Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 11388
Resolució de la directora general de Personal Docent de 29 d’octubre de 2018 per la qual s’aproven les bases generals del procediment de selecció de personal funcionari interí docent per cobrir vacants i substitucions a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears
L’article 10 del Text refós de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, defineix els funcionaris interins com a personal al servei de les administracions públiques que, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals perquè desenvolupin funcions pròpies de funcionaris de carrera, quan, entre d’altres circumstàncies, existeixen places vacants que no poden ser cobertes per funcionaris de carrera o quan cal substituir els titulars de les places de manera transitòria. Així mateix, estableix que la selecció de funcionaris interins s’ha de dur a terme mitjançant procediments àgils que han de respectar els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
L’article 15 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es refereix al caràcter temporal del nomenament legal dels funcionaris interins, i la disposició addicional tretzena d’aquesta Llei regula la selecció, el nomenament i el cessament del personal funcionari interí docent.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de la Qualitat Educativa, regula en el capítol II del Títol III el professorat dels diferents ensenyaments així com els requisits de titulació necessaris per poder exercir-los.
L’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, preveu la possibilitat d’establir l’obligació de relacionar-se amb l’Administració per mitjans electrònics en relació a determinats procediments i col·lectius; a més, determina l’obligació dels empleats públics de relacionar-se amb l’Administració per als tràmits i actuacions que realitzin amb ella per raó de la seva condició d’empleat públic.
El Decret 115/2001, de 14 de setembre, modificat pel Decret 169/2003, regula l’exigència del coneixement de les llengües oficials al personal docent. Regulació que es concreta a l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari i s’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’excepció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana. (BOIB núm. 38, de 27 de març).
L’article 101 de la LOE estableix que el primer curs d’exercici de la docència a centres públics s’ha de desenvolupar sota la tutoria de professors experimentats.
L’article 24 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, disposa que les funcionàries víctimes de violència de gènere tenen, entre d’altres, el dret a la mobilitat geogràfica de centre de feina, sempre que aquesta situació s’acrediti en els termes prevists en l’article 23 d’aquesta Llei.
El dia 7 de febrer de 2018, la Conselleria d’Educació i Universitat i els representants de les organitzacions sindicals Alternativa Docent, FE-CCOO i del sector d’ensenyament de FeSP-UGT Illes Balears signaren “L’acord de mesures d’estabilitat per als funcionaris interins docents”. Aquestes organitzacions sindicals, juntament amb el sindicat Unió Obrera Balear, havien donat suport prèviament, en la reunió de la Mesa Sectorial d’Educació celebrada el dia 31 de gener de 2018, a les mesures d’estabilitat previstes en l’Acord.
L’àmbit d’aplicació temporal de les bases generals aprovades per la directora general de Personal Docent d’11 de març de 2016 (BOIB núm. 35, de 17 de març de 2016) finalitza el curs 2018-2019, amb la qual cosa és necessari dictar unes noves bases que, tenint en compte l’experiència en la gestió de les borses dels darrers anys, la facilitin.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d’Educació i Universitat, entre d’altres competències, l’ordenació i la gestió del personal docent.
Finalment, mitjançant la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 29 d’octubre de 2015 de delegació de determinades competències en matèria de gestió de personal en la directora general de Personal Docent (BOIB núm.163, de 5 de novembre), es delega en la directora general de Personal Docent, entre d’altres competències administratives en matèria de gestió de personal docent, la facultat de convocar i resoldre els procediments de selecció i aprovar-ne les bases, així com les facultats de nomenar i cessar el personal docent de caràcter interí i d’establir el procediment de tutorització.
Per tot això, prèvia negociació amb les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial d’Educació i amb l’acord de la Mesa, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les bases generals del procediment de selecció de personal funcionari interí docent per cobrir vacants i substitucions en centres públics d’ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears, que s’adjunten com a annex d’aquesta Resolució.
Segon
Establir que la participació en els processos que es derivin d’aquesta Resolució s’han de dur a terme telemàticament i que, en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals, de participació obligatòria en els termes que estableix l’annex d’aquesta Resolució, i en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions, de participació voluntària, les places s’han d’assignar de forma automàtica.
Tercer
Disposar que les diferents aplicacions informàtiques necessàries per participar en els processos que es derivin d’aquesta Resolució s’han de trobar a l’abast dels participants en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <dgpdocen.caib.es>.
Quarta
Publicar aquesta Resolució i el seu annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general de Personal Docent en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 29 d’octubre de 2018
La directora general de Personal Docent
Rafaela Sánchez Benítez
ANNEX
BASES GENERALS
I. DISPOSICIONS GENERALS
Primera
Àmbit d’aplicació
El contingut d’aquesta Resolució serà d’aplicació a partir del curs 2019-2020 a totes les persones que participin en les convocatòries per crear borses d’aspirants a funcionaris interins docents que es publiquin.
Segona
Procediments de selecció
El personal funcionari interí docent s’ha de seleccionar mitjançant algun dels procediments de selecció següents:
a) Procediment ordinari: anualment podrà aprovar-se una convocatòria pública per formar una borsa d’aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions de centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears.
b) Procediment específic i extraordinari: quan per a alguna o algunes especialitats o funcions i/o illes no s’hagi pogut seleccionar cap aspirant mitjançant el procediment ordinari, o bé s’hagi exhaurit la borsa d’aspirants corresponent o sigui previsible que s’exhaureixi, es pot aprovar una convocatòria pública per completar la borsa existent d’aspirants a funcionaris interins docents per a aquestes especialitats o funcions concretes i/o illes.
Tercera
Consulta de dades
Els aspirants a funcionaris interins docents amb accés al Portal del personal poden consultar el seu expedient a la web <http://portaldelpersonal.caib.es>, en la qual hi figuren les dades personals, les titulacions, el nivell de coneixement de llengua catalana, la nota mitjana de l’expedient acadèmic acreditat, les activitats de formació registrades, l’experiència docent reconeguda i els nomenaments.
II. PROCEDIMENT ORDINARI
Quarta
Procediment ordinari
1. El procediment ordinari de selecció de personal funcionari interí docent consisteix a crear una borsa d’aspirants per cobrir vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions i illes, provinents d’una convocatòria pública.
2. L’ordre a la borsa dels aspirants admesos determinarà l’ordre en l’elecció i en l’adjudicació de places, amb les especificitats que preveu la base desena.
Cinquena
Obligació de participar-hi
1. Tots els aspirants a cobrir una plaça com a funcionaris interins docents han de participar en la convocatòria que es publiqui a tal efecte, tant si es tracta d’aspirants que ja han format part de la borsa d’interinitats durant el curs escolar anterior com si es tracta de nous aspirants.
2. Si un aspirant no participa en la convocatòria no quedarà inclòs a la borsa corresponent, independentment de si figurava com a admès a la borsa d’interinitats durant el curs escolar anterior.
Sisena
Constitució de la borsa
Es constituirà una única borsa de treball per a totes les especialitats i funcions dels següents cossos docents: 0597 Cos de mestres, 0590 Cos de professors d’ensenyament secundari, 0591 Cos de professors tècnics de formació professional, 0592 Cos de professors d’escoles oficials d’idiomes, 0594 Cos de professors de música i arts escèniques, 0595 Cos de professors d’arts plàstiques i disseny, 0596 Cos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny.
Setena
Criteris generals d’ordenació a la borsa
1. Els aspirants a funcionaris interins admesos a la borsa figuraran ordenats segons els mèrits que determini la corresponent convocatòria i d’acord amb els criteris següents:
- En primer lloc s’han d’ordenar, segons la puntuació que resulti d’aplicar el barem que prevegi la convocatòria, els aspirants que es considerin tutoritzats, segons allò que preveu la base dinovena.
- En segon lloc, la resta d’aspirants ordenats segons la puntuació que resulti d’aplicar el barem que prevegi la convocatòria.
- En tercer lloc, els aspirants exclosos pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana, d’acord amb el que estableix el Decret 115/2001 de 14 de setembre, i l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018, s’han d’ordenar segons el nivell més alt de coneixement de català que hagin acreditat.
Vuitena
Normes generals per al procés d’adjudicació de destinacions provisionals
1. Una vegada creada la borsa d’aspirants a funcionaris interins docents per a un curs escolar, s’ha de convocar el procés d’adjudicació de destinacions provisionals per a aquell curs mitjançant una resolució de la directora general de Personal Docent que ha d’aprovar les instruccions que el regiran.
La Resolució esmentada pot establir requisits específics per als aspirants a l’efecte de cobrir determinades places.
2. Estan obligats a participar en aquest procés, a més dels col·lectius que indiqui la resolució que el convoqui, tots els aspirants a funcionaris interins docents que figurin com a admesos i en situació de disponibles a la borsa del curs corresponent, excepte que s’hi especifiqui una altra cosa.
3. Les places s’han d’adjudicar amb respecte estricte a l’ordre que tenen a la borsa els aspirants admesos, amb les especificitats que preveu la base desena.
4. Els aspirants a funcionaris interins docents a qui en aquest procés se’ls hi hagi adjudicat una plaça han de ser nomenats amb efectes des de l’1 de setembre del curs corresponent.
Una vegada nomenats, la presa de possessió i la incorporació a la plaça adjudicada s’han de produir el primer dia hàbil de setembre.
Si la presa de possessió i la incorporació efectiva no es produeixen el dia assenyalat i no hi ha cap causa que ho justifiqui, l’adjudicació i el nomenament quedaran sense efectes i s’exclourà l’aspirant de la borsa.
Novena
Normes generals per al procés d’adjudicació de substitucions
1. Els aspirants que no hagin obtingut una plaça en el procés d’adjudicació esmentat en la base vuitena restaran a la borsa en situació de disponibles per cobrir substitucions i vacants sobrevingudes.
2. La directora general de Personal Docent ha de dictar la resolució mitjançant la qual s’han d’aprovar les instruccions que han de regir el procés d’adjudicació de substitucions per al curs corresponent. Aquest procés ha de ser àgil a fi d’aconseguir, sempre que sigui possible, cobrir immediatament les places per donar continuïtat al servei públic educatiu i a l’atenció als alumnes.
3. La resolució susdita ha de preveure el procediment a seguir davant la necessitat urgent de cobrir una plaça. Aquesta plaça s’ha d’oferir, en la forma establerta en la resolució que aprovi les instruccions d’aquest procés, als aspirants disponibles de la borsa, d’acord amb l’ordre en què hi figuren, amb les especificitats que preveu la base desena.
4. S’estableix un doble procediment d’oferiment i d’adjudicació de places
4.1. Procediment ordinari
El procediment ordinari d’adjudicació de substitucions i vacants sobrevingudes es farà setmanalment de formà telemàtica i l’adjudicació de les places és automàtica. Els aspirants admesos disponibles poden participar en aquest procediment voluntàriament.
4.2. Procediment extraordinari
S’ha d’aplicar aquest procediment quan quedin places sense cobrir en el procediment ordinari, o en els casos en què es justifiqui una necessitat urgent de cobrir una plaça per evitar un perjudici greu en la prestació dels serveis educatius essencials, o en el supòsit que la persona a la qual s’ha adjudicat la plaça en el procediment ordinari renunciï a la plaça.
Els aspirants disponibles estan obligats a acceptar la plaça que la Direcció General de Personal Docent els ofereixi en aquest procediment. En el cas que l’aspirant no accepti la plaça oferta sense que existeixi una causa de renúncia justificada, serà objecte d’exclusió de la borsa.
4.3. Les adjudicacions de places pel procediment ordinari i extraordinari s’han de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.
5. L’adjudicació de la plaça oferta determina el nomenament amb efectes des del dia en què es produeixi la presa de possessió efectiva i la incorporació a la plaça adjudicada.
La presa de possessió i la incorporació s’han de produir en la data que indiqui la Direcció General de Personal Docent, que ha de ser posterior a la data de l’adjudicació. En el cas que la data d’incorporació indicada estigui dins els tres dies lectius posteriors a la data de l’adjudicació i l’aspirant resideixi a una altra illa, la presa de possessió i la incorporació s’ha de produir entre la data indicada d’incorporació i fins als altres tres dies lectius posteriors a la data d’adjudicació.
Si la presa de possessió i la incorporació a la plaça adjudicada no es produeixen en els terminis esmentats i no hi ha cap causa que ho justifiqui, el nomenament quedarà sense efectes i s’exclourà l’aspirant de la borsa.
Desena
Criteris de preferència en les adjudicacions
Tindran preferència sobre la resta d’aspirants en l’adjudicació de places en els processos d’adjudicació de substitucions els aspirants admesos a la borsa que no hagin obtingut una plaça en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals, sempre que acompleixin alguns dels requisits següents:
a. Tenir 55 anys complerts amb almenys 10 anys de servei com a funcionari docent a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears en el moment en què s’ofereixi la plaça objecte de substitució.
b. Tenir menys de 55 anys amb almenys 10 anys de servei com a funcionari docent a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears en el moment en què s’ofereixi la plaça objecte de substitució.
L’ordre de preferència en l’adjudicació de places vindrà donat, en primer lloc pels aspirants de l’apartat a i a continuació pels aspirants de l’apartat b, i en cada apartat per l’ordre amb el qual figurin a la borsa d’interins.
No s’aplicarà aquesta preferència si l’aspirant a funcionari interí ha estat sancionat alguna vegada, mitjançant una resolució ferma en via administrativa, per la comissió d’una falta disciplinària greu o molt greu.
Onzena
Violència de gènere i discapacitat greu
1. L’Administració ha d’adoptar les mesures necessàries en el cas que la plaça oferta o adjudicada a un aspirant víctima de violència de gènere sigui incompatible amb la seva situació a fi de fer efectius la protecció de la víctima o el dret a l’assistència social integral.
2. Així mateix, ha de garantir que les persones amb una discapacitat qualificada com a greu d’acord amb el que estableix el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat, ocupin llocs de feina adaptats a la seva situació, sempre que la seva discapacitat comporti dificultats de mobilitat i sigui compatible amb l’exercici de les tasques docents.
3. Ambdues circumstàncies han de ser acreditades documentalment.
Dotzena
No disponibilitat, renúncia justificada i reserva de la plaça oferta o adjudicada
1. Els aspirants disponibles poden situar-se com a no disponibles, sense necessitat d’al·legar cap causa justificada, excepte que se’ls hagi adjudicat una plaça en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals, que hagin participat en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o que se’ls hagi ofert una plaça en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
Les convocatòries determinaran la forma en què els aspirants han d’exercir aquesta possibilitat.
2. Els aspirants disponibles poden renunciar de forma justificada a la plaça que la Direcció General de Personal Docent els hagi adjudicat de forma definitiva en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o a la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions quan concorri alguna de les circumstàncies següents:
2.1. Estar en període d’embaràs, de maternitat o de paternitat, d’adopció o d’acolliment permanent o preadoptiu, incloent-hi el període en què seria procedent concedir a un funcionari una excedència per tenir cura dels fills per qualsevol dels supòsits anteriors.
2.2. Patir una malaltia o una incapacitat temporal que impedeixin exercir la tasca docent.
2.3. Al·legar una causa sobrevinguda de força major o circumstàncies excepcionals sobrevingudes, que seran apreciades per la Direcció General de Personal Docent i de les quals s’informarà a la Mesa Sectorial d’Educació.
3. L’escrit de renúncia, juntament amb la documentació acreditativa pertinent, s’ha de presentar, en tot cas, dins els terminis següents:
- En el termini de tres dies hàbils des de que s’adjudiqui la plaça o des de que es doni la causa al·legada per renunciar a la plaça adjudicada en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o, en situacions sobrevingudes, fins al 31 d’agost.
- En el termini d’un dia hàbil comptadors des de l’endemà del dia en què s’adjudiqui la plaça en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions, o en què s’ofereixi la plaça en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
4. Si l’aspirant al·lega alguna de les circumstàncies previstes en els punts 2.1 i 2.2 d’aquesta base, podrà optar, en el seu escrit de renúncia, perquè se li reservi la plaça adjudicada en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
En aquest cas, la plaça s’ha d’oferir en el procés d’adjudicació de substitucions corresponent. L’aspirant al qual se li adjudiqui la plaça hi romandrà mentre no s’incorpori la persona que la té reservada.
La plaça es reservarà fins el primer dia lectiu inclòs, del darrer trimestre escolar, excepte que l’aspirant estigui en període d’embaràs, de maternitat o de paternitat, d’adopció o d’acolliment permanent o preadoptiu que es reservarà fins a la finalització de les circumstàncies que van donar lloc a la reserva de plaça.
5. La renúncia justificada es podrà realitzar un màxim de dues vegades durant el curs escolar i sempre que els motius al·legats siguin per causes distintes.
6. Els aspirants que es situïn voluntàriament com a no disponible es mantindran en aquesta situació per al trimestre escolar en curs. Quan aquests aspirants vulguin passar a la situació de disponibles a la borsa ho han de sol·licitar, en la forma que determini la convocatòria, a la Direcció General de Personal Docent, amb una antelació mínima de deu dies hàbils respecte de l’acabament del trimestre escolar en qüestió. Si l’aspirant no ho comunica amb aquesta antelació, l’opció de ser no disponible s’ha d’entendre feta per al trimestre escolar següent, i així successivament.
Les convocatòries determinaran, a aquest efecte, les dates en que s’inicien i finalitzen els trimestres escolars.
7. Els aspirants que hagin renunciat de forma justificada a la plaça per alguna de les circumstàncies previstes en els punts 12.2.1, 12.2.2 i 12.2.3 i vulguin incorporar-se a la plaça reservada o passar a la situació de disponibles a la borsa, segons correspongui, ho han de sol·licitar, en el termini de deu dies hàbils des del moment en què aquestes deixin de donar-se, de la manera següent:
a. En cas que se’ls hagi reservat la plaça, l’aspirant ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Personal Docent que ha finalitzat la causa que va donar lloc a la reserva, la qual cosa determinarà la incorporació de l’aspirant a la plaça reservada en la data que li indiqui l’Administració excepte que, dins aquest termini de deu dies hàbils presenti una nova renuncia justificada per una causa diferent a la inicial.
b. En altre cas, l’aspirant ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Personal Docent que ha finalitzat la causa que va donar lloc a la renúncia, la qual cosa determinarà que continuarà com a no disponible per al trimestre en curs, sense perjudici que es situï voluntàriament com a disponible per al trimestre següent.
8. Si un funcionari interí amb nomenament fins a 31 d’agost es troba en aquesta data gaudint del permís de dona gestant o d’un permís per maternitat, paternitat, adopció o acolliment permanent o preadoptiu, i se li adjudica una plaça vacant amb efectes d’1 de setembre del mateix any, podrà acceptar el nomenament a la plaça adjudicada i ajornar la presa de possessió fins la finalització del permís. Aquest temps se li computarà a efecte de serveis prestats i d’experiència docent.
Els aspirants a funcionaris interins docents als quals se’ls hi adjudiqui una plaça i es trobin en el període en què seria procedent concedir a un funcionari els permisos de dona gestant o els de maternitat, de paternitat, d’adopció o d’acolliment permanent o preadoptiu, podrà acceptar el nomenament a la plaça adjudicada i ajornar la presa de possessió fins la finalització del període corresponent. Aquest temps se’ls computarà a efectes de serveis prestats i d’experiència docent.
El que disposen els paràgrafs anteriors també s’ha d’aplicar als aspirants a funcionaris interins docents als quals se’ls hi adjudiqui una plaça i es trobin gaudint de la prestació per risc durant l’embaràs o lactància natural.
Per poder optar a l’ajornament de la presa de possessió, el funcionari interí o l’aspirant ho ha de sol·licitar per escrit, juntament amb la documentació acreditativa de trobar-se en algun dels supòsits habilitants en els terminis establerts en l’apartat 3 d’aquesta base.
Tretzena
Conseqüències de les renúncies
1. Els aspirants que renunciïn a una plaça de forma justificada es mantindran a la borsa en situació de no disponibles i conservaran la puntuació i l’ordre en aquesta.
2. Els aspirants que renunciïn de forma injustificada a la plaça que la Direcció General de Personal Docent els hagi adjudicat en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o a la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions seran objecte d’exclusió de la borsa.
Catorzena
Exclusió de la borsa
1. Seran exclosos de la borsa els aspirants que es trobin en algun dels supòsits següents:
a) Quan s’hagi acreditat que s’ha falsejat la documentació presentada amb la sol·licitud de participació en la convocatòria d’interinitats o amb la sol·licitud de renúncia justificada a la plaça adjudicada o oferta.
b) Quan no s’hagi pres possessió de la plaça o no s’incorporin efectivament al lloc de feina en els terminis establerts en les bases vuitena i novena i no hi hagi una causa justificada.
c) Quan s’hagi renunciat injustificadament a la plaça adjudicada en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o a la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
d) Quan s’hagi rebutjat de forma injustificada la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
e) Quan s’hagi renunciat a la plaça una vegada n’hagi pres possessió. No obstant això, també es podrà renunciar a la plaça si s’acredita la concurrència d’una causa sobrevinguda de força major o circumstàncies excepcionals sobrevingudes, que seran apreciades per la Direcció General de Personal Docent i de les quals s’informarà a la Mesa Sectorial d’Educació.
f) Quan s’hagi estat declarat no apte dues vegades consecutives en el procés de tutorització.
g) Quan s’hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma en via administrativa, per la comissió d’una falta disciplinària.
h) Quan s’hagi estat objecte d’una avaluació del Servei de Prevenció de Riscos Laborals que declari la no aptitud del funcionari interí per a la funció docent.
2. Els exclosos per alguna de les causes previstes en les lletres a), b), c), d), e) i f) anteriors tampoc no podran formar part de la borsa d’aspirants per al curs següent.
Pel que fa a la causa prevista en la lletra g), l’exclusió es produirà:
a. En el cas de faltes lleus, excepte les que hagin estat sancionades amb una amonestació, en la borsa del curs següent a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
b. En el cas de faltes greus, en la borsa dels dos cursos següents a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
c. En el cas de faltes molt greus, en la borsa dels quatre cursos següents a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
L’exclusió també s’ha de produir en la borsa del curs escolar en què hagi adquirit fermesa la resolució sancionadora, en el cas que durant el curs esmentat es produeixi el cessament del funcionari interí.
Pel que fa a la causa prevista en la lletra h), es deixaran sense efectes el nomenament i l’adjudicació de la plaça. L’exclusió de la borsa serà definitiva si la no aptitud té caràcter definitiu i no podrà formar part de cap borsa futura. Si la no aptitud té caràcter temporal, l’aspirant serà inclòs a la borsa i/o podrà participar en borses futures en el moment en què acrediti ser apte per a la funció docent.
Quinzena
Situació dels aspirants a la borsa
1. Els aspirants que formen part de la borsa poden estar en situació de disponibles o de no disponibles a l’efecte d’adjudicar-los o d’oferir-los una plaça.
2. Només s’adjudicaran i oferiran places als aspirants en situació de disponibles.
3. Estan en situació de no disponibles:
a) Els integrants de la borsa que prestin serveis com a funcionaris interins docents o com a personal laboral docent amb contracte indefinit, temporal o de durada determinada subscrit amb la Conselleria d’Educació i Universitat.
b) Els aspirants que hagin manifestat la seva voluntat de situar-se com a no disponible.
c) Els aspirants que hagin renunciat de forma justificada a la plaça que la Direcció General de Personal Docent els hagi adjudicat en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment ordinari d’adjudicació de substitucions o a la plaça oferta en el procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions.
d) Els aspirants exclosos pel fet de no haver acreditat la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l’article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.
e) Els aspirants admesos que no participin en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals.
4. Els aspirants en situació de no disponibles passen a la situació de disponibles i tornen a ocupar a la borsa l’ordre que els pertoca als efectes d’oferir-los i adjudicar-los places en els casos següents:
a) Quan cessin com a funcionaris interins, en el cas de substitucions, i en el cas del personal laboral docent quan s'extingeixi, per qualsevol causa, el contracte de treball o quan el treballador es situï en excedència voluntària, excepte per cura de familiar.
b) Quan hagin renunciat a la plaça adjudicada o oferta de forma justificada i hagin sol·licitat passar a la situació de disponibles.
c) Quan s’hagin situat voluntàriament com a no disponibles i sol·licitin passar a la situació de disponibles a la borsa.
d) Quan els aspirants exclosos pel fet de no haver acreditat, en la forma que estableixin les convocatòries, un coneixement adequat de llengua catalana d’acord amb el que estableix el Decret 115/2001, i l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març del 2018 o la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l’article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006 esmenin la causa d’exclusió en els terminis que estableixin les convocatòries.
e) Quan els aspirants obligats a participar en el procés d’adjudicació de destinacions provisionals no hi hagin participat i sol·licitin passar a la situació de disponible. En aquest cas només es podrà participar a partir del primer procediment ordinari d’adjudicació de substitucions que s’adjudiqui en el mes gener.
En els casos establerts en els apartats a) i d), l’Administració situarà d’ofici a l’aspirant com a disponible.
5. Els aspirants exclosos pel fet de no acreditar un coneixement adequat de llengua catalana d’acord amb el que estableix el Decret 115/2001 i l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 estan en situació de disponibles únicament per al procediment extraordinari d’adjudicació de substitucions i vacants sobrevingudes.
A aquests aspirants només se’ls pot adjudicar una plaça per necessitat d’atenció als alumnes i en el cas excepcional que quedin places sense cobrir per manca d’aspirants que posseeixin tots els requisits exigits.
III. PROCEDIMENT ESPECÍFIC I EXTRAORDINARI
Setzena
Procediment específic i extraordinari
1. El procediment específic i extraordinari de selecció de personal funcionari interí docent permet completar la borsa formada segons el procediment ordinari mitjançant una convocatòria pública amb la finalitat de cobrir places d’alguna o algunes especialitats o funcions i/o illes quan no s’hagi pogut seleccionar cap aspirant mitjançant el procediment ordinari, o bé quan s’hagi exhaurit la borsa d’aspirants formada o sigui previsible que s’exhaureixi.
2. Només poden participar-hi nous aspirants, tal com els defineixi la convocatòria corresponent.
3. Les convocatòries poden establir requisits específics per als aspirants a fi de cobrir determinades places.
4. Els aspirants s’han d’ordenar d’acord amb els mèrits prevists en la convocatòria ordinària i acreditats en la forma establerta en la convocatòria esmentada. L’ordre a la borsa dels aspirants admesos determinarà l’ordre a l’hora d’oferir i adjudicar les places, amb les especificitats que preveu la base desena.
5. L’oferta i l’adjudicació de places, el nomenament i la presa de possessió es regeixen pel que disposen els apartats 3 i 4 de la base novena.
6. La renúncia a la plaça oferta, així com les conseqüències que se’n deriven, es regeixen pel que determinen les bases dotzena i tretzena.
7. L’exclusió de la borsa es regeix pel que disposa la base catorzena.
8. La situació dels aspirants a la borsa com a disponibles i no disponibles es regeix pel que estableix la base quinzena.
IV. DISPOSICIONS COMUNES A AMBDÓS PROCEDIMENTS
Dissetena
Mèrits
1. Les convocatòries dels procediments de selecció de funcionaris interins docents han d’establir el barem de valoració de mèrits i han de determinar els documents acreditatius de cada un dels mèrits al·legats.
2. Les convocatòries han de preveure que la puntuació dels mèrits per l’experiència docent prèvia ha de ser equilibrada respecte de la puntuació total derivada de l’aplicació del barem.
Divuitena
Nomenaments i cessaments
1. Els nomenaments i cessaments del personal funcionari interí estaran a l’abast de la persona interessada al Portal del personal a efecte de notificació.
2. En el cas que s’adjudiqui una plaça amb més d’una especialitat, el nomenament només recollirà el centre principal així com l’especialitat o funció principal, i no els altres centres ni les altres especialitats o funcions que se li encomanin, tant a l’efecte de valoració de mèrits com a l’efecte de compliment de requisits per a l’accés a les especialitats o funcions.
Dinovena
Tutorització
1. D’acord amb el que disposa l’article 101 de la Llei orgànica d’educació, el primer curs d’exercici de la docència a centres públics s’ha de desenvolupar sota la tutoria de docents experimentats.
2. El procés de tutorització, propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, consisteix a dur a terme activitats d’inserció al lloc de feina mitjançant l’exercici de la funció docent tutelada.
3. Es consideren tutoritzats els aspirants següents
a. Aquells que hagin estat declarats aptes en el procés de tutorització.
b. Aquells que hagin format part de la llista d’admesos a la borsa en el curs 2013-2014 i hagin acreditat, entre l’1 de setembre de 2008 i el 30 de maig de 2014, al menys trenta dies de servei com a personal docent a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat.
c. Aquells que hagin acreditat almenys trenta dies de servei com a personal docent a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat durant els cursos 2014-2015 i 2015-2016 sempre que no hagin estat sancionats mitjançant un procediment disciplinari per haver comès una falta greu o molt greu durant els cursos escolars esmentats.
4. El procés de tutorització es determinarà i desenvoluparà en els termes que disposi la resolució de la directora general de Personal Docent que es dicti a aquest efecte.
Vintena
Publicitat de les actuacions
Tant la Resolució com aquest annex, així com totes les actuacions que se’n derivin, es poden consultar a la pàgina web <http://dgpdocen.caib.es>.