Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 11209
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual es convoquen les ajudes de l’any 2018 per facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en un municipi de població inferior als 5.000 habitants de les Illes Balears, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 10 de març de 2018, es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021. Els programes que preveu aquest Pla consisteixen, entre d’altres, en l’atorgament d’ajudes per facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en un municipi de població inferior als 5.000 habitants de les Illes Balears.

El 2 d’agost de 2018, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el Conveni de col·laboració per a l’execució del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021. La clàusula cinquena d’aquest Conveni de col·laboració per a l’execució del Pla estatal, relativa al finançament dels programes del Pla per desenvolupar en les Illes Baleares, estableix que el finançament dels programes s’ha de fer d’acord amb la distribució d’imports i anualitats que s’expressen en aquesta clàusula i, entre d’altres, el Programa 8, relatiu a les ajudes per als joves i, concretament, a l’ajuda per facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en un municipi de població inferior als 5.000 habitants de les Illes Balears.

El 9 de març de 2018, el Consell de Govern de les Illes Balears va adoptar, entre d’altres, l’Acord d’aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (publicat en el BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), el qual s’ha modificat mitjançant la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 22 d’agost de 2018 (publicada en el BOIB núm. 105, de 25 d’agost de 2018) i, en l’annex d’aquest Acord i per a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, s’estableixen les previsions següents:

— III.1.2

Direcció general o entitat: Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.

Font de finançament: capítol VII FF 18030.

Descripció: subvencions en matèria d’habitatge (ajudes per a joves).

Objectius i efectes: concedir els ajuts del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.

Cost: 8.400.000 € (2018: 4.439.800 €; 2019: 3.960.200 €).

Convocatòria: pluriennal (2018-2019).

Incidència sobre el mercat: foment de l’habitatge, accés, conservació, millora i promoció a les Illes Balears.

El dia 29 de juny de 2017 es va publicar en el BOIB núm. 79 l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases preveuen que les convocatòries que es dictin a la seva empara s’han d’aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D’acord amb l'article 55 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021, el Programa 8, relatiu a les ajudes per als joves, té per objecte facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en municipis de població inferior als 5.000 habitants de les Illes Balears, mitjançant la concessió d’una subvenció per a l'adquisició.

El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

L’article 2.9 d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: foment de la rehabilitació d’immobles, habitatges de protecció oficial, supressió de barreres arquitectòniques, control de la qualitat de l’edificació, i arquitectura: projectes i valoracions.

Per tot això, de conformitat amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores, dict la següent

RESOLUCIÓ

Capítol I Disposicions generals

Article 1

Objecte de la Resolució

L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria d’ajudes de l’any 2018 per facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en municipis de població inferior als 5.000 habitants de les Illes Balears, a l’empara:

— Del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 (publicat en el BOE núm. 61, de 10 de març de 2018).

— De l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 2

Objecte de les ajudes

1. Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar als joves de menys de 35 anys l'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en un petit municipi de les Illes Balears, mitjançant la concessió d’una subvenció per adquirir-lo.

2. A l'efecte del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 i d’aquesta convocatòria, s'entén per petit municipi de les Illes Balears el que tengui una població resident inferior als 5.000 habitants.

3. En el moment de l’aprovació d’aquesta convocatòria, aquests petits municipis de les Illes Balears són els següents:

— Municipis de Mallorca:

Ariany, Banyalbufar, Búger, Campanet, Consell, Costitx, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloret de Vistalegre, Llubí, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Montuïri, Petra, Puigpunyent, Sant Joan, Santa Eugènia, Selva, Sencelles, ses Salines, Sineu, Valldemossa i Vilafranca de Bonany.

— Municipis de Menorca:

Ferreries, es Mercadal i es Migjorn Gran.

Article 3

Normativa aplicable

La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes que preveu aquesta Resolució es regeixen per:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.

— L’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— El Conveni de col·laboració 2 d’agost de 2018 signat entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’execució del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.

— Les disposicions que es dictin en desplegament d’aquesta normativa.

— Aquesta mateixa Resolució.

 

Article 4

Requisits dels beneficiaris i habitatges

Pot ser beneficiària de les ajudes que regula aquesta Resolució la persona interessada que reuneixi tots i cadascun dels requisits següents:

1. Ha de ser persona física major d’edat que gaudeixi de la nacionalitat espanyola i resideixi a les Illes Balears. En el cas d’estrangers, ha de tenir la residència legal a Espanya.

2. Ha de tenir menys de 35 anys en el moment de sol·licitar l'ajuda. 

3. Ha d’haver subscrit o ha d’estar en condicions de subscriure un contracte privat o una escriptura pública d'adquisició en règim de propietat d'un habitatge situat en un municipi de menys de 5.000 habitants de les Illes Balears, inclòs el supòsit que es tracti d'un habitatge edificat o en construcció sobre un sòl amb dret de superfície, la titularitat del qual recau en una tercera persona.

4. Ha de disposar d'uns ingressos anuals iguals o inferiors als llindars següents:

— Tres vegades l’IPREM, en tot cas.

— Quatre vegades l’IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat.

— Cinc vegades l’IPREM, quan es tracti de famílies nombroses de categoria especial, o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %; o ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.

5. Ha d’adquirir l’habitatge amb l’obligació d’haver de constituir la residència habitual i permanent del beneficiari, durant un termini mínim de cinc anys, comptadors des de la data certa de l'adquisició mitjançant contracte privat o escriptura pública.

El termini de cinc anys pot ser inferior quan sobrevenguin canvis de domicili per raons laborals, o quan s'alieni l'habitatge per reinvertir el total de l'import obtingut en l'adquisició d'un altre habitatge habitual i permanent, el qual s’adeqüi a les noves circumstàncies familiars del beneficiari.

6. Ha d’ocupar l’habitatge en el termini màxim de tres mesos, des del seu lliurament per la part que el transmet.

7. Ha d’adquirir l’habitatge per un preu que sigui igual o inferior a 100.000 €, sense incloure les despeses i els tributs inherents a l'adquisició.

Article 5

Prohibicions per ser-ne beneficiaris

No pot ser beneficiària de les ajudes que regula aquesta Resolució aquella persona física:

a) Que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b) Que hagi estat subjecte de revocació d’alguna de les ajudes que, per causes imputables al sol·licitant, preveuen aquest Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d’habitatge.

c) Que hagi estat beneficiària d’ajudes corresponents als programes per a l’adquisició d’habitatges en propietat, en les convocatòries prèvies corresponents als anteriors plans estatals o autonòmics d’habitatge.

d) Que el sol·licitant, amb residència habitual i permanent a l’habitatge objecte de l’adquisició, sigui propietari o usufructuari d’algun habitatge a Espanya.

A aquest efecte es considera que no s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l’habitatge i aquest s'ha obtingut per herència.

S’exceptua d’aquest requisit aquella persona física que sigui propietària o usufructuària d’un habitatge i acrediti que no disposa de l’ús i gaudi d’aquest per alguna de les causes següents:

— Separació o divorci.

— Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.

— Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat del sol·licitant que en sigui titular o d’algun membre de la unitat de convivència.

Article 6

Finançament de les actuacions

1. D’acord amb el Reial decret 106/2018 i el Conveni de Col·laboració de 2 d’agost de 2018, les ajudes regulades en aquesta Resolució s’han d’abonar amb càrrec a les partides pressupostàries i per les quanties màximes i anualitats que s’indiquen a continuació:

Partida pressupostària                                                Import                  Anualitat

25501/431B01/78000/00 (FF 18030)                              0,00 €                         2018

Partida pressupostària                                                Import                  Anualitat

25501/431B01/78000/00 (FF 18030)                   270.000,00 €                         2019

2. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s’hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que s’ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Article 7

Cost subvencionable

Es considera cost subvencionable el preu d'adquisició de l'habitatge ja adquirit o per adquirir que, en tot cas, ha de ser igual o inferior a 100.000 €, sense incloure les despeses i tributs inherents a l'adquisició que són, íntegrament, a càrrec de l’adquirent.

Article 8

Criteris de valoració

1. La comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació, s’ha de fer d’acord amb els criteris de valoració que s’indiquen a continuació.

2. En la concessió de les ajudes tenen prioritat les sol·licituds d’adquirents que, segons els seus ingressos anuals, es puguin incloure en un grup amb el nombre de vegades l’IPREM més elevat respecte del grup menys elevat, d’acord amb la ponderació i puntuació següents:

  • Sol·licituds en què el llindar no supera tres vegades l’IPREM, en tot cas: 1 punt.
  • Sol·licituds en què el llindar no supera quatre vegades l’IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat: 2 punts.
  • Sol·licituds en què el llindar no supera cinc vegades l’IPREM, quan es tracti de famílies nombroses de categoria especial, o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33%; o ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65%: 3 punts.

En cas d’empat entre els sol·licitants de cadascun d’aquests tres grups, la preferència s’ha de determinar per l’ordre d’entrada de les sol·licituds presentades amb la documentació completa, llevat que els sol·licitants estiguin inclosos en els sectors preferents de l’apartat 3 d'aquest article, en què s’ha d’aplicar el que disposa aquest apartat.

3. En cas que l’adquirent estigui inclòs justificadament en els sectors preferents que s’indiquen a continuació, a la puntuació resultant d’aplicar l’apartat 2 d'aquest article se li han d’afegir les puntuacions següents:

— Unitats familiars monoparentals amb càrregues familiars: 0,40 punts.

Segons el llibre de família.

  • Persones que hagin sofert una execució hipotecària prèvia del seu habitatge habitual, o que hagin donat el seu habitatge habitual en pagament del deute: 1 punt.

Segons l’acte judicial ferm o l’escriptura pública que acrediti l’execució hipotecària o la dació en pagament.

  • Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna víctima acreditada de violència de gènere: 0,50 punts.

Segons la sentència ferma o l’acte judicial ferm de mesures cautelars que declari aquesta condició.

  • Unitats de convivència en les quals hi ha alguna persona que assumeixi la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent d’un menor d’edat orfe per violència de gènere: 0,50 punts.

Segons l’acte judicial ferm pel qual la persona sol·licitant de l’ajuda assumeixi alguna d’aquestes funcions.

  • Unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques: 0,40 punts.

Segons l’acord del Consell de Ministres pel qual s’aprovi la declaració de zona catastròfica.

— Unitats de convivència en les quals tots els membres integrants es trobin en situació de desocupació i hagin exhaurit les prestacions corresponents a aquesta situació: 1 punt.

Segons el certificat del Servei Públic d’Ocupació Estatal que acrediti ambdues circumstàncies.

— Dones en situació o risc d’exclusió social: 0,50 punts.

Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

— Dones en situació o risc d’exclusió social quan tenguin fills menors exclusivament a càrrec seu: 0,60 punts.

Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

— Persones sense llar: 0,60 punts.

Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

  • Persones que hagin sofert danys que les incapacitin com a conseqüència de l’activitat terrorista: 0,40 punts.

Segons la sentència ferma que reconegui la condició de víctima de l’activitat terrorista.

Si l’adquirent està inclòs en més d’un sector preferent, s’ha de sumar la puntuació corresponent a cada un d’ells.

4. En cas d’empat en la suma de les puntuacions que resulten dels apartats 2 i 3 d’aquest article, té prioritat l’adquirent inclòs en un o més sectors preferents. Si persisteix l’empat, la preferència s’ha de determinar per l’ordre d’entrada de la sol·licitud presentada amb la documentació completa.

5. En cas que el crèdit consignat en aquesta convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixen els requisits, no és necessari establir l’ordre de prelació.

Article 9

Quantia de l’ajuda

1. La quantia màxima de les ajudes objecte d’aquesta Resolució es determina en funció del cost subvencionable, el qual coincideix amb el preu màxim de 100.000 € per a l’adquisició de l’habitatge, d’acord amb les condicions establertes en l’article 7 d’aquesta Resolució.

2. La quantia màxima de l'ajuda per a l'adquisició d'habitatge que regula aquesta Resolució no pot superar els 10.800 € per habitatge, ni tampoc pot superar el límit del 20 % del preu d'adquisició de l'habitatge, sense incloure les despeses i els tributs inherents a l'adquisició.

3. En el supòsit d'adquisició de la propietat d'un habitatge per més d'un adquirent, l'import de l'ajuda que correspondria per a l’adquisició del 100 % de l’habitatge s'ha de distribuir proporcionalment entre els adquirents, segons la quota respectiva de propietat adquirida.

Article 10

Àmbit temporal d’aplicació

Les ajudes que regula aquesta Resolució es poden atorgar per a les adquisicions d’habitatges que, mitjançant contracte privat o escriptura pública, s’hagin atorgat o s’atorguin a partir de l’1 de gener de 2018 i fins al 31 de desembre de 2018, com a màxim.

Article 11

Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

1. Les ajudes que regula aquesta Resolució no es poden simultaniejar amb les de lloguer d'habitatge habitual i permanent destinades als joves de menys de 35 anys.

2. Els beneficiaris de les ajudes d'aquesta convocatòria poden compatibilitzar-les amb altres ajudes que, per al mateix objecte o similar, procedeixin d'altres administracions públiques, entitats o organismes públics o privats, nacionals o internacionals.

L’import de l’ajuda no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes, superi el cost total de l’adquisició. En aquest cas, si es produeix un excés de finançament sobre el preu d’adquisició subvencionable, s’ha de reintegrar l’import total de l’excés fins al límit de la subvenció atorgada per l’Administració de la Comunitat Autònoma.

Article 12

Obligacions dels beneficiaris

1. Sens perjudici de les obligacions establertes amb caràcter general a l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 27 de l’Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, els beneficiaris de les ajudes objecte d’aquesta Resolució han de complir les obligacions següents:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

b) Destinar l’import de la subvenció al finançament obligatori per a l'adquisició d'habitatge habitual i permanent, situat en un petit municipi de les Illes Balears, amb una població resident inferior als 5.000 habitants.

c) Justificar que el pagament del preu d’adquisició de l’habitatge s’ha fet, per transferència o xec bancaris, a través d’una entitat financera o de crèdit, d’acord amb Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme.

d) Destinar l’habitatge adquirit a domicili habitual i permanent de l’adquirent durant el termini de cinc anys, comptadors des de la data certa de l'adquisició mitjançant contracte privat o escriptura pública, i ocupar l’habitatge en el termini màxim de tres mesos, des del seu lliurament per la part que el transmet.

El termini de cinc anys pot ser inferior quan sobrevenguin canvis de domicili per raons laborals, o quan s'alieni l'habitatge per reinvertir el total de l'import obtingut en l'adquisició d'un altre habitatge habitual i permanent, el qual s’adeqüi a les noves circumstàncies familiars del beneficiari.

e) Justificar, dins el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida.

2. Amb la sol·licitud d’ajuda s’ha d’aportar la declaració responsable de la persona interessada que, segons el model de l’annex 3, inclogui les manifestacions i obligacions dels beneficiaris que s’hi expressen.

3. En cas que es produeixi alguna modificació, els beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge en el termini màxim de deu dies comptadors a partir de l’endemà de la modificació. El fet de no comunicar qualsevol modificació comporta l’inici d’un procediment de reintegrament de les quanties que s’hagin cobrat indegudament.

  

Capítol II Procediment de concessió

Article 13

Règim de concurrència

El procediment de concessió de les ajudes objecte d’aquesta Resolució es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació entre elles, d’acord amb els criteris de valoració establerts a l’article 8 d’aquesta Resolució.

 

Article 14

Sol·licitud d’ajuda, documentació i lloc de presentació

1. Les sol·licituds de l’ajuda que regula aquesta Resolució es poden presentar telemàticament a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears <http:// habitatge.caib.es>, o bé de manera presencial, segons el model que figura en l’annex 1, a la seu de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, o en qualsevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació necessària que s’indica a l’article 16 d’aquesta Resolució.

2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021, la resta de normativa aplicable, aquesta convocatòria i el Conveni de col·laboració que s’esmenten a l’article 3 d’aquesta Resolució.

Article 15

Termini de presentació

El termini de presentació de les sol·licituds d’ajuda és d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 16

Documentació necessària per a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud d’ajuda que regula aquesta Resolució, la persona interessada ha de presentar la documentació necessària següent:

a. El document d’identitat de la persona física adquirent o titular que consta en el contracte privat o l’escriptura pública d’adquisició de l’habitatge (DNI, NIE o document equivalent).

b. L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant perquè, segons el model que figura en l’annex 2, l’òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d’identitat o de caràcter personal del sol·licitant, el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social del sol·licitant, i qualsevol altra informació tributària, econòmica o cadastral que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears, la Tresoreria General de la Seguretat Social i la Direcció General del Cadastre.

La comprovació que la persona sol·licitant està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social es fa abans de dictar la resolució de concessió i, en el cas que hagi vençut el termini de validesa dels certificats expedits, també abans de dictar la resolució per la qual s’ordena el pagament de l’ajuda.

c. La informació registral simple obtinguda de qualssevol Registre de la Propietat que acrediti el fet que, quant a l’adquirent que figura en el contracte privat o escriptura pública d’adquisició, no apareixen titularitats registrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietari, usufructuari o titular registral de qualsevol dret real que permeti l’ús i gaudi d’algun habitatge ubicat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar-ne la no disponibilitat de l’ús i gaudi de l’habitatge per alguna de les causes que estableix l’article 5 d d’aquesta Resolució.

d. La declaració responsable de l’adquirent de l’habitatge que, segons el model que figura a l’annex 3, ha d’expressar:

— Que no incorre en cap de les circumstàncies de prohibició per ser-ne beneficiari que preveuen l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

— Que ha de justificar l’aplicació dels fons percebuts, en el termini establert i en la forma que pertoqui.

— Que ha de justificar el compliment dels requisits i de les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

— Que ha de destinar l’import íntegre de la subvenció al pagament del preu de l’habitatge adquirit i que aquest ha de ser l’habitatge habitual i permanent del beneficiari.

— Que ha de comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció.

— Que s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.

— Que ha d’aportar tota la informació i documentació que li requereixi la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.

— Que no ha estat subjecte de revocació, per causes imputables als sol·licitants, de cap de les ajudes que preveu aquest Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d’habitatge.

e. El contracte privat o l’escriptura pública d’adquisició de l’habitatge, si l’adquirent ja disposa d’algun d’aquests títols.

En cas contrari, el contracte privat o l’escriptura pública s’ha d’aportar immediatament després de la signatura i, com a màxim, en el termini que s’expressa en els articles 23 i 25 d’aquesta Resolució.

f. El certificat d’empadronament, a l’efecte de determinar que l’habitatge adquirit és el domicili habitual i permanent de l’adquirent, des de la data de l’escriptura pública d’adquisició de l’habitatge per al qual es concedeix l’ajuda.

En cas contrari, quan encara no s’hagi adquirit l’habitatge, el sol·licitant ha de presentar el certificat d’empadronament immediatament després de la signatura del contracte privat o de l’escriptura pública i, com a màxim, en el termini que s’expressa en l’article 23 d’aquesta Resolució.

g. El justificant del pagament del preu de l’adquisició de l’habitatge, si aquest ja s’ha adquirit al moment de presentar la sol·licitud.

Aquest pagament s’ha haver realitzat, per transferència o xec bancaris, a través d’una entitat financera o de crèdit, d’acord amb Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme.

En cas contrari, quan encara no hagi d’adquirir l’habitatge, el sol·licitant ha de presentar el justificant de pagament del preu en el termini que s’expressa en l’article 25 d’aquesta Resolució.

h. La declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l’annex 4. Aquest document s’ha de signar per ambdues cares.

i. El títol de família nombrosa expedit per l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), si escau.

En el cas que aquest títol no s’hagi sol·licitat o estigui pendent d’atorgament, s’ha d’aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d’entrada de la sol·licitud per a la concessió d’aquest títol, el qual s’ha de presentar immediatament que s’obtingui.

j. La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l’òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

k. En el cas de pertànyer a algun dels sectors preferents, s’ha d’aportar la documentació judicial, notarial o administrativa que ho justifiqui, segons els diferents tipus de documentació que s’expressen a l’article 8.3 d’aquesta Resolució.

2. La presentació de la sol·licitud implica l’autorització a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge per obtenir informació d’altres administracions respecte a les dades d’identitat o de caràcter personal, tributàries, econòmiques, cadastrals i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per a la resolució del procediment.

Article 17

Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se’ls ha d’advertir que, en el cas que no ho facin, s’entén que desisteixen de la sol·licitud, després d’haver dictat i notificat la resolució corresponent d’acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 18

Notificacions dels actes administratius

1. El requeriment d’esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes administratius que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge faci a la persona sol·licitant es duen a terme per mitjans telemàtics o, si escau, en suport paper, en la mateixa forma en què s’hagi presentat la sol·licitud d’ajuda i la documentació necessària.

2. Si escau, les notificacions telemàtiques s’entenen practicades a tots els efectes legals en el moment en què es produeix l’accés al contingut a l’adreça electrònica. Si es té constància de la recepció de la notificació a l’adreça electrònica, una vegada transcorreguts deu dies naturals sense que se n’hagi accedit al contingut s’ha de considerar que la notificació ha estat rebutjada.

Article 19

Protecció de dades

La sol·licitud d’ajuda que regula aquesta Resolució implica que la persona interessada autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.

Article 20

Instrucció del procediment

1. La Direcció General d’Arquitectura i Habitatge és l’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes objecte d’aquesta Resolució.

2. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que disposa l’article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’òrgan instructor pot:

a) Requerir la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.

b) Dur a terme les verificacions i els controls que facin falta.

3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis competents han de valorar les sol·licituds presentades d’acord amb els criteris i el procediment establert, i han d’emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l’expedient, en el qual s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment, i s’hi han d’expressar les causes que el motiven, així com també la identificació dels beneficiaris, la puntuació obtinguda per cadascun d’ells, l’import de l’ajuda, i el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social pel sol·licitant.

4. Aquest informe dels serveis competents, amb l’expedient complet, s'ha de traslladar a la Comissió Avaluadora, a l’efecte que aquesta emeti un informe general, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.

Article 21

Comissió Avaluadora

1. Es crea la Comissió Avaluadora, que està composta d’un president, que és el director general d’Arquitectura i Habitatge; una secretària, que és la cap del departament competent en matèria d’habitatge, i tres vocals, designats pel director general d’Arquitectura i Habitatge, dos dels quals han de ser personal tècnic del Servei d’Habitatge, i un personal amb funcions jurídiques.

2. La Comissió Avaluadora ha d’avaluar l’informe emès pels serveis competents i ha d’emetre un informe general amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l’import de l’ajuda que s’ha de concedir a cada beneficiari i, a aquest efecte, ha de valorar totes les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.

En aquest informe s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment, i s’hi han d’expressar les causes que el motiven, així com també la identificació dels beneficiaris, la puntuació obtinguda per cadascun d’ells, l’import de l’ajuda, i el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social pel sol·licitant.

Article 22

Proposta de resolució de concessió

1. D’acord amb l’informe emès per la Comissió Avaluadora, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha de formular la proposta de resolució de concessió per a les ajudes que regula aquesta Resolució. Aquesta proposta de resolució ha d’incloure la identitat de la persona beneficiària, la puntuació obtinguda i l’import de l’ajuda concedida, a més de les dades expressades a l’article 27.2 d’aquesta Resolució.

2. La proposta de resolució de concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució, d’acord amb el que disposa l’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha de notificar a la persona interessada telemàticament o, si escau, en suport paper. Aquesta proposta ha de preveure un termini d’audiència de deu dies, perquè la persona interessada pugui al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimi pertinents.

3. S’entén que el beneficiari accepta la concessió de l’ajuda si no manifesta expressament que hi renuncia en el termini de deu dies comptadors a partir de la notificació del tràmit d’audiència.

4. Una vegada que s’han examinat les al·legacions presentades i, en tot cas, quan s’ha exhaurit el termini concedit per presentar-les, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha d’emetre la resolució de concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució, que ha d’elevar al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè en dicti la resolució que pertoqui.

5. La proposta de resolució de concessió de la subvenció no crea cap dret a favor de la persona interessada que s'hi proposi davant de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es dicti i notifiqui la resolució de concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució.

Article 23

Resolució de concessió de l’ajuda

1. El conseller de Territori, Energia i Mobilitat ha de dictar la resolució de concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució, basant-se en la proposta de resolució del director general d’Arquitectura i Habitatge.

2. D’acord amb l’article 24.1 de l’Ordre de bases, la resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir, entre d’altres, les dades següents:

— La identificació del sol·licitant al qual s’ha concedit l’ajuda.

— La puntuació obtinguda per cada sol·licitant segons els criteris de valoració.

— El preu d’adquisició de l’habitatge, sense incloure despeses i tributs.

— L’import de l’ajuda per a l’adquisició de l’habitatge.

— El compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

— Les partides pressupostàries i l’anualitat a què s’ha d’imputar la despesa.

— El règim de justificació de l’aplicació dels fons percebuts.

— El règim de pagament de l'ajuda.

— Les condicions a què se subjecta l’eficàcia de la concessió de l’ajuda.

— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

3. Si la persona interessada ha sol·licitat l’ajuda que regula aquesta Resolució abans de signar el contracte o l’escriptura pública d’adquisició, la resolució de concessió de l’ajuda queda condicionada a la formalització i la signatura d’aquesta adquisició, i a l’obligació de destinar l’habitatge adquirit a domicili habitual i permanent de l’adquirent, que s’ha de mantenir durant el termini de cinc anys, comptadors des de la data certa de l’adquisició mitjançant contracte privat o escriptura pública, en els quals s’ha de fer constar aquesta obligació.

En la resolució de concessió s’ha de requerir el beneficiari que, en el termini màxim de tres mesos, presenti el contracte privat o l’escriptura pública d’adquisició, i el certificat d’empadronament a l’habitatge adquirit. A més, l’adquirent també està obligat a presentar cada any el certificat d’empadronament davant la Direcció General d’Habitatge fins al venciment del termini dels cinc anys.

L’ajuda que regula aquesta Resolució no es pot concedir per a l'adquisició d'habitatges la construcció dels quals, acreditada amb el certificat d'inici d'obra subscrit per un tècnic competent, s'iniciï una vegada transcorregut el termini de sis mesos des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, que queda condicionada a la presentació d’aquest certificat dins aquest termini.

4. En el cas que no ho faci s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 68.1 en relació amb l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 24

Termini per resoldre i notificació

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució, així com també la resolució de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de tres mesos comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.

El venciment d’aquest termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució que pertoqui s’ha de notificar a les persones interessades per mitjans telemàtics o, si s’escau, en suport paper, en la mateixa forma en què s’hagi presentat la sol·licitud d’ajuda i la documentació necessària.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictat, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se notificat la resolució, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat la resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 25

Justificació de la subvenció

1. Els beneficiaris de l'ajuda per a l’adquisició d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent disposen, com a màxim, d'un termini de tres mesos, des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, per aportar a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge el contracte privat o l'escriptura pública que acrediti l'adquisició de l'habitatge, llevat que ja l’hagin aportat anteriorment.

En tots dos casos, l’adquisició pot ser d'un habitatge edificat o d’un en construcció. En aquest últim supòsit, en el contracte privat o l’escriptura pública d’adquisició ha de figurar l’import de l'ajuda concedida com a part del pagament a compte del preu per a l'adquisició de l'habitatge.

2. A l’efecte del compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada com quant al pagament, la subvenció s’entén justificada només quan el beneficiari aporti l'escriptura pública d’adquisició atorgada en termini, en la qual consti que l’ajuda és part del pagament del preu.

Aquest pagament s’ha haver realitzat, per transferència o xec bancaris, a través d’una entitat financera o de crèdit, d’acord amb Llei 10/2010, de 28 d'abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme.

Les parts contractants poden acordar que l'abonament de l'ajuda sigui fet per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears directament a la persona que transmet l’habitatge com a part del pagament del preu.

3. Al mateix efecte, en el supòsit que, en cas contrari, el beneficiari no aporti l’escriptura pública de compravenda, la subvenció s’entén justificada només quan el beneficiari aporti en termini el contracte privat, en el qual consti que l'ajuda és part del pagament del preu, en la modalitat de pagaments a compte, juntament amb l’aval bancari solidari o l’assegurança de caució que garanteixi la devolució dels pagaments lliurats a compte i dels interessos legals, segons exigeix la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació.

4. Juntament amb la documentació justificativa de la subvenció que estableix el present article, el sol·licitant ha de presentar la sol·licitud de pagament de l’ajuda, i la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades segons el model de l’annex 4.

5. En el cas que no ho faci, s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 26

Resolucions de reconeixement de l’obligació i pagament

1. Una vegada que s’hagi emès l’informe dels serveis competents sobre la justificació de la subvenció que estableix l’article 25 d’aquesta Resolució, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha d’elevar la proposta de reconeixement de l’obligació i de pagament de l’ajuda al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè en dicti la resolució que pertoqui, la qual ha de ser motivada i ha de contenir, entre d’altres, les dades de l’article 24.1 de l’Ordre de bases.

2. El termini màxim per dictar i notificar aquesta resolució és de tres mesos, comptadors des de la data d’entrada de la documentació que justifica l’adquisició de l’habitatge, el compliment de la finalitat de la subvenció i l’aplicació dels fons percebuts.

El venciment d’aquest termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi deduït la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l’endemà que es notifiqui la resolució.

Article 27

Publicitat de les subvencions

Durant el primer trimestre de cada any natural s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de totes les subvencions que es concedeixen en aquesta convocatòria, amb la identificació expressa de la convocatòria, el crèdit pressupostari, les persones beneficiàries i l’import de les subvencions que s’han concedit. No obstant això, no cal publicar les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 €.

Article 28

Revocació i reintegrament

1. L’incompliment de les obligacions que estableixen aquesta Resolució, l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, dóna lloc a la revocació de l’ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pels beneficiaris.

2. Particularment, en qualsevol supòsit que no es perfeccioni, o bé es resolgui o s’anul·li l'adquisició de l'habitatge i l'ajuda ja hagués estat pagada, el beneficiari o la part que transmet que la va percebre per compte del beneficiari ha de reintegrar-la a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb els procediments de revocació i reintegrament que s’indiquen en aquest article.

Article 29

Règim d’infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Article 30

Impugnació

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l’endemà que es publiqui la Resolució.

  

Palma, 26 d’octubre de 2018

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat Marc Pons i Pons

Documents adjunts