Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 10040
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 10 de les NNSS de planejament . T.M. de Santa Eulària del Riu (184e/17)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de juny de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 10 de les Normes Subsidiàries de Santa Eulàlia des Riu, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a Avaluació ambiental i tramitació.
L’Ajuntament de Santa Eulària des Riu ha presentat la documentació per informe de la CMAIB amb la sol·licitut de tramitació d’avaluació ambiental estratègica simplificada. S’ha aportat esborrany- Memòria de la Modificació Puntual núm.10 i document “d’avaluació ambiental estratègica simplificada “(octubre 2017).
Analitzada la documentació i en base a les consultes efectuades al Consell d’Eivissa, hi ha una sèrie de punts de caràcter ambiental que no estan suficientment tractats en la documentació presentada. D’altra banda hi ha aspectes que no han estat tractats.
S’ha d’avaluar la totalitat de les actuacions propostes incloses en aquesta MP núm.10. S’han de contemplar possibles alternatives distintes de la proposada.
Cal consultar a altres administracions a part del Consell d’Eivissa . Falta la sol·licitud d’informes preceptius i determinants que figuren en l’art. 11 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Tampoc consta en l’expedient una referència particular a la integració paisatgística, concretament al compliment de les normes d’aplicació directa en matèria paisatgística que contemplen la legislació territorial i urbanística, segons assenyala l’art. 10 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Per altra banda, segons consta en l’expedient, la documentació aportada per informe de la CMAIB correspon a un esborrany anterior a l’aprovació inicial. Segons s’indica en l’informe del Consell d’Eivissa, el document d’aprovació inicial presenta diferències respecte a “l’esborrany” objecte d’informe per part de la CMAIB.
Segons l’art. 31.2 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental, l’òrgan ambiental, tenint en compte el resultat de les consultes realitzades i de conformitat amb els criteris establerts en l’annex V, resoldrà mitjançant emissió de l’informe ambiental estratègic si el pla o programa ha de sotmetre’s a avaluació ambiental estratègica ordinària perquè pot tenir efectes significatius en el medi ambient. En aquest cas l’òrgan ambiental elaborarà el document d’abast de l’estudi ambiental estratègic, tenint en compte el resultat de les consultes realitzades.
Per la seva banda, la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’Avaluació Ambiental de les Illes Balears, assenyala en l’annex 4 els criteris per valorar, en l’avaluació ambiental estratègica simplificada, si un pla o programa s’ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària.
En base a l’assenyalat en el present informe i de la consulta realitzada al Consell d’Eivissa, considerem que hi ha una sèrie de punts de caràcter ambiental i territorial que cal analitzar més detalladament a través d’una avaluació ambiental estratègica ordinària. S’han d’analitzar ambientalment totes les actuacions que s’inclouen en aquesta MP núm.10 , així com plantejar altres alternatives distintes de la proposada.
2.Descripció i ubicació del pla
La Modificació Puntual núm.10 inclou gran nombre de modificacions de les Normes Subsidiàries vigents de Santa Eulària des Riu.
Segons destaca la documentació aportada la MP núm.10 té per objecte “la translació” sobre la cartografia d’una sèrie de modificacions i correccions d’errors. Així mateix s’aprofita aquesta tramitació per alterar i modificar tota una sèrie de determinacions de l’ordenació de les Normes Subsidiàries vigents (2011).
Les modificacions propostes suposen canvis en l’ordenació, en la normativa i en la documentació gràfica de les Normes.
Les modificacions afecten a canvis de classificació, qualificació del sòl, alineacions , en alguns casos increment de l’edificabilitat, canvis d’ús, increment places turístiques , increment del sostre edificable i volum. També suposa modificació d’espais lliures públics i creació d’aparcaments subterranis , i determinats equipaments. També suposa la modificació del règim aplicable de 29 unitats d’actuació respecte al tractament de les actuacions urbanístiques. De la consideració d’actuacions de dotació segons les Normes vigents, es passa a tenir la consideració d’actuacions de reordenació i millora de la urbanització.-“compleció de la urbanització”.
Cal assenyalar que la UA-04 SE i UA-11 SE, no es troben urbanitzades en el moment actual.
Segons “l’esborrany” de la Memòria urbanística s’indica que els canvis afecten exclusivament a Sòl urbá. No obstant això, segons el PTI hi ha espais afectats per la Modificació Puntual núm.10 que es troben en SRC-AT.
No queden afectats espais protegits ni espais de la Xarxa Natura 2000.
Les modificacions propostes afecten a distints àmbits de Santa Eulària del Riu.
Es contempla una ubicació de l’estació d’autobusos en un lloc distint al contemplar pel PDS de transports i al contemplar el Pla de Mobilitat (PDM) aprovat per el Consorci Mobilitat – Eivissa , del que forma part l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
3.Avaluació dels efectes previsibles.
El Document ambiental estratègic justifica l’avaluació estratègica simplificada ja que considera es tracta “d’una sèrie de modificacions menors de la planificació” i “no suposen alteracions significatives ”respecte a les Normes vigents. Els canvis introduïts en aquesta MP-10 els considera “irrellevants” des de el punt de vista del seu impacte ambiental . En les conclusions del Document ambiental estratègic s’assenyala que la MP núm.10 “ té un impacte no significatiu” quedant únicament impactes positius “ mitjançant mesures correctores o de seguiment.
No obstant això analitzada la documentació podem apreciar que la MP 10 engloba un bon nombre de modificacions que afecten a diversos àmbits i en especial a l’ordenació de l’espai urbà de Santa Eulària des Riu. No es considera que els canvis proposats siguin, en absolut, “irrellevants” ni que corresponguin a una “modificació menor”.
De l’anàlisi ambiental aportat de la MP 10 manca un anàlisis en profunditat dels factors ambientals afectats especialment els corresponents a l’espai urbà.
Tampoc s’analitzen ambientalment en la seva totalitat totes les actuacions incloses en la MP-10.
No s’analitzen els impactes sobre el paisatge, afecció a domini públic hidràulic i zones de protecció, així com a la zona de servitud i trànsit de costes.
No s’analitzen, ni es contemplen, els possibles impactes en APR, i zones de risc.
Respecte al contingut mínim del document ambiental estratègic assenyalat en el art. 29 de la Llei 21/2013 d’avaluació ambiental , nota’m a faltar que alguns punts no han sigut contemplats en la documentació aportada. No s’aporta estudi de sostenibilitat econòmica de les actuacions previstes.
Analitzada la documentació aportada podem apreciar que en molts àmbits es produeixen importants modificacions de planejament que sí poden tenir efectes significatius en el medi ambient i que no han sigut analitzats ni avaluats.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
En relació a la MP-10 la CMAIB ha sol·licitat únicament consulta com administració afectada al Consell d’Eivissa.
De la consulta efectuada, el Consell d’Eivissa ha aportat els informes de la Secció -d’ordenació del Territori, Secció de Xarxa Viaria , i Secció de Transports del Departament d’Ordenació del Territori i Mobilitat. Així mateix aporta els informes del Departament de Medi Ambient, Departament de Turisme, i informe del Departament d’Educació , Patrimoni , Esports i Joventut.
En dits informes s’assenyalen algunes deficiències respecte a la documentació aportada; hi ha plànols que queden “sense contingut”; hi ha modificacions que no es descriuen en la Memòria; no hi ha motivació d’actuacions propostes ; hi ha noves qualificacions de determinats espais sense concretar quins són aquests espais; s’indica que es tracta de corregir errors però no s’indica quin error s’havia produït per modificar-lo , no s’especifica els diversos trams de viari; cal incloure informe de sostenibilitat econòmica de les actuacions previstes; la modificació del règim aplicable respecte a les 29 unitats d’actuacions té implicacions molt significatives; la Memòria urbanística no fa referència a canvis en la classificació del sòl; s’ha de considerar que la MP10 afecta a determinacions “estructurants” de les Normes Subsidiàries; no és possible contrastar de forma sistemàtica la nova cartografia amb la vigent; els plànols presenten problemes de “grafia dels texts”; no es motiva la modificació d’un espai lliure públic; les UA-04 SE i UA-11 SE han estat urbanitzades fins al moment; cal analitzar si es compleixen els requisits legals prevists en aquesta MP núm.10.
En lo que respecta l’informe de la Secció de Medi Ambient assenyala que cal garantir que es compleixen les condicions necessàries per evitar riscos en APRS, zones d’alt risc d’incendi i zones de risc de contaminació d’aqüífers en relació a la modificació de l’art. 5.8.06 de les Normes.
El Departament de Turisme informa favorablement que es pot permetre l’ús comercial en plantes baixes dels hotels de ciutat i el que respecta a la Llei 8/2012 de 19 de juliol del turisme de les Illes Balears.
La Secció de Patrimoni informa favorablement respecte a la Modificació de l’art. 4.3.01 de les Normes.
La Secció de Xarxa viària estableix una sèrie de condicions.
La Secció de Transport assenyala que l’estació d’autobusos que contempla la MP-10 no coincideix amb la ubicació que figura en el PDS de Transports ni amb la que apareix en el pla de Mobilitat ( PDM). La ubicació prevista per la MP-10 es troba a 1 km de distància de la prevista i podria arribar a perjudicar la demanda al penalitzar l’usuari per la distància al centre urbà i allunyar-lo del punt final de destí. Cal realitzar un estudi d’alternatives i de la mobilitat de tota la zona. La Llei 4/2014 de 20 de juny de Transports Terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears assenyala la necessitat de realitzar estudis de mobilitat. Per altra banda, la MP-10 ha variat les condicions de la parcel·la on es pensa ubicar l’estació d’autobusos. S’ha de realitzar un estudi de “viabilitat”.
Cal sol·licitar consultes a altres administracions afectades per la MP-10:
-Administracions afectades assenyalades en el art. 11 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost , d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
-Comissió d’Emergències i Protecció. DG d’Emergències de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.
-D.G. d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori , Energia i Mobilitat .
-Al afectar previsiblement a APRS cal sol·licitar informes a les administracions competents.
5.Anàlisis dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 i de l’annex IV de la Llei 12/2016 per determinar si un pla o programa s’ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica.
A pesar de que no totes les actuacions previstes en la MP núm.10 han estat avaluades ambientalment , i, per tant, no coneixem l’abast de les mateixes, sí podem apreciar, examinada la documentació, que poden derivar-se impactes significatius en el medi ambient.
Tenint en compte que en la documentació aportada hi ha punts que no queden suficientment tractats i avaluats , i que per altra banda els informes de les consultes realitzades assenyalen que hi ha aspectes que queden sense estudiar ni avaluar, cal estudiar i analitzar la Modificació Puntual núm.10 i les seves repercussions ambientals amb més profunditat.
-Aspectes com la incidència paisatgística, possibles alternatives, incidència dels futurs projectes que se’n deriven i contemplen en la present Modificació Puntual, efectes dels canvis d’ordenació i normativa, han de ser avaluats.
-Cal avaluar la MP-10 respecte d’altres plans de rang superior com PTI o PDS de Transports.
-Cal determinar la legalitat de les actuacions previstes i contemplades en aquesta Modificació Puntual.
-Cal considerar els informes de les administracions que no han estat consultades i que s’assenyalen en el present informe. Cal tenir presents els informes preceptius i determinants.
-Cal analitzar els riscs en APRS i zones de possible risc en zones urbanes.
-Cal considerar el caràcter acumulatiu dels efectes, que no han sigut considerats.
-Cal determinar l’àrea geogràfica i la magnitud dels canvis efectuats amb la proposta de Modificació Puntual.
Conclusions de l’informe ambiental estratègic:
Primer - Subjectar a Avaluació Ambiental estratègica ordinària la Modificació núm. 10 de les NNSS de Santa Eulària des Riu d’acord amb als criteris de l’Annex V de la Llei 21/2013 d’avaluació ambiental i criteris de l’Annex IV de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
La modificació afecta a canvis en l’ordenació, a canvis en la normativa i en la documentació gràfica de les Normes vigents.
La modificació, encara que s’indiqui que afecta únicament a espais urbans, afecta a diversos àmbits. Es tracta de canvis de classificació i qualificació del sòl. Es produeixen canvis d’ús , increment de places turístiques, modifica espais lliures, equipaments, crea aparcaments, estacions d’autobusos...
Per altra banda, es canvia la tipologia de les actuacions urbanístiques de 29 unitats d’actuació les quals passen a tractar-se com actuacions de reordenació i millora de la urbanització.
La modificació afecta a zones de domini públic i zones de risc.
Les distintes modificacions poden afectar a distints factors ambientals, inclòs especialment l’espai urbà.
De l’anàlisi de la documentació presentada cal indicar que no es tracta d’una”modificació menor”. Per altra banda, no afecta a un únic “reduït àmbit”. Hi ha una sèrie de modificacions que afecten a diversos àmbits. S’han de contemplar els efectes acumulatius de diverses modificacions, algunes d’elles rellevants.
Segon- L’Ajuntament de Santa Eulària des Riu d’acord amb l’art.31 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre d’avaluació ambiental elaborarà l’estudi ambiental estratègic, tenint en compte, com a document d’abast de l’estudi ambiental estratègic, el present informe tècnic realitzat per l’òrgan ambiental .L’avaluació ambiental estratègica ordinària es durà a terme de conformitat amb el procediment que contempla la normativa bàsica d’avaluació ambiental i amb les particularitats de la Llei 12/2016 de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
L’estudi ambiental estratègic contindrà , com a mínim, la informació continguda en l’Annex IV de la Llei 21/2013. En particular es tractaran els punts assenyalats.
Així mateix s’han de recollir les aportacions assenyalades per les administracions competents.
Es requereix efectuar consultes com administracions afectades :
-Administracions afectades assenyalades en el art. 11 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears i que figuren en el present informe.
-Comissió d’Emergències i protecció de les Illes Balears Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.
-D.G. d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
- Al afectar previsiblement a APRS cal sol·licitar al respecte informes a les administracions competents en relació a cada tipus de risc.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluacions Ambientals.
Quart. L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.
Cinquè. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’article 31.5 de la Llei 21/2013.
Sisè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, 10 de juliol de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias