Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 11557
Acord del Consell Executiu en relació amb la gestió de les actuacions materials de promoció de moda artesana i artesania en general per l'entitat mercantil FECOEV, SAU. Modificació de les actuacions previstes de l'acord de Ple de data 16 d'abril de 2018
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, en relació amb la gestió deirecta de les actuaciones materials de promoció en materia de moda artesana i artesania.
En la reució ordinària del dia 19 d’octubre de 2018 del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, els seus membres acordaren, per unanimitat, la segúent proposta:
“(...)
7. Proposta de la consellera executiva del Departament d'Interior, Comerç, Industria i Relacions Institucionals, en relació amb la gestió directa de les actuacions materials de promoció en matèria de moda artesana i artesania en general per l'entitat mercantil FECOEV SAU. Modificació de les actuacions previstes de l'acord de Ple de data 16 d'abril 2018, exp. núm. 2018/00012067Q.
Havent-se presentat la següent proposta amb l’informe favorable de la Comissió Tècnica de Secretaris d’aquesta Corporació de data 16 d’octubre de 2018:
Assumpte: gestió directa de les actuacions materials de promoció en matèria de moda artesana i artesania en general per l'entitat mercantil FECOEV SAU. Modificació de les actuacions previstes de l'acord de Ple de data 16 d'abril 2018.
Atesa la voluntat del Consell Insular d'Eivissa de gestionar de manera directa les actuacions materials de promoció en matèria d'artesani i moda artesana per l'entitat mercantil Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa FECOEV, SAU, segons acord de Ple de 16 d'abril de 2018 (BOIB núm. 57, de 8 de maig de 2018).
Atès que, com es detalla a la providència d'inici de data 8 d'octubre de 2018, han sorgit noves actuacions que es voluntat d'aquesta consellera poder dur a terme.
Vist l'informe tècnic de data 8 d'octubre, en el qual hi consta el següent:
" (.../...) 2. Valoració de les actuacions a incloure en la modificació de l’acord de Ple de 16 d’abril de 2018
A continuació es realitza la valoració de les referides actuacions a incloure en les actuacions a FECOEV:
- Gravació a Eivissa d'un programa de "Maestros de la Costura", que s’emet a TVE, dedicat a la moda Adlib. Per a aquesta actuacions es cercaran patrocinadors, havent-se de valorar actualment tota l’activitat, no obstant del cost final d'aquesta actuació es descomptaran els patrocinis que s'hagin obtingut.
- Desfilada Adlib a Dènia.
- Participació de Natural Adlib a la jornada sobre moda sostenible del IV Congrés Nacional d'Enginyers Agrònoms, organitzat per la Universitat de Córdoba.
- Presència d’Adlib a la fira internacional de turisme de Madrid (Fitur), prevista el més de gener de l'any 2019, així com l’organització d’una festa en el marc de l’esmentada fira.
En relació a les actuacions anteriors, s’estima una valoració 148.000 € (IVA inclòs) per portar-les a terme.
Així mateix tenint en compte, que s’ha de compensar la desfilada no efectuada durant l’estiu, i tenint en compte referències d’anteriors de desfilades d’un dia, que costaren uns 16.000 € s’haurien de descomptar de la valoració anterior aquesta quantia, resultant un total de 132.000 €.
Per altra banda, s’ha observat un error comés en la valoració de l’acord de 25 de maig de consell executiu pel que es modificaven les actuacions de l’acord de ple de 16 d’abril.
L’errara en la valoració prové de la valoració del contracte a gestionar per FECOEV de Wayin Communication SL. Concretament l’informe tècnic mijtançant el qual es valorava les actuacion a gestionar establia el següent:
- Contracte amb Wayin Communication SL, amb CIF B65258568, pel servei de direcció de màrqueting estratègic de la moda Adlib, amb inici l’1 d’abril fins el 15 de desembre de 2018, per import de 13.189 €.
La facturació d’aquest servei es realitzava en dos vegades, la primera facturació comprenia els mesos d’abril i maig, per import de 8.833 € i la segona factura de 4356 € en acabar el servei del contracte. Tenint en compte els dies pels quals s’ha prestat el servei, es calcula un import total de 6.660,95 €. Per tant quedarà pendent de facturar 6.528,05 €.
El període corresponent de la primera facturació a realitzar per Waiyin Communication pels serveis prestats entre el 1 d’abril i 31 de maig de 2018, per import de 8.833 €, que suposaren un total de 61 dies de serveis prestats, dels quals els primers 16 dies corresponien facturar al Consell Insular d’Eivissa i des del 17 d’abril a 31 de maig corresponia facturar a Fecoev.
Atès l’anterior, la distribució dels 8.833 € a facturar a cada entitat pel període corresponent és la següent:
- Consell Insular d’Eivissa (1 a 16 abril): 2.316,85 €
- Fecoev (17 d’abril a 31 de maig): 6.516,15 €
Per tant FECOEV hauria d’haver percebut, en relació al referit contracte 6.516,15€ corresponent a la primera factura i l’import íntegre de la darrera factura 4.356 €, que suposa un total de 10.872,15 €, quan en realitat se l’hi havia assignat únicament 6.528,05 €. La diferència entre el que els corresponia i l’assignat és de 4.344,1 €.
Per tant, atès l’errada manifestada en la valoració del contracte assignat a Fecoev de Waiyin Communication, en l’acord de Consell Executiu de 25 de maig de 2018, hi haurà que incrementar la valoració anterior de les actuacions a gestionar per FECOEV en 4.344,1 € (Iva inclòs), a efectes de corregir la valoració errònia, i realitzar l’abonament correcte del preu del referit contracte.
3. Conclusió
Ateses les valoracions anteriors, l’import econòmic a transferir a FECOEV per les actuacions sol·licitades, amb compensació de la desfilada d’estiu no efectuada i la correcció de l’error de valoració advertit, ascendeix a 136.344,10 €".
I vist l'informe proposta de data 10 d'octubre en el qual hi consta el següent
"(.../...) L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar, preveu en el seu article 70 (entre d'altres), com a competència pròpia dels Consells Insulars:
14. Artesania. Foment de la competitivitat, la capacitació i el desenvolupament de les empreses artesanes. Promoció de productes artesans. Creació de canals de comercialització.
Al seu dia, la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als Consells Inslars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, pesca i Artesania, va transferir al Consell Insular d'Eivissa totes les competències en matèria d'artesania assumides pel Govern de les Illes Balears, i aquest es va reservar únicament la gestió de les matèries que afecten a més d'una illa i la representació davant dels organismes estatals d'àmbit europeu.
(Aquesta transferència es va efectuar en relació amb l'antic article 39.apartat 21 de l'Estatut d'Autonomia, en la redacció donada per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, que el va aprovar, en relació amb l'antic article 10, apartat 15).
Concretament, l'article 4 de la Llei 8/1999, estableix com a competències pròpies dels Consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera, lse següents:
"4. Son funcions pròpies dels consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera totes les competències assumides per les Illes Balears que es concreten en les següents:
1. Les derivades del Reial Decret 2570/1982, de 24 de juliol, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Estat al Consell General Interinsular en matèria d'indústria i energia, pel que fa referència a l'artesania.
2. La resta de competències assumides mitjançant altres disposicions legals o reglamentàries.
3. A més, s'atribueixen als consells insulars les competències, les funcions i els serveis en matèria d'ajudes als ajuntaments, a d'altres ens locals, a les empreses, a les associacions sense ànim de lucre i a les fundacions privades en matèria d'artesania."
És a dir, les transferències que s'efectuaven mitjançant lleis, eren en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis. No són atribucions genèriques i absolutes, sinó que venen detallades i especificades a les pròpies lleis de transferències.
El sistema d’atribució de competències estava previst a l’Estatut d’Autonomia (art. 39 i art. 40.2) i a la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars (art. 27), i s’havia de fer mitjançant lleis, ja fossin de transferències (art. 39) o de delegació de competències (art. 37). (a l’anterior Llei 5/1989, de 13 d’abril, de consells insulars, art. 12.3 quant a les competències pròpies i art. 17, pel que fa a les competències delegades).
Dins de les seves actuacions en relació amb la competència sobre artesania, el Consell Insular d'Eivissa atorga cartes d'artesà, de mestre artesà i document de qualificació artesanal a les empreses, en relació als oficis artesans recollits a l'Ordre del conseller de Comerç i Indústria del Govern de les Illes Balears, de 9 de desembre de 1985 (BOCAIB núm. 1, de 10 de gener de 1986), i les seves successives actualitzacions; també aprova diverses línies de subvencions, realitza cursos, participa en fires i organitza anualment a Eivissa la passarel·la Adlib, a més de donar visibilitat a aquesta moda a través de la marca titularitat del Consell Insular "Adlib Moda Ibiza". Finalment, també participa en diferents fires i passarel·les a tot l'Estat i algunes a l'estranger.
En aquest sentit, la moda Adlib és un referent de la indústria artesanal de l'illa d'Eivissa i, per les tècniques utilitzades en els seus procediments de confecció, són molts els oficis del repertori d'Oficis Artesans de les Illes Balears (modistes, patronistes, teixidors, tintorers, brodadors, camisers, cosidors, cotoners, cuirers, passamaners...) que formen part de la producció Adlib.
Les actuacions materials d'organització d'esdeveniments relacionats amb l'artesania i la moda artesana "Adlib moda Ibiza" han estat executades tradicionalment pel Consell a través de la seva mercantil FECOEV atès que l'organització d'esdeveniments s'enquadra dins del seu objecte social, i també perquè, a diferència de la Secció d'Indústria del Consell Insular, la mercantil, tal i com es fa constar a la memòria tècnica de l'expedient relatiu a l'acord de Ple de 16 d'abril de 2018, disposa del personal i dels mitjans necessaris i adequats per a l'organització - si no en la seva totalitat, en bona part- d'aquest tipus d'esdeveniments.
Les actuacions referides contribueixen al desenvolupament econòmic, i són pròpies d'un centre integrat de serveis relacionats amb la promoció econòmica, social i cultural, com és FECOEV i es recull a l'article 2.2. dels seus Estatuts publicats en el BOIB núm. 76, de 21-5-2015, correcció d'error en BOIB núm. 174, de 26-11-2015, modificació, BOIB núm. 30, de 8 de març 2018).
Per això, en acord de 16 d'abril, el Consell Insular d'Eivissa va acordar que, de cara al futur l'organització de diversos esdeveniments de promoció de la moda artesana Adlib, i de l'artesania en general, es gestionarien de forma directa, com s'ha vingut fent al menys al llarg de la darrera legislatura i fins a l'actualitat, així com que aquestes actuacions promocionals es duguin a terme a través de la seua mercantil, 100% pública, denominada Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU.
D'acord amb la memòria tècnica que obrava en aquell expedient, per quantificar el cost de les actuacions a realitzar per FECOEV en el període de temps que restava de 2018 es va prendre, com a marc de referència, el cost de les actuacions de promoció en matèria d'artesania i moda Adlib promogudes per part de la Secció d'Indústria des d'abril fins a desembre de 2017, que van suposar un total de 701.000,00 €. Ara s'hi volen incloure, per voluntat política, diverses actuacions no previstes en el seu moment, a banda de les dos que es varen incloure per acord de Consell Executiu de data 25 de maig de 2018.
SEGON- GESTIÓ DIRECTA DE SERVEIS PÚBLICS LOCALS I SOCIETATS MERCANTILS PÚBLIQUES.
La societat Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV) és una societat mercantil de capital públic del Consell Insular d'Eivissa, que adopta la forma de societat anònima. Aquesta societat constitueix un ens instrumental propi del Consell Insular d’Eivissa amb 100 % del capital subscrit per aquesta administració.
La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local (LRSAL) tal com es recull en l'Exposició de Motius, pretén, entre altres objectius, racionalitzar l'estructura organitzativa de l'Administració Local d'acord amb els principis d'eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera, i a aquest efecte inclou, entre unes altres, tota una sèrie de mesures tendents a redefinir i reduir la dimensió del sector públic local.
Després de l'aprovació de la LRSAL se segueix reconeixent a les Entitats Locals en l'article 2.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de les Bases de Règim Local (LRBRL) el seu dret a "intervenir en quants assumptes afectin directament al cercle del seu interessos", encara que adequant ara el seu exercici no ja només a "els principis de descentralització i màxima proximitat de la gestió administrativa als ciutadans" -com deia la normativa anterior- sinó també als de "eficàcia i eficiència, amb estricta subjecció a la normativa d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera".
El Tribunal Constitucional ha declarat que el principi d'estabilitat pressupostària consagrat en l'article 135 de la norma fonamental conté "un mandat constitucional que, com a tal, vincula a tots els poders públics i que per tant, en el seu sentit principal, queda fora de la disponibilitat -de la competència- de l'Estat i de les Comunitats Autònomes", constituint, a més, "un nou cànon de constitucionalitat" (sentència núm. 157/2011, de 18 d'octubre de 2011 (LA LEY 211651/2011), FJ. 3º).
En el mateix sentit, el Consell d'Estat ha entès que "l'estabilitat pressupostària es configura com un límit constitucional, la contravenció del qual podrà implicar inconstitucionalitat i nul·litat, i també com una orientació constitucionalment vinculant, que prescriu un programa constitucional obligatori per a l'activitat financera pública" (dictamen núm. 164/2012, d'1 de març de 2012).
I en definir les fórmules de gestió dels serveis públics, la LRSAL quan modifica la LRBRL recull en l'article 85 els conceptes tradicionals de gestió directa o gestió indirecta a través de les diferents formes previstes per al contracte de gestió de serveis públics (concessió de serveis en la terminologia comunitària).
Respecte de les formes de gestió dels serveis públics locals en Illes Balears, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa:
“Article 158. Gestió directa i indirecta
1. Els serveis públics locals poden gestionar-se en forma directa o indirecta.
2. En cap cas no poden prestar-se per gestió indirecta, ni mitjançant societat mercantil de capital social exclusivament local, els serveis públics que impliquin exercici d’autoritat.”
Per la seva banda, l'article 159 (Modalitats), estableix:
“1. La gestió directa ha d’adoptar alguna de les modalitats següents:
a) Gestió per la mateixa entitat local, a través dels seus òrgans ordinaris o mitjançant un òrgan especial d’administració.
b) Organisme autònom local.
c) Entitat pública empresarial local.
d) Societat mercantil el capital de la qual pertanyi íntegrament a l’entitat local o a un ens públic que en depengui.
2. La gestió indirecta ha d’adoptar alguna de les formes previstes per al contracte de gestió de serveis públics en la normativa sobre contractació de les administracions públiques.”
En el que ara ens interessa, pel que fa a la gestió directa mitjançant societat mercantil, l'article 163 de la Llei 20/2006 estableix:
“1. Els serveis locals de caràcter econòmic es poden gestionar directament a través de la constitució d’una societat mercantil el capital de la qual pertanyi íntegrament a l’entitat local o a un ens públic que en depengui. La societat ha d’adoptar alguna de les formes de la societat mercantil de responsabilitat limitada i actuar en règim d’empresa privada subjecta al dret mercantil, excepte en les matèries en les quals sigui aplicable la normativa pressupostària, comptable, de control financer i de contractació.
2. En l’escriptura de constitució de la societat ha de constar l’objecte, el capital social aportat per l’entitat local o per un ens públic que en depengui, la forma de constituir el consell d’administració i els estatuts per al seu funcionament.
3. El personal de la societat no adquireix en cap cas la condició de funcionari i resta subjecte al dret laboral.
4. Les societats públiques locals han d’elaborar anualment un programa d’actuació, d’inversions i de finançament.”
La gestió a través de societat privada de capital totalment local és una modalitat de la gestió directa a través d'una persona jurídica diferenciada però sobre la qual l'administració titular del seu capital íntegre, té el control total de les seves actuacions. Per tant, l’administració al recórrer a la creació d’aquesta societat no està contractant sinó exercint la seva potestat d’organització dels serveis públics, per aquesta raó, l'anterior llei de contractes en el seu article 8.2 l'excloïa al parlar del contracte de gestió de serveis públics i la nova llei, -Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic- ni tant sols fa referència a aquest assumpte. A la nova llei les mercantils el capital de les quals pertany directament a una administració s'engloben dins de l'àmbit subjectiu de la Llei.
"Artículo 3. Ámbito subjetivo.
1. A los efectos de esta Ley, se considera que forman parte del sector público las siguientes entidades:
a) La Administración General del Estado, las Administraciones de las Comunidades Autónomas, las Ciudades Autónomas de Ceuta y Melilla y las Entidades que integran la Administración Local.
b) Las Entidades Gestoras y los Servicios Comunes de la Seguridad Social.
c) Los Organismos Autónomos, las Universidades Públicas y las autoridades administrativas independientes.
d) Los consorcios dotados de personalidad jurídica propia a los que se refiere la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público, y la legislación de régimen local, así como los consorcios regulados por la legislación aduanera.
e) Las fundaciones públicas. A efectos de esta Ley, se entenderá por fundaciones públicas aquellas que reúnan alguno de los siguientes requisitos:
1.º Que se constituyan de forma inicial, con una aportación mayoritaria, directa o indirecta, de una o varias entidades integradas en el sector público, o bien reciban dicha aportación con posterioridad a su constitución.
2.º Que el patrimonio de la fundación esté integrado en más de un 50 por ciento por bienes o derechos aportados o cedidos por sujetos integrantes del sector público con carácter permanente.
3.º Que la mayoría de derechos de voto en su patronato corresponda a representantes del sector público.
f) Las Mutuas colaboradoras con la Seguridad Social.
g) Las Entidades Públicas Empresariales a las que se refiere la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público, y cualesquiera entidades de derecho público con personalidad jurídica propia vinculadas a un sujeto que pertenezca al sector público o dependientes del mismo.
h) Las sociedades mercantiles en cuyo capital social la participación, directa o indirecta, de entidades de las mencionadas en las letras a), b), c), d), e), g) y h) del presente apartado sea superior al 50 por 100, o en los casos en que sin superar ese porcentaje, se encuentre respecto de las referidas entidades en el supuesto previsto en el artículo 5 del texto refundido de la Ley del Mercado de Valores, aprobado por Real Decreto Legislativo 4/2015, de 23 de octubre".
Fet l'incís anterior, i reprenent la forma de gestió dels serveis públics de forma directa, prevista a la normativa de règim local, en la reforma de l'article 85 LRBRL efectuada per la LRSAL en referir-se a les fórmules de gestió directa dels serveis locals, es disposa que la gestió a través d'una entitat pública empresarial o d'una societat íntegrament participada per l'Entitat Local, requeriran la justificació de la seva major eficiència respecte de fórmules de gestió per la pròpia Entitat Local o per organisme autònom local.
La LRBRL després de la reforma, ha incorporat un criteri de preferència dins de les formes de gestió directes, donant prioritat a les maneres administratives (gestió per la pròpia entitat local, organisme autònom), sobre les formes empresarials, públiques i privades (entitats públiques empresarials i societats mercantils públiques).
En l'informe de la Comissió Nacional de la Competència (Informe 13-3-2013, IPN 88/13) relatiu a l'avantprojecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (APL en l'informe de la CNC), es conté:
"III.1 Apertura al mercado en la provisión efectiva de los servicios de titularidad local.
Cuando la titularidad de la prestación esté reservada a las entidades locales, éstas deben decidir, de acuerdo con el artículo 82 LBRL, si prestar el servicio directamente o mediante gestión indirecta.
La CNC estima que el APL debería establecer la obligación para las entidades locales de decidir entre gestión directa e indirecta de la forma más favorecedora posible de la competencia y, específicamente, de analizar ex ante determinados elementos que señalizan la posibilidad de introducir competencia efectiva. Por ejemplo, la existencia de un número suficiente de oferentes potencialmente interesados en la prestación del servicio, el grado de competencia efectiva entre los mismos, la escasa importancia relativa de los activos específicos que impliquen costes de entrada (en particular, de los costes hundidos) o el suficiente control que se atribuya al futuro prestador del servicio sobre los costes derivados de dicha prestación (por ejemplo, sobre los costes salariales).
Cuando, entre otros, existan estos elementos, el APL debería establecer que las entidades locales opten por fórmulas de gestión indirecta que permitan la prestación privada. Al mismo tiempo, debe asegurarse la revisión periódica del prestador tras el plazo contractual mínimo necesario para asegurar la viabilidad económica de dicha gestión. Esta opción resulta preferible para la competencia y la eficiencia frente a la constitución de entidades instrumentales de capital público o mixto. Esto es debido a que la estabilidad temporal y la vinculación estructural de estas entidades instrumentales con las entidades locales reducen o eliminan las tensiones competitivas en la prestación del servicio, no contando con los mismos incentivos para ser eficientes.
Adicionalmente, la CNC quiere subrayar que la gestión indirecta no implica indefectiblemente la provisión mediante un único prestador. El APL debería favorecer también la competencia "en el mercado", estableciendo que cuando la prestación pueda realizarse eficientemente por varios operadores, ésta pluralidad de prestadores debería ser la forma de provisión elegida por la entidad local."
Així, disposa l'article 85 LRBRL que els serveis públics de competència local "hauran de gestionar-se de la forma més sostenible i eficient" d'entre les que enumera, i entre elles es troba la Societat mercantil local, on el capital social sigui de titularitat pública.
"Artículo 85.
1. Son servicios públicos locales los que prestan las entidades locales en el ámbito de sus competencias.
2. Los servicios públicos de competencia local habrán de gestionarse de la forma más sostenible y eficiente de entre las enumeradas a continuación:
A) Gestión directa:
a) Gestión por la propia Entidad Local.
b) Organismo autónomo local.
c) Entidad pública empresarial local.
d) Sociedad mercantil local, cuyo capital social sea de titularidad pública.
Solo podrá hacerse uso de las formas previstas en las letras c) y d) cuando quede acreditado mediante memoria justificativa elaborada al efecto que resultan más sostenibles y eficientes que las formas dispuestas en las letras a) y b), para lo que se deberán tener en cuenta los criterios de rentabilidad económica y recuperación de la inversión. Además, deberá constar en el expediente la memoria justificativa del asesoramiento recibido que se elevará al Pleno para su aprobación en donde se incluirán los informes sobre el coste del servicio, así como, el apoyo técnico recibido, que deberán ser publicitados. A estos efectos, se recabará informe del interventor local quien valorará la sostenibilidad financiera de las propuestas planteadas, de conformidad con lo previsto en el artículo 4 de la Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera.
B.- (.../...)
La forma de gestión por la que se opte deberá tener en cuenta lo dispuesto en el artículo 9 del Estatuto Básico del Empleado Público, aprobado por Ley 7/2007, de 12 de abril, en lo que respecta al ejercicio de funciones que corresponden en exclusiva a funcionarios públicos."
La lectura del precepte evidencia que la seva justificació radica en la major sostenibilitat o eficiència que hauran de tenir les formes de gestió indirecta finalment triades, en el marc de les exigències imposades per l'article 135 de la Constitució i la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, l'article de la qual 7.2 estableix:
"Artículo 7. Principio de eficiencia en la asignación y utilización de los recursos públicos.
.../...
2. La gestión de los recursos públicos estará orientada por la eficacia, la eficiencia, la economía y la calidad, a cuyo fin se aplicarán políticas de racionalización del gasto y de mejora de la gestión del sector público."
En definitiva, la LRSAL ha derogat el tradicional principi de llibertat de formes de gestió del Dret Local; s'admet tant la gestió directa com la indirecta, però cadascuna amb les seves pròpies preferències i particularitats, i sempre subjecte al principi de sostenibilitat. La memòria, l'informe independent, els estudis de costos, amb especial referència a la recuperació de la inversió, i l'informe de l'Interventor, delimiten la discrecionalitat de l'acord corporatiu.
S'ha d'acreditar a l’expedient, doncs, en la memòria i per exigències de la nova regulació, el cost del servei, la seva rendibilitat i l'obligada recuperació de la inversió. Tot això, d'acord amb els informes i suports tècnics rebuts; que, al seu torn, hauran de ser informats per l'Interventor, en el que sembla una espècie d'informe final, a la disposició del Consell Executiu.
La mercantil FECOEV SAU haurà de donar compliment en totes les seves actuacions a allò que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, a banda de la resta de normativa que li sigui d'aplicació.
TERCER.- SOCIETAT MERCANTIL LOCAL FECOEV, SAU
Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (FECOEV) és una societat mercantil de capital públic, pertanyent íntegrament al Consell Insular d'Eivissa, que adopta la forma de societat anònima. Els seus Estatuts estan publicats en el BOIB núm. 76, de 21-5-2015, correcció d'error en BOIB núm. 174, de 26-11-2015, i núm. 30, de 8 de març de 2018.
Aquesta societat constitueix un ens instrumental propi del Consell Insular d’Eivissa amb 100 % del capital subscrit per aquesta administració, creada a l’empara de l’article 103 del Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de les Disposicions Legals vigents en matèria de Règim Local i articles 89 i ss del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals.
És una societat unipersonal (soci únic el Consell Insular) ex Disposició Addicional 5a de la Llei 2/1995, de 23 de març, de Societats de Responsabilitat Limitada (actualment derogada), i article 17 del Reial decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats de Capital -publicat al BOE núm. 161, de 3 de juliol de 2010- (d'ara endavant, RDLSC).
En aquest sentit, actualment la normativa societària ve constituïda pel RDLSC, el qual ha derogat el Reial decret Legislatiu 1564/1989, de 22 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats Anònimes (LSA).
En el supòsit de la societat mercantil local, la Junta General d'Accionistes s'identifica amb el Ple de l'Entitat local propietària exclusiva del capital (art. 90 Reglament de Serveis -Decret de 17 de juny de 1955-). No obstant això, encara que legalment la identificació entre la Junta General i el Ple resulti indiscutible en aquestes societats en virtut de l'article citat, conceptualment no es donaria cap coincidència entre els votants del Ple (Consellers) i els votants de la Junta General (Accionistes): en la Junta General d'una societat mercantil local hi ha un sol votant (accionista) que és la pròpia Entitat Local, és a dir, que la Junta General estaria constituïda per un únic soci, però com aquest únic soci és una persona jurídica (l'Entitat Local) ha de formar la seva voluntat mitjançant un òrgan col·legiat: el Ple. De manera que es produiria la següent seqüència virtual: el Ple, com òrgan col·legiat, forma la voluntat de l'Entitat local i aquesta, com a únic soci, forma la de la Junta General.
Segons l'article 2 dels estatuts de FECOEV constitueix l’objecte de la societat:
“1.- La realització de les activitats precises per planificar, projectar, coordinar i gestionar amb les administracions públiques, empreses i particulars les següents àrees de treball:
a)Coordinació, impuls i direcció tècnica i facultativa dels processos de reconversió i ordenació d’activitats per impulsar la inversió i fomentar l’activitat econòmica pública i privada.
b)Coordinació, orientació i avaluació de programes i serveis d’ordenació i de reconversió turística.
2.- Les activitats inherents a un centre integrat de serveis relacionats amb la promoció econòmica, social i cultural mitjançant:
a) La gestió integral d’esdeveniments relacionats amb la promoció econòmica, turística, social, esportiva i cultural, tant de caire públic com privat.
b) El servei de manteniment d'instal·lacions i enjardinament públic propietat del Consell Insular d’Eivissa, sempre que aquest ho requereixi via encomanda o acord de Ple.
c) L’ús, la gestió, l’explotació i l’administració de les instal·lacions i dels béns del recinte de l’edifici anomenat Recinte Firal d’Eivissa i de l’Hipòdrom de Sant Rafel, així com d’altres que per acord del Ple del Consell Insular d’Eivissa es puguin adscriure a la societat, en alguna de les formes de gestió directa o indirecta previstes en la normativa.”
Per tot l'anterior, es contempla en el dit article 2 dels Estatuts de FECOEV el foment de l'activitat pública i privada, i s'hi incardina la gestió integral d'esdeveniments relacionats amb la promoció econòmica turística.../...", dins de la qual s'hi emmarquen els esdeveniments de promoció de l'artesania i de la moda Adlib, que s'incardinen dins de la competència en matèria d'artesania que el Consell ve exercint des de l'any 1999, tot i que les ha encomanat tradicionalment a la seva mercantil, l'objecte social de la qual és adequat a la gestió d'aquestes.
Posteriorment, per acord de Consell Executiu de data 25 de maig de 2018, (BOIB núm. 71, de 9 de juny 2018), es va modificar l'acord adoptat pel Ple, incloguent més actuacions.
Mitjançant providència d’inici de data 8 d’octubre de 2018, la Consellera executiva del Departament d’Interior, Comerç, Indústria i Relacions Institucionals, disposa que s'iniciïn les actuacions administratives adients per realitzar una segona modificació de l'acord de Ple de 16 d'abril de 2018 per incloure dins de les actuacions a executar per FECOEV SAU en matèria d'organització i participació en esdeveniments d'artesania i de moda artesana Adlib, els serveis i contractes següents:
- Gravació - servei de producció i emissió- a Eivissa d'un programa de "Maestros de la Costura", que s’emet a TVE, dedicat a la moda Adlib. Per a aquesta actuacions es cercaran patrocinadors, havent-se de valorar actualment tota l’activitat, no obstant del cost final d'aquesta actuació es descomptaran els patrocinis que s'hagin obtingut.
- Desfilada Adlib a Dènia.
- Participació de Natural Adlib a la jornada sobre moda sostenible del IV Congrés Nacional d'Enginyers Agrònoms, organitzat per la Universitat de Córdoba.
- Presència d’Adlib a la fira internacional de turisme de Madrid (Fitur), prevista el més de gener de l'any 2019, així com l’organització d’una festa en el marc de l’esmentada fira.
Així com de que en la quantificació de les anteriors actuacions es tengui en compte que no s’ha realitzat la desfilada prevista a l’estiu contemplada a l'acord de Ple de 16 d'abril de 2018.
En relació a les actuacions anteriors, l'informe tècnic estima una valoració 148.000 € (IVA inclòs) per portar-les a terme i també afegeix que:
"Així mateix tenint en compte, que s’ha de compensar la desfilada no efectuada durant l’estiu, i tenint en compte referències d’anteriors de desfilades d’un dia, que costaren uns 16.000 € s’haurien de descomptar de la valoració anterior aquesta quantia, resultant un total de 132.000 €.
Per altra banda, s’ha observat un error comés en la valoració de l’acord de 25 de maig de consell executiu pel que es modificaven les actuacions de l’acord de ple de 16 d’abril.
L’errada en la valoració prové de la valoració del contracte a gestionar per FECOEV de Wayin Communication SL. Concretament l’informe tècnic mijtançant el qual es valorava les actuacion a gestionar establia el següent:
- Contracte amb Wayin Communication SL, amb CIF B65258568, pel servei de direcció de màrqueting estratègic de la moda Adlib, amb inici l’1 d’abril fins el 15 de desembre de 2018, per import de 13.189 €.
La facturació d’aquest servei es realitzava en dos vegades, la primera facturació comprenia els mesos d’abril i maig, per import de 8.833 € i la segona factura de 4356 € en acabar el servei del contracte. Tenint en compte els dies pels quals s’ha prestat el servei, es calcula un import total de 6.660,95 €. Per tant quedarà pendent de facturar 6.528,05 €.
El període corresponent de la primera facturació a realitzar per Wayin Communication pels serveis prestats entre el 1 d’abril i 31 de maig de 2018, per import de 8.833 €, que suposaren un total de 61 dies de serveis prestats, dels quals els primers 16 dies corresponien facturar al Consell Insular d’Eivissa i des del 17 d’abril a 31 de maig corresponia facturar a Fecoev.
Atès l’anterior, la distribució dels 8.833 € a facturar a cada entitat pel període corresponent és la següent:
- Consell Insular d’Eivissa (1 a 16 abril): 2.316,85 €
- Fecoev (17 d’abril a 31 de maig): 6.516,15 €
Per tant FECOEV hauria d’haver percebut, en relació al referit contracte 6.516,15€ corresponent a la primera factura i l’import íntegre de la darrera factura 4.356 €, que suposa un total de 10.872,15 €, quan en realitat se l’hi havia assignat únicament 6.528,05 €. La diferència entre el que els corresponia i l’assignat és de 4.344,1 €.
Per tant, atès l’errada manifestada en la valoració del contracte assignat a Fecoev de Wayin Communication, en l’acord de Consell Executiu de 25 de maig de 2018, hi haurà que incrementar la valoració anterior de les actuacions a gestionar per FECOEV en 4.344,1 € (Iva inclòs), a efectes de corregir la valoració errònia, i realitzar l’abonament correcte del preu del referit contracte.
3. Conclusió
Ateses les valoracions anteriors, l’import econòmic a transferir a FECOEV per les actuacions sol·licitades, amb compensació de la desfilada d’estiu no efectuada i la correcció de l’error de valoració advertit, ascendeix a 136.344,10 € ".
QUART.- ÒRGAN COMPETENT
L'article 8.1.K) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, determina que correspon al Ple:
“k) Aprovar l’exercici de la iniciativa econòmica, la insularització d’activitats en règim de monopoli i la forma de gestió del servei corresponent, així com la creació d’ens públics de caràcter institucional i de societats mercantils.”
I també, i pel que fa a l'assumpte de l'elecció de la forma de gestió del servei en relació amb la promoció de la moda artesana Adlib, de conformitat amb l'article 33.2 ñ, en relació amb l'article 47.2 k de la LRBRL, és competència del Ple del Consell Insular l'adopció d'acords en matèria d'aprovació de la forma concreta de gestió del servei corresponent, en el present expedient de forma directa i pel que fa a les actuacions promocionals, mitjançant l’empresa pública FECOEV.
Aquesta és la decisió que va adoptar el Ple del Consell Insular en el seu acord de 16 d'abril de 2018, punt primer. Això no obstant, una vegada adoptat el referit acord, també es va acordar en el seu tercer punt la delegació en el Consell Executiu de la inclusió/supressió de determinades actuacions a executar.
Per tot l’anteriorment dit, de conformitat amb l’article 8.1.k) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, article 94.3.g) i k) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, article 85.2.A) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, article 160.c) i 285.1 del Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital, article 58.2 del Reglament Orgànic del Consell Insular (BOIB núm. 136, de 18-09-2010, correcció d’errors en BOIB núm. 148, de 14-10-2010 i modificació en BOIB número 48, de 16-04-2016)i article 15 dels Estatuts de la mercantil FECOEV, i vist que la decisió de realitzar les aquestes noves actuacions és exclusivament política, s'informa favorablement i es proposa a la Consellera Executiva del Departament d'Interior, Comerç, Indústria i Relacions institucionals l'elevació al Consell Executiu del següent
ACORD
PRIMER.- INCLOURE dins de les actuacions a executar per FECOEV SAU en matèria d'organització i participació en esdeveniments d'artesania i de moda artesana Adlib, les actuacions següents:
- Gravació a Eivissa d'un programa de "Maestros de la Costura", que s’emet a TVE, dedicat a la moda Adlib. Per a aquesta actuacions es cercaran patrocinadors, havent-se de valorar actualment tota l’activitat, no obstant del cost final d'aquesta actuació es descomptaran els patrocinis que s'hagin obtingut.
- Desfilada Adlib a Dènia.
- Participació de Natural Adlib a la jornada sobre moda sostenible del IV Congrés Nacional d'Enginyers Agrònoms, organitzat per la Universitat de Córdoba.
- Presència d’Adlib a la fira internacional de turisme de Madrid (Fitur), prevista el més de gener de l'any 2019, així com l’organització d’una festa en el marc de l’esmentada fira.
SEGON.- TRANSFERIR a FECOEV la quantitat de 136.344,10 Euros per a la retribució de les actuacions i serveis referits al punt anterior, tot realitzant les modificacions pressupostàries que resultin escaients.
TERCER.- COMUNICAR el present acord a la mercantil FECOEV, la qual haurà de justificar les activitats realitzades amb la presentació dels comptes anuals juntament amb un informe d'auditoria justificant l'adequació de les referides actuacions als fons percebuts
QUART.- PUBLICAR el present acord al BOIB, sense perjudici de la seva entrada en vigor a partir de la seva comunicació a la mercantil FECOEV SAU".
Per tot l’anteriorment dit, de conformitat amb l'acord de Ple de 16 d'abril de 2018, l’article 8.1.k) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, article 94.3.g) i k) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i 285.1 del Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital, article 58.2 del Reglament Orgànic del Consell Insular (BOIB núm. 136, de 18-09-2010, correcció d’errors en BOIB núm. 148, de 14-10-2010 i modificació en BOIB número 48, de 16-04-2016) i article 15 dels Estatuts de la mercantil FECOEV, s'eleva al Consell Executiu l'adopció del següent:
ACORD
PRIMER.- INCLOURE dins de les actuacions a executar per FECOEV SAU en matèria d'organització i participació en esdeveniments d'artesania i de moda artesana Adlib, les actuacions següents:
- Gravació a Eivissa d'un programa de "Maestros de la Costura", que s’emet a TVE, dedicat a la moda Adlib. Per a aquesta actuacions es cercaran patrocinadors, havent-se de valorar actualment tota l’activitat, no obstant del cost final d'aquesta actuació es descomptaran els patrocinis que s'hagin obtingut.
- Desfilada Adlib a Dènia.
- Participació de Natural Adlib a la jornada sobre moda sostenible del IV Congrés Nacional d'Enginyers Agrònoms, organitzat per la Universitat de Córdoba.
- Presència d’Adlib a la fira internacional de turisme de Madrid (Fitur), prevista el més de gener de l'any 2019, així com l’organització d’una festa en el marc de l’esmentada fira.
SEGON.- TRANSFERIR a FECOEV la quantitat de 136.344,10 Euros per a la retribució de les actuacions i serveis referits al punt anterior, tot realitzant les modificacions pressupostàries que resultin escaients.
TERCER.- COMUNICAR el present acord a la mercantil FECOEV, la qual haurà de justificar les activitats realitzades amb la presentació dels comptes anuals juntament amb un informe d'auditoria justificant l'adequació de les referides actuacions als fons percebuts
QUART.- PUBLICAR el present acord al BOIB, sense perjudici de la seva entrada en vigor a partir de la seva comunicació a la mercantil FECOEV SAU.
Eivissa, 26 d’octubre de 2018
El secretari tècnic d’Economia, Hisenda, Indústria i Comerç,
Sergio Sora Pascual