Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 9986
Aprovació definitiva del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de l´àrea de serveis socials comunitaris bàsics de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de data 19 de juliol de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment l’aprovació del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de l´àrea de serveis socials comunitaris bàsics de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 96 de data 4 d´agost de 2018) i, atès que no s´han formulat reclamacions, objeccions i observacions, s´entén aprovat definitivament el Reglament regulador de les prestacions econòmiques de l´àrea de serveis socials comunitaris bàsics de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar del qual se´n pública íntegrament el seu text a continuació. 

REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES DE L’ÀREA DE SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS DE L’AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Preàmbul

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar preveu el conjunt d’ajudes regulades en el present reglament, en compliment de la Constitució Espanyola - articles 39 i següents -, de la llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

Aquestes es creen per pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de la seva autonomia personal.

L’article primer de la llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local, que modifica l’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, atribueix la competència en matèria de serveis socials en els següents termes:

“e) Avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social”.

L’article 22 de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, dedica el capítol III als elements que componen el sistema públic de serveis socials, i al seu article 22 fa la diferència entre tres formes d’atorgar prestacions econòmiques:

  1. Prestacions econòmiques de dret subjectiu

  2. Prestacions econòmiques de dret de concurrència

  3. Prestacions econòmiques d’urgència social

La mateixa llei també dedica l’article 25 a definir les prestacions econòmiques garantides que anomena prestacions bàsiques garantides. Aquestes són l’allotjament, l’alimentació i el vestit i calçat. El mateix article remet a la Cartera de Serveis com a instrument normatiu que desenvolupi aquest dret subjectiu.

Aquest reglament neix amb la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència redactats en l’art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Conscient de tot això, l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de serveis socials vol instrumentar un marc regulador de les concessions que es puguin donar d’aquests tipus d’ajuda segons les previsions pressupostàries que per a cada exercici en concret es puguin consignar a l’efecte.

A partir d’aquí, es planteja la necessitat de formalitzar aquestes prestacions econòmiques, que sempre tendran un caràcter subsidiari respecte a les que ofereixen altres institucions, i que formen part d’un programa d’atenció familiar o individual dirigit a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.

Per totes les raons esmentades, es veu la necessitat de donar forma a les prestacions homogeneïtzant un mínim de criteris bàsics, la qual cosa beneficia a les persones afectades.

   

CAPÍTOL. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

L’objecte del present reglament és determinar les característiques, la naturalesa i la tipologia de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, així com establir el procediment d’accés a aquestes.

Article 2.  Definició

Tal com queda recollit a la llei 4/2009 de serveis socials a les Illes Balears les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques.

Les prestacions tècniques són els serveis i les intervencions que duen a terme els equips professionals que s’adrecen a la prevenció, el diagnòstic, la valoració, la protecció, la promoció de l’autonomia, l’atenció i la inserció de les persones, les unitats de convivència i els grups en situació de necessitat social. L’aplicació de qualsevol tipus de prestació social ha d’anar acompanyada de l’aplicació de prestacions tècniques adaptades en cada cas.

Les prestacions econòmiques són les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.

Les prestacions tecnològiques són les que per mitjà d’un producte atenen les necessitats socials de la persona i es poden associar amb altres prestacions. Tenen aquesta consideració les prestacions següents: l’assistència tecnològica i la teleassistència domiciliària i les ajudes instrumentals destinades a mantenir o millorar l’autonomia personal o a afavorir la inserció social.

Tot això segons decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

Article 3. Característiques de les ajudes econòmiques:

  • Són ajudes finalistes: s’apliquen a la finalitat per a les quals han estat concedides.

  • Són ajudes no periòdiques: màxim 3 ajudes a l’any.

  • Són complementàries del treball social: actuaran, sempre que sigui possible, com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb els perceptors, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social.

  • Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que es puguin establir.

  • En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que s’atorguin a altres institucions i/o entitats per a la mateixa necessitat, i persona i/o família que tengui dret, entenent-se  que la part  que  atendrà l’ajuntament  serà aquella que no és coberta per cap altra institució i/o entitat.

Article 4. Prestacions econòmiques

L’ Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar podrà concedir, a les persones que compleixin els requisits que s’assenyalin, ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:

1. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix.

  • Ajuts per garantir els subministraments bàsics. Despeses de llum, aigua i gas. 

3 mesos a l'any, amb un màxim de 150€/mes.

  • Ajuts per a reparacions o adaptació de l'habitatge habitual. Manteniment d’habitatge (instal·lacions, reparacions, etc.).

Fins a un màxim de 500€/any.

  • Ajuts de lloguer d’habitatge actual/hipoteca endarrerida.

3 mesos a l'any fins a un màxim de 500€/mes.

  • Pagament de situacions de llançaments  i desnonaments

Fins a un màxim de 1.500€/any.

  • Ajuts per mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge

Fins a un màxim de 500€/any.

  • Ajuts per a l'adquisició d'equipament bàsic.

Fins un màxim de 700€/any.

2. Necessitats bàsiques d'alimentació, roba i calçat

  • Ajuts per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

            Fins a un màxim de 30€ /mes per persones soles.

            Fins a un màxim de 50€/mes per famílies de més de dos membres.

Aquestes són complementaries a les ajudes d’aliments amb espècie: 1 lot mensual per persones soles i fins a dos lots mensuals per famílies de més de dos membres.

  • Ajuts per alimentació infantil i higiene/lactància.

50€ mensuals fins a un màxim de 6 mesos.

  • Ajuts per dietes especials.

Fins un màxim de 100 €/mes.

  • Ajuts roba i calçat

Fins a un màxim de 150€/any.

 3.   Medicaments i pròtesis:

  • Medicaments i pròtesis no cobertes per la seguretat social o qualsevol altra institució pública.

Pròtesis i ortopèdia fins a un màxim de 400€/any

Ulleres fins a un màxim de 200 €/any.

Odontòleg fins a un màxim de 500 €/any.

Tractament terapèutic fins a un màxim de 1000€/any.

  • Ajuts per medicaments vitals i d’urgència.

Fins a un màxim de 300 €/any.

4.  Desplaçaments:

  • Per assistència a serveis específics ubicats fora del municipi (necessitat formativa i sanitària).

Fins a un màxim de 300€ /any.

  • En casos excepcionals, desplaçaments d’àmbit insular i a la Península en casos d’emergència.

Fins a un màxim de 300€/ any.

5. Ajudes Escolars:

  • Adquisició de llibres, material i equipament escolar.

Fins a un màxim de 500€/any.

  • Assistència a activitats extraescolars i de lleure.

Fins a un màxim de 300€/any.

  • Despeses de menjador.

Fins a un màxim de 500€/any.

  • Despeses de guarderia.

Fins a un màxim de 500€/any.

6.   Altres ajudes econòmiques:

  • Reducció o subvenció de taxes o serveis municipals.

  • Ajuts per atendre situacions d’urgent necessitat que no puguin esser ateses en cap dels conceptes prevists (incendis, inundacions, etc.)

Fins a un màxim de 1.500€/any.

  • Pagaments d'enterraments per beneficència.

7.  Suport a la integració socio-laboral:

  • Ajuts individuals per promoure la integració laboral, beques de formació.

Article 5. Àmbit d’aplicació.

El present reglament serà d’aplicabilitat a persones físiques i nuclis familiars empadronats i residents efectivament al municipi de Sant Llorenç des Cardassar.

Article 6. Naturalesa jurídica dels ajuts.

6.1. Els ajuts contemplats en el present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic.

Principalment per manca de disponibilitat pressupostària, la direcció de l’Àrea pot limitar els ajuts i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert (annex 1).

6.2. Els ajuts tenen un caràcter puntual i voluntari. Majoritàriament són a iniciativa de la persona interessada encara que el/la treballador/a social ho pot proposar com a part del pla de feina.

6.3. La persona beneficiària de l'ajut no podrà exigir l'augment o la revisió de l'ajut. No obstant això, les persones interessades sol·licitants de l'ajut podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l'expedient que ha estat instruït per la concessió de l'ajut.

Per qualsevol incidència que es pugui presentar es resoldrà segons l’acordat en el present reglament i prèvia audiència per a un termini no menor de 10 dies a la persona interessada.

L'Ajuntament és l’òrgan competent per a la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l'aplicació d'aquest reglament.

Article 7. Dotació pressupostària.

7.1. L’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar consigna en una partida pressupostària les quanties destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.

7.2. Les esmentades partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’ens.

7.3. Les prestacions econòmiques vinculades no gaudiran de l’efecte de la consolidació de les mateixes en el pressupost municipal del següent exercici.

Article 8. Quantia de les prestacions

8.1. La quantia màxima que podrà atorgar-se com ajut econòmic és de 1.500€ per unitat familiar i any. Qualsevol situació extraordinària que superi aquesta quantia requerirà de l’aprovació explícita de la regidoria de serveis socials.

8.2. L’import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.

 

CAPÍTOL 2. PERSONES BENEFICIÀRIES, ACCESSIBILITAT I ACREDITACIÓ DE LA NECESSITAT

Article 9. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

9.1. Persones beneficiàries

Podran ser persones beneficiàries dels ajuts qualsevol persona o nucli familiar que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per al qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l’empitjorament de la situació i no tenen cobertura per altres sistemes de  protecció oficial.

Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula el present reglament, el nucli constituït per dues persones amb vincle de parella i les persones amb parentesc fins el primer grau de consanguinitat en línia ascendent i descendent o adopció. També es considera nucli familiar aquell amb parentiu en el qual existeix una situació de tutela.

9.2. Requisits generals

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:

  • Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.

  • Estar empadronades i residir en el municipi de Sant Llorenç des Cardassar des de 6 mesos abans de la sol·licitud.

  • Tenir expedient obert a serveis socials comunitaris bàsics de Sant Llorenç des Cardassar.

  • No disposar de béns mobles, immobles, diferents a l’habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o ús de fruit, i dels quals se’n pugui derivar un rendiment econòmic. Amb caràcter general, no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual es sol·licita l’ajut.

  • No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.

  • Els nuclis familiars amb menors en edat d’escolarització obligatòria han d’acreditar l’assistència regular als centres escolars o explicitar el compromís per al seu compliment.

Algunes prestacions poden tenir establerts uns requisits específics modificables per part de la direcció de l’Àrea en funció de les necessitats i del pressupost.

9.3 Requisits específics

Els ingressos màxims que ha de tenir la persona i/o la unitat familiar per tenir dret a sol·licitar aquest tipus d’ajudes són els següents:

a) Si la unitat familiar està constituïda per un sol membre, els ingressos no podran superar el 125% de l’IPREM (indicador públic de renda d’efectes múltiples), establerts anualment a la Llei general de pressuposts de l’Estat.

b) A partir del segon membre, es computarà un increment d’un 30% més per membre de la unitat familiar.

c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat familiar es tendran en compte els ingressos nets obtinguts en els últims sis mesos anteriors a la data de sol·licitud podent descomptar un màxim de 500€ de despeses derivades de l’habitatge i medicaments.

9.4  Obligacions de les persones beneficiàries:

  • Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes

  • Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels equips bàsics d’atenció social.

  • Comunicar als serveis socials les variacions o els canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que puguin modificar les circumstàncies que varen motivar la sol·licitud i la resolució posterior.

  • Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

  • Amb caràcter general, l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.

  • En el cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a la persona proveïdora del servei i, en cas que aquesta en cobreixi nomes una part del cost, la persona beneficiària tendrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant.

  • Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

  • Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

  • Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es varen concedir.

  • Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.

  • Mantenir l'empadronament i la residència efectiva en el municipi de Sant Llorenç durant el temps de percepció de l'ajuda.

  • Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de l'ajuda i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió d'aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.

 9.5     Drets de les persones beneficiàries

  • Dret a la intimitat i al tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l'expedient. Tant la Regidoria de Benestar social com el personal tècnic que tramiti les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada i resta subjecte a reserva de tractament confidencial d'acord amb l'art 18 de la Constitució Espanyola i amb el que disposa la llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

  • Dret a exercir el dret de queixa conforme a les disposicions vigents.

  • Dret a l'abandonament efectiu de l'ajuda o prestació una vegada s'hagi resolta.

  • Dret a ser informades de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim de prestació.

Article 10. Procediment per a la concessió de les ajudes

10.1. L’atorgament de l’ajut es sustentarà en els requisits contemplats a l’apartat segon de l’article 8, sense perjudici que els/les professionals puguin proposar excepcions motivades de casos quan la situació així ho requereixi, així com de la disponibilitat pressupostària.

Segons el decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, l’atorgament de la prestació requerirà la valoració prèvia per part dels/de les professionals.

Aquesta valoració ha de tenir en compte dos vessants:

Valoració econòmica

Per establir la situació econòmica de la família o la unitat de convivència es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt de membres de la llar (durant els 6 mesos anteriors a la data de la sol·licitud).

Els ingressos es componen de:

  • Ingressos de treball per compte aliè.

  • Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

  • Prestacions socials.

  • Rendes de capital i de la propietat.

  • Ingressos percebuts per infants.

Les despeses que es tendran en compte seran les següents:

  • Habitatge  (lloguer o hipoteca, despeses d’electricitat i aigua corrent) 

  • Despeses de medicament

Totes fins un màxim de 500 euros mensuals.

Valoració social

Les peticions socials s’han de completar amb una valoració social per part del personal professional dels Serveis Socials Municipals. Aquesta valoració s’ha de fer per mitjà de l’observació i constatació per part del personal tècnic de les situacions descrites en la taula de l’annex 1 del present reglament i pot ser completada per l’informe o informes tècnics dels Serveis Socials on constin les consideracions especials de cada cas i es raoni la no aplicació del barem econòmic o social.

10.2. Les prestacions concedides no poden ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

10.3. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució definitiva de la situació de carència.

10.4. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no poden oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits prevists en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.

10.5. En el supòsit que concorrin diverses persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només se’n podrà concedir una, promovent l’acord entre les parts interessades.

10.6. La majoria de prestacions estan vinculades al pla de treball individual-familiar de les persones beneficiàries de l’ajut. No obstant, no tots els casos atesos des dels centres municipals de serveis socials necessiten l’elaboració d’un pla individualitzat, ja què es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel caràcter assistencial i de contenció que els cal.

Article 11. Documentació a aportar

Per a la sol·licitud de l’ajuda, caldrà presentar la següent documentació:

  • Imprès de sol·licitud.

  • Fotocòpia del llibre de família.

  • Fotocòpia del DNI.

  • Fotocòpia de la Cartilla de la Seguretat Social.

  • Fotocòpia de la declaració de la renda/certificat negatiu d’Hisenda.

  • Declaració jurada dels ingressos familiars

  • Pensions o justificants d’ingressos de tots els membres de la família (nòmines, prestacions d’atur, etc.)

  • Certificat negatiu de la Seguretat Social.

  • En cas de situació d’atur, targeta del SOIB.

  • En cas de discapacitat, certificat corresponent.

  • En cas de malaltia, document que l’acrediti.

  • Document acreditatiu de l’abonament de l’ajuda que es sol·licita (factura, pressupost o document similar).

  • Certificació bancària.

  • Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer, últims rebuts de préstecs, etc.

  • En cas de separació o divorci, document notarial, justificants d’interposició de la demanda, sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

  • Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

Excepcionalment la presentació d’algun d’aquests documents es podrà posposar un  termini màxim d’un mes sempre en base al corresponent informe del departament de serveis socials de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

La documentació a presentar dependrà de la situació de cada nucli familiar.

 

CAPÍTOL 3. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

Article 12. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

12.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Junta de Govern Local.

12.2. La competència per dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades són la unitat administrativa i els serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Article 13. Procediment per a la gestió de la prestació

L’accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i al diagnòstic dels/de les professionals. A tal efecte, per conèixer la situació social es portaran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb les persones interessades, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques.

El procediment s’iniciarà:

  • A instància dels/de les professionals del centre municipal de serveis socials, un cop acordat el pla de feina amb la persona/nucli familiar beneficiari i acreditant-lo amb la signatura de l‘acord-contracte de treball i la sol·licitud.

  • La persona sol·licitant podrà iniciar-lo dirigint-se al Departament de Serveis Socials municipals, juntament amb la sol·licitud (annex 2), la documentació sol·licitada especificada a l’article 11.

Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s'hagi aportat tota la documentació necessària, es requerirà a la persona sol·licitant que l'aporti en un termini de 15 dies hàbils, informant que l'incompliment del requeriment suposarà l'arxiu de l'expedient sense més tràmits.

D’acord amb la documentació recollida i en funció de la situació de necessitat de la persona sol·licitant (inclòs barem de prestacions econòmiques), el personal tècnic dels serveis socials elaboraran una proposta a la Junta de Govern perquè acordi la seva aprovació o denegació, que en aquest darrer cas serà motivada.

L’inici del tràmit dels ajuts implica l’acceptació per part de la persona beneficiària de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.

Article 14. Pagament de les ajudes.

Les ajudes econòmiques es tramitaran via transferència bancària.

Article 15. Comprovació de l’ús de l’ajuda.

Els/les professionals de referència comprovaran l’adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. Aquesta comprovació serà incorporada a l’expedient de la persona o nucli familiar beneficiari de l’ajuda.

La no destinació de l’ajuda a la finalitat corresponent és motiu de falta greu.

Article 16. Justificació de la despesa.

La justificació de la despesa s’acreditarà presentant les factures dels pagaments i despeses realitzats, o mitjançant altres documents de valor provatori equivalent, davant el/la professional de referència dels serveis socials.

La justificació s’haurà d’efectuar un cop haver fet ús de l’ajuda i en tot cas en el termini màxim de 3 mesos següents a la data de concessió.

La manca de justificació o la justificació incorrecta de l’ajuda rebuda pot ser motiu de penalització.

El/la professional de referència farà constar en l'expedient de la persona sol·licitant la correcta justificació de l'ajuda concedida.

Article 17. Procediment de denegació, modificació i anul·lació.

Aquests procediments podran iniciar-se d’ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es comunicaran a la persona beneficiària les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències que se’n deriven.

17.1. Denegació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en què puguin concórrer alguna de les següents circumstàncies:

- La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

- Que correspongui l’atenció de la persona sol·licitant per raó de la naturalesa de la prestació, a una altra administració pública.

- Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el recolzament de la família o la persona representant legal.

- Superar el màxim anual per unitat familiar.

- Que no existeixi crèdit suficient per a l’atenció de la sol·licitud.

- Que l’ajuda sol·licitada no sigui adequada per a la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva simple concessió no sigui suficient per la resolució de la problemàtica plantejada.

- Que la persona no utilitzi les ajudes de dret existents per a resoldre o pal·liar la situació de dificultat així com no voler rebre atenció de serveis que siguin necessaris per a la resolució/millora de la seva problemàtica.

Atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de l’equip de professionals, es pot estimar la denegació per altres situacions, sempre de forma motivada. En quedarà constància escrita a l’expedient.

17.2. Modificació

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l’ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació a proposta de la pròpia persona interessada o del/de la professional.

17.3. Anul·lació

Procedirà l’anul·lació de les prestacions per alguna de les següents causes:

- Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

- Mort de la persona beneficiària. Quan l’ajuda s’hagi concedit a un nucli familiar l’equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.

- Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

Article 18. Infraccions i penalitats.

18.1 Constitueixen infraccions en matèria d’ajuts les següents accions:

- El falsejament o l’ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants, inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió

- La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l’ajuda fou concedida.

- L’incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

- La falta de justificació de l’ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

- L’obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l’equip de professionals.

- L’incompliment de l’obligació de comunicar al/a la professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l’ajuda.

Amb caràcter previ a la imposició de qualsevol penalització, serà necessari el ple acompliment i garantia per part de l’Ajuntament del tràmit d’audiència de la persona interessada als efectes de formular les al·legacions i l’aportació de la documentació que estimi pertinent.

18.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries incloses en el pla de treball o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d’obrar. Tindrà lloc l’exempció de responsabilitat en relació als actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en el present reglament en aquells supòsits en què concorri força major.

18.3. Les infraccions anteriorment enumerades podran suposar la imposició d’una de les següents penalitzacions:

- Tancament temporal de dos a sis mesos de l’expedient.

- Extinció de les prestacions concedides.

- No poder tornar-se a valorar la situació de la persona beneficiària durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la penalitat.

En tot cas, les penalitats abans esmentades no seran acumulatives.

Es crearà una comissió integrada pel/per la professional referent, la direcció de l'Àrea i dues persones professionals del centre per determinar la durada del tancament de l’expedient.

L’acta de la comissió servirà per informar a les persones usuàries i es guardarà l’original a l’expedient. La direcció de l'Àrea i el/la professional en donaran coneixement a la persona usuària convocant una entrevista per a tal finalitat.

Article 19. Règim d’incompatibilitats.

Amb caràcter general les ajudes previstes en el present reglament són compatibles amb qualsevol altra de les concedides per altres administracions, tenint, en tot cas, el caràcter complementari d’aquestes.

En el supòsit d’existir qualsevol causa d’incompatibilitat en el moment de valoració i abans de la proposta de concessió d’ajuda, s’informarà a la persona beneficiària per part de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Article 20. Règim fiscal i dret supletori.

20.1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

20.2. Tot allò no previst en aquest reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d’aplicació.

Article 21. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides.

Amb l’obertura de l’expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal finalitat.

Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei 15/1999, de 13 de desembre de protecció de dades de caràcter personal.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

El present reglament deroga de manera íntegra el Reglament municipal de prestacions no tècniques de serveis socials de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar el qual fou aprovat per acord del Ple adoptat en sessió de data 20 de setembre de 2012 i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 186 de data 15 de desembre de 2012.

DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

El present reglament fou aprovat definitivament en data 19 de juliol de 2018 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, 24 de setembre de 2018

El batle, Mateu Puigròs Sureda