Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 10876
Aprovació definitiva del Reglament del Teatre Municipal d'Artà
Finalitzat el termini d’exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 30 de juliol de 2018, d’aprovació provisional del Reglament del Teatre Municipal d’Artà, publicat en el BOIB núm. 104 de dia 23 d’agost de 2018, sense que s’hagi formulat cap reclamació, queda definitivament aprovat el Reglament següent, de conformitat amb el que preveu l’article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:
“REGLAMENT DEL TEATRE MUNICIPAL D’ARTÀ
Preàmbul
L’Ajuntament d’Artà, amb la intenció de continuar dia a dia amb la promoció de la cultura al poble, ha passat a gestionar de manera directa el Teatre d’Artà.
L’objecte d’aquest Reglament és ordenar la gestió i l’explotació del Teatre, de titularitat municipal, amb una programació variada, des d’actuacions musicals, teatrals, etc., fins a tot tipus d’activitats culturals promogudes per professionals, particulars i associacions del poble.
Així, per fomentar la participació en totes les activitats i espectacles, l’Ajuntament ha de determinar uns preus que siguin raonables i proporcionals a l’activitat de què es tracti.
D’una altra banda, i amb la voluntat de fomentar la participació ciutadana, s’ha de facilitar la cessió o el lloguer de les diferents sales i espais del Teatre per realitzar tallers, conferències, etc.
Article 1. Objecte
Aquest Reglament té per objecte establir les condicions d’ús del Teatre Municipal d’Artà per oferir a tothom la possibilitat de gaudir de la cultura en totes les seves manifestacions.
Article 2. Àmbit d’actuació
Aquest Reglament és d’aplicació a totes les activitats que es realitzin en el Teatre Municipal d’Artà.
Article 3. Funcions i finalitats
3.1. Les principals funcions d’aquest espai són contribuir a la promoció i la difusió de la cultura en totes les seves vessants; possibilitar la programació d’actes promoguts per associacions, entitats i altres col·lectius; i fomentar la participació ciutadana, entre d’altres. Així mateix, es pot autoritzar l’ús social de les instal·lacions del Teatre sempre que l’activitat a realitzar sigui compatible amb l’objecte i les funcions d’aquest espai.
3.2. El Teatre pot associar-se a les xarxes de teatres autonòmic i insular, i a altres associacions de teatres i, també, signar convenis de col·laboració amb altres organitzacions que es considerin d’interès, després d’haver-ne tramitat els expedients corresponents.
3.3. Les finalitats del Teatre són les següents:
a) Promoure, organitzar, gestionar, patrocinar i celebrar tot tipus d’actes, exhibicions i activitats que tendeixin al desenvolupament i el foment de la cultura i de les arts escèniques en general.
b) Promoure, organitzar i fomentar els coneixements tècnics o d’altre tipus que facin referència al desenvolupament i el foment de la cultura i les arts escèniques en general, a través de l’organització o acolliment de cursets i seminaris per impartir ensenyaments i difondre coneixements relacionats amb les matèries esmentades.
c) Coordinar amb altres organismes, entitats i particulars, iniciatives i esforços que potenciïn i fomentin tot allò relacionat amb la cultura, les arts i l’ocupació de l’oci per part de les persones, tant de manera individual com col·lectiva.
d) Incentivar la participació activa i el compromís de la societat mitjançant les diverses formes associatives que potenciïn i fomentin la democratització teatral.
e) Promocionar les associacions culturals locals i molt especialment els grups d’aficionats dedicats a les arts escèniques i musicals.
Article 4. Instal·lacions
L’espai del Teatre disposa de les sales següents, susceptibles de lloguer o cessió:
a) Sala magna o platea, amb capacitat per a 460 persones i un escenari de 134 m2 i una boca d’11 metres d’amplada i 6 m d’alçada. La caixa escènica està separada completament de la resta de la sala per mitjà d’un teló tallafocs.
b) Sala polivalent, de 108 m2, per a actuacions de petit format, conferències, presentacions de llibres i altres activitats amb una capacitat aproximada per a 100 persones.
c) Sala de reunions, amb una capacitat aproximada per a 20 persones.
d) Servei de bar cafeteria.
Article 5. Programació
5.1. La programació del Teatre s’ha de planificar bimensualment i, en la mesura que sigui possible, de manera coordinada amb altres entitats municipals programadores.
5.2. El Teatre podrà romandre tancat durant la darrera quinzena d’agost, durant la qual s’aprofitarà per fer treballs de manteniment general de la infraestructura.
Article 6. Persones usuàries
Poden utilitzar el Teatre:
a) L’Ajuntament d’Artà.
b) L’Ajuntament d’Artà en col·laboració amb altres col·lectius culturals, educatius, socials o esportius per a la realització d’activitats culturals o espectacles públics.
c) Col·lectius, associacions o entitats públiques o privades del municipi i persones físiques, amb l’autorització municipal prèvia per a la seva utilització temporal, quan l’Ajuntament no actuï com a organitzador o col·laborador. En aquest cas, el Batle o la Junta de Govern Local, amb el preceptiu informe tècnic, ha d’acordar si es cedeix l’espai o si es lloga, tenint en compte si es fa una activitat lucrativa o no, o si es cobra una matrícula a les persones assistents per participar en l’activitat esmentada, amb la liquidació, si escau, de la taxa corresponent d’acord amb les ordenances fiscals municipals.
d) Persones o entitats d’altres municipis després d’haver abonat la taxa establerta en l’ordenança fiscal corresponent. En el cas que es tracti d’institucions públiques, la Junta de Govern Local podrà eximir de l’abonament de la taxa.
e) Grups de teatre, dansa i música locals no professionals amb domicili fiscal a Artà, els quals disposaran de dies per assajar, consensuats amb la Direcció del Teatre, abans de la seva estrena. Aquests grups han de disposar de les instal·lacions de manera gratuïta, tant per als assajos com per a les representacions, i la recaptació íntegra de la taquilla, una vegada descomptats els drets d’autor, ha de ser per a ells.
Article 7. Activitats
7.1. No es poden dur a terme activitats amb caràcter lucratiu o comercial, excepte les que l’Ajuntament d’Artà autoritzi expressament. Així mateix, l’Ajuntament ha de vetlar perquè aquestes activitats s’adeqüin a la finalitat que persegueix aquest reglament.
7.2. Una vegada consultada la disponibilitat de l’espai amb l’equip directiu del Teatre, les sol·licituds s’han de presentar en el registre general de l’Ajuntament, dirigides a la Batlia, i s’hi ha de fer constar el caràcter de l’activitat, el dia i les hores en què es pretén utilitzar el Teatre i la persona responsable.
7.3. D’entre els criteris que es poden utilitzar per atorgar i denegar la sol·licitud d’autorització temporal del Teatre, en destaquen els següents:
a) L’interès cultural de l’activitat.
b) La trajectòria de l’entitat organitzadora.
c) La compatibilitat de l’ús sol·licitat amb els horaris del Teatre i les activitats ja programades.
d) L’antelació amb la qual s’ha presentat la sol·licitud.
e) La perillositat que suposi la proposta sol·licitada, tant per a l’equip humà del Teatre com per a les seves instal·lacions.
7.4. La programació del Teatre que faci l’Ajuntament té prioritat davant totes les cessions.
7.5. En el supòsit que hi hagi més d’una sol·licitud per a un mateix dia i horari d’utilització previst, l’Ajuntament ho ha de comunicar a les entitats o les persones afectades per afavorir que arribin a un acord que permeti la realització de les activitats proposades. En el cas que no s’arribi a un acord, s’ha de concedir l’autorització a una o altra part tenint en compte els criteris descrits anteriorment.
7.6. Si per motius imprevisibles i urgents l’Ajuntament considera necessari organitzar un acte en el Teatre en una data en què ja hi ha concedida una autorització d’ús, la corporació ha de deixar sense efecte l’autorització esmentada i ha de proposar a la persona o entitat perjudicada que triï una altra data.
7.7. Les taxes per utilitzar aquestes instal·lacions s’estableixen en l’ordenança fiscal corresponent.
Article 8. Manteniment de les instal·lacions
8.1. La persona o l’entitat a la qual s’autoritza utilitzar el Teatre d’Artà és responsable del seu bon ús i ha de respondre dels possibles danys que s’hi puguin ocasionar.
8.2. En el cas que la utilització que es faci de les instal·lacions tengui conseqüències que n’afectin el bon estat, la persona o l’entitat responsable pot ser sancionada amb la no cessió d’aquestes durant un període de temps determinat o indefinidament.
8.3. Està prohibit fumar dins les instal·lacions del Teatre. Així mateix, no s’hi pot menjar ni beure, llevat de la zona del bar.
Article 9. Drets i deures de les persones usuàries
9.1. Els drets de les persones usuàries són els següents:
a) Disposar de l’espai autoritzat per realitzar l’activitat que s’hi vol dur a terme.
b) Disposar dels mitjans materials tècnics de què disposi la instal·lació.
c) Ser tractat amb respecte i educació tant pel personal municipal com per la resta de persones usuàries.
d) Disposar d’un llibre de reclamacions.
9.2. Els deures i les normes d’ús de les persones usuàries són les següents:
a) Complir la normativa vigent quant a tabac, aforament, seguretat, renous, etc.
b) No entrar a la sala ni menjar ni begudes o altres objectes que puguin malmetre el mobiliari, la decoració o que impedeixin o dificultin la comoditat de la resta de persones usuàries.
c) No introduir animals a la instal·lació a excepció dels cans guia.
d) Tractar amb respecte i educació la resta de persones usuàries.
e) Seguir les indicacions dels responsables del Teatre i comunicar-los qualsevol incidència material o d’altre tipus que es produeixi.
f) Abonar les taxes o els preus públics previstos en les ordenances municipals vigents en cada cas amb una antelació mínima de cinc dies hàbils abans de l’esdeveniment.
g) Complir amb l’horari de cessió de l’espai.
h) Respectar l’aforament de l’espai cedit, el control del qual és responsabilitat de la persona sol·licitant.
i) Limitar-se a fer ús de l’espai autoritzat i de les zones comunes, sense accedir a la resta de dependències.
j) Deixar els espais utilitzats nets, endreçats i lliures de qualsevol material per garantir-ne l’ús posterior en perfectes condicions
k) Usar les instal·lacions, únicament i exclusivament, amb la finalitat per a la qual ha estat autoritzada.
l) Contractar la cobertura d’una assegurança addicional quan l’activitat a realitzar la requereixi.
m) Complir, si escau, les disposicions vigents en matèria de seguretat, fiscal, administrativa, laboral i de prevenció de riscos laborals, així com altra normativa sectorial d’aplicació, i acreditar-ho en qualsevol moment si l’Ajuntament ho exigeix.
Article 10. Sol·licituds
10.1. La sol·licitud d’ús s’ha de fer, prèvia consulta amb la direcció del Teatre per confirmar que l’espai que es demana està lliure, mitjançant el model que està a disposició de la ciutadania a les oficines de l’Ajuntament i a la pàgina web.
10.2. La sol·licitud ha de contenir les dades següents:
a) Identificació de la persona sol·licitant i de l’entitat que representa, si s’escau.
b) Dates i horaris de l’activitat.
c) Descripció de l’activitat que s’hi vol dur a terme.
d) Nombre de participants.
e) Preu de l’entrada a l’activitat o espectacle, si s’escau.
f) Persona o persones responsables de l’entitat.
g) Materials complementaris que s’han d’utilitzar i els que poden comportar una despesa extraordinària en els subministraments.
10.3. Així mateix, s’ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
a) Fotocòpia de l’assegurança de responsabilitat civil de l’activitat quan sigui necessària.
b) En el cas d’entitats, la Junta de Govern Local, o la direcció artística del Teatre, podrà demanar documentació relativa a la constitució de l’entitat i els seus fins, còpia del DNI de la persona representant o particular.
10.4. Si l’activitat a realitzar requereix disposar d’una assegurança de responsabilitat civil, la persona física o jurídica organitzadora l’ha de subscriure amb una antelació mínima de 10 dies abans del seu inici.
Article 11. Autorització
11.1. La Batlia, o la Regidoria en què delegui, amb el preceptiu informe de la direcció artística del teatre, té la competència per atorgar o denegar l’autorització a què fa referència aquest Reglament.
11.2. Les autoritzacions s’han d’atorgar després de verificar que les sol·licituds són correctes i d’haver comprovat que l’activitat no interfereix en d’altres que ja es duguin a terme en l’espai demanat. Abans de començar l’activitat, la persona sol·licitant ha de satisfer, si s’escau, la taxa corresponent i dipositar la fiança, d’acord amb el que estableix l’ordenança fiscal corresponent.
11.3. L’incompliment d’alguna de les prescripcions contingudes en aquest Reglament és causa suficient per denegar qualsevol sol·licitud posterior o per suspendre o rescindir l’autorització concedida.
11.4. Un cop acabada l’activitat autoritzada, les persones usuàries han de deixar lliure i a disposició de l’Ajuntament la instal·lació i els béns objecte d’aquella en el mateix estat de conservació i funcionament en què els van rebre.
11.5. Per raons d’interès públic, es pot suspendre l’ús privatiu autoritzat si l’Ajuntament necessita l’espai.
11.6. La persona autoritzada no pot cedir o tornar a arrendar el dret d’ús del Teatre a una tercer persona.
Article 12. Condicions generals d’ús del Teatre
12.1. El públic assistent ha d’entrar i sortir del pati de butaques pels espais estipulats, mai per la porta dels camerinos, excepte en casos d’emergència, de persones amb mobilitat reduïda, o quan l’espectacle ho requereixi. Així mateix, ha de respectar l’ordre establert en la coa de la taquilla i en els accessos (entrades i sortides) als espectacles.
12.2. Les persones usuàries no poden accedir a la sala un cop que hagi començat la representació, sense perjudici que puguin esperar a incorporar-se durant el descans, sempre que l’organització ho consideri oportú.
12.3. El públic ha de guardar silenci i respecte als intèrprets i altres persones que intervenguin en els espectacles. Així mateix, el públic ha de desconnectar les alarmes dels rellotges i silenciar els telèfons mòbils durant la durada de l’espectacle. A més, el cap de sala del Teatre pot convidar a desallotjar del pati de butaques les persones que, per tos, plors de criatures, xerrameca continuada, etc., molestin la resta de persones usuàries.
12.4. Es prohibeix filmar o gravar els espectacles, així com realitzar fotografies amb o sense flash, a no ser que així ho autoritzi específicament la Direcció del Teatre.
12.5. Les actuacions s’han d’ajustar a l’horari i a la temàtica específica de la publicitat o sol·licitud emesa.
12.6. Durant els assajos està prohibida l’entrada de públic en general i només s’admet l’accés al Teatre a les persones que acreditin que estan involucrades en l’activitat a realitzar.
12.7. Les persones organitzadores de les activitats autoritzades per usar el Teatre han d’exercir, únicament i exclusivament, poders de direcció i organització del seu personal. D’altra banda, el personal tècnic o la persona representant del Teatre d’Artà ha de controlar, en tot moment, que es faci un bon ús de l’equipament i del material.
12.8. En el cas que les activitats siguin realitzades per menors d’edat, aquests han d’estar acompanyats, en tot moment, per una persona responsable o tutora, amb la finalitat d’evitar qualsevol incident o mal ús dels espais i dels elements tècnics. En tot cas, el personal del Teatre queda exempt de tota responsabilitat si, per aquest mal ús, hi ha un accident.
Article 13. Normes d’ús referents al material, les instal·lacions i l’equipament del Teatre
13.1. El material tècnic del Teatre d’Artà està a disposició dels muntatges que aculli, així com el seu personal tècnic. La cabina de control no pot ser manipulada per ningú extern al Teatre sense la presència física del personal tècnic municipal. Així mateix, no hi poden accedir persones externes que no estiguin vinculades al Teatre o a l’espectacle que s’hi representi.
13.2. L’ús d’elements o la realització d’accions que no siguin habituals (llançament de serpentines, confeti, explosions simulades vessament de materials sòlids o líquids, etc.) s’han d’especificar en la sol·licitud i únicament s’han de permetre si la Direcció del Teatre ho considera del tot imprescindible.
13.3. Dins del recinte del Teatre no està permès construir expositors o estands fets amb materials de construcció, ni res que comporti utilitzar materials com ara guix, sorra, teules, etc. Totes les instal·lacions d’elements elèctrics, de so, informàtics, etc., s’han de conduir pels llocs que indiqui el personal tècnic municipal. En el cas que sigui necessari, per a la construcció d’escenografies teatrals, s’haurà de donar el permís per escrit, prèvia sol·licitud del beneficiari.
13.4. No es poden usar calefactors individuals ni transportar materials inflamables dins l’edifici del Teatre.
13.5. Una vegada acabada la representació, l’activitat o l’esdeveniment, la persona o l’entitat organitzadora ha de deixar nets i en perfecte estat els espais del Teatre que hagi utilitzat.
13.6. La persona o l’entitat sol·licitant ha de traslladar i retirar immediatament tots els elements escenogràfics que s’utilitzin en el muntatge una vegada acabat l’espectacle. Si no és així, s’ha d’entendre que tot el que queda és material destructible, per la qual cosa el Teatre no se’n farà responsable.
13.7. Els àudios o les projeccions que s’hagin de realitzar han d’anar a càrrec de la persona o l’entitat sol·licitant i s’han d’entregar al personal tècnic del Teatre amb una antelació mínima de dos dies.
Article 14. Contractació d’espectacles a companyies professionals
14.1. Quan l’Ajuntament sigui l’organitzador de l’espectacle, la contractació pot ser una de les modalitats següents:
a) Contractació a caixet: el Teatre pot negociar amb les companyies el caixet, el qual s’ha d’incloure en la proposta de programació, així com les necessitats tècniques sol·licitades i el dia i l’hora de l’espectacle
b) Contractació a taquilla: aquesta fórmula suposa l’entrega a la companyia d’una part o del total de la recaptació a canvi de la representació o l’actuació.
c) Contractació per residència: el Teatre pot cedir els seus espais a una companyia durant un període de temps per fer els seus assajos a canvi d’una representació gratuïta.
14.2. Les companyies tenen a la seva disposició la total dotació tècnica i escènica, així com els camerinos.
14.3. Els muntatges i els desmuntatges s’han de fer, per regla general, el mateix dia de l’espectacle.
Article 15. Responsabilitat
15.1. La persona física o jurídica o l’entitat organitzadora és la responsable dels actes, de les conductes que contradiguin aquesta normativa i del comportament de les persones participants en la seva activitat, quan es tracta d’actes, cursos o altres esdeveniments, on el públic és seleccionat per l’organització. És a dir, activitats no obertes a públic en general.
15.2. L’entitat autoritzada és responsable de tots els danys, materials o morals, que es puguin produir durant l’ús de les instal·lacions com a conseqüència del desenvolupament de l’activitat.
15.3. Així mateix, l’entitat autoritzada assumeix qualsevol responsabilitat derivada de la contractació de personal o de serveis de tota mena per dur a terme les actuacions o activitats desenvolupades o impulsades mentre facin ús de les instal·lacions del Teatre.
15.4. Les persones físiques o jurídiques que utilitzin material propi són responsables dels danys que aquest pugui causar en les instal·lacions. D’altra banda, l’Ajuntament pot prohibir l’ús d’aquell material que no consideri adequat.
15.5. Els drets relatius a la propietat intel·lectual que es puguin derivar de les activitats que es duguin a terme al Teatre d’Artà han d’anar a càrrec de la persona o entitat autoritzada.
15.6. L’Ajuntament no es fa responsable dels danys que es produeixin per robatori, ni dels accidents de les persones usuàries abans, durant o després de l’acte.
Article 16. Suspensió de les activitats
En el cas de suspensió o alteració significativa relacionada amb l’espectacle o l’activitat anunciada que no obeeixi a causes de força major, dona dret a exigir a la persona o entitat organitzadora la repetició o el reinici de l’activitat.
Article 17. Compliment de la normativa
La cessió efectiva de les instal·lacions comporta l’acceptació del contingut d’aquest Reglament, així com de la normativa aplicable en vigor en matèria de seguretat contra incendis, seguretat i higiene en el treball, activitats, sobre instal·lacions en llocs amb risc d’incendi o explosió, etc.
Article 18. Infraccions
18.1. Constitueix infracció administrativa qualsevol vulneració o incompliment d’allò que disposa aquest Reglament, i les infraccions es poden classificar en lleus, greus i molt greus, de conformitat amb la tipificació realitzada en aquest article. En tot allò que no preveu aquest Reglament ha de regir el títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, segons la redacció de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, i de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, de règim local de les Illes Balears.
18.2. Es consideren infraccions lleus:
18.2.1 Per part dels organitzadors de l’acte:
a) No sol·licitar l’espai segons el procediment establert.
b) No presentar una persona responsable única com a interlocutora en les actuacions.
c) No entregar dins el termini i en la forma escaient el suport per a l’àudio de l’actuació.
d)Qualsevol altra actuació o comportament que la normativa legal vigent determini amb la mateixa qualificació.
e) Deixar els llums i/o aparells encesos de la sala cedida.
18.2.2 Per part del públic assistent:
a) Utilitzar el telèfon mòbil durant l’actuació.
b) Entrar a la sala un cop començada la representació.
c) Deixar brossa a la sala durant un curs, conferència, etc.
18.3. Es consideren infraccions greus:
18.3.1 Per part dels organitzadors de l’acte:
a) Acumular dues o més faltes lleus en el període de la concessió de l’espai.
b) Utilitzar el Teatre per a actuacions no reflectides en la sol·licitud.
c) Usar elements com serpentines, confeti, etc., sense autorització prèvia.
d) Fumar dins qualsevol espai de l’edifici.
e) Menjar i beure en les instal·lacions del Teatre, excepte en la zona del bar.
f) No respectar els horaris prevists sense haver-ho comunicat amb antelació.
g) Superar l’aforament permès.
h) Utilitzar elements propis del Teatre per a les representacions sense tenir autorització expressa de la Direcció del Teatre.
i) Ocasionar desperfectes en el material o en les instal·lacions, la qual cosa implica haver d’abonar els costos totals d’aquests desperfectes.
j) Qualsevol altra actuació o comportament que la normativa legal vigent determini amb la mateixa qualificació.
18.3.2. Per part del públic assistent:
a) Fumar dins qualsevol espai de l’edifici.
b) Menjar i beure en les instal·lacions del Teatre, excepte en la zona del bar.
c) Gravar o fer fotografies durant l’espectacle sense autorització prèvia.
d) Ocasionar desperfectes en el material o en les instal·lacions, la qual cosa implica haver d’abonar els costos totals d’aquests desperfectes.
18.4. Es consideren faltes molt greus, tan pels organitzadors de l’acte, com pel públic assistent:
a) No respectar reiteradament les indicacions i les advertències del personal del Teatre.
b) Malmetre de forma reincident el material o les instal·lacions.
c) Agredir físicament el personal i les persones usuàries del Teatre.
d) Cometre dues faltes greus en un període de tres mesos.
e) Qualsevol altra actuació o comportament que la normativa legal vigent determini amb la mateixa qualificació.
18.5. En ordre a una adequada graduació i proporcionalitat entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció a aplicar, s’estableixen com a criteris complementaris els previstos a l’article 29 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic.
Article 19. Règim sancionador
19.1. Segons la naturalesa de les infraccions comeses, s’han d’aplicar les sancions següents:
a) Faltes lleus: amonestació escrita i entrada prohibida l’equipament fins a un mes.
b) Faltes greus: suspensió de la utilització concedida i entrada prohibida al Teatre durant un període d’un mes i un dia fins a sis mesos.
c) Faltes molt greus: entrada prohibida al Teatre per un període de sis mesos i un dia fins a dos anys.
19.2. Amb independència de la sanció imposada, l’Ajuntament pot reclamar els danys i els perjudicis causats a la persona o entitat responsable.
Article 20. Entrada en vigor
Aquest Reglament ha d’entrar en vigor l’endemà de la seva publicació en el BOIB, sempre que hagi transcorregut el termini de 15 dies que estableixen els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.”
Artà, 9 d’octubre de 2018
El batle, Manuel Galán Massanet