Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 11219
Departament de Mobilitat. Secció de Transports. Acord de Ple, aprovació inicial revisió d’ofici dels preceptes 10 i 11 del Reglament municipal de regulació del servei de galeres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament de 25 d’octubre de 2018 ha adoptat l'acord següent:

El servei de transport urbà de viatgers en vehicles de tracció animal amb conductor (galeres) tenen la condició de servei públic impropi, concepte que abasta aquells serveis al públic que es consideren d'interès general o públic i que es corresponen amb sectors econòmics i amb l'explotació dels mateixos per particulars. Són serveis que se subjecten a simple llicència, amb comprovació per l'Administració del compliment dels requisits legals i exercint del control de l'activitat.

Aquestes llicències es regeixen pel que disposa en el Decret de 17 de juny de 1955 pel qual s'aprova el Reglament de Serveis de les Corporacions Locals (RSCL) així com el corresponent Reglament municipal aprovat per acord plenari de dia 30 de gener de 2003 publicat al BOIB núm. 103 de 19.07.2003.

Atès l’article 7 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (Llei 4/2014) correspon a l’Ajuntament, respecte dels mitjans de transport que circulen íntegrament dins del seu terme municipal, ordenar i gestionar el transport públic i privat de viatgers; atorgar les autoritzacions de transport públic de viatgers d'àmbit municipal; així com exercir les funcions de control, inspecció, vigilància i sanció relacionades amb les mateixes.

Atès l’article 1.4 del RSCL estableix que les Corporacions Locals poden intervenir la activitat dels seus administrats en els serveis de particulars destinats al públic mitjançant l’autorització especial o privativa de bens de domini públic, per imposar la prestació d’aquells degudament y baix tarifa.

En el supòsit de les llicències de galeres el nombre d’aquestes es limitat, motiu pel qual cal estar a l’establert a l’article 13.3 del RSCL el qual estableix que no seran transmissibles les llicències quan el nombre de les atorgables fos limitat.

L’article 10 i 11 del Reglament municipal regulen el servei de galeres i estableixen el següent règim de transmissions:

Article 10: Les llicències són intransmissibles amb excepció dels següents suposats:

a) Transmissió “mortis causa”:

  • Successió testada: la llicència passarà ope legis a favor de l'hereu. Devent aquest acreditar la defunció del causant i la seva condició d'hereu.
  • Successió intestada: la llicència serà expedida a favor de qui acrediti millor dret conformi la prelació en l'ordre successori establert en el Codi Civil. L'interessat haurà d'acreditar la defunció intestada del titular i la seva condició d'hereu forçós amb millor dret (certificat d'últimes voluntats, llibre de família, prova testifical, etc.); aquesta declaració podrà ser substituïda per la presentació d'acte judicial de declaració de abintestato.

La sol·licitud de reconeixement de transmissió, juntament amb la documentació acreditativa, es presentarà en el termini d'un mes des de la data de la defunció del titular.

Durant el mes de termini per acreditar el dret a la transmissió “mortis causa” la llicència es considerarà operativa amb caràcter provisional, podent prestar servei sempre que ho realitzi conductor autoritzat.

En el supòsit que resultin varis els hereus instituïts o forçosos, aquests hauran de designar d'entre ells qui hagi d'exercir la titularitat de la llicència, al mateix temps que insten les autoritzacions de transmissió “mortis causa”, sense perjudici del dret d'usdefruit si ho hi hagués.

Aquestes autoritzacions de transmissió s'entenen sense perjudici de tercers que acreditin millor dret.

 

b) Transmissió “intervius”: només podrà autoritzar-se en els següents suposats:

- Quan el titular aconsegueixi l'edat de jubilació aplicable.

- Incapacitat permanent o incompatibilitat per a l'exercici de la seva activitat professional.

En tals suposats haurà d'acreditar tal circumstància i designar a qui desitja transmetre la titularitat de la llicència d'entre els seus familiars, entenent per tals el cònjuge, germans i altres de les seves línies directes ascendents o descendents, sempre que reuneixi les condicions per ser titular de la llicència conforme s'estableix en l'articulat del present Reglament.

- A favor de conductor adscrit a una llicència amb antiguitat mínima d'un any; sempre que el transmitent es trobi en possessió de la llicència des de, com a mínim, cinc anys. En tal suposat el cessionari no podrà, al seu torn, transmetre a l'empara d'aquesta causa, fins a transcorreguts deu anys.

- Quan concorri la circumstància prevista en l'últim paràgraf de l'Art. 7.

Fora dels supòsits que antecedeixen serà causa de revocació de la llicència qualsevol tipus d'arrendament, traspàs o una altra forma encoberta en cessió de dret.

Article 11: Els qui reportin en titulars de llicència per qualsevol causa de transmissió autoritzada, disposaran del termini de quinze dies per emplenar la documentació al fet que es refereix l'Art. 9 del present Reglament.

L’article 128 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques disposa que, d’acord amb el principi de jerarquia normativa consagrat a l’article 9.3 de la Constitució Espanyola, les disposicions administratives s’ajustaran a l’ordre de jerarquia que estableixin les lleis. Cap disposició administrativa podrà vulnerar els preceptes d’altra de rang superior”.

Atès que els articles 10 i 11 del reglament municipal del servei de galeres estableixen un règim de transmissions de les llicències de galeres contravenint lo disposat a l’article 13 del RSCL per lo que el contingut d’aquests articles podria ser susceptible d’incórrer en un supòsit de nul·litat de ple dret establert a l’article 47.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: també  són  nul·les  de  ple  dret  les  disposicions  administratives  que  vulnerin  la  Constitució, les lleis o altres disposicions administratives de rang superior, les que regulin matèries  reservades  a  la  llei  i  les  que  estableixin  la  retroactivitat  de  disposicions  sancionadores no favorables o restrictives de drets individuals.

El RSCL és una norma bàsica de rang superior al reglament municipal el qual no pot contravenir, essent motiu de nul·litat. Per la qual cosa, el fet de que el reglament contempli la possibilitat de que les llicències siguin transmissibles quan el nombre de las mateixes és limitat vulnera l’establert a l’article 13 de la esmentada norma bàsica.

Atenent els antecedents referits anteriorment i l’informe dels Serveis Jurídics municipals número 331/2018 de data 3 d’octubre de 2018 i en tant que correspon al Ple municipal, d’acord amb el que preveu l’article 174.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i 86 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local; els articles 95, 96 i 97 del Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, que aprova el Text refús de les disposicions legals vigent en matèria de règim local; el Decret de Batlia núm. 201713051, de data 5 de juliol de 2017, d’Organització dels serveis administratius de l’Ajuntament de Palma, els que subscriuen proposen al Regidor de Mobilitat que, en ús de la facultat que li confereix la legislació vigent elevi al Ple de l’Ajuntament de Palma, previ dictamen de la comissió el següent:

 

A C O R D

  1. Aprovar l’inici del procediment per a la revisió d’ofici dels preceptes 10 i 11 del reglament municipal del servei de galeres (aprovat per acord plenari de dia 30 de gener de 2003 publicat al BOIB núm. 103 de 19.07.2003) atès que estableixen un règim de transmissions de les llicències de galeres contravenint lo disposat a l’article 13 del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals.

  2. Obrir un període d’informació pública mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes d’al·legacions per un període de trenta (30) dies hàbils a comptar des de l’endemà de la publicació de l’anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  3. Notificar el present acord als interessats donant-los audiència per un termini de 10 dies hàbils.

  4. Sol·licitar dictamen preceptiu al Consell Consultiu de les Illes Balears, petició a la qual s’acompanyarà tota la documentació corresponent a la qüestió plantejada. En la mateixa resolució per la qual s’acordi sol·licitar el dictamen s’acordarà suspendre el termini per dictar la resolució pel temps que hi hagi entre la petició i la recepció de l’informe, en virtut del previst a l’article 22 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La resolució per la qual es suspengui el termini i la data de recepció de l’informe seran comunicades als interessats.

 

Palma, 26 d’octubre de 2018

El regidor de l’Àrea de Mobilitat p.d. Decret de batlia núm. 13051, de 05/07/2017 (BOIB núm. 83, de 08/07/2017) Joan Ferrer Ripoll p.d. Decret de batlia núm. 10931, de 15/06/2015 (BOIB núm. 92, de 23/06/2015)