Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 11405
Reconeixement de l’existència d’un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural i la seva relació causal directa amb els perjudicis soferts en el sector primari de Menorca, i inici de les actuacions per pal·liar-los

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que la Sra. Presidenta del Consell Insular de Menorca mitjançant Decret de Presidència núm. 2018/851, de 2 de novembre de 2018, ha resolt el següent:

“1. El dia 28 d’octubre de 2018 es va produir un episodi de cap de fibló a diferents municipis de l’illa de Menorca.

Aquest fenomen ha provocat danys de gran consideració en general i, en el cas del sector primari, pèrdues en els cultius agrícoles, irreversibles en el cas d’arbres fruiters i danys en infraestructures com edificacions agrícoles, magatzems, marges, tancaments, camins i altres actius agraris.

2. Els serveis tècnics d’agricultura del Consell Insular de Menorca han fet un seguiment agronòmic de camp durant els dies posteriors als fets ocorreguts, arran del qual han constatat els danys ocasionats en els cultius i en les infraestructures agrícoles de la zona.

3. D’acord amb l’avaluació de les diferents zones agrícoles que han realitzat els serveis tècnics, s’han constatat danys de considerable importància en els municipis afectats per la trajectòria del cap de fibló.

4. D’acord amb les avaluacions de danys efectuades, s’ha observat una pèrdua superior al 30% de la producció anual de la zona, per la qual cosa s’estima que estam davant un fenomen climatològic advers assimilable a un desastre natural.

5. L’article 25 del Reglament d’execució (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, per poder articular possibles mesures de foment destinades a compensar els danys ocasionats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, s’exigeix que es reconegui oficialment que el succés constitueix un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural i que hi ha una relació causal directa entre aquest i el perjudici sofert.

6. L’article 70.12 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears reconeix que els consells insulars tenen competències pròpies en matèria d’agricultura, ramaderia i pesca.

Així mateix, s’ha de tenir en compte que, anteriorment, la Llei 8/1999, de 12 d'abril (BOIB núm. 88, de 18 de juliol), ja havia atribuït als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera les competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania.

7. D’altra banda, els decrets de Presidència núm. 120/2017 i 123/2017, de 7 de juliol, fixen les atribucions i l’estructura orgànica bàsica dels departaments que conformen el Consell Insular de Menorca, establint-se que en els supòsits d’absència, malaltia o altre impediment dels consellers executius, el conseller executiu corresponent serà suplert per la presidència del Consell Insular de Menorca.

Per tot l’exposat anteriorment, com a presidenta del Consell Insular de Menorca I d’acord amb l’establert a l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars;

RESOLC:

PRIMER. Reconèixer que els danys provocats pel cap de fibló en l’àmbit agrari de Menorca el dia 28 d’octubre de 2018 a l’illa, constitueixen un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, d’acord amb el que disposa l’article 2.16 del Reglament d’execució (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

SEGON. Reconèixer, a l’efecte de poder articular possibles mesures de foment, la relació causal directa entre el cap de fibló i els perjudicis soferts en el sector primari en l’àmbit de l’illa de Menorca.

TERCER. Establir que s’elabori un cens d’afectats amb l’objecte d’arribar a un coneixement exacte dels danys soferts i de coordinar i d’impulsar, si pertoca, les ajudes i les compensacions econòmiques de què els damnificats poden ser creditors.

Els cens d’afectats s’ha d’elaborar a partir de les declaracions que presentin els damnificats, d’acord amb el model de l’annex I que figura a la pàgina web del Consell Insular de Menorca, adreçades al Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del CIM. Les declaracions s’han de presentar, correctament emplenades, en el registre del Consell Insular de Menorca o en qualsevol dels llocs que preveuen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas que s’estableixin mesures compensatòries per pal·liar els danys soferts pel fenomen climatològic declarat en aquesta resolució, per acollir-s’hi és indispensable haver presentat la declaració de danys que preveu aquest apartat, dins el termini fixat a aquest efecte.

QUART. Establir que el termini per presentar les declaracions esmentades al punt anterior és des de l’endemà de la publicació d’aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 19 de novembre de 2018.

CINQUÈ. Publicar la present resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

SISÈ. Que de la present resolució se’n doni compte al Ple en la primera sessió que tengui lloc.”

Maó, 2 de novembre e 2018

El Secretari en funcions

Octavi Pons Castejón