Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'INNOVACIÓ, RECERCA I TURISME

Núm. 11089
Resolució de 15 d’octubre de 2018, de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions dirigides a la creació i la consolidació d’Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI) i clústers del coneixement de les Illes Balears finançada a càrrec del Fons d’Impuls del Turisme Sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS:  419238

CONVO: 2018/4018

En aplicació de la Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic, el Govern de les Illes Balears ha elaborat el Pla de Ciència, Tecnologia, Innovació i Emprenedoria de les Illes Balears 2013-2017 (Pla CTIE), vigent en l’actualitat, aprovat pel Consell de Govern de 8 de novembre de 2013, amb la finalitat d’impulsar i reforçar de manera coordinada i conjunta el sistema d’R+D+I de les Illes Balears.

La llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible preveu la creació del fons per afavorir el turisme sostenible com a instrument de finançament de projectes amb la finalitat d’impulsar una economia sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears. Aquest fons es nodreix de la recaptació total de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears, recursos que s’han de destinar a finançar inversions i projectes que es destinin, entre d’altres actuacions, a impulsar projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o les relacionats amb l’àmbit turístic.

L’aparició contínua de noves tecnologies i el desenvolupament accelerat dels mercats i de productes nous exigeixen que les diferents eines per fomentar la innovació evolucionin i s’adaptin contínuament. Entre aquestes destaca el desenvolupament de les agrupacions empresarials innovadores (AEI) i els clústers basats en el coneixement i/o tecnològics. Aquestes agrupacions sectorials estableixen, en una zona geogràfica concreta, una interrelació molt forta entre les empreses, els centres tecnològics i de recerca, els centres de formació i els organismes públics, amb la finalitat d’executar projectes conjunts en l’àmbit de la innovació i de la internacionalització. L’objectiu és que tots els components de l’agrupació es reforcin gràcies a la cooperació entre els integrants.

Els beneficis que s’esperen obtenir amb aquesta convocatòria són, per una banda, beneficis directes: s’invertirà directament en el sistema de Ciència i Tecnologia de les Illes Balears i, ja que la convocatòria finançarà un 75% de les despeses en què els clústers hagin incorregut, el 25% restant vindrà de fons privats dels beneficiaris, és a dir, de les empreses privades que conformen els clústers, augmentant així la inversió en R+D+I del sector privat. Tot plegat afavorirà la diversificació econòmica, ja que la producció de coneixement és la clau fonamental per al creixement i la sostenibilitat de les economies avançades.

Dia 10 de març de 2018 s’ha publicat (BOIB núm. 31) l’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s’aprovà el Pla estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020. Entre les subvencions recollides en el Pla Estratègic hi ha les subvencions dirigides a agrupacions empresarials innovadores i clústers del coneixement de les Illes Balears de nova creació i consolidació dels existents, objecte d’aquesta Resolució.

Mitjançant el Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol), es va determinar la composició del Govern de les Illes Balears i es va establir una nova estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), atribueix les competències en matèria d’impuls i foment de la innovació, la recerca, el desenvolupament i la transferència del coneixement a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme.

Per tot això, en el marc de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible; Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, de la Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, havent considerat la disponibilitat pressupostària i els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d’acord amb el que disposen l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 5 de l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010,

Resolc:

Primer. Aprovar la convocatòria per a la concessió de subvencions dirigides a la creació i consolidació d’Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI)/clústers del coneixement de les Illes Balears finançada a càrrec del Fons d’Impuls del Turisme Sostenible.

Segon. Aprovar els termes de la convocatòria, que consten en l’annex 1, d’acord amb les bases reguladores que estableix l’ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (BOIB núm. 25, de 13 de febrer).

Tercer. Publicar aquesta Resolució, i el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que entri en vigor l’endemà d’haver-se publicat l’extracte.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Innovació, Recerca i Turisme en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat l’extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Contra aquesta Resolució també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma,  15 d’octubre de 2018

La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme Isabel M. Busquets i Hidalgo

 

ANNEX I Bases de la convocatòria de subvencions dirigides a  la creació i consolidació d’Agrupacions Empresarials Innovadores i clústers del coneixement de les Illes Balears finançada a càrrec del Fons d’Impuls del Turisme Sostenible

1. Objecte

L’objectiu d’aquesta convocatòria és la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a la creació i consolidació d’Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI) i clústers del coneixement de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per tal d’impulsar la millora de la cooperació empresarial i la competitivitat dels sectors productius de les Illes Balears, sempre i quan compleixin amb els requisits establerts a les bases.

2. Beneficiaris i requisits

2.1 Beneficiaris

Per a la línea A  de creació de noves agrupacions empresarials innovadores o clústers del coneixement: les entitats sense ànim de lucre amb personalitat jurídica pròpia que estiguin establertes físicament a les Illes Balears i hi tinguin el domicili social, i que, en el moment de presentar la sol·licitud d’ajut, siguin les seves finalitats, entre d’altres, la creació d’una agrupació empresarial innovadora o un clúster (AEI/clúster), amb les característiques que se’n donen a continuació:

a) Estar organitzat al voltant d’una branca o sector industrial o de serveis, científic o tecnològic i/o a un mercat o segment de mercat objectiu a l’àmbit de la comunitat autònoma.

b)Ser únic a les Illes Balears en el sector econòmic que representin.

c) Tenir una massa crítica suficient, la qual es concretarà a curt termini en l’acompliment de les següents condicions:

i) Comptar entre els membres de l’entitat un mínim del 10%, de pimes innovadores, registrades en el Registre d’empreses innovadores del Ministeri d’Economia i competitivitat (MINECO). A partir del segon any des de la creació del clúster.

ii) Agrupar un mínim de 15 empreses del sector en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears. A la sol•licitud hi haurà d’haver un escrit d’intencions d’involucrar-se en el clúster d’almenys 15 empreses.

iii) Un mínim de 60% d’aquestes de les empreses han de ser pimes.

iv) Que en formi part alguna entitat proveïdora de coneixement i/o tecnologia (segons es defineix a l’apartat següent). A la sol·licitud hi haurà d’haver un escrit d’intencions d’involucrar-se en el clúster d’almenys 1 centre de coneixement.

Per a les línees B de consolidació de clústers i C de cofinançament de projectes dels clústers: les entitats sense ànim de lucre amb personalitat jurídica pròpia constituïdes com a agrupació empresarial innovadora, clúster basat en el coneixement i/o tecnològic o una denominació equivalent (d’ara endavant, AEI/clúster) que en el moment de presentar la sol·licitud estiguin establertes físicament a les Illes Balears i hi tinguin el domicili social, i que duguin a terme les actuacions previstes en aquesta Resolució.

Les agrupacions empresarials innovadores (AEI) i els clústers del coneixement han de ser entitats sense ànim de lucre i s’han de caracteritzar per ser una combinació, en un espai geogràfic, o sector productiu, d’empreses i centres d’investigació i de formació públics o privats, involucrats en processos d’intercanvi col·laboratiu dirigits a obtenir avantatges o beneficis derivats de l’execució de projectes concrets de caràcter innovador. L’activitat de l’AEI/clúster s’ha d’organitzar a l’entorn d’una branca o sector productiu o a un mercat o segment de mercat objectiu. La seva finalitat ha de ser facilitar, mitjançant la consecució d’una massa crítica suficient del conjunt d’empreses i organismes agrupats, les pràctiques innovadores que permetin millorar la competitivitat de les empreses, especialment les pimes, i la seva projecció i visibilitat internacional.

Així, les AEI/clústers han d’estar integrades per un mínim d’una entitat proveïdora de coneixement i/o tecnologia i almenys 15 empreses, essent d’aquestes com a mínim un 60% pimes, d’acord amb la definició de la recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

A efectes d’aquesta convocatòria es defineix entitat proveïdora de coneixement com a tota entitat (per exemple, universitats o centres d’investigació, organismes de transferència de tecnologia, intermediaris d’innovació o entitats col·laboratives orientades a la investigació), independentment de la seva personalitat jurídica (de dret públic o privat) o la seva forma de finançament, el principal objecte de la qual sigui realitzar de manera independent investigació fonamental, investigació industrial o desenvolupament experimental o difondre àmpliament els resultats d’aquestes activitats mitjançant l’ensenyança, la publicació o la transferència de coneixements; quan una entitat d’aquest tipus dugui a terme també activitats econòmiques, el finançament, els costs i els ingressos de dites activitats hauran de comptabilitzar-les per separat.

2.2  Requisits

Les entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:

a- Estar al corrent de les seves obligacions amb la seguretat Social. Les sol·licituds dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pugui comprovar d’ofici que la persona o entitat sol·licitant està al corrent d’aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent.

b-Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pugui comprovar d’ofici que la persona o entitat sol·licitant està al corrent d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

c- No podran obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en què concorri alguna de les circumstàncies que preveu l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El beneficiari ha de subscriure, juntament amb la sol·licitud d’ajuda, una declaració responsable referent a això.

d-El beneficiari, per a obtenir els ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableix la base 6 d’aquesta resolució.

1. Queden excloses com a beneficiàries:

a- Les societats públiques i entitats de dret públic.

b-Les entitats que no tinguin seu a les Illes Balears.

3. Bases reguladores.

Aquesta Convocatòria es regirà per les bases reguladores contingudes en l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s’estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25 de 13 de febrer).

4. Intensitat, quantia dels ajuts, acumulació i despeses subvencionables.

1. Els ajuts que es regulen reverteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació, i s’han d’instrumentar en forma de subvencions com s’indica a continuació:

- per a la línia A: es podran subvencionar fins el 100% de les despeses considerades subvencionables. Fins un màxim de 30.000,00 euros per beneficiari.

- per a la línia B: es podran subvencionar fins un màxim del 75% de les despeses considerades subvencionables. Fins un màxim de 120.000,00 euros per beneficiari.

- per a la línia C: intensitat màxima total del 100%(considerant l’ajuda que ha rebut la mateixa acció a una altra convocatòria i que ara es pot cofinanciar fins arribar al 100% màxim esmentat). No s’estableix un màxim per beneficiari en aquesta línia C.

2. Les despeses subvencionables són les descrites a continuació per línia d’actuació.

-   Línia A, de creació de noves agrupacions empresarials innovadores o clústers del coneixement:

a) Despeses de prospectiva, promoció i difusió del  futur AEI/clúster.

b) Contractació de col·laboradors externs per desenvolupar l’AEI/clúster.

c) Costs de constitució de l’AEI/clúster com a entitat amb personalitat jurídica pròpia.

d) Costs de l’elaboració de plans estratègics.

El beneficiari té l’obligació de constituir l’AEI/clúster com a entitat amb personalitat jurídica pròpia en un termini màxim de dotze mesos des de la data en què es concedeix l’ajut i sempre abans de la data de finalització del projecte.

Els beneficiaris als quals es concedeix una subvenció per a la línia A no poden tornar a sol·licitar un ajut per a aquesta línia en futures edicions d’aquesta convocatòria.

- Línia B, d’enfortiment i consolidació de l’estructura de coordinació i gestió de les AEI clúster constituïdes; desenvolupament d’activitats de dinamització, difusió i promoció i elaboració d’estudis adreçats a millorar la competitivitat i a facilitar la generació de projectes col·laboratius de les empreses i dels organismes associats o partícips.

a) Despeses de personal propi dedicat exclusivament a la gestió de l’AEI/clúster amb un cost màxim del 70% del pressupost subvencionable. Es respectaran els màxims que es detallen a l’annex VI.

b) Contractació de col·laboradors externs, en concret, despeses externes per serveis de consultoria i assistència que s’especifiquin de manera detallada en la sol·licitud d’ajut i resultin necessàries per desenvolupar l’AEI/clúster, amb un màxim del 50% del cost aprovat.

c) Despeses de viatge, allotjament i desplaçament urbà i interurbà, entre illes i fora de la comunitat autònoma, del personal propi i/o del representant legal, necessàries per gestionar el funcionament del clúster o el desenvolupament dels seus projectes, amb un màxim del 10% del cost aprovat.

d) Despeses de serveis necessaris per a la gestió operativa de l’entitat (arrendament dels locals dedicats únicament a les activitats del clúster, reparació i conservació de béns immobilitzats i de material d’oficina, entre d’altres), excepte les despeses financeres i d’inversió, amb un màxim del 20% del cost aprovat.

e) Altres despeses inherents a la gestió de l’AEI/clúster, com la difusió, la promoció, etc., amb un màxim del 15% del cost aprovat.

f) En cap cas no es considera subvencionable cap tipus d’impost.

-   Línia C de cofinançament de projectes / actuacions R+D+i:

També serà objecte d'aquesta convocatòria el cofinançament d'una acció d'R+D+i que hagi rebut ajuda d'alguna altra convocatòria de concurrència competitiva, nacional o internacional. En aquest cas, quant a valoració s’entendrà que ha superat la fase d’avaluació externa, si bé només es consideraran aquelles ponderacions que estiguin suficientment documentades.

Les actuacions i despeses subvencionables són les mateixes, i en els mateixos termes, de la Línia B anterior.

Mai no se superaran les quanties màximes totals d’ajut de la base 4.

3. La percepció d’aquets incentius és compatible amb la percepció d’altres incentius, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualssevol ens públics o privats, nacionals o d’organismes internacionals. En tot cas, l’acumulació dels incentius concedits en cap cas no podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència, superi el cost de l’actuació a desenvolupar pel beneficiari, ni tampoc podrà superar les intensitats màximes establertes en les normes de regulació de qualssevol d’aquestes ajudes o incentius.

5. Import econòmic i partia pressupostària.

1. L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 480.000 euros (quatre-cents vuitanta mil euros), amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, els imports destinats a la convocatòria es poden augmentar.

2. L’assignació pressupostària té caràcter pluriennal i la distribució màxima per anualitats és la següent:

a) 160.000 euros amb càrrec a la partida 12501 542A01 48000 17064 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’exercici de 2018, sempre  que hi hagi crèdit suficient.

b)160.000 euros amb càrrec a la partida corresponent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’exercici de 2019, sempre  que hi hagi crèdit suficient.

c) 160.000 euros amb càrrec a la partida corresponent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’exercici de 2020, sempre  que hi hagi crèdit suficient.

6. Presentació de sol·licituds i documentació.

1. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:

a) Sol·licitud de subvenció, segons el model de l’annex II d’aquesta resolució, i que està disponible  a http://dgrdi.caib.es, així com a les dependències de la direcció general d’Innovació i Recerca.

b)Còpia de la escriptura de constitució, i les modificacions que existeixin de l’entitat, inscrita adequadament en el registre corresponent, en el qual s’especifiquin, acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, en els supòsits en què sigui procedent, la data de constitució, l’objecte, el capital i la seu social, la composició del consell d’administració o la junta directiva, els apoderats i els socis que disposin de més d’un 10% de les participacions.

c) Còpia del CIF de l’entitat sol·licitant.

d)En el cas que aquest no figuri acreditat en l’escriptura, copia del poder suficient a favor del signant, o certificat actualitzat del registre corresponent.

e)Còpia del document nacional d’identitat (DNI) del representant de la societat o persona autoritzada.

f) Respecte de l’acreditació de les obligacions tributàries, la presentació de la sol·licitud implica l’autorització perquè la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l’entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

g) Quant a l’acreditació del requisit d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud implica l’autorització perquè la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pugui obtenir de la Seguretat Social la informació relativa al compliment d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona l l’entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

h)Declaracions responsables:

i.  De no estar sotmès el beneficiari a cap de les circumstàncies a què es refereix l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, inclosa en el model de la sol·licitud, ni de incórrer en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

ii. De compliment de les obligacions previstes en l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s’estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

iii.De tots els ajuts i les subvencions, sol·licitats o concedits, de qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionats amb l’actuació de la sol·licitud, i de  totes aquelles sotmeses al règim i normativa de minimis (Annex III).

iv.Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, inclosa en el model de la sol·licitud (Annex III)

v. De no vinculació amb les entitats a contractar (Annex IV).

i)  Pel que fa a la quantia, i d’acord amb l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, per als projectes de quantia superior a 15.000 €, en cas de subministrament de béns d’equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l’execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

j) Qüestionari de característiques del clúster i memòria explicativa i econòmica del projecte (Annex III i V), en la qual s’especifiquin les activitats que desenvolupa l’entitat, el seu cronograma, la localització, l’abast, les característiques i la repercussió de l’entitat sobre el sector, així com les despeses de funcionament, estructura i subministraments, i consultoria, amb l’IVA desglossat i la seva periodificació per anualitats.

k) La documentació que acrediti el grau de compliment dels criteris d’avaluació establerts a l’apartat 7 i que l’interessat pretengui que es valorin.

l)  Fitxa d’informació estadística del personal amb funcions R+D+i o personal investigador (Annex XI)

2. Les sol·licituds, que han d’anar adreçades a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, s’han de presentar en el registre de la Conselleria, en el de les seves delegacions o en qualsevol altre lloc dels que estableix l’article 16 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l’Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, se li ha de requerir una sola vegada i la persona interessada ha d’esmenar les deficiències dins el termini de 10 dies, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 de la Llei 39/2015.

7. Termini

1. El termini per presentar les sol·licituds per a la línia B serà de 15 dies naturals des de l’endemà de la publicació de la present Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Per a les línies A i C el termini per presentar les sol·licituds serà fins màxim 5 mesos des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el BOIB.

2. Totes les sol·licituds registrades en el període de 15 dies naturals (línia B) des de l’endemà de la publicació de l’extracte de la present Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran valorades segons la base 8. Si queden fons disponibles, hi haurà una segona valoració per considerar les sol·licituds registrades durant els 5 mesos des de l’endemà de la publicació de l’extracte de la present Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (línies A i C), una vegada exhaurit aquest termini de 5 mesos.

3. Les despeses objecte de les ajudes s’han d’executar en el període comprès entre l’1 de gener de 2017 i el termini d’execució que fixarà la resolució de  concessió, que en cap cas podrà ser posterior a 30 de setembre de 2020. El termini per justificar la realització dels conceptes subvencionables finalitza quinze dies després del període d’execució. 

8. Criteris per valoració.

1. Les subvencions regulades en aquesta Resolució es concedeixen amb subjecció al principi d’objectivitat, transparència i publicitat, i el sistema de selecció és la concurrència competitiva.

2. Les sol·licituds es sotmetran dues fases d’avaluació.

La primera fase d’avaluació o avaluació externa és a càrrec d’un organisme avaluador independent de prestigi reconegut i executat per persones expertes externes o per membres d’una entitat col·laboradora.

La Comissió Avaluadora, el funcionament de la qual es regula en la base 9, realitza la segona fase d’avaluació. Ha de revisar l’avaluació de la primera fase feta per l’organisme avaluador, realitzar l’avaluació interna i ha d’emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. Per valorar les sol·licitud, es consideraran els criteris següents:

-  Línia A: creació de noves AEI/clústers.

Concepte

Puntuació màxima

Fase I o Avaluació externa

1. Potencial d’innovació de la proposta i la seva viabilitat tècnica i econòmica

20

2. Interès i impacte de l’actuació en l’entorn empresarial

10

3. Grau d’elaboració, qualitat i claredat de la proposta

20

Fase II o Avaluació interna

4. Interès i impacte de l’actuació en el sistema d’R+D+I de Balears

20

5. Compromís mostrat pels membres potencials de l’AEI

20

6. Trajectòria de l’entitat promotora en projectes d’innovació i en cooperació empresarial

10

- Línia B: enfortiment i consolidació de l’estructura de coordinació i gestió de les AEI/clúster constituïdes; desenvolupament d’activitats de dinamització, difusió i promoció i d’estudis adreçats a millorar la competitivitat i a facilitar la generació de projectes col·laboratius de les empreses i dels organismes associats o partícips.         

Concepte

Puntuació màxima

Fase I o Avaluació externa

1. Grau d’integració i identificació d’interessos comuns en el clúster de diferents tipus d’entitats de la cadena de valor: empreses (incloent PIMES), organismes proveïdors de coneixement i tecnologia i altres tipus d’organismes. 

20

2. Grau d’innovació del projecte i potencialitats d’altres tipus d’activitats (formació, internacionalització,...)

15

3. Grau d’elaboració, qualitat i claredat de la proposta

15

4. Interès i impacte de l’actuació en l’entorn empresarial

10

Fase II o Avaluació interna

5. Certificació Bronze label/Silver label o superior que atorga l’European Secretariat for Clúster Analusus (ESCA)

10

(3 punts bronze, 6 punts silver i 10 punts superior)

6. Interès i impacte de l’actuació en el sistema d’R+D+I de Balears

15

7. Capacitat d’expansió nacional i internacional. Participació en projectes nacionals i internacionals

15

-   Línia C: de cofinançament de projectes / actuacions R+D+i per part de clústers.

Fase I o Avaluació externa. En aquest cas, quant a valoració s’entendrà que ha superat la fase d’avaluació externa si ha estat sotmès a una valoració per l’organisme concedent de l’altra ajuda en un procés de concurrència competitiva, nacional o internacional. Si bé només es consideraran aquelles ponderacions que estiguin suficientment documentades.

 4. L’ordre de prelació de subvencionalitat de les sol·licituds, per puntuació i línia fins a l’esgotament del crèdit disponible, és la següent:

- Primer, per ordre de puntuació, sol·licituds de la línea B de consolidació de clústers.

- Segon, per ordre de puntuació, sol·licituds de la línea C de cofinançament de projectes dels clústers.

- Tercer, per ordre de puntuació, sol·licituds de la línea A de creació de noves agrupacions empresarials innovadores o clústers del coneixement.

9. Òrgans competents per a instruir i resoldre el procediment

1. Serà competent per a la instrucció del procediment la Direcció General d’Innovació i Recerca i per emetre un informe per al seu estudi per part de la comissió avaluadora.

2. Una comissió avaluadora, en els termes prevists en l’article  19 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, com a òrgan col·legiat, serà responsable d’examinar les sol·licituds presentades i d’emetre l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.

La Comissió avaluadora, integrada per entre sis i vuit membres, té la composició següent:

a) El president, que és el director general d’Innovació i Recerca, o la persona en qui delegui.

b)El secretari, que és el cap del servei de Transferència del Coneixement, o persona en qui delegui.

c) Fins a un màxim de sis vocals:

-   La cap del Servei de Recerca i Desenvolupament tecnològic, o la persona en qui delegui.

-   Dos representants del Servei de Transferència del Coneixement.

-   El vicerector d’Innovació de la Universitat de les Illes Balears, o la persona en qui delegui.

-   Fins a un màxim de dos experts amb reconeguda experiència dins l’àmbit de l’R+D+I, designats pel president de la Comissió.

El president de la Comissió pot convocar a les reunions els experts l’assistència dels quals es consideri necessària o d’interès per facilitar la tasca de l’òrgan. Aquestes persones assisteixen a les reunions amb veu però sense vot.

Perquè la Comissió avaluadora es pugui constituir vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, en absència d’aquests, de les persones que els substitueixin, i d’ almenys la meitat dels membres que la componen.

3. En la seva condició d’òrgan col·legiat, la Comissió Avaluadora es regirà pel disposat en la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

4. Li correspon a la Comissió avaluadora, fixar les pautes d’actuació i aclarir els dubtes que se suscitin sobre la interpretació de les presents bases.

5. Serà competent per a la resolució dels procediments de concessió de les subvencions contemplades en aquesta convocatòria, el conseller d’Innovació, Recerca i Turisme, a proposta del director general d’Innovació i Recerca, i informe previ de la Comissió Avaluadora.

6. Es reunirà dues vegades: la primera per considerar les sol·licituds que es registrin en el termini de 15 dies des  de l’endemà de publicació de l’extracte de la resolució en el BOIB (línia B); i una altra, si hi ha fons disponibles, per considerar les sol·licituds que es registrin durant els 5 mesos posteriors a la publicació de l’extracte d’aquesta Resolució (línies A i C).

10. Instrucció i resolució del procediment.

1. En aplicació de l’article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General d’Innovació i Recerca la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director general d’Innovació i Recerca ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar a tots els interessats perquè, en el termini de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.

2. D’acord amb l’article 9.3 de les bases reguladores, l’òrgan competent per resoldre és la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s’ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i terminis per presentar justificants.

3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos comptadors des de la data d’entrada de la sol·licitud en el registre de l’òrgan competent per a la resolució del procediment. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. Les resolucions de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme que concedeixin la subvenció sol·licitada posen fi a la via administrativa i, contra aquestes, s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà que s’hagin notificat.

5. Les notificacions de les resolucions s’han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.

11. Justificació i pagament.

1. L’activitat subvencionada s’ha d’entendre justificada amb l’acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s’ha concedit.

2. Les despeses objecte de les ajudes s’han d’executar en el període comprès entre l’1 de gener de 2017 i el termini d’execució que fixarà la resolució de  concessió, que en cap cas aquesta justificació podrà ser posterior a 30 de setembre de 2020. El termini per justificar la realització dels conceptes subvencionables finalitza quinze dies després del període d’execució.

3. Quan la naturalesa de l’actuació permeti desplegar-la per parts, el director general d’Innovació i Recerca pot autoritzar que s’abonin pagaments fraccionats per anualitats i quanties equivalents o proporcionals a la justificació presentada. Aquests pagaments no tenen caràcter de bestreta. Les quanties i la periodicitat de les justificacions s’han de determinar en la resolució de concessió.

4. No s’han de tenir en consideració com a justificants de les despeses subvencionables les factures emeses o els pagaments fets amb anterioritat a l’1 de gener de 2017 ni posteriors als terminis d’execució i justificació respectivament que establirà cada resolució de concessió.

5. El pagament de la subvenció (final o de les anualitats corresponents quan n’hi hagi previstes a la resolució de concessió) únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada, mitjançant la sol·licitud de pagament i la presentació de la documentació següent:

a. Sol·licitud de pagament i memòria tècnica justificativa (Annex VIII) del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada les activitats periodificades que desenvolupa l’entitat, els mitjans per aconseguir-ho i els resultats que s’han obtingut.

b. Memòria econòmica justificativa dels costos de funcionament i subministrament, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data de pagament, d’acord amb el model que figura l’annex IX. En cas que la subvenció s’atorgui d’acord amb un pressupost, s’han d’indicar les desviacions esdevingudes, tot això acompanyat dels originals de les factures, que s’han de retornar als beneficiaris, o bé de còpies compulsades adequadament.

c. Un relació detallada d’altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l’import i la procedència (Annex X).

d. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament les despeses corresponents a l’objecte de la subvenció.

6. En el cas de les despeses d’estructura, s’hauran de presentar les nòmines del personal laboral del període subvencionable.

7. Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s’ha de presentar la documentació següent:

i)  Una còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l’import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s’identifiqui aquest amb la factura, i també les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura corresponent.

ii) Un extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figurin els càrrecs dels pagaments esmentats.

iii)Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Això no obstant, per a les factures inferiors a 500 euros és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. Per a imports inferiors a 100 euros s’acceptaran com a justificants de despesa els tiquets de caixa.

8. En el cas que l’expedient de pagament no tingui la documentació necessària per comprovar que s’ha justificat i aplicat la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.

9. Si en el seguiment s’observa l’incompliment o desviacions, per raons imputables als beneficiaris, dels termes establerts als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió; de les obligacions del beneficiari; la falsedat, la inexactitud o l’omissió de dades; una desviació clara pel que fa a la qualitat cientificotècnica dels processos seguits i dels resultats esperats; l’aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a finalitats diferents a aquelles per les quals fou concedida l’ajuda inicialment; o l'obtenció amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que, en conjunt, superin el cost de l'actuació, la conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme acordarà la modificació de la resolució de concessió i/o la revocació de les subvencions atorgades d’acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, sense perjudici que s’apliqui el règim sancionador que preveu el títol V del Text refós.

10. En els casos en què el beneficiari hagi incomplert parcialment la justificació, però l’execució sigui d’un 60% o percentatge superior del pressupost i s’acrediti que aquesta inequívocament tendeix a la satisfacció dels compromisos i condicions de concessió i que no desvirtua la finalitat de l’ajuda, suposarà la reducció proporcional de l’ajuda, segons els criteris i condicions que estableix l’article 24 de l’ordre de bases de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (BOIB núm. 25, 13 de febrer de 2010)

12. Obligacions dels beneficiaris.

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s’estableixen en l’article esmentat, les següents:

a) Acreditar davant la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir les ajudes.

b)Dur a terme l’activitat que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.

c) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat, i mantenir l’activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s’indica en la convocatòria.

d)Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

e)Comunicar l’obtenció d’altres subvencions o ajudes per part del beneficiari procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General d’Innovació i Recerca, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes balears i la Sindicatura de Comptes.

g) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica, aplicable en l'àmbit de: contractació, subvencions, règim de minimis (en els termes establerts en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del tractat CE de funcionament de la Unió Europea als ajuts minimis). 

h)Assegurar mesures d'informació i publicitat de la subvenció rebuda en totes les activitats que hi siguin vinculades. En tota la seva difusió apareixerà la referència i el logo de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme i del finançament mitjançant l’Impost de Turisme Sostenible (lloc d’internet, cartells, documents, anuncis...)

i)  Reintegrar els fons rebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació realitzades pels òrgans de control competents, i segons l'establert en l'article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de Subvencions.

j)  Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

k) Avisar la Direcció General d’Innovació i Recerca, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, de qualsevol acte públic relacionat amb l’activitat subvencionada que tingui previst dur a terme.

l)  Les actuacions subvencionades han de ser respectuosos amb la protecció i conservació del medi ambient i compatibles amb un desenvolupament sostenible i han de respectar la normativa mediambiental vigent.

m)  Utilitzar un llenguatge no sexista i transmetre missatges on el paper d’ambdós sexes no estigui estereotipat.

n)Els beneficiaris de les subvencions hauran de respondre de la veracitat dels documents aportats.

o)El règim jurídic aplicable per l’ incompliment d’aquestes obligacions serà el derivat de l’aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

p)Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir-se la resta que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s’estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació

13. Interpretació i execució.

La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

14. Interposició de recursos.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

15. Exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions de les entitats beneficiàries de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que en puguin sobrevenir com a conseqüència de l’execució de les actuacions beneficiaries d’aquesta convocatòria.

16.  Responsabilitat i règim sancionador

Els beneficiaris d'aquestes subvencions estaran sotmesos a les responsabilitats i règim sancionador que sobre infraccions en aquesta matèria s'estableix en el Títol IV, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i en el Títol IV del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de l'esmentada Llei General de subvencions.

17. Cessió de dades

1. La presentació de la sol·licitud de subvenció implicarà l'acceptació de la cessió de les dades contingudes en la mateixa, així com les relatives a la subvenció que, a efectes d'estadística, avaluació i seguiment es realitzi a favor d'altres administracions publiques.

2. En virtut del que estableix l'article 13 apartat d) de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques,  pel bé de la necessitat de protegir el secret comercial o industrial dels beneficiaris del ajuts regulats en aquesta convocatòria, s'entendrà exclòs del dret d'accés a arxius i registres administratius, el diagnòstic empresarial que, en el seu cas, formi part de l'expedient, així com d'aquells altres documents que, pel seu contingut, hagin de tenir aquest mateix tractament.

3. Amb la finalitat d’avaluar l'impacte dels diferents programes d'ajuts que gestiona la Direcció General d’Innovació i Recerca, de manera que aquesta Direcció General pugui redissenyar les diferents línies d'ajudes que promou, els beneficiaris de les subvencions que regula aquesta convocatòria facilitaran, si són requerides, les dades corresponents als resultats obtinguts per l’actuació subvencionada mitjançant el compliment d’un qüestionari que els trametran per a aquest efecte.

4. Totes les dades subministrades a l'empara de la present quedaran sotmeses a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.