Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 10601
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lacions de serveis de temporada 2018-2021 d’embarcacions ràpides motoritzades a Cala Tarida del TM de Sant Josep de sa Talaia (102a/18)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1 d’octubre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lacions de serveis de temporada 2018-2021 d’embarcacions ràpides  motoritzades a Cala Tarida del TM de Sant Josep de sa Talaia, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte del present informe es tramita segons la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears segons l’article 14.2 apartat b, que diu que han de ser objecte d’AIA simplificada els projectes públics o privats no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.

Les activitats de temporada amb elements a motor, esquí nàutic i esquí bus, a Cala Tarida, incloses dins el projecte d’instal·lacions de serveis de temporada de les platges del TM Sant Josep de sa Talaia per al 2018-21 es troba dins el  LIC ES5310104 de la Costa de l’Oest d’Eivissa. Aquesta infraestructura no ha estat exclosa d’afecció en relació a XN 2000 per l’òrgan competent.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en 2 activitats nàutiques a motor, esquí bus i esquí nàutic. De la documentació aportada es dedueix que aquests elements podrien veure’s incrementats amb uns altres 10 elements a motor i un nombre indeterminat d’elements nàutics sense motor inclosos dins el projecte d’instal·lacions de serveis de temporada del TM de Sant Josep de sa Talaia per al període 2018-2021.

Per a dur a terme l’activitat d’esquí nàutic i esquí bus es necessiten dues embarcacions d’arrossegament tipus pneumàtic o semirígida, d’una potència de 70-120 CV, de 5 a 7 m d’eslora i velocitat de circulació entre 15 i 20 nusos.

Aquesta activitat es durà a terme a les aigües de Cala Tarida, dins el LIC Costa de l’Oest d’Eivissa (ES5310104).

3.Avaluació dels efectes previsibles

De l’anàlisi de la documentació es dedueix que es poden produir impactes ambientals. A priori les accions que poden ocasionar impactes negatius són els  vessaments accidentals d’olis i hidrocarburs o restes de materials procedents de les embarcacions, les molèsties ocasionades per l’elevat trànsit marítim, els impactes damunt l’hàbitat per l’abalisament del canal de navegació per a entrada i sortida de les embarcacions i possibles fondejos i sobre la qualitat acústica per les emissions de soroll provinents de les activitats.

Respecte a possibles vessaments d’olis, hidrocarburs i altres materials es consideren accidentals atès el compromís detallat a la documentació aportada de prohibir les operacions de reparació, manteniment, subministrament de combustible o neteja amb productes. Els impactes damunt l’hàbitat es consideren acceptables si es realitzen amb  l’abalisament previst, utilitzant ancoratges ecològics i d’acord amb la legislació vigent. No es descarta que hi pugui haver impacte sobre la fauna protegida per atropellaments accidentals ni hi ha cap mesura prevista per pal·liar aquest efecte. La documentació ambiental no esmenta cap mesura per millorar els problemes de contaminació acústica que s’afegeix a la causada per la gran quantitat d’embarcacions habituals a la zona en temporada i que resulta inacceptable en una zona de silenci, segons el que estableix la Llei 1/2007 en el seu articulat. Es recorda que aquest LIC es troba ubicat entre dues altres àrees de Xarxa Natura: el LIC i ZEPA  Illots de Ponent d'Eivissa (ES5310023) i el LIC i ZEPA Es Vedrà – Es Vedranell (ES0000078) i que actua com a corredor ecològic entre aquestes zones de gran importància per a les aus, de manera que les afeccions sobre el LIC Costa Oest d’Eivissa (ES5310104) afectaran per extensió aquests altres espais.

De l’anàlisi del projecte es pot concloure que, aparentment, el funcionament de les dues activitats nàutiques i les que puguin finalment ser incloses dins el projecte, implicarà una afectació als valors ambientals que determinaren la declaració del LIC Costa de l’Oest d’Eivissa (ES5310104) i que els efectes poden extendre’s als LIC i ZEPA  Illots de Ponent d'Eivissa (ES5310023) i LIC i ZEPA Es Vedrà – Es Vedranell (ES0000078).

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S’han efectuat consultes a:

1.Departament de Medi Ambient i Medi Rural, Consell d’Eivissa

2.Servei de Planificació al Medi Natural

3.Demarcació de Costes a Illes Balears

El departament de Medi Ambient i Medi Rural, Consell d’Eivissa en data 14/08/2018, conclou el següent:

“Encara que no es prevegin impactes significatius, atenent a que al document ambiental no consta un estudi d’alternatives, no queda justificat que la solució adoptada sigui la millor en quant a la reducció del potencials impactes associats al projecte”

El servei de Planificació al Medi Natural en data 17/08/2018, conclou el següent:

“S'informa desfavorablement l'activitat d'esquí bus i esquí nàutic a Cala Tarida, dins el LIC C Costa de l'Oest d'Eivissa i els LIC i ZEPA immediats ES5310023 Illots de Ponent d'Eivissa iES0000078 Es Vedrà – Es Vedranell, perquè es preveu que pot tenir afectacions significatives sobre els hàbitats i les espècies d'interès comunitari d'aquests espais de la Xarxa Natura2000 pels quals es varen declarar.”

5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: El projecte consisteix en 2 activitats nàutiques a motor, esquí bus i esquí nàutic a cala Tarida. De la documentació aportada es dedueix que aquests elements podrien veure’s incrementats amb uns altres 10 elements a motor i un nombre indeterminat d’elements nàutics sense motor inclosos dins el projecte d’instal·lacions de serveis de temporada del TM de Sant Josep de sa Talaia per al període 2018-2021.

Per a dur a terme l’activitat d’esquí nàutic i esquí bus es necessiten dues embarcacions d’arrossegament tipus pneumàtic o semirígida, d’una potència de 70-120 CV, de 5 a 7 m d’eslora i velocitat de circulació entre 15 i 20 nusos i un punt per a la venda de tiquets, que s’instal·la i desinstal·la a diari i consisteix en cadira, taula i para-sol.

Les operacions d’instal·lació i desmuntatge són molt breus i el període d’explotació coincideix amb la temporada turística i la temporada de cria d’aus i aparellament i posta de tortuga marina.

No es preveu que generi residus ni episodis de vessaments al mar si es segueixen les mesures preventives exposades a la documentació ambiental aportada. Es donarà contaminació acústica provinent dels motors en zona considerada de silenci per la normativa autonòmica en tractar-se d’un espai inclòs a XN2000.

Existeix un risc d’atropellament de fauna salvatge protegida.

2.Ubicació del projecte: les activitats es duran a terme al mirall d’aigua de  Cala Tarida, afectada pel LIC ES5310104 de la Costa Oest D’Eivissa. Aquest LIC es considera el corredor natural entre el LIC i ZEPA Illots de Ponent d’Eivissa i el LIC i ZEPA Es Vedrà-Es Vedranell, que tenen entre els seus valors diverses espècies d'aus nidificants incloses en l'Annex I de la Directiva 79/409/CEE esdevenint, així, una de les zones naturals d’alimentació d’aquestes espècies. Aquests 3 espais pateixen un tràfic marítim elevat concentrat a l’estiu que en constitueix una de les principals amenaces.

3.Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers però es consideren impactes significatius damunt la següent fauna protegida: dofí mular (Tursiops truncatus), la tortuga marina (Caretta caretta) presents a l'annex II de la Directiva Hàbitats 92/43/CEE, afectades per contaminació acústica i atropellaments accidentals; i la baldritja de les Balears (Puffinus mauretanicus), el virot (Calonectris diomedea), noneta (Hydrobates pelagicus), la gavina corsa (Larus audouinii), el corb marí (Phalacrocorax aristotelis) i el falcó marí (Falco eleonorae) incloses a l'annex I de la Directiva Aus 2009/147/CE i que poden veure afectades per molèsties durant l’època de cria, que es poden traduir en mortalitat dels polls i abandonament de nius degut al soroll i al trànsit de barques en les seves zones d’alimentació.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte    d’instal·lacions de serveis de temporada platges de Sant Josep de sa Talaia 2018-2021 atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, i considerant els diferents informes que obren a l’expedient. L’Estudi d’impacte ambiental que s’haurà de redactar durant el nou procediment ambiental haurà d’incloure:

-El nombre exacte, ubicació i característiques dels elements de navegació a motor i sense motor prevists per a Cala Tarida amb la informació detallada de les activitats a realitzar.

-Una valoració exhaustiva dels impactes associats a les activitats nàutiques que haurà d’incloure la valoració dels efectes del renou amunt la fauna protegida i, en especial, de la tortuga marina.

-Una exposició realista i valorada sobre mesures de control o mitigació del soroll provinent de les activitats nàutiques que haurà d’incloure mesures tant pel que fa al renou produït pels motors, com pel renou associat a l’activitat en general.

-Un estudi d’alternatives que justifiqui que la solució adoptada sigui la millor en quant a la reducció dels potencials impactes associats a les activitats proposades.

Indicar, també, que el present informe només es pot resoldre en el sentit de subjectar el projecte a avaluació ordinària, però que el fet que les activitats objecte d’aquesta AIA s’ubiquin íntegrament dins el LIC ES5310104 Costa de l'Oest d'Eivissa, si es mantén el sentit desfavorable de l’informe del Servei de Planificació al Medi Natural (administració competent en Xarxa Natura 2000) fa improbable una avaluació ambiental favorable.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

Palma,  a 1 d’octubre de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias