Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 9085
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l'exercici 2018, subvencions per al foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els recursos fitogenètics són de vital importància per garantir el futur i la sostenibilitat de l'agricultura, ja que suposen una enorme font d'informació i material genètic per adaptar-nos als nous reptes del sector i a les demandes del mercat. En aquest sentit, la pèrdua de variabilitat genètica suposa una limitació de la capacitat de respondre a noves necessitats i un increment de la vulnerabilitat dels nostres cultius davant de canvis ambientals o l'aparició de noves plagues o malalties.

El fet que a les Illes Balears hi hagi una cultura de producció agrària per a consum propi molt arrelada i que la població illenca valori especialment la producció local ha tingut com a conseqüència que el ventall de varietats locals a les Illes Balears sigui molt ampli i abasti bona part de les espècies cultivades. Els agricultors, tant professionals com aficionats, han anat cultivant històricament varietats locals d'hortalisses, cereals, lleguminoses, fruiters i altres. Cal, per tant, la tasca d'identificació, caracterització i catalogació d'aquesta ingent riquesa que atresora l'entorn local de les Illes Balears.

La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca és conscient de la problemàtica que hi ha a les Illes Balears per a la recuperació de varietats locals amb risc d'erosió genètica i ha abordat aquesta necessitat publicant el Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears, que suposa un punt d'inflexió en la protecció i la gestió del ric patrimoni fitogenètic que encara podem localitzar al nostre territori.

Aquest catàleg de les varietats locals de les Illes Balears, la gestió del qual correspon a la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia per mitjà de l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera (IRFAP), estableix les mesures necessàries per a la conservació, la caracterització i el foment dels recursos fitogenètics del sector agrari de les Illes Balears.

Així, doncs, per tal de contribuir al desenvolupament del catàleg esmentat, aquesta mesura fomentarà, entre d'altres, la realització d'algunes de les accions previstes en els punts 1 i 2 de l'article 8 del Reglament delegat 807/2014, que completa el Reglament 1305/2013.

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre d'altres mesures, la mesura 10.2 del PDR preveu el foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

El 26 de febrer del 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les mesures i submesures que resultin aprovades en el PDR d'acord amb el que s'estableix en l'article 10 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

Així, doncs, en la modificació del PDR C(2017)9024, de 20 de desembre de 2017, aprovada per decisió de la Comissió, s'hi inclou la programació de la mesura 10.2 de foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix en el seu article 2a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2018 per a les accions de foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent noranta-vuit mil cent setanta-nou euros amb quinze cèntims (198.179,15€), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2018.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.

2.Les ajudes esmentades estaran cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Rural (FEADER) en un 41,00%, per l'Administració General de l'Estat (AGE) en un 4,10% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 54,90%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1.1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les persones jurídiques públiques o privades, inclosos els grups d'acció local, que tinguin domicili social i àmbit d'actuació a les Illes Balears, que realitzin projectes per a la conservació i la recuperació de varietats locals i la prevenció de l'erosió genètica i la pèrdua de biodiversitat agrària, i que compleixin els requisits següents:

1. Que acreditin la solvència tècnica del responsable del projecte per al desenvolupament dels treballs objecte d'ajuda amb alguna de les condicions següents:

a. Acreditar més de cinc anys d'experiència en varietats locals.

b. Disposar de l'assessorament d'un tècnic de com a mínim grau mitjà en matèria agrícola o grau/llicenciatura amb experiència mínima de dos anys acreditable en varietats locals.

c. 50 hores de formació específica en varietats locals.

2. Que presentin un projecte d'actuació amb les característiques definides en l'apartat sisè, punt 3 e) d'aquesta convocatòria.

1.2. Per als projectes de conservació in situ, també podran ésser beneficiaris les persones físiques, que igualment hauran de complir els requisits de l'apartat 1.1.

D'acord amb el que estableix l'article 8 del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, s'entén per conservació in situ en agricultura la conservació de material genètic en ecosistemes i hàbitats naturals i el manteniment i la recuperació de poblacions d'espècies viables en el seu entorn natural, i en el cas de les races d'animals d'explotació o d'espècies vegetals cultivades, en el medi ambient cultivat on han desenvolupat les seves propietats distintives.

2. A més dels requisits previstos en el punt 1 anterior, els beneficiaris han de complir, en el moment de dictar-se la proposta de resolució, els requisits previstos en l'article 10 del l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es farà de la manera establerta en l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.

El FOGAIBA comprovarà el compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, es podrà acreditar el seu compliment mitjançant declaració responsable. Si el sol·licitant de l'ajuda és una administració pública, i només pel que respecta a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admetrà l'acreditació corresponent mitjançant declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades dins els darrers tres anys per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Seran subvencionables les accions realitzades per contribuir al desenvolupament del catàleg de les varietats locals de les Illes Balears englobades en un projecte d'actuació que actuï sobre una o diverses de les accions següents:

  • La prospecció, caracterització, descripció i elaboració de la memòria tècnica per a la inscripció de varietats locals en el catàleg de varietats locals de les Illes Balears.
  • La conservació in situ i ex situ de les varietats locals de les Illes Balears.
  • Inventari de varietats locals de les Illes Balears conservades.
  • Foment de l'ús de varietats locals per part dels agricultors i la població en general mitjançant activitats informatives, divulgatives i d'assessorament en matèria de varietats locals.
  • Cursos de formació (exclosos de la mesura 1 del PDR) i elaboració d'informes tècnics.
  • Recopilació i/o reproducció de les varietats locals cultivades en l'agricultura.
  • Creació i/o manteniment d'un banc de llavors per conservar còpies del material genètic recuperat.
  • Creació i/o manteniment de col·leccions de plantes.
  • Bases de dades i activitats d'intercanvi d'informació entre organitzacions tant regionals com nacionals o europees.
  • Altres accions similars que persegueixin l'objectiu de la mesura.

Les varietats sobre les quals s'actuï hauran de complir els requisits següents:

  • Ajustar-se a la definició de varietat local de les Illes Balears d'acord amb la definició establerta en el Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears.
  • Seguir el sistema de producció tradicional, caracteritzat per la producció a petita escala, el policultiu i l'autogestió de les llavors, de manera individual o col·lectiva.
  • El nom de la varietat s'ha d'haver utilitzat tradicionalment per referir-se al producte específic.
  • Ser varietats de pol·linització oberta.
  • Estar lliures de propietat intel·lectual.

2. Seran costos subvencionables els següents:

  • Petites inversions necessàries per al desenvolupament del projecte, com ara cambres de germinació, equips d'higiene fitosanitària, utillatge, petits hivernacles, frigorífics, material, programes informàtics i altres degudament justificades.
  • Estudis que siguin necessaris per desenvolupar el projecte, fins a un màxim del 12% del cost total del projecte.
  • Personal tècnic imputable al projecte en funció de la dedicació justificada.
  • Despeses de lloguer de les parcel·les necessàries per dur a terme el projecte.
  • Costos de manteniment i labors culturals de les varietats objecte d'actuació.
  • Analítiques del material vegetal que es duguin a terme en un laboratori reconegut, públic o privat, i que estiguin destinades a la millora sanitària o a la identificació del material vegetal.
  • Jornades d'informació i difusió de les varietats.
  • Divulgació de les col·leccions (publicacions, llocs web...).
  • Instal·lació de proteccions físiques o regs de suport i altres actuacions de prevenció dels atacs de Xilella fastidiosa.

En el cas d'inversions, aquestes estaran limitades a les estrictament necessàries per al desenvolupament del projecte.

Únicament seran subvencionables les despeses de personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització. D'acord amb el que estableix l'article 68.2 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, a l'efecte de determinar els costos de personal, la tarifa per hora aplicable es calcularà dividint els costos bruts d'ocupació anuals justificats més recents per 1.720 hores.

La justificació de les despeses realitzades es farà mitjançant la presentació dels documents justificatius que acreditin el pagament de l'actuació per part de la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren en el punt 3 de l'apartat desè.

3. Les actuacions s'han d'haver realitzat i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de setembre del 2021, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a la Seguretat Social, que es podran pagar fins a l'1 de novembre del 2021.

4. En qualsevol cas, s'hauran de considerar les regles d'elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar juntament amb la justificació o, si escau, la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme conforme a criteris d'eficiència i economia, amb una justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

6. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En el material informatiu, promocional i publicitari de les actuacions s'hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea i de la CAIB i hi han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes previstos en el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip també s'haurà d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos subvencionats.

Cinquè

Quantia i límits de les subvencions

La quantia de la subvenció serà del 100% del cost subvencionable de l'acció.

No obstant això, s'estableix un límit màxim de 100.000,00 € per beneficiari.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds començarà a comptar a partir de l'endemà de la publicació en el BOIB de l'extracte d'aquesta Resolució i acabarà el dia 31 d'octubre del 2018.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol altre dels registres que preveuen l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que indica aquest mateix annex.

3. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF de l'entitat jurídica.

b) Fotocòpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.

c) Si escau, document que acrediti la representació.

d) Certificat de l'Agència Tributària si s'està exempt de declarar l'IVA.

e) Projecte d'actuació que contingui com a mínim els elements següents amb un plantejament concret de treball amb varietats locals:

  • Activitats que es duran a terme.
  • Responsable del projecte, que podrà ser el beneficiari mateix si acredita la solvència tècnica.
  • Varietats sobre les quals s'actuarà.
  • Objectius que es pretenen assolir.
  • Àmbit geogràfic de l'actuació.
  • Calendari d'execució de les actuacions.
  • Pressupost desglossat per anys.
  • Justificació dels mitjans de què es disposa.
  • Justificació de la capacitat tècnica.
  • Experiència prèvia en matèria de varietats locals.
  • Activitats de divulgació previstes.

El projecte d'actuació ha d'incloure actuacions amb una durada màxima de 3 anys.

En la fase d'instrucció de l'expedient, el FOGAIBA avaluarà la solvència tècnica del sol·licitant i la idoneïtat del projecte.

f) Si escau, els tres pressupostos previstos en el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, així com la memòria justificativa de l'elecció, si pertoca.

4. El FOGAIBA comprovarà d'ofici el DNI de la persona sol·licitant o del seu representant. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l'obtenció del DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà tornar-lo a aportar, sempre que es facin constar la data i l'òrgan en què es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo de nou si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant, abans de la formulació de la proposta de resolució, que presenti o, per defecte, acrediti per altres mitjans els requisits als quals fa referència el document.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció establerts en l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. En cas que l'interessat vulgui denegar l'autorització al FOGAIBA per a l'obtenció dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o per a la comprovació de la designació, l'autorització o l'homologació davant la direcció general competent, haurà d'aportar el document de denegació i també els certificats corresponents.

9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient inclouen esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia feiner següent si aquest és festiu.

10. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de l'interessat del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, si el conjunt de peticions supera la dotació prevista en l'apartat segon d'aquesta Resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans que es dicti la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda, el seu import i les anualitats a les quals s'ha d'imputar l'ajuda concedida. Prèviament a l'emissió de l'informe, si ho considera necessari, podrà sol·licitar informes d'entitats o persones de reconegut prestigi sobre la solvència tècnica dels sol·licitants o sobre la idoneïtat del projecte. En la resolució de concessió de l'ajuda s'hi faran constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa, que s'ha de notificar individualment a les persones interessades, és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca dins el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se n'hagi de fer en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

  • Executar el projecte d'actuació dins els terminis previstos. Es considerarà executat el projecte si s'ha justificat el 80% de l'anualitat prevista en el calendari d'execució de les actuacions aprovat, i en cas contrari es revocarà parcialment la Resolució de concessió en l'anualitat no justificada, llevat que la no execució sigui deguda a causes ambientals, fitosanitàries o de força major, que s'hauran de notificar al FOGAIBA dins un termini màxim d'un mes des que s'hagin produït.
  • Facilitar a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca una mostra del material vegetal inscrit en el catàleg per a la seva conservació en un banc de germoplasma, si així ho sol·licita l'Administració competent.
  • Presentar anualment una memòria justificativa de les actuacions desenvolupades durant l'anualitat corresponent, i aportar els justificants que siguin procedents, signada pel tècnic responsable del projecte i pel representant de l'entitat.
  • Realitzar anualment activitats de divulgació adreçades al sector per fomentar i afavorir l'intercanvi de coneixement per tal de revalorar les varietats locals i promoure la seva utilització en el sector agrari.
  • Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic en general i fer-ne publicitat. A aquest efecte, en tot el material imprès hi hauran de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), de la Unió Europea i del PDR, i a les instal·lacions on es desenvolupi l'actuació hi haurà d'haver un cartell amb les característiques descrites al web del FOGAIBA.
  • Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

2. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el pertinent en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta Resolució serà des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l'ajuda fins a l'1 de novembre del 2021.

2. El beneficiari ha de realitzar i pagar l'actuació subvencionada dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de setembre del 2021, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es podran pagar fins a l'1 d'octubre del 2021.

3. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament complimentat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i les han de presentar en els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a. Memòria de l'actuació realitzada, en què es descriguin les actuacions fetes, els seus resultats, els imports pagats i les activitats de divulgació dutes a terme.

b. Factura o factures originals justificatives de les actuacions realitzades, que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions i per poder-ne fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.

c. Nòmines del personal destinat a les actuacions, amb la justificació de la seva dedicació i el justificant de pagament. La justificació de la dedicació podrà ser una declaració responsable del gerent o l'autoritat administrativa corresponent.

d. Documents TC1 i TC2, juntament amb una llista en què figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i els justificants de pagament.

e. Document IRPF i justificant de pagament.

f. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades. El pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat presentant algun dels documents següents:

1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència perquè quedi identificat el pagament de la factura o el número de la factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'ha d'acompanyar de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l' extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

3r. Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit, en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

4t. Per a despeses inferiors als 200 €, s'admetrà el pagament en efectiu i el justificant consistirà en el bitllet de caixa.

g. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.

h. Una mostra o justificació de les activitats de divulgació realitzades.

4. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA per a l'obtenció dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

5. Es pot presentar fins a un màxim de tres sol·licituds de pagament parcial de les actuacions subvencionables. El pagament s'efectuarà quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les actuacions o les inversions corresponents.

6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagin justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda dins el termini assenyalat i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.

8. Si es produeixen canvis en el projecte d'actuacions, sempre que no alterin la naturalesa o la finalitat de la subvenció ni es perjudiqui terceres persones, s'haurà de sol·licitar la modificació del projecte al FOGAIBA dins el termini d'un mes des que s'hagi detectat la necessitat del canvi. Aquesta sol·licitud s'ha de resoldre dins el termini de quinze dies i el silenci administratiu serà en sentit positiu.

9. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i en l'annex IV d'aquesta Resolució.

Onzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a:

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat per fer-ho pel servei esmentat al web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Catorzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 5 de setembre de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX IV REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.- Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i en determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a) supera l'import fixat d'acord amb la lletra b) en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat en la lletra b). L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.

La reducció definida en el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2.-Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1.- Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es realitzi de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entén per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i que es tipifiquen com a excloents.

2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos

S'entén per compromisos les obligacions definides en l'apartat novè de la Resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:

Executar el projecte d'actuació dins els terminis previstos. Es considerarà executat el projecte si s'ha justificat el 80% de l'anualitat prevista, tret que la no execució sigui deguda a causes ambientals, fitosanitàries o de força major. CB en l'anualitat en qüestió.

Facilitar a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca una mostra del material vegetal inscrit en el catàleg per a la seva conservació en un banc de germoplasma, si així ho sol·licita l'administració competent: CS.

Presentar anualment una memòria justificativa de les actuacions desenvolupades durant l'anualitat corresponent, amb els justificants que siguin procedents, signada pel tècnic responsable del projecte i pel representant de l'entitat. CB en l'anualitat en qüestió.

Realitzar anualment activitats de divulgació adreçades al sector per fomentar i afavorir l'intercanvi de coneixement per tal de revalorar les varietats locals i promoure la seva utilització en el sector agrari. CS en l'anualitat en qüestió.

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic en general i fer-ne publicitat. A aquest efecte, en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, el MAPAMA i la Unió Europea, i a les instal·lacions on es desenvolupi l'actuació hi haurà d'haver un cartell de les característiques descrites al web del FOGAIBA. CS

Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos: CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

 2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas, serà d'aplicació el que disposen les circulars de coordinació que dicti l'autoritat de coordinació.