Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 9077
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de l’estudi de detall de la parcel·la 1.15 Àrea d’actuació 4.12 (cala Corral) a Sant Josep de Sa Talaia (91C/2018)
Antecedents
1.En data 24 de maig de 2018 té entrada a la CMAIB la sol·licitud de tramitació d’avaluació ambiental estratègica de l’estudi de detall de la parcel·la 1.15 de l’Àrea d’actuació 4.12 (cala Corral) al terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia a Eivissa.
2.Es tramet, juntament amb la sol·licitud, un informe de l’arquitecte municipal de data 16 de març de 2018, la documentació relativa a l’estudi de detall redactat pel tècnic Julio Blanco el mes de setembre de 2017 i un document ambiental estratègic redactat per Bartolomé Planas Martí el mes de febrer de 2018.
3.L’objecte de l’estudi de detall és rectificar els límits de la parcel·la 1.5 de l’àrea d’actuació 4.12 a la zona de cala Corral al terme municipal de Sant Josep de Sa talaia. Segons la documentació tècnica adjunta es tracta d’una area d’actuació amb projecte d’urbanització aprovat i executat amb les cessions realitzades i bastant consolidada per l’edificació. L’estudi de detall plantejat, adapta l’alineació de la parcel·la respecte al vial atesa la superfície real de la mateixa.
4.L’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa que:”..... tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.
Consideracions tècniques i jurídiques
1. L’article 9.2 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears estableix l’àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica simplificada.
La remissió que es fa a les lletres a) i b) de l’article 9.2 a l’article 9.1 implica que la subjecció al procediment d’ avaluació ambiental estratègica simplificada serà per aquelles modificacions menors de plans i programes que defineix l’art 9.1 i que, per tant, han de complir els mateixos requisits per a la subjecció a ordinària, és a dir ésser el marc de projectes que en un futur estiguin sotmesos avaluació ambiental o afectar a espais de Xarxa Natura 2000.
L’art 9.2.c, completa la norma i disposa que: “Els plans i els programes que estableixin un marc per a l’autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s’indiquen en l’apartat 1 anterior.”
Aquest 9.2 c) literalment va referit a plans i Programes , no a modificacions. En definitiva l’article. 9.2 c) estableix el supòsit de fet que hi ha determinats plans i programes que són el marc per a l’autorització de futurs projectes que, a pesar de no complir els requisits de les lletres a) i b) de l’article 9.1 estableixen el marc de futurs projectes.
2. La definició de pla o programa que consta a l’article 5 de la Llei 21/2013 com “el conjunt d’estratègies, directrius i propostes destinades a satisfer necessitats socials, no executables directament, sinó a través del seu desenvolupament per mitjà d’un o diversos projectes”
3. Per tant considerant l’anterior, amb caràcter general, atesa la naturalesa dels estudis de detall, com a instruments vinculats directament per les determinacions del planejament municipal i amb unes capacitats d’ordenació molt limitades (ordenació de volums i reajustament d’alineacions), sense capacitat de planificació, és més que dubtós que dits instruments de planificació, sotmesos jeràrquicament al planejament, entrin dins l’àmbit d’aplicació de l’article 9 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
4. No obstant l’anterior, l’ajuntament sí que considera que es tracta d’una “modificació” als efectes d’avaluació ambiental estratègica i així ho fa constar a la documentació presentada. En qualsevol cas, resulta evident que és una modificació d’escassa entitat als efectes d’avaluació ambiental estratègica, al tractar-se d’un reajustament d’alineacions a un àmbit molt reduït d’una parcel·la. Es produeix un lleuger ajustament de les alineacions que no altera la zonificació dels terrenys, ni l’ús, ni els paràmetres d’aplicació i, en conseqüència, no tindrà efectes significatius en el medi ambient.
5. Partint de les anteriors consideracions, al present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”. En aquest sentit pareix clar que estem davant una modificació d’escassa entitat que no té cap efecte significatiu sobre el medi ambient atès el seu objecte.
6.- De conformitat amb el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.
7.- Per tot això, i vist l’informe amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 1 d’agost de 2018, dict la següent:
Resolució
Declarar que l’estudi de detall relatiu a la parcel·la 1.15 Àrea d’actuació 4.12 (cala Corral) al terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia a Eivissa, redactat pel tècnic Julio Blanco el mes de setembre de 2017, no està subjecta a tramitació ambiental estratègica, de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, atès que es tracta d’una modificació d’escassa entitat i que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 13 d’agost de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias