Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 11422
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis destinades a compensar el transport d'aviram per sacrificar a escorxadors de fora de Mallorca, 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El tancament de l'únic escorxador d’aviram existent a l'illa de Mallorca obliga els ramaders a transportar els animals produïts a les seves explotacions a escorxadors de fora de l'illa. Per això, s’ha estimat convenient establir una línia d’ajudes per compensar el transport d'aquests animals a les altres illes fins que s'autoritzi un nou escorxador per sacrificar aquests animals a Mallorca.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, als efectes de considerar-les exemptes de l’obligació de notificació que estableix l’article 108, apartat 3, del Tractat. Aquest Reglament estableix a l’article 1.2 que si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l’àmbit d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013, aquest Reglament s’aplicarà a les ajudes concedides a aquests darrers sectors o activitats a condició que l’Estat membre garanteixi que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides.

Atès que les actuacions subvencionables afecten la fase de producció i la fase de transformació dels productes agrícoles, i per aplicació de l’article esmentat, cal aplicar a aquesta línia d’ajudes les limitacions que preveu el Reglament (UE) núm. 1408/2013, relatiu a les ajudes del sector agrícola.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es publicà l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que en el seu article 1.2 j) assenyala que han de ser objecte d’ajudes, entre d’altres activitats, la sanitat i producció ramaderes.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l’1 de gener de 2006.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s‘acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes de minimis, corresponents al 2018, destinades a compensar el transport d'aviram produït a Mallorca per sacrificar a escorxadors d'altres illes, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és l’illa de Mallorca.

3. Aquestes ajudes es concediran d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres mil euros (3.000,00 €), a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA de l’any 2018, amb possibilitat d’ampliar-ne els crèdits assignats.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució els titulars de les explotacions ramaderes d'aviram de l'illa de Mallorca que transportin el seus animals per sacrificar a escorxadors d'altres illes, sempre que reuneixin els següents requisits:

a) Ser titular d’una explotació de bestiar d'aviram inscrita en el Registre d’explotacions ramaderes (REGA).

b) Complir la legislació veterinària aplicable, particularment el Reial decret 328/2003, de 14 de març, pel qual s’estableix i es regula el pla sanitari avícola.

2. La comprovació de la inscripció al REGA es farà d’ofici, excepte en cas de manifestació en contra del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s’han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. L’agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i  57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

4. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, hauran de complir tots els requisits prevists a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals establerts en el punt 1 anterior s’hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.

6. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s’efectuarà de la manera prevista a l’apartat 6 de l’article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

7. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

L’acreditació del compliment d’aquest requisit es farà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l’article 22 del Reial Decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura  i Pesca, per a la comprovació d’ofici del compliment del requisit esmentat, i en aquest cas no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueix l'actuació subvencionable el transport d'aviram produït a Mallorca fins a l'escorxador d'una altra illa i el transport de les corresponents canals des de l’escorxador fins a Mallorca.

2. Únicament seran subvencionables les despeses de transport d'anada i de tornada entre l'explotació i l'escorxador, fetes des de l'1 de gener de 2018 fins a la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

3. En qualsevol cas, no podrà ser subvencionat l’impost del valor afegit (IVA).

4. Seran aplicables les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. L’import de l’ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables, amb el límit previst al punt 2 següent. 

2. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d’ajudes de minimis no podrà excedir els  15.000,00 euros per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds finalitza el 30 de desembre de 2018 i començarà a comptar des del dia següent de la publicació de l’extracte d’aquesta Resolució en el BOIB.

2. Els interessats que compleixin els requisits específics establerts en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, que hauran d’anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, del Consell Insular de Mallorca o a qualsevol dels registres que preveu l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licitud han d’adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.

b) Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

c) Guia d’origen i sanitat pecuària  (guia).

d) Relació dels justificants imputats, la qual s’ha d’ajustar al model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al FOGAIBA. Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que, en el citat annex, s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.

e) Documentació justificativa de les despeses realitzades.

La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades o dels documents de valor probatori equivalent en el trànsit jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa en els quals s’expliciti clarament el concepte de la factura, que reuneixin els requisits i les formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i justificants de pagament.

La factura ha de detallar de manera clara i explícita la part que correspon a despeses de transport d’aviram.

f) En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més s’ha d’aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del DNI i/o del NIF de les persones associades i del NIF de l’agrupació, si se’n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d’aportar, a més, fotocòpia compulsada del DNI del representant, així com el document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d’execució que assumeix cadascun d’ells, així com el número de compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d’ells.

- Nomenament d’un representant o apoderat únic de l’agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què s’hi faci constar el compromís de no dissoldre l’agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l’article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

No s’admetran pagaments en efectiu superiors a 2.500,00 euros en els termes prevists a l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per la intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

3. No serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI del beneficiari o del representant o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà d’aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions a què es refereixen les obligacions tributàries o a la Seguretat Social anteriors, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.

4. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada, es requerirà al sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s’entendrà com a desistida la petició i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.

5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que sigui necessari no reuneix els requisits assenyalats s’ha de requerir l’interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, esmentada i la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció de beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris es realitzarà mitjançant el procediment de selecció individual de beneficiaris i, en aquest cas, les sol·licituds es podran resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi finalitzat el termini per presentar sol·licituds de subvenció, amb tota la documentació requerida i d’acord amb aquesta convocatòria.

2. Si s’esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds, s’haurà de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s’haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca sobre la base de l’informe previ de la unitat gestora d’aquest Servei que emetrà un informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per dictar i per notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l’ajuda.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l’ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s’hagi dictat la resolució de concessió, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat feta i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l’ajuda.

Onzè

Compatibilitats

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; així com els preceptes que siguin aplicables prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa de vigent aplicació.

Tretzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 31 d’octubre de 2018

El president del FOGAIBA,

Vicenç Vidal Matas