Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 8876
Ordenança municipal reguladora del servei de taxi
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
El servei de taxi té la consideració de transport de viatgers d’interès públic perquè garanteix la mobilitat durant les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, dels ciutadans i ciutadanes, i dels turistes del municipi de Llucmajor.
D’altra banda, cal subratllar la funció social i assistencial del servei. Així, els vehicles especials de la flota permeten donar resposta a les necessitats de persones amb mobilitat reduïda i convertir-los en un mode de transport alternatiu per a aquest tipus de persones usuàries, que no poden fer ús amb caràcter general dels transports d’ús col·lectiu que presten el seu servei al municipi.
Actualment, aquest sector professional s’enfronta a una sèrie de problemes derivats de l’intrusisme professional i la competència deslleial que incideixen negativament tant en la qualitat del servei prestat com en la rendibilitat de l’exercici de l’activitat.
L’Ajuntament de Llucmajor, en l’exercici de les seves competències i atenent les demandes del sector i de les persones usuàries, actualitza el marc regulador municipal establert en l’Ordenança municipal reguladora del servei de taxi, per a l’adaptació de la normativa municipal a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports i mobilitat sostenible de les Illes Balears. L’Ordenança també pretén afavorir el compliment del Reial decret 1.544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i la utilització dels mitjans de transport per a persones amb discapacitat.
TÍTOL I. OBJECTE
Article 1. Objecte de l’Ordenança
1) És objecte d’aquesta Ordenança la regulació del servei públic de taxi en el terme municipal de Llucmajor.
2) El que preveu aquesta Ordenança s’entén sense perjudici de l’aplicació directa de la normativa autonòmica i estatal.
3) Aquesta Ordenança serà d’aplicació a:
a. Els vehicles.
b. Les persones titulars de llicència municipal de transport urbà de persones viatgeres amb automòbils de turisme.
c. Els conductors i conductores assalariats, que s’han de correspondre amb alguna de les llicències concedides per l’Ajuntament de Llucmajor.
d. Les persones usuàries.
Article 2. Definicions
A l’efecte d’aquesta Ordenança, s’entén per:
a) Servei de taxi: el transport de viatgers prestat ordinàriament dins el terme municipal amb vehicles proveïts de comptador taxímetre i amb llicència municipal que els habilita per a això, i que es retribueix mitjançant el pagament d’un preu denominat tarifa.
b) Serveis urbans de taxi: els serveis que discorren íntegrament, és a dir amb origen i destinació, dins dels nuclis urbans que conformen el terme municipal de Llucmajor.
c) Serveis interurbans de taxi: els no compresos en la definició de l’apartat b).
Article 3. Principis rectors del servei
L’exercici de l’activitat del servei de taxi se subjecta als principis següents:
a) La universalitat, l’accessibilitat, la continuïtat, l’equilibri econòmic i la suficiència del servei.
b) El dret de les persones usuàries a disposar d’un servei de qualitat.
c) El dret de les persones amb llicència a unes condicions de treball i uns ingressos dignes.
d) La intervenció administrativa, fonamentada en la necessària garantia de l’interès públic per a la consecució d’un nivell òptim de prestació del servei.
e) La col·laboració entre l’Ajuntament i les persones titulars de llicència, per a la millora de les condicions de prestació del servei.
Article 4. Dret d’audiència prèvia
A l’efecte de concretar el marc de col·laboració establert en el punt e) de l’article anterior, l’Ajuntament de Llucmajor donarà audiència prèvia i consultarà els representants dels propietaris i conductors en tots aquells temes que afecten aquest servei.
Article 5. Condicions generals de prestació del servei
Les condicions generals de prestació dels serveis d’autotaxi són les següents:
a) El servei s’ha de prestar amb vehicles de turisme amb una capacitat de fins a set places, comptant la de la persona que condueix. Els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat poden tenir fins a nou places, però no poden transportar més de set persones, comptant la persona que condueix.
b) Amb la finalitat de garantir l’accés de totes les persones al servei d’autotaxi, s’ha de promoure i assegurar la presència de vehicles adaptats a l’ús de persones amb mobilitat reduïda, en compliment del RD 1.544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i la utilització dels mitjans de transports per a persones amb discapacitat. Aquests vehicles han de donar un servei preferent a les persones amb discapacitat, però no tenen aquest ús exclusiu.
No es pot negar l’accés als vehicles als pigalls o cans d’assistència que utilitzin les persones amb discapacitat, ni es pot limitar el transport de les cadires de rodes o de similars de les persones amb mobilitat reduïda.
c) Els serveis d’autotaxi s’han de contractar per la capacitat total del vehicle.
d) Els vehicles que prestin servei d’autotaxi han d’estar equipats amb un aparell taxímetre d’un model degudament aprovat, correctament instal·lat i verificat, d’acord amb l’Ordre ITC/3709/2006, de 22 de novembre, per la qual es regula el control metrològic de l’Estat sobre els aparells taxímetres, o la normativa que els substitueixi.
Així mateix, tots els vehicles han de disposar d’un mòdul que indiqui, en l’interior i a l’exterior, tant la disponibilitat del vehicle com la tarifa.
Les tarifes aplicables han de ser visibles per a la persona usuària des de l’interior del vehicle i han d’incloure, a més, les tarifes especials i els suplements que estiguin autoritzats.
TÍTOL II. DE LES LLICÈNCIES I AUTORITZACIONS
CAPÍTOL I. DE LA NATURALESA JURÍDICA
Article 6. Llicències i autoritzacions de transport
1. La llicència és el títol jurídic que habilita el seu titular per a la prestació dels serveis urbans a què es refereix aquesta Ordenança.
2. La llicència d’autotaxi es pot obtenir per atorgament de l’Ajuntament de Llucmajor o per transmissió del seu titular, autoritzada per l’Administració municipal.
3. Les llicències atorgades per l’Ajuntament de Llucmajor autoritzen únicament a prestar servei amb origen en aquest municipi, sense perjudici de les eventuals autoritzacions que pugui expedir la Conselleria de Transports per prestar serveis amb contractació prèvia amb origen o destí a ports i Aeroport, o per prestar serveis en altres municipis sense servei
4. Únicament podran prestar serveis interurbans aquelles persones titulars de llicència municipal que estiguin en possessió de la corresponent autorització de transport atorgada per l’administració competent.
5. Els serveis d’autotaxi s’han de prestar amb els vehicles adscrits a les llicències municipals, llevat dels vehicles de substitució, degudament autoritzats, per als casos d’accidents, avaries i similars.
6. Cada llicència ha d’estar vinculada a un vehicle concret, identificat per la matrícula, sense perjudici d’altres dades que siguin exigibles.
Article 7. Tipus de llicència
1. Les llicències municipals del servei de taxi tindran la consideració de “convencionals” o “adaptades”.
2. Són llicències “adaptades” aquelles que estan preferentment destinades al servei de persones amb discapacitat, i la resta són “convencionals”.
3. En tot cas, la condició d’adaptada o convencional de la llicència ha de constar en la corresponent credencial de conductor o conductora, que s’ha de col·locar en un lloc visible del vehicle.
Article 8. Llicències adaptades
1. Les llicències adaptades han de tenir adscrit al servei, en tot cas, un vehicle adaptat segons les normes tècniques vigents d’accessibilitat.
2. Les llicències adaptades podran haver estat creades i atorgades amb aquest objectiu, i el seu caràcter d’adaptades es considerarà aleshores com a inherent. Així mateix, podran tenir aquesta propietat, de forma temporal, per sol·licitud voluntària del seu titular i la seva corresponent autorització de l’Ajuntament, respecte a alguna de caràcter inherent convencional.
3. No es permetrà que les llicències adaptades amb caràcter inherent deixin de ser-ho mentre no es garanteixi que aquest canvi no suposarà una disminució en el nombre de llicències de taxi adaptat.
4. La condició temporal d’adaptada d’una llicència tindrà un període mínim de vigència de cinc anys, i serà prorrogada per períodes successius de la mateixa durada, mentre la persona titular no sol·liciti la reversió al seu caràcter convencional prèviament a la finalització del període vigent. No obstant això, qualsevol període d’autorització temporal podrà ser interromput, i es recuperarà el caràcter de convencional si s’autoritza conjuntament una transmissió de la llicència o un canvi del vehicle adscrit a la llicència.
5. La persona titular d’una llicència amb caràcter inherent d’adaptada podrà, sota autorització municipal, sol·licitar la permuta de titularitat amb un altre titular d’una llicència amb caràcter inherent de convencional, i en aquest cas s’intercanviaran les persones titulars d’ambdues llicències.
6. De conformitat amb el que disposa l’annex VII del RD 1.544/2007, els vehicles que presten servei de taxi o autotaxi i que es volen qualificar d’accessibles, per poder transportar persones amb discapacitat, han de complir els requisits recollits en la Norma UNE 26.494 i les seves posteriors modificacions.
Article 9. Llicències per a vehicles de fins a set places
Els requisits per a l’expedició de les llicències d’autotaxi per a vehicles de fins a set places, comptant la persona que condueix, a l’illa de Mallorca, són els següents:
1. Els vehicles han d’haver estat fabricats i concebuts per al transport de viatgers fins a set places, comptant la persona que condueix, i han de tenir, en tot cas, la classificació de turisme.
Els vehicles han de venir de fàbrica amb set seients instal·lats a l’habitacle del vehicle i amb un espai, separat o no de l’habitacle, reservat a maleter; en cap cas no es pot ocupar l’espai del maleter amb la utilització o la instal·lació d’un seient plegable o traspontí.
2. En el cas de vehicles adaptats per al transport de persones amb mobilitat reduïda, han de tenir la classificació de turisme i poden ser de fins a nou places comptant la persona que condueix, de les quals dues places han de quedar reservades per a l’ancoratge de la cadira de rodes. En cap cas no poden transportar més de set persones, comptant la persona que condueix.
3. L’Ajuntament de Llucmajor ha d’aplicar als vehicles proveïts de llicència municipal d’autotaxi el règim tarifari que tenguin autoritzat per la Comissió de Preus o l’òrgan que la substitueixi.
CAPÍTOL II. DE LA CONCESSIÓ DE LES LLICÈNCIES
Article 10. Concessió de noves llicències
1. Les llicències d’autotaxi poden ser de caràcter permanent, que són les que s’atorguen sense un termini de durada predeterminat, o de caràcter temporal, que són les que s’atorguen per a una durada determinada, dins el terme municipal de Llucmajor, quan així ho aconsellin les necessitats dels usuaris i les usuàries potencials.
2. Per atorgar llicències ordinàries l’Ajuntament han d’elaborar un informe justificatiu de la necessitat o la conveniència d’establir noves llicències, i han de comunicar-ho a les associacions més representatives del sector dins del terme municipal o, si no n’hi ha, a les d’àmbit insular o autonòmic.
En tot cas, les llicències ordinàries de nova creació s’han d’atorgar de conformitat amb els procediments que estableix la normativa de règim local, mitjançant un concurs en el qual s’ha de valorar de manera preferent, entre d’altres aspectes, la dedicació prèvia a la professió en règim de treballador assalariat, o de familiar del treballador autònom que no tengui la condició d’assalariat, durant el temps que s’estableixi.
3. Per atorgar les llicències temporals l’Ajuntament, mitjançant un decret de Batlia, ha d’aprovar un pla regulador que en determini l’adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a què s’han de subjectar, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, el termini de durada i la resta de condicions que es considerin adequades o necessàries.
L’Ajuntament ha de comunicar la previsió anual de llicències temporals d’autotaxi als òrgans insulars competents per expedir les autoritzacions interurbanes, a l’efecte de l’aplicació del règim jurídic que estableix l’article 69.4 de la Llei 4/2014.
4. Les llicències de caràcter temporal s’han d’atorgar preferentment a les persones titulars de llicències de caràcter permanent.
Article 11. Nombre de llicències
1. Cada llicència tindrà només una persona titular, llevat del que disposa el paràgraf tercer d’aquest article, un sol conductor o conductora assignats en cada moment, i un sol vehicle adscrit.
2. Les llicències estan limitades a un màxim de dues autoritzacions per titular. No obstant això, es pot ser titular d’una tercera llicència quan els vehicles que s’hi adscriguin, durant tota la vigència d’aquesta llicencia, estiguin adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, sens perjudici de les que es puguin rebre per transmissió en virtut d’herència, jubilació forçosa o incapacitat total de la persona titular anterior.
3. Excepcionalment es podrà ser titular d’altres llicències, amb un màxim de tres, sempre que provinguin d’una transmissió mortis causa i s’operi a favor de la persona que tengui la condició d’hereu forçós al qual es refereix l’article 807 del Codi Civil.
CAPÍTOL III. EXPLOTACIÓ DE LA LLICÈNCIA
Article 12. Conductors i conductores assalariats
1. Els conductors i conductores assalariats han de complir idèntics requisits d’aptitud professional que els exigits per l’Ajuntament de Llucmajor per a les persones titulars, i no han d’estar sotmesos a cap de les causes d’incapacitat o prohibicions indicades en aquesta Ordenança i en la normativa vigent d’aplicació.
2. Els conductors i conductores assalariats han de tenir un domicili al terme municipal de Llucmajor, que ha de ser notificat a l’Ajuntament, així com les seves variacions.
3. Les llicències ordinàries no poden tenir adscrit més d’un conductor o conductora assalariats i les llicències adaptades podran tenir fins a dos conductors assalariats, llevat d’autorització municipal i estrictament en els casos legals o reglamentàriament i expressament prevists.
4. No es pot contractar un conductor o conductora per a un període inferior a sis mesos.
5. La persona assalariada ha d’acreditar documentalment que la persona titular es troba al corrent de les obligacions que, per als treballadors i treballadores per compte d’altri, estableixen la legislació laboral i la de la Seguretat Social.
CAPÍTOL IV. DE LA TRANSMISSIÓ DE LLICÈNCIES
Article 13. De la transmissió de llicències
1. Les llicències d’autotaxi seran transmissibles en els supòsits següents:
a. Per mort del seu titular, a favor del cònjuge viudo o dels hereus legítims.
b. En cas de jubilació.
c. Quan el cònjuge viudo o els hereus als quals es refereix l’apartat a. no puguin explotar la llicència com a activitat única i exclusiva.
d. Quan la persona titular de la llicència quedi impossibilitada per a l’exercici professional, per motius de malaltia, accident o altres que, segons el parer raonat de l’àrea de gestió corresponent, puguin qualificar-se de força major.
2. En els supòsits dels apartats b. i d. no serà obligatòria la transmissió de la llicència quan hi concorrin circumstàncies excepcionals de tipus econòmic o familiar, amb la sol·licitud prèvia dirigida a l’Ajuntament.
3. La transmissió haurà de ser autoritzada per la Batlia, amb la petició prèvia cursada a aquest efecte, sempre que l’adquirent compleixi els requisits i les condicions a les quals es refereix aquesta Ordenança i la normativa d’aplicació vigent.
4. La transmissió de la llicència estarà subjecta al pagament de la taxa municipal establerta en l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llicències o autoritzacions administratives d’autotaxi i altres vehicles de lloguer.
5. S’expedirà l’autorització de traspàs un cop acreditat el pagament de la taxa corresponent.
6. En els supòsits de transmissió que s’efectuïn a favor del conductor o conductora assalariats, es reconeixen a favor de l’Ajuntament els drets de tempteig i retracte, que podrà exercir dins els seixanta dies següents al de la notificació a la persona titular interessada en la transmissió o a partir de la data que tengui coneixement que s’ha efectuat la transmissió en condicions distintes de les comunicades en aquest Ajuntament.
7. Un cop transcorregut el termini de tres mesos sense haver-se notificat la resolució expressa, qui hagi deduït sol·licitud de transferència de llicència podrà entendre-la desestimada per silenci administratiu, sense perjudici de la resolució que l’Administració municipal ha de dictar, en la forma prevista en l’article 24.1 de la Llei 39/2015, d’1 octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. L’autorització de la transmissió caducarà i quedarà sense cap efecte un cop transcorregut el termini de sis mesos des de la data de la resolució en què es concedeixi.
9. La transmissió de les llicències d’autotaxi per actes inter vivos estarà subjecta als drets de tempteig i retracte a favor de l’Ajuntament. La persona transmitent ha de comunicar per escrit a l’Administració municipal el preu i les condicions en què es pretén realitzar la transmissió i la persona de l’adquirent. L’Ajuntament es reserva el dret de tempteig, que podrà exercir en el termini d’un mes comptador des de la comunicació. Una vegada realitzada la transmissió, l’Ajuntament podrà exercir el dret de retracte en el termini d’un mes comptador des de l’autorització de la transmissió.
10. La transmissibilitat de les llicències d’autotaxi quedarà, en tot cas, condicionada al pagament dels tributs i les sancions pecuniàries que recaiguin sobre la persona titular per l’exercici de l’activitat.
11. Les llicències temporals d’autotaxi són intransmissibles.
CAPÍTOL V. DE L’EXTINCIÓ DE LES LLICÈNCIES
Article 14. Renúncia del titular
La llicència d’autotaxi s’extingirà per renúncia expressa del seu titular acceptada per l’Ajuntament.
Article 15. Revocació de llicències
Les causes per les quals l’Ajuntament declararà revocades i retirarà les llicències als seus titulars, una vegada s’hagi finalitzat l’expedient administratiu corresponent per mitjà d’una resolució ferma, són les següents:
a) La transmissió per actes inter vivos del vehicle afecte a la llicència, llevat que en el termini de tres mesos un cop efectuada la transmissió, la persona transmitent l’apliqui a un altre vehicle de la seva propietat, degudament autoritzada per l’Administració municipal.
b) Usar un vehicle no adscrit a la llicència.
c) Deixar de prestar servei al públic, injustificadament, durant trenta dies consecutius o seixanta dies no consecutius durant un període de dotze mesos consecutius, sense comptar els períodes que, per qualsevol causa, l’autoritzi expressament l’Ajuntament.
d) No disposar de les assegurances en vigor que siguin obligatòries.
e) Arrendar, llogar, apoderar, cedir o transferir una llicència d’autotaxi o qualsevol altre acte que en suposi una explotació, sense l’autorització expressa de l’Ajuntament.
f) Haver estat objecte d’una sanció que comporti la revocació de la llicència per mitjà d’una resolució ferma.
g) Explotar la llicència d’autotaxi amb conductors que no compleixin els requisits que exigeix la normativa vigent, tret que la persona titular acrediti que no coneix ni podia conèixer aquest incompliment.
h) Per incompliment del període de contractació mínima establert en l’article 12.5 d’aquest text.
i) Incomplir els requisits que varen motivar la concessió.
j) La revocació per raons d’interès públic, amb la indemnització econòmica corresponent, que s’ha de calcular de conformitat amb els paràmetres objectius que en determinin el valor real.
Article 16. Altres causes d’extinció
a) La mort de la persona titular sense hereus forçosos.
b) La caducitat de la llicència.
CAPÍTOL VI. DEL REGISTRE MUNICIPAL DE LLICÈNCIES D’AUTOTAXI
Article 17. Registre municipal de llicències
1. L’Administració municipal disposarà d’un registre municipal de les llicències d’autotaxi per al control de les llicències existents, en el qual s’anotaran les incidències relatives als seus titulars, als seus vehicles i a les persones conductores afectes a elles (contractació, substitucions, accidents, etc.).
2. Les persones titulars de les llicències estan obligades a comunicar a la Batlia tots els canvis i incidències que es produeixin, en el termini dels quinze dies següents a partir de la data en què s’hagin produït.
3. El tractament i la cessió de les dades contingudes en els registres s’ha d’ajustar a la normativa relativa als arxius administratius i de protecció de dades de caràcter personal.
TÍTOL III. DELS VEHICLES
CAPÍTOL I. DE LA TITULARITAT DELS VEHICLES
Article 18. Adscripció d’un nou vehicle
1. La llicència municipal d’autotaxi únicament pot estar vinculada a un vehicle, del qual la persona titular disposi en virtut d’un títol de propietat, usdefruit, arrendament financer o lísing.
2. Els vehicles de turisme destinats a prestar el servei d’autotaxi han de complir els requisits que es determinin reglamentàriament pel que fa a les condicions genèriques de seguretat, capacitat, confort, antiguitat màxima, prestacions mediambientals, imatge corporativa i, si escau, accessibilitat.
3. El nombre de places dels vehicles vinculats a les llicències d’autotaxi no pot ser superior a set, comptant la persona que condueix.
4. Com a excepció al que s’estableix en el punt anterior, els vehicles destinats a transportar persones amb discapacitat han de ser vehicles de turisme, tot i que poden tenir una capacitat màxima de fins a nou places, comptant la persona que condueix, i les places que excedeixin de set han de quedar reservades als mecanismes de subjecció de la cadira de rodes. En cap cas no es poden transportar en aquests vehicles més de set persones, comptant la persona que condueix.
5. Els vehicles accessibles han de satisfer els requisits recollits en la norma UNE 26.494, com també les seves posteriors modificacions, tal com determina l’annex VII del Reial decret 1.544/2007.
CAPÍTOL II. DE LA SUBSTITUCIÓ, LA TRANSMISSIÓ I LA REFORMA DEL VEHICLE
Article 19. Substitució del vehicle
1. La persona titular de la llicència podrà substituir el vehicle adscrit a ella.
2. A aquest efecte, la persona interessada ha de sol·licitar, per escrit, la preceptiva autorització municipal, que es concedirà un cop comprovada la idoneïtat de les condicions tècniques de seguretat i conservació per al servei mitjançant la revisió prèvia, com també la correcció de la documentació necessària per a la seva prestació.
3. La petició esmentada s’ha de tramitar per les vies procedimentals establertes en la Llei 39/2015.
Article 20. Substitució temporal del vehicle
Quan, per avaria o accident, sigui necessari substituir temporalment el vehicle amb què es presta el servei del taxi, s’han de complir les condicions genèriques de seguretat, capacitat, confort, antiguitat màxima, prestacions mediambientals, imatge corporativa i, si escau, accessibilitat, que determina aquesta Ordenança.
Article 21. Transmissió
La transmissió inter vivos del vehicle adscrit a la llicència municipal d’autotaxi donarà lloc a la seva revocació, llevat que en el termini de tres mesos, la persona titular de la llicència adscrigui a aquesta un nou vehicle, prèviament revisat i autoritzat per l’Administració.
CAPÍTOL III. DELS DISTINTIUS DELS VEHICLES
Article 22. Distintius
1. Pel que fa a les plaques indicadores del servei públic, la matrícula, etc., s’estarà al que disposa la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, el Reglament de vehicles i altra normativa de pertinent aplicació.
2. En el Reial decret 2.822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament general de vehicles, s’enumera la relació de distintius, com també la seva descripció i la seva ubicació en els vehicles d’autotaxi.
CAPÍTOL IV. DE LES CARACTERÍSTIQUES DELS VEHICLES
Article 23. Estat i antiguitat dels vehicles
1. Per a la prestació d’un correcte servei públic, els vehicles a què es refereix aquesta Ordenança han d’estar en bon estat de conservació, seguretat, funcionament i neteja, tant exterior com interior.
2. No es podrà adscriure a la llicència cap vehicle l’antiguitat del qual excedeixi de cinc anys des de la seva primera matriculació. S’exceptua si el vehicle adquirit procedeix d’una llicència de taxi de Llucmajor en vigor i passa amb anterioritat les revisions dels serveis tècnics i d’inspecció municipals. S’han de donar de baixa del servei els vehicles en complir dotze anys d’antiguitat, comptadors des de la data de la seva matriculació.
3. Excepcionalment, en complir-se dotze anys d’antiguitat es podrà sol·licitar l’autorització per a l’ampliació de la permanència en el servei dels vehicles. Per a això, els serveis tècnics i d’inspecció municipals realitzaran les revisions i les inspeccions que estimin oportunes. El període màxim d’ampliació de permanència en el servei no podrà ser superior a dos anys.
Article 24. Característiques físiques dels vehicles
Els vehicles automòbils a què es refereix aquesta Ordenança han de reunir les característiques següents:
a) El servei s’ha de prestar amb vehicles de turisme amb una capacitat de fins a set places, comptant la de la persona que condueix. Els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat poden tenir fins a nou places però no poden transportar més de set persones, comptant la persona que condueix. Els vehicles adaptats han de complir la Norma UNE 26.494.
b) Les dimensions mínimes i les característiques de l’interior del vehicle i dels seients han de ser les necessàries per proporcionar a l’usuari la seguretat i la comoditat pròpies del servei.
c) Han de ser de carrosseria tancada, amb portes de fàcil accés, en nombre de quatre, com a mínim, i amb una capacitat de maleter superior a 330 litres.
d) Els vidres tèrmics davanter i posterior i les finestretes han de ser transparents i inestellables, i se’n prohibeix expressament l’ocultament total o parcial.
e) L’entapissat dels vehicles s’ha de trobar en bon estat, sense deterioraments, pegats o altres desperfectes que imprimeixin a l’interior l’aspecte de poca neteja i mala conservació, i s’ha de procurar que aquell sigui del mateix color. No es permeten els que, per la seva qualitat o dibuix, resultin inadequats.
f) El paviment es podrà protegir amb cobertes de goma o un altre material fàcilment rentable, ben adossades i sense estrips.
g) Queda prohibit usar catifes i peluts.
h) La pintura dels vehicles autotaxis ha de ser de color blanc, amb una franja pintada o adhesiva de 60 mm d’ample en diagonal de color vermell i perfils blaus a les portes davanteres que han de dur a la meitat l’escut del municipi de Llucmajor.
i) El número de llicència ha d’anar als laterals del mòdul indicador, a la part dreta del capó de darrere del vehicle i a la part inferior de les bandes laterals de les portes. Per a això s’han d’emprar xifres de color negre, de 100 mm d’alçària i 188 mm d’amplària.
j) Durant el dia i la nit, la situació de desocupat s’ha d’indicar mitjançant l’encesa de la llum verda.
k) Han de dur instal·lat, també, un aparell indicador proveït d’il·luminació interna, a la part davantera del sostre de la carrosseria, que ha d’entrar en servei en activar-se el llum d’encreuament.
l) Els vehicles poden incorporar tots aquells dispositius que puguin ser autoritzats i homologats en el futur com a resultat del desenvolupament progressiu de les noves tecnologies que reverteixin en la millora i la prestació del servei.
Article 25. Requisits legals i reglamentaris
Els vehicles automòbils adscrits al servei d’autotaxi han de complir les exigències contingudes en la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, el seu reglament, el Reglament general de vehicles i altra normativa circulatòria, en temes com aparells eixugaparabrises, retrovisor, enllumenat exterior, com també qualssevol altres aspectes que es puguin exigir, d’acord amb la normativa vigent en cada moment.
Article 26. Mampares i dispositius de seguretat
Els vehicles afectes al servei poden anar dotats de mampares o altres dispositius de seguretat. Aquests dispositius han d’estar homologats pel Ministeri d’Indústria i la seva utilització ha de ser prèviament autoritzada pels serveis tècnics de l’Ajuntament.
Article 27. Desinfecció dels vehicles
Els vehicles han d’estar en perfectes condicions higienicosanitàries i s’han de desinfectar quan així ho ordeni l’autoritat municipal.
Article 28. Determinació de marques i models
1. L’Ajuntament podrà determinar mitjançant decret de Batlia, d’entre el conjunt de marques i models que homologui el Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç, els que estimi més convenients per a les necessitats del municipi de Llucmajor.
2. En tot cas, i amb caràcter previ a l’adopció d’aquesta decisió, es donarà audiència als representants de les associacions professionals del sector.
CAPÍTOL V. DE LES REVISIONS
Article 29. Revisió prèvia
No es posarà en servei cap vehicle que no tengui l’autorització municipal, per a la qual cosa haurà de ser prèviament revisat en les seves condicions de seguretat, conservació i documentació per la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears i l’Ajuntament de Llucmajor.
Article 30. Revisions ordinària i extraordinària
1. Els vehicles objecte d’aquesta Ordenança s’han de sotmetre a la revisió ordinària anual i a les que convoqui l’Ajuntament de Llucmajor de caràcter extraordinari.
2. Els vehicles amb faltes molt greus a les revisions o que no superin la revisió segons el criteri dels serveis d’inspecció municipals no podran prestar serveis fins que no esmenin les deficiències observades i així ho ratifiquin els serveis d’inspecció municipal.
CAPÍTOL VI. DE LA INSPECCIÓ MUNICIPAL
Article 31. La funció inspectora
1. La funció inspectora es pot exercir d’ofici o com a conseqüència d’una denúncia formulada per una entitat, organisme o persona física interessada.
2. El personal d’inspecció municipal tendrà la consideració d’autoritat pública, sempre que actuï dins les competències que li són pròpies, i gaudirà de plena independència en la seva actuació.
3. Per a l’eficaç compliment de les seves funcions, el personal d’inspecció podrà sol·licitar el suport necessari de la Policia Local i altres cossos i forces de seguretat, com també dels serveis tècnics d’inspecció d’altres administracions.
4. Les persones titulars de les llicències d’autotaxi i, si s’escau, les persones assalariades estan obligades a facilitar al personal d’inspecció municipal, degudament identificat, l’accés als vehicles i a la documentació que sigui obligatòria d’acord amb aquesta Ordenança.
TÍTOL IV. DE LES PARADES
Article 32. Parades
1. En el terme municipal de Llucmajor hi haurà una sèrie de punts habilitats especialment com a zones d’estacionament, entenent com a tals els llocs expressament autoritzats i senyalitzats per a la col·locació dels vehicles en espera que els usuaris requereixin els seus serveis.
2. L’establiment, la modificació i la supressió de les parades per als vehicles del servei d’autotaxi les efectuarà l’Àrea de Circulació i Transports, i escoltarà prèviament les associacions representatives del sector.
3. L’Ajuntament de Llucmajor fomentarà l’establiment, l’equipament i l’habilitació de les parades del servei de taxi, amb la finalitat d’optimitzar els recursos disponibles i elaborar un mapa de parades que actualitzarà periòdicament.
Article 33. Prestació ininterrompuda
1. Totes les persones titulars de les llicències estan obligades a acudir diàriament a les parades, llevat dels dies de descans, les vacances o si hi ha una causa justa, acreditada de la forma que s’exigeixi.
2. Les parades han d’estar correctament ateses.
Article 34. Ordenació de les parades
1. Els taxis s’han de situar a les parades d’acord amb l’ordre d’arribada, i han d’atendre la demanda de les persones usuàries segons l’ordre en què estiguin col·locats.
2. A les parades s’han d’observar les següents regles complementàries a l’apartat 1 d’aquest mateix article:
a) Quan s’absenti un conductor, i en tornar hagi sortit el vehicle que el seguia, passarà a ocupar el darrer lloc.
b) Si el primer està a punt de sortir, perquè ha rebut una cridada, i en aquest moment arriben clients a la parada, aquest viatge correspondrà al segon.
TÍTOL V. DELS INSTRUMENTS DE CONTROL
CAPÍTOL I. DELS APARELLS TAXÍMETRES
Article 35. El taxímetre
Els vehicles autotaxi han d’anar proveïts d’un aparell taxímetre, degudament inspeccionat i precintat, situat a la part davantera de l’interior del vehicle, de forma que la lectura del preu resulti visible per a la persona viatgera.
Article 36. Funcionament
1. L’aparell taxímetre entrarà en funcionament en posar-se en marxa el vehicle, un cop que el passatge i l’equipatge estiguin degudament ubicats als seients i al maleter, respectivament.
2. Si durant la prestació del servei s’ha produït algun accident, avaria o altres incidències no imputables al passatge, es descomptarà del preu que marqui el taxímetre en finalitzar el servei la suma corresponent al temps que hagi estat suspesa la prestació.
3. En arribar al lloc de destinació, el conductor o conductora ha de posar el comptador taxímetre en punt mort, i un cop complert aquest requisit, ha d’indicar al passatge l’import del servei.
Article 37. Inspecció ordinària del taxímetre
Tots els aparells taxímetres, sense perjudici de l’examen o reconeixement a què puguin quedar sotmesos per part dels serveis tècnics de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears, seran revisats anualment per l’Ajuntament, i es procurarà que aquesta revisió coincideixi amb la també anual dels vehicles. Les persones titulars de les llicències tenen l’obligació de justificar, quan siguin requerides pels Serveis d’Inspecció o la Policia Local, la superació de la revisió anual.
Article 38. Inspecció extraordinària del taxímetre
L’Ajuntament podrà, en qualsevol moment, ordenar i procedir a la revisió de tots o algun dels taxímetres, per tal de comprovar, principalment, els punts següents:
a) Que l’aparell indiqui de forma visible, des de l’exterior i a distància, si el vehicle es troba lliure o ocupat.
b) Que marca, clarament i exactament, les quantitats pagades com a import del viatge, d’acord amb les tarifes oficials en vigor, tant pels recorreguts efectuats, el temps de parada o espera, com, separadament, pels serveis suplementaris prestats, en cas que hagin estat autoritzats.
c) El bon estat dels precintes oficials.
d) Que el diàmetre de les cobertes de les rodes sigui l’indicat en la darrera verificació oficial que consti en la llibreta que acompanya l’aparell.
e) Que l’aparell no presenti forats, bonys o senyals d’haver estat colpejat, forçat o manipulat a la caixa.
Article 39. Deficiències
Si com a resultat de les revisions anuals o extraordinàries dels aparells taxímetres s’observa cap deficiència en la seva col·locació, el seu funcionament o altres condicions que hagi de reunir l’aparell taxímetre, es retirarà immediatament el vehicle del servei, al qual no podrà retornar mentre l’autoritat o els serveis municipals que varen observar la deficiència no donin el seu vistiplau a l’esmena que s’hagi d’efectuar.
Article 40. Denúncia d’anomalies
1. Sense perjudici de les verificacions oficials, qualsevol persona usuària del taxi podrà denunciar davant l’Ajuntament o davant les organitzacions de consumidors i usuaris tota anomalia en l’estat o el funcionament de l’aparell taxímetre, a més de qualssevol altres deficiències del servei.
2. En el supòsit de no confirmar-se la denúncia, la persona denunciant ha de satisfer l’import del servei, i també les despeses que resultin de la verificació oficial que, per tal motiu, s’hagi efectuat.
3. En aquesta verificació es permetrà un petit marge d’error en el funcionament de l’aparell, que mai no podrà ser superior al 3 %.
TÍTOL VI. DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI
CAPÍTOL I. DELS DOCUMENTS I DISTINTIUS NECESSARIS PER A LA PRESTACIÓ DEL SERVEI
Article 41. Documentació i distintius
1. Per a la prestació del servei que regula aquesta Ordenança, els vehicles autotaxis han d’anar proveïts dels elements distintius i els documents que s’indiquen a continuació:
1.1. Referents al vehicle:
a) Document d’identitat en què consti el número de llicència, una fotografia de la persona titular i la matrícula del vehicle adscrit a aquella.
b) Placa amb el número de la llicència municipal del vehicle i altres distintius externs a què es refereix els articles 22 i 24 d’aquesta Ordenança.
c) Permís de circulació del vehicle.
d) Pòlissa de l’assegurança de responsabilitat civil, que haurà de cobrir els riscs determinats per la legislació en vigor i, a més, el risc de circulació dels passatgers transportats.
e) Cartilla de verificació de l’aparell taxímetre, estesa pel departament competent de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears.
f) Autorització de transport expedida per la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears que l’habilita per a la realització de serveis interurbans.
g) Fulls de reclamacions de Consum.
1.2. Referents a la persona que condueixi:
a) Permís municipal de taxista.
b) Permís de conducció, de la classe exigida pel Reglament general de conductors, estès per la Prefectura Provincial de Trànsit.
1.3. Referents al servei:
a) Llibre-talonari de factures, d’acord amb el disseny establert per l’Ajuntament de Llucmajor, que, en tot cas, han de dur imprès el número de llicència.
b) Quadre de tarifes, preus de serveis extres i telèfon de reclamacions, conforme a les especificacions de l’article 69 d’aquesta Ordenança.
CAPÍTOL II. DELS TORNS, ELS DESCANSOS I LES VACANCES
Article 42. Dels torns
1. La prestació del servei s’organitzarà mitjançant l’establiment de torns rotatoris, d’obligat compliment, llevat que hi concorri alguna de les circumstàncies previstes en aquest capítol, causa degudament justificada o qualsevol altre supòsit previst en aquesta Ordenança.
2. Els vehicles adscrits a una llicència només poden prestar servei durant l’horari comprès dins els torns establerts.
3. Els torns s’establiran de tal forma que quedin ateses en tot moment les necessitats de les persones usuàries usuaris.
4. L’aprovació dels torns es realitzarà mitjançant decret de Batlia, i es notificarà a les associacions que representin el col·lectiu, moment en el qual seran d’obligat compliment.
5. Si el canvi d’un torn coincideix amb la prestació d’un servei, s’haurà de realitzar el servei complet, encara que per a això s’hagi de sobrepassar el torn corresponent.
6. Per raons justificades, amb la petició prèvia de la persona interessada, es podran autoritzar permutes i canvis de torn.
7. Quan hi concorrin circumstàncies especials, la Batlia podrà imposar la prestació de serveis d’autotaxi fora dels torns establerts, que també tendran la consideració d’obligatoris.
8. Els vehicles adaptats tendran un torns especials amb la finalitat de garantir el servei.
Article 43. Dels descansos
1. Mitjançant decret de Batlia, i amb l’audiència prèvia de les persones representants dels professionals del sector, s’establirà el calendari amb els dies de descans assignats a cada vehicle adscrit al servei de taxis de Llucmajor.
2. El descans esmentat afectarà la persona titular de la llicència i, si s’escau, el conductor o conductora assalariats del vehicle.
3. L’assignació de descansos es realitzarà d’acord amb els criteris que s’estimin oportuns, segons les necessitats de transport del municipi.
4. El descans s’iniciarà a les set hores del dia designat a l’efecte i durarà fins a les set hores de l’endemà.
5. Queda prohibida la prestació del servei en dies de descans.
Article 44. De la planificació del calendari laboral
1. L’organització del calendari laboral (torns, dies de descans i vacances anuals) es planificarà conforme a la proposta que elevaran les persones representants dels professionals del sector.
2. La proposta presentada haurà de garantir l’atenció i la prestació del servei en tot moment.
3. Tenint en compte les especials circumstàncies dels vehicles adaptats, l’Ajuntament, en compliment del que disposa l’article 4.3. c) i 42.1 de la Llei 8/2017, de 3 d’ agost, d’accessibilitat universal de les Illes Balears, adoptarà mesures d’acció positiva i suport per explotar aquest tipus de llicència sense necessitat de complir els torns, els descansos ni el calendari laboral establert per les llicències ordinàries.
CAPÍTOL III. DE L’EXCEDÈNCIA
Article 45. De l’excedència
1. La persona titular d’una llicència d’autotaxi amb dos anys d’antiguitat podrà sol·licitar excedència per un període comprès entre sis mesos i cinc anys.
2. Si el període per al qual es va concedir l’excedència és inferior a cinc anys, la persona titular de la llicència podrà sol·licitar distintes pròrrogues fins a complir-los.
3. L’Ajuntament concedirà l’excedència i la seva pròrroga sempre que això no suposi un perjudici greu en la prestació del servei públic, i en el primer cas, la persona sol·licitant no hagi gaudit d’una altra excedència en els dos anys anteriors.
4. Un cop transcorregut el termini per al qual es va concedir l’excedència, la persona titular de la llicència haurà de tornar a prestar el servei, i ho podrà fer amb anterioritat.
En ambdós casos serà necessària la comunicació prèvia a l’Ajuntament i la revisió prèvia del vehicle i de la documentació necessària per a la prestació del servei.
CAPÍTOL IV. DE LA CONTRACTACIÓ DEL SERVEI
Article 46. Sistemes de contractació
Els vehicles només podran recollir passatge o ser contractats per les persones usuàries del servei en els llocs i les condicions següents:
a) En ser requerit per les persones usuàries i estar el vehicle en circulació mitjançant senyal perceptible.
b) A les parades, en la forma que es detalla en els articles 32 i 34.
c) Telefònicament.
d) Mitjançant altres sistemes: aplicacions mòbils, fax, o correu electrònic.
Article 47. Negativa a prestar un servei
1. Tota persona conductora que, estant de servei i en situació de “lliure” sigui requerida per realitzar un servei, no podrà negar-s’hi sense una causa justa.
2. Tendran la consideració de causa justa:
a. La demanda d’un servei per a fins il·lícits.
b. Quan les persones demandants del servei siguin perseguides per les forces i cossos de seguretat.
c. Quan es demandi un servei per transportar un nombre de persones superior al de les places del vehicle.
d. Quan la persona demandant del servei o qui l’acompanyi es trobi en manifest estat d’embriaguesa o intoxicació per estupefaents, llevat dels casos de perill greu o imminent per a la seva integritat física. En cas que es produeixin danys al vehicle, aquests seran abonats pel seu causant o per qui tengui l’obligació legal de respondre d’aquest.
e. Quan l’equipatge o els embalums que dugui la persona demandant del servei o els seus acompanyants puguin, per les seves característiques, embrutar o danyar l’interior del vehicle.
f. Quan el servei s’hagi de prestar per vies circumstancialment intransitables que generin greu risc per a la integritat de la persona conductora, els viatgers o el vehicle.
3. En tot cas, la causa de la negativa a prestar un servei s’haurà de consignar en el full de reclamacions, si així ho exigeix la persona usuària del servei.
CAPÍTOL V. DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI
Article 48. Inutilització temporal del vehicle
1. Quan el vehicle adscrit a la llicència es trobi inutilitzat per un període superior a deu dies, la persona titular d’aquella o qui en sigui assalariat, si n’hi ha, podrà sol·licitar autorització per fer feina amb una altra llicència.
2. L’autorització que, si s’escau, s’atorgui, no superarà el termini màxim de dos mesos.
Article 49. Càrrega de carburant
La càrrega de carburant no podrà dur-se a terme durant la prestació del servei, llevat d’autorització expressa del passatge.
Article 50. Continuïtat en la prestació del servei
1. Les persones titulars de llicències d’autotaxi estan obligades a prestar serveis durant tot l’any i sense interrupció, llevat de causa justificada que ho impedeixi, amb subjecció al règim d’horaris, torns, vacances i altres períodes d’interrupció que estableixi l’Ajuntament de Llucmajor.
2. Les incidències que impedeixin el compliment de l’obligació abans esmentada s’han de comunicar, per escrit, a l’Àrea de Mobilitat i Transports.
3. El règim de descansos i períodes d’interrupció en la prestació dels serveis a què es refereix aquesta Ordenança es regularà mitjançant decret de Batlia .
Article 51. Suspensió temporal voluntària de la llicència
1. Excepcionalment, i quan el servei estigui degudament cobert, la Batlia podrà autoritzar la suspensió de la llicència, sempre que això obeeixi a raons fonamentades i degudament acreditades.
2. La suspensió esmentada tindrà un termini mínim de tres mesos i un de màxim de sis. Un cop passat aquest darrer termini, la persona titular de la llicència s’haurà d’incorporar al servei, sol·licitar excedència o transmetre-la.
Article 52. Vehicle en situació de “lliure”
Tots els vehicles estacionats a la parada amb el corresponent indicatiu de “lliure” es consideraran disponibles per a les persones demandants de serveis.
Article 53. Transport de viatgers
1. Els vehicles s’han de destinar exclusivament a la prestació dels serveis a què es refereix aquesta Ordenança, i en queda prohibit l’ús per a fins personals o qualssevol altres que no siguin els de servei al públic de transport de viatgers, quan estiguin de servei.
2. Queda totalment prohibit el transport de paqueteria, llevat dels casos de força major.
Article 54. Equipatges
Les persones conductores d’autotaxi han d’admetre l’equipatge i els embalums que porti el passatge, sempre que càpiguen al portaequipatge, no siguin susceptibles de produir danys al vehicle o, pel seu contingut, no contravinguin disposicions legals o reglamentàries en vigor.
Article 55. Objectes perduts
Si les persones conductores trobassin als seus vehicles objectes pertanyents a les persones transportades i no els els poguessin entregar, els han de dipositar a les dependències de la Policia Local de Llucmajor, en el termini de 48 hores, i detallar les circumstàncies de la troballa.
Article 56. Canvi de moneda
Les persones conductores dels autotaxis estan obligades a proporcionar al passatge canvi de moneda fins a cinquanta euros per pagar la carrera . Si la persona conductora hagués d’abandonar el vehicle per anar a cercar canvi, haurà de posar el taxímetre en punt mort.
Article 57. Pagament i temps d’espera
1. El pagament de l’import del servei s’ha d’efectuar una vegada finalitzat aquest.
2. Quan el passatge abandoni transitòriament el vehicle, el conductor o conductora que hagi d’esperar que torni podrà demanar, a títol de garantia i amb extensió de rebut, l’import del recorregut efectuat més mitja hora d’espera, en zona urbana, i una hora en descampat. Un cop esgotats aquests períodes, el conductor o conductora podran considerar-se desvinculats del servei, llevat que s’hagi acordat una altra cosa.
3. Quan la persona conductora sigui requerida per esperar el passatge en llocs amb limitació d’estacionament, podrà reclamar l’import del servei efectuat, sense obligació de continuar-lo, llevat que el temps d’espera sigui inferior al de l’estacionament temporal autoritzat.
Article 58. Prohibicions
1. Les persones titulars de llicències d’autotaxi tenen terminantment prohibit:
a. Exigir o demanar, sota cap pretext, un preu superior al que correspongui, d’acord amb les tarifes vigents.
b. Prestar serveis de forma diferent a la prevista en la normativa d’aplicació i aquesta Ordenança.
c. Abandonar el vehicle quan es trobin prestant serveis i en situació de “lliure”.
d. Menjar o beure durant la prestació del servei.
e. Dur persones alienes a les persones viatgeres que hagin contractat el servei.
f. Fumar a l’interior del vehicle de conformitat amb la legislació vigent en matèria de mesures sanitàries davant el tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament i el consum de publicitat dels productes del tabac.
2. Queda prohibit agafar passatgers en tot el terme municipal de Llucmajor a taxis amb llicències expedides per altres ajuntaments, llevat dels supòsits següents:
a. Que els taxis no residenciats a Llucmajor hagin de tornar ocupats pel passatge que varen transportar des del seu municipi d’origen, per haver-se contractat un viatge d’anar i tornar.
b. Que les necessitats de prestació del servei transcendeixin l’interès purament municipal i es determini la creació d’una àrea territorial de prestació del servei conjunta o un règim especial, en els termes prevists en la normativa d’aplicació.
3. Les persones conductores dels vehicles de taxi en servei estan obligades a vestir correctament. En cap cas es permetrà dur indumentària esportiva (xandall, pantalons curts d’esport, etc.) així com calçat inadequat (xancletes).
CAPÍTOL VI. DELS DRETS I ELS DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES
Article 59. Drets de les persones usuàries
1. Les persones usuàries del servei de taxi tenen els drets següents:
a. Conèixer la identitat de la persona o l’entitat prestadora del servei i de l’autorització, com també les condicions i el preu del servei.
b. Transportar equipatges conforme al que estableix aquesta Ordenança.
c. Obtenir un rebut o factura en el qual consti el preu, l’origen i la destinació del servei i les dades de la corresponent llicència.
d. Triar el recorregut que considerin més adequat per a la prestació del servei. Si les persones usuàries no opten per cap recorregut concret, el servei s’ha de dur a terme seguint sempre l’itinerari previsiblement més curt, tenint en compte la distància a recórrer, així com el temps estimat de durada del servei.
e. Rebre el servei en les condicions de seguretat, higiene, accessibilitat i confort.
f. Les persones conductores han d’ajudar a pujar i baixar del vehicle les persones amb mobilitat reduïda i les que vagin acompanyades d’infants, i a carregar els aparells que les persones usuàries puguin necessitar per desplaçar-se, com cadires de rodes o cotxets de nins, a l’espai del vehicle afecte.
g. Formular reclamacions.
h. Exigir a la persona conductora que compleixi l’obligació de no fumar als vehicles.
i. Pujar i baixar del vehicle en llocs on quedin suficientment garantides la seguretat de les persones, la correcta circulació i la integritat del vehicle.
j. Poder anar acompanyats d’un ca pigall o altres cans d’assistència, en el cas de persones amb discapacitat.
k. Ser tractats amb correcció.
2. L’Ajuntament de Llucmajor garantirà l’accés de totes les persones usuàries als serveis de taxi, i amb aquesta finalitat promourà la incorporació de vehicles adaptats a l’ús de persones amb mobilitat reduïda, d’acord amb la normativa vigent en la matèria.
Article 60. Deures de les persones usuàries
Són deures de les persones usuàries:
a) Pagar el preu del servei, d’acord amb el règim tarifari vigent.
b) Observar un correcte comportament durant el servei, sense interferir o molestar en la conducció del vehicle, i de forma que no es generi risc, tant per a la integritat de la persona que condueix o del vehicle, com per a terceres persones alienes al servei.
c) No manipular, destruir, ni deteriorar cap element del vehicle.
d) Respectar les instruccions de la persona conductora per a una millor prestació del servei, sempre que amb això no es vulneri cap dels drets a què es refereix l’article anterior.
Article 61. Procediment de reclamació
1. Les persones conductores han de tenir a disposició del passatge el model oficial de full de reclamacions, en el qual es podrà fer constar les deficiències que s’adverteixin en el servei.
2. Si la persona conductora negàs al passatge l’entrega del full de reclamacions, es podrà presentar la corresponent queixa a l’Ajuntament de Llucmajor.
3. La persona titular de la llicència o el conductor o conductora del vehicle ha de presentar el full de reclamacions en el termini de les 48 hores següents a la formulació d’una denúncia, davant la Policia Local.
CAPÍTOL VII. PERMÍS MUNICIPAL DE TAXISTA
Article 62. Permís municipal de taxista
1. Per conduir vehicles amb llicència d’autotaxi es requereix el permís municipal de taxista.
2. Per obtenir el permís municipal de taxista cal complir els requisits i les condicions indicats en l’article següent.
3. El Departament de Mobilitat i Transports estendrà el certificat d’aptitud necessari per obtenir el permís municipal de taxista a qui sol·liciti prestar serveis en el municipi de Llucmajor i acrediti el següent:
a. Conèixer el municipi, els seus voltants, els llocs d’interès turístic, els centres oficials, els establiments sanitaris i hotelers i els itineraris adequats per arribar als punts de destinació.
b. Conèixer l’Ordenança municipal reguladora del servei.
4. Amb aquesta finalitat, el Departament de Mobilitat i Transports realitzarà convocatòries periòdiques i examinarà les persones aspirants de les matèries esmentades en l’apartat anterior.
5. Aquest permís tendrà un període de validesa de cinc anys des del moment que s’atorgui i es pot prorrogar expressament pel mateix termini.
6. La persona titular del permís municipal de taxista n’ha de sol·licitar la renovació abans que n’expiri la vigència.
Article 63. Requisits per a la seva obtenció
El permís municipal de taxista s’atorgarà a qui acrediti el compliment dels requisits següents:
a) Posseir el permís de conducció B, expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit.
b) Acreditar, amb la presentació d’un certificat mèdic oficial, que no es pateix cap malaltia infecciosa contagiosa o cap impediment físic que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la professió.
c) Posseir el certificat d’aptitud.
d) Acreditar que està en possessió de la titulació del nivell de català A2, i si hi manca, superar la prova de nivell exigida per aquest Ajuntament prèvia a l’examen per a l’obtenció del certificat d’aptitud.
Article 64. Renovació
1. Per renovar el permís municipal de taxista, la persona interessada haurà de fer arribar al Departament de Transports de l’Ajuntament de Llucmajor la sol·licitud de renovació durant el mes anterior al venciment.
2. Per ser admesa a tràmit la sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
a. Dues fotografies i DNI vigent (còpia autèntica).
b. Carnet de conduir, classe B (còpia autèntica).
c. Permís que s’hagi de renovar (còpia autèntica).
d. Document acreditatiu d’estar donat d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social, com també certificat de la Tresoreria de la Seguretat Social sobre la situació laboral del treballador durant els cinc anys de vigència del permís, en què ha de quedar acreditada la cotització durant almenys un any.
Article 65. Caducitat i revocació del permís municipal de taxista
1. El permís municipal de taxista caduca per les causes següents:
a. No haver sol·licitat o superat la renovació del permís.
b. La defunció, la jubilació total o incapacitat laboral permanent per exercir la professió de la persona titular.
c. La resolució ferma de revocació del permís municipal de taxista.
d. La caducitat o privació definitiva del permís de conducció de la classe B.
2. El permís municipal de taxista es revocarà en els supòsits següents:
a. Incomplir o no respectar el drets de les persones usuàries que disposa l’article 59 d’aquesta Ordenança.
b. Haver estat objecte d’una sanció que impliqui la revocació del permís.
c. Tenir el permís de conducció de la classe B2 retirat definitivament, revocat, anul·lat o caducat.
d. Cobrar quantitats diferents de les que resultin d’aplicar les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifaris.
e. Haver estat objecte, per mitjà d’una resolució ferma, de dues sancions administratives molt greus o de tres greus en un període de vint-i-quatre mesos consecutius.
3. L’Ajuntament ha de resoldre la caducitat o revocació del permís municipal de taxista, amb la tramitació prèvia de l’expedient corresponent, que es pot incoar d’ofici o arran de la denúncia d’un particular.
4. Els permisos municipals no s’han de renovar quan es trobin en alguna de les causes de caducitat.
5. La declaració de revocació és totalment independent i no impedeix que es tramiti i s’imposin les mesures correctores i cautelars, com també les sancions, que corresponguin.
TÍTOL VII. DE LA PUBLICITAT
Article 66. Publicitat
1. La instal·lació de publicitat en l’interior i l’exterior dels vehicles als quals es refereix aquesta Ordenança requerirà l’autorització prèvia municipal.
2. L’autorització estarà subjecta al fet que es conservi l’estètica del vehicle, no impedeixi la visibilitat i el seu contingut no atempti contra la dignitat de les persones.
3. La publicitat a l’exterior del vehicle quedarà subjecta al que disposa el codi de circulació i altra normativa d’aplicació.
TÍTOL VIII. DE LES TARIFES
Article 67. Obligatorietat de les tarifes
1. La prestació dels serveis urbans als quals es refereix aquesta Ordenança està sotmesa al règim tarifari vigent, que és vinculant i obligatori per a taxistes i les persones usuàries.
2. Queda expressament prohibit el cobrament de qualsevol naturalesa que no hagi estat autoritzat.
3. El transport de cans pigall o altres d’assistència a discapacitats s’ha d’ajustar a la normativa específica i no pot generar el pagament de cap suplement.
Article 68. Revisió de les tarifes
Per decret de Batlia es proposaran les tarifes en l’àmbit territorial propi, després d’atorgar audiència prèvia a les associacions representatives del sector i a les associacions de persones consumidores i usuàries. Aquestes tarifes, que es poden revisar periòdicament, i de manera excepcional quan es produeixi una variació en els costos que alteri significativament l’equilibri econòmic, han de garantir que es cobreixi el cost real del servei en condicions normals de productivitat i organització, i permetre una amortització adequada i un benefici industrial raonable.
La resolució amb la qual es proposin les tarifes es remetrà a la Comissió de Preus de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears, per a la seva aprovació definitiva.
Article 69. Quadre de tarifes, preus de servei extra i telèfon de reclamacions
1. Tots els vehicles adscrits a una llicència d’autotaxi han d’exhibir a la part superior de les finestretes de darrere el quadre de tarifes, els preus de serveis extra i el telèfon de reclamacions previst en l’article 41.1.3 d’aquesta Ordenança.
2. El model del quadre de tarifes, els preus extra i el telèfon de reclamacions ha de ser adhesiu i s’ha d’adquirir a les oficines de l’Ajuntament de Llucmajor.
TÍTOL IX. DEL RÈGIM SANCIONADOR
Article 70. Concepte d’infracció
Són infraccions administratives les accions o omissions, doloses o imprudents, tipificades i sancionades en aquesta Ordenança.
Article 71. Classificació
Les infraccions al que estableix aquesta Ordenança es classifiquen en molt greus, greus i lleus.
Article 72. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus:
1. Prestar el servei de transport públic de viatgers amb vehicles de turisme sense la llicència municipal preceptiva.
2. No disposar del permís municipal corresponent o no tenir-lo en vigor i circular amb un vehicle amb signes externs propis dels autotaxis de manera orientada a la captació de clients o captar clients sense disposar de la llicència preceptiva.
Malgrat el que disposen l’apartat 1 i el paràgraf anterior, quan la persona infractora compleixi els requisits que s’exigeixen per obtenir l’autorització administrativa i aquesta s’obtingui abans que s’emeti la proposta de resolució de l’expedient, aquesta falta s’ha de sancionar com a infracció lleu.
3. No presentar-se a la revisió ordinària anual i a les que convoqui l’Ajuntament de Llucmajor de caràcter extraordinari.
4. Prestar serveis de transport, amb mitjans propis o aliens, diferents dels que hagin autoritzat expressament les autoritats corresponents.
5. Prestar serveis de transports fora dels límits territorials que emparen les autoritzacions, tret dels supòsits exceptuats legalment o reglamentàriament.
6. Incomplir les condicions de prestació del servei d’autotaxi a què fa referència l’article 5 o les condicions o els requisits per a la transmissió de les llicències d’autotaxi que estableix l’article 13, ambdós d’aquesta Ordenança.
7. Prestar el servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turisme que superin el nombre de places establert legalment o reglamentàriament o que consti en l’autorització.
8. Prestar serveis utilitzant vehicles les condicions tècniques dels quals no permetin assegurar-ne un funcionament adequat i representin risc de danys a les persones.
9. Negar o obstruir l'actuació dels serveis d'inspecció dels òrgans competents que impedeixi l'exercici de les funcions que legalment o reglamentàriament tinguin atribuïdes.
Es considera inclosa en la infracció tipificada en aquest apartat la desobediència a les ordres impartides o la desatenció als requeriments realitzats pels òrgans competents o per les autoritats i els seus agents que directament realitzin la vigilància i el control del transport en l’ús de les facultats que els estan conferides i, especialment, el no compliment de les ordres d'immobilització dels vehicles en els supòsits legalment previstos.
10. Usar títols expedits a nom d’altres persones sense fer-ne prèviament la transmissió conforme al que estableix aquesta Ordenança i la resta de normativa aplicable.
11. Deixar de prestar el servei durant més de trenta dies consecutius, o seixanta de no consecutius durant un any, llevat que es disposi d’una autorització expressa per fer-ho.
12. Prestar el servei per mitjà de persones no autoritzades o que no compleixin les condicions que exigeixen aquesta Ordenança i la resta de la normativa aplicable.
13. No dur aparell taxímetre en el cas que aquest sigui exigible, o manipular-lo o fer-lo funcionar d’una manera inadequada, quan aquest fet sigui imputable a l’actuació de la persona titular de la llicència o l’autorització, o al personal que en depengui.
14. Prestar el servei o circular en estat d’embriaguesa o sota els efectes d’estupefaents o similars.
15. Abandonar el passatge sense prestar el servei pel qual se l’ha requerit o negar-se a prestar-lo sense una causa justificada.
16. Conduir el vehicle adscrit a la llicència d’autotaxi una persona sense el permís municipal de taxista o amb el permís caducat, suspès o retirat temporalment, o incomplint les normes corresponents de la Seguretat Social.
17. Prestar el servei o circular amb un vehicle sense haver corregit les deficiències de manera reiterada.
18. No disposar de l’assegurança corresponent.
19. Cometre una infracció greu d’acord amb el que preveu l’article següent, quan en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió s’hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma, per una infracció tipificada en un mateix apartat d’aquest article.
20. No quedar a disposició de les autoritats municipals en cas de calamitat pública o emergència greu.
Article 73. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
1. No respectar els punts d’estacionament, els dies lliures o l’horari que estiguin establerts o la realització de serveis per trajectes o itineraris inadequats, lesius econòmicament per als interessos de la persona usuària o si es desatenen les seves indicacions sense causa justificada.
2. No prestar el servei, llevat que es disposi d’una autorització expressa.
3. Cobrar quantitats diferents de les que resultin de les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats, com també cobrar individualment per seient en els supòsits no autoritzats, indicar-les inadequadament a la torreta o no facilitar a la persona usuària el rebut corresponent del servei realitzat en els termes que reglamentàriament es prevegin.
4. Manipular o falsejar de qualsevol manera el full de reclamacions o el talonari de rebuts, com també no diligenciar-los o no fer-hi constar les dades essencials.
5. Negar-se a l’actuació dels serveis d’inspecció o agents de l’autoritat o obstruir-la, quan no es donin les circumstàncies que es preveuen en l’article 72.9 anterior.
6. Deixar de prestar el servei durant deu dies consecutius, quinze de no consecutius durant un mes o quaranta de no consecutius durant dotze mesos consecutius. No s’han de computar els períodes en què, per qualsevol causa, l’Ajuntament hagi autoritzat expressament deixar de prestar el servei.
7. En el cas de vehicles adaptats, no prestar el servei de manera preferent a les persones amb mobilitat reduïda, no permetre l’accés als vehicles als cans pigall o d’assistència que utilitzin les persones amb una discapacitat visual o negar-se a transportar les cadires de rodes o similars de les persones amb mobilitat reduïda.
8. Contractar el servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turisme per plaça fora dels supòsits permesos legalment o reglamentàriament.
9. Incomplir els requisits relatius a les condicions genèriques de seguretat, capacitat, confort, antiguitat màxima, prestacions mediambientals, imatge corporativa o, si escau, accessibilitat, que s’hagin establert reglamentàriament.
10. No disposar del document preceptiu en el qual han de figurar les reclamacions de les persones usuàries o negar o obstaculitzar la seva disposició al públic, com també ocultar les reclamacions o les queixes que s’hi consignin, o demorar-ne injustificadament la comunicació a les administracions d’acord amb el que determina aquesta Ordenança.
11. Començar serveis fora de l’àmbit territorial de l’autorització, llevat dels casos que estiguin autoritzats legalment o reglamentàriament, quan no s’hagi de considerar una infracció molt greu.
12. Incomplir les prescripcions sobre l’exhibició de publicitat als vehicles.
13. Prestar el servei amb un vehicle d’antiguitat superior a la que s’estableixi reglamentàriament.
14. Cometre qualsevol de les infraccions que es preveuen en l’article 72 anterior que, per la naturalesa, l’ocasió o la circumstància, no s’hagi de qualificar com a molt greu, la qual cosa s’ha de justificar en la resolució corresponent.
15. Cometre una infracció lleu d’acord amb el que preveu l’article 74, quan en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió s’hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma, per una infracció tipificada en un mateix apartat d’aquest article.
16. L’ocupació de seients per terceres persones alienes al passatge que hagi contractat el servei.
17. La utilització de paraules o gestos grossers i amenaces a les persones usuàries, vianants o persones que condueixin altres vehicles.
18. La retenció de qualsevol objecte abandonat al vehicle sense donar-ne compte a la Policia Local, dins les quaranta-vuit hores següents.
19. L’incompliment de l’obligació de vestir amb correcció per part de la persona conductora durant la prestació del servei, en els termes establerts en l’article 58.3 d’aquesta Ordenança.
20. Comportar-se en perjudici de la resta de titulars, de l’Ajuntament o de l’Associació, amb actuacions com trencaments, alteracions o robatori d’elements publicitaris, quadres de tarifes, mobiliari urbà, etc.
Article 74. Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus:
1. Prestar un servei de transport sense disposar de les autoritzacions administratives prèvies que exigeix la normativa reguladora, sempre que s’acrediti degudament que es compleixen els requisits que s’exigeixen per obtenir-les en la forma que s’estableix en el darrer paràgraf de l’article 72.2 d’aquesta ordenança.
2. Prestar el servei sense disposar, a bord del vehicle, de la documentació preceptiva o sense portar els distintius al lloc establert, d’acord amb el que disposa aquesta Ordenança, llevat que aquesta infracció s’hagi de qualificar com a falta molt greu o greu, d’acord amb el que disposen els articles 72 i 73 anteriors.
3. No exhibir les tarifes, els avisos o els altres documents d’exhibició obligada o situar-los en llocs diferents dels que preveu aquesta Ordenança o la normativa que la desplega, o exhibir-los de manera que, per les dimensions, la llegibilitat, la redacció o altres circumstàncies, dificultin o impedeixin que el públic hi accedeixi.
4. Incomplir les obligacions de transportar equipatges en les condicions que s’estableixin reglamentàriament.
5. No comunicar a l’Administració les persones titulars d’una llicència d’autotaxi o d’un permís municipal de taxista el canvi de domicili o altres que preceptivament s’hagin de comunicar.
Quan la falta de comunicació de les dades a què fa referència aquest apartat sigui determinant perquè l’Administració conegui els fets sancionables, el termini de prescripció s’ha de considerar interromput fins que es comuniquin aquestes dades.
6. No mantenir l'interior i l'exterior del vehicle en condicions de netedat i salubritat adequades o no senyalitzar la prohibició de fumar.
7. No disposar de canvi de moneda metàl·lica o de bitllets fins a una quantia mínima de 50 €.
8. Cometre qualsevol de les infraccions que preveu l’article 73 anterior que, per la naturalesa, l’ocasió o la circumstància, no s’hagi de qualificar com a greu. Aquestes circumstàncies s’han de justificar i motivar en la resolució corresponent.
9. Incomplir o no respectar els drets de les persones usuàries previstes en l’article 59.1 de la Llei 4/2014.
10. El tractament desconsiderat de les persones usuàries o de tercers, quan per ser lleu no hagi de ser tipificat com a falta greu.
11. La no realització del canvi del permís municipal de taxista dins el termini establert.
12. La negligència en la neteja personal del conductor.
13. Qualsevol altra infracció d’aquesta Ordenança que no suposi una infracció molt greu o greu.
Article 75. Sancions
1. La graduació i quantificació de les sancions serà la següent:
a. Infraccions lleus: se sancionaran amb una multa de 100 € fins a 400 € i/o fins a quinze dies de suspensió temporal de llicència.
b. Infraccions greus: amb una multa de 401 € a 1.000 € i/o suspensió temporal de la llicència per un període entre els tres mesos i els sis mesos.
c. Infraccions molt greus: amb una multa de 1.001 € a 6.000 € i/o suspensió temporal de la llicència per un període entre els sis mesos i un any.
2. La reincidència en la comissió d’una mateixa infracció en el termini de vint-i-quatre mesos, sancionada per mitjà d’una resolució ferma, s’ha de sancionar amb una multa del cinquanta per cent més del màxim que es preveu en l’escala corresponent.
3. La quantia de la sanció que s’imposi, dins dels límits que s’estableixen en els paràgrafs anteriors s’ha de graduar d’acord amb la repercussió social del fet infractor, la intencionalitat, la naturalesa dels perjudicis causats, la magnitud del benefici il·lícitament obtingut i la reincidència o l’habitualitat en la conducta infractora, d’acord amb les regles i dins dels intervals corresponents.
4. La comissió d’una infracció, independentment de la sanció pecuniària que li correspongui, pot implicar l’adopció de les mesures correctores i cautelars, sens perjudici que es declari l’expiració o la revocació de les llicències, sempre que es compleixin els requisits que s’estableixen en aquesta Ordenança.
5. Les infraccions que es preveuen en els apartats 10, 13 i 15 de l’article 72 d’aquesta Ordenança poden comportar, a més de la sanció pecuniària que correspongui, la revocació del permís municipal de taxista de les persones que hi estiguin implicades. A més, les infraccions que es preveuen en els apartats 10 i 13 del mateix article també poden comportar la revocació de la llicència d’autotaxi.
6. Les infraccions relatives a la regulació del servei de taxi poden comportar la suspensió temporal de la llicència durant els terminis següents:
a. les greus, de tres a sis mesos
b. i les molt greus, de sis mesos a un any.
7. Quan les persones responsables de les infraccions que es preveuen en l’article 72 esmentat hagin estat sancionades, mitjançant una resolució definitiva, per una infracció tipificada en el mateix apartat del mateix article en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió, la infracció pot comportar la retirada temporal de la llicència d’autotaxi o el permís municipal de taxista , durant el termini màxim d’un any. La tercera infracció i les que la succeeixin en un termini de dotze mesos poden comportar la retirada temporal de la llicència o el permís durant un termini màxim de cinc anys.
8. Independentment de les sancions que corresponguin conformement amb el que estableixen els paràgrafs anteriors, l’incompliment reiterat i de gravetat manifesta de les condicions imposades en les autoritzacions de llicències d’autotaxi i permís municipal de taxista pot comportar-ne la revocació. Es considera incompliment reiterat i de gravetat manifesta haver estat sancionat, en un període de vint-i-quatre mesos consecutius, mitjançant resolucions fermes en la via administrativa, per la comissió de com a mínim tres infraccions molt greus o sis de caràcter greu per vulneració de les condicions imposades. Es consideren així els aspectes que configurin la naturalesa de l’activitat de què es tracti i delimitin l’àmbit, a més de l’exercici de l’activitat de la persona titular, i el manteniment dels requisits que s’exigeixin per atorgar l’autorització i prestar el servei.
Article 76. Retirada del taxímetre i dipòsit de la documentació
1. La suspensió temporal i la revocació de la llicència d’autotaxi impliquen, a més del lliurament d’aquesta documentació, l’obligació de retirar del vehicle el taxímetre i la resta de signes externs d’obligat compliment per als vehicles adscrits a una llicència d’autotaxi.
La documentació acreditativa per prestar el servei d’autotaxi s’ha de dipositar en la unitat administrativa de l’Ajuntament que correspongui. La retirada del taxímetre i de la resta de signes externs, l’han de constatar els agents de l’autoritat, que ho han de notificar a la unitat administrativa que correspongui. Les persones titulars de la llicència d’autotaxi estan obligades a facilitar aquesta inspecció o comprovació.
2. La suspensió temporal o la revocació del permís municipal de taxista implica l’obligació de la persona que en sigui titular de dipositar-lo en la unitat administrativa de l’Ajuntament que correspongui.
Article 77. Retirada del vehicle
En el cas que la persona titular d’una llicència d’autotaxi incompleixi el que disposa l’apartat primer de l’article anterior, la Policia Local li ha de retirar el vehicle adscrit a la llicència i l’ha de dipositar als magatzems o dipòsits municipals, on ha de romandre mentre no es compleixi el que disposa l’article anterior. Les taxes o les exaccions que corresponguin per la retirada i el dipòsit s’han de meritar com si es tractàs d’un vehicle retirat de la via pública.
En el cas que la persona titular d’un permís municipal de taxista incompleixi el que disposa l’apartat segon de l’article anterior, la Policia Local li ha de retirar aquest document.
Article 78. Executivitat de les resolucions
1. Les resolucions de suspensió i revocació de la llicència de funcionament d’autotaxi i del permís municipal de taxista són executives a partir de la data de la notificació de la resolució que exhaureixi la via administrativa.
2. La persona que hagi estat sancionada amb la revocació de la llicència d’autotaxi o el permís municipal de taxista no pot ser titular d’una altra llicència ni obtenir el permís de taxista fins que hagin transcorregut cinc anys des de la fermesa de la revocació o la sanció.
Article 79. Adopció de mesures correctores
L’Ajuntament, amb l’informe tècnic previ corresponent, pot ordenar en qualsevol moment que s’adoptin les mesures correctores que siguin adequades per reparar les deficiències que s’apreciïn respecte de les condicions de seguretat, higienicosanitàries, estructurals o d’accessibilitat dels vehicles adscrits a una llicència d’autotaxi.
Article 80. Immobilització
1. Quan es consideri que les deficiències a què es refereix l’article anterior poden afectar la seguretat del transport, les condicions higienicosanitàries, l’accessibilitat o la imatge del servei, es pot disposar la immobilització del vehicle. Aquesta mesura implica el dipòsit immediat del vehicle immobilitzat al garatge propi de qui en sigui titular, a un taller de reparacions o a dependències municipals, on ha de romandre fins que no s’hagin reparat les deficiències apreciades i així es constati en el nou informe que han d’emetre els serveis tècnics municipals.
També han de ser objecte d’immobilització els vehicles que s’utilitzin per exercir l’activitat sense la llicència o l’autorització corresponent expedida per l’organisme competent o per exercir-la fora de l’àmbit territorial que empara la llicència o l’autorització.
2. Quan, amb motiu de l’actuació dels agents de l’autoritat, s’apreciïn anomalies en un vehicle o en la documentació, es pot ordenar la immobilització del vehicle de la manera que es preveu en l’article anterior i intervenir la documentació per revisar-la o confrontar-la, la qual cosa s’ha de fer constar en l’acta de revisió o en el butlletí de denúncia. Una vegada s’hagin reparat les anomalies o efectuat les comprovacions pertinents, es pot aixecar la immobilització del vehicle i tornar la documentació, llevat que sigui procedent adoptar un altre tipus de mesures correctores o sancionadores.
Article 81. Compatibilitat amb altres mesures
1. L’adopció de mesures correctores i cautelars és compatible amb l’obertura d’expedients sancionadors dirigits a la revocació de les llicències. Aquestes mesures es poden mantenir mentre no s’hagi dictat una resolució ferma.
2. No es poden aixecar les mesures correctores i cautelars mentre els serveis tècnics o administratius municipals no hagin comprovat que han desaparegut les causes que les motivaren.
Article 82. Prescripció d’infraccions i sancions
1. La prescripció de les infraccions contingudes en aquesta Ordenança s’apreciarà d’ofici.
2. En el cas que s’hagin de practicar diligències, el termini de prescripció de les infraccions s’interromprà, sempre que es faci constar en l’expedient de forma expressa.
Article 83. Competència
1. La imposició de les sancions previstes en aquesta Ordenança és competència de la Batlia.
2. En tot cas, la revocació de la llicència s’haurà d’acordar mitjançant decret de Batlia.
Article 84. Procediment
El procediment sancionador s’iniciarà sempre d’ofici, bé per iniciativa d’una autoritat municipal o dels seus agents, bé en virtut de denúncia subscrita per particulars, les centrals sindicals, les organitzacions professionals o les associacions de consumidors i usuaris, tenint en compte que els agents de l’autoritat municipal estan en tot cas obligats a denunciar totes les infraccions que observin.
Article 85. Pagament de les sancions
El pagament de les sancions pecuniàries imposades per resolució ferma en via administrativa serà requisit necessari per a la transmissió de les llicències.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Innovacions tecnològiques
L’Administració municipal, amb la participació i la col·laboració de les associacions representatives del sector, promourà la progressiva implantació de les innovacions tecnològiques més indicades, per tal de millorar les condicions de prestació i seguretat dels serveis de taxi.
Segona. Emergències
En casos de calamitat pública o emergència greu, el personal afecte al servei d’autotaxis, com també els vehicles adscrits a aquest, quedaran a disposició de les autoritats municipals, amb la finalitat de cobrir les necessitats extraordinàries de prestació del servei públic de transport, sense perjudici de percebre la corresponent retribució i, si s’escau, la indemnització escaient. L’incompliment d’aquesta obligació es considerarà falta molt greu tant per part de la persona titular com de la conductora.
Tercera. Delegació de competències
Totes les competències que s’atribueixen a decret de Batlia en aquesta Ordenança seran susceptibles de delegació a favor de la Junta de Govern Local.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l’Ordenança municipal reguladora del servei de taxi (BOIB de 16/08/2011) i aquelles altres normes municipals d’igual o inferior rang que s’oposin a aquesta Ordenança i a l’altra normativa d’aplicació.
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Llucmajor, 13 d’abril de 2018
El regidor delegat de Mobilitat i Transports
Miquel Àngel Serra Teruel