d’APT de carreteres que es classifica com a nou sistema general, confrontant amb la delimitació del nou sòl urbanitzable (SUDO-01 CA), no podrà ser qualificada com a Espai Lliure Públic. En qualsevol cas, s’haurà de garantir que hi hagi interconnexió dels seus respectius sistemes viaris (Norma 7.2 del PTM).

d.Respecte de la implantació i ubicació del nou equipament públic, se n’haurà d’estudiar prèviament l’escala i la població a la qual haurà de prestar servei donant resposta als condicionants d’accessibilitat, demografia i proximitat d’equipaments existents, considerant prioritari, pels usos docent i esportiu, la proximitat al major nombre possible de població a la qual presti serveis, i en relació als possibles usos socioculturals, prestant especial atenció a la idoneïtat del lloc en relació als edificis concrets, a l’entorn, a l’impacte mediambiental i a les tradicions locals (Norma 58 del PTM).

A més, es realitzen els següents suggeriments des d’una visió territorial global:

a)Respecte a l’estructura orgànica i la mobilitat de la xarxa viària es suggereix plantejar una configuració urbanística coherent respecte a la volumetria que confront amb al carrer que enllaça amb el Teatre Romà de Pollentia, considerant la seva connectivitat amb el Camí Vell del Teatre Romà perquè mantengui el seu caràcter rural i conservi els elements etnològics existents (paret seca i pilastra) i l’arbrat singular (el gran xiprer), representatius de la cantonada del camí d’accés al recinte del Teatre Romà.

b)Respecte a l’alteració de la tipologia i usos de les cobertes tradicionals del Conjunt Històric declarat BIC i la proximitat a la zona de protecció del jaciment arqueològic de Pollentia, caldrà sol·licitar informe al Departament de Patrimoni del Consell de Mallorca perquè avaluï les afectacions indicades a l’informe sobre els possibles impactes visuals que distorsionin la percepció del conjunt, visibles del dels punts de vista més elevats del recorregut per damunt les murades.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques de la Modificació: amb l’aprovació de la modificació es possibilitarà la construcció d’edificacions a un sòl rústic. 

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: la modificació afecta al Casc Antic d'Alcúdia i a una parcel·la de Sòl Rústic aferrada al Sòl Urbà.

Conclusions de l’Informe ambiental estratègic

Primer. S’ha d’analitzar la viabilitat  de classificar com a SUDO una parcel·la de Sòl Rústic amb la qualificació de AT-C i AT-H, ja que segons l’informe emès pel Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, de 13 d’abril de 2018:

En cas de computar com a creixement associat a l’ús residencial o mixt, no es podrà ubicar part del nou sòl urbanitzable directament ordenat que correspon a la franja de la parcel·la amb la categoria AT d’Harmonització, fins que s’esgoti prèviament la superfície d’AT de Creixement assignada al nucli d’Alcúdia (Norma 7.1 del PTM).

Segon. En el cas que la “Modificació núm. 11 de les Normes Subsidiàries de planejament d'Alcúdia” sigui viable, s’ha de subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, atès que es preveu que pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013.

Tercer. El promotor, en base a l’art. 31.2a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental, elaborarà l’estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d’abast de l’estudi ambiental estratègic i els informes de les administracions afectades.

En l’estudi ambiental estratègic s’identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l’aplicació del pla o programa, així com unes alternatives raonables i ambientalment viables.

L’estudi ambiental estratègic contindrà com a mínim, la informació continguda en l’Annex IV de la Llei 21/2013.

S’analitzaran en particular el següents punts:

1.Alternatives d'ubicació del nou SUDO, justificant des del punt de vista ambiental l'alternativa escollida.

2.Quantificació estimada del màxim de piscines/jacuzzis/spas que es podran construir a les cobertes dels establiments turístics ubicats en el Casc Antic.

3.Quantificació de l'increment del consum d'aigua previst, tenint en compte la periodicitat en que s'han de realitzar els canvis d'aigua. S’hauran d’especificar les mesures que s'hauran d'implentar per a estalviar aigua.

4.Analitzar amb detall els accessos al futur equipament i la seva afecció a la mobilitat. Mesures per a una mobilitat sostenible.

5.Analitzar l’afecció de la modificació proposada, en concret respecte a:

a.L’alteració de la tipologia i usos de les cobertes tradicionals del Conjunt Històric d’Alcúdia declarat BIC

b.Afecció que el nou SUDO pot ocasionar a la zona de protecció del jaciment arqueològic de Pollentia.

Quart.  Aquesta Resolució actua com a document d’abast de l’estudi ambiental estratègic tal com preveu l’art. 31.2.a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental.

Respecte a la tramitació s’ha de recordar que, per tal de donar compliment a  l’art. 21 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (BOE núm. 296 d’11/12/2013), l’Ajuntament ha de sotmetre a informació pública la versió inicial de la Modificació Puntual, acompanyat de l’Estudi Ambiental Estratègic (EAE), el qual s’haurà tengut en compte per a l’elaboració de la Modificació Puntual.

Simultàniament, l’Ajuntament trametrà la versió inicial de la Modificació Puntual i l’EAE a les Administracions públiques que es considerin afectades; com a mínim es realitzarà consulta a:

-Consell de Mallorca:

+Vicepresidència de Cultura, Patrimoni i Esports.

+Departament de Territori i Infraestructures:

*Direcció Insular de Territori i Paisatge.

*Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat.

Quint. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA.

L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.

Sext. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l’acta d’aprovació del pla o programa amb el que disposa l’art. 31.5 de la llei 21/2013 d’Avaluació Ambiental.

    

Palma, 27 de setembre de 2018

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias