Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTANYÍ
Núm. 11202
Bases i convocatòria de subvencions per a la conservació i manteniment dels espais qualificats com a “element paisatgístic singular”
Referència Base de Dades Nacional de Subvencions: 421029
Per resolució de la batlia de l’Ajuntament de Santanyí de data 23 d’octubre de 2018, s’han aprovat les bases i la convocatòria que han de regir les subvencions per a la conservació i manteniment dels espais qualificats com a “element paisatgístic singular”.
Bases i convocatòria de subvencions per a la conservació i manteniment dels espais qualificats com a “element paisatgístic singular”
1. Objecte i finalitat
1. Són objecte de subvenció les actuacions executades entre l’1 de gener de 2018 i el 31 d’octubre de 2018, pels beneficiaris relacionats a l’article 2 d’aquesta convocatòria, per al manteniment i conservació de finques incloses total o parcialment en espais qualificats com “element paisatgístic singular”. S’entén per tal, a l’efecte d’aquesta convocatòria, segons disposa un dels supòsits contemplats per l’article 7.3.3 punt 1 de les Normes Subsidiàries vigents del municipi de Santanyí, una franja de 100 metres d’amplada contigua i interior al límit de la zona marítima terrestre de la totalitat del municipi que no resulti qualificada com a sòl urbà o urbanitzable.
2. La finalitat d’aquesta convocatòria és l’atorgament d’ajudes per a la conservació i manteniment d’espais naturals singulars situats en el terme municipal de Santanyí, amb la qualificació d’element paisatgístic singular, atès que aquesta qualificació comporta limitacions per a les finques afectades, segons disposa el punt 2 de l’esmentat art. 7.3.3 de les Normes Subsidiàries.
2. Beneficiaris
1. Poden tenir la condició de beneficiaris les persones físiques o jurídiques, legalment constituïdes, que tenguin la propietat o, en el seu cas, la facultat d’ús o de gaudi o la gestió, de finques incloses total o parcialment en espais qualificats com “elements paisatgístics singulars, segons les Normes Subsidiàries vigents, i en tots els casos, sempre que no les explotin econòmicament.
Aquestes persones hauran d’acreditar la propietat, la facultat d’ús o de gaudi, o la gestió de les finques en base a un títol habilitant i l’afecció a la limitació que suposa la qualificació d’element paisatgístic singular de la forma que després es dirà.
2. No poden acollir-se a l’ajuda econòmica les persones físiques o jurídiques en les quals concorre alguna de les prohibicions establertes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (en endavant LGS) i l’article 6 de les Bases reguladores de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Santanyí, aprovades en sessió de ple ordinari de 14 de desembre de 2017 (en endavant BRCSAJ).
3. Quantia de les ajudes
1. L’import de les ajudes s’estableix en 1 euro per cada 10 metres quadrats afectats per la consideració d’element paisatgístic singular, d’acord amb les normes subsidiàries de planejament vigent al terme municipal, aprovades definitivament per acord de la Comisión Provincial de Urbanismo de data 22 de març de 1985.
2. En el supòsit que l’import de les sol·licituds d’ajudes sigui superior a la quantitat màxima fixada per a aquesta convocatòria, el criteri que s’ha de seguir és el de l’ordre de presentació completa i conforme de la sol·licitud i de la documentació annexa.
4. Actuacions subvencionables
1. Són objecte de subvenció les actuacions que estiguin executades entre l’1 de gener de 2018 i el 31 d’octubre de 2018, per les persones relacionades a la base segona d’aquesta convocatòria.
Són despeses subvencionables de la present convocatòria les següents actuacions que vagin destinades a una millora, recuperació i conservació d’espais naturals considerats com un element paisatgístic singular:
2. En cap cas, l’import de la despesa subvencionable pot ser superior al valor de mercat.
5. Crèdit pressupostari
Durant l’exercici pressupostari 2018 es destina la quantitat de 4.000 euros a aquesta convocatòria amb càrrec a l’aplicació pressupostària núm. 11 1722 4800702.
6. Naturalesa de la subvenció i límits
Les subvencions d’aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a la Llei General de Subvencions i a les Bases reguladores de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Santanyí. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions que pugui rebre el beneficiari sempre que el còmput total de les ajudes o subvencions rebudes no superi el cost de l’activitat que la persona beneficiària ha de desenvolupar.
7. Règim de la concessió
La concessió de les subvencions d’aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
Els beneficiaris dels ajuts s’han de seleccionar mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, s’han de seleccionar totes les persones sol·licitants que siguin propietàries, o bé que tenguin la facultat d’ús o de gaudi o la gestió, de terrenys afectats per la limitació que suposa tenir la consideració d’element paisatgístic singular i presentin la sol·licitud acompanyada de la documentació indicada a l’article 8.
No obstant el que estableix el punt anterior, en el supòsit que l’import de les sol·licituds d’ajudes sigui superior a la quantitat màxima fixada per a aquesta convocatòria, com ja s’ha indicat a la base 3.2, el criteri que s’ha de seguir és el de l’ordre de presentació completa i conforme de la sol·licitud i de la documentació annexa.
8. Presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds serà del 2 al 16 de novembre de 2018, ambdós inclosos.
2. Les instàncies s’han de dirigir a la Batlia de l’Ajuntament de Santanyí, i es poden presentar al Registre general de l’Ajuntament.
3. Així mateix, també es poden presentar als llocs establerts a la Llei 39/2015, de 1 d’ octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).
4. Juntament amb la sol·licitud, s’ha de presentar la documentació detallada en la base 9 d’aquesta convocatòria.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no va acompanyada de tota la documentació esmentada, s’ha de requerir la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que si no ho fa, de conformitat amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, es considerarà que desisteix de la sol·licitud.
6. La presentació de la sol·licitud implica l’acceptació del contingut d’aquesta convocatòria.
9. Formalització de sol·licituds
Les sol·licituds es formularan d’acord amb el model instància (Annex I). Juntament amb la sol·licitud, que anirà signada per la persona titular de la propietat, de la facultat d’ús o de gaudi o per qui tengui la gestió, i en el seu cas per qui correspongui la seva representació, ja sigui legal o voluntària, s’ha de presentar la següent documentació:
1.- Fotocòpia del DNI/NIE/Passaport/CIF de la persona propietària o de la que en tengui la facultat d’ús, de gaudi o la gestió de la finca afectada. I també fotocòpia del DNI de la persona que tengui la representació legal o voluntària de la persona titular del dret o de la facultat.
2.- Documentació acreditativa de la representació en virtut de la qual actua la persona que signa la sol·licitud, en el cas de donar-se aquest supòsit. S’ha d’acreditar el nomenament i la vigència del càrrec.
3.- Fotocòpia dels estatuts, de l’acta fundacional i acreditació de la inscripció en el registre corresponent, quan es tracti de persones jurídiques.
4.- Documentació acreditativa de la propietat de la finca, tal com escriptura pública, nota simple o certificació registral. I en el cas de gestió o de cessió de la facultat d’ús o de gaudi de la finca a un tercer, a més, el títol habilitant.
5.- Plànol cadastral d’ubicació de la finca en el qual s’ha d’assenyalar la franja afectada per la qualificació d’element paisatgístic singular i la quantificació en metres quadrats.
6.- Certificat bancari que acrediti el compte corrent o la llibreta en què s’ha d’ingressar l’import de la subvenció (Annex II).
7.-Declaració responsable signada per la persona titular del dret o de la facultat d’ús o de gaudi o per la seva representació de que no rep cap més ajuda pel mateix concepte o, en el seu cas, l’import de l’ajuda rebuda o sol·licitada. I també declaració responsable de no incórrer en cap de les prohibicions establertes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (Annex III).
8.-Certificats de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social, davant l’Agència Tributària i davant aquest Ajuntament. La no presentació d’aquets juntament amb la sol·licitud de la subvenció implicarà l’autorització del sol·licitant per a que l’òrgan atorgant obtingui de forma directa l’acreditació del compliment d’aquestes obligacions.
9.-Així mateix, com es tracta d’una subvenció que té per objecte una activitat ja realitzada, juntament amb la documentació abans esmentada, s’haurà de presentar un compte justificatiu integrat per la documentació següent:
a- Una memòria de l’actuació justificativa de les activitats que s’han fet i els resultats obtinguts que entre d’altres ha de contemplar els següents aspectes: actuacions realitzades, temporalització, mitjans utilitzats, etc (Annex IV).
b- Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s’han fet, que contindrà:
-Balanç de l’activitat: una relació detallada de les despeses de l’activitat i una relació detallada dels ingressos, amb indicació de les subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada assenyalant-ne l’import i la procedència. (Annex V)
-Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa s’incorporaran en una relació classificada, signada pel sol·licitant o pel representant de l’entitat, on constarà identificació del creditor i del document, l’import, data d’emissió i data de pagament. (Annex V)
En aquest punt relatiu a la documentació acreditativa de la despesa s’ha de tenir en compte:
Les despeses s’han de justificar amb factures i altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa presentades en original. Si s’han de retornar les factures o justificants originals, a petició de l’entitat subvencionada, s’hi hauran de reflectir amb un segell la data de concessió de la subvenció així com l’import del justificant que s’imputa a la subvenció.
S’ha d’acreditar el pagament de les despeses presentades per justificar l’activitat subvencionada.
c- Declaració responsable que les factures presentades per justificar la subvenció atorgada no superen el valor de mercat i que no es recuperarà ni es compensarà l’IVA (Annex VI). Si l’IVA és recuperable no tendrà la consideració de despesa subvencionable i s’haurà de descomptar de les factures presentades per justificar.
Qualsevol dels òrgans que intervenen en el procediment de concessió podrà, en qualsevol moment del procediment, sol·licitar a la persona interessada la informació complementària, les dades i les acreditacions que estimi necessàries.
10. Òrgan instructor i procediment de concessió de la subvenció
I. La Intervenció de l’Ajuntament s’encarrega de la fiscalització prèvia d’aquesta convocatòria i dels actes que se’n deriven: concessió, justificació de les subvencions i pagament.
L’òrgan competent per aprovar i resoldre la convocatòria és la Batlia de l’Ajuntament de Santanyí.
La instrucció correspon a la Regidoria de Medi Ambient, que ha de dur a terme totes les actuacions o els actes de tràmit necessaris per vetllar pel compliment dels requisits de la convocatòria.
La Comissió Avaluadora examinarà si es compleixen els requisits necessaris per accedir a les subvencions i avaluarà les sol·licituds, previ informe dels serveis tècnics d’urbanisme d’aquest Ajuntament que comprovaran els metres afectats per la limitació que suposa la qualificació d’element paisatgístic. De tot l’actuat n’aixecarà acta.
Aquesta Comissió estarà integrada pels següents membres:
-Sr. Llorenç S Galmés Verger, Batle de l’Ajuntament que actuarà com a President de la Comissió
-Suplent: Ricarda Margarita Vicens Schluhe (Primera Tinent de Batle)
-Sr. Pedro Herrero Moya, Vocal (Secretari de la Corporació)
-Suplent: Maria Constança Vidal Munar (Assessora jurídica)
-Sra. Ana María Bonet Vidal,Vocal (Interventora de la Corporació)
-Suplent: Jaumeta Rotger Vallbona (Administrativa)
-Sra. Maria del Mar Rigo, Vocal (Tècnica Medioambiental)
-Suplent: Francisca Maria Vidal Servera (Regidora d’Educació i Joventut)
- Sr. Salvador Ferrer Castillo, Vocal (Regidor serveis generals i mediambient)
-Suplent: Miquel Vidal Bauzá (Regidor d’Esports)
II. L’òrgan instructor, a la vista de l’expedient i de l’acta de la reunió de la Comissió Avaluadora, formularà proposta de resolució (indicarà persones beneficiàries i quanties atorgades), que es publicarà a la pàgina web i al tauler d’anuncis de l’Ajuntament, obrint-se un termini de 10 dies naturals per presentar al·legacions.
Si no es presenten al·legacions dins del termini previst, aquesta proposta de resolució s’elevarà a la batlia perquè dicti la resolució definitiva.
En altre cas, es a dir, si es presenten al·legacions, una vegada examinades, l’òrgan instructor formularà una nova proposta de resolució, que s’elevarà a la batlia perquè dicti la resolució definitiva.
La competència per resoldre el procediment i concedir la subvenció s’atribueix, com ja s’ha dit, a la Batlia, que dictarà la resolució definitiva, a la vista de la proposta de resolució de l’instructor i de la fiscalització de la Intervenció Municipal.
La resolució es publicarà a la web i al tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Santanyí.
11. Obligacions de les persones beneficiàries
A més de les obligacions establertes en les disposicions normatives que són d’aplicació a les persones beneficiàries d’una subvenció, s’han de complir les següents:
12. Justificació i pagament
1. El termini per justificar coincideix amb el termini de presentació de sol·licituds, del 2 al 16 de novembre, atès que com s’ha dit es tracta d’activitats finalitzades i juntament amb la sol·licitud, i la resta de documentació expressada en aquesta convocatòria, s’ha de presentar la justificació.
2. El pagament de la subvenció únicament es pot efectuar una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada, al compte corrent indicat a l’efecte per la persona que resulti beneficiària de la subvenció.
13. Revocació i reintegrament
Es podran anul·lar total o parcialment les subvencions i ajudes concedides d’acord amb aquesta convocatòria en el supòsit de que la persona beneficiària incorri en alguna de les causes previstes als articles 36 i següents de la Llei 38/2003, general de subvencions i als articles 24 i 25 de les Bases generals reguladores de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Santanyí, així com en el cas d’incompliment d’alguna de les obligacions previstes en aquestes bases i el resta de normativa aplicable.
En aquests casos, el beneficiari vendrà obligat al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent.
14. Infraccions i sancions
L’incompliment dels requisits establerts en aquestes bases o en la normativa d’aplicació, dóna lloc a l’aplicació del règim d’infraccions i sancions establert al Capítol V de les Bases generals reguladores de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Santanyí.
15. Normativa aplicable
En tot allò no previst a aquestes bases reguladores i convocatòria serà d’aplicació, les Bases generals reguladores de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Santanyí, aprovades per acord de Ple ordinari de data 14 de desembre de 2017, la Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions, el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol de 2006, que aprova el Reglament de la Llei general de subvencions i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
NOTA: Els annexos es poden trobar a la Secretaria i a la pàgina web de l’Ajuntament de Santanyí.
Santanyí, 26 d’octubre de 2018
El batle
Llorenç S Galmés Verger