Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 8913
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 24 d’agost de 2018 per la qual s’aprova convocatòria SOIB Dual Centres Propis en sectors estratègics per a la concessió de subvencions per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics per al període 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l’exercici 2019/Decret 75/2004 segons resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB de data 27 de juny de 2018

L’Administració de l’Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l’ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d’abril (BOE núm. 102, de 29 d’abril), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

D’acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la seva legislació, dicti l’Estat, com també el desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivell i graus, modalitat i especialitats.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional té per objecte la creació d’un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditacions que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques mitjançant les diferents modalitats formatives, afavorint la formació al llarg de tota la vida. Com a part central d’aquest sistema integral de formació professional, aquesta norma defineix el Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals com a referent comú de qualificacions i competències professionals del sistema productiu per totes les vies i modalitats de la formació professional.

Els certificats de professionalitat, regulats pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l’eina d’acreditació oficial, en l’àmbit de l’administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l’experiència laboral i de les vies no formals de formació.

El Repertori Nacional de Certificats de Professionalitat està estructurat sectorialment en 26 famílies professionals i permet configurar una oferta formativa per als tres nivells de qualificació que existeixen en l’actualitat en l’àmbit de la formació professional per a l’ocupació.

L’oferta formativa vinculada a l’obtenció dels certificats de professionalitat, està estructurada en mòduls formatius i facilita l’acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral, inclou en l’article 8.1 d la formació en alternança amb l’ocupació com una iniciativa de formació professional per a l’ocupació.

L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears permet incentivar els programes d’ocupació i formació en l’article 1.2.

La reducció de la desocupació juvenil constitueix un dels reptes més importants per al període de programació europea 2014-2020 i les institucions europees l’afronten amb un paquet de programes, mesures i instruments de finançament entre els quals destaquen la Iniciativa Europea d’Ocupació Juvenil, l’establiment d’una garantia juvenil, l’aliança Europea per a la formació d’aprenents i la promoció de la Formació Dual com a mecanisme de qualificació i consecució d’una feina de qualitat.   

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l’Estat.

L’EEAO 2017-2020 incorpora com objectiu estratègic la necessitat de  desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Per altra banda, també incorpora a l’Eix 2-Formació diversos objectius instrumentals; 2.1. Ajustar l’oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu  amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques, 2.3. Promoure la formació modular acreditable, 2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i l’adquisició d’experiència laboral  i finalment l’objectiu instrumental  2.5 Impulsar la formació en les empreses.

El Pla d’Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 a la Prioritat 4 Desplegament de l’Estratègia Balear de formació professional per a l’ocupació inclou la línia d’actuació 4.6. per al impuls de la formació dual i de l’aprenentatge dins l’àmbit laboral. A la Línia d’actuació 4.9. per a fomentar els elements clau que afecten a la qualitat de la formació professional per a l’ocupació inclou l’acció 4.9.2. Prioritzar les accions formatives basades en certificats de professionalitat.

La convocatòria de subvencions esta inclosa en el Pla Anual de Política d’Ocupació de 2018 com a Programa propi PP00492 SOIB Formació dual en centres propis i dóna resposta en els objectius estratègics de l’EEAO i a la prioritat, línies d’actuació i accions del POQIB assenyalades.

Vist el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.

Vista la Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d’actuació en relació amb els programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment la llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d’actuació en relació a l’àmbit laboral a les Illes Balears.

El SOIB pretén articular un programa de subvencions per a la formació dual, mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge, amb la finalitat de millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció laboral dels joves fins a 30 anys preferentment inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil en les activitats econòmiques considerades estratègiques com són les industrials i les TIC; per altra banda, es pretén impulsar la formació de treballadors en altres sectors amb projecció d’ocupació i amb necessitats de formació de capital humà, que són els sectors de cuina, recepció i allotjament, comerç i d’altres.

Les activitats econòmiques estratègiques objecte de la convocatòria de subvenció són fruit d’un treball intern d’anàlisi i prospectiva de mercat  en què també es tenen en compte les competències transversals prioritàries que s’estableixen en la Disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.

El SOIB vol impulsar la formació dual impartida de forma presencial en centres propis i dirigida a l’obtenció de certificats de professionalitat, compensant els costs laborals segons conveni laboral i de la formació associada al contracte per a la formació i l’aprenentatge, atès el que disposa l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, en desenvolupament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, modificada per l’Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia II.2.9, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018). No obstant això, queda condicionada a l’aprovació de la modificació del Pla Estratègic.

L’article 6.5 e de la Llei 30/2015, de 9 de setembre de 2017, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral disposa que pel finançament de formació impartida amb caràcter extraordinari a través de la xarxa pública de centres de formació es destinarà anualment en la Llei de Pressuposts Generals de l’Estat una partida específica i suficient, amb la finalitat de garantir una oferta formativa de qualitat dirigida a treballadors ocupats i desocupats. La part d’aquests fons que hagin de ser gestionats per les comunitats autònomes en funció de les seves competències, es distribuirà de conformitat amb els criteris que es fixin en la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals. Les accions formatives que es financin amb aquesta dotació pressupostària hauran d’estar previstes en el Catàleg d’Especialitats formatives inclòs en l’article 20.3. Aquest finançament s’ha de sotmetre al règim de concurrència competitiva entre els centres de formació de la xarxa pública.

S’ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears i el Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar el programa SOIB Dual Centres Propis en sectors estratègics, per al període 2019-2020, programa de formació dual dirigit a les empreses incloses dins les activitats econòmiques dels sectors de l’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, etc.) de TIC, comerç, turisme i hoteleria (només cuina, recepció i allotjament) per a la millora de l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional dels joves de fins a 30 anys i que es trobin en situació d’atur.

2. Els participants obtindran la seva qualificació professional en un règim d’alternança d’activitat laboral retribuïda en una empresa amb l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació a través del contracte per a la formació i l’aprenentatge, d’acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.

Segon

Normativa

Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel SOIB (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre). Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament i a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral.

Tercer

Activitat que se subvenciona

El programa es divideix en dues línies:

Línia 1: adreçada a centres de formació propis del SOIB que presentin convenis de col·laboració amb empreses dels sectors de l’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, etc.), de TIC, comerç, turisme i hoteleria (només cuina, recepció i allotjament).

Són centres propis del SOIB els declarats com a tals per Acord del Consell de Govern, els centres educatius públics o concertats, així com els centres a què es refereix la disposició transitòria única del Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

En el marc de la línia 1 se subvencionaran els costs de formació associats al contracte de formació i aprenentatge i el cost del coordinador del programa.

Línia 2: adreçada a empreses dels sectors de l’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, etc.), de TIC, comerç, turisme i hoteleria (només cuina, recepció i allotjament) que es comprometin a formalitzar contractes de formació i aprenentatge amb persones aturades.

En el marc de la línia 2 se subvencionaran els costs laborals incloses les cotitzacions dels participants sempre que estiguin contractats en la modalitat de formació i aprenentatge i s’imparteixi presencialment la formació vinculada a l’ocupació a través dels centres propis del SOIB. Es compensaran els costs derivats de la tutorització obligada de cada treballador/a.

Quart

 Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 560.000,00 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

Any 2019: 481.600,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 19020, de l’exercici 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Any 2020: 78.400,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 20020, de l’exercici 2020, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s’imputa aquesta convocatòria es finançaran mitjançant els fons del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti.

En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament esmentat, haurà d’imputar-se amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d’Ocupació de les Illes Balears corresponents a l’exercici del qual es tracti.

Aquesta resolució queda supeditada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2019 i 2020.

En aplicació de l’article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l’article 15.2 c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l’import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, es resoldran en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d’acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d’aquesta convocatòria.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.

Cinquè

Distribució del crèdit per Illes

1. El crèdit de 560.000,00 euros assignat inicialment a aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2017, de la manera següent:

Illa

% atur 2017

Pressupost assignat

Mallorca

79,90 %

5.593.000,00 €

Menorca

7,60 %

532.000,00 €

Eivissa

12,00 %

840.000,00 €

Formentera

0,5 %

35.000,00 €

2. Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent:

a) Si el romanent correspon a l’illa de Formentera, el crèdit passarà a l’illa d’Eivissa, atesa la proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori.

b) Si el romanent correspon a l’illa d’Eivissa, el crèdit passarà a l’illa de Menorca i si el romanent correspon a l’illa de Menorca, el crèdit passarà a l’illa de Mallorca.

c) Si el romanent correspon a l’illa de Mallorca, el crèdit es distribuirà entre les altres illes en funció del pes relatiu de l’atur.

Sisè

Entitats beneficiàries

1. En el marc d’aquesta convocatòria s’han de presentar de forma agrupada les entitats següents:

Centres de formació propis del SOIB inscrits o acreditats en el Registre de centres i entitats de formació d’àmbit estatal en les especialitats formatives que s’han d’impartir en el marc dels contractes de formació i aprenentatge a subscriure.

Empreses amb personalitat jurídica pròpia que es comprometin a contractar treballadors amb la modalitat de contracte de formació i aprenentatge l’activitat de les quals estigui directament relacionada amb el sector de l’especialitat formativa a través de la qual presenta la sol·licitud de subvenció i que tinguin centres de treball radicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquestes empreses hauran de tenir en la seva organització un àrea o un lloc de treball que desenvolupi les competències de la formació que s’ha programat pels contractes de formació i aprenentatge que es comprometin a formalitzar.

2. Obligatòriament les empreses i els centres de formació, han de presentar-se agrupades en el marc del que disposa l’article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

3. Les entitats anteriors han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d’execució de cada una; així com, l’import de la subvenció que cal aplicar a cada un d’ells. Han de nomenar un/a representant únic/a de l’agrupació amb poders suficients per complir les obligacions, que com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. Cada un dels membres de l’agrupació tindrà la consideració de beneficiari/ària de la subvenció.

El conveni subscrit entre les empreses i l’entitat de formació ha de determinar l’obligatorietat que, en el cas que una de les empreses causi baixa o renuncïi de la subvenció abans de l’inici de l’activitat, les altres empreses que formen part de l’agrupació han d’assumir els alumnes de l’empresa renunciant.

 

Setè

Requisits del contracte

1. Els contractes per la formació i l’aprenentatge han de complir els requisits que estableix l’article 11.2 de la Llei de l’Estatut dels treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, com també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d’aplicació.

2. La contractació dels treballadors sota la modalitat de la formació i l’aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l’empresa. El nombre d’alumnes-treballadors contractats no podrà superar la meitat del número de treballadors en plantilla de cada empresa.

Vuitè

Activitat formativa inclosa en el contracte

1. L’activitat formativa que s’ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l’aprenentatge ha d’estar vinculada necessàriament a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat de l’ocupació relacionada amb l’ofici o el lloc de treball previst al contracte laboral, i ha de ser suficient per expedir almenys un certificat de professionalitat, sense perjudici que es puguin afegir mòduls formatius corresponents a unitats de competència d’altres certificats de professionalitat o formació complementària.

2. L’activitat formativa ha de respectar els percentatges prevists per a la formació dins el contracte de formació i aprenentatge. 

3. La formació complementària ha de ser la prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html> i ha d’estar directament relacionada amb el certificat de professionalitat que complementa, excepte en el cas de les matèries transversals.

Tots els continguts de les accions que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació.

Els docents que imparteixin els mòduls formatius corresponents a unitats de competència d’altres certificats de professionalitat han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que s’estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

Podran participar simultàniament dos docents o un docent i un educador de suport en el mateix horari i per a la mateixa acció formativa per a grups d’alumnes pertanyents a col·lectius vulnerables o bé quan, per raons pedagògiques, es consideri necessari per a un millor aprofitament dels alumnes. Aquesta participació simultània dels formadors ha de ser autoritzada amb caràcter previ pel SOIB.

4. Es poden programar accions formatives adreçades a l’obtenció d’algun carnet o certificació professional autoritzada per l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst i sigui formació del Catàleg d’Especialitats Formatives.

5. Els alumnes treballadors queden exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponents als certificats que s’imparteixin en el programa, tal com es recull al RD 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat en l’article 5.bis.4. A efecte de la programació, les hores d’aquests mòduls s’han d’incorporar al treball efectiu.

6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat l’ha d’impartir de manera presencial un centre propi del SOIB. Pel que fa a la formació complementària s’ha de preveure amb anterioritat i l’ha d’impartir també, un centre propi del SOIB.

7. Les empreses han de tenir concertada la formació amb el centre propi amb el qual hagi signat un conveni/contracte/acord de col·laboració, d’acord amb el model anomenat “Acord/contracte/conveni de col·laboració entre l’empresa i el centre de formació” que es troba al web <http://www.soib.es>.

8. L’empresa sempre ha de designar un tutor que faci un seguiment adequat de l’aprenentatge dels joves, d’acord amb l’article 12 de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, i que s’ha de coordinar amb el centre de formació. S’haurà d’acreditar que el tutor d’empresa disposa de la qualificació i experiència professional adequada, adjuntant a la sol·licitud de subvenció la documentació que es preveu en el punt quinzè 5 d’aquesta convocatòria.

El tutor d’empresa podrà tenir al seu càrrec un màxim de tres alumnes-treballadors.

 

Novè

Import màxim subvencionable

L’import màxim de la subvenció s’ha de determinar d’acord amb el pressupost que presenti l’entitat i que ha d’anar destinat a cobrir els conceptes següents:

1. Costs dels contractes dels  alumnes-treballadors:

Les empreses amb activitat econòmica dins els sectors d’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, altres indústries, etc.), de TIC poden imputar a aquest concepte el 100 % dels costs salarials derivats de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge. S’ha de subvencionar el salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social.

Les empreses amb activitat econòmica en els sectors turisme i hoteleria, concretament cuina, recepció i allotjament i de comerç poden imputar a aquest concepte els costs salarials derivats de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge en un percentatge del 25 %. S’ha de subvencionar el tant per cent esmentat del salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i de les quotes a càrrec de l’ocupador/a a la Seguretat Social.

2. Costs dels tutors d’empresa:

S’ha de subvencionar un import de 60 € per mes i alumne/a contractat/da a través del contracte per la formació i aprenentatge.

3. costs del coordinador del projecte:

Quan el projecte iguali o superi els 10 alumnes el centre de formació podrà contractar un coordinador del projecte. Se subvencionaran els costs salarials totals, incloses les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social per a tots els conceptes, que tindrà les funcions següents:

Facilitar la coordinació i coherència entre l’activitat formativa i l’activitat laboral que formen part del programa.

Ser l’interlocutor entre el SOIB, el Centre de Formació i les diferents empreses que formen part del projecte.

Col·laborar amb el tutor d’empresa en l’acollida, seguiment i avaluació de l’alumnat en l’activitat laboral del programa

Col·laborar, tant amb el centre de formació com amb les empreses, en les diferents tasques administratives necessàries per desenvolupar el programa (formalització dels contractes, documentació requerida pel SOIB o altre organismes,etc.)

La quantia màxima que s’ha de subvencionar per a aquest concepte és de 40.000 € per projectes d’una durada de 13 mesos o la part proporcional si la durada és diferent.

Els coordinador ha de tenir formació de grau universitari o superior i formació o experiència en gestió de programes de formació o similar.

El coordinador per poder preparar i tancar el projecte, ha d’iniciar l’activitat quinze dies abans i acabar-la quinze dies després. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d’elegibilitat per a les despeses que s’han d’imputar a càrrec d’aquest concepte.

4. Costs de formació:

Pels costs derivats de la formació del contracte per la formació i l’aprenentatge, s’ha de subvencionar un import resultant del producte del nombre de treballadors pel total d’hores de formació i per l’import del mòdul econòmic de 8 €.

Desè

Persones que es poden contractar i procés de selecció

1. El contracte per a la formació i l’aprenentatge s’ha d’haver subscrit amb persones joves majors de 16 i menors de 30 anys registrades com a persones aturades en el SOIB, que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l’ocupació objecte del contracte.

A més, aquestes persones han de complir tots els requisits d’accés als certificats de professionalitat establerts en la normativa que els regula, d’acord amb el que disposa l’article 4.1 segon paràgraf de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, en desenvolupament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual s’exposa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.

2. A fi i efecte de dur a terme la preselecció dels alumnes-treballadors, el SOIB enviarà a les empreses una llista de les persones que compleixen els requisits, prèvia sol·licitud, i la selecció final l’ha de dur a terme l’empresa. S’haurà de seguir, en aquest punt, el protocol d’actuació que té aprovat el Departament d’Orientació i Intermediació del SOIB i, per tant, s’haurà de presentar l’oferta de treball en el SOIB.

Sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria, l’empresa podrà ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB.

A més, s’haurà de complir l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost).

Onzè

Exclusions

1. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les empreses que desenvolupin activitats en els sectors que estableix l’article 1.1 del Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat als ajuts de minimis  (DOUE L 352, de 24 de desembre), i les empreses en crisi, tal com es defineixen en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi (DOUE C244, d’1 d’octubre).

2. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost ).

Així com les que no compleixin el règim de minimis que s’estableixen a l’apartat 25 d’aquesta convocatòria.

Dotzè

Contractes exclosos

S’exclouen dels ajuts els contractes per a la formació i l’aprenentatge que, d’acord amb l’article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació, es trobin en algun dels supòsits següents:

a) Els contractes subscrits amb la o el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclòs, de la persona empresària o de qui exerceixi càrrecs de direcció, o sigui membre dels òrgans d’administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s’efectuïn amb aquests, excepte quan es tracti d’un/a treballador/a autònom/a que contracti per compte d’altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d’una persona treballadora autònoma sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni estigui a càrrec seu.

b) Contractacions efectuades amb treballadors o treballadores que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d’empreses o entitat per mitjà d’un contracte indefinit o fix discontinu o en els darrers sis mesos per mitjà d’un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d’un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació.

c) Aquesta exclusió també s’ha d’aplicar en els casos de vinculació laboral anterior del treballador o la treballadora amb empreses en què l’empresa que sol·licita l’ajut hagi succeït a l’empara de l’article 44 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.

d) Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l’extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d’un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57. bis i 52 c del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.

e) Els supòsits de contractes de treballadores o treballadors que hagin estat objecte de cessió entre empreses d’un mateix grup.

Tretzè

Àmbit territorial i temporal d’aplicació

1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tinguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Són subvencionables els costs laborals, de tutorització, i de formació, de les contractacions formalitzades un cop es dicti la resolució de concessió de la subvenció i mentre duri el contracte de formació i aprenentatge. En cap cas s’han de subvencionar les despeses de formació d’accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

3. Les accions formatives dels contractes han d’haver estat iniciades abans que hagi transcorregut un mes des de l’inici de la contractació en la modalitat de formació i aprenentatge.

4. Sempre que el conveni laboral del sector ho permeti, el contracte per a la formació i l’aprenentatge tindrà una durada mínima de 6 mesos i màxima d’un any.

Catorzè

Execució de la formació

L’entitat de formació ha d’impartir directament l’especialitat formativa per la qual es troba degudament acreditada en el Registre de centres i entitats de formació d’àmbit estatal. L’empresa o el centre de formació haurà d’estar inscrit i/o acreditat el dia abans de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats no podran subcontractar  amb tercers l’execució de l’activitat formativa, i no es considera subcontractació a aquests efectes, la contractació del personal docent. Per contractació de personal docent s’entén exclusivament la contractació de persones físiques.

Quinzè

Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar amb el model que s’adjunta com a annex 1 d’aquesta Resolució i que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.

2. Les sol·licituds i els annexos s’han de fer mitjançant els models que facilita el SOIB, a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB, ubicada a l’edifici de la rotonda ASIMA, en el camí Vell de Bunyola, núm. 43 (Polígon de Son Castelló) a Palma i a qualsevol de les delegacions a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en el web <www.soib.es>.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, en tant no entrin en vigor les previsions de l’article 16 de la Llei 39/2015, que es refereixen al Registre Electrònic General que obligatòriament hauran d’haver creat totes les Administracions Públiques el 2 d’octubre de 2018 (Disposició Final Setena Llei 39/2015). En el cas que el SOIB hagi constituït l’esmentat registre electrònic abans d’aquesta data, les sol·licituds es podran presentar de manera electrònica en els termes del referit article 16 i concordants de la Llei 39/2015.

4. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer en un sobre obert, perquè el personal de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).

5. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB es recomana enviar per correu electrònic el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per correu electrònic el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El correu electrònic és formaciodual@soib.es.

6. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.

7. Quan l’entitat inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona interessada aporti amb la sol·licitud l’adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà. A aquest efecte hi ha la bústia formaciodual@soib.es.

8. El termini per presentar les sol·licituds és del 15 de setembre al 30 d’octubre de 2018.

Setzè

Documentació general

Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:

1. El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/> (annex 2)

2. La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat.

3. El currículum de la persona o persones designades com a tutor o tutors d’empresa.

4. D’acord amb el model establert com a Annex 3, la declaració responsable de:

No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.

Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. S’hi ha de fer constar, a més, una declaració sobre tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també els sol·licitats pendents de resoldre. L’entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació. Les subvencions o els ajuts que, per a la mateixa finalitat, s’hagin obtingut de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals, com els que se’ls hagin sol·licitat o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. S’hi ha de fer constar, a més, una declaració sobre tots els ajuts de minimis  rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també els sol·licitats pendents de resoldre. L’entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.

La titularitat del compte bancari per rebre l’ingrés de la subvenció.

De la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l’empresa en l’any anterior a l’inici previst de la relació laboral de la persona treballadora contractada.

Sense perjudici d’aquesta declaració, controlar les contractacions mitjançant un protocol de seguiment.

De no formalitzar contractes per la formació i l’aprenentatge inclosos en l’article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació.

De no haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

De complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals: concertació del servei de prevenció propi o aliè, i actualització de la formació preventiva i vigilància de la salut.

Comprometre’s a contractar una assegurança d’accidents per els alumnes durant l’acció formativa i responsabilitat civil  que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.

D’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 69 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, l’Administració pot requerir al/a la sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable. 

D’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el/la sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model que figura com a Annex 4 - Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de la Administració, al Decret esmentat.

De conformitat amb l’article 53.1.d) de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i amb l’article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007  d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), l’interessat haurà d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que està al corrent de les seves obligacions. En cas que no ho autoritzi, haurà d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 19 de novembre), l’interessat haurà d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries. En cas que no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

5. El contracte o conveni de col·laboració entre l’empresa i el centre de formació d’acord amb els continguts mínims  següents:

a) Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d’empresa).

b) Nombre de contractes de formació i aprenentatge que ha de formalitzar l’empresa, lloc que s’ha de cobrir i la durada.

c) Perfil de les persones que s’han de contractar.

d) Activitat formativa que ha d’executar l’entitat de formació.

e) L’entitat de formació es compromet a què el personal docent compleixi els requisits que estableix la normativa.

f) L’entitat de formació es compromet a facilitar a l’empresa la informació que requereix el SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l’acció formativa.

g) Vigència de la relació contractual.

h) Condicionament de l’efectivitat del contracte a l’atorgament de la subvenció.

i) Obligació de les empreses d’assumir els alumnes de les empreses que hagin renunciat o causat baixa de l’agrupació

j) Signatura de les parts.

Si el contracte o conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l’atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord o document proforma, amb els mateixos continguts mínims

Dissetè

Instrucció i resolució del procediment

1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:

a) L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.

b) Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació, i que ha de procurar en la mesura que sigui possible (d’acord amb les disponibilitats del personal existent) una presència equilibrada d’homes i dones:

— Presidència:

Titular: el/la cap del Servei de Formació del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituït/a per el/la cap del Departament de Formació i Ocupació.

— Secretaria:

Titular: el/la cap de Secció IV del SOIB.

Suplent: un/a tècnica del Servei de Formació del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics /tècniques del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres  tècnics/tècniques  del SOIB.

Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 17 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.

Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, l’entitat beneficiària, en el tràmit d’audiència de 10 dies hàbils, que és previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.

Transcorregut el termini del tràmit d’audiència, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora i, si escau, s’ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base al director del SOIB, per efectuar la proposta de resolució.

Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats.

c) Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució. En el termini de 10 dies hàbils, l’entitat pot acceptar o renunciar la proposta de resolució provisional. Si transcorre aquest termini i l’entitat no ha expressat la seva voluntat s’entendrà que accepta la subvenció en els termes assenyalats a la proposta.

d) El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de tres mesos ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada.

e) El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos, a comptar des de l’endemà d’haver-se publicat la convocatòria en el BOIB. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

2. D’acord amb la disposició addicional sisena de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l’autorització d’inici de l’activitat formativa.

3. Un cop concedida la subvenció les entitats han de formalitzar els contractes entre el dia 1 de gener i el 31 de maig de 2019.

4. Quan es produeixi una baixa o una renúncia d’una de les empreses de l’agrupació, les demés empreses tenen l’obligació d’assumir els/les alumnes d’aquesta empresa. A tal efecte, la resta d’empreses que formen l’agrupació disposaran de 10 dies hàbils per presentar una sol·licitud indicant els alumnes que assumeixen i la part de subvenció que les correspon. Aquestes empreses no podran sol·licitar un nombre d’alumnes superior als atorgats a l’empresa que va causar baixa o renúncia. Tampoc podran sol·licitar una subvenció superior a la concedida a aquella empresa.

El SOIB haurà d’autoritzar el nou repartiment dels alumnes  i modificar la resolució de concessió.

Divuitè

Criteris de valoració

1. Les perspectives d’ocupació de les persones participants (de 0 a 35 punts), d’acord amb l’article 6.2 a de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:

a) Acords amb empreses i entitats privades:

Presenten compromisos d’empreses privades del sector per contractar els alumnes en acabar la formació (20 punts).

Presenten compromisos d’empreses privades del sector que mostren interès a prorrogar el contracte de formació i aprenentatge (10 punts).

b) Descripció d’actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 5 punts)

Anomena i descriu breument aquestes actuacions

Descriu de manera detallada i es consideren apropiades

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica, d’acord amb l’article 6.2 b de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (0 a 10 punts):

a) Qualitat (5 punts):

L’entitat de formació disposa d’una certificació de qualitat que inclogui l’activitat de formació en vigor expedida per un organisme certificador degudament acreditat davant l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC) i ho acredita de manera documental mitjançant còpia compulsada de la certificació.

b) Motivació de l’oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (0 a 5 punts):

Descriu breument els motius de la programació de l’oferta formativa

Descriu de manera detallada els motius de la programació de l’oferta formativa i es consideren apropiats

3. La capacitat tècnica o l’experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l’activitat (de 0 a 15 punts), d’acord amb l’article 6.2 c de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:

a) Experiència acreditada de l’entitat formativa en la impartició de totes les especialitats formatives que s’han d’impartir en els darrers 5 anys (10 punts)

b) Experiència acreditada de l’entitat formativa en la impartició d’alguna de les especialitats formatives a impartir en els darrers 5 anys (5 punts)

4, Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit de l’actuació de l’activitat subvencionada, s’ha de valorar la incorporació de l’impacte de gènere del projecte (de 0 a 10 punts), d’acord amb l’article 6.2 d de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:

a) Compromís de presència equilibrada de ambdós sexes entre els alumnes treballadors (3 punts).

b) Preveu més d’una actuació d’efectiva consecució de la igualtat prevista en l’article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre homes i dones (7 punts).

Dinovè

Forma de pagament

1. D’acord amb el que estableix l’article 6.8 de la Llei 30/2015,  de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral aplicable en virtut de la disposició transitòria primera, i d’acord amb els articles 25.2 a i 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60 % en concepte de bestreta, dins l’exercici 2018, un cop acreditat l’inici dels contractes amb la presentació d’una sol·licitud d’abonament i còpia dels contractes formalitzats. D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

b) Un màxim del 40 % de l’import subvencionat dins l’any 2019, un cop l’entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d’acord amb la documentació fixada en l’apartat 19 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisada. Si l’entitat beneficiària no està donada d’alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es/>.

2. El règim de pagament de les aportacions econòmiques als centres educatius públics titularitat de la Conselleria d’Educació i Universitat, així com als altres centres propis que manquin de personalitat jurídica pròpia es realitzarà prèvia tramitació de la corresponent modificació de crèdit a favor de l’esmentada Conselleria o del procediment de pagament corresponent.

Vintè

Forma de justificació

En el termini d’un mes des de l’acabament del període subvencionat del darrer contracte objecte de subvenció, amb els models que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <www.soib.es>, les entitats beneficiàries han de presentar la justificació que acrediti l’execució de la despesa de la manera següent:

Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, i hi ha d’indicar les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts.

1. Pel que fa al costs laborals derivats dels contractes de formació i aprenentatge dels alumnes treballadors i el cost  laboral del coordinador, s’ha de presentar una memòria econòmica:

La relació nominal detallada dels contractes que han estat objecte de subvenció.

El detall d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat  subvencionada amb indicació de l’import i la procedència.

La relació detallada i quantificada de les nòmines dels treballadors contractats i pels mesos que han estat objecte de subvenció.

Original o còpia compulsada de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (Models TC1 i TC2) en els quals aparegui consignat el segell de compensació o pagament en efectiu de l’entitat financera corresponent.

Justificants bancaris del pagament efectiu dels costs laborals.

Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre reconeixement d’alta i baixa de cada alumne/a-treballador/a.

La justificació de pagaments de nòmines s’ha de presentar per l’import líquid d’aquests i, és necessari presentar el desglossament per treballador/a.

Els imports de les retencions que figuren en les nòmines s’han d’acreditar mitjançant l’aportació dels document d’ingrés a Hisenda de les retencions practicades en concepte d’IRPF.

Es considerarà documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada.

2. La justificació dels costs de la formació associada al contracte subvencionat s’ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls d’acord amb l’art. 24 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 i ha d’incloure:

Una memòria justificativa  del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

Una memòria econòmica justificativa que ha de contenir els aspectes següents:

a) declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d’hores formatives dutes a terme amb cada treballador/a contractat/da d’acord amb el contingut d’hores previstes a l’acord formatiu del contracte, acompanyada de les llistes d’assistència dels alumnes, i de les actes d’avaluació signades pel centre formatiu. Aquesta documentació l’ha de validar el SOIB.

b) Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d’actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

c) detall d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i la procedència.

Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l’òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l’aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l’inici d’un procediment de reintegrament, d’acord amb el que estableixen l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

 Vint-i-unè

Baixes d’alumnes treballadors

En cas de baixa voluntària d’alumnes-treballadors o d’acomiadament, aquests s’han de poder substituir per una altra persona, sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.

Vint-i-dosè

Modificació de la Resolució

L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos, l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Vint-i-tresè

Informació i publicitat

Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones. També s’hi ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència “SOIB DUAL CENTRES PROPIS en sectors estratègics” i el cofinançament del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s’han de seguir els criteris fixats en l’annex IV de ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l’exercici econòmic 2016, per a la seva gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides, subvencions de l’àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre) o a la norma que substitueixi l’Ordre esmentada.

Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.

Vint-i- quatrè

Acreditació de la qualificació

1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d’acreditació en els termes prevists en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per la qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre.

2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s’ha d’acreditar mitjançant l’expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s’ha d’expedir quan s’hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d’unitats de competència en les quals s’estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s’expediran quan s’hagi superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d’aquestes unitats de competència.

3. Pel que fa a la formació no vinculada a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l’alumne/a que acabi l’acció formativa un certificat d’assistència i a l’alumne/a que superi la formació amb avaluació positiva, un diploma acreditatiu.

4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.

Vint-i-cinquè

Règim de minimis

1. Els ajuts d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis  en els termes que estableix el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis  (DOUE núm. L352, de 24 de desembre). Aquesta circumstància s’ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de subvencions.

2. A aquest efecte, les empreses sol·licitants han d’aportar també una declaració sobre tots els ajuts de minimis  rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també els sol·licitats pendents de resoldre o, quan pertoqui, una declaració de no haver-ne sol·licitat cap, com estableix l’apartat quinzè  d’aquesta convocatòria.

L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts que una empresa pot rebre durant un període minimis  de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), a excepció dels supòsits d’empreses que operin en el sector de transport per carretera, en què l’ajut total de minimis  concedit no pot ser superior a 100.000 € en un període de tres anys, d’acord amb el que disposa el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, abans esmentat.

Vint-i- sisè

Règim de compatibilitats

1. L’import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat beneficiària.

En el supòsit d’acumulació d’ajuts, l’import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.

2. Les subvencions són incompatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l’ocupació.

3. En tot cas, les situacions noves que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s’han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s’efectuïn noves sol·licituds d’ajuts. 

Vint-i-setè

Revocació i reintegrament de les subvencions

1. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l’entitat, d’acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.

2. Incomplir de manera parcial els requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, executar incorrectament les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també justificar una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l’inici d’un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, la qual cosa pot comportar la minoració de l’import pendent de pagament i/o el reintegrament parcial per part de l’entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora corresponents.

3. A aquest efecte, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.

Vint-i-vuitè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici de les obligacions generals establertes en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i a les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:

Justificar l’execució de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, seguiment i control  tècnic i econòmic que ha d’efectuar el SOIB, la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, o d’altres òrgans de control.

Comunicar al SOIB que s’han obtingut altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

Acreditar abans de dictar-ne la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l’activitat objecte de subvenció en els termes establerts al punt 22 d’aquesta  convocatòria.

Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, d’acord amb el que estableix el punt 26 d’aquesta  convocatòria.

Comunicar a l’òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

Presentar tota la informació requerida per l’òrgan de control financer.

Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.

Complir les obligacions que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.

Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d’acord amb el pla de formació presentat.

D’acord amb l’establert a l’article 6 del Reial decret 694/2017, les entitats beneficiàries que executen la formació han de contractar una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i d’accidents personals per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de la realització de l’acció formativa des de l’inici fins a la finalització.

L’assegurança ha de cobrir el període de formació teoricopràctic, incloent el mòdul de pràctiques professionals no laborals si n’és el cas, així com els desplaçaments dels participants al lloc d’impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s’organitzin en suport a l’execució de les accions formatives. Aquesta pòlissa inclourà també la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que per l’execució de la formació es puguin produir pels participants.

La pòlissa contractada indicarà amb exactitud la data d’inici i de finalització de l’acció formativa, el nombre d’alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o sigui per danys provocats per ells. Les cobertures han d’incloure, mort, invalidesa en qualsevol grau i seqüeles, valorades segons el barem establert per la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L’assistència sanitària per accident dels alumnes tindrà una cobertura equivalent a la de l’assegurança escolar obligatòria. La cobertura per danys materials provocats pels alumnes serà fins a 300.000 €.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l’entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

Complir amb les clàusules del conveni o contracte acordat amb l’entitat formadora quan s’hagi concertat la formació amb una entitat degudament acreditada per impartir formació.

Vint-i-novè

Control i seguiment

1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Aquestes persones han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se’ls requereixi.

2. A aquest efecte, el SOIB durà a terme visites in situ de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes mitjançant els informes de vida laboral que emet la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n’hagi denegat expressament el consentiment. En aquest cas la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3. Igualment, la persona beneficiària s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d’efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

4. L’empresa ha de presentar la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l’empresa en el termini de 15 dies hàbil un cop hagi acabat la relació laboral de la/les persona/es treballadora/es contractada/des.

Trentè

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les assenyalades als apartats 3 i 9 d’aquesta convocatòria, que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s’hagin realitzat durant el període d’execució de l’actuació i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de la presentació de la justificació econòmica.

2. En cap cas el cost  de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

Trentè-unè

Interpretació i execució

La persona titular de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, president/a del SOIB pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Trenta-dosè

Efectes

Aquesta Resolució esdevé efectiva des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Trenta-tres

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la persona titular de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, president del SOIB en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d’octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 24 d’agost de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

Iago Negueruela i Vàzquez