Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE CULTURA, PARTICIPACIÓ I ESPORTS

Núm. 10292
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 3 d'octubre de 2018 per la qual es convoquen subvencions per donar suport a l’edició i difusió d’estudis relacionats amb la cultura i la història de la democràcia a les Illes Balears per a l’any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Institut d’Estudis Baleàrics (en endavant IEB) és un consorci amb caràcter d’ens públic que està adscrit a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, d’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L’IEB, segons l’article 4 dels seus Estatuts, aprovats mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 19 de juliol de 2013 (BOIB núm. 101, de 20 de juliol), té entre les seves finalitats: el foment de la investigació, en totes les àrees de la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d’acord amb els objectius generals que de cara a la investigació proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.

La Llei 2/2018, de 13 d’abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears, publicada al BOIB núm. 48, de 19 d’abril, en el seu art. 28, assenyala la necessitat d’investigació científica i divulgació de la memòria democràtica en la qual podran participar, entre d’altres, universitats, entitats memorialistes, associacions de víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista i investigadors particulars.

L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura (BOIB núm. 100, d’11 de juliol), determina que “podran ser objecte de subvencions les activitats corresponents” a “la recerca i investigació de caire cultural” (punt 2.1.b).

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2018 inclou una línia d’ajudes específica per donar suport a l’edició i difusió d’estudis relacionats amb la cultura i la història de la democràcia a les Illes Balears per a l’any 2018. Així mateix, la llei 2/2018, de 13 d’abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears, estableix com a objecte «vetllar pel coneixement i la difusió de la història de les Illes Balears durant la II República, la Guerra Civil, la Dictadura franquista, la Transició i l’entrada en vigor de l’Estatut d’Autonomia l’any 1983, com a llegat cultural de les Illes Balears” (article 1.2).

És en el marc d’aquestes competències que la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, mitjançant l'Institut d'Estudis Baleàrics, amb la col·laboració de la Direcció General de Participació i Memòria Democràtica, crea aquesta línia de subvencions amb la intenció d’estimular la recerca històrica, tant la que es fa en àmbits acadèmics com la que es fa de la mà d’investigadors i investigadores, amb una vocació de ser publicades i difoses a les Illes Balears i a l’exterior. Per tot això, d’acord amb el que disposa l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), els articles 107.3 apartats d) i e), 108.4 i 109 de la versió consolidada del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (Diari oficial de la Unió Europea núm. C326 de 26 d'octubre de 2012) i el Reglament Europeu 1497/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013), i fent ús de les facultats que m’atribueix l’article 14 dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics, dict la següent

Resolució

Primer

Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a l'edició i difusió d’estudis relacionats amb la cultura i la història de la democràcia a les Illes Balears per a l’any 2018 durant el període comprès entre l’1 de gener i el 30 de novembre de 2018, d'acord amb l'annex I de la convocatòria.

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la seva publicació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà de la seva publicació, d’acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 3 d'octubre de 2018

La presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics rancesca Tur Riera

 

ANNEX 1. CONVOCATÒRIA

1. De l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte contribuir al coneixement i difusió d’aspectes i períodes històrics relacionats amb la cultura i la història de la democràcia a les Illes Balears, així com el seu context estatal i internacional, donant suport a l’edició i difusió d’estudis per a l’any 2018 durant el període comprès entre l’1 de gener i el 30 de novembre de 2018.

Amb aquesta convocatòria es pretén donar suport a aquells estudis dedicats a persones i entitats compromeses amb els valors democràtics al llarg del període històric que comença amb la II República, continua amb la Guerra Civil, la dictadura franquista i la Transició, fins arribar a l’aprovació del nostre Estatut d’Autonomia.

1.2. S’estableix una línia de subvenció:

a) Suport a l'edició i a la conseqüent difusió de publicacions al voltant de la temàtica de la cultura i la història de la democràcia a les Illes Balears, independentment del seu suport, sigui físic i/o digital, i del seu format.

En queden excloses les reimpressions o reedicions de llibres publicats fa menys de 10 anys.

Es poden comptabilitzar i incloure les despeses següents:

— Producció

— Disseny i maquetació

— Traducció

— Distribució

— Avançament dels drets d’autor

1.3. Queden expressament excloses de la possibilitat de subvenció les despeses següents:

— Les dietes.

— Els honoraris del beneficiari de la subvenció.

— Els tiquets de combustible i aparcament.

— Els desplaçaments amb avió en primera classe.

1.4. Els títols que hagin obtingut la subvenció s’han de distribuir en totes les illes. El tiratge mínim ha de ser de 500 exemplars.

2. De l’import màxim que es destina a la convocatòria i els crèdits pressupostaris als quals s’imputa

2.1. Es destina a aquestes ajudes un import total de 60.000 euros, amb càrrec al capítol 4 dels pressupostos de l'Institut d'Estudis Baleàrics per a l’any 2018.

3. Dels criteris objectius i de preferència que han de regir en la concessió de la subvenció

3.1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s’ha d’aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds en el Registre General de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, o en els registres i les oficines que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015; atès que, d’acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons article 6.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura.

3.2. Les sol·licituds d’ajuts es poden resoldre individualment encara que no n’hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

4. De l’import de les subvencions

4.1. L’import màxim anual que es pot concedir per sol·licitant és de quinze mil euros (15.000 €).

4.2. L’import màxim per títol serà de sis mil euros (6.000 €).

4.3. Els projectes que arribin a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports es qualificaran en funció de les puntuacions següents:

a) Interès del projecte (de 0 a 25 punts).

-Si l’obra tracta un aspecte inèdit: 10 punts.

-Si recull fets referits a dues o més illes: 10 punts.

- Si és d'un autor de les Illes Balears: 5 punts.

b) Projecció exterior del projecte (de 0 a 25 punts).

- Tiratge de més de 1.100 exemplars: 12 punts.

- Si hi ha distribució internacional: 10 punts.

- Acompanyat d'un projecte de promoció: 8 punts.

- Si és una edició digital: 5 punts.

- Si hi ha distribució nacional: 5 punts.

- Tiratge d'entre 501 i 1.100 exemplars: 4 punts.

c) Valoració de l'editorial que publica el llibre (de 0 a 10 punts):

- Si té una col·lecció específica dedicada a aquesta temàtica: 4 punts.

- Si es projecta a l'exterior de les Illes: 3 punts.

- Si té una estructura empresarial: 3 punts.

- Si té un catàleg amb més de 75 títols: 1 punt.

d) Valoració de la trajectòria professional de l'autor (de 0 a 10 punts):

- Per haver publicat més de 10 llibres: 5 punts.

- Per haver publicat més de 5 llibres: 3 punts.

- Per haver publicat llibres d'aquesta mateixa temàtica: 3 punts.

- Per haver realitzat projectes fora de l’illa d’origen: 2 punts.

e) Si és un original escrit en català, la traducció d'un original escrit en català o la traducció al català d'un text escrit originàriament en qualsevol altre idioma: 20 punts.

f) Projectes que contribueixen a la igualtat de gènere (de 0 a 10 punts):

-Si l’obra fa visible l’aportació de les dones a la cultura i la història de la democràcia: 5 punts.

-Si l’autora és una dona: 5 punts.

Puntuació total: 100 punts.

4.4. Una qualificació de 30 punts correspon al 13,33% de l’import subvencionable, que s’incrementa gradualment fins al 80 %, que correspon als 100 punts, sempre que compleixen amb allò establert al punt 5.4 de la present convocatòria.

4.5. Només tindran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 30 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 4.3.

5. Dels beneficiaris i els requisits que han de complir

5.1. En podran ser beneficiaris:

a) Les empreses editorials de les Illes Balears i aquelles que, amb residència fiscal fora de la nostra comunitat, treballin amb autors de les Illes Balears, sempre que tinguin com a objecte social la producció i l’edició de llibres, independentment del seu suport.

b) Les persones físiques que estiguin donades d’alta d’activitat econòmica en epígrafs relacionats amb l’edició editorial.

5.3. No hi poden optar els projectes que obtinguin una ajuda pel mateix concepte de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports del Govern de les Illes Balears.

5.4. El tant per cent màxim que es subvencionarà és del 80% com a màxim, si els beneficiaris no compten amb cap altre ajut. Si tenen altres ajuts, entre el 40% i el 60%.

6. De la sol·licitud i dels documents que han d’acompanyar la sol·licitud

6.1. La sol·licitud s’ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d’anar acompanyat de la documentació següent:

a) Acreditació de la identitat.

— Si el sol·licitant és persona física: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.

— Si el sol·licitant és persona jurídica: fotocòpia del NIF i fotocòpia del DNI, passaport o NIE del representant.

b) S'ha d'acreditar la representació del sol·licitant mitjançant qualsevol mitjà vàlid en Dret. Per això, s'haurà d'aportar la documentació acreditativa dels requisits de la condició de beneficiari (IAE, escriptura de constitució de l’empresa i document acreditatiu d’estar inscrit en la base de dades d’editorials del Ministeri de Cultura i Esports).

c) La declaració responsable conjunta per mitjà del model normalitzat (annex 3):

— de compliment de les obligacions establertes a l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i a l’article 11 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura, d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura;

— de no incórrer en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable;

— de totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud;

— d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica, i

— que el sol·licitant, en cas que sigui una empresa, compleixi amb la legalitat vigent pel que fa a la contractació de treballadors.

d) Acreditació, si escau, que l’entitat està exempta de declarar l’IVA. Si no es presenta aquesta certificació de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, l’IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar (és a dir, no es considera cost elegible).

e) Memòria descriptiva i detallada del projecte.

f) Pressupost detallat del projecte amb el pertinent IVA desglossat.

g) Contracte amb l'autor o agent que permeti la publicació del llibre.

Qualsevol dada no acreditada no serà computada en la valoració del projecte.

7. Dels terminis per efectuar la sol·licitud i les eventuals esmenes

7.1. El termini per presentar les sol·licituds estarà obert a partir del desè dia natural de la publicació de la convocatòria en el BOIB i romandrà obert fins al 15 de novembre de 2018.

7.2. El termini per esmenar la documentació presentada amb la sol·licitud és de 15 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment a la persona interessada. Transcorregut aquest període, es considerarà que el sol·licitant ha desistit de la petició i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, prèvia la resolució corresponent.

8. De la composició de la comissió avaluadora

La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. Aquesta comissió està integrada per cinc membres:

— President: el director de l’IEB o la persona que ell designi.

— Vocals: una persona designada per la Direcció General de Participació i Memòria Democràtica, un tècnic de l’IEB i un professional de prestigi nomenat per l’IEB vinculat a l’àmbit objecte de la present convocatòria.

— Secretari: un tècnic de l’IEB.

9. Instrucció del procediment i avaluació de les sol·licituds

9.1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director de l’IEB, que també té la competència de la resolució del procediment.

9.2. La instrucció del procediment es durà a terme d’acord amb l’article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 8 de l’Ordre de la Consellera d’Educació i Cultura, d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura.

9.3. La proposta de resolució provisional s’ha de notificar individualment per via telemàtica a l’adreça de correu electrònic indicada per cadascun dels sol·licitants de la subvenció. Aquesta proposta es publicarà a la pàgina web de l’IEB per tal que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de 15 dies naturals, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució a la pàgina web de l’IEB, la qual cosa es farà constar mitjançant diligència de l’òrgan instructor.

9.4. En cas que el beneficiari vulgui renunciar a l’ajut, s’ha de notificar a l’IEB mitjançant el pertinent model normalitzat de renúncia (annex 4).

10. Resolució

10.1. El director de l’IEB disposa d’un termini màxim de sis mesos, comptadors a partir de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, per resoldre motivadament i notificar la petició mitjançant publicació de la resolució de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. S’entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

10.2. Es preveu la possibilitat de dictar resolucions parcials i successives de concessió, a mesura que els òrgans instructors formulin les propostes corresponents.

10.3. Contra la resolució de concessió o de denegació de les subvencions, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des del dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

11. De les obligacions dels beneficiaris

11.1. Cal que el beneficiari comuniqui a l’Institut d’Estudis Baleàrics, amb una antelació mínima de 15 dies naturals, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l’activitat subvencionada.

11.2. S’ha de fer constar el suport de l’IEB als crèdits i a la contraportada de la publicació subvencionada i, si escau, en tots els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l’activitat que hi estigui relacionada, mitjançant el logotip de l'Institut d'Estudis Baleàrics, disponible al lloc web www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa, i el de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.

11.3. Les obligacions recollides als punts 11.1 i 11.2 no regeixen per a aquelles publicacions i activitats que s'hagin dut a terme, dins del període subvencionable (punt 1.1), amb anterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria.

12. De la documentació necessària per a la justificació del compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts

12.1. La subvenció s’ha de justificar mitjançant la presentació d’un compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5), subscrit per la persona beneficiària o pel seu representant, el qual ha d’anar acompanyat de:

— La documentació a què es fa menció a l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura, d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura:

— Memòria justificativa.

— Memòria econòmica emplenada (annex 5).

— Factures amb el justificant de pagament.

— Cinc (5) exemplars del llibre i/o dels materials gràfics editats amb motiu de l’activitat subvencionada.

El 5% dels volums editats, que l'IEB distribuirà a les biblioteques i a entitats i institucions vinculades a la cultura i la història de la democràcia.

12.2. Els beneficiaris han de presentar aquest compte justificatiu en el termini de 30 dies naturals un cop duta a terme l’activitat. Si en aquesta data no s’ha publicat la resolució de concessió en el BOIB, s’entén que la justificació s’ha de fer en el mes següent a aquesta publicació. No s’acceptarà cap justificació presentada amb posterioritat al 15 de desembre de 2018. En cas de no haver-se presentat, l'òrgan administratiu competent requerirà al beneficiari per tal que en un termini improrrogable de 15 dies sigui presentada tal i com s'estableix en l'article 70.3 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament General de Subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei General de Subvencions, corresponguin. Si transcorregut aquest termini no s'ha presentat la documentació requerida, s'acordarà el reintegrament de la subvenció amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del citat Reglament.

12.3. Les factures han d’estar a nom del beneficiari i pagades als proveïdors, la qual cosa s’ha d’acreditar amb una còpia del rebut de la transferència bancària o amb l’acceptació de pagament per part del proveïdor. En els casos de factures que no superin els cinc-cents (500) euros, no és necessària la presentació del justificant de pagament, tot i que s’han de relacionar a la memòria justificativa i s’han d’aportar juntament amb les altres factures.

12.4. En cas que es presentin factures originals (aquelles que no són digitals), se n’ha d’adjuntar una còpia. L’òrgan instructor compulsarà les còpies en el moment de registrar el compte justificatiu (annex 5) i tornarà les factures originals als sol·licitants.

12.5. Cal que les factures es presentin en el mateix ordre en què figuren en el compte justificatiu (annex 5).

12.6. El termini per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció és de 15 dies naturals, comptadors des del dia següent al que l’òrgan instructor ho comuniqui al beneficiari.

13. De la forma, els terminis i les condicions de pagament de la subvenció

13.1. El pagament de la subvenció es farà efectiu en el termini màxim de sis mesos des de la resolució de la concessió, mitjançant una transferència bancària, prèvia justificació de la realització de l’activitat per a la qual s’ha sol·licitat l’ajuda, comptadors des de la data d’entrada del compte justificatiu (annex 5).

13.2. Excepcionalment, es poden efectuar bestretes de l’import de la subvenció concedida amb l’exigència, si escau, de les garanties adients, en els supòsits que assenyala l’article 37 del text refós de la Llei de subvencions. En aquest cas, el pagament de l'ajuda es farà efectiu de la següent manera:

a) Un primer pagament de la subvenció del 50% de l'import concedit, que es farà de manera anticipada, en concepte de bestreta, una vegada publicada la resolució de concessió.

b) Un segon pagament del 50 % restant de l'import concedit, una vegada finalitzada l'activitat i justificat tot el projecte o activitat amb la documentació que exigeix aquesta convocatòria.

A l'efecte del primer pagament, la Comissió d'Avaluació ha d'haver valorat el projecte presentat amb la sol·licitud amb la puntuació mínima establerta en aquesta convocatòria (vegeu punt 4.5).

El segon pagament de la subvenció es farà efectiu, en el termini màxim de sis mesos, mitjançant una transferència bancària, prèvia justificació de la realització de l’activitat per a la qual s’ha sol·licitat l’ajuda.

14. De la disposició que estableix les bases reguladores i altra normativa d’aplicació

14.1. Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura (BOIB núm. 100, d’11 de juliol).

14.2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

14.3. La Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en allò que sigui d’aplicació i totes les normes de caràcter economicoadministratiu que hi siguin aplicables.

14.4. El Reglament Europeu 1407/2013 de la comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (diari oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24/12/2013).

Documents adjunts