Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 10064
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 26 de setembre de 2018, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a 2018 Programa SOIB Jove Formació i Ocupació, que pot estar cofinançada pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020
Versió PDF
Fets
Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es varen traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació, que varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, (BOIB núm. 136, de 27 de desembre), d’assumpció i distribució de les competències transferides de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació.
L’article 2.2 del Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), estableix com a actuacions del SOIB, entre d’altres, exercir les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte possibilitar l’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’altri; l’adaptació de la formació i requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i a millorar les condicions dels treballadors.
La consellera d’Educació, Cultura i Universitats va dictar l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.
El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es desenvolupa el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral regula en l’article 30.2 els programes públics mixtos d’ocupació formació aprovats per les Administracions públiques.
La Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball, regula el contracte de formació i aprenentatge, que és d’aplicació en les contractacions que es facin en el marc dels programes mixtos d’ocupació i formació objecte d’aquesta convocatòria.
Mitjançant el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació.
Un dels col·lectius al qual van dirigides les mesures que estableix aquesta Llei són els joves majors de 16 anys i menors de 30 anys. Es tracta d’un rang de edat que es troba en l’àmbit d’aplicació específic de la Garantia Juvenil, mesura impulsada per la Comissió Europea per pal·liar el greu problema de desocupació juvenil que afecta tots els estats membres, especialment a Espanya.
El Reial Decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l’Estat.
L’EEAO 2017-2020 incorpora com objectiu estratègic la millora de l’ocupabilitat dels joves a través d’instruments com la Garantia Juvenil. A més, incorpora a l’Eix 2-Formació l’objectiu instrumental 2.4. Promoure la formació vinculada a contractació i obtenció d’experiència laboral i l’objectiu instrumental 2.6 oferir els demandants formació ajustada en els seus itineraris personals. A l’Eix 3-Oportunitats d’ocupació incorpora els objectius instrumentals 3.1. Fomentar la contractació de col·lectius amb especials dificultats d’accés a l’ocupació, i 3.2. Fomentar la contractació i promoció de l’ocupació a la dimensió local.
El Pla d’Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 s’aprovà el 5 de juny de 2017 en el marc del Pacte per la competitivitat, l'Ocupació de Qualitat i el progrés Social.
El POQIB estableix a la Prioritat 4 Estratègia Balear de Formació Professional per a l’Ocupació la línia d’actuació 4.6. Impuls de la formació dual i de la promoció de l’aprenentatge dins l’àmbit laboral i concretament l’acció 4.6.3. Fomentar els programes mixtos d’ocupació i formació amb les entitats locals de les Balears per a què ajudin a impulsar estratègies de desenvolupament local. A més, el POQIB estableix la prioritat 6 Col·lectius d’atenció immediata i específica la línia d’actuació 6.1. SOIB Jove: Integració de totes les polítiques d’ocupació i formació juvenil amb les accions 6.1.1. Captació dels joves que no estudien i no es formen i inscripció en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i l’acció 6.1.4. Mesures dins l’àmbit de la formació i la qualificació
La convocatòria esta inclosa en el Pla Anual de Política d’Ocupació de 2018 com a Programa Propi PP00484 SOIB Jove: programa Mixt per a menors de 30 anys i dóna resposta als objectius estratègics i instrumentals de l’EEAO 2017-2020 i a les prioritats, línies d’actuació i accions del POQIB assenyalades.
El SOIB i la Direcció General d’Ocupació han fet una avaluació Ex-post dels Programes Mixtos d’ocupació i formació adreçats a joves beneficiaris de garantia juvenil. L’anàlisi a través de tècniques economètriques i contrafactuals indica que més del 50% dels participants aconsegueixen un contracte indefinit transcorreguts 12 mesos de l’acabament del Programa.
Entre les mesures i accions que regula l’article 106 per assolir els objectius del Sistema Nacional de Garantia Juvenil que estableix la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència, es troben els programes mixts d’ocupació-formació.
El Reial decret Llei 6/2016, de 23 de desembre (BOE núm. 310, de 24 de desembre) de mesures urgents per a l’impuls del Sistema Nacional de Garantía Juvenil ha modificat el Sistema Nacional de Garantia Juvenil per tal de facilitar que un major nombre de joves tinguin accés a les oportunitats de la Garantia Juvenil.
Les accions dirigides als joves inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil previstes en aquesta convocatòria poden ser cofinançades pel Fons Social Europeu en el marc del programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020. Per aquest motiu, són aplicables els reglaments d’aquests Fons: el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea.
El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.
A més, la Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d’actuació en relació amb els programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria i la llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d’actuació en relació a l’àmbit laboral a les Illes Balears. Així mateix, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes regula en l’article 11 una sèrie de consideracions respecte dels ajuts públics.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia II.2.4, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018) i en el Pla Anual de Política d’Ocupació 2018 (PAPO) segons el que estableix l’article 11.1 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’ocupació dins l’eix tres i definit com a Programa Propi (PP00095).
En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.
Per tot això, en l’exercici de les competències atribuïdes pel Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i d’acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d’altres disposicions d’aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l’any 2018 per presentar projectes mixtos d’ocupació i formació per a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30 anys, i en particular aquelles no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació, que pot estar cofinançada pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020.
2. Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia II.2.4, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).
3. Per elaborar aquesta convocatòria s’han tingut en compte les àrees prioritàries que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.
4. Se n’ha informat al Consell de Direcció del SOIB i al Consell de Formació Professional, d’acord amb el que estableix l’article 11.1 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.
5. Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comença a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat l’extracte.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 26 de setembre de 2018
El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears,
Iago Negueruela Vázque
Annex 1
Convocatòria
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per a l’ any 2018 per presentar projectes mixtos d’ocupació i formació per a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30 inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.
2. Els programes mixts d’ocupació i formació són programes de formació dual, en la modalitat de formació en alternança, en els quals es combina formació teòrica i experiència pràctica al llarg del programa i en el marc del contracte de formació i aprenentatge.
3. L’objecte dels programes que es desenvolupen en el marc d’aquesta convocatòria és millorar les aptituds i les competències professionals de les persones que hi participen alhora que es duen a terme projectes d’interès general o social.
4. L’àmbit d’aplicació d’aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
5. Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament, i a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la que es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació.
6. S’ha informat al Consell de Formació Professional de les Illes Balears i al Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.
2. Crèdit assignat
1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de tres milions d’euros (3.000.000,00 €) amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
- Any 2018: 750.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 19114 de l’exercici 2018.
- Any 2019: 1.050.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 19114 de l’exercici 2019.
- Any 2021: 1.200.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 19114, de l’exercici 2021.
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
3. En aplicació de l’article 17.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, les sol·licituds es resolen en règim de concurrència competitiva, d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11 d’aquesta convocatòria. En el supòsit d’empat aquest s’ha de resoldre a favor del projecte al qual el pes de l’atur del col·lectiu diana al seu territori sigui superior, i cas de persistir l’empat s’ha d’aplicar el criteri d’ordre rigorós d’entrada de les sol·licituds fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.
3. Distribució del crèdit disponible
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb les dades mitjanes de persones joves majors de 16 anys i menors de 30 demandants d’ocupació desocupades, de l’any 2017, proporcionades per l’Observatori del Treball de les IB (OTIB), de la manera següent:
|
|
Total |
Homes |
% Homes |
Dones |
% Dones |
% sobre total Illes Balears |
|
Mallorca |
32.335 |
14.141 |
43,7% |
18.194 |
56,3% |
80,2% |
|
Menorca |
3.057 |
1.301 |
42,6% |
1.756 |
57,4% |
7,6% |
|
Eivissa |
4.754 |
2.334 |
49,1% |
2.420 |
50,9% |
11,8% |
|
Formentera |
196 |
108 |
55,1% |
88 |
44,9% |
0,5% |
|
Total Illes Balears |
40.342 |
17.884 |
44,3% |
22.458 |
55,7% |
100,0% |
2. En cas d’haver-hi sol·licituds s’ha d’assignar crèdit suficient per poder garantir l’aprovació d’un projecte a l’illa de Formentera i 2 projectes a cada una de les illes de Menorca i d’ Eivissa. Per tant, part del crèdit de l’illa de Mallorca s’ha de destinar a garantir aquests mínims.
3. Si l’ import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent: el romanent de Formentera passa a Eivissa i a la inversa, atesa la proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori. La resta de romanent s’aplica per ordre de puntuació dels projectes, segons els criteris de concessió establerts a l’apartat 11 d’aquesta convocatòria.
4. Beneficiaris
1. Poden presentar projectes mixts d’ocupació i formació en el marc d’aquesta Resolució les entitats que s’esmenten a continuació i que han de ser competents per executar-ne les obres o els serveis:
a) Organismes autònoms i altres ens amb personalitat jurídica pròpia de l’Administració general de l’Estat i de la Comunitat Autònoma
b) Entitats locals i els seus organismes autònoms, i entitats amb competència en matèria de promoció d’ocupació, dependents o assimilades, la titularitat de les quals sigui íntegrament de les entitats locals
c) Consorcis
d) Associacions, fundacions i d’altres entitats sense ànim de lucre, considerades com entitats del Tercer sector d’acció social establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig
Les entitats dependents o vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i NIF propi, han de presentar la sol·licitud en el seu nom i el projecte de l’obra o servei d’interès social a realitzar ha de ser de la seva competència i a realitzat d’acord amb els seus estatuts o mitjançant les entitats en les que tinguin delegades les funcions de programació i gestió de polítiques actives i de foment de l’ocupació.
Les entitats sol·licitants han d’estar acreditades i/o inscrites, com a mínim el mateix dia de la publicació d’aquesta convocatòria, en el Registre Estatal d’Entitats de Formació en cadascuna de les especialitats que sol·licitin incloses en el Catàleg d’Especialitats Formatives d’acord amb el que estableix l’article 15 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral.
Totes les especialitats formatives s’han d’impartir en les aules acreditades i/o inscrites per a l’especialitat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.
L’objecte d’aquestes accions ha de ser executat directament pels beneficiaris sense que es puguin subcontractar amb tercers.
2. No poden ser beneficiàries de subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003 i les entitats que hagin estat sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
5. Requisits dels projectes
Els projectes presentats en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:
A. Requisits generals
I. Itinerari individualitzat
Els projectes mixts d’ocupació i formació són programes públics de formació dual que tenen per finalitat millorar la qualificació i les possibilitats d’ocupació de les persones que hi participen, per la qual cosa els projectes indispensablement han de preveure l’itinerari individualitzat de cada alumne/a treballador/a.
II. Formació obligatòria del Catàleg d’Especialitats Formatives
a) Certificats de professionalitat
Com a mínim, els projectes han de programar la formació d’un certificat de professionalitat complet. A més d’aquesta formació, poden programar altres certificats de professionalitat, complets o parcials, de la mateixa o d’altres famílies professionals, sempre que se’n justifiqui la complementarietat i la coherència amb el projecte.
Els continguts de tota la formació que es programin han de tenir una coherència i estar directament relacionats amb les ocupacions objecte del projecte i de l’obra d’interès general o social que s’ha de desenvolupar.
Els alumnes treballadors dels programes mixts d’ocupació i formació estan exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponents als certificats que s’imparteixin en el programa, d’acord amb el punt 3 de l’article 1 del Reial decret 189/2013, de 15 de març, pel qual es modifica el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat. A l’efecte de la programació, les hores corresponents a aquest mòdul de pràctiques professionals computen com a treball efectiu.
El personal docent que imparteix aquesta formació ha de reunir els requisits que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
El Catàleg d’Especialitats Formatives es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41>
b) Inserció laboral i tècniques de recerca d’ocupació, FCOO01.
Els alumnes treballadors han de participar en accions d’orientació, assessorament, informació professional i formació empresarial, mitjançant la programació de l’especialitat formativa (FCOO01), recollit en el catàleg. Per impartir aquesta especialitat formativa, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit.
El personal docent que imparteixi inserció laboral i tècniques de recerca d’ocupació, FCOO01, ha de reunir els requisits que estableix el programa formatiu d’aquesta especialitat.
En cas de no tenir centre inscrit, l’orientació professional també es pot treballar de manera individualitzada sempre que es documenti que es du a terme.
III. Formació no obligatòria prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives
Es troba a disposició de les persones interessades en el web:
https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41
Tots els continguts de la formació que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació. Per impartir aquesta formació, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit.
El personal docent que imparteixi aquesta formació ha de reunir els requisits que estableix el programa formatiu de l’especialitat formativa.
Dins el marc d’aquesta formació no es pot programar el «FCOS01 Prevenció de Riscs Laborals» ni el FCOS02 Bàsic de Prevenció de Riscs Laborals ja que els articles 18 i 19 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, determinen que l’empresari ha de formar i informar els treballadors dels riscs inherents al seu lloc de feina, i els continguts dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat preveuen els aspectes relacionats amb els riscs i la seguretat de la qualificació professional del certificat.
IV. Carnets professionals
Es poden programar accions formatives adreçades a obtenir algun carnet o certificació professional autoritzada per l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst.
Les entitats han de formalitzar acords amb els òrgans competents per facilitar que els alumnes obtinguin alguns dels carnets professionals que figuren a la web www.soib.es
V. Treball efectiu
El Programa Públic d’Ocupació i Formació ha de permetre al treballador/a compatibilitzar la formació amb la pràctica professional en el lloc de feina. El treball efectiu ha de suposar un mínim del 50 % i un màxim del 75 % de la jornada laboral per la qual s’han contractat els alumnes-treballadors, i en aquest percentatge s’han de computar les hores que pertoquen al mòdul de pràctiques del certificat de professionalitat que s’imparteixi. Pel que fa a les desviacions d’aquest percentatge s’han de justificar en el projecte i ser aprovades pel SOIB i sempre respectar el màxim del 75 % de la jornada laboral com a treball efectiu.
B. Requisits específics
1. Els projectes s’han d’adreçar a activitats d’interès social i l’obra o servei ha de ser competència de l’entitat promotora del projecte.
2. Els projectes han de tenir 10 alumnes. Excepcionalment i en el cas que no s’hi puguin derivar alumnes per manca de demandants inscrits que compleixin els requisits de selecció que estableix la convocatòria, es poden autoritzar projectes per un nombre inferior d’alumnes.
3. La durada dels projectes és de 9 o 12 mesos amb l’excepció de l’ illa de Formentera que en atenció a les seves especials característiques socio-demogràfiques es podran autoritzar projectes amb una durada de 6 mesos.
4. La data d’inici dels projectes estarà compresa entre el 15 i el 31 de març de 2019. A l’efecte d’imputació de despeses del personal directiu, docent i de suport i altres costs de l’operació, s’ha d’ajustar a allò que estableix l’apartat 14.2.
5. La durada de les accions formatives s’ha d’ajustar al que estableix el Catàleg d’Especialitats Formatives per a l’especialitat formativa en concret.
6. Procediment de selecció i contractació
1. Selecció dels alumnes-treballadors
a) A fi i efecte de dur a terme la selecció, s’ha de constituir un grup mixt de treball, en què hi ha d’haver un representant de l’entitat i un altre del SOIB. Les entitats beneficiàries han de comunicar al Departament d’Orientació i Intermediació del SOIB les persones que els han de representar. Aquest grup ha de definir els criteris que s’han d’establir a l’oferta d’ocupació per a alumnes treballadors.
b) El personal del SOIB que formi part del grup mixt ha de certificar (mitjançant una acta) que els alumnes treballadors seleccionats reuneixen els requisits per participar en tota la formació programada al projecte mixt d’ocupació i formació
c) L’entitat ha de tramitar l’oferta d’ocupació i ha d’usar el model que es troba al web <www.soib.es>. Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric, sense especificar-hi cap element que pugui donar lloc a cap tipus de discriminació, excepte pel que fa als criteris de selecció i preferència que estableix l’apartat 7 de la convocatòria.
d) Presentada l’oferta, l’oficina del SOIB ha de preseleccionar els treballadors desocupats per obtenir els candidats possibles per cobrir l’oferta. El SOIB ha de preseleccionar, sempre que sigui possible, un nombre d’homes i dones que optin a cobrir l’oferta d’ocupació, suficients perquè el procés de selecció i contractació pugui acabar amb un nombre d’homes i dones contractats que respecti la representació equilibrada d’ambdós sexes (60-40 %). En cas de no ser possible ha de quedar motivat en l’acta del procés de selecció.
e) Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència de gènere, i se li ha d’atorgar prioritat especial, tal com estableix l’article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.
f) El grup mixt ha de seleccionar les persones desocupades que compleixin els requisits que estableix l’apartat 7 de la convocatòria. A més, ha d’establir la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. En les seleccions, s’ha de fer una valoració conjunta de les puntuacions que han obtingut els candidats a l’entrevista. La selecció sempre ha de ser a favor del candidat o la candidata que obtingui més puntuació o que compleixi el criteri prioritari de selecció indicat abans.
g) Excepcionalment, les entitats poden manifestar a la sol·licitud la intenció de realitzar la contractació directa de d’alumnes treballadors. El representant de l'entitat en el grup mixt ha de presentar la proposta de candidats per a ser contractats mitjançant aquesta modalitat. Una vegada que el director/a de l’oficina d’ocupació ha validat que compleixen els requisits establerts en aquesta convocatòria, els serveis socials pertinents han d’emetre un informe social individualitzat que acrediti la situació d’exempció i les circumstàncies que en justifiquin la inclusió en el programa. El grup mixt pot informar favorablement la contractació directa d’un màxim de dos candidats per projecte.
2. Selecció del personal directiu, docent i de suport
a) La selecció del personal directiu, docent i personal de suport s’ha de fer pel procediment d’oferta d’ocupació que tramita el SOIB, o el de convocatòria pública. En tot cas, s’ha de comunicar el procediment elegit per l’entitat al grup mixt de treball constituït per a la selecció dels alumnes.
b) Els ajuntaments que disposin d’un borsí per alguna de les categories corresponents creats mitjançant convocatòria pública podran seleccionar el personal directiu, docent i/o de suport directament del borsí.
c) En el cas que s’usi el procediment de selecció d’oferta d’ocupació, el grup mixt de treball ha de seleccionar els docents que compleixin els requisits establerts a l’apartat 7.b de la convocatòria. A més, s’ha d’establir la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. En les seleccions, s’ha de fer una valoració conjunta de les puntuacions que han obtingut els candidats a l’entrevista. La selecció sempre ha de ser a favor del candidat o la candidata que obtingui més puntuació. El resultat de la selecció s’ha de certificar mitjançant acta.
d) Si s’usa el procediment de convocatòria pública o se disposa de borsí, l’entitat ha de comunicar al SOIB el candidat o la candidata seleccionat/da i la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. A aquests efectes el Departament d’Orientació i Intermediació del SOIB, ha de validar el compliment dels requisits de l’apartat 7.b. L’entitat, per seleccionar el personal docent, pot acudir a un borsí ja constituït, però que les persones que hi formen part han de complir els requisits.
3. Formalització i registre de contractes
Per poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que en el moment de la contractació, la persona demandant estigui inscrita en el SOIB com a desocupada. Pel que fa al col·lectiu de joves de Garantia Juvenil, a més, han d’estat donats d’alta a la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir-ne els requisits establerts per ser persona beneficiària del sistema.
Els contractes dels alumnes-treballadors s’han de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE (Modalitat: «Contrato de trabajo para la formación y el aprendizaje») a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.soib.es/> i en el web del SEPE. Han de tenir una durada de sis, nou o dotze mesos (segons la durada del projecte aprovat i amb les excepcions corresponents pel que fa a les possibles substitucions) i a jornada completa. Les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat no interrompen el còmput de la duració del contracte.
Pel que fa a la contractació del personal directiu, docent i de suport, l’entitat pot fer servir la modalitat de contractació que consideri més adient.
El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació «contrat@» del SEPE. Aquells que no es registrin per via telemàtica s’han de registrar a les oficines de referència del SOIB.
A més s’ha d’indicar que el contracte s’ha formalitzat a l’empara d’aquesta convocatòria de subvencions i ha de dur identificat el nombre d’expedient —que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió— i sempre s’han de registrar lligats al nombre d’oferta que proporciona l’oficina del SOIB que en fa la selecció, a més s’ha de fer constar al contracte el cofinançament per part del Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil pel període 2014-2020.
4. Substitucions
En cas de baixa definitiva d’un alumne/a-treballador/a aquest, prèvia comunicació i autorització del SOIB, pot ser substituït per un altre/a de la llista de reserva i en cas que no hi hagi reserves, s’ha de dur a terme un altre procés selectiu, sempre que en el moment d’incloure’l en el projecte compleixi amb els requisits que estableix l’apartat 7 d’aquesta convocatòria i que l’activitat formativa inherent en el contracte de formació i aprenentatge que pugui rebre el temps que resti fins a la finalització del projecte sigui certificable.
Pel que fa al personal directiu, docent i de suport, cas que sigui necessària la substitució per motiu de rescissió del contracte, la persona ha de ser substituïda al més aviat possible, prèvia comunicació i autorització del SOIB, per una altra de la llista de reserva i, si no hi ha reserves, s’ha de dur a terme un altre procés selectiu. En el cas de baixa laboral per incapacitat transitòria (IT) del personal docent que es prevegi de llarga durada l’entitat haurà de garantir el compliment de la programació de la docència, i si n’és el cas, proveir la substitució sense que això pugui suposar un augment de la subvenció concedida, prèvia comunicació i autorització per part del SOIB.
7. Requisits i criteris de selecció
Els candidats han de complir els requisits mínims següents:
a) Requisits per als alumnes –treballadors:
- Estar inscrit en el SOIB com a persona desocupada amb la targeta de demandant d’ocupació en situació d’alta, fet que s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i just abans de ser contractat.
- Complir amb els requisits (generals i específics per als participants en programes públics d’ocupació) establerts a la normativa reguladora del contracte de formació i aprenentatge, per poder ser contractats, fet que s’ha d’acreditar mitjançant declaració responsable dels candidats o les candidates i s’ha de verificar per les oficines del SOIB només d’aquells que hagin estat seleccionats, abans de contractar-los.
- Per seleccionar els alumnes-treballadors s’han de tenir en compte els criteris d’accés exigits per a cada nivell del certificat de professionalitat que s’imparteix, tal com estableix l’article 20 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), així com els criteris d’accés detallats al programa formatiu de la resta d’especialitats formatives programades al projecte.
- Estar inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir amb els seus requisits, fet que s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i se n’ha de mantenir el compliment abans de ser contractats.
b) Requisits per al personal directiu, docent i de suport
- Estar inscrit en les oficines del SOIB.
- El personal docent que ha d’impartir un certificat de professionalitat ha d’acreditar complir els requisits que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
- El personal docent que ha d’impartir especialitats formatives ha d’acreditar complir els requisits que estableix el programa formatiu de l’especialitat formativa.
8. Avaluació i acreditació de la formació
L’avaluació de la formació per a l’ocupació que s’executi en virtut d’aquesta convocatòria s’ha de dur a terme d’acord amb el que estableix l’article 14 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març).
1. Avaluació i acreditació dels certificats de professionalitat
La formació adreçada a obtenir els certificats de professionalitat s’ha d’acreditar d’acord amb el que disposen la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i la formació professional i el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener), modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març).
L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació dirigida a obtenir els certificats de professionalitat s’ha de dur a terme per mòduls professionals formatius i, si escau, per unitats formatives. Es prenen com a referència els objectius expressats en resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació de cadascun dels mòduls o unitats formatives. La qualificació és numèrica, entre un i deu. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte/a o no apte/a.
En acabar l’acció formativa, el SOIB ha d’expedir, prèvia sol·licitud de la persona interessada, el certificat de professionalitat i/o les acreditacions parcials acumulables corresponents. Les entitats han d’informar els alumnes del procediment per obtenir el certificat de professionalitat oficial.
2. Avaluació i acreditació de la resta d’especialitats formatives programades
L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació es du a terme de forma global i la qualificació és numèrica, entre un i deu. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte/a o no apte/a.
Per a l’avaluació de les especialitats formatives s’han de seguir els criteris establerts a les programacions de la formació publicades.
En acabar aquesta formació, el SOIB ha de lliurar a cada participant la certificació.
9. Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar amb el model que s’adjunta com a annex 2 d’aquesta Resolució i que es troba a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.
2. Les sol·licituds i els annexos s’han de fer mitjançant els models que facilita el SOIB, a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB, ubicada a l’edifici de la rotonda ASIMA, en el camí Vell de Bunyola, núm. 43 (Polígon de Son Castelló) a Palma i a qualsevol de les delegacions a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en la web <www.soib.es>.
3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, en tant no entrin en vigor les previsions de l’article 16 de la Llei 39/2015, que es refereixen al Registre Electrònic General que obligatòriament hauran d’haver creat totes les Administracions Públiques el 2 d’octubre de 2018 (Disposició Final Setena Llei 39/2015). En el cas que el SOIB hagi constituït l’esmentat registre electrònic abans d’aquesta data, les sol·licituds es podran presentar de manera electrònica en els termes del referit article 16 i concordants de la Llei 39/2015.
4. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer en un sobre obert, perquè el personal de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).
5. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB es recomana enviar per correu electrònic el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per correu electrònic el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El correu electrònic és formaciodual@soib.es.
6. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.
7. Quan l’entitat inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona interessada aporti amb la sol·licitud l’adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà. A aquest efecte hi ha la bústia formaciodual@soib.es
8. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
10. Documentació
Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a) El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/>. (Annex 3)
b) La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat promotora.
c) Certificat del Secretari/Interventor o persona equivalent o responsable de l’entitat o òrgan corresponent, que acrediti que l’obra o servei del projecte presentat és d’interès general i social, competència tècnica de l’entitat (que disposa de les infraestructures, equipaments, mitjans tècnics i materials per a l’adequada execució del projecte) i que serà executat en règim d’administració directa. (Annex 5)
d) Certificat del Secretari/Interventor o persona equivalent o responsable de l’entitat o òrgan corresponent, que acrediti els costs dels salaris totals que han de percebre les persones que s’han de contractar. (Annex 6)
e) Per tal que el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui comprovar que les entitats participants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa, és necessari ajuntar a la sol·licitud un certificat emès per l’entitat on consti el número de registre, la secció, el grup i la data d’inscripció de l’entitat en el Registre d’Entitats Jurídiques de la Conselleria de Presidència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En el cas de no disposar d’aquestes dades, s’ha d’aportar la còpia compulsada de l’escriptura pública de constitució i dels Estatuts en què consti que les entitats sol·licitants disposen de personalitat jurídica i de manca de finalitat lucrativa. Se n’exceptuen les administracions o les entitats públiques.
f) D’acord amb el model (annex 4), la declaració responsable de:
- No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB i l’article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions; i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció, ni en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
- Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada.
- No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals i d’igualtat.
- Haver fet el Pla de Prevenció de Riscs Laborals, l’avaluació de riscs i la planificació de l’activitat preventiva de l’entitat, d’acord amb el que determina la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
- El tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.
- Comprometre’s a contractar una assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.
- La titularitat del compte bancari per rebre l’ingrés de la subvenció.
- Disposar o haver sol·licitat els permisos o les llicències en els casos en què l’execució de l’obra o servei que s’ha de dur a terme els exigeixi.
- Quan l’objecte de l’actuació on s’ha de dur a terme l’obra o el servei d’interès social sigui de titularitat pública, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur a terme el projecte. Si és de titularitat privada, però l’entitat sol·licitant de l’ajut és el titular, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur endavant el projecte, i la seva afectació a un ús públic o social. En cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l’ajut, aquest ha d’acreditar l’autorització dels titulars per dur a terme el projecte així com el seu ús públic o social.
- Complir les obligacions establertes a l’article 14 de l’Ordre de bases i les que estableix aquesta convocatòria.
- No haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
D'acord amb l'establert a l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69.1 de la Llei 39/2015, l'Administració podrà requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable.
D’acord amb l’article 5.2 de les bases reguladores de la convocatòria, la presentació de la sol·licitud implica l’autorització perquè el SOIB obtengui de manera directa l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l’Administració General de l’Estat i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada es manifesti expressament en contra i presenti la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració General de l’Estat i la Seguretat Social.
D’acord amb l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació si ja es troba en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, la persona sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en què es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a annex 7 «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l’Administració».
11. Criteris de valoració i concessió
1. Criteris de valoració
a) L’adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria, així com a les necessitats del territori (de 0 a 40 punts)
- Presenta acords amb empreses privades del sector per contractar alumnes (de 0 a 25 punts)
- Presenta acords amb empreses privades del sector que mostren interès en l’execució del projecte (de 0 a 10 punts)
- Percentatge d’atur del col·lectiu, objecte del projecte, dins l’àmbit territorial del projecte, en relació a la mitjana d’atur de la comunitat autònoma per al mateix col·lectiu. (de 0 a 5 punts)
b) Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (de 0 a 20 punts)
1. Priorització de la formació establerta com a àrees prioritàries (fins a 15 punts)
- Formació transversal (idiomes, tecnologies de la informació i les comunicacions, Internet, competències generals, gestió empresarial, emprenedoria) (0-5 punts)
- Formació sectorial en sectors emergents (0-10 punts):
Informàtica i comunicacions
Activitats físiques i esportives
Energia i aigua
Indústria
Fabricació mecànica
Hoteleria i turisme
Imatge i so
Instal·lació i manteniment
Sanitat
Seguretat i medi ambient
Transport mecànic de vehicles
Comerç i màrqueting
Agroalimentària
Navegació i transport marítim
2. Descripció de l’itinerari individualitzat que teniu previst dur a terme amb els alumnes treballadors ( de 0 a 5 punts).
c) La capacitat tècnica o l’experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l’activitat (de 0 a 30 punts)
1. Experiència acreditada de l’entitat, en el marc dels programes mixts de formació i ocupació dins els darrers cinc anys (0-10 punts)
2. Experiència acreditada de l’entitat en els darrers 5 anys, en la impartició dels certificats de professionalitat, que es té previst impartir en el marc d’aquesta convocatòria (0-10 punts).
3. Experiència acreditada de l’entitat en altres polítiques actives d’ocupació, en els darrers cinc anys, en el marc de les convocatòries del SOIB (0-10 punts).
Han de ser objecte de concessió de subvenció els projectes que, com a mínim, s’hagin valorat amb 30 punts.
2. CONCESSIÓ
Amb l’objecte de garantir la màxima cobertura territorial, si una entitat presenta més d’un projecte, només se li ha d’aprovar el de més puntuació en una primera ronda d’adjudicació. En cas que després de la primera ronda hi hagi crèdit disponible, s’ha de fer una segona ronda d’adjudicació seguint el criteri exposat, i així successivament fins exhaurir el crèdit.
12. Procediment
1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:
a) L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.
b) Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació:
- Presidència:
Titular: el Cap de Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 6 del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituït per la cap del Departament de Formació i Ocupació.
- Secretaria:
Titular: la cap de Secció II del SOIB.
Suplent: un tècnic del del SOIB.
- El secretari actua amb veu, però sense vot.
- Vocalies:
Vocal primer: La cap de Secció XVI,
Vocal segon : La cap de Secció III
Vocal tercer: Un tècnic del SOIB.
En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.
Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.
c) El director del SOIB, amb vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s’ha de notificar als interessats i se’ls ha de concedir un termini de deu dies pel tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i justificacions.
d) En qualsevol cas, l’òrgan instructor en la proposta provisional pot indicar la reformulació de la sol·licitud sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, la qual s’entén atorgada si la proposta que formula l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, dins el tràmit d’audiència. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
e) Sense perjudici del que preveu l’apartat anterior, quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe que emet la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar l’entitat beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.
La modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
Si transcorre el termini sense que el beneficiari en reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’ import susceptible d’atorgament.
f) Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat l’entitat beneficiària. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.
g) Una vegada la Comissió Avaluadora ha informat de manera favorable la sol·licitud, l’entitat beneficiària pot, a compte i risc seu, iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l’expedient de la despesa corresponent. En cap cas els contractes es poden formalitzar amb caràcter previ a l’aprovació de la resolució de concessió.
h) Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d’audiència i la reformulació de la sol·licitud, si escau, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.
2. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de quatre mesos des de el dia de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
3. L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
4. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l’objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i havent-se omès el tràmit d’autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l’òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l’article 30.3 de les bases reguladores d’aquesta subvenció.
13. Despeses subvencionables i import màxim de la subvenció
L’import màxim de la subvenció, que en cap cas pot superar la quantitat sol·licitada, és el que determina cada resolució aprovatòria d’atorgament de les subvencions corresponents, i es destina exclusivament a sufragar les despeses següents i fins a les quanties màximes que es fixen a continuació:
1. Costs del personal directiu, docent i de suport
S’han de subvencionar els costs salarials totals, incloses les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social per a tots els conceptes, que es deriven de la contractació del personal directiu, docent (inclòs el personal de suport pedagògic) i de suport (personal administratiu), que hagi estat seleccionat i contractat específicament per executar el projecte, que s’han de determinar d’acord amb els salaris que ha de percebre el treballador o la treballadora (d’acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l’acord que sigui legalment aplicable), corresponents a la seva categoria professional, d’acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l’entitat o òrgan corresponent; i fins a les quanties màximes que es fixen més avall.
Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat són subvencionables però no certificables a l’FSE.
No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.
La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no ha de suposar en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.
La quantia màxima que s’ha de subvencionar per a aquest concepte es fixa en:
- Per a projectes amb una durada de 6 mesos: 43.200 €
- Per a projectes amb una durada de 9 mesos: 64.800 €
- Per a projectes amb una durada de 12 mesos: 86.400 €
L’import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora que, en tot cas, no pot ser superior al cost de l’activitat ni a la quantitat sol·licitada.
2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors
S’han de subvencionar els costs salarials totals derivats de la contractació dels alumnes-treballadors que hagin estat seleccionats i contractats específicament per executar el projecte mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge, incloses les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social (excloses les contingències per atur d’acord amb l’apartat 2 de la disposició addicional primera del Reial decret 1529/2012), que es determinen d’acord amb els salaris que ha de percebre el treballador o la treballadora (d’acord amb conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l’SMI en proporció al temps de treball efectiu), d’acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l’entitat o òrgan corresponent; i fins a les quanties màximes que es fixen més avall.
Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat seran subvencionables però no certificables a l’ FSE.
No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.
La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposarà en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.
En qualsevol cas, l’ import màxim de la subvenció per aquest concepte es fixa en.
- Per a projectes amb una durada de 6 mesos: 60.000 €
- Per a projectes amb una durada de 9 mesos: 90.000 €
- Per a projectes amb una durada de 12 mesos: 120.000 €
L’import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora que, en tot cas, no pot ser superior al cost de l’activitat ni a la quantitat sol·licitada.
3. Altres costs de l’operació
Es poden subvencionar per aquest concepte la resta de despeses que es relacionen a continuació sempre que tinguin relació amb el projecte subvencionat i siguin necessàries per executar-lo, que s’ha de calcular a un tipus fix del 15 % dels costs directes del personal directiu, docent i de suport definits al concepte 1 anterior, d’acord amb el que estableix l’article 14.2 del Reglament (UE) 1304/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’FSE; en relació al que estableix l’article 67, apartat 1, lletra d) i apartat 5.d del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.
Resta de despeses de formació i funcionament que es poden subvencionar:
- Mitjans didàctics
- Material escolar
- Material de consum per a les pràctiques formatives
- Material d’oficina
- Equipaments dels alumnes i del personal docent i de suport
- Dietes i altres despeses de desplaçament i viatge que siguin necessàries per dur a terme el projecte
- Despeses generals: aigua, llum, telèfon, neteja, combustible, etc.
- Despeses de manteniment d’instal·lacions, maquinària i equipaments
- Lloguers d’instal·lacions, maquinària i equipament
- Eines i estris necessaris per dur a terme el projecte
- Despeses d’amortització d’equips o plataformes i eines, així com programari informàtic, sempre que la seva vida útil sigui superior a un exercici anual.
- Despeses de publicitat i difusió de les actuacions subvencionades
- Altres despeses de formació i funcionament necessàries per dur a terme el projecte i justificades
14. Termini d’execució de les accions
1. La durada dels projectes serà de 6, 9 ó 12 mesos, segons s’estableix al punt 5.B. Requisits específics dels projectes de l’annex I d’aquesta resolució, i els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció han de tenir una durada de 6, 9 ó 12 mesos (segons durada del projecte aprovat) a jornada completa. La data d’inici dels projectes estarà compresa entre el 15 i el 31 de març de 2019 i finalitzarà 6, 9 ó 12 mesos desprès (segons durada del projecte aprovat) , essent aquest el període d’elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables per al concepte 2 «Cost alumnes-treballadors del projecte».
2. El personal directiu, docent i de suport, per poder preparar, seleccionar els alumnes i tancar el projecte, ha d’iniciar el contracte de l’activitat quinze dies abans de començar el projecte i acabar-la quinze dies després. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d’elegibilitat per a les despeses que s’han d’imputar per al concepte 1 «Cost personal directiu, docent i de suport» i per al concepte 3 «Altres costs de l’operació», però no suposen en cap cas un increment de la quantia de la subvenció concedida.
15. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions dels beneficiaris de les subvencions, a més de les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, l’article 14 de la Llei 38/2003, l’article 14 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i l’article 16 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral:
a) Dur a terme l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Contractar els alumnes treballadors participants i formar-los en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa.
c) Justificar l’execució de l’activitat i el seu cost, tal com disposa l’apartat 16 d’aquesta convocatòria, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l’ajut.
d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques del SOIB i de la Inspecció de Treball i Seguretat Social; a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de la CAIB, en relació amb les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, dels òrgans competents del Fons Social Europeu (si escau) o d’altres òrgans de control.
e) Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
f) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució, que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
g) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals i de l’FSE. Pels projectes cofinançats per l’FSE, s’han de conservar durant un termini de 3 anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els que estiguin incloses les despeses de l’operació, fet que es notificarà al beneficiari. Com a màxim l’obligació de la conservació de la documentació justificativa serà fins a l’any 2027, és a dir tres anys des del moment en què la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d’acord amb l’article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.
h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Pel que fa als projectes de la línia de joves de Garantia Juvenil cofinançats per l’FSE, d’acord amb el que disposa l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció ha d’abastar, en tot cas, fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el darrer exercici comptable estarà comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.
i) Comunicar al SOIB, en el termini màxim de 15 dies naturals, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.
j) Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala l’apartat disset d’aquesta Resolució.
k) Les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament (per a la línia de joves de Garantia Juvenil, això s’ha d’entendre en els termes que assenyala l’article 125.4.b del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell), i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
l) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.
m) Contractar una assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones, quedant exonerat el SOIB de qualsevol responsabilitat al respecte.
n) Presentar tota la documentació amb els models que estableix el SOIB en el web <http://www.soib.es/>. L’entitat beneficiària i el SOIB han de gestionar conjuntament els programes en els termes que estableix el Protocol de gestió dels projectes de les entitats col·laboradores dels programes mixts d’ocupació i formació. El protocol de gestió té caràcter d’obligatori.
o) Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016.
16. Forma de pagament i justificació
1. Pagament
D’acord amb el que estableix el segon paràgraf de l’article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral, juntament amb l’article 37.1 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la Llei 18/2016, amb els articles 25.2 ai 25.3 bdel Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balearsi amb l’Acord de Consell de Govern de 24 d’agost de 2018, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:
a) Un 25% del cost total de la subvenció en concepte de bestreta, que es tramita d’ofici després d’haver adjudicat la subvenció.
b) Un 35% del cost total de la subvenció en l’exercici 2019, una vegada l’entitat hagi acreditat l’inici amb el “certificat d’inici” i presentació dels contractes de treball.
c) El percentatge restant en l’exercici 2021, una vegada el projecte hagi acabat i l’entitat beneficiària hagi presentat tota la documentació justificativa, i el SOIB l’hagi revisat.
De conformitat amb l’art. 25.3b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, eximeix a les entitats beneficiàries de presentar garantia.
2. Justificació
1. Es considera despesa subvencionable aquella que de manera indubtable respongui a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resulti estrictament necessària i es dugui a terme en el termini establert en la convocatòria i no superi el valor de mercat. A aquest efecte, es considera una despesa acomplerta aquella que hagi estat efectivament pagada abans d’acabar el termini de la justificació.
2. Pel que fa a la subvencionabilitat s’aplicarà l’establert a l’Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre (BOE núm. 307, de 21 de desembre), per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020.
3. A l’acabament de l’activitat subvencionada, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu i han d’aportar els justificants de despesa, d’acord amb els models a disposició dels beneficiaris en el web del SOIB, en els terminis i amb el contingut que s’indica a continuació:
a) Una memòria pedagògica ajustada al guió de memòria recollit a <www.soib.es> per acreditar davant el SOIB el fet d’haver executat l’activitat en els termes que estableix aquesta Resolució, així com el compliment dels requisits i les condicions que varen determinar la concessió de la subvenció. També s’ha d’acompanyar fotografies, retalls de diaris, i/o evidències en suport electrònic, sobre la publicitat o informació relatius a l’activitat objecte de subvenció, en què consti expressament el cofinançament de l’FSE. El termini per presentar-la és d’un mes des que acaba l’activitat.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l’activitat feta, que ha d’incloure una relació classificada de les despeses en què s’hagi incorregut d’acord amb l’estructura de costs establerta a l’apartat 13 d’aquesta convocatòria, i ha d’indicar el creditor, el document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament, i també s’han d’aportar els justificants de la despesa i els del pagament efectiu; una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i procedència. El termini per presentar-la és de tres mesos des de la finalització de l’activitat.
3. Les despeses dels costs salarials (conceptes 1 i 2) s’han de justificar amb la còpia compulsada de les nòmines i els documents de cotització: RLC (Rebut de liquidació de cotitzacions), RNT ( Relació nominal de treballadors) i l’IDC (Informe de cotitzacions) per a cada persona contractada i que ha d’abastar tot el període de contractació.
Pel que fa a les despeses del concepte «3: altres costs de l’operació», s’han de justificar mitjançant factures i altres documents de valor provatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil.
4. D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, els justificants originals de les despeses s’han de marcar amb una estampilla que indiqui la subvenció per a la justificació de la qual es presenta el document; el percentatge o la quantitat que s’imputa a la subvenció; el finançament o cofinançament, si escau, d’altres organismes, si així ho requereix la normativa aplicable; la data i la signatura de la persona beneficiària. Si la subvenció és percebuda per una administració pública, la Secretaria, la Intervenció o l’òrgan equivalent és el responsable de verificar el segellat correcte dels justificants i dels criteris d’imputació. La justificació amb factures electròniques s’hauran d'enviar per mitjans electrònics i acompanyar un certificat del Secretari o Interventor de que no han estat objecte d’altra subvenció
5. La justificació del pagament efectiu de les despeses s’ha de fer mitjançant la c òpia compulsada del pagament de les nòmines, de l’ingrés de les cotitzacions a la SS i dels ingressos a compte de l’IRPF. Els extractes bancaris o altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada es consideren documentació justificativa per acreditar-ne el pagament. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:
a) En el cas que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en el qual es carregui el pagament.
b) En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
c) En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en el qual es carregui el pagament.
d) No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.
El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies.
6. Cas que sigui necessari i per tal de poder complir amb la senda financera establerta a les mesures de seguiment del Programa Operatiu FSE 2014-2020 de les Illes Balears, el SOIB podrà sol·licitar a les entitats una justificació parcial de les despeses generades en la forma i amb els terminis que es fixin.
17. Difusió pública de les actuacions
1. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge no sexista.
2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s’ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni. S’ha de lliurar una còpia de tota la documentació de difusió i el material que s’hagi elaborat durant el curs o que s’hagi facilitat a l’alumnat.
3. A més, a tota la publicitat o difusió que es faci a qualsevol mitjà es farà constar el nom complet del Programa: SOIB JOVE OCUPACIO I FORMACIÓ, així com que ha estat finançat pel SOIB amb la participació del SEPE i el cofinançament del Fons Social Europeu (FSE) mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que s’estableix l’annex «Logotips», que és a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB,del SEPE i de l’FSE. A més, la persona beneficiària està sotmesa a les normes sobre informació i comunicació sobre l’ajut de l’FSE reflectides en l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.
4. L’acceptació del finançament per part del beneficiari dels ajuts implica acceptar-ne la inclusió en la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 del Reglament (CE) núm. 1303/2013 i ha de facilitar eines d’informació i comunicació, amb la inclusió de plantilles en format electrònic, per ajudar als beneficiaris a complir les obligacions establertes en l’apartat 2.2 de l’Annex 12 del Reglament (CE) 1303/2013.
5. Pel que fa a les normes de difusió i publicitat de les ajudes cofinançades per l’FSE la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme ha publicat el “MANUAL PRÀCTIC DE INFORMACIÓ I PUBLICITAT DELS PROGRAMES OPERATIUS FEDER I FSE DE LES ILLES BALEARS” que trobareu a l’adreça
http://www.caib.es/sites/fonseuropeus/ca/n/manual_practic_dinformacio_i_publicitat_dels_programes_operatius_feder_i_fse_de_les_
illes_balears_2014-2020/
18. Revocació i/o reintegrament
1. L’ incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l’entitat, d’acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 30 de l’ordre de bases (Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013). La quantia que finalment s’ha de reintegrar, s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’ incompliment d’acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 37 de la Llei 38/2003, i l’article 30 de les bases reguladores abans esmentades.
2. En aplicació d’aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l’article 17.3.n de la Llei 38/2003 esmentada, quan el compliment s’aproximi de manera significativa al compliment total i se n’acrediti per a aquest una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s’ha de reintegrar estarà determinada per l’aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.
3. En tots els casos de reintegrament indicats abans, a més de la devolució, total o parcial de les quantitats percebudes, procedeix la exigència de l’interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s’acordi la procedència del reintegrament o la data d’ingrés en el cas de reintegrament voluntari, d’acord amb el que disposen els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 37 de la Llei 38/2003.
4. L’ incompliment parcial de les obligacions i condicions imposades a les entitats beneficiàries ha de donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció o al reintegrament parcial de la subvenció concedida.
5. Atès el finançament de la subvenció per l’FSE, d’acord amb l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció abasta en qualsevol cas fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que marca que el darrer exercici comptable està comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.
19. Règim sancionador
El règim d’infraccions i sancions aplicable en l’àmbit de la formació professional per a l’ocupació és el que regula el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l’ordre social, que aprova el Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d’agost.
En tot el que no es preveu en el règim d’infraccions i sancions establert en el paràgraf anterior, ens hem d’ajustar al que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
20. Compatibilitat amb altres subvencions
L’ import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa el beneficiari.