Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 10042
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula la modificació de l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella, en el polígon 10, parcel·la 20, TM Ciutadella (162a/16)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 de juny de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
La modificació de l’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella, en el polígon 10, parcel·la 20, TM Ciutadella, en els termes següents:
1.Antecedents
En data 15 de gener de 2018 es va resoldre formular l’informe d’impacte ambiental, del Projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella , en el polígon 10, parcel·la 20, TM Ciutadella, promogut per Francisco Vivó, arribant a les següents conclusions:
“a. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte pel que fa a la construcció de la piscina ubicada a sòl rústic protegit Àrea d’Especial Interès (ANEI Me-14, a una zona d’Alt Nivell de Protecció (AANP)) tal com es confirma en la Resolució núm. 2017/184, de data 25 de juliol de 2017, del Consell Insular de Menorca. La construcció de la piscina, que suposa l’ocupació d’un territori de sòl rústic altament protegit, està prohibit d’acord amb l’article 28 de la NTT de Menorca (BOIB núm. 3 de 05/01/2015) seguint el criteri de protecció ambiental i territorial de la NTT pel que fa a la necessària conservació del paisatge menorquí. En aquest sentit, en termes d’ubicació i d’afecció territorial sembla que la construcció de la piscina pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
b. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària la rehabilitació del cos de guàrdia atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures preventives i correctores contingudes en el document ambiental d’agost de 2016 i amb una sèrie de condicionants.”
En data 18 de juny de 2018 té entrada decret de la presidenta del Consell Insular de Menorca núm. 2018/468, de 8 de juny de 2018, que atès l’informe tècnic de data 18 de maig de 2018, resol modificar la Resolució núm. 2017/184 de 25 de juliol de 2017, per tal de concloure que l’àrea afectada per la finca sa Marjal Vella on es projecta la construcció d’una piscina, objecte de la petició d’informe de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 17.10.20106 amb RE núm. 20.815, és sòl rústic amb categoria ANEI, àrea de nivell normal de protecció.
2.Fonaments jurídics i tècnics
El projecte es va tramitar segons la Llei 12/2016, de 17 d’agost de 2016, d’avaluació ambiental de les Illes Balears. D’acord amb l’article 14, Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental, apartat 2.b, Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II que poden afectar de manera apreciable, directa o indirectament, espais protegits XN 2000.
D’acord amb l’article 17.1 de la Llei 12/2016 aquest projecte es va tramitar segons la Llei 21/2013, de 9 desembre de 2013, d’avaluació ambiental i d’acord amb l’article 7.2 de la Llei 21/2013, i havia de ser objecte d’una AIAS i, per tant, s'havia de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de l’esmentada Llei.
Finalment, d’acord amb l’article 47 de la llei 21/2013, en data 15 de gener de 2018, es va emetre el corresponent informe d’impacte ambiental que posava fi al procediment, arribant a la conclusió de que el projecte s’havia de subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària (AIAO) pel que feia a la construcció de la piscina, i que no s’havia de subjectar a AIAO la rehabilitació del cos de guàrdia, amb una sèrie de condicionants.
1.La construcció de la piscina es va subjectar a AIAO pel fet que s’ubicava a sòl rústic protegit Àrea d’Especial Interès (ANEI Me-14, a una zona d’Alt Nivell de Protecció (AANP)), com confirmava el decret 2017/184, de data 25 de juliol de 2017, del Consell Insular de Menorca, la qual cosa prohibeix l’article 28 de la NTT de Menorca (BOIB núm. 3 de 05/01/2015) seguint el criteri de protecció ambiental i territorial de la NTT pel que fa a la necessària conservació del paisatge menorquí. “En aquest sentit”, deia l’informe d’impacte ambiental, “en termes d’ubicació i d’afecció territorial sembla que la construcció de la piscina pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013”.
2.No obstant això, el decret de la presidenta del Consell Insular de Menorca núm. 2018/468, de 8 de juny de 2018, modifica el decret 2017/184, per tal de concloure que l’àrea afectada per la finca sa Marjal Vella on es projecta la construcció d’una piscina és sòl rústic amb categoria ANEI, àrea de nivell normal de protecció.
Aquest fet fa necessari modificar l’informe d’impacte ambiental emès en data 15 de gener de 2018, sent la qualificació de l’àrea afectada l’únic motiu aportat per subjectar el projecte de construcció de la piscina a AIAO.
Conclusions
Primer. Modificar l'informe d’impacte ambiental del projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella, en el polígon 10, parcel·la 20, TM Ciutadella, de data 15 de gener de 2018, en els següent termes:
1.- A l’apartat “2. Descripció i ubicació del projecte”, on diu:
“Segons el PTI de Menorca l’actuació s’ubica a sòl rústic protegit Àrea d’Especial Interès (ANEI Me-14, a una zona d’Alt Nivell de Protecció (AANP)) (...)”
Ha de dir:
“D’acord amb el PTI de Menorca l’actuació s’ubica a sòl rústic protegit de nivell normal de protecció SRP-ANNP (...)”
2.- A l’apartat “3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades” s’ha d’afegir el següent:
“En data 18 de juny de 2018 té entrada decret de la presidenta del Consell Insular de Menorca núm. 2018/468, de 8 de juny de 2018, que atès l’informe tècnic de data 18 de maig de 2018, resol modificar la Resolució núm. 2017/184 de 25 de juliol de 2017, per tal de concloure que l’àrea afectada per la finca sa Marjal Vella on es projecta la construcció d’una piscina, objecte de la petició d’informe de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 17.10.20106 amb RE núm. 20.815, és sòl rústic amb categoria ANEI, àrea de nivell normal de protecció. L’informe de 18 de maig de 2018 que inclou es declara favorable.”
3. - A l’apartat “4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013”, on diu:
“L’actuació s’ubica a sòl rústic protegit ANEI d’alt nivell de protecció (AANP) (...)”
Ha de dir:
“L’actuació s’ubica a sòl rústic protegit ANEI de nivell normal de protecció (ANNP) (...)”
I on diu:
“No obstant això, la construcció de la piscina, que suposa l’ocupació d’un territori de sòl rústic altament protegit, està prohibit d’acord amb l’article 28 de la NTT de Menorca seguint el criteri de protecció ambiental i territorial de la NTT pel que fa a la necessària conservació del paisatge menorquí.”
Ha de dir:
“L’article 28 de la NTT estableix que es permetrà la construcció de piscines a sòl rústic excepte en AANP i d'acord amb la legislació aplicable, sempre que es compleixin les següents condicions:
1a Quan en la parcel·la figurin construccions o edificacions d'ús residencial en situació d'inadequació.
2a Només es permetrà una piscina per habitatge.
3a La seva superfície estarà inclosa en l'ocupació màxima per parcel·la.
4a Quan no generin desmunts ni terraplens superiors a 1,50 metres.”
4. - A l’apartat “5. Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental”, on diu:
“Primer. Per tot l’anterior, en relació al Projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella en el polígon 10, parcel·la 20, TM de Ciutadella es proposa:
a. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte pel que fa a la construcció de la piscina ubicada a sòl rústic protegit Àrea d’Especial Interès (ANEI Me-14, a una zona d’Alt Nivell de Protecció (AANP)) tal com es confirma en la Resolució núm. 2017/184, de data 25 de juliol de 2017, del Consell Insular de Menorca. La construcció de la piscina, que suposa l’ocupació d’un territori de sòl rústic altament protegit, està prohibit d’acord amb l’article 28 de la NTT de Menorca (BOIB núm. 3 de 05/01/2015) seguint el criteri de protecció ambiental i territorial de la NTT pel que fa a la necessària conservació del paisatge menorquí. En aquest sentit, en termes d’ubicació i d’afecció territorial sembla que la construcció de la piscina pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
b. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària la rehabilitació del cos de guàrdia atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures preventives i correctores contingudes en el document ambiental d’agost de 2016 i amb els condicionants establerts en els informes següents:
-L’informe Resolució núm. 2015/21, de data 24 d’agost, del conseller executiu del Departament de Cultura i Educació del Consell de Menorca pel qual autoritza el projecte bàsic i d’execució de l’obra de recuperació-rehabilització dels cos de Guàrdia de la Talaia d’Artrutx de la finca Marjal Vella de Ciutadella.
-L’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (08/06/2017) pel que fa al alt risc d’incendis en relació als vials i ús de maquinària per a la reforma del cos de guàrdia.”
Ha de dir:
“Primer. Per tot l’anterior, en relació al Projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella en el polígon 10, parcel·la 20, TM de Ciutadella es proposa no subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de construcció d’una piscina i recuperació d’un cos de guàrdia a la finca Sa Marjal Vella, en el polígon 10, parcel·la 20, TM Ciutadella, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures preventives i correctores contingudes en el document ambiental d’agost de 2016 i amb els condicionants establerts en els informes següents:
-L’informe Resolució núm. 2015/21, de data 24 d’agost, del conseller executiu del Departament de Cultura i Educació del Consell de Menorca pel qual autoritza el projecte bàsic i d’execució de l’obra de recuperació-rehabilització dels cos de Guàrdia de la Talaia d’Artrutx de la finca Marjal Vella de Ciutadella.
-L’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (08/06/2017) pel que fa al alt risc d’incendis en relació als vials i ús de maquinària per a la reforma del cos de guàrdia.
-D’acord amb l’informe del Servei de Planificació (20/01/2017) les tasques de desbrossament de la vegetació i d’excavació i encofrat del got de la piscina no es duran a terme entre l’1 d’abril i el 30 de juny.”
Segon. Es publicarà aquesta modificació de l’informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, 29 de juny de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias