Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 10547
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a la paralització temporal de l'activitat pesquera del 2018 a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (CE) 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers a la mar Mediterrània, i pel qual es modifica el Reglament (CE) 2847/93 i es deroga el Reglament (CE) 1626/94, marca com a objectiu principal establir un marc de gestió eficaç per a la protecció estricta d’espècies marines determinades i la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i la flora silvestres.

El Reglament (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu i Marítim de la Pesca i pel qual es deroguen els reglaments (CE) 2328/2003, (CE) 861/2006, (CE) 1198/2006 i (CE) 791/2007 del Consell i el Reglament (UE) 1255/2001 del Parlament Europeu i del Consell, estableix les ajudes que es poden atorgar a la flota pesquera en concepte de paralització temporal de l'activitat pesquera. En concret, l'article 33, que regula les causes específiques per les quals es poden concedir aquestes ajudes, estableix una vinculació directa amb un determinat tipus de mesures tècniques que figuren en els articles 7, 9, 10, 12 i 13 del Reglament (UE) 1380/2013 i del Reglament (CE) 1967/2006 del Consell.

La Llei 3/2001, de 26 de març, de pesca marítima de l'Estat estableix les finalitats de vetllar per l'explotació equilibrada i responsable dels recursos pesquers per afavorir el desenvolupament sostenible i d'adoptar les mesures necessàries per protegir, conservar i regenerar aquests recursos i els seus ecosistemes, tot adaptant l'esforç de la flota a aquesta situació.

Així mateix, l'article 12 de la Llei 3/2001 estableix que, amb l'objectiu de protegir, conservar i recuperar els recursos pesquers, i amb l'informe previ de l'Institut Espanyol d'Oceanografia, el ministre d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient pot establir fons mínims, zones o períodes de veda en què es limiti o es prohibeixi l'exercici de les activitats pesqueres o la captura de espècies determinades i pot adoptar altres mesures que es considerin necessàries.

D’aquesta manera, el capítol III del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera, estableix les especificacions relatives a la concessió d'ajudes per a la paralització temporal de l'activitat pesquera que regula aquesta Resolució, modificada pel Reial decret 486/2017, de 12 de maig.

D’altra banda, l'article 7.5 de l'Ordre APA/1728/2005, de 3 de juny, per la qual es regula l'activitat dels vaixells d'arrossegament peninsulars que pesquen en aigües profundes dels caladors de les illes d'Eivissa i de Formentera, estableix que els vaixells el patró dels quals vulgui tornar a la península durant el transcurs de la setmana podran fer-ho a l'hora que estableix amb aquesta finalitat la comunitat autònoma de les Illes Balears. No obstant això, no poden dur a terme cap activitat pesquera fins que no arribin a la plataforma peninsular i han d'entrar al port durant l'horari que estableixi la comunitat autònoma a la qual pertanyen.

El 13/11/2015, la Comissió Europea va aprovar el Programa Operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

L'Ordre AAA/256/2016, de 29 de febrer, per la qual s'estableixen vedes temporals per a la pesca de la modalitat d'arrossegament de fons a zones determinades del litoral de les Illes Balears, estableix les zones de veda i el finançament de les aturades temporals.

La Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d'11 de desembre de 2017, per la qual es regulen les aturades temporals per a la modalitat d’arrossegament de fons a les Illes Balears, publicada en el BOIB núm. 153 del dia 16 de desembre de 2017.

El Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca exerceix, entre d'altres, la competència en matèria d'ordenació pesquera.

D'acord amb allò que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions dins el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut d’allò que estableix l'article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del seu director gerent, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objectiu de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de les ajudes destinades a la paralització de la flota de fons de l'activitat pesquera de l’any 2018, d'acord amb el Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca pel que fa a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera, modificat pel Reial decret 486/2017, de 12 de maig, i l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, publicada en el BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016, en el marc del programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca aprovat per la Comissió el 13 de novembre de 2015.

2. Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria tenen com a finalitat el finançament de la paralització temporal de la flota d'arrossegament de l'activitat de pesca durant el període de l’1 de gener al 30 de març de 2018, ambdós inclosos, d'acord amb el calendari inclòs com a annex a la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’11 de desembre de 2017, pel qual es regulen les paralitzacions temporals per a la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears (BOIB núm. 153 del dia 16 de desembre de 2017).

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import de dos-cents mil euros (200.000,00 €), amb la possibilitat d’ampliar la dotació de la partida pressupostària i d’acord amb la següent distribució anual:

  • Any 2018: 50.000,00€
  • Any 2019: 150.000,00€

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà al 50% per a cada tipus de beneficiari indicat en els punts 2 i 3 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria. Si no es presenten sol·licituds o si les sol·licituds que es presenten no permeten cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost que resta incrementarà l'actuació del beneficiari deficitària.

3. Aquestes subvencions seran cofinançades amb càrrec al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 50% i amb càrrec al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient en un 50%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'agrupació que duguin a terme les actuacions que preveu aquesta Resolució i que, en el moment de l'aturada temporal segons els calendaris prevists, siguin armadors o pescadors de la modalitat d'arrossegament de fons i que reuneixin els requisits del punt següent.

En el cas de que el beneficiari reuneixi tant les condicions de pescador com d’armador, assenyalades en els punts 2 i 3 següents, només podrà ser beneficiari com a armador.

2. Per a l'obtenció de l'ajuda adreçada als armadors, cal reunir els requisits següents:

a) Els vaixells han d'estar inscrits a la llista tercera del Registre oficial de matrícula de vaixells i han d’estar donats d'alta, tant provisionalment com definitiva, en el Registre general de la flota pesquera.

b) Els vaixells han de tenir el seu port base a les Illes Balears.

c) Els armadors han d’estar en possessió de la llicència de pesca i de les autoritzacions per a la modalitat de pesca d'arrossegament de fons.

A l’efecte d'aquesta ajuda, la modalitat censal del vaixell serà la que figuri en el Registre general de la flota pesquera en la data de sol·licitud de l'ajuda, que haurà de ser la mateixa que hi figurava quan es va produir l'entrada en vigor del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel que fa a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera.

d) L’armador ha d’estar al corrent de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada amb anterioritat al moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda i en el moment del pagament. La comprovació del compliment d’aquest requisit la durà a terme el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud implica l'autorització per a la seva comprovació, tret de manifestació expressa en contra.

e) L'armador del vaixell ha d'haver presentat davant les autoritats laborals la corresponent comunicació d'inici del procediment de suspensió dels contractes o de reducció de jornada regulats en l'article 47 de l'Estatut dels treballadors o de força major, per al total dels tripulants enrolats a l'embarcació, en data de la darrera arribada a port, per començar el període d’aturada a l’efecte de poder adoptar la decisió de suspendre els contractes de treball o de reduir-ne la jornada. En el supòsit de força major, la suspensió o reducció de jornada tindrà efectes des de la data del fet que la provoqui.

L’armador queda exempt d'aquest requisit quan justifica documentalment que els contractes de treball dels tripulants enrolats amb data d'arribada a port per iniciar el període d'aturada, per la seva naturalesa, s'extingeixen o se suspenen en aquest moment.

f) L’armador ha d'estar registrat com a actiu i ha d’haver dut a terme una activitat pesquera de, com a mínim, 120 dies a la mar durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda. S’entén per dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud els dos anys anteriors a l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal, i per any civil l’any comprès entre l’1 de gener i el 31 de desembre.

g) L’armador ha d'haver realitzat el pla d'aturades que preveu la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’11 de desembre de 2017, pel qual es regulen les paralitzacions temporals per a la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears (BOIB núm. 153 del dia 16 de desembre de 2017).

3. Per sol·licitar l'ajuda, els pescadors enrolats en un buc de pesca afectat per la paralització temporal han de reunir els requisits següents:

a) Figurar com a enrolats a bord d'algun dels bucs pesquers espanyols afectats per la paralització temporal de l'activitat pesquera. Els vaixells afectats s’inclouran en la relació certificada a l'efecte per la Secretaria General de Pesca del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.

b) Trobar-se inclosos en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada que preveu l’apartat 3.2 e).

c) Trobar-se en la situació d'alta a la Seguretat Social i mantenir ininterrompuda la relació laboral amb l'empresa armadora de l'embarcació on estaven enrolats en el moment en què va sobrevenir la immobilització de la flota durant l’aturada.

d) Acreditar un període de cotització al Règim Especial de la Seguretat Social per als treballadors de la mar de, com a mínim, dotze mesos al llarg de la seva vida laboral.

e) Haver treballat a la mar almenys 120 dies durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda a bord d'un vaixell pesquer de la Unió Europea afectat per la paralització temporal. S’entén per dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud els dos anys anteriors a l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal, i per any civil l’any comprès entre l’1 de gener i el 31 de desembre.

f) Estar al corrent de pagament de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada amb anterioritat al moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda i en el moment del pagament. La comprovació del compliment d’aquest requisit la durà a terme el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud implica l'autorització per a la seva comprovació, tret de manifestació expressa en contra.

g) No enrolar-se a cap altre vaixell durant el període de l'aturada temporal.

4. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeixen tots els membres de l'agrupació i l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar per a cadascun d'ells, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, cal nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, del 17 de novembre, general de subvencions.

5. L'ajuda es pot concedir per a una durada màxima de sis mesos per vaixell i pescador durant el període 2014-2020 del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

6. El període durant el qual s’han de mantenir els requisits generals en cap cas no ha de ser inferior a cinc anys.

7. En cas que, durant el període subvencionable, es dugui a terme un canvi de vaixell per destrucció del vaixell objecte d'ajuda, cal complir els requisits que s’estableixen en el punt 2, tret del paràgraf g).

8. A més dels requisits establerts anteriorment, els beneficiaris de les ajudes han de complir els requisits que preveu l’article 10 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim de Pesca, i també els requisits que s’estableixen en els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

9. No es poden beneficiar d'aquestes ajudes, durant un període de temps determinat que s’estableix de conformitat amb l'apartat 4 de l'article 10 del Reglament FEMP i el Reglament delegat (UE) 2015/288, les persones físiques o jurídiques que:

a) han comès una infracció greu de la Política Pesquera Comuna (PPC), de l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o de l'article 90 del Reglament (CE) núm. 1224/2009;

b) s’han trobat incloses en la llista de pesca il·legal, no declarada i no reglamentada (INDNR);

c) han comès algun dels delictes tipificats en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE; o

d) han comès frau en el marc del Fons Europeu de la Pesca (FEP) o del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP);

10. D’acord amb allò que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants que han estat sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades com a discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Es podrà subvencionar la paralització temporal de l'activitat de la pesca, en la modalitat d'arrossegament de fons, en els períodes que preveu el calendari de l'Annex I de la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’11 de desembre de 2017, pel qual es regulen les paralitzacions temporals per a la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears (BOIB núm. 153 del dia 16 de desembre de 2017).

2. Aquesta paralització la podran dur a terme vaixells de qualsevol port de les Illes Balears, els quals, en tot cas, hauran de fer l'aturada prevista al seu port base.

3. Durant el període de paralització, la inactivitat pesquera ha de ser total i l'embarcació ha de romandre a port durant tot el període computable de l’aturada, sense que pugui ser despatxada per activitat i sense que sigui necessari que aquest port coincideixi amb el seu port base. Es poden exceptuar els moviments del vaixell motivats per raons de seguretat, segons les exigències de l'autoritat competent, que estiguin acreditades i certificades per aquesta autoritat.

4. La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ha de comprovar d'ofici que es compleixen les aturades amb alguns dels mitjans que s’indiquen a continuació, sense perjudici de la realització d'inspeccions aleatòries per part dels serveis d'inspecció pesquera mitjançant els dispositius de localització d'embarcacions via satèl·lit (VMS). Totes les embarcacions que tinguin dispositius de localització via satèl·lit hauran de mantenir-los encesos durant el període d'aturada objecte de l'ajuda.

5. En el supòsit de desconnexió accidental del dispositiu de localització, s’aplicarà allò que preveu el punt 6 de l'Article 14 del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre.

Cinquè

Import de l'ajuda

1. L'ajuda del Fons Europeu Marítim i de Pesca es pot concedir per una durada màxima de sis mesos per vaixell i pescador durant el període 2014-2020.

2. L'import, pel que fa als armadors, és el resultat de l'aplicació dels barems següents, aprovats en el programa operatiu FEMP:

Categoria del vaixell per classe de tonatge

Import màxim de la prima per vaixell i dia (€)

0 < 25

5,16 x GT + 36

≥25 < 50

3,84 x GT + 66

≥50 < 100

3,00 x GT + 108

≥100 < 250

2,40 x GT + 168

≥250 < 500

1,80 x GT + 318

≥500 < 1.500

1,32 x GT + 558

≥1.500 < 2.500

1,08 x GT + 918

≥2.500 i més

0,80 x GT + 1.608

Les ajudes consistiran en una prima diària depenent dels dies d'immobilització efectiva dels vaixells. A efectes de còmput de les ajudes únicament es comptabilitzaran els dies hàbils de pesca, amb una garantia de, com a mínim, 100,00 euros diaris per als vaixells de tonatge <25.

Per al càlcul de l'arqueig brut (GT) es tindrà en compte allò que figura en el full d'assentament del vaixell.

2. Quan el beneficiari sigui un tripulant, l'import de l'ajuda es calcularà mitjançant una multiplicació de, com a màxim, 50,00 euros pels dies d'aturada.

3. La durada del període computable per al càlcul de les ajudes a la paralització temporal serà igual per a tots els bucs afectats per aquesta aturada, independentment del seu port base.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB i fins al dia 16 de novembre del 2018.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'Annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a de qualsevol altre registre previst en l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

En el cas d'armadors:

a) Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau.

b) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials que s’han inscrit correctament en el registre corresponent o del certificat d'inscripció registral d’aquests documents.

c) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també cal aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Autorització per comprovar d'ofici el DNI de les persones associades i fotocòpia del NIF de l'agrupació, si en disposa.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascun d'ells.

- Nomenament d'un representant o d’un apoderat únic de l'agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

d) Si escau, justificació que l'armador del buc ha presentat davant les autoritats laborals la comunicació corresponent d'inici del procediment de suspensió dels contractes o de reducció de jornada regulat en l'article 47 de l'Estatut dels treballadors per al total dels tripulants enrolats a l'embarcació en data de la darrera arribada a port per començar l'aturada.

e) Fotocòpia del rol en què figuri la tripulació.

f) Qualsevol altra documentació que es consideri necessària.

En el cas de tripulants:

a) Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau.

b) Certificat de l'Institut Social de la Marina que acredita la situació d'alta en aquesta embarcació.

c) Fotocòpia de la llibreta d'embarcació.

d) Certificat de l'òrgan competent de no haver rebut la prestació per desocupació.

e) Documentació que acrediti que es troba inclòs en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada.

f) Document que acrediti un període de cotització al règim especial de la Seguretat Social dels treballadors de la mar de, com a mínim, dotze mesos al llarg de la seva vida laboral.

g) Qualsevol altra documentació que es consideri necessària.

4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca a obtenir el DNI del sol·licitant o del representant, les dades de la Direcció General de Pesca o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, caldrà aportar els certificats i la documentació corresponents. En cas que no tingui l’obligació de presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, se n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable. Així mateix, els beneficiaris finals de l'ajuda poden acreditar el compliment d'aquestes obligacions mitjançant declaració responsable.

5. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja s'hagi presentat algun dels documents, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que s’indiqui l'expedient en què consta o, d’altra banda, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. En tot cas, l'acreditació de facultats ha d’estar vigent la data que es presenta la sol·licitud.

6. Si la sol·licitud presenta algun defecte o no s’adjunta tota la documentació indicada en els punts anteriors, la persona sol·licitant ha d’esmenar el defecte o aportar la documentació en un termini de deu dies; si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud i, prèvia resolució, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. Si un dels documents que s’ha de lliurar durant la tramitació de l'expedient presenta ratllades o correccions, es considerarà com a no presentat i, en aquest cas, es procedirà de conformitat amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d'octubre, del procediment administratiu comú.

8. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot allò que inclou aquesta convocatòria, i també les bases reguladores que s’estableixen en l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. En cas que l'import total de les sol·licituds auxiliars superi la dotació pressupostària disponible per a aquestes ajudes, cal prioritzar les sol·licituds que compleixin els requisits per poder rebre les ajudes, segons els criteris que es defineixen a continuació:

* En el cas d'armadors:

a) Inclusió de l'embarcació de l'armador en un pla d'acció regulat en l'article 22.4 del Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013: 25 punts.

b) Activitat pesquera de l'embarcació en la modalitat de pesca d'arrossegament: fins a un màxim de 75 punts. Per determinar aquesta puntuació, es classificarà l’activitat segons el nombre de dies que l'embarcació hagi efectuat la modalitat de pesca corresponent durant els dos anys immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud. Les embarcacions s’ordenaran de més a menys dies d'activitat pesquera. Així, doncs, s’atorgaran 75 punts a l'embarcació que presenti més dies d'activitat i s'assignaran els punts proporcionalment a la resta d'embarcacions.

2. Aquests criteris de priorització s’apliquen als armadors que opten a les ajudes. De la seva aplicació, se n'excloen els pescadors, que tindran dret a optar a l'ajuda per trobar-se inclosos en el rol de l'embarcació afectada per la paralització temporal i per complir la resta de requisits que estableix la normativa.

Vuitè

Comissió avaluadora

1. La Comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- Presidenta: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o una persona delegada.

- Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o una persona delegada.

- Vocals:

* Director gerent del FOGAIBA o una persona delegada.

* Director general de Pesca i Medi Marí o una persona delegada.

* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o una persona delegada.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o una persona delegada.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o una persona delegada.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca o una persona delegada.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca.

* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari/ària: un dels vocals de la Comissió avaluadora.

2. La Comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d’examinar les sol·licituds que s’han presentat, d’aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d’aquesta Resolució i d’emetre un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a cada període i que s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds que s’han presentat mitjançant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o de desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits que s’exigeixen, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió avaluadora i l'òrgan competent declararà com a conclosos els expedients sense cap altre tràmit.

3. Per entendre la Comissió avaluadora com a constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de les persones que els substitueixen i de, com a mínim, la meitat dels seus membres.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients serà dictada per delegació pel director general de Pesca i Medi Marí, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca, sobre la base de l'informe previ de la Secció d'Ajudes de Pesca, en què s'acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. La resolució de concessió de l'ajuda ha d’incloure el finançament de les diverses administracions, el fons europeu en què s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa corresponent.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada pot considerar la seva sol·licitud com a desestimada.

4. Es podrà interposar recurs d'alçada contra aquesta Resolució davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes a partir del dia següent de la notificació de la resolució, d'acord amb allò que s’estableix en l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Les obligacions dels beneficiaris són les següents:

- Efectuar l’aturada temporal en les condicions que s’estableixen en aquesta convocatòria.

- Conservar els documents que justifiquen l'aplicació dels fons rebuts fins a l'acabament del programa.

2. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir les obligacions que preveuen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

4. Només s’exigirà el reintegrament de l'ajuda abonada en cas que, com a conseqüència de comprovacions posteriors, es detecti que l'aturada que ha donat lloc al pagament d’aquesta ajuda no s'ha fet d’acord amb allò que preveu aquesta convocatòria.

Onzè

Pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, prèvia autorització del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha de dur a terme i acreditar amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes que es regulen en aquesta convocatòria són incompatibles amb l'ajuda de paralització definitiva i amb qualsevol altra ajuda que, per a la mateixa finalitat, puguin concedir altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, com ara ajudes de fons procedents de la Unió Europea i, en concret, les següents:

- Incompatibilitats amb les ajudes als armadors. L'ajuda de paralització temporal és incompatible amb l'ajuda per paralització definitiva. Per aquest efecte, en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal, caldrà comunicar la sol·licitud per paralització definitiva. En aquests casos, la concessió de l'ajuda per paralització temporal requereix la denegació de l'ajuda per paralització definitiva.

- Incompatibilitats amb les ajudes als pescadors. La condició de beneficiari és incompatible, a més d’allò que estableix l'apartat anterior, amb el reconeixement del dret a la protecció per desocupació o cessament de l'activitat de treballadors autònoms i amb la percepció de la resta de prestacions econòmiques del sistema de la Seguretat Social que siguin incompatibles amb la feina del beneficiari.

  

Tretzè

Règim jurídic aplicable

  

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la Política Pesquera Comuna.

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera.

- Ordre AAA/256/2016, de 29 de febrer, per la qual s'estableixen vedes temporals per a la pesca de la modalitat d'arrossegament de fons en zones determinades del litoral de les Illes Balears.

- Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 27 de desembre de 2016, que regula les aturades temporals per a la modalitat d'arrossegament del fons de les Illes Balears.

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

 

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que s’estableixen en el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CD) núm. 1198/2006 del Consell.

2. Qualsevol persona que conegui fets que puguin ser constitutius de frau o d’irregularitat amb relació a projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte, a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx i segons els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, d’aquest Servei.

 

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 10 d’octubre de 2018

El president del FOGAIBA Vicenç Vidal Matas