Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 8892
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per donar suport a projectes pilot i al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies per a l’any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, per al període 2014-2020 (PDR), preveu tota una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel FEADER, que complementen les disposicions comunes per als Fons estructurals i d’inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. En concret, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 16.2, corresponent al suport per a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies, que contribueixin clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i a l’adaptació i la mitigació del canvi climàtic, i també a la millora de la competitivitat de l’agricultura i de la cadena alimentària.

En un context de competitivitat creixent, cal assegurar que els sectors agrícola i agroalimentari puguin aprofitar-se de les oportunitats del mercat a través d'enfocaments innovadors generalitzats. Per això cal fomentar accions de cooperació entre els agents implicats: agricultors, indústria de transformació d'aliments i primeres matèries o altres agents interessats. Tot i l'escassa dimensió dels agents de la cadena alimentària a les Illes Balears, el sector està atraient la iniciativa empresarial i capital des d'altres sectors antany més productius. Així, doncs, cal oferir un instrument per incentivar la innovació perquè pugui manifestar la totalitat del seu potencial intrínsec.

Mitjançant aquesta mesura es fomentaran les actuacions de disseny, producció i desenvolupament tecnològic de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies en el sector agrícola, alimentari i forestal, incloses les operacions preparatòries, les proves i altres inversions tangibles o intangibles prèvies a la fabricació o a l’ocupació d'aquests nous productes o processos amb finalitats comercials.

Per garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i que s’apliqui de manera uniforme, s'ha facultat la Comissió perquè adopti certes disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del FEADER i s'hi introdueixen disposicions transitòries i el Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del FEADER.

En data 26 de febrer de 2015, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 es va publicar l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 indica que serà objecte d’ajuda la mesura de cooperació i, en concret, la submesura 16.2 corresponent al suport per a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb allò que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut d’allò que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, a proposta del seu director gerent i de conformitat amb l’Autoritat de gestió, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1   S’aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l’any 2018, per donar suport als projectes pilot i al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies, d’acord amb allò que preveu l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2.  L’objecte de la convocatòria és la subvenció de les despeses per desenvolupar un projecte pilot o crear un nou producte, procés, pràctica o tecnologia en l’àmbit agroalimentari i forestal, definides en l’apartat quart d’aquesta convocatòria, per part d’un grup de cooperació que compleixi els requisits definits en l’apartat tercer d’aquesta convocatòria.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la convocatòria de l’exercici 2018 es destina un import d’un milió tres-cents cinquanta mil euros (1.350.000,00 € ), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA. Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2.  Les subvencions esmentades seran finançades amb fons de l'impost de turisme sostenible de l'any 2018, d’acord amb allò que preveu l’article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria els grups de cooperació que reuneixin els requisits següents en el moment de la proposta de resolució:

a) Han d’estar integrats per dos agricultors o més que compleixin els requisits següents:

- Ser agricultor actiu d’acord amb allò que disposa l'article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013, de 17 de desembre de 2013.

 - Ser titular d’una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

- Han de comprometre’s a exercir l’activitat agrària un mínim de cinc anys, a comptar des de la data de concessió de l'ajuda.

- Han d’ajustar-se a la definició de petita i mitjana empresa.

Aquests agricultors poden estar integrats en una agrupació de productors agrària o en una cooperativa agrícola; en aquest cas, el membre del grup o el grup mateix podrà ser l’agrupació de productors, la cooperativa o el grup cooperatiu. També poden formar part del grup de cooperació els grups d’acció local seleccionats a l’empara de la mesura 19 del Programa de Desenvolupament Rural.

b) Han de disposar d’un pla de cooperació per desenvolupar les accions previstes en l’apartat quart d’aquesta Resolució, que s’ha d’ajustar al model del «Pla de cooperació» inclòs en l’Annex I que figura en el web del FOGAIBA i que ha de tenir els requisits i el contingut mínim següents:

b.1) Requisits:

- En cas que el beneficiari no tingui personalitat jurídica, ha d’estar subscrit per tots els integrants del grup.

- S’ha de documentar en una memòria que defineixi l’actuació i que reguli les relacions entre els membres del grup.

- Ha de ser viable tècnicament i financerament. La viabilitat es comprovarà d’acord amb l’existència de primera matèria local, la necessitat del mercat, l’experiència dels membres del grup dins del sector i la viabilitat financera.

b.2) Contingut:

- Estructura del grup, en cas que n’hi hagi.

- Integrants del grup, identificats amb el nom complet o la raó social i el DNI o el NIF, el representant, si escau, la indicació de si són agricultors i el seu percentatge en la distribució de despeses de l’actuació sol·licitada.

- Membre que el grup designi com a coordinador, que serà l’interlocutor amb l’Administració i el perceptor de la subvenció al compte corrent que designi.

- Objectius i característiques de la cooperació: el pla ha d’establir de manera detallada totes les actuacions que es duran a terme.

- Durada i calendari del procés de cooperació.

- Elements i material necessaris per al procés de cooperació.

- Cost total de l’operació, amb desglossament de les diverses partides de despesa, repartiment de despeses entre els membres i anàlisi de la viabilitat.

- Resultats esperats.

c) Que obtinguin, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible prevista en l’apartat setè d’aquesta Resolució.

d) Han de disposar de personal suficientment format i amb l’experiència requerida per assolir els objectius de la cooperació.

2. Quan es tracti d’una agrupació de persones físiques o jurídiques, sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar a cadascun d’ells, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, cal nomenar un representant o un apoderat únic de l’agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiari. L’agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

3. La comprovació del fet de ser agricultor i de la inscripció en el registre es farà d’ofici mitjançant consulta al RIA i, a aquest efecte, la sol·licitud d’ajuda suposa l’autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades davant el RIA, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant, el qual, en aquest cas, haurà d’aportar els documents acreditatius corresponents.

4. Els requisits específics dels beneficiaris s’han de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l’ajuda i, en tot cas, fins a la seva concessió, excepte el requisits associats a obligacions que s’han de mantenir fins al termini indicat en l’apartat desè.

5. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, s’han de complir els requisits prevists en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, i també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

6.  D’acord amb allò que disposa l’article 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui allò que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s’ha d’acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la durà a terme el FOGAIBA o la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n’acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, se li requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. De conformitat amb allò que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les actuacions desenvolupades pels beneficiaris, per a la execució del Pla de cooperació previst en l’apartat tercer d’aquesta Resolució, consistents en el disseny, la producció i el desenvolupament tecnològic de nous productes, pràctiques o processos agroalimentaris i forestals, incloses les operacions preparatòries, proves i altres inversions tangibles o intangibles prèvies a la fabricació o la utilització d’aquests nous productes o processos amb finalitat comercial.

Igualment, seran subvencionables els projectes pilot, entesos com aquells processos de prova o de simulació o projectes a petita escala que, posteriorment, depenent dels resultats obtinguts, puguin ser ampliats tant pel que fa a la grandària com a la mostra o a l’àmbit sobre el qual es treballa.

2. Únicament seran elegibles aquells projectes que persegueixin:

  • Innovació de producte: estrictament nou o sensiblement millorat. Els canvis de naturalesa únicament estètica no s'han de tenir en compte.
  • Innovació de procés: tecnologia de producció nova, nous mètodes o processos de producció que, en general, millorin la productivitat, la racionalització de la fabricació i, consegüentment, l'estructura de costos.
  • Innovació en les pràctiques de gestió que permetin millorar la productivitat de les explotacions.

3. Poden ser objecte de subvenció les despeses següents:

a) Despeses de funcionament de les activitats de cooperació: cost dels tècnics, experts, investigadors, lloguer d’instal·lacions i d’equips, etc. En cas de disposar de personal, propi o extern, cal acreditar que està suficientment format i que té prou experiència per dur a terme les tasques pertinents.

b) Despeses directes de projectes específics de la innovació: assajos, material fungible, analítiques, proves, equips, inversions, etc.

c) Despeses d'activitats d’animació amb la finalitat de consolidar el pla de cooperació: costos per crear i captar la cooperació i les despeses de coordinació del pla.

4. Només seran subvencionables les despeses fetes després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda; en el cas d'obra civil i d’instal·lacions fixes, a més, després de la visita prèvia d’inspecció in situ per part de l’òrgan competent que acrediti que les inversions no estaven iniciades.

L’actuació subvencionada ha d’estar realitzada i pagada pel beneficiari durant el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en el paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta Resolució. En tot cas, aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2023.

5. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra o de 15.000,00 euros per subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que subministrin el bé o que ofereixin el servei.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’aportar a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme d’acord amb criteris d’eficiència i d’economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

7. En el supòsit d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’ha de fer constar en l’escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, i també l’import de la subvenció concedida, i han de ser objecte aquests extrems d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, previ al pagament, serà preceptiu acreditar el compliment d’aquests extrems adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d’aquesta Resolució.

8. No seran subvencionables aquelles actuacions que no tenguin la condició de despesa elegible, d’acord amb la normativa nacional i europea vigent.

9. En cas d’inversions en obra civil, per poder ser considerada subvencionable, caldrà que la inversió es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, previ al pagament, serà preceptiu acreditar el compliment d’aquests extrems adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d’aquesta Resolució.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La intensitat de l'ajut és del 60% de les despeses elegibles, que podrà incrementar-se en 10 punts percentuals addicionals en cadascun dels casos següents:

  1. Si un dels participants és una agrupació d'agricultors, una cooperativa o una organització interprofessional.

  2. Si el projecte es desenvolupa en el sector hortofructícola, lacti, carni o de les fruites seques.

  3. Si la producció està emparada per alguna de les marques de qualitat definides en la mesura 3.1. del Programa de Desenvolupament Rural.

2. No obstant allò que preveu el punt anterior, la intensitat màxima de l’ajuda per a les inversions subvencionables de les previstes en l’article 45 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, serà del 60%.

3.  L’ajuda màxima serà de 200.000 € per expedient.

En cas d’aplicació, també caldrà tenir en compte els límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió europea a les ajudes de minimis.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB fins a 31 d’octubre de 2018.

2.  Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’Annex I que figura en la pàgina web del FOGAIBA, adreçades a aquest mateix organisme i correctament emplenades davant els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o de qualsevol altre lloc previst en l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'Annex I esmentat i també assumir els compromisos, concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest mateix Annex.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot allò que conté aquesta convocatòria, i també de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa d’aplicació.

4.  Aquestes sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:

a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c) Pel que fa als integrants del grup:

- Si són persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials, correctament inscrits, i del document que n’acrediti la representació.

- Model «Autorització/Compromís/Declaració» inclòs en l’Annex I, que figura en el web del FOGAIBA, degudament emplenat, el qual necessàriament ha d’incloure l’autorització expressa dels integrants del grup per comprovar els requisits previstos en el punt 1 de l’apartat tercer d’aquesta Resolució i, si escau, el compromís d’exercir l’activitat agrària un mínim de cinc anys i la declaració responsable de tenir la consideració de petita o mitjana empresa, d’acord amb la definició prevista en la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió.

d) Pla de cooperació previst en el punt 1 de l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

e) Pressupostos de les actuacions en els termes previstos en l’apartat quart, punt 6.

f) Documents justificatius de la formació i de l’experiència del personal destinat a l’execució de la cooperació.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d’acreditar el compliment d’algun dels criteris de selecció establerts en l’apartat següent.

6. Si cal, la comprovació dels DNI del beneficiari, dels integrants del grup o dels representants la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI, dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o d’inscripció i de comprovació de les dades que consten en el Registre Interinsular Agrari (RIA), i també de la condició d’explotació agrària prioritària, s’han d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n’acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, se li requerirà que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre i que no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

8. D’acord amb allò que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no s’adjunta tota la documentació indicada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació en el web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o que aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diverses notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran en el web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquell és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1.  La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2.  En el supòsit que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s’atendran depenent de la puntuació més alta obtinguda a partir de l’aplicació dels criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà la data de presentació de la sol·licitud:

- Projectes que contribueixin directament a alguna de les àrees focals de la prioritat relativa a la promoció de l'eficiència dels recursos i a encoratjar el pas a una economia hipocarbònica: 20 punts.

- Projectes en què cooperin més agents (agricultor, investigador, comercialitzador o restaurador o hoteler...), amb un màxim de 15 punts:

  • Cooperació de tres agents: 10 punts.
  • Cooperació de més de tres agents: 15 punts.

- Projectes amb un producte final amb sortides normals al mercat: 15 punts.

- Projectes d'innovació en el producte: 10 punts.

- Projectes d'innovació en el procés o en la tecnologia: 5 punts.        

En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que hagi estat presentada en primer lloc.

Vuitè

Comissió avaluadora

1.  La Comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

-    President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.

-    Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.

-    Vocals:

*   Director gerent del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui.

*   Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

*   Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*   Un representant del Consell Insular de Menorca.

*   Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

*   Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari/ària: un dels vocals de la Comissió avaluadora.

2.  La Comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat encarregat d’examinar les sol·licituds presentades, d’aplicar els criteris de valoració prevists en l’apartat setè d’aquesta Resolució i d’emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades en aquesta convocatòria i que s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds que s’han presentat mitjançant l’aplicació dels criteris de selecció que preveu l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o de desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió avaluadora i l’òrgan competent declararà conclosos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió avaluadora s’entengui com a vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari —o, en el seu cas, de qui els substitueixin— i d’almenys la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en el web del FOGAIBA, cada dilluns o el dia hàbil següent si aquell dilluns és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan en el procediment no figurin ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves, més enllà dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari perquè modifiqui la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o de les peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l’informe previ, si escau, de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, la secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en què s’acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diverses administracions, i també la mesura del programa de què es tracti, i s'hi desglossarà la despesa total aprovada segons el tipus: despeses de funcionament de les activitats de cooperació, despeses directes de projectes específics de la innovació o despeses d'activitats d’animació.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s’ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada.

Excepcionalment, i d’acord amb allò que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i s’ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.

4. En la resolució del procediment es pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna depenent dels criteris de valoració prevists.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció dins dels sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada ha d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada el sol·licitant o els sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca dins del termini d’un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d’acord amb allò que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Sense perjudici que la notificació es faci de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se'n farà en aplicació d’allò que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i també en el web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc d’allò que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris                    

1.  Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

- Fer les inversions o dur a terme les activitats auxiliades dins del termini establert.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

- Comprometre’s a mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys des de la data de pagament de l’ajuda.

- Comprometre’s a ser un agricultor actiu, titular d’una explotació agrària inscrita en el RIA i a exercir l’activitat agrària, durant un mínim de cinc anys, per part dels integrants agricultors.

- Divulgar els resultats dels projectes.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides.

2. Fer publicitat en l’activitat subvencionada, d’acord amb les normes d'informació i de publicitat previstes en l’Annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip comunitari i el fons de finançament han d’aparèixer en el material informatiu, promocional i publicitari que faci el beneficiari del nou producte o del procés objecte de subvenció. En cas d’inexistència de material informatiu, promocional o publicitari, el beneficiari ha de publicar en qualsevol mitjà de comunicació una nota explicativa del projecte subvencionat, amb indicació del finançament rebut dels fons europeus.

3. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta d’obligacions que preveuen l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, i també les que es deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

4. Sense perjudici de les exclusions i reduccions previstes en l’Annex III d’aquesta Resolució, el règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1.  El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta convocatòria serà de trenta-sis mesos a comptar des de l’endemà de la data de notificació de la Resolució de concessió de l’ajuda.

Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals, incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant o per la pròpia naturalesa del projecte de cooperació, els beneficiaris podran sol·licitar l’ampliació del termini de realització i justificació establert en la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s’ha de presentar durant el termini d’execució. El FOGAIBA pot acordar l’ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l’execució del PDR ni se superi l’1 de desembre del 2023. L’acord d’ampliació s’ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

2.  El beneficiari ha de realitzar i pagar l’actuació subvencionada dins del període comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda —en el cas d’obra civil o d’instal·lacions fixes, a més, després de la realització de la visita de comprovació prèvia de no inici de les inversions— i el final del termini previst en el punt 1 anterior, el qual també s'especificarà en la resolució de concessió.

3.  Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’Annex II que figura en el web del FOGAIBA i degudament emplenat, adreçades a aquest mateix organisme davant dels registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol lloc previst en l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'Annex II esmentat i també assumir els compromisos, concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest mateix Annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d’anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Resum de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts. Cal adjuntar la memòria fotogràfica justificativa de les actuacions en què es vegi la publicitat feta del projecte amb el logotip comunitari i el fons de finançament.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

  • Nòmines, documents TC1 i TC2 (per al personal laboral) i justificants de pagament. A més a més, s’ha de presentar un resum comptable de nòmines i un full Excel d’imputació de personal d’acord amb el model «Imputació nòmines» inclòs en l’Annex II que figura en el web del FOGAIBA.
  • Document IRPF (model 111 i 190, si escau) i justificant de pagament.
  • Factures originals que reuneixin les formalitats i els requisits previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions i de les despeses realitzades per a la seva validació i l’estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, i els justificants de pagament.
  • En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb l’aportació del comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu del pagament si se’n deriva l’acreditació d'aquest aspecte.

Podran considerar-se com a justificants de pagament els documents següents:

1r. Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència en què figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència perquè quedi identificat el pagament de la factura i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i l’emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda.

2n. Còpia del xec nominatiu o del pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en què aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, amb aquest document cal adjuntar un certificat de l’emissor de la factura en què es deixi constància que el xec o el pagaré esmentat ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i del càrrec o de la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, de l’import i de la identificació del pagador i del destinatari.

c) Si escau, indicació dels criteris d’imputació de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses. En cas de persones jurídiques, aquest document ha d’estar subscrit pel secretari o per l'òrgan equivalent de l’entitat.

d) En el cas d’adquisició de béns immobles, s’ha d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, sempre que se’n derivi el pagament efectuat, no caldrà aportar el justificant de pagament.

e) En el cas de realització d’obra civil, s’han d’aportar, si escau, una fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’obra nova, la llicència d’obres i el certificat de final d’obra del tècnic facultatiu director del projecte.

Les escriptures públiques previstes en els epígrafs d) i e) anteriors han de fer constar que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, i també l’import de la subvenció concedida; aquests aspectes han de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent.

f) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d’ajuda (llista que relacioni proformes amb les factures i justificants finals presentats).

g) En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, si escau, els pressuposts o les factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

h) Documentació acreditativa de la divulgació del resultats dels projectes.

4. Es podrà presentar una sol·licitud anual de pagament parcial de l’actuació subvencionable, sempre que s’hagin concedit tots els permisos i les autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió. El pagament s’efectuarà quan s’hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si n’és el cas, de l’import rebut en concepte de bestreta de pagament. En el cas que les necessitats de compliment de la programació financera així ho determinin, es podrà efectuar el pagament sense descomptar l’import de la bestreta, sempre que la suma del pagament parcial i la bestreta no sigui superior al 100% de l’ajuda concedida.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si n’és el cas, de l’import rebut en concepte de bestreta de pagament i s’abonarà en les anualitats que així es determinin en la resolució de concessió.

6. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida per a les inversions previstes, d’acord amb les condicions de l’apartat dotzè d’aquesta Resolució.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l’actuació o la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable allò que disposa el punt 4 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.

8. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists i que suposin almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

9. En qualsevol cas, cal tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i de control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i en l’Annex IV d’aquesta Resolució.

Dotzè

Bestreta de pagament de l’ajuda

1. Els beneficiaris poden sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l’ajuda concedida per a les actuacions que tenguin consideració d’inversió, quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s’ha d’aportar d’acord amb el model previst en l’Annex III que figura en la pàgina web del FOGAIBA.

2. La sol·licitud de la bestreta es formularà d’acord amb el model previst en l’Annex III que figura en la pàgina web http://www.caib.es, degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, d’acord amb els termes establerts en el punt 1 anterior.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’Annex III esmentat, i també l’assumpció de compromisos, l’atorgament d’autoritzacions i les declaracions contingudes en aquest Annex.

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l’obligació de justificar la realització de l’activitat objecte de subvenció, i també l’aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes prevists en l’apartat onzè d’aquesta Resolució. La falta de justificació implica el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment de pagament de la bestreta.

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i la justificació final del projecte, també cal sol·licitar la devolució de la garantia consignada. A aquest efecte, cal presentar la sol·licitud de pagament, d’acord amb el model que figura en l’Annex II, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 3 de l’apartat onzè.

Tretzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a les mateixes actuacions concretes pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d’una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Ajudes no reintegrables

1.  D’acord amb allò que estableix l’article 27 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, de les obligacions o dels compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels motius següents:

a) Mort del beneficiari.

b) Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c) Expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís.

d) Catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l’explotació.

f) Epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor.

Tanmateix, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents de la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Quinzè

Controls

1.  Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2.  Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol III del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 esmentat de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

Setzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s’estableix a continuació:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

- Directiva d’Hàbitats relativa a l’execució de les accions i dels projectes en aquestes àrees i a la necessitat d’evitar qualsevol possible dany als valors de la Xarxa Natura 2000, com a conseqüència de les accions que s’hi duguin a terme.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 13/2013, de 2 d’agost, de foment de la integració de cooperatives i d’altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

- Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i d’aplicació.

 

Dissetè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma,  29 d’agost de 2018

El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX IV
REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més a més, fixarà:

  1. L’import a pagar al beneficiari depenent de la sol·licitud de pagament i de la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.

  2. L’import a pagar al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l’import fixat d’acord amb la lletra a) supera l’import fixat d’acord amb la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.

2. Reduccions en el cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat i d’obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci en l’operació.

Dins dels criteris d’admissibilitat i de compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris o els requisits establerts en la concessió i, en el seu cas, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda, la seva exclusió i, quan procedeixi, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l’any en què s’ha descobert l’incompliment, el saldo pendent es cancel·larà. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) depenent de la gravetat, de l’abast i de la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís, l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i quan aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): aquell compromís, l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i quan aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s’ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat

S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S’entenen per compromisos les obligacions definides en l’apartat desè d’aquesta Resolució.

Els compromisos de la línia d’ajuda per al suport a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies estan tipificats de la manera següent:

-Fer les inversions o activitats auxiliades en el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb la realització, almanco, del 50% de les inversions. CB

-Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l’ajuda. La tipificació del compromís s’aplicarà a la part de subvenció proporcional al termini incomplert. CB

-Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució. La tipificació del compromís s’aplicarà a la part de subvenció proporcional al termini incomplert. CB.

-Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. CS

-Sotmetre’s als controls, que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos. CB

-Comprometre’s a ser agricultor actiu, titular d’una explotació agrària inscrita en el RIA i a exercir l’activitat agrària durant un mínim de cinc anys per part dels integrants agricultors. La tipificació del compromís s’aplicarà a la part de subvenció proporcional al termini incomplert. CB

- Divulgar els resultats dels projectes. CS

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

            100% de l’ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

            1r any d’incompliment:

                        1 compromís incomplert: 25% de l’ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 50% de l’ajuda.

            2n any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

            1r any d’incompliment:

                        1 compromís incomplert: 2 % de l’ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 10 % de l’ajuda.

            2n any o més d’incompliment: 10 % de l’ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l’any en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més a més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o per circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas, serà d’aplicació allò que disposen les circulars de coordinació que es dictin per part de l’autoritat de coordinació.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos, per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.