Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 11000
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de núm. 1/2018 NNSS de planejament de Valldemossa que té per objecte el canvi de classificació a rústic de la UA 1 (174C/18)
Antecedents
1.En data 4 de setembre de 2018 té entrada a la CMAIB sol·licitud d’informe en relació a la modificació puntual de referència.
2.Es tramet juntament amb la sol·licitud la documentació de la MP aprovada inicialment per L’Ajuntament Ple en la sessió extraordinària de dia 20 d’agost de 2018. La documentació està elaborada per l’arquitecte Josep Luis Salas, així mateix, s’adjunta un estudi ambiental estratègic simplificat on es considera que la proposta no té efectes significatius sobre el medi ambient degut a que es tracta d’un canvi de classificació per passar de sòl urbà a rústic.
3.L’objecte de la modificació, segons la pròpia memòria justificativa, és el canvi de classificació a sòl rústic dels terrenys de la unitat d’actuació nº 1 prevista en el planejament vigent aprovat a l’any 1995. Aquesta UA de 33.997’00 m2 està situada al sud-oest del centre urbà de Valldemossa, a tocar amb el Conjunt Històric de Cartoixa declarat BIC.
4.L’art. 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de els Illes Balears amb la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol disposa:
“Article 9.- Àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica
1.- Seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària els plans i programes, així com les seves revisions, que s'adoptin o aprovin per una Administració pública, l'elaboració i aprovació del quals s’exigeixi per una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell de Ministres, del Consell de Govern o del Ple d'un Consell insular, quan:
a) Estableixin el marc per a la futura autorització de projectes legalment sotmesos a avaluació d'impacte ambiental i es refereixin a l'agricultura, ramaderia, silvicultura, aqüicultura, pesca, energia, mineria, indústria, transport, gestió de residus, gestió de recursos hídrics, ocupació del domini públic marítim terrestre, utilització del medi marí, telecomunicacions, turisme, ordenació del territori urbà i rural, o de l'ús del sòl, inclosa la delimitació d'usos portuaris o aeroportuaris; o bé,
b) Requereixin una avaluació per afectar espais Xarxa Natura 2000 en els termes previstos en la legislació sobre patrimoni natural i biodiversitat.
c) Els que requereixin una avaluació ambiental estratègica simplificada, quan es produeixi, algun dels supòsits següents:
I.- Quan així ho decideixi, cas per cas, l'òrgan ambiental en l'informe ambiental estratègic d'acord amb els criteris de l'annex IV de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
II. Quan així ho determini l'òrgan ambiental, a sol·licitud del promotor.
2.- També seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions dels plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article quan, per si mateixes, impliquin:
a) Establir un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a) anterior.
S'entendrà que les modificacions comporten un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a avaluació ambiental quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar algun projecte nou sotmès a avaluació ambiental, o augmenti les dimensions l’impacte eventual de projectes sotmesos a avaluació ambiental ja permesos en el pla o programa que es modifica.
b) Requerir una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000 en els termes previstos en la legislació del patrimoni natural i de la biodiversitat.
3.- Seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Els plans i programes esmentats en les lletres a i b de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, quan es limitin a establir l'ús de zones de reduïda extensió en l'àmbit municipal.
b) Els plans i programes, i les seves revisions, que estableixin un marc per a l'autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s'indiquen en les lletres a i b de l'apartat 1 d'aquest article.
4.- També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) les modificacions esmentades a l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que són definits a l’article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental.
b) les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l’apartat 2 d’aquest article, suposin, per si mateixes un nou marc per a l’autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d’executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l’impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.
No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, previ informe tècnic que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.
5.- Quan l'òrgan substantiu valori que un pla o programa, sigui en la seva primera formulació o sigui en la seva revisió, o la modificació d'un pla o programa vigent, no està inclòs en cap dels supòsits dels apartats anteriors d'aquest article, i, per tant, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho justificarà mitjançant informe tècnic que obrarà a l'expedient.
6.- La present llei no serà d’aplicació als plans i programes que tenguin com a únic objecte la defensa, la protecció civil en cas d’emergències, ni els de tipus financer o pressupostari”
Consideracions tècniques i jurídiques
1.- La modificació té per objecte el canvi de classificació a sòl rústic dels terrenys de la unitat d’actuació nº 1 prevista en el planejament vigent aprovat a l’any 1995. Aquesta UA de 33.997’00 m2 es sitúa al sud-oest del centre urbà de Valldemossa, a torcar amb el Conjunt Històric de Cartoixa declarat BIC. Afecta a un total de 6 parcel·les cadastrals que totalitzen la superfície indicada. Es tracta d’una UA prevista des de fa 23 anys sense que en cap moment s’hagin iniciat els tràmits per la seva gestió i desenvolupament per part dels propietaris afectats, inclús el titular amb major superfície afectada (66%) ha manifestat expressament la voluntat de mantenir els usos rústics. La memòria fa palès que la obsolescència de les previsions de creixement i la seva situació confrontant amb el BIC de la Cartoixa justifiquen en sí mateixes la modificació plantejada.
2. - Així mateix de la documentació ambiental aportada es desprèn de forma clara que dita modificació és positiva i no té efectes significatius sobre el medi ambient atès el seu objecte pels següents motius:
- La supressió de la UA i la conseqüent classificació com a rústic de protecció C, implica l’eliminació de les possibilitats edificatòries de 21.148’90 m2 d’ús lucratiu residencial a un sòl delimitat com a urbà (en situació de no urbanitzat encara) amb zonificació extensiva i, per tant, elimina el possible impacte en relació al Conjunt Històric de la Cartoixa.
- La proposta suposa no alterar el medi i conservar un paisatge amb alts valors en quant al medi biològic al tractar-se d’horts agrícoles. Per tant també representa una millora que evita els impacte paisatgístics que, sens dubte, provocaria el desenvolupament residencial previst.
- Així mateix la des classificació del sòl urbà implica la supressió dels impactes durant l’execució de les vies i obres (renous, moviments de terres) i l’eliminació dels consums de l’increment de població que implica el desenvolupament residencial que s’elimina.
En definitiva la modificació puntual plantejada implica una millora ambiental i paisatgística respecte a les previsions del planejament vigent i en cap cas implica un impacte negatiu sobre el medi ambient.
3.- Analitzada l’anterior modificació, i atesa la data d’aprovació inicial de la mateixa, li seria aplicable l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluacions ambientals però amb la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol.
Resulta clar que la modificació evita un desenvolupament residencial previst per a uns terrenys excepcionalment sensibles a nivell paisatgístic i patrimonial i, en conseqüència, evita l’execució del projecte d’urbanització i dels futurs projectes d’edificació una vegada transformat el sòl.
Des d’aquesta perspectiva i atesa la naturalesa de la modificació, aquesta no té encaix en els supòsits d’avaluació ambiental estratègica previstos en els punts 3 i 4 de l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental, ja que essent de caràcter menor en els termes previstos a l’article 5 de la Llei estatal, no suposa un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental, ni afectació a espais de Xarxa Natura 2000. Tampoc genera la possibilitat d’executar nous projectes, o augmenta les dimensions o l’impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, ni suposa un increment de la capacitat de població, ni habilita la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics, de fet aconsegueix exactament el contrari.
5.- De conformitat amb el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.
6.- Per tot l’anterior, i vist l’informe amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 5 d’octubre de 2018, dicto la següent:
Resolució
Declarar que la Modificació Puntual núm. 1/2018 de les NNSS de Valldemossa, aprovada inicialment per L’Ajuntament Ple en la sessió extraordinària de dia 20 d’agost de 2018, segons documentació elaborada per l’arquitecte Josep Luis Salas sobre canvi de classificació a sòl rústic de l’unitat d’actuació núm. 1, no està subjecta a avaluació ambiental estratègica per no estar inclosa en els supòsits de fet previstos a l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental segons la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d’octubre de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias