Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 9075
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’il·luminació del túnel del Fumat, ctra. Ma 2210 pk. 13+680, T. M. Pollença (29a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 d’agost de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’il·luminació del túnel del Fumat, ctra. Ma 2210 pk. 13+680   (T. M. Pollença), en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que

Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:

a)Els projectes inclosos en l’annex II

b)Els projectes no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II però que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de la Xarxa Natura 2000.

En el cas concret del projecte que s’avalua, s’ajusta prou bé al grup 2 punt 1 de l’annex II, que inclou les Línies de transmissió d’energia elèctrica inferiors a 15 kV ubicades en sòl rústic amb la qualificació d’ANEI i ARIP, espais naturals protegits a l’empara de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km.

Com s’ha esmentat, la longitud total del traçat de l’alternativa 1 (que ha estat la seleccionada com mediambientalment més favorable) és de 1626 metres.

D’altra banda, l’àmbit del projecte està totalment inclòs dins el ZEC ES5310127 i ZEPA ES0000073 Costa Brava de Mallorca.

El PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en el seu article 101, diu que s’han de sotmetre obligatòriament al procediment d’avaluació d’impacte ambiental, entre d’altres, “les actuacions referents a línies de transport d’energia elèctrica, infraestructures i conduccions de telecomunicacions”.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte es titola “Projecte d’il·luminació del túnel del Fumat, ctra. Ma 2210 pk. 13+680   (T. M. Pollença)”.

El túnel del Fumat no gaudeix d’il·luminació artificial durant els seus 196 metres de longitud. El fet que sigui transitat per gran nombre de vehicles, però també ciclistes i vianants, determina que existeixi un perill real de seguretat vial per a les persones, i s’han produït greus accidents.

El promotor pretén executar el projecte amb l’objectiu de donar solució a aquesta problemàtica.

S’avaluen quatre alternatives, entre d’elles la zero. La que resulta millor valorada des del punt de vista ambiental és la 1, que consisteix en dur el corrent des de l’ET de Cala Murta 10673 per un camí de terra durant 558 m i a continuació per la carretera Ma-2210 durant 864 m fins arribar a l’entrada oest del túnel. Allà es col·locaran 43 llums LED de diferent potència per la clau de l’arc. De totes les alternatives, és la que compta amb un pressupost més elevat.

L’àmbit és XN 2000 (LIC ES5310127 i ZEPA ES0000073 Costa Brava de Mallorca). També ANEI, parcialment AANP.

Afectat per diverses figures APR: APR incendis, APR erosió i APR esllavissament.

La vulnerabilitat d’aqüífers és entre moderada i alta.

Els hàbitats presents a la zona del túnel, segons el mapa d’hàbitats de 2005 del visor de la IDEIB són Hippocrepidetum balearicae, Sibthorpio africanae-Arenarietum balearicae i Eucladio-Adiantetum capilli-veneris. Però en al camí a Cala Murta hi ha el Clematido cirrhosae-Quercetum rotundifoliae i el Cneori tricocci-Ceratonietum siliquae. Les primeres comunitats vegetals corresponen a penya-segats, balmes i fonts. Tanmateix, i com s’indica a l’apartat anàlisi tècnica de l’expedient, existeix una comunitat vegetal molt rica en endemismes prop de l’entrada oest del túnel del fumat per on ha d’arribar la conducció elèctrica. No es preveu que, per les característiques del projecte, s’hagi de veure afectada per l’execució del projecte, si bé cal extremar les precaucions. Per tant, caldrà que, abans d’iniciar les obres, s’identifiqui la seva situació i es delimiti adientment, de tal manera que el moviment de la maquinària i les obres no les afectin de cap manera.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Amb l’alternativa seleccionada hi ha una sèrie d’impactes que es poden produir. L’obertura de la rasa implicarà moviments de terra, la qual cosa generarà residus, aixecament de pols, trànsit de vehicles pesants, etc. Tots aquests factors han estat adequadament valorats, i s’han proposat mesures protectores i correctores pel que fa a diferents aspectes: biodiversitat, XN2000, APRs, medi acústic, qualitat de l’aire, geologia, contaminació, etc. Semblen suficients. Durant la fase de funcionament no es preveu que es produeixin impactes de cap tipus.

4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

S’han efectuat consultes a diferents administracions.

1.Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl

2.Servei de Planificació al Medi Natural

3.Servei d’Espais Naturals (Paratge Natural de la Serra de Tramuntana)

S’ha rebut resposta del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana. Aquest darrer ha formulat una sèrie de condicionants que es relacionen a sota dins les conclusions de l’informe.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la dotació d’il·luminació artificial al túnel del Fumat, que té una longitud de 196 metres. Hi haurà tres circuits monofàsics amb un total de 43 llums LED. Les de major intensitat es col·locaran a l’entrada dels túnel per tal de disminuir el contrast entre la part exterior i l’interior i així permetre una millor adaptació de la vista a les noves circumstàncies lumíniques. La connexió elèctrica es farà des de l’ET Cala Murta 10673 (a la vora de la qual es posarà el comptador) a través de camí de terra al llarg de 558 metres fins la carretera Ma-2210. A partir d’allà discorrerà durant 864 metres pel marge esquerre fins arribar a l’entrada oest del túnel, on el cable s’enfilarà per la paret fins la part superior de l’arc.

2. Ubicació del projecte: La zona del Fumat és de gran vàlua pel que fa als elements ambientals. És ANEI, amb una part AANP. També està inclòs dins la XN 2000 (ZEC ES5310127 i ZEPA ES0000073 Costa Brava de Mallorca). Està integrat dins el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, declarat per acord de Govern el 16/03/2007. Afectat per APR d’incendis, d’erosió i d’esllavissament. Vulnerabilitat d’aqüífers moderada i alta. APT de carreteres i de costa.

3. Característiques del potencial impacte: Durant la fase constructiva s’obrirà una rasa que discorrerà pel camí de terra de Cala Murta i per la carretera Ma-2210. Es generaran residus. El trànsit de maquinària provocarà un increment de la contaminació acústica i l’aixecament de pols. Existeix la possibilitat de fuites puntuals d’olis o combustibles. L’obertura de la rasa i els acopis podrien provocar afectacions a la vegetació. La fauna podria ser igualment afectada per les molèsties generades, de tal manera que podria abandonar l’hàbitat i, fins i tot, veure la seva reproducció compromesa. L’actuació té lloc a un espai natural protegit. Es proposen mesures protectores i correctores que semblen suficients per reduir els possibles impactes a nivells tolerables.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’il·luminació del túnel del Fumat, ctra. Ma 2210 pk. 13+680   (T. M. Pollença), atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:

Segons l’informe del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (Servei d’Espais Naturals):

1.L’actuació s’ha de sotmetre a avaluació d’impacte ambiental (art. 101 PORN de Tramuntana)

2.El trànsit de persones i el transport de material s’ha de realitzar únicament pels camins existents (art. 61 PORN). No es permet fer dreceres.

3.No es pot deteriorar o eliminar vegetació natural silvestre, així com les llavors o els seus propàguls (art. 29.1 PORN). L’aplec del material necessari per a dur a terme l’activitat s’ha de fer fora de zones de vegetació o, en tot cas, minimitzant l’impacte ambiental que pugui implicar.

4.No es poden abocar residus sòlids ni líquids, i un cop acabada l’activitat s’han de retirar tots els residus que s’hagin pogut generar (art. 97.1 PORN).

5.L’estacionament de vehicles s’ha de fer exclusivament en els espais adequats a tal efecte o en zones de mínim impacte ambiental.

6.S’han de prendre les corresponents mesures de prevenció contra el foc, especialment durant l’època de major perill d’incendis (de l’1 de maig al 15 d’octubre).

Segons el Servei d’Assessorament Ambiental:

1.Les rases han de romandre obertes el mínim temps possible, per evitar la caiguda de fauna com eriçons, calàpets, marts, etc. Si han de quedar destapades durant el vespre, s’hauran de disposar llistons de fusta que permetin als animals sortir autònomament. I, a primera hora del matí, que el personal de les obres revisi les rases per retirar els possibles animals que hagin pogut quedar retinguts.

2.Cal marcar els exemplars de garballó (Chamaerops humilis) en situació de risc per l’activitat de la maquinària pesada i l’acumulació dels acopis i extremar les precaucions per tal d’evitar-ne l’afecció.

3.Cal delimitar la comunitat vegetal rica en endemismes (Arenarietum balearicae) que es troba prop de l’entrada oest (marge dret) del túnel del Fumat per tal d’evitar que el moviment de maquinària, els possibles acopis i les obres en general, la puguin fer malbé.

4.Cal aclarir quina serà la potència de les lluminàries que es situaran a l’interior del túnel, atès que hi ha discrepàncies entre la informació continguda al projecte tècnic i a l’EIA.

En el moment d’emetre el present informe no s’ha rebut en termini l’informe sol·licitat al Servei de Planificació al Medi Natural, administració competent en matèria d’hàbitats en XN2000. Segons es dedueix del mapa d’hàbitats (2005) que figura al visor de la IDEIB, els hàbitats Hippocrepidetum balearicae, Sibthorpio africanae-Arenarietum balearicae, Eucladio-Adiantetum capilli-veneris, Clematido cirrhosae-Quercetum rotundifoliae i el Cneori tricocci-Ceratonietum siliquae es trobarien a l’àmbit avaluat. Cal dir que es tracta d’hàbitats d’interès comunitari (HIC), tot i que els tres primers són propis de penya-segats, balmes i petits punts amb aigua (fonts i degotissos), per tant, no es preveu que el projecte, que discorre íntegrament per vials, els afecti. Els dos darrers, força abundants a Mallorca, per la mateixa raó, i en base a les mesures protectores de l’EIA, tampoc s’han de veure afectats. En resum, no hi ha d’haver afectació als hàbitats derivats de l’execució del projecte i posterior funcionament de la instal·lació, si bé, com es relaciona més dalt, cal dur a terme mesures protectores complementàries en relació a la comunitat vegetal Arenarietum balearici, situada prop de l’entrada oest del túnel.

Pel que fa a la possible afectació a la biodiversitat, l’EIA indica algunes mesures, complementades amb els condicionants dalt relacionats.

Així mateix es recorda que dins l’àmbit dels espais naturals protegits, abans de resoldre l’expedient s’ha de sol·licitar l’informe  previst a l’art. 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació d’espais de rellevància ambiental, que té caràcter preceptiu i vinculant.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

Palma,  a 13 d’agost de 2018

 El president de la CMAIB 

Antoni Alorda Vilarrubias