Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 10720
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora dels horaris d'obertura i tancament d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives de l'ajuntament d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament d’Inca a la seva sessió ordinària de dia 26 d’abril de 2018 va aprovar inicialment l'Ordenança municipal reguladora dels horaris d’obertura i tancament d’establiments i espectacles públics i activitats recreatives de l'ajuntament d'Inca. Atès que es va publicar el corresponent anunci en el BOIB de 17 de maig de 2018, núm. 61, i que contra l’esmentada aprovació inicial s’han interposat al·legacions, transcorregut el termini d’informació pública, aquestes són estimades parcialment pel Ple, a la seva sessió ordinària de dia 27 de setembre de 2018, acordant-se l'aprovació definitiva de l’esmentada ordenança, cosa per la qual, de conformitat amb el que disposa l’art. 70, de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, procedeix la publicació del text íntegre de l’esmentada ordenança, als efectes que pugui entrar en vigor:

"ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS HORARIS D'OBERTURA I TANCAMENT D'ESTABLIMENTS I ESPECTACLES PÚBLICS I ACTIVITATS RECREATIVES DE L'AJUNTAMENT D'INCA.

La regulació dels horaris dels establiments i espectacles públics i de les activitats recreatives constitueixen un element fonamental per assegurar la tranquil·litat i la convivència entre els veïns i visitants de qualsevol municipi. La seva ordenació i el control corresponent incideixen directament en les molèsties que es poden produir per renous molests, i és evident també la seva relació directa amb aspectes relacionats amb la seguretat ciutadana, l'ordre públic, la neteja viària, etc.

El fet que la vida quotidiana giri entorn de determinats usos horaris obliga a l'adaptació a aquests amb la finalitat de salvaguardar drets constitucionals tal com la qualitat de vida, el dret a la salut i el dret a un medi ambient adequat per a les persones, al mateix temps que es facilita l'adequada utilització de l'oci.

Tenint en compte la important oferta de restauració i d'oci existent, l'Ajuntament entén que és possible compaginar aquest interès amb l'oferiment al resident de la tranquil·litat necessària. Es pretén així compatibilitzar legítims drets de la ciutadania que, d'una banda, demanden el seu dret a l'oci i esplai i, de l’altra, el dret a la tranquil·litat, assossec i descans, sobretot en hores nocturnes.

D'acord amb l'article 25, de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, les administracions públiques, dins l’àmbit de les seves competències, han d’adequar la funció de regulació dels horaris i d’autorització i control de les activitats a les disposicions d’aquesta Llei. En especial, les administracions competents hauran de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d’ordre públic que el funcionament de l’activitat pugui produir a l’exterior, derivats de renous i vibracions i de concentracions humanes, o de vehicles que puguin afectar la seguretat o la salut pública; i d'acord amb l'apartat 2, que atorga atribucions als ajuntaments per redactar ordenances municipals que regulin expressament els horaris d'activitats permanents d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.

A més, segons l'article 19, de la Llei 9/1997, de 22 de desembre, de diverses mesures tributàries i administratives, s’estableix que l'horari general dels espectacles i de les activitats recreatives serà determinat reglamentàriament pel Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, mentre la dita administració no reguli aquest tema, correspondrà als plens dels ajuntaments aprovar mitjançant ordenança en matèria d'espectacles públics i d'activitats recreatives la regulació horària. Es podran establir ampliacions o reduccions d’horaris, d’acord amb les peculiaritats de les poblacions, les zones i els territoris, que, especialment, en relació amb l’afluència turística i la durada de l’espectacle, faran una diferenciació entre l’època o l’estació anual i entre els dies laborables, els festius i les vigílies.

Finalment, hem de tenir en compte que la regulació actual en el municipi d'Inca respecte als horaris de les activitats d'establiments i espectables públics i activitats recreatives presenta una situació de certa inseguretat jurídica, la qual cosa fa necessària l'aprovació d'una ordenança específica per a aquesta qüestió, atès que fins ara la normativa en matèria d’horaris que aplicava l'Ajuntament era la prevista a la Circular 3/1990 (modificada per la Circular 5/1992) de Delegació de Govern de les Illes Balears, remissió a la qual fa referència l’article 15 de l’Ordenança municipal de policia i bon govern de l'any 1992 i, de forma subsidiària, allò previst a l’article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lacions, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.

Per tot això, és urgent dur a terme aquesta regulació i que l'Ajuntament d'Inca tengui una ordenança pròpia i especifica en matèria d’horaris d’establiments públics i activitats recreatives. 

Fent ús de la facultat i competències que determina la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i altra normativa sectorial, és a dir, la Llei 7/2013 esmentada, es procedeix a la fixació dels horaris d'obertura i tancament dels establiments i espectacles públics, i de les activitats recreatives en el municipi d'Inca.

Títol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

És objecte de la present Ordenança establir un marc legal de regulació de l'horari d'obertura i tancament al públic de determinats establiments de concurrència pública.

Article 2

Àmbit d’aplicació

Les prescripcions de la present Ordenança són d'aplicació als establiments de pública concurrència regulats a l'article 3 i ubicats dins del terme municipal d'Inca.

Article 3

Grups d’establiments

Grup I. Establiments de restauració i bar cafeteria:

A) Establiments de restauració.

B) Establiments de restauració, amb ubicació especial.

C) Bar cafeteria.

Grup II. Establiments d’entreteniment:

A) Cafès concert i/o bars amb música.

B) Sales de festa, sales de ball i discoteques.

C) Cafès teatre i teatres.

Grup III. Sales de joc, bingos, cinemes i similars.

Articles 4

Definicions

- Bar cafeteria: és l'establiment que serveix ininterrompudament durant l'obertura menjars i begudes perquè es consumeixin a la barra o a les taules de l'establiment.

- Establiment de restauració: és aquell establiment que subministra àpats o begudes per ser consumits al mateix establiment, obert al públic en general, que compleix les condicions establertes en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, així com els requisits d’infraestructura, serveis, equipament i altres característiques que es determinin reglamentàriament.

S’hi inclouen els serveis de restauració que s’ofereixin a discoteques, terrasses, sales de festa, locals destinats a jocs recreatius, d’atzar i altres d’anàlegs.

- Establiment de restauració, amb ubicació especial: és aquell establiment de restauració ubicat a aeroports, hospitals o centres sanitaris d’urgència, així com a polígons industrials i de servei.

La persona titular podrà sol·licitar autorització d’horari especial, d’acord a l’article 7 b).

- Discoteca: és l'establiment autoritzat per organitzar ball públic amb participació dels assistents, amenitzat exclusivament per mitjans mecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

- Sala de festes: és l'establiment autoritzat per oferir al públic serveis consistents en la presentació, de forma esporàdica o continuada, d'espectacles artístics, de petit teatre, folklòrics, eròtics, coreogràfics, humorístics, audiovisuals, varietats i atraccions de qualsevol tipus en escena o pista; ball públic amb participació dels assistents, amenitzats mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

- Sala de ball: és l'establiment autoritzat per oferir al públic serveis de ball públic amb participació dels assistents, amenitzats per execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar.

- Cafè concert: és l'establiment autoritzat per oferir al públic amenitzacions musicals mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclouen les de bar i cafeteria, així com l'execució de balls i espectacles amb participació dels assistents.

- Bar amb música: és l'establiment autoritzat per oferir al públic amenitzacions musicals a través de mitjans mecànics, electromecànics o electrònics. Entre les activitats que li són pròpies s'inclouen les de bar i cafeteria, així com l'execució de balls i espectacles amb participació dels assistents.

- Cafè teatre: és l'establiment que disposa de taules i no de barra o mostrador per proporcionar al públic servei de bar, i ofereix al públic representacions teatrals, pantomímiques, etc., efectuades per professionals o aficionats. Entre les activitats que li són pròpies no s'inclou l'execució de cap tipus de ball ni d'espectacle, ni amb participació dels assistents.

- Espectacles cinematogràfics i teatrals: exhibicions de cinema i representacions teatrals en edificis adaptats i autoritzats per a aquesta finalitat.

- Bingo: és l'establiment destinat a la pràctica del joc de loteria o bingo. Entre les activitats que li són pròpies s'inclou la de bar cafeteria.

- Saló recreatiu i/o jocs (atzar) i apostes: és l'establiment que disposa de màquines recreatives de joc i d’altres jocs d’atzar, i on també s’inclouen les apostes. Entre les activitats que li són pròpies es troba la de bar cafeteria.

Article 5

Establiments multidisciplinaris

Quan un establiment tengui caràcter multidisciplinari, és a dir, s’exerceixin diverses activitats en el mateix establiment, cada una d'elles s'haurà de dur a terme dins el seu propi horari específic. Per a això, la configuració de l'establiment haurà d'assegurar que el tancament d'una activitat no afecta el funcionament de la resta. En cas contrari, s'haurà de complir l'horari més restrictiu.

Article 6

Horari d’obertura i tancament

1. L'horari per a cadascun dels establiments serà el que els correspongui d'acord amb la classificació de l'article 3 i de la següent taula:

HORA D'OBERTURA

HORA DE TANCAMENT

GRUP I A

8.00 (1)

2.00

GRUP I B

8.00 (2)

2.00 (2)

GRUP I C

6.00

2.00

GRUP II A

10.00 (3)

2.00 (de dilluns a dimecres i diumenges)

3.00 (dijous)

05.30 (divendres, dissabte i vigília de festiu)

GRUP II B

10.00 (3)

2.00 ( de dilluns a dimecres i diumenges)

3.00 (dijous)

05.30 (divendres, dissabte i vigília de festiu)

GRUP II C

10.00

3.00

GRUP III

10.00 (3) i (4)

4.00

Taula 1. Horari d'obertura

(1) Els establiments de restauració en els quals s’exerceixi una activitat tradicional servint esmorzars podran sol·licitar un horari especial d'obertura, conforme al que preveu l'article 7 de la present Ordenança.

(2) Els establiments de restauració, amb ubicació especial, podran sol·licitar autorització d'horari especial i podran modificar tant l'hora d'obertura com l'hora de tancament, conforme al que preveu l'article 7 de la present Ordenança.

(3) Els establiments dedicats a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos que disposin de títol habilitant per dur a terme l’activitat de bar-cafeteria podran dur a terme aquesta activitat en l'horari previst als establiments catalogats com a GRUP I C,  sempre i quant l'activitat dedicada a bar-cafeteria es trobi separada, físicament, de l'activitat destinada a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos (activitat principal), disposant d’accés de entrada i sortida independent respecte a l'activitat principal, de forma que les persones usuàries del bar-cafeteria no puguin accedir al saló de jocs i/o recreatius, apostes i bingos durant l'horari de 6 hores a 10 hores, saló que haurà d'estar tancat i sense cap tipus d'activitat. 

(4) Els establiments corresponents al Grup II A i B, estaran obligats a tenir una persona, correctament habilitada, segons el Reglament regulador dels serveis d’admissió i control d’ambient intern en les activitats d’espectacles públics i recreatius, a l’àmbit de la Illa de Mallorca, per dur a terme les funcions de control d’accés i seguretat dels establiments, com a mínim, de les 00 hores fins l'hora de tancament de l'activitat, com a mínim els divendres, dissabtes i vigília de festiu. 

En el cas dels establiments corresponents al Grup III, el control de l’accés al local es durà a terme pel titular de l'activitat o persona que designi expressament.

2. L'obertura es refereix a l'horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l'activitat, i l’hora de tancament es refereix a l’hora a partir de la qual ha de cessar tota amenització, joc o actuació en el local. A més:

- Es deixaran de servir begudes i altres serveis.

- S’aturarà la música.

- No es permetrà l’entrada a l’establiment de més persones.

- Es deixarà d’executar qualsevol espectacle, joc o similar.

- S’hauran d’encendre els llums per facilitar el desallotjament.

3. Es disposarà d'un màxim de 30 minuts a partir de l'hora de tancament per quedar totalment buit de públic. Únicament podran romandre a l'establiment aquelles persones amb una relació laboral amb la persona titular de l'activitat.

4. A més, la persona titular de l'activitat haurà d'adoptar les mesures necessàries per evitar el soroll i l'aglomeració de persones a l'exterior d’aquesta que puguin provocar molèsties al veïnat.

5. Quan en els establiments concorrin més d'una activitat de les descrites anteriorment que no es puguin separar físicament entre si, cada una d'elles es considerarà com a independent i es regirà pel seu propi horari, conforme a l'establert en els articles anteriors.

Article 7

Horaris especials

  1. Els establiments de restauració en els quals s’exerceixi una activitat tradicional servint esmorzars podran sol·licitar autorització d'horari especial, en concret de 6.00 a 3.00 h, i amb les restriccions establertes a l'article 9 de la present Ordenança.

  2. Els establiments de restauració, amb ubicació especial podran sol·licitar un horari diferent de l'establert per als establiments de restauració.

Correspon a l’Alcaldia resoldre sobre l’autorització, la qual, en cas de ser concedida, tendrà una vigència d’un any, renovable per períodes iguals, a sol·licitud de la persona interessada, amb un mes d’antelació a la fi de la vigència, sempre que s’acrediti el manteniment de les circumstàncies que varen justificar la seva autorització.

En aquells supòsits en els quals un establiment incompleixi de manera reiterada les condicions de l'autorització, l'Alcaldia podrà revocar l’autorització concedida o denegar la posterior sol·licitud de renovació.

- Dates específiques:

  1. L'Alcaldia podrà autoritzar horaris especials durant la celebració de festes populars i/o esdeveniments organitzats per l'Ajuntament, de Nadal i Setmana Santa. A aquests efectes, s'entendran per festes populars les establertes oficialment per l'Ajuntament d'Inca; així mateix, s'entén per Nadal, el període comprès entre el 23 de desembre i el 6 de gener (ambdós inclosos); i per Setmana Santa, des del diumenge de Rams fins al diumenge de Resurrecció. En ambdós supòsits, l'ampliació d'horari no podrà superar en dues hores els horaris generals de tancament.

  2. Autoritzacions puntuals per a celebracions de noces i esdeveniments similars. Es permetrà l'ambientació musical d'esdeveniments als establiments bar cafeteria i restaurants, en els supòsits d'esdeveniments de noces i de similars.

Aquestes autoritzacions podran sol·licitar-se de manera puntual i per a cada esdeveniment, i hauran de justificar-se i autoritzar-se amb la presentació prèvia, per part de la persona titular de l'establiment, de declaració responsable en virtut de la qual comunicarà la data de l'esdeveniment.

- Requisits:

  1. Règim d'autorització. La sol·licitud haurà de presentar-se amb una antelació mínima de set dies –no s’admetrà a tràmit en cas contrari–, juntament amb el document acreditatiu de pagament de la taxa corresponent.

  2. L'establiment no podrà haver estar sancionat amb caràcter ferm durant els dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud per una infracció greu o molt greu en matèries regulades per aquesta ordenança. Tampoc podrà haver estat sancionat amb caràcter ferm durant els vuit mesos anteriors a la data de la sol·licitud, per tres infraccions lleus, una de greu o una de molt greu, en matèries regulares per l'Ordenança de contaminació acústica municipal, per la legislació de renous, per la legislació turística, per la normativa en matèria d'activitats vigents o per la legislació aplicable en matèria de seguretat ciutadana, per la seva relació amb el bé jurídic a protegir.

  3. Estar al corrent de pagament amb el CIF en taxes, impostos i sancions.

  4. Pagar la corresponent taxa.

- Condicions:

a) L'horari de l'activitat d'animació musical serà de 14.00 a 00.00 hores.

b) En cap cas es podrà superar l'aforament permès en la llicencia d'activitat principal.

Article 8

Excepcions

1. Per als locals del Grup I, només i excepcionalment per als establiments que habitualment serveixen esmorzars, es permet avançar una hora l'horari d'obertura, amb la sol·licitud prèvia dels titulars dels dits establiments a l'Ajuntament, els quals han de realitzar aquest servei sense cap tipus d'activitat o amenització musical.

2. Les autoritzacions previstes en l'apartat anterior poden ser revocades per l'Alcaldia en el supòsit que l'activitat produeixi molèsties o renous propis, o a conseqüència de l'exercici de la dita activitat.

3. En els locals del Grup II, en el cas d'organització de gales juvenils, es permetrà la realització de l'activitat fins a les 00.00 hores en festius, vigílies de festius, amb les limitacions d'admissió, consum i servei de begudes establerts per a menors. En aquests casos, haurà de transcórrer almanco una hora des de la conclusió de la gala juvenil a l'inici normal de l'activitat, dins de l'horari permès.

Article 9

Terrasses

1. Els locals que comptin amb terrassa pública o privada (sigui quin sigui el grup de local o activitat) hauran de paralitzar i recollir per complet l’activitat a la dita terrassa a les 00.00 hores. Durant el cap de setmana (divendres i dissabte) i vigília de festius la terrassa podrà allargar la seva activitat durant 30 minuts més.

Durant els cap de setmana (divendres i dissabte) i vigila de festiu dels mesos de juny, juliol, agost, setembre i octubre, els establiments podran ampliar l'horari de terrassa en una hora respecte a l'horari previst a l'apartat anterior de paralització i recollida, és  a dir, fins la 1.30 hores. Els locals hauran de tenir exposat un rètol informatiu en el qual s’indiqui que queda totalment prohibit el consum de begudes a l'exterior del local fora de l'horari de terrasses. Les persones que consumeixen begudes fora del referit horari a l'exterior del local seran responsables d'aquesta infracció.

L'horari d'obertura de les terrasses serà a partir de les 7.00 hores del matí, en tot cas vinculant al previst a l'article 6 de la present ordenança. 

Sense perjudici de l'exposat, en cas d'existència de sancions/infraccions en matèria d'activitats, de l'Ordenança reguladora del renou, o per excés horari d'obertura de les terrasses, l'Ajuntament podrà acordar la reducció horària de les terrasses de les activitats afectades.

Article 10

Altres horaris

1. Els locals públics on s’exerceixin activitats no compreses en els grups referits a l'article 3 s'han de regir per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització municipal, sense perjudici que, en el cas que no n'hi hagi, es podrà recórrer a l'aplicació de l'analogia per determinar l'horari adequat.

2. Els espectacles i les activitats organitzades per l'Ajuntament han de tenir els horaris que marqui el propi Ajuntament a la resolució administrativa corresponent.

Article 11

Restriccions

1. L'Ajuntament podrà avançar l'horari de tancament o retardar l'horari d'obertura d'aquells locals als quals, per infracció a la normativa d'activitats o a l'Ordenança municipal de renous, se'ls hagi indicat l'obligació d'adoptar mesures correctores. Aquesta restricció d'horaris de funcionament es prolongarà fins que s'hagin adoptat aquestes mesures i s'hagi obtingut un informe favorable de l'Àrea d'Urbanisme i Activitats de l'Ajuntament.

Article 12

Altaveus i/o aparells musicals a l'exterior de locals

1. En els establiments relatius a l'oferta de restauració i bars cafeteries als quals es refereix la present Ordenança –activitat l'exercici de la qual estigui degudament iniciat atenent a la normativa turística i d'activitats–, els establiments pertanyents al Grup I podran instal·lar altaveus i/o aparells musicals en espais exterior privats, jardins, terrasses o similar, sempre que aquesta activitat no superi els límits acústics màxims establerts per la normativa de soroll d'aplicació (70 dBA entre les 10.00 i les 00.00 hores, mai a partir de les 00.00 hores ni abans de les 10.00 hores del matí).

2. Quant a la instal·lació d'altaveus o altres aparells musicals en les vies o espais públics, així com els espais exteriors de domini públic i/o privat en tot el terme municipal d'Inca, es requereix declaració responsable del titular de la dita activitat i el posterior vistiplau municipal. Així i tot, el cessament d'aquesta activitat serà com a màxim a les 00.00 hores, i no es podrà, en cap cas, de diumenge a dijous no festius o vespres de festius, sempre que aquesta activitat no superi els límits acústics màxims establerts per la normativa de soroll d'aplicació (70 dBA entre les 10.00 i les 00.00 hores, mai a partir de les 00.00 hores ni abans de les 10.00 hores del matí).

Article 13

Festes denominades afters

1. Queda totalment prohibida a tot el terme municipal la realització de les festes denominades afters.

Té la consideració d'after qualsevol festa a l'interior o a l'exterior dels locals després de l'horari de tancament d’aquests.

Article 14

Zones de protecció acústica especial

1. D'acord amb el que disposa la secció V, de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, l'Ajuntament podrà declarar, d'ofici o a petició dels veïns, zones de protecció acústica especial. A les zones d'especial protecció, tots els establiments públics han de tenir un horari d'obertura al públic més reduït que l'horari més reduït que l'establert a l'article 3.2 d'aquesta Ordenança. Aquesta reducció horària també serà d'afectació a les terrasses de l'article 9 de l'Ordenança.

Títol II

Règim sancionador en matèria d’horaris

Article 15

Mesures provisionals

1. Conjuntament, o amb posterioritat a l’inici del procediment sancionador per infraccions greus i molt greus, es podran acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures provisionals imprescindibles per a la normal tramitació de l’expedient sancionador i per assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se, i evitar la comissió de noves infraccions.

2. Les mesures provisionals que poden adoptar-se consistiran en alguna de les següents actuacions:

  1. La suspensió de l’autorització de l’activitat.

  2. La suspensió o prohibició de l’activitat.

  3. La paralització o la clausura de l’activitat, del local, de l’establiment, de les terrasses, del recinte o de la instal·lació, o bé el precinte de les seves instal·lacions, màquines o aparells.

  4. Altres mesures que no causin perjudici de difícil o impossible reparació a les persones interessades o que impliquin violació dels drets emparats per les lleis.

3. Les mesures provisionals podran ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d’ofici o a instàncies de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tengudes en compte en el moment de la seva adopció. En tot cas, s’extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.

4. Serà requisit previ a l’acord d’adopció d’aquestes mesures provisionals l’audiència de la persona interessada, per un termini de deu dies, que, en cas d’urgència acreditada degudament, quedarà reduït a dos dies.

Article 16

Principis generals

L’exercici de la potestat sancionadora, en l’àmbit de la present Ordenança, es regeix pel que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 17

Competències i procediment

1. L’òrgan competent per iniciar i resoldre el procediment sancionador serà el batle president de l'Ajuntament d'Inca.

2. Les infraccions en matèria de horaris seran objecte de les sancions administratives corresponents, amb la instrucció prèvia de l’oportú procediment tramitat conformement a allò establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en el Decret 14/1994, de 19 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la Comunitat Autònoma en l’exercici de la potestat sancionadora.

3. El procediment sancionador ordinari haurà de ser resolt i notificar-se la resolució que procedeixi a la persona interessada, en el termini màxim d’un any, des de la seva iniciació, i se’n produirà la caducitat en la forma i manera previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic

Article 18

Responsables

1. Són responsables del compliment de les condicions establertes en aquesta Ordenança.

  1. La persona titular de l’activitat; és responsable que aquesta s’utilitzi i es mantingui de conformitat amb la normativa que li sigui aplicable i amb les condicions imposades, així com que es realitzin les inspeccions i els controls obligatoris i, si escau, que es contracti el manteniment per una empresa autoritzada.

  2. Les empreses instal·ladores i mantenidores; han de garantir que la instal·lació i el manteniment s’han executat complint la normativa vigent i el projecte tècnic.

  3. La persona instal·ladora i la mantenidora; són també responsables en els mateixos termes que l’empresa instal·ladora i mantenidora.

  4. L’autor o l’autora del projecte tècnic; ha d’acreditar que aquest s’adapta a la normativa que li sigui aplicable.

  5. El tècnic o la tècnica que emeti el certificat final d’obra o instal·lació, acreditatiu que la instal·lació s’ha executat de conformitat amb el projecte tècnic i que s’han complert les normes de seguretat en la seva execució. Si el tècnic o la tècnica que emet el certificat pertany a una empresa, aquesta es considerarà responsable subsidiàriament.

  6. Les persones usuàries, els i les artistes, els espectadors i espectadores o el públic assistent, en els casos en què incompleixin les obligacions prescrites en aquesta Llei.

2. Les persones titulars dels respectius títols habilitants i les promotores d’activitats catalogades són responsables solidàries de les infraccions administratives reguladores en aquesta Llei omeses pels qui intervinguin en elles i pels que estiguin sota la seva dependència, quan incompleixin el deure de prevenir la infracció.

3. Les citades persones titulars i promotores seran responsables solidàries quan, per acció o omissió, permetin o tolerin la comissió d’infraccions per part del públic o dels usuaris i de les usuàries.

4. Quan existeixi una pluralitat de persones responsables a títol individual i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna en la realització de la infracció, en respondran totes de forma solidària.

5. La responsabilitat del personal funcionari i del personal al servei de les administracions públiques, si escau, serà exigible d’acord amb les normes que regulen el seu règim disciplinari, sense perjudici de la responsabilitat penal o civil en què pogués haver-se incorregut.

Article 19

Infraccions

1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions d'aquesta Ordenança, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre ordre que se'n poguessin derivar.

2. En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar les persones interessades.

3. Als expedients sancionadors que s'instrueixin i amb els requisits que corresponguin, d'acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altes mitjans en la denúncia formulada, de conformitat amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si escau, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, així com el seu ús segons el principi de proporcionalitat.

4. Les infraccions administratives es classifiquen en:

I. Lleus:

  1. El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de fins a 30 minuts.

  2. L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de 30 minuts.

  3. El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un excés de temps de 30 minuts.

  4. El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de 30 minuts.

  5. Qualsevol infracció a les normes d'aquesta Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu.

II. Greus:

  1. El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de 30 minuts i fins a una hora.

  2. L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps des de 30 minuts i fins a una hora.

  3. El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un excés de temps de 30 minuts i fins a una hora.

  4. El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de 30 minuts i fins una hora.

  5. El no tenir persona habilitada per dur a terme les funcions de control d'accés i seguretat, quant així s’estableixi a la present ordenança. 

  6. Les infraccions lleus quan, dotze mesos abans de cometre-les, la persona o entitat responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com a lleu.

III. Molt greus:

  1. El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més d'una hora.

  2. L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de més d'una hora.

  3. El retard del cessament de l'activitat musical en espais exteriors de l'establiment, públics o privats, en un excés de temps de més d'una hora.

  4. El retard en la recollida de la terrassa, en un excés de temps de més d'una hora.

  5. Les infraccions lleus quan, dotze mesos abans de cometre-les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com greu.

5. Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança com a lleus prescriuran en el termini de sis mesos; les tipificades com a greus, en el de dos anys; i les tipificades com a molt greus, en el de tres anys.

6. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la presumpta persona responsable.

7. El procediment sancionador ordinari s'haurà de resoldre i notificar la resolució que procedeixi a la persona interessada, en el termini màxim d'un any, des de la iniciació, i es produirà la caducitat en la forma i manera previstes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú. No obstant això, la persona instructora de l'expedient podrà acordar suspendre el termini màxim per resoldre, quan concorri alguna de les circumstàncies previstes i exigides per aquest motiu a l'article 22 de la citada Llei.

Article 20

Sancions

1. Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa, de conformitat amb les següents quanties:

  1. Infraccions lleus, amb multa de fins a 750 euros.

  2. Infraccions greus, amb multa de fins a 1.500 euros.

  3. Infraccions molt greus, amb multa de fins a 3.000 euros.

2. Per a la imposició de sancions previstes en la present Ordenança es tendran en compte, en tot cas, els criteris de graduació següents:

  1. La gravetat de la infracció.

  2. L'existència d'intencionalitat.

  3. La naturalesa dels perjudicis causats.

  4. La reiteració. S'entén que hi ha reiteració quan, en el moment de la comissió dels fets tipificats com a infracció en la present Ordenança, la presumpta persona responsable estigui imputada en la instrucció d'altres procediments sancionadors per infraccions a la mateixa Ordenança.

3. En la fixació de les sancions de multa es tendrà en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

4. La desobediència o la resistència a l'autoritat en els termes dels articles 556 i 634 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal donarà lloc al fet que, per l'òrgan actuant, es passi el tant de culpa al jutjat d'instrucció per a la determinació de les responsabilitats penals en les quals s'hagués pogut incórrer.

5. Prescriuran als sis mesos les sancions imposades per infraccions lleus a la present Ordenança; als dos anys, les imposades per infraccions greus; i als tres anys, les imposades per infraccions molt greus. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar-se des del dia següent a aquell en què s'hagi esgotat la via administrativa de la resolució per la qual s'imposa la sanció. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment d'execució.

Article 21

Reconeixement de la responsabilitat

Les persones denunciades poden assumir la seva culpabilitat i conformitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, en els termes previst a l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú. 

Disposició derogatòria

Es deroguen tots els articles i les disposicions que es prevegin a les ordenances municipals de l'Ajuntament d'Inca que s'oposin a aquesta Ordenança.

Disposició final

La present Ordenança entrarà en vigor el dia següent de la publicació al BOIB de la seva aprovació definitiva."

Inca, 8 d'octubre de 2018

El Batle-President

Virgilio Moreno Sarrió