Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'INNOVACIÓ EMPRESARIAL DE LES ILLES BALEARS

Núm. 11291
Resolució del president de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) de 30 d'octubre de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria per a la concessió d'ajuts per al disseny de plans de transformació digital per a l'any 2018 destinats a la indústria balear, en el marc d'Idigital, estratègia de digitalització industrial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), a través de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, desenvolupa l’estratègia per impulsar la digitalització a la indústria balear. Aquesta iniciativa té un triple objectiu: incrementar el valor afegit industrial i l’ocupació qualificada en el sector; desenvolupar palanques competitives diferencials per afavorir la indústria balear i impulsar les seves exportacions; i, a més, afavorir un model propi per a la indústria del futur i desenvolupar l’oferta local de solucions digitals.

La Direcció General de Política Industrial ha elaborat el Pla Estratègic Industrial 2018-2025 que vol potenciar el desenvolupament de l’activitat industrial i augmentar els paràmetres de productivitat, competitivitat i qualitat.

El Pla Estratègic Industrial 2018-2025 és un instrument fonamental per assolir els objectius de diversificació i millora del model productiu, que orienten les polítiques de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. El Pla té set línies d’acció:

1. Acceleració tecnològica, modernització i innovació

2. Finançament i millora de l’entorn institucional

3. Formació en capital humà i ocupació de qualitat

4. Internacionalització d’empreses industrials

5. Foment dels clústers industrials

6. Sòl industrial, logística i recursos energètics

7. Vigilància, seguiment i anàlisi

Dintre de l’eix d’acceleració tecnològica, modernització i innovació, hi ha l’actuació “Impuls a la Indústria 4.0”, dintre de la qual es crearà un projecte d’assessorament especialitzat a empreses industrials per a la seva transformació cap a la Indústria 4.0, que contribueixi a impulsar la digitalització de la indústria balear i dotar a les empreses d’estratègia, iniciatives i accions que les ajudin en aquesta transformació. Per això, es crea el programa “idigital, estratègia de digitalització industrial”. Dins d’aquesta estratègia hi ha un programa denominat “Digitalitza la teva indústria”, destinat a ajudar la indústria balear en el procés de transformació digital. Aquest programa és l’ajut que es regula en aquesta Convocatòria i que tindrà diferents actuacions:

- Diagnosi digital: anàlisi de l’estat de digitalització de l’empresa a través d’una eina en línia.

- Consultoria especialitzada: acompanyament i assessorament digital a través de consultors especialitzats (habilitadors digitals) en la matèria de transformació digital.

-Tallers demostratius de la tecnologia: es desenvoluparan tallers demostratius amb habilitadors digitals.

Aquesta Convocatòria pretén establir les característiques comunes que han de tenir les diferents empreses industrials de les Illes Balears que participin en el programa d’ajuts Digitalitza la teva Indústria”.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2017, Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

2. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d’indústria de les Illes Balears.

4. L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d’abril de 2008).

5. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ( BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

6. L’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost de 2008 pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció de categories), sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

7. El Pla director de la indústria de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern en la sessió del 26 de gener del 2018.

Per tot això, d’acord amb allò que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent:

Resolució

1. Aprovar la Convocatòria per a la concessió d’ajuts per al disseny i la implementació de plans de transformació digital en el marc del programa “Digitalitza la teva indústria” per a l’any 2018 destinats a les microempreses, petites i mitjanes empreses industrials de les Illes Balears.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del conseller de Treball, Comerç i  Indústria, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenció administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. 

   

Palma, 30 d’octubre de 2018

El president de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI),

Iago Negueruela Vázquez

 

Convocatòria

1. Objecte

1.1. Aprovar la Convocatòria d’ajuts per al disseny de plans de transformació digital en el marc del programa “Digitalitza la teva indústria”, per a l’any 2018, destinat a les empreses industrials de les Illes Balears.  

1.2. La finalitat d’aquesta Convocatòria és impulsar la transformació digital de la indústria balear en funció dels diferents perfils de digitalització de les empreses i els seus respectius graus de maduresa de transformació digital, a través del disseny i l’elaboració de:

- Plans estratègics de digitalització

- Plans estratègics d’integració digital

- Plans estratègics de digitalització avançada

1.3. Els plans estratègics de digitalització estan dirigits a empreses en les fases inicials de la seva transformació digital, és a dir, empreses que encara no han començat un procés de digitalització en profunditat en alguna de les seves àrees de negoci. Consisteix en un pla detallat que identifica i diagnostica les distintes àrees i processos de l’empresa prioritaris per a la seva digitalització, així com les capacitats actuals i potencials de l’empresa i una proposta concreta de digitalització. 

1.4. Els plans d’integració digital estan dirigits a empreses amb un cert grau de digitalització ja assolit, per tant, que compten amb tecnologies i capacitats digitals. En aquest cas, el pla ha d’establir com arribar a digitalitzar progressivament totes les àrees de rellevància estratègica de l’empresa i  aconseguir interconnectar-les al màxim entre elles, tant des del punt de vista tecnològic i com de gestió, de forma que s’aprofitin els avantatges que això proporciona des de diversos punts de vista, com l’aprofitament transversal de la informació amb diferents orígens, la reducció de costos de transacció entre processos o les economies d’escala, entre d’altres.

1.5. Els plans estratègics de digitalització avançada  estan dirigits a empreses amb un ampli recorregut i alt grau de maduresa digital. En aquest cas, el pla ajudarà l’empresa a decidir com continuar el seu recorregut de digitalització, adaptant-se a un entorn cada vegada més competitiu i canviant. L’abast d’aquest grup de plans no es limitarà a la pròpia empresa, sinó que tindrà en compte també com establir possibles connexions en l’àmbit digital al seu voltant. Així, el pla tindrà en compte prioritàriament les possibles interaccions digitals amb clients i proveïdors de l’organització, però també d’altres, com ara agents clau en l’ecosistema digital, per exemple emprenedors que desenvolupen tecnologies digitals d’interès actual o potencial per a empreses beneficiàries.

1.6. En tots els casos, la versió final dels respectius plans haurà d’incloure, com a mínim, una anàlisi justificada de les oportunitats, fortaleses i febleses de cada empresa, en concret des de les distintes perspectives que siguin d’aplicació, més enllà de la tecnològica, com per exemple la de les persones i la cultura organitzativa. Com a conseqüència d’aquesta anàlisi en profunditat i del coneixement que haurà adquirit l’habilitador de cada empresa concreta, aquest incorporarà al pla un full de ruta coherent que descriurà i justificarà les accions de digitalització proposades. S’hauran d’analitzar en detall i incloure els recursos tecnològics, humans i econòmics, necessaris per tal de dur a efecte el full de ruta proposat, així com el seu desplegament temporal i pressupostari.

1.7. A l’inici del programa, es firmarà un acord de confidencialitat entre les parts implicades (IDI, habilitador digital i l’empresa), perquè durant del projecte les dades siguin tractades correctament.

2.     Accions subvencionables

2.1. A través d’aquests ajuts es vol impulsar el disseny de plans de transformació digital a les empreses industrials de les Illes Balears, amb l’objectiu final de cercar la màxima eficiència i competitivitat industrial a través de la digitalització.

2.2  L’empresa beneficiària rebrà, en el marc d’aquesta Convocatòria:

-  Serveis d’assessorament i consultoria per a la definició dels plans de transformació digital establerts en el punt 1 d’aquesta

Convocatòria. Aquests serveis seran proveïts per l’IDI a través d’empreses externes especialitzades anomenades habilitadors digitals.

- Visites a les instal·lacions de la indústria beneficiària, tant per part del personal de l’IDI com del consultor especialitzat, per poder realitzar els serveis descrits en aquest punt.

- Un taller demostratiu grupal de tecnologies concretes en funció de les necessitats detectades en l’assessorament i consultoria de les empreses. Es realitzarà com a màxim dos mesos després de la finalització de l’assessorament i consultoria.

- Un curs de formació grupal especialitzat en coneixements de tecnologies 4.0 concretes, en funció de les necessitats detectades en l’assessorament i consultoria de les empreses. Es realitzarà com a màxim en un termini de 3 mesos després de la finalització de l’assessorament i consultoria.

3. Beneficiaris, requisits i obligacions

3.1. Poden ser beneficiàries les empreses industrials, ja siguin persones físiques o jurídiques, que duguin a terme la seva activitat a les Illes Balears. El caràcter industrial vindrà determinat pel desenvolupament d’algun dels epígrafs de l’impost d’activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3 i 4 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i els serveis complementaris establerts en l’annex 2 d’aquesta Convocatòria.

3.2. Les empreses beneficiàries hauran de complir els següents requisits per poder tenir la condició de beneficiaris:

- Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social, obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Desenvolupar una activitat industrial, recollides en el punt 3.1. d’aquesta Convocatòria.

- Tenir el centre de treball a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- No podran obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que concorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que sigui aplicable.

- El beneficiari, per a l’obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableixen aquesta Convocatòria.

- Només es podrà concedir una subvenció per beneficiari.

3.3. Els beneficiaris d’aquesta Convocatòria no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts del programa Indústria Connectada 4.0 del Ministeri de Indústria, Comerç i Turisme del Govern d’Espanya en matèria d’assessorament en plans de transformació digital.

3.4. En queden excloses:

- Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d’aquests ens sigui majoritària.

- Les associacions, centres tecnològics, clústers.

- Les persones físiques o jurídiques que tinguin la condició d’habilitadors digitals pel programa “Digitalitza la teva indústria” no poden ser al mateix temps beneficiaris d’aquest ajut.

3.5. Els beneficiaris tenen la obligació de:

- Haver realitzat una autodiagnosi de la situació de la digitalització de l’empresa a través de l’eina creada per l’IDI, ubicada  http://www.idi.es/index.php/ca/idigital-cat/diagnosi-de-maduresa-digital i, obtenir el corresponent informe de la situació de digitalització de l’empresa.

- Posar a disposició els mitjans necessaris per a la correcta realització de l’assessorament especialitzat, especialment, una persona de contacte que gestioni el programa dintre de l’empresa.

-  Comunicar a l’IDI qualsevol alteració o incidència que afecti a les condicions sota les quals s’ha concedit la subvenció.

-  Complir amb les obligacions incloses en aquesta Convocatòria.

3.6. L’import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta Convocatòria no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals i internacionals, superi el 75% del cost de l’activitat que hagi de desenvolupar l’empresa beneficiària.

Així mateix, als beneficiaris d’aquesta Convocatòria se’ls ha d’aplicar la norma de les ajudes de mínimis, que determinen que l’import total de les ajudes de mínimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000€ durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

4. Quantia de les ajudes

4.1. L’ajut serà del 90% del cost subvencionable. És a dir, se subvencionaran les hores de consultoria especialitzada per realitzar un pla de transformació digital.

4.2. El nombre d’hores subvencionades vindrà determinat per la dimensió de l’empresa, concretament, pel criteri de nombre de treballadors contractats (fixos i fixos discontinus) amb la següent distribució:

a) Si l’empresa té entre 1 i 25 treballadors, obtindrà en total 60h de consultoria especialitzada, 30 hores presencials i 30 hores en línia per a la realització del pla amb un cost de 4.500€. L’IDI lliurarà un 90% del cost i l’empresa, el 10% restant (450 euros).

b) Si l’empresa té entre 26 i 50 treballadors, obtindrà en total 120h de consultoria especialitzada, 60 hores presencials i 60 hores en línia per a la realització del pla amb un cost de 9.000€. L’IDI lliurarà un 90% del cost i l’empresa, el 10% restant (900 euros).

c) Si l’empresa té entre 51 i 100 treballadors, obtindrà en total 180h de consultoria especialitzada, 90 hores presencials i 90 hores en línia per a la realització del pla amb un cost de 13.500€. L’IDI lliurarà un 90% del cost i l’empresa, el 10% restant (1.350 euros).

d) Si l’empresa té entre 101 i 250 treballadors, obtindrà en total 240h de consultoria especialitzada, 120 hores presencials i 120 hores en línia per a la realització del pla amb un cost de 18.000€. L’IDI lliurarà un 90% del cost i l’empresa, el 10% restant (1.800 euros).

e) Si l’empresa té més de 250 treballadors, obtindrà en total 300h de consultoria especialitzada, 150 hores presencials i 150 hores en línia per a la realització del pla amb un cost de 22.500€. L’IDI lliurarà un 90% del cost i l’empresa, el 10% restant (2.250 euros).

5. Partida pressupostària

5.1. L’import destinat a aquesta Convocatòria és de 336.150€ amb càrrec als pressuposts de l’IDI,  per a un màxim de 37 beneficiaris, com es recull en la següent taula:

Núm. de treballadors contractats

Hores de consultoria especialitzada  

Núm. de beneficiaris amb IAE 2 al 4 (activitat industrial)

Núm. de beneficiaris amb IAE especificats a l’annex2 (servi indústria)

Ajut de l'IDI (90% del cost subvencionable)

Entre 1 i 25

60h

10

2

48.600,00

Entre 26 i 50

120h

10

2

97.200,00

Entre 51 i 100

180h

5

1

72.900,00

Entre 101 i 250

240h

5

1

97.200,00

Més de 250

300h

1

0

20.250,00

5.2. La distribució dels 37 beneficiaris és orientativa, ja que en els supòsits de sobrant o falta de sol·licituds en funció de la dimensió de l’empresa es podran redistribuir pressupostàriament sense augmentar el total econòmic. 

5.3. En el supòsit d’esgotament del pressupost total, podran ampliar-se sense necessitat d’una nova Convocatòria, condicionada a la disponibilitat pressupostària de l’IDI.

6.  Grup mixt de treball per a l’homologació dels habilitadors digitals

L’IDI ha signat un conveni de col·laboració amb GSBIT i Turistec on aquests prestaran ajuda en el procés d’homologació dels habilitadors digitals per poder realitzar l’assessorament i consultoria especialitzada en matèria de transformació digital a la indústria balear pel programa “Digitalitza la teva indústria”. L’IDI podrà demanar de forma consultiva assessorament als col·laboradors per analitzar la feina tècnica dels habilitadors digitals. S’hi inclouen, com a annex III d’aquesta Convocatòria, els requisits, puntuació i presentació de sol·licituds per homologar als habilitadors digitals, regulat també en el Conveni.

7.  Metodologia del programa i duració dels serveis

7.1. Es finançarà el 90% del cost, i el 10% restant l’assumirà l’empresa beneficiària de l’ajut, tal i com estableix l’article 4 d’aquesta Convocatòria.

7.2. El tipus d’ajuts als beneficiaris vindrà determinat pel nombre de persones contractades, segons la informació establerta en l’article 4 d’aquesta Convocatòria. Per determinar el nombre de persones contractades pel beneficiari, es tindrà en compte la plantilla fixa i fixa discontínua de l’any en curs.

7.3. L’IDI durà a terme l’homologació de l’habilitador digital a través del grup mixt de treball amb GSBIT i Turistec de l’article 6 d’aquesta Convocatòria. Per això, tant GSBIT o Turistec hauran de designar una persona interlocutora amb l’IDI, la qual no podrà participar com a habilitador digital i haurà de firmar una declaració de conflicte d’interès i un acord de confidencialitat amb l’IDI.

7.4. El beneficiari podrà triar fins a 5 habilitadors digitals homologats per l’IDI, establint un ordre (l’1 per al primer i el 5 per al darrer de la tria). Posteriorment, es designaran els habilitadors en funció de dos criteris: primer, en funció de l’ordre d’expedient del beneficiari, que anirà per ordre d’entrada, i després en funció de l’ordre amb el qual hagi triat l’habilitador. Si finalment, dels 5 habilitadors que hagi triat l’empresa no se’n pot assignar cap pels criteris d’entrada, s’assignarà el següent disponible de la llista, amb consens dels beneficiaris. 

7.5. Es realitzarà una primera reunió entre l’IDI, l’habilitador digital i el beneficiari per especificar el tipus de pla a desenvolupar i la ruta de treball i reunions a seguir. Aquesta decisió es prendrà en base a l’informe de l’eina d’autodiagnosi, l’entrevista i el consens amb l’empresa. Aquesta entrevista es realitzarà al gener del 2019. D’aquesta reunió, sorgirà una ruta de treball consensuada entre les tres parts, ruta de treball que servirà per a la justificació regulada a l’article15.

7.6. El 50% de les hores de consultoria es realitzaran físicament a les instal·lacions de les empreses beneficiàries, i la resta d’hores del consultor (habilitador digital) es destinarà a l’elaboració i revisió del pla establert a desenvolupar.

7.7. L’IDI supervisarà en tot moment el servei prestat per l’habilitador digital i les obligacions de l’empresa, de tal manera que podrà assistir a reunions entre l’habilitador i l’empresa, i realitzar reunions individuals entre els agents implicats per garantir el servei prestat.

7.8.  El període d’execució de la part d’assessorament i consultoria especialitzada serà:

- Per a les 60 hores de consultoria especialitzada: un període màxim de 2 mesos, des de la primera quinzena de febrer fins al 30 de març del 2019.

- Per a les 120 hores de consultoria especialitzada: un període màxim de 4 mesos, des de la primera quinzena de febrer fins al 31 de maig del 2019.

- Per a les 180 hores de consultoria especialitzada: un període màxim de 6 mesos, des de la primera quinzena de febrer fins al 31 de juliol del 2019.

- Per a les 240 i 300 hores de consultoria especialitzada: un període màxim de 8 mesos, des de la primera quinzena de febrer fins al 30 de setembre 2019.

7.9. Una vegada acabat el període d’assessorament i consultoria especialitzada per part de l’habilitador digital, el beneficiari obtindrà:

- Un pla de transformació digital regulat a l’article 1 de la Convocatòria.

- Un taller demostratiu grupal de les tecnologies potencials a aplicar, com a màxim dos mesos després del lliurament del pla de transformació digital.

- Una formació adaptada grupal en matèria d’indústria 4.0, com a màxim tres mesos després del lliurament del pla de transformació digital.

8. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és des de l’endemà de la publicació de la Convocatòria al BOIB fins al dia 7 de desembre de 2018.

9. Presentació de sol·licituds

9.1. Les sol·licituds s’han de presentar en el registre de l’IDI, o en els registres i les oficines que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015. Els models de sol·licitud i de declaració responsable estaran disponibles a la web de l’IDI (www.idi.es) i a la web d’indústria (http://industriaib.idi.es/index.php/ca/)

9.2. En cas de presentar la sol·licitud en qualsevol lloc que permet la llei i que no sigui el registre general de l’IDI, s’ha d’enviar per correu electrònic el justificant de presentació de la sol·licitud i un resum de la documentació a: financament@idi.es

9.3. Juntament amb la sol·licitud, s’ha de presentar la documentació que s’indica a continuació:

a. Informe que genera l’eina online de autodiagnosi digital: http://www.idi.es/index.php/ca/idigital-cat/diagnosi-de-maduresa-digital

b.  Certificat d’alta de l’IAE, emès en els últims 6 mesos, o en el cas de persones físiques, model 036 o 037.

c. Si és autònom:

- Una còpia del document nacional d’identitat i de la persona autoritzada, si escau, i el seu poder corresponent.

- Una còpia de documentació acreditativa de l’alta en autònoms.

d. Si són persones jurídiques:

- Còpia de l’escriptura de constitució de l’entitat degudament inscrita en el registre corresponent, amb les modificacions necessàries, si escau, per a l’acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signatari, en cas que aquest no figuri acreditat en l’escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent, en el qual s’especifiquin, en els supòsits en què sigui procedent, la data de constitució, l’objecte, el capital i la seu social, la composició del consell d’administració o junta directiva, els apoderats i els socis que disposin de més d’un 10% de les participacions.

- Còpia del número d’identificació fiscal de la societat.

- Còpia del document nacional d’identitat del representat de la societat o persona autoritzada.

e. Una memòria tècnica de l’empresa, que especifiqui aspectes com l’activitat industrial que desenvolupa, el centre de treball on es du a terme l’activitat, i les necessitats i oportunitats de millora que vol desenvolupar a nivell digital dintre de l’empresa.

f. Certificat d’estar al corrent amb la Seguretat Social, emès en els últims 6 mesos des de la presentació de la sol·licitud.

g. Certificat d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de l’Agència Tributària de de les Illes Balears, emès en els últims 6 mesos des de la presentació de la sol·licitud.

h. El TC2 del mes anterior a la publicació d’aquesta Convocatòria.

i. Una declaració responsable de la persona titular de l’empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:

1r. Que no es troba en cap de les circumstàncies de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que estarà inclosa en la sol·licitud.

2n. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, que estarà inclosa en la sol·licitud.

3r. Declaració dels ajuts o subvencions sol·licitats o concedits per alguna entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb el procés de digitalització de l’empresa.

4t. Que compleix les exigències establertes per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altre que sigui d’aplicació, en el cas de les empreses industrials (IAE del 2 al 4).

5è. Declaració responsable de compliment amb la normativa de mínimis, que determina que l’import total de les ajudes de mínimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000€ durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

6è Declaració responsable de no haver rebut les ajudes o subvencions d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, que aïlladament o en concurrència, nacionals i internacionals, superi el 75% del cost de l’activitat que hagi de desenvolupar l’empresa beneficiària

9.4. L’IDI pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.

9.5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en la Convocatòria, s’ha de requerir la persona interessada, una sola vegada, perquè esmeni les deficiències dins un termini de 10 dies, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de dictar els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

10.  Procediments de concessió

10.1. Per a la concessió de les ajudes que estableix aquesta Convocatòria s’aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds en el registre de l’IDI, o en els registres i les oficines que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015. És, per tant, d’aplicació allò establert a l’article 7.3 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.

10.2. Amb el mateix criteri de rigorós ordre d’entrada, els beneficiaris podran triar fins a 5 habilitadors digitals, amb un ordre (l’1 al primer i el 5 al darrer de la seva tria), tal i com estableix l’article 8.3 d’aquesta Convocatòria.

10.3. Les sol·licitud d’ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la Convocatòria, i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

11. Òrgans competents per instruir i resoldre el procediment de concessió

11.1. L’òrgan competent per resoldre és el president de l’IDI o la persona en la qual delegui, que serà el director general de Política Industrial.  

11.2. L’òrgan competent per instruir el procediment i per resoldre’l és el director o general de Política Industrial o la persona en la qual delegui, que serà la directora gerent de l’IDI.

11.3. La Comissió Avaluadora és l’encarregada de la valoració de les sol·licituds presentades, així com s’estableix a l’article 12 d’aquesta Convocatòria.

11.4.  L’IDI resoldrà tots els expedient abans de dia 31 de desembre de 2018.

12.   Procediment de valoració

12.1. La Comissió Avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President o presidenta: el director general de Política Industrial.

- Secretari o secretària: la cap de Servei de Finançament i Competitivitat de l’IDI.

- Vocals:

-  La gerent de l’IDI.

-  Dos representants de l’IDI.

Per tant, la Comissió Avaluadora estarà formada per: 

a) Presidència:

- Titular: Manel Porras Romero, director general de Política Industrial

-  Suplent: Núria Hinojosa Abenza, directora gerent de l’IDI

b) Secretaria: 

- Titular: Vanessa Rosselló Garí, cap de Finançament i Competitivitat de l’IDI

-  Suplent: Núria Hinojosa Abenza, directora gerent de l’IDI

c) Respecte a la gerent de l’IDI:

 - Titular: Núria Hinojosa Abenza, directora gerent de l’IDI.

-  Suplent: Catalina Alcover Busquets, cap d’Administració de l’IDI

d) Respecte a una vocal de l’IDI:  

 - Titular: Pilar Jordi Amorós,  tècnica de l’IDI

- Suplent: Alejandra Gelabert de la Rosa, tècnica de l’IDI

e) Respecte a una altra vocal de  l’IDI:  

 - Titular: Beatriz Pino Roca,  cap de Servei d’Internacionalizació

- Suplent: Marta Riutord Vanrell, tècnica de l’IDI

En cas d’absència del president o la secretària, actuarà com a suplent la directora gerent de l’IDI.

La Comissió Avaluadora s’ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s’ha de fer constar en l’acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució a l’òrgan competent.

12.2. La Comissió Avaluadora és competent per:

- Interpretar i avaluar les qüestions i dubtes que puguin sorgir en l’aplicació d’aquesta Convocatòria.

- Examinar i valorar les sol·licituds presentades, i elaborar un informe en el qual es concretaran el resultats de la valoració.

- Proposar l’assignació del consultor al beneficiari.

- Demanar de forma consultiva ajuda als col·laboradors del grup mixt de feina per a l’homologació dels habilitadors, així com s’estableix a l’article 6 d’aquesta Convocatòria.

13.  Notificacions i comunicacions

Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d’esmena i aportació de documentació, o altres que afecten a la sol·licitud d’aquesta Convocatòria s’efectuaran per via telemàtica a l’adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.

14.  Pagament

14.1. L’IDI farà efectiu el pagament directament al beneficiari, en un termini  màxim d’un mes des de la proposta de resolució, en concepte de bestreta. Una vegada hagi finalitzat l’assessorament especialitzat, l’habilitador digital, amb un període màxim d’un mes, haurà de lliurar al beneficiari el pla de transformació digital establert a l’article 7 d’aquesta Convocatòria.

14.2. Un cop el beneficiari ha cobrat la quantitat de l’ajuda de l’IDI, haurà de pagar de forma mensual a l’habilitador digital per les feines realitzades, prèvia presentació d’una factura al beneficiari en la qual es detallaran les hores de consultoria i assessorament realitzades del mes en curs. Una vegada rebuda la factura, el beneficiari té com a màxim un mes des de la data de la factura per realitzar el pagament a l’habilitador digital.  El no compliment del pagament en termini a l’habilitador digital és objecte de reintegrament.

14.3. L’acceptació expressa de la recepció de l’assessorament implica l’obligatorietat per part de l’empresa beneficiària de la realització del pagament que consisteix en un 10% del cost total de l’assessorament. Aquest pagament es realitzarà com a màxim 1 mes després de l’acabament del citat assessorament, sempre i quan el servei s’hagi efectuat correctament i en base a aquesta Convocatòria.

14.4. Si el beneficiari demana un canvi d’habilitador digital, haurà pagarà les hores de consultoria realitzades. L’IDI li assignarà un nou consultor i descomptarà les hores ja consumides pel primer habilitador digital. La sol·licitud del canvi s’ha de comunicar a l’IDI.

15.  Justificació

El beneficiari haurà de justificar l’ajut rebut, com a màxim dos mesos des de l’acabament de l’assessorament i de la consultoria (dades regulades a l’article 7.8 d’aquesta Convocatòria), i haurà de lliurar al registre de l’IDI la següent documentació:

- El full de treball signat per les tres parts durant la primera reunió.

-  El pla de transformació digital.

- Les factures mensuals de l’habilitador digital.

- Els pagaments mensuals a l’habilitador en el termini establert a l’article 14 d’aquesta Convocatòria.

- Els fulls signats del control de consultoria física a les instal·lacions del beneficiari en base al model que facilitarà l’IDI als participants. 

16.  Reintegrament de l’ajut

16.1. En el cas que per algun motiu el servei d’assessorament i consultoria quedés interromput abans de la seva finalització, l’IDI estudiarà la possibilitat, prèvia justificació per part del beneficiari, d’efectuar un reintegrament de l’ajut al proveïdor pel valor de l’assessorament no rebut.

16.2. Si en el moment de la finalització del servei i assessorament especialitzat, l’empresa beneficiària incompleix alguna de les seves obligacions descrites en l’article 3.5 d’aquesta Convocatòria, i previ reintegrament de l’ajut, el beneficiari haurà de pagar a l’IDI l’import dels serveis rebuts que constitueix el cost equivalent de l’ajut.

16.3. Si el beneficiari no realitza la justificació corresponent en el termini i en el contingut establert a l’article 15, es realitzarà un reintegrament per la part no justificada, i quedarà obligat a pagar el 10% del cost subvencionable a l’habilitador digital en el termini establert a l’article 13.

  

ANNEX I

Conceptes

- Digitalització: adopció d’eines, tecnologies i/o tècniques que permetin a l’empresa avançar en diverses àrees del seu procés de transformació digital amb l‘objectiu immediat de millorar-ne l’eficiència i la competitivitat.

- Transformació digital: canvi estratègic i cultural profund que ha de dur a terme una empresa per tal d’adaptar-se a un nou entorn econòmic i productiu. Part d’aquest canvi consisteix en la revisió dels processos productius i de gestió, en la definició de qui han de ser els clients de l’empresa i com s’han d’entendre (canals, processos, etc.) i en l’adopció de tecnologies digitals; però va molt mes enllà i inclou, entre d’altres, canvis en la manera de gestionar les persones de l’organització i el lideratge.

- Pla estratègic de digitalització: dirigit a empreses en les fases inicials de la transformació digital. Consisteix en un pla detallat que identifiqui i diagnostiqui les àrees i els processos de l’empresa prioritaris per a la seva digitalització, les accions a dur a terme, així com els recursos necessaris i el seu desplegament temporal i pressupostari.

- Pla estratègic d'integració digital: dirigit a empreses amb un cert grau de digitalització ja assolit. El pla d’integració estableix com arribar a digitalitzar totes les àrees de l’empresa i connectar-les entre elles, tant des del punt de vista tecnològic com de gestió, de manera que actuïn coordinadament en el procés de transformació digital de tota l’organització en el seu conjunt

- Pla estratègic de digitalització avançada: per a empreses amb un grau de maduresa digital ja avançat. Aquest pla estableix com continuar avançant en aquest procés no només dins la pròpia organització, sinó en connexió amb els seus grups d’interès (per exemple clients i proveïdors) i els seus respectius processos i tecnologies digitals, així com també amb agents clau en l’ecosistema digital de l’empresa, com per exemple emprenedors que desenvolupen tecnologies digitals d’interès per a l’empresa.

- Indústria 4.0: es coneix com la quarta revolució industrial, i es refereix a una sèrie de tecnologies i metodologies destinades a organitzar els mitjans de producció, fent-los capaces d'una major adaptabilitat a les necessitats i als processos de producció, així com a una assignació més eficaç dels recursos, gràcies a la integració i posterior anàlisi de les dades.

- Habilitador digital: són els consultors i el conjunt de tecnologies que fan possible la indústria 4.0. Aquestes  tecnologies permeten la hibridació entre el món físic i el digital.

  

ANNEX II

Llistat d’epígrafs de l’IAE relacionats

- 843. Serveis tècnic (enginyeria, arquitectura, urbanisme, ...)

          8431. Serveis tècnics d’enginyeria

          8432. Serveis tècnics d’arquitectura

          8433. Serveis tècnics prospeccions i geologia

          8434. Serveis tècnics de topografia

          8435. Serveis tècnics de delineació

          8436. Inspecció tècnica de vehicles

          8439. Altres serveis tècnics NCOP

- 844. Serveis de publicitat, relacions públiques i similars

- 845. Explotació electrònica per compte de tercers

- 846. Empreses d’estudis de mercat

- 961. Producció i serveis relacionats amb la mateixa pel·lícula cinematogràfica ( inclosa vídeo)

          9611. Producció pel·lícules cinematogràfiques

          9612. Doblatge, muntatge de pel·lícules

          9613. Decoracions escèniques pel·lícules

- 962. Distribució de pel·lícules cinematogràfiques

          9621. Distribució i venda de pel·lícules

          9622. Distribució i venda major de pel·lícules

- 963. Exhibició de pel·lícules cinematogràfiques i vídeos

          9631. Exhibició de pel·lícules de cine i vídeo

          9632. Distribució i venda major de pel·lícules

          9633. Exhibició pel·lícules sense establiment

          9634. Exhibició pel·lícules establiment distint

- 964. Serveis de radiodifusió, televisió i serveis d’enllaç i transmissió de senyals de televisió

          9641. Servei radiodifusió

          9642.  Serveis de televisió

          9643.  Server transmissió i enllaç senyals TV

- 9651 Espectacles en sales i locals

   

Annex III

Habilitadors digitals: presentació de les sol·licituds, requisits, documentació a aportar, puntuació a atorgar i procediment d’assignació de consultors

1. Els habilitadors digitals han de presentar tota la documentació per correu electrònic a financament@idi.es

2. El termini per presentar les sol·licituds és des de l’endemà de la publicació de la Convocatòria al BOIB fins al dia 21 de desembre de 2018.

3. Podran ser habilitadors digitals tant persones físiques com persones jurídiques. Si es presenta una persona jurídica, aquesta podrà presentar com a màxim 3 habilitadors digitals (treballadors propis). Tots ells, tant persones físiques com persones jurídiques, han de complir el requisits establerts en el punt posterior.

4. Els habilitadors digitals han de complir amb els següents requisits:

Els requisits mínims que han de tenir els habilitadors digitals són:

- Situació econòmica i financera: els habilitadors digitals han de tenir una situació econòmica i financera sanejada. Han d’acreditar que en els darrers tres anys han facturat un mínim de 30.000€ en projectes de transformació digital. 

-  Experiència tècnica o professional: els habilitadors han d’acreditar el compliment dels aspectes següents:

a. Experiència mínima de dos anys d’assessorament a empreses industrials amb matèria d’estratègia empresarial. En funció dels anys d’experiència, els habilitadors es repartiran en dues borses de treball: una borsa junior, per a aquells que duguin entre 2-5 anys d’experiència en assessorament a empreses industrials, i aquells que duguin més de 5 anys estaran a una borsa sènior.  Els anys d’experiència es comptaran des de l’inici d’activitat i per anys complets de feina.

b. Experiència en els darreres cinc anys, com a mínim 5 treballs/projectes de transformació digital a indústries.

c. Tenir estudis o de formació professional o de formació universitària.

A més, es valorarà:

d. Participació com a ponents en taules rodones, tallers demostratius, formació en matèria de digitalització i noves tecnologies, en els darrers 5 anys.

e. Participació a projectes públics autonòmics, nacionals i/o europeus en matèria I+D+i en els darrers 5 anys.

f. Tenir seu fiscal a les Illes Balears, en els darrers 5 anys.

5. Juntament amb les sol·licituds, els habilitadors digitals han de presentar:

- Una còpia del model 036 d’inici d’activitat, tant per a persones físiques com jurídiques.

- Una memòria explicativa de les feines realitzades tant en matèria d’assessorament i consultoria  en general a empreses, en matèria de transformació digital, de participació en programes públics o europeus, i l’experiència docent o de ponent. S’ha de detallar de cada una de les feines realitzades a qui, quan i on s’han realitzat.

- Una breu memòria de l’activitat de l’empresa, seu fiscal, catàleg de serveis i/o productes i detallar en quina tecnologia 4.0 està especialitzat (solucions de màrqueting, solucions financeres, drons, solucions aplicades als recursos humans, plataformes col·laboratives, sistemes CRM, ciberseguretat, Cloud Computing, solucions de connectivitat d’immobilitat, impressió 3D, robòtica avançada, realitat virtual i realitat augmentada, solucions aplicades a les cadenes de subministraments, solucions aplicades al procés de producció, fabricació basada en làser, blockchain, Internet de les coses, cloud computing, big data i analytics, visió artificial, sensorització artificial, disseny i fabricació additiva i de comunicació per a la connectivitat de sistemes , etc.).

-  CV de l’habilitador el més detallat possible.

-  Una declaració responsable de l’habilitador o de qui el/la representa en relació amb els següents aspectes:

1r. Respecte a la situació econòmica i financera, que el sol·licitant ha facturat en els darrers tres anys un mínim de 30.000€ en matèria de transformació digital.

2n. Que, en data de la sol·licitud, duguin més de dos anys d’experiència amb assessorament empresarial a empreses amb matèria d’estratègia.

3r. Que, en data de la sol·licitud, hagin realitzat en els darreres cinc anys, com a mínim, 5 treballs de transformació digital.

4t. Que, en data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les seves obligacions tributàries amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5è. Que, en data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les seves obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i amb la Seguretat Social.

6è. Que acredita la personalitat i capacitat jurídica de l’habilitador i, si en té, del representant.

7è. En cas de persones físiques, que, en data de la sol·licitud, estan donats d’alta de la quota d’autònoms i de les seves obligacions per poder facturar i que no estiguin de baixa per malaltia.

8è. Que disposa dels estudis de formació professional i/o universitaris.

6. Assignació de puntuació als habilitadors:

Cada habilitador pot obtenir com a màxim 32 punts, distribuïts de la següent forma:

Experiència en assessorament

Fins a 2 anys

0 punts

Entre 2 i 3 anys

1 punt

Entre 3 i 4 anys

2 punts

Entre 4 i 5 anys

3 punts

Entre 5 i 8 anys

4 punts

Entre 8 i 10 anys

5 punts

Més de 10 anys

6 punts

Treballs de transformació digital realitzats en els darrers 5 anys

6 projectes

3 punts

7 projectes

5 punts

8 projectes

7 punts

9 projectes

9 punts

10 projectes

11 punts

Més de 10 projectes

15 punts

- Si té experiència demostrable en participació com a ponent en taules rodones, tallers demostratius, formació en matèria de digitalització i noves tecnologies en els darrers cinc anys: 3 punts

- Si ha participat en programes públics i europeus en matèria de transformació digital, noves tecnologies o startups/emprenedoria en els darrers cinc anys: 2 punts

- Si té  seu fiscal a les Illes Balears en els darrers 5 anys: 3 punts

- Si té formació universitària: 2 punts

- Si té formació de formació professional: 1 punt

7. Procediment d’assignació d’habilitadors a cada empresa

Una vegada homologats els habilitadors digitals segons l’annex II, es constituiran  dues borses d’habilitadors: una borsa junior i una borsa sènior.

Els integrants de les diferents borses estaran ordenats en funció de la puntuació obtinguda. Les empreses de fins a 50 treballadors, triaran fins a 5 integrants de les borses junior, i les empreses amb més de 50 treballadors podran triar fins a 5 integrants de la borsa sènior. Si el grup mixt de feina entén que alguna empresa de menys de 50 treballadors presenta alguna especificitat que recomani utilitzar un habilitador de la borsa sènior, s’indicarà així a l’empresa i se li obrirà la possibilitat d’utilitzar la borsa sènior.

Posteriorment, es designaran els habilitadors en funció de dos criteris: primer en funció de l’ordre d’entrada de cada sol·licitud dels beneficiaris a la Convocatòria,  i després en funció de l’ordre amb el qual hagin triat els habilitadors. En cas que dels 5 habilitadors que hagués triat l’empresa, no se’n pogués assignar cap perquè no estiguessin lliures, s’assignarà el següent de la llista que estigui disponible. 

La Convocatòria està destinada a 37 empreses, per tant:

- Si hi ha més de 37 habilitadors, aquests estaran en llista d’espera d’assignació.

- Si hi ha menys de 37 habilitadors, es podrà donar el cas que un mateix habilitador realitzi dues consultories a dos o tres empreses diferents, depenent del nombre total d’habilitadors i del nombre total d’empreses.