Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 10827
Resolució de tramitació d’urgència del procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte bàsic de reforma integral del Port de Fornells, fase 2 (141a/18)
Versió PDF
Antecedents
1.En data 21 de juny de 2018 té entrada ofici de Ports de les Illes Balears, sol·licitant la tramitació d’urgència i amb caràcter preferent de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte bàsic de reforma integral del Port de Fornells, fase 2.
Fonaments jurídics
1.L’article 33 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que quan raons d’interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d’ofici o a petició de l’interessat, l’aplicació al procediment de la tramitació d’urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.
No es pot interposar cap recurs contra l’acord que declari l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
1.L'article 22 de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, estableix que de conformitat amb la normativa bàsica de procediment administratiu, quan ho aconsellin raons d'interès públic, l'òrgan ambiental, d'ofici o a petició de la persona interessada, pot acordar que s'apliqui la tramitació d'urgència al procediment, per la qual els terminis establerts per als procediments fixats en aquesta llei, inclòs el període d'informació pública, es redueixen a la meitat. No es pot interposar cap recurs contra l’acord que declari l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment.
2.La qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte bàsic de reforma integral del Port de Fornells, fase 2.
El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El de la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que significa que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicamente indiferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreciación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimiento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
3.A l’ofici tramés per Ports de les Illes Balears, rebut en data 21 de juny de 2018, informa que el projecte inclou el reforç del dic actual del Port de Fornells i la reparació de diverses zones del moll de ribera que segons les feines realitzades per a la redacció del projecte no es troben en bon estat i tenen risc d’avaria. És per tant que seria convenient executar les obres contingudes a la major brevetat possible per tal de que no hi hagi afeccions al patrimoni.
4.En conseqüència, per aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte bàsic de reforma integral del Port de Fornells, fase 2, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti.
Així, s'observa que el temps és determinant per què el retràs en l’execució de les obres pot dur com a conseqüència, d’acord amb el que informa Ports de les Illes Balears, afeccions al patrimoni al dic del port i a diverses zones del moll de ribera, que no es troben en bon estat i tenen risc d’avaria.
5.Per tot l’exposat, es considera que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
6.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l’òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l’article 9.
Per tot això dict la següent:
Resolució
1. Aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte bàsic de reforma integral del Port de Fornells, fase 2.
2. Notificar aquesta resolució a Ports de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució no es pot interposar recurs, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
Palma, 20 de juliol de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias