Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS

Núm. 10898
Aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament del Consell Escolar de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 12 de juliol de 2018, va aprovar inicialment el Reglament d’Organització i Funcionament del Consell Escolar de Mallorca.

L’expedient es va sotmetre a informació pública, mitjançant la inserció de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 92 de dia 26 de juliol de 2018, i en el tauler d’edictes des de dia 27 de juliol fins a dia 10 de setembre de 2018, durant el termini de trenta dies, perquè totes les persones que hi estiguessin interessades el poguessin examinar i formular-hi les reclamacions i els suggeriments pertinents.

Durant aquest termini no s’hi va presentar cap, per la qual cosa i, d’acord amb el que va acordar el Ple, l’acord va esdevenir definitiu i es va ordenar que se’n publicàs íntegrament el text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que s’incorpora com a annex.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu pertinent.

  

Palma, 8 d’octubre de 2018

Per delegació del president, el secretari general

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)

Jeroni M. Mas Rigo

  

ANNEX

REGLAMENT D’ORGANITZACIÓ I DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL ESCOLAR DE MALLORCA

La proposta de Reglament fou elaborada per la Comissió Específica de Renovació i Reglament Nou, que l’aprovà el 31 de maig de 2017. Posteriorment fou aprovada  per la Comissió Permanent el 8 de juny de 2017 i  pel Ple del Consell Escolar de Mallorca  el 29 de juny de 2017. Una vegada recollits els informes sobre la tramitació d'aquest reglament nou i revisades les esmenes, el Ple n'aprovà el text definitiu l'11 d'abril de 2018.

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL I

Naturalesa, règim jurídic i llengua

Article 1. Naturalesa

1. El Consell Escolar de Mallorca (CEM) és l’òrgan de consulta i de participació en la programació general de l’ensenyament no universitari de Mallorca, d’acord amb l’article 15 del Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de consells escolars de les Illes Balears.

2. Sens perjudici de la dependència administrativa i pressupostària del Consell de Mallorca, el CEM exerceix les seves funcions amb l’autonomia necessària per garantir l’objectivitat i la independència de la institució.

3. Als efectes administratius i pressupostaris, el CEM s’adscriu al Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca.

Article 2. Règim jurídic

1. Quant a l’organització i al funcionament, el CEM es regeix per la Llei de consells escolars de les Illes Balears ja esmentada i modificada pel Decret de 5/2012, d’1 de juny, i per la Llei 7/2016, de 17 de maig; pel Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells escolars municipals de les Illes Balears; per aquest Reglament, i per la resta de normes del procediment administratiu comú.

2. En totes les qüestions no previstes en la normativa específica o comuna o en aquest Reglament, el CEM se sotmet als acords del Ple o de la Comissió Permanent, segons l’àmbit d’actuació, sempre que no contradiguin aquestes normes.

Article 3. Llengua

La llengua catalana és la llengua del CEM i s’empra en totes les ocasions com a llengua vehicular, oral i escrita, sens perjudici dels drets que les lleis atorguen a les persones castellanoparlants.

Article 4. Seu

El CEM té la seu en el Consell de Mallorca, però pot fer sessions plenàries, comissions permanents o específiques en qualsevol altre indret de Mallorca quan els seus òrgans ho acorden així. En tot cas, es procura prioritzar fer reunions de forma itinerant en els diferents municipis de Mallorca.

CAPÍTOL II

Competències i funcions

Article 5. Competències

S’informa i es consulta el CEM, segons l’article 5 del Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells escolars municipals de les Illes Balears, de manera preceptiva i sobre els assumptes següents quan afecten l’àmbit territorial de Mallorca:

a) Elaboració i actualització del mapa escolar de Mallorca.

b) Creació de centres escolars i rehabilitació dels existents.

c) Actuacions en matèria de transport escolar i d’altres serveis escolars.

d) Directrius de les actuacions específiques que es programen per a Mallorca, per promoure la integració dels centres escolars en l’entorn geogràfic, socioeconòmic i cultural.

e) Criteris d’escolarització als centres sostinguts, totalment o parcialment, amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial.

f) Organització i funcionament dels serveis pedagògics, de formació del professorat i d’innovació educativa existents.

g) Qualsevol altre tema relacionat amb les necessitats i les actuacions educatives específiques de Mallorca.

 Article 6. Funcions

En virtut del que s’ha exposat, les funcions del CEM són:

a) Elaborar anualment una memòria sobre les actuacions que ha fet el CEM al llarg del curs escolar.

b) Elaborar anualment un informe sobre la situació educativa de Mallorca en l’àmbit de competències del CEM, que s’ha de trametre al Consell de Mallorca i a la Conselleria competent en Educació del Govern de les Illes Balears.

c) Elaborar informes específics sobre la situació de l’educació a Mallorca.

d) Elevar, potestativament, a l’administració educativa i al Consell de Mallorca informes i propostes sobre temes educatius, en l’àmbit de les seves competències.

e) Facilitar la coordinació dels consells escolars municipals dels municipis de Mallorca i potenciar-ne la creació.

f) Exercir la representativitat, pel que fa a la consulta i a la participació dels municipis que, amb un sol centre educatiu, no han constituït el consell escolar municipal, segons el previst en l’article 7.2 del Decret 10/2003, i així es demani mitjançant escrit de Batlia, dirigit a la Presidència del CEM, en el qual s’indiqui la matèria concreta de la qual se’ls ha de representar, l’organisme o entitat davant la qual s’ha d’exercir la representació i la duració d’aquesta, sempre que la representació sigui aprovada per la Comissió Permanent, tal com estableix l’article 18 d’aquest Reglament.

g) Facilitar la coordinació d’iniciatives de les regidories d’educació de tots els ajuntaments de Mallorca, per millorar la capacitat de les corporacions municipals en el disseny de les polítiques educatives de Mallorca i de garantir una comunicació adequada entre els membres que formen part del grup g i del grup k i el conjunt de les administracions municipals, mitjançant una comissió supramunicipal, d’acord amb el que s’indica en la secció quarta del capítol II d’aquest Reglament.

h) Organitzar unes jornades de treball, de forma periòdica, adreçades a tots els membres dels consells escolars municipals i ofertes a tota la comunitat educativa, sobre el paper dels consells escolars municipals, el funcionament i la dinamització de les comunitats educatives en els municipis. Les conclusions d’aquestes jornades formen part de la memòria anual i dels informes que els òrgans de govern decideixen elaborar, segons estableix aquest Reglament.

i) Impulsar actes i projectes de col·laboració amb ens que promouen la innovació en el camp de l’educació.

j) Elevar al Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB) propostes amb relació a qualsevol assumpte que afecti Mallorca i sobre les quals el CEIB és competent per informar o fer propostes, d’acord amb el Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s’aprova la Llei de consells escolars de les Illes Balears, o la norma que el substitueixi.

k) Contribuir des del CEM al model coeducatiu d’acord amb el que estableix l’article 26 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

TÍTOL II CONSELLERES I CONSELLERS

Article 7. Composició del CEM

1. El CEM està integrat per la Presidència, la Vicepresidència i trenta-cinc vocalies, ocupades per conselleres i consellers.

2. El Govern de les Illes Balears, a proposta del Ple del Consell de Mallorca, nomena les persones titulars de la Presidència i de la Vicepresidència, d’acord amb la designació entre els membres del Consell Escolar de Mallorca segons el procediment establert en els articles 24-28 d’aquest Reglament.

3. El CEM està format pels membres següents:

a) Vuit persones en representació del professorat dels nivells de l’ensenyament no universitari de Mallorca. D’aquests vuit membres, cinc corresponen a l’ensenyament públic i tres, a l’ensenyament privat concertat. Correspon a les associacions i organitzacions sindicals d’ensenyament proposar els nomenaments al Consell de Mallorca, d’acord amb la representativitat obtinguda a les darreres eleccions sindicals en els àmbits respectius, públic o privat concertat, a Mallorca.

b) Cinc persones en representació dels pares i mares d’alumnes de Mallorca. D’aquests cinc membres, tres corresponen a l’ensenyament públic i dos, a l’ensenyament privat concertat. Correspon a les federacions i confederacions de pares i mares de Mallorca proposar els nomenaments al Consell de Mallorca, d’acord amb la representativitat en els àmbits respectius, públic o privat concertat, a Mallorca.

c) Tres persones en representació de l’alumnat d’ensenyament no universitari de Mallorca. D’aquests tres membres, dos corresponen a l’ensenyament públic i un, a l’ensenyament privat concertat. Correspon a les federacions i confederacions d’alumnes de Mallorca proposar els nomenaments al Consell de Mallorca, d’acord amb la representativitat en els àmbits respectius, públic o privat concertat, a Mallorca.

d) Dues persones en representació del personal d’administració i serveis dels centres d’ensenyament no universitari de Mallorca. D’aquests dos membres, un correspon a l’ensenyament públic i un altre, a l’ensenyament privat concertat. Correspon a les associacions i organitzacions sindicals d’ensenyament proposar els nomenaments al Consell de Mallorca, d’acord amb la representativitat obtinguda a les darreres eleccions sindicals en els àmbits respectius, públic o privat concertat, a Mallorca.

e) Tres persones en representació del Consell de Mallorca, proposades pel Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca. Es designa una d’aquestes persones entre personalitats de reconegut prestigi en l’àmbit educatiu de l’illa. Les altres dues es designen lliurement a proposta d’aquest Departament del Consell de Mallorca.

f) Dues persones en representació de l’administració educativa, a proposta de la Conselleria competent en Educació del Govern de les Illes Balears.

g) Tres persones en representació dels ajuntaments de Mallorca. L’Ajuntament de Palma proposa una d’aquestes persones. L’Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca proposa les altres dues: una entre els municipis de menys de 5.000 habitants i l’altra entre municipis de més de 5.000 habitants, exceptuant Palma. L’òrgan competent de l’ajuntament al qual pertanyen ratifica les propostes de nomenament d’aquests dos membres. Aquests tres membres,  en coordinació amb la Comissió Permanent, faciliten la coordinació d’iniciatives educatives en el marc del CEM, tal com s’estableix en l’article 6.g  d’aquest Reglament.

h) Dues persones en representació de les organitzacions patronals dels centres d’ensenyament no universitari privat concertat de Mallorca. Correspon a les dues associacions empresarials de l’ensenyament més representatives proposar el nomenament al Consell de Mallorca. La major representativitat s’acredita pel nombre de centres associats en l’àmbit privat concertat a Mallorca.

i) Una persona en representació del sector de cooperatives de treball associat de l’ensenyament de Mallorca, proposada per l’entitat més representativa de l’illa i nomenada pel Consell de Mallorca.

j) Una persona en representació dels sindicats d’ensenyament no universitari de Mallorca. Correspon a les associacions i organitzacions sindicals d’ensenyament proposar el nomenament al Consell de Mallorca, d’acord amb la major representativitat obtinguda a les darreres eleccions sindicals, en l’àmbit públic o bé en el privat concertat, a Mallorca.

k) Dues persones en representació dels consells escolars municipals de Mallorca, proposats per l’Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca. Cada un dels consells escolars municipals respectius ratifica la proposta de nomenament. Aquestes persones participen en les reunions i en l’organització de les jornades esmentades en l’article 6.g i 6.h d’aquest Reglament, i formen part de la Comissió Supramunicipal.

l) Tres persones en representació dels centres escolars de Mallorca. D’aquestes tres persones, dues corresponen a l’ensenyament públic, una de les quals representa els centres d’educació infantil i educació primària i l’altra, els centres d’ensenyament secundari, mentre que la tercera correspon a l’ensenyament privat concertat.

Correspon a la Conselleria competent en Educació del Govern de les Illes Balears proposar el nomenament de les persones que representen els centres públics.

Correspon a l’entitat de titulars dels centres privats concertats més representativa proposar el nomenament en representació d’aquests centres. La major representativitat s’acredita pel nombre de centres educatius associats en l’àmbit privat concertat a Mallorca.

m) Una persona en representació d’organitzacions i entitats de professionals de la docència relacionades amb la innovació i renovació pedagògica. Aquesta entitat se selecciona segons el previst en el punt 5 d’aquest article.

n) Una persona en representació d’organitzacions i entitats de professionals de la docència a 0-3 anys relacionades amb la innovació i renovació pedagògica. Aquesta entitat se selecciona segons el previst en el punt 5 d’aquest article.

4. Cada entitat o organisme proposa una persona suplent per a cada titular.

5. La Presidència del CEM, previ acord de la Comissió Permanent, proposa al Ple els criteris que han de servir per seleccionar les entitats indicades en els apartats m i n del punt 3 d’aquest article, dels quals fa difusió, una vegada els ha ratificat, i inicia els tràmits per fer una convocatòria pública per a la presentació de candidatures. Aquesta convocatòria és conjunta per a les dues vocalies. Les entitats interessades envien al CEM les candidatures, que inclouen la proposta de titular i suplent, i tres avals fets per tres entitats membres del CEM, en el termini màxim de quinze dies hàbils. La Comissió Permanent, una vegada transcorregut el termini d’admissió de candidatures, és la responsable de valorar-les i de seleccionar les entitats que, segons els criteris publicats, han obtingut una major puntuació per a cada una de les vocalies. Les entitats seleccionades per la Comissió Permanent es proposen al Ple, perquè les ratifiqui. Posteriorment, es presenten al Consell de Mallorca, perquè n’aprovi el nomenament, tal com es preveu en l’article 8.4 d’aquest Reglament. Si les entitats candidates no compleixen les condicions establertes, la Comissió Permanent proposa al Ple del CEM que el lloc quedi vacant i que ho ratifiqui. En aquest darrer cas es fa una convocatòria nova, una vegada passat un any de la darrera.

Article 8. Designació, presa de possessió, durada del mandat i cessament de conselleres i consellers. 

1. Cada organització o entitat proposa al Consell de Mallorca les persones que l’han de representar, titulars i suplents, després que la Presidència del CEM hagi sol·licitat les propostes i hagi atorgat un termini de quinze dies hàbils per trametre-les. Les entitats previstes en els apartats m i n  de l’article 7 proposen les persones titulars i suplents en el moment de presentar les candidatures, segons s’ha previst en el punt 5 d’aquest article.

2. La representativitat s’acredita mitjançant els registres públics, si n’hi ha, o per qualsevol altre mitjà de prova lícit. Quan, per designar representants dels diferents sectors, es computa la representativitat respectiva, es refereix exclusivament a la que correspon a Mallorca.

3. La Presidència del CEM, en el moment de sol·licitar les propostes de les persones que han de representar les organitzacions o entitats (titulars i suplents), recorda la conveniència de fomentar la presència equilibrada de dones i homes entre els seus representants, d’acord amb el que estableix l’article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

4. La Presidència del CEM tramet la proposta al Consell de Mallorca amb un mes d’antelació a la data prevista per a la renovació del CEM.

5. La representativitat proporcional de les persones proposades per les organitzacions sindicals es calcula segons el que s’estableix en la Llei orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de llibertat sindical, per a la representació institucional davant les administracions públiques i altres entitats i organismes que la preveuen.

6. Les persones titulars del CEM, un cop designades pel Ple del Consell de Mallorca i una vegada publicada la designació en el BOIB, prenen possessió del càrrec en la sessió següent del Ple del CEM. A aquest efecte, la Presidència del CEM n’expedeix les credencials corresponents.

7. La presa de possessió només té caràcter protocol·lari, així, les persones titulars i suplents poden exercir els seus drets des del mateix dia que se’n publica el nomenament en el BOIB.

8. Totes les conselleres i consellers del CEM exerceixen el càrrec per un període de quatre anys, sens perjudici dels canvis que es produeixin pel cessament anticipat d’algun dels membres. En acabar el termini per al qual són nomenats, cessen de forma automàtica i aquest cessament es fa efectiu quan es nomenen els membres nous.

9. Titulars i suplents que han exercit les funcions en el CEM poden tornar a ser proposats per l’estament o la institució pública que representen en els processos següents de renovació dels membres.

10. Els sectors, les entitats i les organitzacions que proposen els membres del CEM poden revocar-los i substituir-los en qualsevol moment.

11. A més de les esmentades abans, són causes de cessament del càrrec de membres del CEM:

  1. La pèrdua de la condició de representants de l’entitat o de l’organisme que els va proposar.

  2. La renúncia per escrit dirigida a la Presidència del CEM.

  3. La incompatibilitat sobrevinguda.

  4. La incapacitat declarada per resolució judicial.

  5. La mort i la declaració de defunció.

  6. La pèrdua de la condició política de ciutadana o ciutadà de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  7. L’incompliment greu o reiterat de les funcions, amb la declaració prèvia del Ple del CEM.

  8. La condemna per delicte, en virtut d’una sentència ferma que l’inhabilita per exercir un càrrec públic.

En aquests casos, la persona suplent reemplaça la titular, fins que l’entitat o l’organisme que la proposà presenta una proposta nova de persones titulars i suplents. El membre nou ho és pel temps que resta per completar el mandat o fins que cessa.

12. En cas d’absència justificada o de malaltia dels membres titulars, els suplents els substitueixen en el Ple i en les comissions.

13. Excepcionalment, si ni titular ni suplent podem assistir a la reunió convocada, es permet l’assistència d’un altre membre de l’organització, amb veu, però sense vot, amb l’autorització prèvia de la  Presidència del CEM.

14. Els terminis de renovació dels membres del Ple del CEM es computen a partir de la primera sessió de constitució d’aquest òrgan, duita a terme en aplicació d’aquest reglament nou.

Article 9. Drets de les conselleres i consellers

Les conselleres i consellers, que actuen en l’exercici de les seves funcions amb plena autonomia i independència, tenen els drets següents:

a) Assistir i participar amb veu i vot en les sessions del Ple i de les comissions de les quals formen part.

b) Accedir a la documentació que està en poder del CEM.

c) Disposar de la informació sobre els temes o els estudis que desenvolupen el Ple, la Comissió Permanent i les comissions de treball de què formen part.

d) Presentar propostes, esmenes, mocions i suggeriments perquè el CEM adopti acords o perquè s’estudiïn en les comissions, referits a les matèries competència del CEM, de conformitat amb el procediment que s’estableix en aquest Reglament.

e) Exercir la representació del CEM en tots els actes en els quals la Presidència del CEM els la delega expressament.

f) Assistir, sense dret a vot, a qualsevol de les comissions de treball de les quals no formen part, hi poden fer ús de la paraula amb l’autorització prèvia de la persona que presideix la Comissió.

g) Percebre les compensacions per l’assistència i pel desplaçament a les sessions del Ple o de les comissions del CEM de que formin part, una vegada que el Consell de Mallorca en determina l’import.

h) Qualsevol altre que se’ls reconegui legalment.

Article 10. Deures de les conselleres i consellers

Les conselleres i consellers del CEM tenen els deures següents:

a) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions per a les quals són designats, i excusar-se quan no hi poden assistir, a fi de ser suplerts oportunament. La Presidència del CEM assabenta les organitzacions proponents i, si escau, el Ple dels noms dels membres que incompleixen reiteradament i de forma injustificada el deure d’assistir a les sessions.

b) Participar en tots els treballs per als quals els òrgans del CEM competents els designen d’acord amb el que estableix aquest reglament.

c) Guardar el secret sobre les matèries i les actuacions que els òrgans corresponents declaren reservades expressament, i la reserva deguda sobre les deliberacions del Ple i de les comissions.

d) Comunicar a la Presidència del CEM les gestions derivades de la representació del CEM que se li deleguen per a un acte.

e) Qualsevol altre que el Ple o la Presidència estableix en l’exercici de les seves funcions.

TÍTOL III ESTRUCTURA ORGÀNICA

Article 11. Òrgans del Consell Escolar de Mallorca

Són òrgans del CEM:

1. Unipersonals

a) Presidència

b) Vicepresidència

c) Secretaria

2. Col·legiats

a) Ple

b) Comissió Permanent

c) Comissions específiques

d) Comissió Supramunicipal

El CEM en el moment de constituir els òrgans de govern col·legiats fomenta la presència equilibrada de dones i homes d’acord amb el que estableix l’article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

 

CAPÍTOL I

Òrgans unipersonals

Article 12. Presidència

1. La persona titular de la Presidència del CEM la nomena el Govern de les Illes Balears a proposta del Ple del Consell de Mallorca, d’acord amb la designació entre els membres del CEM feta segons el procediment establert en els articles 24-28 d’aquest Reglament. El nomenament es fa per un període de quatre anys, d’acord amb el procediment establert legalment i amb la forma que preveuen els reglaments.

2. Corresponen a la Presidència del CEM les funcions següents:

a) Representar el CEM.

b) Executar els acords del Ple i de les comissions.

c) Dirigir el CEM i, a aquest efecte, coordinar l’actuació amb els serveis administratius i pressupostaris del Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca.

d) Informar regularment tots els membres de les activitats i dels treballs de les comissions.

e) Autoritzar, amb la rúbrica, les actes, els informes i les propostes del CEM.

f) Sol·licitar a l’Administració o a qualsevol altra organització o entitat la documentació i la informació que es consideri necessària per desenvolupar les funcions del CEM.

g) Donar possessió del càrrec als membres nous.

h) Expedir les acreditacions als membres nous.

i) Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions del CEM; dirigir les deliberacions, i dirimir els assumptes amb el vot de qualitat.

j) Crear comissions específiques i designar ponències, després d’haver consultat la Comissió Permanent.

k) Proposar al Ple els criteris per seleccionar les entitats dels grups m i n, i, una vegada aprovats, fer els tràmits de convocatòria pública i següents fins al nomenament de les persones representants, segons s’ha previst en el punt 5 de l’article 7 d’aquest Reglament.

l) Delegar la Presidència de les comissions específiques i de la Comissió Supramunicipal en la persona titular de la Vicepresidència o en algun membre vocal de la pròpia Comissió.

m) Qualsevol altra que sigui determinada reglamentàriament.

Article 13. Vicepresidència

1. El Govern de les Illes Balears, a proposta del Ple del Consell de Mallorca, nomena la persona titular de la Vicepresidència, d’acord amb la designació entre els membres del CEM feta segons el procediment establert en  els articles 24-28 d’aquest Reglament. El nomenament es fa per un període de quatre anys, d’acord amb el procediment establert legalment i amb la forma que preveuen els reglaments.

2. La persona titular de la Vicepresidència, tant del Ple com de la Comissió Permanent, substitueix la titular de la Presidència en els casos de vacant, d’absència o de malaltia i, en els casos de delegació, exerceix les funcions que se li encomanen.

Article 14. Secretaria

1. La Presidència proposa la persona titular de la Secretaria del CEM entre el funcionariat adscrit a la Conselleria competent en Educació del Govern de les Illes Balears. Aquesta proposta s’aprova per majoria de dos terços al Ple del CEM. Després, la Presidència eleva aquesta proposta a aquesta Conselleria. Finalment, la Conselleria eleva la proposta definitiva al Ple del Consell de Mallorca perquè en faci el nomenament.

2. La persona titular de la Secretaria del CEM pot desenvolupar les tasques mentre dura el mandat de la Presidència que la va proposar, i en el cas de cessament per part de la Presidència que la va proposar, està en funcions fins que es nomena una altra persona per ocupar el càrrec.

3. La persona titular de la Secretaria participa en les sessions del Ple i de la resta de reunions dels òrgans col·legiats amb veu i sense vot. Una persona funcionària de l’àrea administrativa del Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca pot auxiliar-la en l’exercici de les seves funcions.

4. El Consell de Mallorca dota la Secretaria del CEM dels mitjans i del personal suficients per complir les funcions adequadament.

5. Les funcions principals de la Secretaria són les següents:

a) Redactar les actes de les sessions del CEM.

b) Certificar totes les actes i els acords dels òrgans del CEM, i donar-ne fe, amb el vistiplau de la Presidència.

c) Custodiar les actes del CEM.

d) Gestionar administrativament els assumptes del CEM, en coordinació amb els serveis administratius del Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca.

e) Tramitar les convocatòries del Ple, de la Comissió Permanent i de les comissions específiques, juntament amb l’ordre del dia i la documentació necessària.

f) Dur a terme qualsevol altra tasca relativa a les funcions genèriques de secretaria que la Presidència del CEM li encomana.

g) Qualsevol altra que es determini reglamentàriament.

CAPÍTOL II

Òrgans col·legiats

Secció primera

Ple

Article 15. Naturalesa i composició

El Ple és l’òrgan suprem de decisió i de formació de la voluntat del CEM. Està integrat per les trenta-cinc vocalies, sota la direcció de la Presidència i Vicepresidència i amb l’assistència de la persona titular de la Secretaria.

Article 16. Funcions

Corresponen al Ple les funcions següents:

a) Aprovar, a proposta de la Presidència, les línies generals del programa d’actuacions del CEM per a cada any natural.

b) Ratificar el nomenament dels membres electes de la Comissió Permanent.

c) Ratificar la creació de les comissions específiques, la Comissió Supramunicipal i el nomenament dels seus membres.

d) Ratificar o modificar, debatre i aprovar els dictàmens, els informes, els criteris de selecció de les entitats dels grups m i n, i/o les propostes que presenta la Presidència i que elaboren les ponències prèviament, la Comissió Permanent, les comissions específiques i la Comissió Supramunicipal.

e) Aprovar el Reglament intern d’organització i de funcionament del CEM.

f) Coordinar les accions dels consells escolars municipals i potenciar-ne la creació.

g) Assumir la representativitat dels municipis que no han creat consell escolar municipal, segons estableix l’article 6. f.

h) Delegar les atribucions que considera oportunes en qualsevol dels altres òrgans del CEM.

i) Aprovar els informes i la memòria anual d’activitats.

j) Elevar propostes a l’administració educativa, al Consell de Mallorca i al CEIB, d’acord amb el que s’estableix en l’article 5 d’aquest Reglament.

Secció segona

Comissió Permanent

Article 17. Composició

1. La Comissió Permanent està integrada per la Presidència, la  Vicepresidència, la Secretaria i per onze conselleres o consellers elegits conjuntament pel Ple a proposta dels sectors respectius, entre els membres titulars del CEM.

2. Per garantir la representació proporcional dels diferents sectors, els deu membres titulars i els deu suplents es reparteixen de la manera següent:

  1. Dues persones representants del professorat, del personal d’administració i serveis i dels sindicats d’ensenyament no universitari de Mallorca, una dels centres públics i l’altra dels centres privats concertats (article 7.a, 7.d i 7.j)

  2. Dues persones representants de pares i mares de l’alumnat, una dels centres públics i l’altra dels centres privats concertats (article 7.b)

  3. Una persona representant de l’alumnat (article 7.c)

  4. Una persona representant del Consell de Mallorca (article 7.e)

  5. Una persona representant dels ajuntaments de Mallorca i dels consells escolars municipals (article 7.g i 7.k)

  6. Una persona representant de les organitzacions patronals dels centres d’ensenyament no universitari i del sector de cooperatives de treball associat (article 7.h i 7.i)

  7. Dues persones representants dels centres escolars de Mallorca i de l’administració educativa, una dels centres públics i l’altra dels centres privats concertats (article 7.f i 7.l)

  8. Una persona representant de les entitats professionals de docents (article 7.m i 7.n)

Article 18. Funcions

Corresponen a la Comissió Permanent les funcions següents:

a) Debatre i elevar al Ple el projecte de memòria anual de les activitats del CEM, elaborat per la Secretaria.

b) Elaborar l’esborrany d’informe anual sobre la situació educativa a Mallorca, perquè el Ple del CEM l’aprovi.

c) Preparar, en general, tots els assumptes sobre els quals el Ple ha d’estar assabentat i establir-ne el calendari.

d) Proposar i assessorar la Presidència en la creació, la composició, les funcions, les normes de funcionament i la designació de ponències de comissions específiques i la Comissió Supramunicipal.

e) Tornar a la comissió corresponent, o a una altra comissió, les propostes i els informes emesos, si els considera insuficients.

f) Aprovar les propostes i els informes i enviar-los al Ple.

g) Adscriure les persones membres a les comissions específiques.

h) Promoure, potestativament, modificacions d’aquest Reglament, amb el vot favorable de dos terços dels components.

i) Proposar l’organització d’actes, jornades, debats i qualsevol activitat prevista en aquest Reglament. L’organització es delega en una comissió específica. El Ple del CEM ratifica aquestes propostes.

j) Impulsar actes i projectes de col·laboració amb els instituts de recerca educativa i altres ens que promouen la innovació en el camp de l’educació. L’organització es delega en una comissió específica. El Ple del CEM ratifica aquestes propostes.

k) Elaborar els criteris de selecció de les organitzacions i entitats previstes en els apartats m i n de l’article 7 i proposar-ne al Ple l’aprovació.

l) Aprovar, per majoria de 2/3, les sol·licituds de representativitat rebudes dels municipis que no han constituït consell escolar municipal, tal com es preveu en l’article 6. f d’aquest Reglament.

m) Qualsevol altra que el Ple li delega.

Article 19. Procediment per elegir els membres de la Comissió Permanent

1.  Per triar els membres de la Comissió Permanent, cada grup tria les persones titulars i les suplents entre els membres titulars del CEM, i ho comunica per escrit a la Presidència. El dret de sufragi actiu per a aquesta elecció correspon als membres de cada grup, siguin titulars o bé suplents. El dret de sufragi passiu correspon exclusivament als membres  titulars.

2. Per elegir els membres de la Comissió Permanent, es fa de la manera següent:

a) Es crea una mesa per a cada un dels grups esmentats en l’article 17.2 d’aquest Reglament.

b) La persona de més edat del grup, que fa de portaveu, presideix cada mesa i la persona de menor edat fa la tasca de secretaria.

c) La Presidència de la mesa consulta els membres del grup per consensuar les persones titulars i suplents que s’han de proposar.

d) Si no hi ha acord al si d’algun grup, s’elegeix conjuntament la persona titular i la suplent mitjançant votació per papereta.

e) L’elecció recau en els més votats fins que són elegits, sempre respectant les distribucions establertes en els diferents apartats del punt 2 de l’article 17.

f) En cas d’empat, es repeteix la votació entre els membres que han empatat.

g) Si l’empat persisteix, es resol per sorteig.

3. El Ple, per majoria simple, ratifica l’elecció conjuntament. Si no es ratifica, es fa una votació individualitzada, que només requereix una majoria de vots afirmatius. Si alguna de les persones no és ratificada, el sector corresponent fa una proposta nova. Si aquesta proposta tampoc no es ratifica, totes les persones candidates del sector en qüestió se sotmeten a votació del Ple i s’elegeix el membre del grup que obté un major nombre de vots.

4. Els membres de la Comissió Permanent són nomenats per un període de quatre anys. Les baixes temporals o permanents que es produeixen durant aquest període les cobreix la persona suplent.

5. En el cas de baixa permanent es tria, en el Ple següent, un suplent nou pel que resta de mandat i d’acord amb el procediment establert.

6. La Presidència comunica al sector corresponent les faltes reiterades d’assistència no justificades dels membres a la Comissió Permanent.  Si continua sense assistir-hi, la Presidència pot proposar al Ple que el destitueixi com a membre de la Comissió Permanent.

Secció tercera

Comissions específiques

Article 20. Naturalesa

1. Les comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, són òrgans del CEM per estudiar i analitzar matèries i assumptes concrets, que es creen amb caràcter específic, d’acord amb les competències del CEM, a iniciativa de la Presidència i una vegada consultada la Comissió Permanent i amb la ratificació del Ple del CEM. Els resultats d’aquests treballs es presenten al Ple del CEM com a informes o propostes de dictamen.

2. Els informes de les comissions específiques no tenen caràcter vinculant per al Ple, que pot retornar-los-els, perquè elaborin un estudi nou.

Article 21. Integrants i comesa

1. Les comissions específiques tenen la composició, les funcions i les normes de funcionament que, en cada cas, proposa la Comissió Permanent i ratifica el Ple del CEM.

2. Les comissions específiques estan integrades pels membres que proposa la Comissió Permanent i nomena el Ple del CEM; n’hi ha un mínim de cinc i un màxim de dotze.

3. La Presidència del CEM pot designar, per delegació, una persona, perquè presideixi cadascuna de les comissions específiques. Si la persona titular de la Secretaria del CEM no hi pot assistir, la Presidència nomena un membre de la Comissió perquè actuï com a secretària o secretari d’actes, que conserva el dret a votar en el si d’aquesta Comissió.

4. L’elaboració d’informes i de propostes de dictamen es fa cercant el màxim grau de consens possible entre els membres de la Comissió.

5. Si algun membre manifesta la voluntat de participar en alguna comissió específica, de la que no en sigui membre, ho sol·licita a la Presidència, i hi pot intervenir amb veu i sense vot.

Secció quarta

Comissió Supramunicipal

Article 22. Naturalesa

1. La Comissió Supramunicipal està formada pels membres representants del grup 7.3. g, del grup 7.3. k i els que determina la Comissió Permanent, ratificats pel Ple del CEM.

2.  Les funcions i normes de funcionament són les que indica aquest Reglament i les proposades per la Comissió Permanent i ratificades en el Ple del CEM.

3. La Comissió Supramunicipal fa com a mínim una reunió anual.

Article 23. Funcions

1. Convocar reunions periòdiques amb els representants de les regidories d’educació dels municipis de Mallorca.

2. Facilitar la coordinació d’iniciatives de les regidories d’educació de tots els ajuntaments de Mallorca.

3. Fer actuacions de cara a la coordinació d’iniciatives, per millorar la capacitat de proposta de les corporacions municipals en el disseny de les polítiques de Mallorca.

4. Garantir la comunicació adequada entre els membres elegits (del grup g) i el conjunt de les administracions municipals de Mallorca en compliment del punt g de l’article 6 d’aquest Reglament.

5. Qualsevol altra que el Ple li delega.

CAPÍTOL III

ELECCIÓ DELS CÀRRECS

Article 24. Junta Electoral

1. Dos mesos abans de finalitzar el mandat de la Presidència i de la Vicepresidència, o en el termini d’una setmana després d’haver notificat al Consell de Mallorca la dimissió, la revocació o el cessament es nomena una junta electoral entre els membres del Ple del CEM.

2. La Junta Electoral es constitueix en el termini d’una setmana des del nomenament.

3. La Junta Electoral està formada per una presidenta o president, una secretària o secretari i un vocal, que són, respectivament, la persona amb més antiguitat, la de menor edat i la de major edat.

4. Si alguns d’ells es presenten com a candidates o candidats, se substitueix pel membre següent en antiguitat, minoria d’edat i majoria d’edat, respectivament.

5. Una vegada conclòs el procés electoral, que no excedeix de dos mesos, la junta aixeca acta, tant de l’elecció de la Presidència com de la Vicepresidència. La remet al Consell de Mallorca per aprovar la proposta, que la remet posteriorment al Govern de les Illes Balears per nomenar-la.

Article 25. Presentació de candidatures

1. Les candidatures inclouen, necessàriament, la proposta d’una persona per exercir la Presidència i d’una altra per exercir la Vicepresidència.

2. Poden presentar candidatures tots els membres titulars del CEM.

3. La presentació de la candidatura suposa acceptar la normativa d’elecció de càrrecs inclosa en aquest Reglament.

4. La presentació formal de les candidatures inclou nom i llinatges de les persones candidates, el currículum de cada una d’elles i el projecte de la candidatura. Es dirigeixen a la Presidència de la Junta Electoral i es presenten per escrit en el Registre del CEM.

5. Membres d’una mateixa organització no poden ocupar la Presidència i la Vicepresidència.

6. Hi ha quinze dies naturals per presentar candidatures, a partir de la comunicació de l’obertura del termini als membres del CEM.

7. Hi ha cinc dies naturals per a la proclamació provisional de les candidatures.

8. S’obre un termini per fer reclamacions, que correspon a les 72 hores següents a la finalització del termini de proclamació provisional.

9. La Junta fa la proclamació definitiva dins les 24 hores següents de finalitzar el termini de reclamació, informa els membres del CEM de les candidatures i del procés electoral a seguir.

10. Si no es presenta cap candidatura, la Junta Electoral aixeca acta i ho comunica al Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca, perquè faci una proposta de nomenament de presidenta o president i de vicepresidenta o vicepresident entre els membres titulars del CEM.

Article 26. Constitució del Ple d’elecció

1. La Presidència o Presidència en funcions del CEM convoca un ple extraordinari en el termini màxim d’un mes des de la data de proclamació definitiva de candidatures, amb un únic punt a l’ordre del dia, dedicat a l’elecció de Presidència i Vicepresidència del CEM. En la convocatòria, s’adjunten els noms de les persones candidates als càrrecs, el currículum i el projecte.

2. Perquè la constitució del Ple extraordinari d’elecció sigui vàlida es requereix, en primera convocatòria, la presència almenys de dos terços dels membres del CEM. Si no s’arriba a aquest quòrum, es fa una segona convocatòria dins el termini de 24 hores, que requereix la presència al manco de tres cinquenes parts dels membres del CEM.

Article 27. Procediment d’elecció

1. La Presidència en funcions inicia el punt de l’ordre del dia d’elecció de càrrecs d’aquest Ple extraordinari i cedeix la Presidència a la Junta Electoral.

2. La Presidència de la Junta Electoral explica el procediment a seguir. Dona la paraula a les persones candidates, es decideix l’ordre d’intervenció per sorteig. Hi ha un temps per a intervencions i un temps per a rèpliques. Com a màxim les intervencions són de deu minuts per a cada candidatura.

Article 28. Votacions a la Presidència i Vicepresidència

1. Seguidament es fa l’elecció, mitjançant votació secreta. A cada papereta hi ha els noms de les persones candidates de cada candidatura, només se’n pot elegir una.

2. Les candidatures es trien, en primera votació, quan reuneixen  les dues terceres parts dels vots dels membres assistents.

3. Si cap candidatura obté la majoria de les dues terceres parts en primera votació, es fa una segona votació en el termini, com a màxim, de dues hores. Si tampoc no s’obté la majoria, la sessió continua en el termini d’una setmana.

4. En aquesta sessió resulta elegida la candidatura que obté en primera volta els vots de les tres cinquenes parts dels membres del CEM assistents.

5. Si no s’obté aquesta majoria, es vota novament. Si tampoc no hi ha la majoria de vots en segona votació, la Junta Electoral aixeca acta i ho comunica al Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca, a qui correspon la proposta de nomenament de Presidència i Vicepresidència entre els membres titulars del CEM.

6. Després de l’elecció, la Presidència en funcions torna a  presidir i a prosseguir el Ple.

7. Les persones elegides per a la Presidència i la Vicepresidència deixen de tenir suplents, per la qual cosa les persones que ostenten aquesta representació deixen de formar part del CEM.

 

TÍTOL IV RÈGIM DE LES SESSIONS I ADOPCIÓ D’ACORDS

Article 29. Funcionament del Ple

1. Les sessions del Ple el CEM poden ser ordinàries o extraordinàries.

2. El Ple es reuneix en sessió ordinària, com a mínim, dues vegades a l’any; si és possible, una vegada a l’inici del curs escolar i l’altra, en el darrer trimestre.

3. Amb caràcter extraordinari es pot reunir:

a) A iniciativa de la Presidència.

b) Per acord de la Comissió Permanent.

c) Quan ho sol·licita un terç dels membres; es convoca i es fa la sessió en el termini d’un mes comptador d’ençà que es rep la sol·licitud.

4. La Presidència fixa l’ordre del dia, oïda la Comissió Permanent i tenint en compte les peticions dels membres.

5. Les sessions del Ple poden tenir lloc en els locals que el Consell de Mallorca cedeix amb aquesta finalitat o en qualsevol altre indret de Mallorca.

6. Per decisió de la Presidència, poden assistir a les sessions del Ple les persones que poden assessorar o informar sobre els temes que s’han de tractar. Així mateix, la Presidència pot convidar personalitats dels àmbits públic i privat a assistir-hi com a observadores.

Article 30. Funcionament de la Comissió Permanent

1. La Comissió Permanent es reuneix totes les vegades necessàries per atendre els assumptes de la seva competència, a criteri de la Presidència, i, en tot cas, abans de fer-se les sessions del Ple del CEM, a fi de preparar-les, de manera que, com a mínim, es faci una reunió trimestral.

2. La Comissió Permanent també es reuneix quan un terç dels membres ho sol·licita.

3. Els acords de la Comissió Permanent s’adopten per majoria dels membres.

Article 31. Convocatòria de les sessions

1. La Presidència fa les convocatòries del Ple i de la Comissió Permanent i es dirigeixen per escrit a tots els membres amb una antelació mínima de 7 dies hàbils, que es poden reduir a dos en cas d’urgència. L’escrit de convocatòria, que conté l’ordre del dia de la sessió, la data, l’hora i el lloc en què es fa, s’acompanya de la documentació específica sobre els temes que s’han de tractar. Es pot ampliar l’ordre del dia o transmetre documentació complementària fins a quaranta-vuit hores abans de la sessió.

2. En les sessions ordinàries del Ple i de la Comissió Permanent pot ser objecte de deliberació o, si escau, de decisió qualsevol assumpte no inclòs en l’ordre del dia, sempre que tots els membres del CEM hi siguin presents i que ho acordin per majoria al començament de la sessió.

3. La Comissió Supramunicipal i les comissions específiques es reuneixen quan la Presidència del CEM o la Presidència de la pròpia comissió els convoca en funció de la tasca encomanada i a petició de la majoria de membres.

Article 32. Constitució

1. Perquè el Ple i les comissions es constitueixin vàlidament és necessari que hi siguin presents les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria o, si escau, les que reglamentàriament les substitueixen i la meitat més un dels membres.

2. Si no hi ha aquest quòrum, els òrgans esmentats es constitueixen vàlidament en segona convocatòria, mitja hora després de la primera, quan hi són presents una tercera part dels membres, incloent-hi les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria.

Article 33. Ordenació dels debats i de les deliberacions

1. La Presidència obre, suspèn i aixeca les sessions.

2. La Presidència dirigeix els debats; vetlla pel manteniment de l’ordre i per l’observança del Reglament, per tots els mitjans que les circumstàncies exigeixen, i concedeix i retira l’ús de la paraula, com a norma general en l’ordre en què es demana. Així mateix, sotmet a votació els assumptes objecte del debat i en proclama els resultats.

3. En la sessió preparatòria de la Comissió Permanent, la Presidència informa sobre la manera d’ordenar les intervencions dels membres en la sessió corresponent del Ple.

4. L’ordre de les intervencions pot incloure la possibilitat d’acumular temps entre els membres d’una mateixa organització o un mateix grup.

Article 34. Votacions

1. Els acords es poden adoptar per assentiment unànime a la proposta de la Presidència, si no suscita objecció ni oposició en cap dels membres presents.

2. Si no hi ha assentiment unànime, la Presidència sotmet els acords a votació, per un dels procediments següents:

a) Per votació ordinària o a mà alçada: en primer lloc, aixequen la mà les persones que l’aproven, després les que la desaproven i, finalment, les que voten en blanc.

b) Per votació secreta: es criden tots els membres del CEM un a un, per qualsevol ordre preestablert. Aquest procediment s’aplica en totes les qüestions que afecten personalment els membres i també sempre que una cinquena part d’aquests membres ho sol·licita.

Article 35. Adopció d’acords

1. Llevat dels casos en què expressament es preveu una majoria qualificada, s’adopten els acords per majoria simple dels vots dels membres assistents i dirimeix els empats la Presidència, mitjançant el vot de qualitat.

2. El vot és personal i indelegable. No s’admet el vot per correu.

3. Qualsevol consellera o conseller pot requerir que consti expressament en l’acta el seu vot contrari a l’acord de la majoria o en blanc, i els motius que el justifiquen.

4. Els membres que discrepen de l’acord majoritari poden formular un vot particular, sempre que ho anunciïn abans que s’aixequi la sessió, i l’han de trametre per escrit a la Presidència del CEM, dins el termini dels dos dies hàbils següents, perquè s’incorpori al text aprovat.

5. Els membres que voten en contra poden adherir-se al vot particular o redactar-ne un, si es reserven aquest dret abans que s’aixequi la sessió.

6. El Ple aprova per majoria absoluta l’informe anual sobre la situació educativa a Mallorca.

Article 36. Actes

1. De cada sessió s’estén una acta, que la persona titular de la Secretaria signa al final, amb el vistiplau de la Presidència. Ambdues signen també al marge totes les pàgines, en les quals figuren, inexcusablement, els continguts següents:

* Lloc de la reunió.

* Data.

* Hora de començament i hora que s’aixeca la sessió.

* Persones assistents a la sessió i relació de les persones que s’excusen d’assistir-hi.

* Caràcter ordinari o extraordinari de la sessió.

* Ordre del dia.

* Acords presos. En aquest apartat s’especifica la forma amb què s’adopten i s’indiquen els vots a favor, en contra i en blanc i, quan les persones interessades els sol·liciten expressament, els motius.

* Si es tracta d’eleccions, hi figuren totes les dades numèriques.

* Incidències d’alguna importància que, a parer de la Secretaria, es produeixen en el transcurs de la sessió.

2. Les actes impreses s’enquadernen anualment. La persona titular de la Secretaria, amb el vistiplau de la Presidència, signa una diligència en què s’indiquen les dates de les actes i el nombre de fulls que s’enquadernen. Quan una sessió no es fa, per qualsevol motiu, la Secretaria supleix l’acta amb una diligència, autentificada amb la signatura i amb el vistiplau de la Presidència, en la qual consten les causes per les quals no es fa i, si escau, els noms de les persones assistents i de les que s’excusen d’assistir-hi.

3. Les actes se sotmeten a aprovació en la sessió ordinària següent, amb les objeccions que els membres proposen per precisar el desenvolupament de la sessió.

4. Les actes queden sota la custòdia de la Secretaria, que en facilita una còpia a qualsevol membre del CEM que la sol·licita.

Article 37. Certificats

Els certificats, expedits per la Secretaria amb el vistiplau de la Presidència, donen fe dels acords del CEM.

TÍTOL V ELABORACIÓ DE LA MEMÒRIA ANUAL.

EMISSIÓ DE DICTÀMENS I D’INFORMES I FORMULACIÓ DE PROPOSTES

Article 38. Memòria anual    

1. El CEM elabora anualment una memòria sobre les actuacions fetes.

2. La Secretaria del CEM redacta la memòria inicialment i es tramet a la Comissió Permanent en el primer trimestre de cada any.

3. La memòria es refereix a l’any natural anterior.

4. L’avantprojecte de memòria es debat i s’aprova en el si de la Comissió Permanent abans de trametre’l al Ple, perquè l’aprovi definitivament.

5. Una vegada aprovada pel Ple, la memòria es tramet a la Conselleria competent en Educació del Govern de les Illes Balears, al Departament que tengui assumides les funcions de Cultura del Consell de Mallorca i al CEIB. Igualment, es fan els tràmits pertinents perquè se’n tengui coneixement general.

Article 39. Emissió de dictàmens i d’informes 

1. El CEM pot emetre dictàmens i informes preceptius i informes potestatius.

2. Els dictàmens i els informes potestatius s’elaboren d’acord amb els criteris següents:

a. Els elabora com a projectes, la ponència en el marc d’una comissió específica, designada per la Presidència i consultada la Comissió Permanent. Quan la persona ponent ja ha exposat el projecte en el marc de la comissió específica, se sotmet al parer de la Comissió Permanent i finalment del Ple, que els pot aprovar, esmenar o rebutjar. La Presidència tramet els projectes de dictamen i els informes a tots els membres, perquè hi puguin presentar proposicions de modificació de punts concrets i suggeriments, que formulen almenys dos dies abans que es faci el Ple en què s’han de debatre.

b. Un cop el Ple del CEM els aprova, es trameten a l’organisme procedent, signats per les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria. Així mateix, s’hi indiquen els noms de les persones assistents a la sessió corresponent i també si s’aproven per unanimitat, per majoria o per empat decidit pel vot de qualitat de la Presidència, i s’acompanyen dels vots particulars, si n’hi ha.

3. Les sol·licituds d’informe al CEM que fa la Conselleria o Direcció General competent en Educació del Govern de les Illes Balears, té entrada al CEM amb un termini mínim de 60 dies hàbils previs a la data en què són incorporats en l’expedient pel qual  se sol·licita, data que ha de figurar en la sol·licitud, perquè es pugui sotmetre a estudi. Al moment de presentar la sol·licitud s’acompanya tot l’expedient. 

Una vegada comprovat que l’administració sol·licitant de l’informe  compleix el termini anterior, el CEM revisa que l’expedient estigui complet. En cas afirmatiu, el CEM disposa d’un termini de 60 dies hàbils per emetre’l. Aquest termini no comença a comptar si l’expedient és incomplet i així ho comunica a l’administració sol·licitant, perquè el completi. El termini de 60 dies comença a comptar una vegada s’ha completat, des que s’ha rebut l’expedient. Un cop transcorregut aquest termini sense que s’hagi emès, es considera el tràmit complert.

Així mateix, si l’administració sol·licitant no aporta l’expedient o l’aporta incomplet i, per aquesta raó, el CEM no disposa dels 60 dies hàbils, pot rebutjar l’emissió de l’informe i comunicar els fets al Ple i a l’administració que correspongui.

La data en què l’informe és incorporat en l’expedient és la data que el CEM té en consideració com a data màxima d’entrada al registre de l’administració sol·licitant.

4. L’informe preceptiu s’elabora seguint aquest procediment:

a. La Presidència del CEM envia el projecte legislatiu o normatiu objecte d’informe a tots els membres, perquè enviïn aportacions a la Secretaria del CEM en el termini de deu dies hàbils. Si és necessari, la Presidència pot allargar el termini.

b. La Presidència, oïda la Comissió Permanent, nomena una persona ponent i convoca la Comissió Específica, si cal, o bé directament la Comissió Permanent i, posteriorment, el Ple.

c. Les convocatòries es fan complint els terminis establerts en aquest Reglament.

d. Cada ponent disposa d’un màxim de 25 dies hàbils, des que rep  l’expedient per emetre l’informe i lliurar-lo a la Presidència del CEM, que l’envia als membres de la Comissió Permanent.

e. Una vegada reunida la Comissió Permanent, pren una decisió d’acord amb els punts e i f de l’article 18 del Reglament.

f. El Ple es reuneix segons la convocatòria indicada al punt b i sotmet a debat la votació i, si escau, l’aprovació de l’informe, segons l’article 16 del Reglament.

g. Un cop que els ha aprovat el Ple del CEM, s’envia a l’organisme procedent, signats per les persones que són titulars de la Presidència i de la Secretaria. Així mateix, s’indica els noms de les persones assistents a la sessió corresponent i també si s’ha aprovat per unanimitat, per majoria o per empat decidit pel vot de qualitat de la Presidència, i s’acompanya dels vots particulars, si n’hi ha.

5. Quan en el tràmit d’alguna norma general o acte sobre algun assumpte que és competència del CEM s’omet indegudament l’informe del CEM, la Presidència ho comunica a qui correspon.

Article 40. Via urgència

1. La Conselleria o les Direccions Generals competents en Educació poden sol·licitar al CEM que emeti un informe amb caràcter d’urgència, sempre que entre la data de la sol·licitud i la data a la qual s’ha d’incorporar l’expedient hi hagi un mínim de 45 dies hàbils. En la sol·licitud figura la data en què l’informe queda incorporat en l’expedient i juntament amb aquesta s’adopta aquest íntegrament. En cas de faltar qualque document, s’entén  que la sol·licitud no s’ha fet. La data en què l’informe és incorporat a l’expedient és la data que el CEM té en consideració com a data màxima d’entrada al registre de l’administració sol·licitant. En cap cas aquests informes són els de caràcter preceptiu.

2. En aquest cas, l’informe de la comissió corresponent s’emet en un termini màxim de 30 dies hàbils des de la recepció de l’expedient i el termini d’emissió de l’informe no pot superar un mes.

3. La Presidència del CEM pot decidir que redacti l’informe amb caràcter d’urgència directament  la Comissió Permanent.

4. Una vegada verificada que la sol·licitud i la documentació reuneixen els requisits, la Presidència, a partir dels terminis anteriors, convoca el Ple amb l’antelació prevista en aquest Reglament.

5. El Ple es reuneix segons la convocatòria indicada en el punt anterior i sotmet a debat la votació i, si escau, l’aprovació de l’informe, segons l’article 16 del Reglament.

6. Un cop aprovat pel Ple l’informe, s’envia a l’organisme procedent, signat per les persones que són titulars de la Presidència i de la Secretaria. Així mateix, s’indica els noms de les persones assistents a la sessió corresponent i també si s’ha aprovat per unanimitat, per majoria o per empat decidit pel vot de qualitat de la Presidència i s’ha d’acompanyar dels vots particulars, si n’hi ha.

Article 41. Discussió en la Comissió Permanent

1. La comissió corresponent elabora i aprova el projecte d’informe que se  sotmet a la deliberació de la Comissió Permanent.

2. La persona ponent exposa davant la Comissió Permanent el contingut de l’informe elaborat i aprovat per la comissió específica.

3. A continuació s’obre un torn d’intervencions i, si escau, de votació, sobre la conveniència d’acceptar el projecte en conjunt o de tornar-lo a la Comissió Específica per a un estudi nou, excepte si, per raons de compliment de terminis, no és possible tornar-lo.  En aquest darrer cas, la Comissió Permanent emet el projecte d’informe d’acord amb la voluntat majoritària dels membres o el passa al Ple per aprovar-lo, si és el cas.

4. A continuació es delibera sobre els diversos apartats de l’informe que susciten observacions.

5. Els torns d’intervenció que corresponen a cada apartat consisteixen, en primer lloc, en l’exposició de la persona ponent; després, intervenen els membres de la permanent que després de demanar la paraula formulen observacions, propostes o vots particulars i, novament, torna intervenir la persona ponent.

6. Tots els apartats sobre els quals no hi ha consens entre els membres de la Comissió Permanent se sotmeten a votació.

7. Si s’acorda algun text consensuat, només se sotmet a votació una vegada presentat per escrit.

8. La redacció final de les modificacions que s’introdueixen per acord de la Comissió Permanent en els projectes d’informes de les comissions específiques s’aprova explícitament en la mateixa sessió. No obstant això, es pot encomanar a les persones ponents i a les persones que proposen les modificacions fer la redacció final dels informes.

Article 42. Discussió en el Ple

1. El projecte d’informe de la Comissió Permanent, juntament amb la documentació pertinent, es distribueix als membres del CEM, amb deu dies hàbils d’antelació a la celebració del Ple, que es redueixen a cinc en cas de tramitació d’urgència. S’hi fan constar les propostes i el resultat de la votació i s’hi adjunten, si escau, els vots particulars presentats. En cas de Ple extraordinari, el projecte i la documentació esmentada es remeten amb la mateixa convocatòria.

2. Les persones ponents exposen davant el Ple el contingut de l’informe i el resultat de la votació a la Comissió Permanent i llegeixen els vots particulars, si n’hi ha, sense perjudici que les autores i autors d’aquests vots puguin exposar-ne personalment les raons.

3. Si s’han formulat proposicions d’informes alternatius, els membres que les han formulades les defensen, després de la intervenció de la persona ponent.

4. A continuació s’obre un torn d’intervencions a favor i en contra de l’informe en la seva totalitat i, una vegada acabat, se sotmet a votació la presa en consideració del Ple de l’Informe de la Comissió Permanent, o la devolució.

5. Un cop acabades les intervencions al respecte, es vota el text sobre el qual el Ple del CEM ha de deliberar.

6. Si es presenten més de dues proposicions alternatives, el sistema de votació és el d’eliminació successiva, que inclou aquestes proposicions i l’informe de la Comissió Permanent.

Article 43. Esmenes i informes alternatius

1. Els membres poden presentar esmenes d’addició, de supressió o de modificació dels aspectes que consten en l’informe de la persona ponent. Així mateix, es poden presentar informes alternatius als elaborats per la ponència.

2. Les esmenes i els informes alternatius es presenten com a mínim quatre dies hàbils abans del dia del Ple i, en cas de tramitació d’urgència, es redueixen a dos i es trameten als membres, perquè en prenguin coneixement.

3. Les esmenes i els informes alternatius són respectuosos, motivats i precisos, i s’hi diferencien les raons que els justifiquen i la proposta. Es remeten per escrit a la Secretaria del CEM, perquè els tramiti.

4. Els informes alternatius i les esmenes que no compleixen els requisits indicats en l’apartat anterior es retornen al membre signant, perquè els rectifiqui en el termini de 24 hores, respectant els terminis del Ple.

5. En el cas del procediment d’urgència i/o de les modificacions d’extrems concrets, la persona ponent hi pot presentar esmenes consensuades, que no es voten fins que no se’n disposa de la redacció.

Article 44. Modificació dels informes

1. Si es presenten o formulen proposicions de modificació d’extrems concrets, de les proposicions alternatives o del projecte d’informe, es passa a continuació a deliberar sobre els aspectes diversos de l’informe.

2. Hi actua com a ponent el membre designat per la Comissió Permanent o el que formula l’informe alternatiu, segons quin sigui el text objecte de deliberació.

3. Els torns d’intervenció corresponents a cada apartat són: escoltar la persona ponent en primer lloc; a continuació, els membres que han formulat modificacions i, finalment, de nou la persona ponent.

Article 45. No aprovació

Si un projecte d’informe no s’aprova, es remet a la Comissió Permanent perquè l’estudiï i, si cal, el reelabori.

Article 46. Enviament dels informes

Els informes es remeten a la Conselleria o a la Direcció General competent en Educació del Govern de les Illes Balears o al Consell de Mallorca, signats per la Presidència i per la Secretaria del CEM, en el termini de cinc dies hàbils i fent constar el nombre de vots a favor, el nombre de vots en contra i el d’abstencions, i els vots particulars, si n’hi ha.

Article 47. Omissió d’informes

Quan en algun assumpte dels indicats en l’article 3 d’aquest Reglament s’ometen degudament l’audiència del CEM, la Presidència, per iniciativa pròpia o de la Comissió Permanent, ho fa saber a qui correspongui i sol·licita paralitzar l’expedient.

Article 48. Formulació de propostes

1. El CEM pot elevar a l’administració educativa, al Consell de Mallorca, al CEIB i a altres òrgans de les administracions públiques propostes sobre els assumptes de la seva competència o sobre qualsevol altres qüestions relatives a la qualitat de l’ensenyament.

2. Les propostes, subscrites per un o diversos membres, són motivades i precises, i s’hi diferencia clarament la proposta de les raons que la justifiquen.

3. Les propostes es trameten per escrit a la Secretaria del CEM, que les eleva a la Presidència perquè, després d’examinar-ne el contingut, decideixi si versen o no sobre les qüestions a què es refereix l’apartat 1 d’aquest article.

4. La Presidència del CEM, quan aprecia que una proposta no és competència del CEM o que no expressa clarament el contingut, la retorna a qui l’ha presentada i hi indica les raons que en justifiquen la devolució. Si la proposta està subscrita per diversos membres, la retorna a qui figura en primer lloc.

5. La Presidència tramet les propostes a tots els membres, perquè hi puguin presentar proposicions de modificació de punts concrets i suggeriments, que formulen almenys dos dies abans de fer-se el Ple en què es debaten.

6. Un dels membres que ha formulat les propostes les defensa en el Ple i, després del debat, se sotmeten a l’aprovació del Ple.

Article 49. Reforma del Reglament

1. Aquest Reglament es pot reformar o modificar, totalment o parcialment, a proposta de la Presidència o de dos terços dels membres components de la Comissió Permanent.

2. El Ple aprova el text nou per majoria absoluta dels membres.

3. Un cop el Ple del CEM l’aprova, el nou Reglament s’eleva al Ple del Consell de Mallorca, a l’efecte del control de legalitat, per aprovar-lo definitivament.

Disposició addicional primera

Constitució del Consell Escolar de Mallorca

1. El CEM es constitueix abans de quatre mesos comptadors a partir de l’entrada en vigor d’aquest Reglament. Queda constituït vàlidament en el moment en què s’hi integren, com a mínim, dos terços dels membres components.

2. Les entitats, els organismes i les institucions representats al CEM comuniquen els noms dels seus representants en el termini de quinze dies comptadors des de la notificació́ del CEM mitjançant la qual se’ls requereix que els designin.

3. La Presidència i la Vicepresidència, tant si formen part de la composició nova del CEM com si no en formen part, des del moment en que es dissol l’antic Ple passen a exercir com a Presidència i Vicepresidència en funcions, fins que el Ple del Consell de Mallorca nomena els càrrecs nous i prenen possessió del càrrec en un Ple del CEM. Si no formen part de la composició nova del Ple del CEM, aquests membres assumeixen totes les competències institucionals a què fa referència aquest Reglament, però en les reunions dels òrgans col·legiats tenen veu però no vot. La Secretaria segueix exercint el càrrec fins que se’n nomena un de nou, d’acord amb el procediment establert en l’article 14.1 d’aquest Reglament.

4. Correspon a la Presidència en funcions convocar la nova sessió́ de constitució́ del CEM, així com la sessió d’elecció de càrrecs.

5. Els terminis de renovació́ dels membres del Ple del CEM es computen a partir de la nova sessió́ de constitució́ d’aquest òrgan.

Disposició addicional segona

1. La primera renovació del CEM afecta la meitat per excés de cada un dels sectors i, en el cas dels sectors a, b i c, es reparteix entre els sectors públic i privat concertat; en cas d’igualtat, s’afavoreix la permanència del grup menys nombrós.

2. El sorteig determina els membres de cada grup, que es renoven als dos anys de l’entrada en vigor d’aquest Reglament, d’acord amb el que indica la disposició final d’aquest.

3. La Secretaria del CEM expedeix la certificació del resultat del sorteig i la Presidència el comunica als organismes o a les entitats corresponents, perquè en facin les propostes de nomenament.

Disposició transitòria primera

Està en vigor el Reglament actual, aprovat pel Consell de Mallorca dia 10 de novembre de 2008 i publicat en el BOIB núm. 165, de novembre de 2008, fins que el Consell de Mallorca aprova el nou Reglament.

Disposició transitòria segona

La Comissió Permanent revisa d’ofici l’operativitat d’aquest Reglament, una vegada transcorregut un any des de l’entrada en vigor, i pot proposar-ne les modificacions oportunes al Ple.

Disposició transitòria tercera

Mentre no es constitueix el CEM amb la composició nova que s’estableix en l’article 7 d’aquest Reglament, aquest organisme pot actuar amb la representació que el constitueix actualment.

Disposició final

Aquest Reglament s’aprova de conformitat amb l’article 4 del Decret 10/2003, i entra en vigor l’endemà d’haver-se’n publicat el text íntegre en el BOIB.