Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 10282
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 3 d’octubre de 2018 per la qual es convoca el concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració
Fets
1. El Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, defineix els procediments que s’han de seguir per subscriure els concerts socials.
2. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, estableix els serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social entre tots els que integren la Cartera bàsica de serveis socials, el finançament de la qual correspon a l’Administració autonòmica. Entre aquests serveis, l’apartat 2.2.6 recull el servei d’habitatge d’emancipació per a joves de més de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració.
3. L’annex del Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil, estableix les condicions per a l’autorització i l’acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació.
4. En data 16 d’agost de 2018, la directora general de Menors i Famílies va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar 56 places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració.
5. En data 13 d’agost, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va resoldre iniciar l’expedient de concertació del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
3. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i en especial el títol III, referent a la distribució competencial en matèria de serveis socials.
4. La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que en l’article 6.2 in fine assenyala que l’atenció, el seguiment i el suport s’han d’assegurar de manera prioritària, puntual, completa i coordinada pels respectius programes, serveis i recursos, tant durant l’execució de les mesures que preveu aquesta Llei com una vegada finalitzades, i han de contribuir a la culminació o al reforçament del procés d’integració familiar i social.
5. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, de la joventut de les Illes Balears, que en els títols II i III regula el conjunt de polítiques de promoció i integració de la joventut, definides com totes les actuacions i iniciatives destinades a possibilitar-ne l’emancipació i el desenvolupament personal, i també a promoure’n i fomentar-ne la integració i la participació efectives en la vida política, econòmica, social i cultural.
6. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
8. El Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
9. El Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
10. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals. El finançament de la Cartera correspon a l’Administració autonòmica.
11. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar el concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per al servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, per al període 2018-2022, d’acord amb l’annex.
2. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, per al període 2018-2022, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Menors i Famílies (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.+
Palma, 3 d’octubre de 2018
La consellera Fina Santiago Rodríguez
ANNEX Convocatòria del concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, per als anys 2018-2022
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. Es regula el procediment de convocatòria del concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de 18 a 25 anys que han estat tutelats per l’Administració, i es dicta a l’empara del Decret 48/2017,de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves de més de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.
2. Òrgan instructor
L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Menors i Famílies.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, es poden presentar a la seu de la Direcció General de Menors i Famílies (c/ de Sant Joan de la Salle, 4 B, de Palma), a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (pl. de la Drassana, 4, de Palma) o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies) es dati i segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), s’ha d’enviar per fax (al 971 17 64 16) o correu electrònic (serveidefamilia@dgmenors.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
Les entitats titulars del servei han de complir els requisits que estableix l’article 4.2 del Decret 48/2017, que són els següents:
a. Estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials i tenir acreditat el servei que es pretén concertar, sempre que s’hagi aprovat el decret sectorial corresponent pel qual s’aprovin els requisits d’autorització i acreditació.
b. Acreditar una experiència mínima en l’atenció del col·lectiu al qual s’adreça l’objecte del concert, per un termini de temps mínim que fixarà l’òrgan competent per aprovar els concerts socials.
c. Acreditar la solvència financera tal com estableixi l’òrgan competent per aprovar els concerts socials.
d. Acreditar la solvència tècnica per prestar el servei objecte del concert, tal com estableixi l’òrgan competent per aprovar els concerts socials.
e. Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
f. Quan l’objecte del concert consisteixi en serveis que, d’acord amb la normativa vigent, s’hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
g. Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.
h. No estar afectades per cap prohibició de contractar en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
i. No incórrer en la prohibició que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
j. No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.
5. Documentació que s’ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 1 d’aquesta convocatòria, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada servei d’habitatge d’emancipació en què especifiquin el nombre de places i el grau d’intensitat educativa que ofereixin per concertar amb l’Administració.
5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Certificat d’autorització i acreditació del servei emès pel Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en el qual es faci constar el nombre total de places acreditades.
b. Document acreditatiu d’una experiència d’un mínim de dos anys en l’execució de serveis d’habitatge d’emancipació adreçats a joves.
c. Declaració del nombre total de places autoritzades i disponibles, signada per la direcció del servei.
d. Declaració responsable que l’entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
e. Declaració responsable de solvència financera (annex 2), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
f. Declaració responsable de solvència tècnica (annex 3), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
g. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
h. Acreditació de la titularitat de l’equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a quatre anys.
i. Acreditació del compliment de la normativa aplicable a l’entitat, amb caràcter general o específic, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de contractació.
j. Declaració de no haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.
6. Tramitació dels concerts i criteris de prelació
6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.
6.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.
6.3. Una vegada esmenades les sol·licituds, es comprovarà si la quantitat i l’oferta que contenen s’ajusten a l’import i la demanda de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Si l’import pressupostat resulta suficient per atendre totes les sol·licituds en els termes presentats, l’òrgan competent atorgarà a cada entitat sol·licitant el concert en aquests termes.
6.4. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per al servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, objecte del concert, l’òrgan instructor ha d’aplicar els criteris que estableix l’article 14 del Decret 48/2017, per obtenir l’ordre de prelació de totes les entitats que poden concertar el servei, amb la prioritat següent:
a. En primer lloc, pel principi d’arrelament, s’han de finançar les places ocupades per persones designades per l’Administració que concerta el servei.
b. En segon lloc, sempre que hi hagi romanent pressupostari i es tracti de serveis amb llista d’espera, pel principi de lliure elecció de la persona, s’han de finançar les places dels serveis de manera proporcional a llista d’espera.
c. En tercer lloc, si continua havent-hi romanent pressupostari, cal ajustar-se a la concessió proporcional al nombre de places ofertes del servei. Aquesta distribució proporcional només es farà entre els serveis que no tenguin exhaurida la llista d’espera.
En el cas que hi concorrin entitats privades amb ànim de lucre i entitats sense ànim de lucre, quan hi hagi condicions d’eficàcia, qualitat i rendibilitat social anàlogues, l’òrgan competent s’ha d’acollir a l’apartat 4 de l’article 89 quinques de la Llei 4/2009 a l’hora de fixar la prioritat i el repartiment ponderat en la concessió.
6.5. En cas que la proposta de l’òrgan instructor sigui parcialment o totalment denegatòria, l’entitat interessada disposa d’un termini de deu dies, des de l’endemà de la notificació de la proposta, per al·legar el que convengui al seu dret.
6.6. L’òrgan instructor ha d’elaborar la proposta definitiva dels concerts sol·licitats i l’ha d’elevar a l’òrgan competent per a la resolució corresponent.
6.7. El procediment de concertació es resoldrà en el termini de tres mesos comptadors des de l’endemà de l’entrada de la sol·licitud a l’òrgan competent. Aquesta resolució s’ha de notificar a les persones interessades.
6.8. Si en el termini indicat no se n’ha dictat una resolució expressa, s’entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.
7.2. Aquests concerts s’han de subscriure per un termini de quatre anys.
7.3. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Places i distribució territorial
La previsió del nombre total màxim de places per concertar és de 56, 18 d’alta intensitat educativa i 38 d’intensitat baixa o normal, en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.
9. Vigència del concert
El règim de concert s’iniciarà l’1 de novembre de 2018 o en la data en què es formalitzi, si és posterior, i finalitzarà el 31 d’octubre de 2022.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L’import màxim estimat per assignar és d’1.844.868.48 € (IVA exempt). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats i pels serveis que requereixi efectivament l’Administració.
10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per plaça i persona usuària, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Menors i Famílies el 14 d’agost de 2018, és de:
10.4. El preu derivat de cada concert es pagarà tenint en compte el possible copagament de la persona usuària que preveu el punt segon del Plec de prescripcions tècniques, en relació amb el Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
11. Condicions tècniques d’execució
11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 40/2017.
11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics dels serveis d’habitatge són els responsables del seguiment dels casos atesos i s’han de coordinar amb la Direcció General de Menors i Famílies, i els serveis socials comunitaris bàsics, de treball i educatius.
12.2. Els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Menors i Famílies.
12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.
14. Penalitats
L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d’accés i llista d’espera
S’accedeix al servei d’habitatge d’emancipació de conformitat amb el procediment establert en el Decret 40/2017.
16. Publicitat
16.1. Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat concertada amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que els facilitarà l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria.
16.2. Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei d’habitatge d’emancipació concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que li proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.
17. Prerrogatives de l’Administració
17.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo i de resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.
17.2. L’òrgan de resolució té la prerrogativa de modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.3. Els acords que adopti l’òrgan de resolució a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d’extinció
Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 28 del Decret 48/2017.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.