Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 11092
Instrucció per a la contractació socialment responsable i mediambientalment sostenible en el Consell Insular de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 15 d’octubre de 2018, acordà d’aprovar l’adequació de les instruccions per a la contractació socialment responsable i mediambientalment sostenible del Consell Insular de Menorca a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, el text de la qual es transcriu a continuació en annex, per a general coneixement i als efectes oportuns.

Maó, 24 d’octubre de 2018

La secretaria interina

Rosa Salord Olèo

ANNEX. INSTRUCCIONS PER A LA CONTRACTACIÓ SOCIALMENT RESPONSABLE I MEDIAMBIENTALMENT SOSTENIBLE DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

CAPÍTOL I. ÀMBITS D’APLICACIÓ

Article 1. Objecte

Aquesta instrucció té per objecte la incorporació de criteris socials i ambientals en la contractació pública del Consell Insular de Menorca, amb total respecte als principis d’eficàcia i eficiència que regeixen l’execució de la despesa pública i dels principis generals de la contractació pública.

Article 2. Àmbit subjectiu d’aplicació

1. La instrucció està adreçada a tots els òrgans de contractació del Consell Insular de Menorca.

2. Tots els òrgans de contractació han de complir el que es disposa en aquesta instrucció en el moment d’elaborar els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes.

Article 3. Àmbit objectiu d’aplicació

1. Aquesta instrucció és aplicable als contractes públics del Consell Insular de Menorca, independentment del procediment d’adjudicació, objecte contractual o valor estimat.

2. Als contractes menors únicament s’hi aplicarà el que fa referència a la reserva de contractes, sens perjudici que en els casos en què sigui possible s’incorporin condicions especials d’execució.

3. Queden fora de l’àmbit d’aplicació de la instrucció els contractes adjudicats mitjançant l’adhesió a sistemes externs de contractació centralitzada diferent a la insular.

Article 4. Incorporació als plecs

1. L’anunci de licitació i també els plecs de clàusules administratives particulars o documentació preparatòria equivalent han d’assenyalar que la contractació de què es tracta està sotmesa al compliment dels criteris i les condicions de caràcter social i ambiental que s’hagin determinat d’acord amb aquesta instrucció.

2. Els òrgans de contractació han d’incorporar en els plecs de clàusules administratives particulars i, si escau, en els plecs de prescripcions tècniques, els criteris socials i ambientals previstos en aquesta instrucció, i en poden adaptar o ampliar el contingut a les característiques del contracte, a més d’incrementar, fins i tot, els percentatges o els barems establerts; així mateix, han d’incorporar les condicions especials d’execució quan l’objecte contractual ho permeti.

3. Amb caràcter excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte, l’objecte o l’oferta de mercat no resulten apropiades per a la incorporació d’alguna de les clàusules que conté aquesta instrucció –siguin criteris d’adjudicació o condicions d’execució– o que és procedent minorar part del contingut o dels percentatges establerts. En aquests casos, l’òrgan de contractació ha de emetre un informe motivat, que s’ha d’incorporar a l’expedient.

CAPÍTOL II. ACCIONS PREPARATÒRIES

Article 5. Planificació de l’activitat de contractació pública de l’exercici

De conformitat amb l’article 28.4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en el primer trimestre de cada any natural es publicarà en el perfil de contractant del Consell Insular de Menorca el Pla Anual de Contractació Pública del Consell Insular de Menorca.

Article 6. Consultes preliminars del mercat

D’acord amb l’article 115 de la Llei 9/2017, quan els departaments que promouen la contractació del Consell ho estimin oportú podran dur a terme consultes preliminars del mercat amb l’objectiu de conèixer les solucions més sostenibles i responsables del mercat. Fins i tot es poden consultar experts o operadors econòmics.

Article 7. Descripció de l’objecte del contracte amb criteris socials i ambientals

D’acord amb l’article 99.1 de la Llei 9/2017, es podrà definir l’objecte del contracte amb referències específiques de tipus social o mediambiental, quan aquestes referències tenguin una qualitat significativa en la prestació del contracte.

Article 8. Anàlisi i establiment d’aspectes laborals

1. D’acord amb el previst als articles 100, 102 i 116 de la Llei 9/2017, els departaments que promouen la contractació hauran d’analitzar i reflectir en els plecs el conveni sectorial i territorial aplicable, els costos laborals, així com la plantilla necessària per a l’execució del contracte i la categoria professional.

2. D’acord amb el previst a l’article 130 de la Llei 9/2017, quan una norma legal, un conveni col·lectiu o un acord de negociació col·lectiva de caràcter general, imposi a l’adjudicatari l’obligació de subrogar-se com a ocupador en determinades relacions laborals, els plecs han de recollir la informació sobre les condicions dels contractes dels treballadors als quals afecti la subrogació que resulti necessària per a permetre una exacta avaluació dels costos laborals que implicarà aquesta mesura. A tal efecte, el departament que promogui la contractació ha de requerir l’empresa que vingués efectuant la prestació objecte del contracte a adjudicar i tengui la condició d'ocupadora dels treballadors afectats, a proporcionar la informació prevista a l’apartat 1r de l’esmentat precepte.

Això resultarà igualment d’aplicació respecte de la subrogació dels socis treballadors de les cooperatives quan estiguin adscrits al servei o a l’activitat objecte de la subrogació.

En tot cas, l’empresa adjudicatària tindrà l’obligació de subrogar-se com a ocupador de totes les persones amb discapacitat quan l’empresa que hagués dut a terme la prestació objecte del contracte a adjudicar sigui un centre especial d’ocupació.

3. D’acord amb el previst als articles 130.6 i a la disposició addicional 51 de la Llei 9/2017, els departaments que promoguin la contractació hauran d’establir en els plecs els pagaments directes a a les persones treballadores afectades per la subrogació així com a les empreses subcontractistes quan es compleixin les condicions previstes als esmentats preceptes.

Article 9. Accés de les petites i mitjanes empreses a la contractació pública. Mesures facilitadores:

1. D’acord amb el que es disposa als articles 140 i 141 de la Llei 9/2017, els departaments que promouen la contractació no podran exigir en fase de licitació, una altra documentació diferent de declaracions responsables i el document europeu únic de contractació (DEUC) per acreditar la situació financera, les capacitats i la solvència de les empreses.

2. Amb l’objectiu de reduir o eliminar les barreres d’entrada i els obstacles de participar en els procediments de contractació pública, es reduiran i minimitzaran les exigències de participació relatives a la solvència econòmica i financera, tècnica i professional, sempre que l’objecte del contracte ho permeti, i a més, es facilitarà l’acreditació de la solvència amb mitjans externs.

3. Amb l’objectiu de reduir o eliminar les barreres d’entrada i els obstacles de participar en els procediments de contractació pública, no s'exigirà la garantia provisional per prendre part a les licitacions, a no ser que procedeixi exigir-la de forma excepcional per motius d'interès públic.

4. Amb l’objectiu de facilitar la contractació de pimes i micropimes, es preveurà la realització independent de cadascuna de les seves parts mitjançant la seva divisió en lots, sempre que la naturalesa o l'objecte del contracte ho permetin, a no ser que existeixin motius vàlids que s'hauran de justificar degudament a l'expedient, de conformitat amb l'article 99 de la LleiI 7/2017.

També es podrà limitar el nombre de lots als quals es pot presentar o pot resultar adjudicatari un mateix licitador. A més, s’haurà d’avaluar la idoneïtat de reservar un o diversos lots per als centres especials d’ocupació d’iniciativa social, les empreses d’inserció o les empreses d’economia social.

CAPÍTOL III. PROHIBICIONS PER CONTRACTAR

Article 10. Assenyalament exprés de prohibicions per contractar

D’acord amb l’article 71.1 lletra d) de la Llei 9/2017, els plecs de contractació assenyalaran expressament la prohibició de contractar empreses que incompleixen l’obligació d’ocupar un 2% de persones amb discapacitat a la plantilla (per a empreses amb més de 50 persones treballadores), i de les quals incompleixen l’obligació de dissenyar i aplicar un pla d’igualtat (per a empreses amb més de 250 persones treballadores).

CAPÍTOL IV. CONTRACTES RESERVATS

Article 11. Contractes reservats per a centres especials d’ocupació d’iniciativa social, empreses d’inserció, i programes d’ocupació protegida

1. D’acord amb la disposició addicional 4a de la Llei 9/2017, el Consell Insular de Menorca fixa un mínm d’un 1% la reserva del dret a participar en els procediments d’adjudicació de determinats contractes públics o lots d’aquests contractes als centres especials d’ocupació d’iniciativa social, a les empreses d’inserció o a programes d’ocupació protegida.

La determinació del percentatge i dels contractes que es qualifiquin com a reservats es durà a terme a través del pla anual de contractació pública del Consell Insular de Menorca.

2. Aquest percentatge, en el cas que resulti més esclaridor, es podrà substituir per una quantitat concreta. A l’hora de calcular-lo es prendrà com a referència el valor estimat anual destinat a noves contractacions que corresponguin a prestacions adequades a les activitats dels centres especials d’ocupació, les empreses d’inserció i els programes d’ocupació protegida.

3. La qualificació com a contracte reservat s’ha de citar a l’anunci de licitació i ha de constar en l’expedient administratiu, així com també s’ha de citar en l’objecte i el títol del contracte.

4. Poden participar en les licitacions reservades, sense cap límit d’objecte contractual, ni quantia, ni procediment, les entitats qualificades i registrades com a centres especials d’ocupació d’iniciativa social, les empreses d’inserció o programes d’ocupació protegida.

Article 12. Contractes reservats per a empreses i entitats d’economia social

1. Conforme a la disposició addicional 48a de la llei 9/2017, els departaments del Consell Insular de Menorca podran reservar la participació en els procediments d’adjudicació de contractes socials, culturals i de salut a empreses i entitats que reuneixin els requisits de l’apartat 5 d’aquest article ( empreses d’economia social i solidària)

2. El Consell Insular determinarà a través del Pla anual de contractació els contractes qualificats com a reservats a aquest tipus d’organitzacions.

3. La qualificació com a contracte reservat s’ha de citar a l’anunci de licitació i ha de constar en l’expedient administratiu, així com també s’ha de citar en l’objecte i el títol del contracte.

4. La durada màxima d’aquests contractes reservats no ha de ser superior a tres anys.

5. Només hi poden participar les organitzacions que reuneixen tots aquests requisits:

a) Que el seu objectiu sigui la realització d’una missió de servei públic vinculada a la prestació de serveis socials, culturals o de salut.

b) Que els beneficis es reinverteixin amb la finalitat d’aconseguir l’objectiu de l’organització; o en cas de distribució, ha de ser amb criteris de participació.

c) Que les estructures de direcció o propietat de l’organització es basin en la propietat dels empleats, o en principis de participació, o exigeixin la participació dels empleats, els usuaris o les parts interessades.

d) Que el poder adjudicador no hagi adjudicat a l’organització un contracte per als serveis en qüestió conformement a aquest article en els tres anys precedents.

CAPÍTOL V. CRITERIS D’ADJUDICACIÓ DE CARÀCTER SOCIAL I AMBIENTAL

Article 13. Disposicions generals

1. Els criteris de caràcter social i ambiental són d’inclusió obligatòria en tots els procediments de contractació, amb excepció dels contractes menors.

2. De manera excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte, el seu objecte o l’oferta del mercat no resulten apropiades per a la incorporació d’alguna de les clàusules en els termes establerts, o que és procedent minorar part del contingut o ponderar-los. En aquests casos s’ha d’emetre’s un informe motivat, que s’incorporarà a l’expedient.

Article 14. Selecció i ponderació dels criteris socials i ambientals

1. L’òrgan de contractació ha de seleccionar els criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental que consideri més adequats, o uns altres de similars, entre els assenyalats als articles 15 i 16 per incorporar-los als plecs de clàusules administratives particulars.

2. La puntuació i la ponderació dels criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental s’han d’adaptar a l’objecte, al contingut i a les característiques del contracte, al sector d’activitat, a la finalitat perseguida i a l’oferta existent en el mercat.

3. Al conjunt dels criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental, s’hi ha d’assignar una ponderació entre un 10% i un 20% del total del barem, i l’òrgan de contractació ha de determinar el percentatge concret, sense perjudici que es pugui incrementar d’acord amb el que s’ha assenyalat en aquesta instrucció. A aquests efectes, tant els criteris socials com els criteris ambientals han de tenir per separat una ponderació mínima d’un 5% i màxima de 15% sobre el total de barem, i ambdues són d’inclusió obligatòria en els plecs.

4. S’exceptua de l’aplicació dels percentatges establerts en el paràgaf anterior, els contractes d’import inferior a 50.000 euros i els contractes amb un termini d’execució inferior a quatre mesos. En aquests casos la ponderació assignada serà entre un 5% i un 12% del total del barem. Així mateix tant els criteris socials com els criteris ambientals han de tenir per separat una ponderació mínima de 2% i màxima de 10% sobre el total de barem; i ambdues són d’inclusió obligatòria en els plecs.

Article 15. Criteris de caràcter social

L’òrgan de contractació ha de preveure criteris socials basats en alguns dels aspectes establerts en aquest article, per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i ha de determinar la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.

Es consideren criteris d’adjudicació de caràcter social, entre d’altres, els que facin referència als aspectes següents:

1. Creació d’ocupació per a persones amb dificultats d’accés al mercat laboral.

2. Igualtat d’oportunitats entre dones i homes.

3. Qualitat social de la proposta.

4. Qualitat en l’ocupació.

5. Productes agroalimentaris que promoguin la sostenibilitat alimentària

Article 16. Criteris de caràcter ambiental

L’òrgan de contractació ha de seleccionar els criteris ambientals entre els establerts en aquest article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i ha de determinar la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.

Els criteris ambientals es poden referir tant a obres com a serveis i subministraments i es pot valorar tant el producte que s’ha d’utilitzar com el procés d’elaboració o execució del contracte, fins i tot el cicle de vida complet.

Es consideren criteris d’adjudicació de caràcter ambiental, entre d’altres, els següents:

1. La minimització del consum de primeres matèries, combustibles, aigua i altres recursos naturals.

2. La mínima generació de residus perillosos i no perillosos, així com la seva reutilització o reciclabilitat.

3. L’eficiència energètica i utilització de fonts d’energia renovables.

4. El compliment d’algunes etiquetes ecològiques, norma UNE 150301 d’ecodiseny i altres distintius de qualitat del producte o servei, sense perjudici d’altres formes d’acreditació dels rendiments o les exigències funcionals que es defineixen en aquestes etiquetes.

5. La utilització de productes ecològics, frescos i de temporada en l’elaboració de menús dels serveis de menjador o menjars, així com productes de denominació d’origen protegida o amb indicacions geogràfiques protegides, o altres productes amb les mateixes característiques tècniques.

6. La presentació de plans ambientals del servei objecte del contracte.

7. La reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH), com CO2, HFC, PFC i SF6.

8. La reducció d’emissions contaminants, com les partícules (PM10, PM2,5), els dissolvents (COV) i els òxids de nitrogen.

9. La minimització d’abocament a l’aigua de les substàncies prioritzades per la Directiva 2000/60/CE, de 23 d’octubre, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació l’àmbit de la política d’aigües.

10. L’eliminació o la reducció de la utilització de productes o substàncies perilloses carcinogèniques, mutagèniques o tòxiques per a la reproducció (CMR), i especialment les substàncies amb risc R 50/53.

11. La incorporació i la innocuïtat de materials reciclats al producte final.

12. El caràcter biodegradable del producte final.

Article 17. Ponderació de criteris econòmics, tècnics, socials i ambientals

1. Els òrgans de contractació vetllaran per atribuir una ponderació adequada en el barem d’adjudicació al criteri econòmic i que resulti proporcionada en relació amb els criteris de qualitat tècnica, social i mediambiental.

2. En les contractes en què el principal cost sigui la mà d’obra i s’hagi de complir un conveni col·lectiu sectorial i territorial, i en les prestacions de caràcter personal i de serveis socials que impliquin atenció directa a les persones, la ponderació del criteri econòmic no podrà ser superior a un 50% del total del barem.

Article 18. Puntuació mínima exigida a la proposta tècnica

En els contractes en què s’hagi de vetllar per la qualitat tècnica, social i ambiental de les propostes, s’articularà un procediment per fases conforme a l’establert a l’article 146.3 de la Llei 9/2017. A aquest efecte, l’òrgan de contractació establirà un llindar mínim del 50% de la puntuació en el conjunt dels criteris qualitatius per continuar en el procés selectiu.

Article 19. Valors anormals o desproporcionats

1. L’òrgan de contractació indicarà en el plec de clàusules administratives particulars els paràmetres objectius en funció de les quals s’apreciarà, si escau, que la proposició pot incórrer en valors anormals o desproporcionats.

2. Es considera un paràmetre objectiu per apreciar que la proposició no pot ser complerta com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats, la indicació d’un preu inferior als costos salarials mínims per categoria professional, segons el conveni laboral aplicable. Amb aquest objecte s’haurà d’exigir que les proposicions presentades pels contractistes incorporin la informació necessària per a la seva apreciació. De manera excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que, per les característiques del contracte o el seu objecte, no resulta apropiat la inclusió d’aquest paràmetre. En aquests casos s’ha d’emetre’s un informe motivat, que s’incorporarà a l’expedient.

CAPÍTOL VI. CONDICIONS ESPECIALS D’EXECUCIÓ DE CARÀCTER SOCIAL I AMBIENTAL

Article 20. Disposicions generals

1. En els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes que hagi de licitar el Consell Insular de Menorca s’han d’incorporar les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental establertes en aquest capítol.

2. D’acord amb la legislació vigent, aquestes condicions es configuren com a obligacions ineludibles per al contractista en la fase d’execució del contracte. Els licitadors han de presentar un document d’adhesió i compromís amb les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental que s’estableixin.

3. En l’anunci de licitació, i també en el plec i en el contracte, s’ha de fer constar la incorporació de condicions d’execució de caràcter social i ambiental.

4. De manera excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte o l’oferta de mercat existent no resulten apropiades per incorporar alguna de les condicions d’execució de caràcter social o ambiental, o bé que resulta procedent minorar part del seu contingut. En aquests casos, s’ha d’emetre un informe motivat, que s’ha d’incorporar a l’expedient.

Article 21. Condicions especials d’execució de caràcter social

1. Els plecs de clàusules administratives particulars han d’incorporar condicions especials d’execució de caràcter social que versin sobre els aspectes següents:

- Igualtat entre homes i dones.

- Drets laborals i compliment de convenis col·lectius.

- Compliment de criteris ètics.

- Transparència i justícia fiscal.

2. Correspon a l’òrgan de contractació determinar la idoneïtat de condicions especials d’execució del contracte que versin sobre els aspectes següents:

- Inserció laboral de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral.

- Comerç just.

Article 22. Condicions especials d’execució de caràcter ambiental

1. Els plecs de clàusules administratives particulars i, si escau, els plecs de prescripcions tècniques han d’incorporar les condicions especials d’execució de caràcter ambiental adaptades a les característiques, els imports i els objectes contractuals.

2. Les obligacions de caràcter ambiental han de tenir, entre d’altres, els objectius següents:

a) L’estalvi, l’eficàcia i les energies renovables.

b) La reducció d’envasos i embalatges.

c) La reutilització i el reciclatge dels productes utilitzats i el correcte tractament de residus, amb la participació de gestors autoritzats.

d) La recollida selectiva de residus.

e) L’elaboració de plans de treball que continguin aspectes de gestió i control ambiental o de mesura de l’impacte ambiental.

f) La utilització dels mitjans de transport o de la maquinària que s’hagi d’emprar en l’execució del contracte amb la menor afectació al medi ambient.

g) L’ús d’especificacions de productes que garanteixin la nul·la incidència sobre el medi ambient.

h) La formació en matèria mediambiental del personal de l’empresa adjudicatària durant l’execució del contracte.

3. Les prescripcions tècniques en matèria ambiental adquireixen caràcter de condicions especials d’execució del contracte i s’han d’establir de manera preceptiva per als contractes següents:

1. Paper per a còpies i paper gràfic.

2. Productes i serveis de neteja.

3. Equips TIC oficines.

4. Construcció.

5. Transport.

6. Mobiliari.

7. Electricitat.

8. Serveis d’alimentació i menjars.

9. Productes tèxtils.

10. Productes i serveis de jardineria.

11. Finestres, portes de vidre i claraboies.

12. Plafons de paret.

13. Aïllament tèrmic.

14. Rajoles rígides per al sòl.

15. CHP (cogeneració).

16. Construcció de carreteres i senyals de trànsit.

17. Enllumenat públic semafòric.

18. Il·luminació interior.

19. Infraestructures d’aigües residuals.

20. Vàters i urinaris de descàrrega.

21. Aixetes sanitàries.

22. Equips d’impressió d’imatges (fotocopiadores, escàners, etc.).

23. Equips elèctrics i electrònics emprats en els sectors de la salut.

CAPÍTOL VII. CONTROL I VERIFICACIÓ

Article 23. Acreditació i compliment dels criteris socials i mediambientals

L’empresa contractista està obligada, com a única responsable de la total realització del contracte, al compliment de tots els criteris d’adjudicació que hagi assumit i de totes les condicions especials d’execució del contracte en matèria social i mediambiental. A més, durant l’execució del contracte, ha de presentar la documentació assenyalada en els plecs per a la verificació del compliment i l’avaluació del seu impacte.

Article 24. Efectes de l’incompliment de les clàusules socials i ambientals

Els plecs de clàusules administratives han d’assenyalar expressament quins criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental i quines condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental es consideren obligacions contractuals de caràcter essencial. En funció de la seva qualificació, el seu incompliment podrà suposar:

- Si es qualifica d'obligació essencial als efectes del que preveu l'article 211.1.f) de la Llei 9/2017, el seu incompliment culpable serà causa de resolució del contracte, fet que impedirà contractar durant un termini de dos anys en qualsevol procediment públic de licitació en l'àmbit de l'òrgan de contractació que hagi declarat la prohibició de contractar previ el corresponent procediment instruït a l'efecte.

- Si els plecs estableixen penalitats per l'incompliment, continuarà l’execució del contracte amb la imposició de la corresponent penalització que l’òrgan de contractació haurà d’estimar en funció de la gravetat i les conseqüències, entre un 3% i un 10% del preu del contracte. Els plecs podran considerar l'incompliment com a infracció greu als efectes establerts a la lletra c), apartat 2 de l'article 71 de la Llei sobre prohibicions de contractar.

Article 25. Seguiment del contracte

1. L’òrgan de contractació ha de designar un responsable del contracte o una unitat de seguiment per supervisar l’execució. Ha de verificar la correcta prestació respecte als criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental i les condicions d’execució socials i ambientals assumides pel contractista de conformitat amb el que disposi el contracte.

2. La persona o entitat responsable del contracte ha d’informar l’òrgan de contractació sobre els possibles incompliments de les obligacions previstes en aquesta instrucció i, si escau, proposar l’inici del procediment d’imposició de penalitzacions o de resolució del contracte.

3. El Consell Insular de Menorca ha d’establir els sistemes per al còmput dels resultats de les clàusules socials i ambientals, amb l’objectiu d’avaluar l’eficàcia i l’impacte de la seva contractació pública socialment i ambientalment responsable.

4. El Consell Insular de Menorca podrà crear un òrgan d’assessorament i de seguiment del grau de compliment d’aquesta instrucció, de la incorporació de les clàusules que es preveuen i del mesurament objectiu del seu impacte.

Disposició transitòria

Aquesta instrucció no és aplicable als contractes adjudicats amb anterioritat a la seva entrada en vigor ni als expedients de contractació iniciats també abans de la seva entrada en vigor. S’entén, a aquests efectes, que els expedients de contractació han d’estar iniciats si s’hagués publicat la corresponent convocatòria del procediment d’adjudicació del contracte.

En el cas de procediments negociats, per determinar el moment de l’inici s’ha de tenir en compte la data d’aprovació dels plecs.

Disposició addicional

El Consell Insular adoptarà mesures específiques per la incorporació de clàusules socials, mediambientals, de responsabilitat social i fiscal, en la contractació de les de concertació d’operacions de crèdit.

Disposició final única. Entrada en vigor

Els òrgans afectats per aquesta instrucció han d’adoptar les mesures necessàries perquè les directrius que conté siguin efectives a partir d’1 de gener de 2019. A partir d’aquesta data quedarà sens efecte la instrucció per a la contractació socialment responsable i mediambientalment sostenible en el Consell Insular de Menorca aprovada pel Ple del Consell Insular de Menorca reunit a dia 18 de juliol de 2016.