Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 10512
Publicació de l’acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 28 de setembre de 2018 sobre l’aprovació inicial de la Modificació puntual número 3 del Pla Territorial Insular de Formentera, a propòsit de la regulació dels aspectes territorials de l’ordenació turística
El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària de 28 de setembre de 2018, va adoptar, entre d’altres, el següent acord:
I.- APROVAR INICIALMENT LA MODIFICACIÓ PUNTUAL NÚM. 3 DEL PLA TERRITORIAL INSULAR DE FORMENTERA, a propòsit de la regulació dels aspectes territorials de l’ordenació turística, tot de conformitat amb l’article 10, de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial (LOT) tot això en relació a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (EAIB), i la creació del Consell Insular de Formentera.
Des del punt de vista de l’avaluació ambiental, s’està, en tot moment, al que es deriva de l’escrit rebut el 18 de setembre de 2018, tramès per la Presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB), del qual es desprèn que “es pot procedir a l’aprovació inicial de la modificació puntual mentre es tramita l’avaluació ambiental simplificada, sense perjudici de referir-se a una nova exposició pública en el cas que el resultat de l’avaluació simplificada fos el de sotmetre el pla a una avaluació ambiental ordinària”, tot explicitant de manera expressa aquesta eventualitat.
Respecte a la urgència manifesta de l’assumpte present, des del punt de vista ambiental, per tal que la CMAIB així ho tramiti, ens remetem al que estableix la disposició transitòria 5a de la dita Llei 6/2017, de 31 de juliol, de modificació de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relativa a la comercialització d’estades turístiques a habitatges, i normativa concordant, que justifica plenament la urgència, que així es declara.
A més a més, la justificació detallada de la urgència de la tramitació ambiental davant la CMAIB, és la contenguda en el text de la intervenció de la consellera proposant, text transcrit de manera literal més amunt, i que es dona aquí per transcrit íntegrament.
II.- Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
III.- Donar audiència als interessats i establir un període d’exposició pública, d’acord amb els articles 45 i 46 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Considerar, així mateix, que, conforme a l’article 10.1.c de LOT, l’expedient ha de ser objecte d’informació pública mitjançant publicació del corresponent edicte al BOIB i, com a mínim, a un dels diaris de major circulació a Formentera i també en la pàgina web de Consell Insular, en el punt d’informació electrònica (de contingut territorial i urbanístic), on s’ha d’incloure l’expedient complet, per a permetre l’accés electrònic en tot moment.
Segons l’article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d’una modificació, el termini d’aquesta informació pública no serà de dos mesos, sinó que serà de la meitat, amb la qual cosa, el termini als efectes de la LOT és, com a mínim, d’un mes. En el mateix sentit l’article 55.3.III de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears (LUIB), en relació a la normativa sobre avaluació ambiental.
En qualsevol cas, s’haurà d’acomplir amb allò establert en l’article 25 del Text refós de la llei sobre règim del sol i rehabilitació urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, a propòsit de la informació pública en tots els seus extrems.
També caldrà estar a l’establert a l’article 83 de la citada Llei 39/2015.
Així mateix, cal considerar que, conforme a l’article 21.2 de la Ley 21/2013, de 9 de diciembre de evaluación ambiental, la versió inicial del Pla, acompanyada de l’Estudi ambiental estratègic se sotmetrà a informació pública al BOE o al BOIB i a la web de la corporació, tot resultant que, segons aquest article 21.2, la informació pública seria com a mínim de quaranta-cinc dies hàbils.
Donat que s’ha de procurar que la informació pública de la tramitació ambiental i territorial sigui simultània, en la mesura del possible, d’acord a l’article 10.4 a la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i atesa la tramitació d’urgència, que s’ha sol·licitat per acord de la Comissió de Govern d’aquesta corporació, amb data 9 d’agost de 2018, a la CMAIB, i que ara se reitera, amb major raó pel que fa al fons de la urgència (amb reducció d’aqueix termini de 45 dies, però superior en qualsevol cas a un mes), s’estableix que els terminis de la informació pública d’ambdós tràmits –territorial i ambiental- es fixa en almenys un termini no inferior a 30 dies hàbils.
IV.- Sol·licitar, conforme al citat article 55 de la LUIB, el corresponent informe preceptiu i no vinculant al Govern de les Illes Balears (àmbit estricte urbanístic) i, conforme a l’article 10.1.d de la LOT, també sol·licitar l’informe corresponent (àmbit estricte de l’ordenació territorial) al citat Govern de les Illes Balears i, finalment, sol·licitar l’informe preceptiu a la Delegació del Govern de l’Estat a les Illes Balears.
Conforme al citat article 10.1.d de la LOT es poden sol·licitar (potestativament) informes a d’altres entitats que no siguin les estrictes administracions públiques (Govern de l’Estat i Govern de les Illes Balears), com a possibles ens consultats.
En no afectar a qüestions comunes amb l’illa d’Eivissa, segons l’ordenació territorial derivada del Pla Territorial Insular d’Eivissa i Formentera, aprovat el 21 de març de 2005, en la part que aquest Pla abastava i abasta les Pitiüses com a conjunt territorial, i es manté, tot i la creació del Consell Insular de Formentera per mor de la reforma de l’EAIB, no s’ha de consultar el Consell Insular d’Eivissa, si bé per deferència i lleialtat institucional se li ha de donar compte.
Segons l’article 10.2 de la LOT, en tractar-se d’una modificació, el termini per a l’emissió d’aqueixos informes, per aqueixes administracions, se reduirà a la meitat.
V.- Considerar, a més a més, i tot i que és obligació del secretari de la corporació acomplir amb les obligacions establertes en l’article 189 i concordants de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques (en tot allò que, en hipòtesi, el patrimoni de l’Administració general de l’Estat es puga veure afectat per aquesta modificació del PTI), que no se’n sol·licita perquè no hi ha afectacions d’aquest concret àmbit.
VI.- Considerar que, conforme a l’article 10.1.e i f de la LOT, si n’hi hagués discrepàncies fruit de la informació pública i dels informes sol·licitats i emesos, s’haurà d’estar al que aqueixos apartats de l’article 10.1 de la Llei citada, estableixen al respecte.
IX.- Sol·licitar, finalment, conforme a l’article 10.1.g de la LOT, abans de l’aprovació definitiva el preceptiu informe a la Comissió de Coordinació de Política Territorial, adscrita al Govern de les Illes Balears.
Respecte a les competències de la Comissió de Coordinació de Política Territorial envers Formentera i el seu status singular juridicoadministratiu i territorial hom estarà a la disposició addicional 6a de la LUIB, a propòsit del Règim específic de l’illa de Formentera.
Segons l’article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d’una modificació, el termini per a l’emissió d’aqueixos informes, per aqueixes administracions, se reduirà a la meitat.
X.- Considerar, per al seu dia, que l’aprovació final correspondrà al Ple de la corporació, per majoria absoluta, com també pertoca fer-ho en l’aprovació inicial present.
XI.- Considerar que, en qualsevol cas, s’haurà de publicar l’acord complet i el text íntegre de l’aprovació de la modificació present del PTI, inclosa la part normativa i planimètrica (si n’hi ha), al BOIB als efectes d’entrada en vigor, segons l’establert en la citada LOT, i també d’acord amb la citada LUIB, com a modificació, a la volta, d’un instrument d’ordenació territorial i urbanística, per la naturalesa especial del PTI de Formentera (a la volta Normes subsidiàries de Formentera).
XII.- Considerar, finalment, que, des del punt de vista de l’aplicació de la normativa sobre ordenació territorial i urbanística, s’haurà d’enviar en el seu dia un exemplar diligenciat a l’Arxiu d’Urbanisme de les Illes Balears, depenent del Govern de les Illes Balears.
DOCUMENTACIÓ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL:
MEMORIA JUSTIFICATIVA, redactada per l’Arquitecte assessor tècnic del Consell Insular de Formentera, Sr. Bonilla Villalonga.
Es composa de:
La documentació de la modificació puntual es troba al punt d’informació electrònica del Consell, adreça electrònica
http://conselldeformentera.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=5787&Itemid=508&lang=ca
Text normatiu de la modificació proposada:
“Disposició addicional cinquena. Compliment de la legislació turística
1 En aplicació del que disposa l'article 5 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, en la redacció que resulta de la Llei 6/2017, de 31 de juliol, de modificació de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relativa a la comercialització d'estades turístiques en habitatges:
a. Es defineixen com a zones aptes per al desenvolupament de la comercialització d'estades turístiques a habitatges d'ús residencial les constituïdes per la totalitat del sòl rústic de l'illa i els àmbits de sòl urbà corresponents als nuclis de la Savina, Ca Marí, Mariland, Es Caló, Punta Prima, es Pujols i sa Roqueta.
b. Es limita la capacitat d'allotjament turístic de l'illa a 20.585 places, de les quals 12.081 places corresponen a places d'allotjament en hotels, hostals i apartaments turístics i 8.504 places corresponen a les activitats de comercialització d'estades turístiques en habitatges.
c. Es qualifica de negativa la incidència de l'explotació d'establiments d'allotjament turístic sota la modalitat de pensió completa integral, el que haurà de tenir-se en compte en el desenvolupament de les polítiques públiques de foment i control de l'activitat turística.
2 Mitjançant ordenança específica o disposició reglamentària s'incorporaran a la regulació de la comercialització d'estades turístiques en habitatges, restriccions específiques encaminades a assegurar la capil·laritat i sostenibilitat en el seu desenvolupament i a garantir que, quan s'efectuï en sòl rústic, es realitza sense detriment de les característiques bàsiques de tal tipus de sòl”.
El que es fa públic als efectes oportuns i per a general coneixement, obrint-se el termini de TRENTA (30) DIES HÀBILS des del dia següent al de la publicació en aquest BOIB per a la formulació de les al·legacions que es considerin oportunes. L’expedient es pot consultar a l’àrea d’Urbanisme i Ordenació del Territori del Consell Insular de Formentera (Plaça de la Constitució, 1, Sant Francesc Xavier), de dilluns a divendres de 09,00h a 14,00h, així com en el punt d’informació electrònica del Consell.
Formentera, (Data signatura: 9 d'octubre de 2018)
La Presidenta en Funcions,
Alejandra Ferrer Kirschbaum.