Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 8847
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes per a projectes a l'empara de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu del Grup d'Acció Local de Pesca de l'Associació Leader Illa de Menorca, en el marc de la mesura 4.1.3. del Fons Europeu Marítim i de Pesca, corresponents als anys 2018-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, estableix les bases del desenvolupament local participatiu i configura els Grups d’Acció Local com els instruments bàsics a través dels quals s’implementa aquest desenvolupament, mitjançant l’elaboració i la posada en pràctica de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP).

L’article 58 i següents del Reglament (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP), preveuen el desenvolupament sostenible de les zones pesqueres i aqüícoles seguint el plantejament respecte al desenvolupament local participatiu que conté l’article 32 del Reglament (UE) 1303/2013, a l’efecte del qual es preveuen de manera expressa els grups d’acció local del sector pesquer (GALP), i també els instruments responsables de l’elaboració i de la posada en marxa de desenvolupament local participatiu. Aquest desenvolupament es durà a terme a través d’estratègies de desenvolupament local integrades, multisectorials i basades en zones, i els criteris de selecció de les estratègies els definiran els estats membres.

El Programa Operatiu d’Espanya per al FEMP 2014-2020 va ser aprovat per la Comissió Europea el 15 de novembre de 2015. Aquest Programa preveu la possibilitat de dur a terme el procediment d’una convocatòria pública per seleccionar les EDLP 2014-2020 i els territoris coberts, i estableix que correspon fer aquesta convocatòria a l’organisme intermedi de gestió (OIG) de la comunitat autònoma.

En data de 4 de juny de 2016 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 70 l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa Operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca 2014-2020.

Mitjançant Resolució del president del FOGAIBA, de 26 de setembre de 2016, es va aprovar la convocatòria per a la selecció dels Grups d’Acció Local del sector pesquer per a l’elaboració d’estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020, a les Illes Balears. El dia 8 de març de 2017 es va signar la Resolució per la qual es va seleccionar l’Associació Leader Illa de Menorca com a Grup d’Acció Local de Pesca (GALP) per a la zona de Menorca.

Mitjançant Resolució del president del FOGAIBA, d’11 de maig de 2017, es convoca la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears, publicada en el BOIB núm. 59, de 16 de maig de 2017.

El Programa Operatiu atribueix als GALP funcions d’entitat col·laboradora, en els termes prevists en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb unes particularitats de requisits i de capacitat de gestió previstes en els reglaments i regulades en l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i també la facultat de proposar els termes de la convocatòria de les ajudes de la mesura 4.1.3.

Mitjançant la Resolució del director general de Pesca i Medi Marí de Selecció de les EDLP en el marc del FEMP, per al període 2014-2020, referent a l’expedient EDLP 001/2017 presentat per l’Associació Leader Illa de Menorca, de dia 14 de setembre de 2017, s’aprova l’EDLP al territori de Menorca, es determina l’assignació pressupostària i es designa el Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca com a entitat col·laboradora.

L’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEMP de l’illa de Menorca 2014-2020 pretén fomentar el creixement econòmic, la inclusió social, la creació d'ocupació i el suport a l'ocupabilitat i la mobilitat laboral, i també la diversificació de les activitats dutes a terme en l’àmbit de la pesca i respecte d'altres sectors de l'economia marítima, tot des d’una visió territorial i ascendent. Els actors públics i privats del territori han definit les accions estratègiques a executar mitjançant un procés participatiu.

En data de 28 de desembre de 2017, el FOGAIBA i l’Associació Leader Illa de Menorca van subscriure un conveni de col·laboració per a l'establiment del marc jurídic regulador del règim d'obligacions i de drets aplicable tant als tercers beneficiaris de les ajudes com a l’Associació Leader Illa de Menorca, com a entitat col·laboradora en la seva gestió i supervisió i també com a beneficiària pel que fa a les despeses de funcionament i d’animació de l’EDLP.

Mitjançant la Resolució de l’organisme intermedi de gestió de les Illes Balears, d’1 de setembre de 2016 (BOIB núm. 120, de 22 de setembre de 2016), es deleguen en el president del FOGAIBA les competències d’aprovació i de publicació de les convocatòries d’ajudes per als projectes prevists en les estratègies esmentades, entre d’altres.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb allò que disposen l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut de les competències que m’han estat delegades, a proposta del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes corresponent al període 2018-2022 per a diversos projectes que fomentin la consecució dels objectius estratègics continguts en l’EDLP de l’illa de Menorca, mesura 4.1.3. relativa a l’Aplicació d'estratègies de desenvolupament local participatiu, d’acord amb allò que preveu l'article 2.1 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Fons Europeu Marítim i de Pesca (BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016).

2. Les convocatòries seran un total de nou, d’acord amb allò que estableix el punt 1 de l’apartat sisè.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la zona elegible de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de l’illa de Menorca FEMP 2014-2020.

Aquest àmbit d’aplicació està integrat per tota l’illa de Menorca, més el seu medi marí.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents cinquanta mil euros (450.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2018.

2. La resta de convocatòries d’ajudes establertes en aquesta Resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

Si un cop s’ha acabat qualsevol dels períodes i no s’ha exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun d’aquests períodes, la quantitat no aplicada s’ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. El pressupost disponible per a cada convocatòria s’ha de repartir entre els objectius estratègics, prevists en l’Annex IV, de la manera següent:  

  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 1: 90.000,00 euros
  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 2: 45.000,00 euros
  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 3: 55.000,00 euros
  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 4: 150.000,00 euros
  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 5: 85.000,00 euros
  • OBJECTIU ESTRATÈGIC 6: 25.000,00 euros

4. Les ajudes convocades en virtut d’aquest acord estan cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Els percentatges de cofinançament d’aquestes ajudes són del 85% amb fons del Fons Europeu Marítim i de la Pesca i del 15% amb fons propis de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Amb caràcter general, poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, les associacions, les agrupacions, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'entitat sense personalitat jurídica, el GALP de Menorca, i també entitats públiques sempre que reuneixin els requisits següents en la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda:

- Desenvolupar el projecte en l’àmbit territorial de l’illa de Menorca o en el seu medi marí.

- No ser una empresa en crisi segons la definició i les condicions establertes en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i reestructuració d’empreses en crisi (2014/C249/01), pel que fa a persones jurídiques.

- Els propietaris o armadors o tripulants de bucs de pesca, en el seu cas, només tindran dret a ajuda quan els vaixells tenguin port base a l’illa de Menorca. En aquests casos, quan els sol·licitants de les ajudes siguin comunitats de béns, els membres de l’agrupació hauran de coincidir amb els propietaris i amb el mateix percentatge de participació.

- No incórrer, les persones o les entitats sol·licitants, en alguna de les circumstàncies previstes en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Requisits específics exigibles, a més dels requisits generals prevists en l’apartat anterior, als beneficiaris de projectes d'inversió productiva:

- Els beneficiaris dels projectes productius, quan els sol·licitants siguin persones jurídiques, es limitaran a la categoria de PIME, excepte en el cas d'entitats públiques, segons la definició de l’Annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

- Que la seva activitat econòmica principal sigui compatible amb la realització de les inversions productives, tal com es defineixen en l’apartat quart d’aquesta resolució.

3. Quan els sol·licitants de les ajudes siguin comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’agrupació de persones físiques o entitats privades sense personalitat jurídica, hauran de nomenar un representat o apoderat únic amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponguin a l’agrupació. En la sol·licitud d’ajuda, i també en la resolució de concessió, cal fer constar els compromisos d’execució assumits per cadascun dels membres de l’agrupació, i també l’import de la subvenció a aplicar a cadascun d’ells. L’agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Als efectes de l'aplicació de les EDLP, s'entendrà per «familiar» la persona física que tengui dins la seva unitat familiar un membre, de fins al segon grau, que sigui pescador/mariscador/aqüicultor o treballador en actiu relacionat amb l'activitat pesquera o que hagi treballat en aquests sectors de manera significativa. Per acreditar aquest fet, caldrà presentar l'informe de vida laboral. Aquests familiars rebran l'ajuda en els termes prevists en l'EDLP establerta pel GALP, segons els criteris aplicables determinats a aquest efecte.

5. Els requisits generals i específics continguts en aquest article s’han de mantenir durant tota la tramitació, concessió, justificació, pagament de l’ajuda i durant els cinc anys següents, a comptar de la data del pagament de l'ajuda, excepte els requisits de no incórrer en les circumstàncies de l’article 13 de la Llei general de subvencions, en què s’estarà subjecte als terminis especificats en aquest article.

6. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, caldrà complir els requisits prevists en l’article 10 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, i també els requisits establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

7. D’acord amb allò que disposa l’article 10.1e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui allò que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment d’aquest requisit la durà a terme el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, tret de manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

8. D’acord amb allò que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants que han estat sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

9. No poden ser persones beneficiàries d’ajudes del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP) durant un període de temps determinat, establert d’acord amb l’apartat 4 de l’article 10 del Reglament 508/2014, si l’organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, o l’article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009, o la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l’explotació, la gestió o la propietat del vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió Europea prevista en l’article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló d’estats considerats països tercers no cooperants, segons estableixen l’article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de la Política Pesquera Comuna definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o en la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes establerts en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II, d'aquest Reglament o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Els projectes i les actuacions subvencionables han d'estar inclosos dins alguna de les línies d'actuació dels objectius estratègics que es detallen en l'Annex IV d’aquesta Resolució, prevists en l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP) de Menorca.

2. Amb caràcter general, els projectes han de complir els requisits següents:

a) Contribuir als objectius de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP) aprovada per a l’illa de Menorca.

b) Ser consistents i coherents amb l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP).

c) Estar localitzats geogràficament i materialment en l'àmbit territorial de l'illa de Menorca i/o en el seu medi marí.

d) Ser viables tècnicament, financerament i econòmicament.

e) Ajustar-se a la normativa sectorial (comunitària, estatal i autonòmica) que resulti d'aplicació per a cada tipus de projecte.

3. Els projectes objecte de subvenció podran ser de tres tipus, segon es defineix a continuació; productius, no productius i d’interès col·lectiu. En cap cas, un mateix projecte no podrà ser productiu i no productiu.

a) Es defineixen com a projectes productius: aquelles activitats que suposen la realització d'una activitat econòmica, tendents a la producció de béns o serveis i que suposen una creació i/o manteniment d'ocupació.

b) Es defineixen com a projectes no productius:  projectes d'interès públic que, fins i tot constituint una activitat econòmica o estant afectats a una activitat econòmica, no incideixin sobre el règim de competència al territori que es tracti.

c ) Es defineixen com a projectes d’interès col·lectiu: els projectes que són d’interès col·lectiu, tenen un beneficiari col·lectiu, presenten característiques innovadores a escala local, i ofereixen accés públic als seus resultats.

4. D’acord amb allò que disposa l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, només seran subvencionables les despeses fetes després de la visita prèvia de comprovació, feta in situ per part del GALP (o del FOGAIBA, si el beneficiari és el GALP), de no inici de les inversions en el cas d'inversions immobles (excepte les despeses previstes en el punt 4 c) «costos generals», que podran fer-se abans de la presentació de la sol·licitud) i, en el cas d'inversions mobles, les iniciades amb posterioritat a la data d'aprovació del Programa Operatiu del Fons Europeu Marítim i de la Pesca 2014-2020 (15 de novembre de 2015), les quals no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament d’acord amb el programa, a banda que la persona beneficiària hagi fet tots els pagaments relacionats.

L’actuació subvencionada ha d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en el paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquest Resolució. En tot cas, aquest termini no podrà superar el 30 de juny de 2023.

5. Les despeses objecte d’ajuda s’inclouran en algun dels conceptes de despesa següents:

a) Projectes sense inversions.

a.1) Personal i assistències tècniques.

a.2) Equipament i material no didàctic.

a.3) Formació, sensibilització, promoció i difusió.

a.4) Despeses corrents.

a.5.) Altres despeses que no podran superar el 10% del pressupost total del projecte.

b) Projectes d’ inversió.

b.1) Obra civil i instal·lacions associades.

b.2) Equipament i maquinària.

b.3) Costos generals (honoraris professionals).

b.4) Intangibles.

En cas de projectes mixtos —inversió i altres activitats—, es consideraran els conceptes de despesa dels dos apartats anteriors en un mateix expedient.

6. Seran subvencionables, entre altres, les despeses següents:

a) La construcció, l’adquisició (incloent-hi l’arrendament financer) o la millora de béns immobles.

b) La compra o l’arrendament amb opció de compra de maquinària i d’equipament fins al valor de mercat del producte.

c) Els costos generals vinculats a les despeses contemplades en les lletres a) i b) com ara honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l’assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.

d) Les inversions intangibles següents: adquisició o desenvolupament de programes informàtics i adquisició de patents, llicències, drets d’autor i marques registrades.

e) Altres despeses necessàries per dur a terme el projecte: despeses de personal, consultoria, despeses de professorat, viatges, despeses d’assessoria jurídica o financera, despeses notarials i registrals, despeses d’administració i altres degudament justificades.

7. L'adquisició d'immobles, de maquinària i d’equips a través d'operacions d'arrendament financer només serà subvencionable si inclou un compromís de compra en què es prevegi que el beneficiari arribi a ser propietari del bé de què es tracti. La compra efectiva s’ha de fer abans de la sol·licitud de pagament. L'import màxim del contracte no sobrepassarà el valor net de mercat de l'actiu arrendat.

8. Són subvencionables les despeses dels projectes tècnics, dels estudis tècnics de validació dels projectes i de direcció d’obra fins a un límit del 12% del cost subvencionable del pressupost d’execució material de l’obra o de l’actuació.

9. Per a aquelles despeses relacionades amb l'execució material de les obres, l'import corresponent a les despeses generals i el benefici industrial no pot superar el 18% del total del pressupost d'execució material de l'obra: 12% despeses generals + 6% benefici industrial.

10. Perquè es pugui considerar subvencionable, cal que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució.

11. En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’ha de fer constar en l’escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, i també l’import de la subvenció concedida; a més, aquests punts han de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució. La inscripció en el registre s'acreditarà abans del pagament, però el compromís de mantenir la destinació, i també de fer constar el cofinançament d'aquesta ajuda per executar la inversió de cinc anys a comptar des de la data del pagament, s'ha de fer constar en l'escriptura després del pagament.

12. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que s'estableixen en els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i en l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

13. En qualsevol cas, no es poden subvencionar les despeses següents:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c) Les despeses del procediment judicial.

d) Les despeses de manteniment bàsic del vaixell.

e) Les despeses de manteniment programat o preventiu de qualsevol part de l'equip.

f) L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, d’acord amb la legislació nacional sobre l’IVA.

g) La compra de material o d’equips de segona mà o les despeses originades per la incorporació d'aquests elements. La reparació dels equips existents.

h) La mera reposició de l'equip existent, llevat que la nova adquisició suposi una millora tecnològica respecte de l'equip existent. Les inversions que es limitin a substituir una màquina o un edifici existents, o part d’aquests, per una màquina o un edifici nous i moderns, sense ampliar la capacitat de producció en més d’un 25% o sense introduir canvis fonamentals en la naturalesa de la producció o la tecnologia corresponent. No es consideraran inversions substitutives la demolició d’un edifici de 30 anys o més i la seva substitució per un altre de modern ni la renovació general d’un edifici. Una renovació es considerarà general quan el seu cost suposa com a mínim el 50% del valor de l’edifici nou.

i) L’adquisició de terrenys no edificats i terrenys edificats per un import superior al 10% del cost total subvencionable de l’operació.

j) El cost dels elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l’operació.

k) No serà subvencionable l’adquisició de vehicles en el sector del transport. A aquest efecte, s’entendrà que operen en el sector del transport les empreses que facin operacions de transport per compte d’altri.

l) Les despeses de constitució i de primer establiment d’una societat.

m) Les obres no vinculades amb el projecte d'inversió en habitatges, menjadors, obres d’embelliment, equips d'esbarjo i similars.

n) La urbanització que no estigui relacionada amb l'activitat del projecte que es pretén finançar.

o) Les contribucions en espècie.

p) La transferència de la propietat d'una empresa.

q) L’adquisició d'elements i tot tipus de béns pagats en efectiu.

r) Se n'exclouen les inversions promogudes per entitats locals que es refereixin a infraestructures associades a serveis de prestació obligatòria o a serveis essencials declarats de reserva a favor de les entitats locals.

s) La repoblació directa.

t) L’adquisició de béns mobles amb una vida útil inferior a cinc anys, i també el material fungible de qualsevol tipus.

u) Qualsevol despesa que resulti ser no subvencionable, d'acord amb la normativa aplicable.

14. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o de prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d’assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que subministrin el bé o l'ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'han d’aportar a la justificació de la subvenció, es durà a terme d’acord amb criteris d’eficiència i d’economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

15. En cas que les actuacions contemplades en aquest apartat les duguin a terme empreses que no pertanyin al sector de la pesca i l’aqüicultura, entenent com a tals les que no es dediquen a la producció, la transformació i la comercialització de productes de la pesca i l’aqüicultura, aquestes empreses estaran sotmeses al règim d'ajudes establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. El grau de finançament dels projectes per a inversions productives, a l'empara de la corresponent EDLP, serà el següent:

a) Projectes d’inversió productiva:

a.1 El percentatge d'ajuda màxima ascendirà al 50% de la despesa subvencionable total de l'operació i es calcularà com s’indica a continuació, depenent de la puntuació obtinguda pel projecte en aplicació dels criteris establerts en l’apartat setè:

            Interval de puntuació (punts)         Percentatge de subvenció (%)

                        30-35                                                             30%

                        36-40                                                             35%

                        41-45                                                             40%

                        46-50                                                             45%

                        51 o més                                                         50%

a.2 El percentatge obtingut s’incrementarà en un 30% en el cas d'operacions vinculades a la pesca costanera artesanal.

b) Projectes d'inversions no productives: el percentatge d'ajuda serà del 90% de les despeses subvencionables. En el cas de projectes en els que el beneficiari sigui el GALP el percentatge d’ajuda serà del 100%.

2. El límit màxim d’ajuda per beneficiari serà de 100.000,00 €.

En cas d’aplicació, també caldrà tenir en compte el límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

3. Per poder sol·licitar les ajudes, el projecte objecte de l'ajuda ha de tenir un import mínim d'inversió de 5.000,00 € i una puntuació mínima de 30 punts en aplicació dels criteris establerts en l’apartat setè.

4. En cap cas, l’import de l’ajuda pot superar el cost de l’activitat que es durà a terme.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB fins al dia 31 d'octubre de 2018. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

- 2a convocatòria: entre l'1 de novembre de 2018 i el 30 d'abril de 2019.

- 3a convocatòria: entre l'1 de maig de 2019 i el 31 d'octubre de 2019.

- 4a convocatòria: entre l'1 de novembre de 2019 i el 30 d'abril de 2020.

- 5a convocatòria: entre l' 1 de maig de 2020 i el 31 d'octubre de 2020.

- 6a convocatòria: entre l'1 de novembre de 2020 i el 30 d'abril de 2021.

- 7a convocatòria: entre l'1 de maig de 2021 i el 31 d'octubre de 2021.

- 8a convocatòria: entre l'1 de novembre de 2021 i el 30 d'abril de 2022.

- 9a convocatòria: entre l'1 de maig de 2022 i el 31 d'octubre de 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda adreçades al FOGAIBA, correctament emplenades d’acord amb el model de l’Annex I que figura a la pàgina web http:/www.leadermenorca.org, davant del registre d'entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, situat a la plaça de la Biosfera, 5, 07702 de Maó.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot allò que conté aquesta convocatòria, i també de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i en la resta de la normativa d’aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.

- Fotocòpia del NIF del representant legal, en cas de persona jurídica.

- Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

- Si escau, documentació que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud.

- Memòria o projecte de les actuacions i inversions previstes, desenvolupats de manera suficient per poder avaluar-ne la conformitat amb la normativa i la viabilitat tècnica i econòmica.

- Plànols o croquis en què figuri l’emplaçament de les inversions.

- Pressuposts detallats o factures proforma de les actuacions i inversions previstes.

- Documentació justificativa de l'elecció del proveïdor segons allò que preveu l’apartat quart d’aquesta Resolució, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que s’hi estableixen, sense perjudici que a causa de la necessitat de valorar la moderació de costos de la inversió de tots els projectes també s'hagin d'aportar tres factures proforma de diversos proveïdors justificatives de la totalitat de la inversió que cal fer, amb independència de la quantia de l'ajuda sol·licitada i del concepte de despesa subvencionable, per raons de comprovació de preus de mercat.

- Informe de vida laboral per acreditar, si escau, el membre de la unitat familiar pescadora o aqüícola.

- En el cas de pescadors individuals, certificat de l'Institut Social de la Marina acreditatiu de l'afiliació del pescador al vaixell durant el termini indicat.

- En el supòsit que se sol·liciti la subvencionabilitat de l'IVA, caldrà presentar el certificat 036 o la resolució d'excepció.

- Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels criteris de puntuació establerts en l'apartat setè d’aquesta Resolució.

5. En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a part de la documentació exigida en el punt anterior, també cal aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Fotocòpia compulsada del NIF de les persones associades jurídiques i autorització de cada persona física a comprovar-lo, i també del NIF de l'agrupació, si en té.

- Documentació que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d’execució que assumeix cadascun d'ells.

- Nomenament d’un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l’agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l’article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

- Autorització de cadascun dels membres de l'agrupació a obtenir el certificat d'absència d'antecedents penals.

- Autorització de cadascun dels membres de l'agrupació a obtenir els certificats de deutes.

- Full amb tots els compromisos i les declaracions que consten en la sol·licitud d'ajuda signat per tots els socis o membres de l'entitat o de l’agrupació.

- Declaració jurada de cadascun dels membres de l'agrupació de no haver rebut ni sol·licitat altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, inclosa la percepció d'ajudes en règim de minimis.

- Declaració responsable de cadascun dels membres d'acord amb el model de l'Annex III que figura a la web http:/www.leadermenorca.org.

6. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. El FOGAIBA, si n’és el cas, comprovarà d’ofici el DNI dels sol·licitants, dels representants i els certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com les dades corresponents al port base del vaixell, la inscripció i l’alta al cens de la flota pesquera operativa i l'activitat pesquera durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda. En cas que la persona interessada vulgui denegar l'autorització per a l’obtenció d’aquestes dades, caldrà aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació indicada, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant notificació individual, que esmenin el defecte o que aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.

Setè

Selecció dels beneficiaris. Criteris de selecció.

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades dins de cada període establert en l’apartat sisè.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s’atendran a partir de la puntuació més alta obtinguda i s’aplicaran els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data de presentació de la sol·licitud:

A. CRITERIS DE VALORACIÓ DE PROJECTES PRODUCTIUS

A1 – Característiques de la persona o de l’entitat promotora.

CRITERIS                                                                         PUNTUACIÓ MÀXIMA

1.1 Persona o entitat del sector pesquer ---------------------------------- 4 punts

1.2 Persona amb edat igual o inferior a 30 anys -------------------------4 punts

1.3 Persona pertanyent a col·lectius desfavorits -------------------------3 punts

                                                                   Subtotal --------------------11 punts

A2 – Projectes adreçats a grups prioritaris.

CRITERIS                                                                         PUNTUACIÓ MÀXIMA

2.1 Persones que treballen en el sector pesquer ------------------------5 punts

2.2 Persones discapacitades o amb problemes -------------------------4 punts

2.3 Dones, joves o gent gran ----------------------------------------------3 punts

2.4 Persones en situació d'atur de llarga durada ------------------------2 punts

                                                                       Subtotal ---------------14 punts

A3 – Impacte en la creació d'ocupació.

CRITERIS                                                                        PUNTUACIÓ MÀXIMA

- Llocs de treball creats > 3  ----------------------------------------------6 punts

- Llocs de treball creats < 3 -----------------------------------------------4 punts

- Llocs de treball consolidats > 3 -----------------------------------------3 punts

- Llocs de treball consolidats < 3 -----------------------------------------2 punts

                                                               Subtotal -----------------15 punts

A4 – Impacte del projecte.

CRITERIS                                                                                                PUNTUACIÓ MÀXIMA

4.1 Efecte multiplicador del projecte ------------------------------------------------------------4 punts

4.2 Vinculació del projecte amb l'àmbit marítim-pesquer --------------------------------------5 punts

4.3 Impacte sobre la qualitat de vida i el benestar social --------------------------------------4 punts

4.4 Impacte ambiental del projecte -------------------------------------------------------------5 punts

4.5 Impacte sobre l'aprofitament i la posada en valor del patrimoni marítim i pesquer ----4 punts

                                                                       Subtotal ------------------------------- 22 punts

A5 – Caràcter innovador del projecte.

CRITERIS                                                                          PUNTUACIÓ MÀXIMA

5.1 Activitat innovadora al territori -------------------------------------5 punts

5.2 Innovació en la incorporació de TIC en la pesca -----------------4 punts

5.3 Innovació de la incorporació de TIC en altres sectors -----------2 punts

5.4 Innovació en pràctiques i serveis relacionats amb la pesca ------2 punts

                                                              Subtotal ---------------13 punts

A6 – Impacte en la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic.

CRITERIS                                                                          PUNTUACIÓ MÀXIMA

6.1 Utilització d'energies netes o renovables --------------------------------3 punts

6.2 Utilització d'equipaments, béns o instal·lacions eficients --------------2 punts

6.3 El projecte inclou o implica investigació en noves fonts d'energia ---2 punts

                                                                                Subtotal -------7 punts

A7 – Caràcter integrador del projecte.

CRITERIS                                                                          PUNTUACIÓ MÀXIMA

7.1 Integració vertical o horitzontal d’activitats del sector pesquer -----4 punts

7.2 Integració vertical o horitzontal d’activitats d'altres sectors ---------3 punts

7.3 Cooperació o col·laboració amb altres entitats del territori ----------2 punts

7.4 Col·laboració amb centres d'investigació, formació, etc. ------------ 2 punts

7.5 Connexió del projecte amb mercats o activitats incipients -----------2 punts

                                                                                Subtotal -----13 punts

A8 – Capacitat per transferir el projecte.

CRITERIS                                                                      PUNTUACIÓ MÀXIMA

8.1 Capacitat per transferir el projecte al territori ----------------------------3 punts

8.2 Capacitat per transferir el projecte fora del territori ---------------------2 punts

                                                                               Subtotal ----------5 punts

B – CRITERIS DE VALORACIÓ PER A PROJECTES NO PRODUCTIUS

B1 - Característiques de l'entitat promotora.

CRITERIS                                                                      PUNTUACIÓ MÀXIMA

1.1 Nombre d'entitats promotores ---------------------------------------------10 punts

1.2 Tipologia de les entitats promotores ---------------------------------------6 punts

                                                                                Subtotal ---------16 punts

B2 – Projecte adreçat a grups prioritaris.

CRITERIS                                                                            PUNTUACIÓ MÀXIMA

2.1 Persones que treballen en el sector pesquer -----------------------------4 punts

2.2 Persones discapacitades o amb problemes ----------------------------- 4 punts

2.3 Dones, joves o gent gran -------------------------------------------------6 punts

2.4. Persones en situació d'atur de llarga durada ---------------------------3 punts

                                                                                Subtotal ------17 punts

B3 – Impacte sobre el territori i la població costanera.

CRITERIS                                                                                                      PUNTUACIÓ MÀXIMA

3.1 Població beneficiària a la zona de costa ---------------------------------------------------5 punts

3.2 Vinculació del projecte amb l'àmbit marítim pesquer o els  sectors estratègics -------4 punts

3.3 Impacte sobre la millora de la qualitat de vida i del benestar social --------------------4 punts

3.4. Impacte ambiental del projecte ----------------------------------------------------------4 punts

3.5. Impacte sobre l'aprofitament i posada en valor del patrimoni marítim i pesquer ----3 punts

3.6. Millora de coneixements TIC -----------------------------------------------------------3 punts

                                                                             Subtotal ------------------------23 punts

B4 – Caràcter innovador del projecte.

CRITERIS                                                                                        PUNTUACIÓ MÀXIMA

4.1 Activitat innovadora al territori ----------------------------------------------5 punts

4.2 Innovació en la incorporació de TIC en la pesca --------------------------4 punts

4.3 Innovació de la incorporació de TIC en altres sectors --------------------3 punts

4.4. Innovació en pràctiques i serveis relacionats amb la pesca --------------3 punts

                                                                 Subtotal ------- --------------15 punts

B5 – Impacte ambiental del projecte.

CRITERIS                                                                                                                                                  PUNTUACIÓ MÀXIMA

5.1 Utilització d'energies netes -------------------------------------------------------------------------------------------------2 punts

5.2 Utilització d'equipaments, béns i instal·lacions eficients energèticament -----------------------------------------------2 punts

5.3 Inclou investigació sobre noves matèries ---------------------------------------------------------------------------------2 punts

5.4. Inclou restauració, conservació, preservació o posada en valor d'hàbitats i ecosistemes en la zona costanera ----3 punts

5.5. Relacionat amb la millora del paisatge ------------------------------------------------------------------------------------2 punts

                                                                               Subtotal ----------------------------------------------------------11 punts

B6 – Caràcter integrador del projecte.

CRITERIS                                                                      PUNTUACIÓ MÀXIMA

6.1 Integració vertical o horitzontal d’activitats del sector pesquer ------4 punts

6.2 Integració vertical o horitzontal activitats d'altres sectors -------------3 punts

6.3 Cooperació o col·laboració amb altres entitats del territori -----------2 punts

6.4. Col·laboració amb centres d'investigació, formació, etc. -------------2 punts

6.5. Connexió del projecte amb mercats o activitats incipients -----------2 punts

                                                                  Subtotal -----------------13 punts

B7 – Capacitat per transferir el projecte.

CRITERIS                                                                          PUNTUACIÓ MÀXIMA

7.1 Capacitat per transferir el projecte en el territori -------------------------3 punts

7.2 Capacitat per transferir el projecte fora del territori ---------------------2 punts

                                                                    Subtotal ------------------5 punts

3. En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: un representant del Consell Insular de Menorca.

- Vocals:

- Un tècnic del GALP de Menorca.

- Un representant de l’Institut Espanyol d’Oceanografia.

- Un representant del Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa.

- Secretari: actuarà com a secretari un membre del personal tècnic del GALP, que no tindrà veu ni vot.

2. En aquesta Comissió Avaluadora s'integrarà un representant del FOGAIBA, com a vocal, en els supòsits en què el GALP sigui beneficiari.

3. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat encarregat d’examinar les sol·licituds presentades, d’aplicar els criteris de valoració prevists en l’apartat setè d'aquesta Resolució i d’emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.

4. No obstant això, en cas de renúncia o de desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits que s’exigeixen, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà com a conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.

5. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui com a vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Novè

Instrucció del procediment

1. Els òrgans competents per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes són el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca del FOGAIBA, juntament amb el GALP (com a entitat col·laboradora del FOGAIBA), en els termes i tràmits següents:

a) Una vegada rebuda la sol·licitud d'ajuda presentada, el GALP la registrarà i atorgarà la numeració corresponent a l'expedient, d’acord amb les directrius del FOGAIBA en el manual de procediment.

b) El GALP revisarà la sol·licitud d'ajuda i també la documentació adjunta i, si escau, instarà a esmenar-la a l'interessat mitjançant notificació individual.

c) A continuació, el GALP durà a terme la corresponent visita prèvia de no inici de les inversions en els termes que s'estableixen en el manual de procediment.

En els casos en què sigui el GALP el beneficiari de l'ajuda, la visita prèvia la durà a terme personal tècnic del FOGAIBA.

d) El GALP emetrà un dictamen d'elegibilitat per acreditar la comprovació de l'adequació del projecte amb l'EDLP, en garantir la coherència amb l'EDLP en seleccionar les operacions, ordenant-les per prioritats segons la seva contribució a la consecució dels objectius i les metes de l'EDLP.

e) El GALP també emetrà un informe de viabilitat que consistirà a determinar la viabilitat econòmica del projecte.

f) Desprès, el GALP remetrà l'expedient, juntament amb el dictamen d'elegibilitat i l'informe de viabilitat al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, perquè en faci el control administratiu.

El Servei també comprovarà d'ofici si el beneficiari es troba al corrent amb les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, i també el DNI i els antecedents penals dels interessats.

Un cop realitzat el control administratiu i fetes les comprovacions anteriorment esmentades, si s’hi detecta cap tipus de deficiència o d'incompliment, es remetrà l'expedient al GALP perquè faci l'esmena de deficiències o un tràmit d'audiència a l'interessat; si, pel contrari, es considera que tot està conforme, el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sotmetrà el projecte a un informe de subvencionabilitat en què es verificaran, en particular, el compliment de la normativa comunitària, nacional i de la comunitat autònoma aplicables i es verificaran els controls administratius pertinents. Aquest informe serà remès en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud d'informe de subvencionabilitat emesa pel GALP. En el supòsit que calgui informació complementària, se suspendrà el còmput del termini fins a la recepció d'aquesta informació.

g) La Comissió Avaluadora designada pel GALP en aquesta convocatòria procedirà a la valoració i a la selecció dels projectes amb informes positius d'elegibilitat i de subvencionabilitat, tenint en compte l'EDLP, la disponibilitat pressupostària i l'oportunitat del projecte. La selecció es durà a terme d’acord amb allò que estableix l'apartat setè d’aquesta resolució.

h) L'òrgan competent del GALP emetrà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA un informe sobre la proposta de resolució d'aprovació o de denegació de cada projecte presentat tenint en compte la declaració d'elegibilitat, i també els resultats de la Comissió Avaluadora i les actuacions administratives efectuades.

i) La Secció de Pesca del FOGAIBA, un cop fets els controls i les verificacions corresponents, emetrà un informe de resolució de les peticions presentades, que elevarà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca perquè formuli la corresponent proposta de resolució del procediment.

2. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d’audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o de les peticions.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si n’és el cas, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

3. La resolució dels expedients serà dictada, per delegació, pel director general de Pesca i Medi Marí, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca del FOGAIBA. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diverses administracions.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant notificació individual, d’acord amb els termes que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop transcorregut aquest termini, sense haver-se notificat resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

Sense perjudici que la notificació es faci de la manera establerta en el paràgraf anterior i de la publicitat a realitzar en aplicació d’allò que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i també al web http://www.caib.es, la llista de persones beneficiàries de les subvencions que siguin concedides en el marc d’allò que preveu aquest Acord, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i les finalitats de la subvenció.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a comptar des de l’endemà de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l’ajuda concedida, com també la forma i els terminis d’execució i de justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d’estar prou motivades i s’han de formular amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, en un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles, i sempre amb anterioritat al moment en què acabi el termini d’execució de les activitats subvencionades.

En aquest cas, si les despeses objecte de modificació superen el límits prevists en l’apartat quart, la persona beneficiària ha de presentar, en el moment de la justificació, les tres ofertes de proveïdors previstes en l’apartat esmentat.

L’òrgan que va dictar la primera resolució ha de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d’un mes a comptar a partir de la data de la seva presentació davant el registre. Els canvis s’aprovaran sempre que s’acostin de manera significativa al compliment dels objectius prevists en la memòria. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs.

Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s’ha dictat una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

 

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert en aquesta Resolució.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis determinats en aquesta Resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que puguin indicar-se depenent del tipus d’inversió.

- Mantenir les condicions de beneficiari, d’acord amb l’article 10.2 del Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, 15 de maig de 2014. El beneficiari ha de mantenir les condicions de l’article 10.1 del Reglament (UE) 508/2014, a comptar a partir de la presentació de la sol·licitud, durant tot el període d’execució i durant un període de cinc anys a comptar a partir de la data del pagament final.

Les condicions són les següents:

a) No cometre una infracció greu, d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o amb l’article 90, apartat 1 del Reglament (CE) núm. 1224/2009, o de la normativa estatal o autonòmica de transposició.

b) No haver estat involucrats en l’explotació, la gestió o la propietat de vaixells inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió Europea prevista en l’article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats tercers països no cooperants, segons estableixen l’article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transposició.

c) No cometre infraccions greus de la Política Pesquera Comuna definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o en la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) No cometre algun dels delictes establerts en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II, d’aquest Reglament o de la normativa estatal o autonòmica de transposició.

- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.

- Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que hagi d’aportar el beneficiari, d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable. El beneficiari ha de dur un sistema de control separat o ha d’assignar un codi comptable adequat a totes les transaccions.

      - Conservar els documents justificatius de l’aplicació de fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i de control.

      - En el supòsit d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’ha de fer constar en l’escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, i també l’import de la subvenció concedida; aquests extrems han de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar la inscripció de les inversions en el registre corresponent i, un cop cobrada l'ajuda, acreditar la modificació de la nota registral corresponent amb el compromís de manteniment de cinc anys des de la data del pagament.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides. En especial, en el seu cas, la formalització i l’actualització d’indicadors relatius al projecte davant la necessitat de remetre a la Comissió Europea la informació prevista en els reglaments 1242/2014, de 20 de novembre i 1243/2014, de 20 de novembre.

- A més a més, s’han de complir les normes d’informació i de publicitat previstes en l’Annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Complir també amb allò que estableix el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària, als quals fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys a comptar des de la data del pagament final al beneficiari.

- Mantenir la durabilitat de les operacions relatives a inversions en els cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària.

2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que es preveuen en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l’article 11 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, i també la resta que es deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions, i sense perjudici d’allò que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

4. L’incompliment de mantenir la inversió durant un període de cinc anys implicarà el reintegrament dels imports pagats indegudament de manera proporcional al període durant el qual s’hagin incomplert els requisits d’acord amb l’article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions detallades en la Resolució és de 24 mesos, a comptar des de l’endemà de la data de notificació de la Resolució de concessió de l’ajuda, termini que no podrà superar en cap cas el dia 30 de juny de 2023.

2. L’actuació subvencionada ha d’estar realitzada i pagada per la persona beneficiària en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en l’apartat quart d’aquesta Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat en la Resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no pot superar el dia 30 de juny de 2023.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l’ampliació del termini de realització i de justificació establert en la Resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s’ha de presentar durant el termini d’execució.

El FOGAIBA pot acordar l’ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones. L’acord d’ampliació s’ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents adreçades al FOGAIBA, correctament emplenades d’acord amb el model de l’Annex II que figura a la pàgina web http:/www.leadermenorca.org, davant el registre d’entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, situat a la plaça de la Biosfera, 5, 07702 de Maó.

Caldrà facilitar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’Annex II esmentat, i també l’assumpció de compromisos i l’atorgament d’autoritzacions i de declaracions que conté aquest Annex.

5. Aquesta sol·licitud de pagament ha d’anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d'execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d’incloure la relació de les diferències existents entre els treballs prevists i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Còpia de les factures que reuneixin les formalitats i els requisits prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou d'aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament si se’n deriva l’acreditació d'aquest aspecte.

c) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat, d’alguna de les maneres següents, presentant:

1r Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit i la identificació del concepte de la transferència perquè quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l’emissor de la factura, respectivament.

2n Còpia del xec nominatiu o del pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document ha d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en què quedi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i del càrrec o de la responsabilitat que té el sotasignat.

3r Extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s’admetran pagaments en efectiu.

d) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

e) Si escau, sol·licitud de les llicències o autoritzacions administratives necessàries, essent preceptiu per a la tramitació del darrer pagament adjuntar-les a la sol·licitud de pagament.

f) En cas de realització d’obra civil, si escau, a més de la sol·licitud de llicència d’obra, s’ha d’aportar el certificat de final d’obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

g) En el cas d’adquisició de béns immobles, s’ha d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se’n derivi el pagament efectuat.

h) En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, i en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’han d’aportar amb l’acreditació d’inscripció i el compromís de mantenir la destinació, i també s’ha de fer constar el cofinançament d'aquesta ajuda per executar la inversió de cinc anys, a comptar des de la data del pagament que s'ha de fer constar en l'escriptura després del pagament.

i) En el cas de la construcció d’edificis nous o de la renovació general d’un edifici, s’ha d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’obra nova. La renovació d’un edifici es considera general quan el seu cost suposi com a mínim el 50% del valor de l’edifici nou.

j) En cas de compra d’edificis, el certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial, i la declaració jurada del venedor per si l’edifici ha obtengut una altra subvenció nacional o comunitària durant els darrers deu anys.

k) Relació detallada de la correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).

l) En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels fabricants o instal·ladors autoritzats.

m) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari.

n) Per a la justificació de la contractació laboral de personal, cal presentar:

- El contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.

- Nòmines dels treballadors.

- Documents TC1 i TC2 de tot el període del qual se sol·licita el pagament, juntament amb una llista en què figurin, de manera detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total reportat en la nòmina.

- Documentació justificativa del pagament dels sous efectuada als treballadors i també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat de la manera següent, amb la presentació de:

1r Qualsevol dels documents següents:

- Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en què figurin la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de la transferència perquè quedi identificat el pagament de la nòmina, i també les dades de l’ordenant i del destinatari, que haurien de coincidir amb les del promotor i les del treballador, respectivament. Aquest document ha d’anar acompanyat de l’extracte bancari del perceptor final de l’ajuda en què figuri el càrrec d’aquesta transferència.

- O bé còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré.

2n Justificants de l’ingrés efectuat a la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3r Models 110 i 190 emplenats i presentats davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

6. A petició del beneficiari, es podran fer sol·licituds de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un import mínim d'ajuda superior a 15.000,00 euros, en els termes establerts en el punt 4 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

7. Una vegada rebudes les sol·licituds de pagament, el GALP ha de comprovar in situ la inversió realitzada i la procedència de la despesa duta a terme. Aquesta activitat de comprovació s'efectuarà en els termes que s'estableixin en el Manual de Procediment i en el Pla de controls de l'ajuda elaborat pel Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, i s'ha de garantir, en tot cas, l'aplicació dels sistemes adequats per al control i la supervisió de les subvencions.

En els supòsits en què el GALP sigui el beneficiari de l'ajuda, la visita de comprovació in situ la durà a terme el personal tècnic del FOGAIBA.

El GALP expedirà una proposta de certificació en què consti l'import que s'ha d'abonar al beneficiari i també les possibles incidències detectades. Aquesta proposta serà remesa al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, que prèvia execució dels controls administratius i de qualitat, procedirà a l'emissió de l'informe-proposta de pagament de l'ajuda corresponent.

8. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

9. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable allò que disposa el punt 3 de l’apartat desè d'aquesta Resolució.

10. D’acord amb allò que preveu l’article 68.1 b) de Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, de 17 de desembre, quan l’execució d’una operació generi costos indirectes, aquests es podran calcular a un tipus fix de fins a un 15% dels costos de personal subvencionable, sense que el FOGAIBA estigui obligat a efectuar cap càlcul per determinar el tipus aplicable. 

11. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s’acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposi almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

12. Si l'activitat subvencionable es compon de diverses fases o actuacions i es poden identificar objectius vinculats a cadascuna d'elles, l'import de la subvenció ha de ser proporcional al volum de les fases o de les actuacions de l'activitat en què s'hagin aconseguit els objectius prevists. Això no obstant, es podrà admetre que, davant d'una execució parcial de la inversió, i a l'objecte de justificació, puguin compensar-se uns conceptes amb altres, fins a un 15%, sempre que també es prevegin els desglossaments esmentats en la resolució de concessió.

Dotzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes contemplades en aquesta convocatòria seran compatibles amb qualsevol altra ajuda, subvenció o recurs públic i privat, sempre que la mateixa despesa o inversió no tengui finançament parcial o total procedent de fons de la Unió Europea i, a més a més, que l'import acumulat de les ajudes no excedeixi el cost de l'activitat subvencionada.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d’irregularitat amb relació a operacions o a projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per l'esmentat servei a l'adreça web.

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per a tot allò que preveu aquesta convocatòria, serà d’aplicació el següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, de 17 de desembre, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca; i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, pel qual s’estableix l’organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

 

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 23 d’agost de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

  

 

ANNEX IV
OBJECTIU ESTRATÈGIC 1: AVANÇAR CAP A LA SOSTENIBILITAT DE LA PESCA A MENORCA, MITJANÇANT L'IMPULS I LA MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DEL SECTOR PESQUER EN EL SEU CONJUNT.

- Objectiu específic 1.1: Reforçar les comunitats pesqueres en el desenvolupament local i la governança dels recursos marins.

Línia d'actuació 1.1.1. Impuls de mecanismes de participació i d’implicació del sector pesquer en el desenvolupament sostenible de la zona costera.

Línia d'actuació 1.1.2. Millora de la gestió dels recursos mitjançant l'ús de les noves tecnologies, d’energies netes i la reducció de residus; tot això, en col·laboració amb els centres d'investigació.

- Objectiu específic 1.2: Reforçar el paper de la pesca artesanal i el marisqueig a les zones costeres, millorant la selectivitat i promocionant la sostenibilitat.

Línia d'actuació 1.2.1. Desenvolupament d'actuacions orientades a l'enfortiment de la pesca artesanal i del marisqueig.

Línia d'actuació 1.2.2. Desenvolupament de projectes i d’activitats experimentals que fomentin la selectivitat de les arts de pesca.

OBJECTIU ESTRATÈGIC 2: AVANÇAR EN LA PROSPERITAT SOCIOECONÒMICA DEL TERRITORI A TRAVÉS DE L'EMPRENEDORIA, DE LES OPORTUNITATS D'OCUPACIÓ I DE LA COHESIÓ SOCIAL.

- Objectiu específic 2.1: Impulsar i potenciar la incorporació laboral i professional en el sector pesquer i en les activitats connexes.

Línia d'actuació 2.1.1. Promoció i reforç de la incorporació laboral en el sector de la pesca i en altres activitats auxiliars.

- Objectiu específic 2.2: Reforçar la cohesió social mitjançant la implantació de la perspectiva de gènere i la participació dels joves en el desenvolupament del territori.

Línia d'actuació 2.2.1. Foment de la igualtat d'oportunitats d'accés i de permanència en el sector pesquer, i també d'impuls a l'emprenedoria femenina.

OBJECTIU ESTRATÈGIC 3: MILLORAR EL NIVELL DE PROTECCIÓ DEL PATRIMONI AMBIENTAL I LA POSADA EN VALOR DEL PATRIMONI CULTURAL MARÍTIM I PESQUER.

- Objectiu específic 3.1: Fomentar l'aprofitament sostenible del patrimoni ambiental de la zona costanera i la millora de la consciència ecològica.

Línia d'actuació 3.1.1. Desenvolupament d'activitats que millorin la qualitat ambiental i la posada en valor d'espais naturals protegits.

- Objectiu específic 3.2.: Preservar i posar en valor el patrimoni cultural coster com a reforç de la identitat de la zona costanera.

Línia d'actuació 3.2.1. Identificació i desenvolupament d'accions per a la recuperació i la posada en valor del patrimoni cultural marítim i pesquer.

OBJECTIU ESTRATÈGIC 4: POTENCIAR LA COMERCIALITZACIÓ I EL MERCAT DELS PRODUCTES PESQUERS AUGMENTANT-NE EL VALOR AFEGIT I LA INNOVACIÓ.

- Objectiu específic 4.1: Millorar la comercialització dels productes pesquers locals a través de la cooperació i la innovació.

Línia d'actuació 4.1.1. Desenvolupament de projectes que millorin l'eficiència i l’eficàcia de la comercialització de la producció pesquera.

Línia d'actuació 4.1.2. Augment i aprofitament del valor afegit per als productes pesquers locals, a través de la seva transformació, comercialització, traçabilitat i xarxes de distribució.

- Objectiu específic 4.2: Impulsar la promoció dels productes i la millora dels processos que integren les activitats de la cadena de valor, des de la gestió del recurs fins al consumidor.

Línia d'actuació 4.2.1. Promoció dels productes pesquers locals a través de la sensibilització, la divulgació i l'educació social.

OBJECTIU ESTRATÈGIC 5: FOMENTAR LA DIVERSIFICACIÓ ECONÒMICA DE LA ZONA IMPULSANT I POTENCIANT NOVES ACTIVITATS COM A VECTOR DINAMITZADOR DEL TEIXIT PRODUCTIU I VERTEBRADOR DEL TERRITORI COSTANER.

- Objectiu específic 5.1: Impulsar la diversificació del sector pesquer cap a les activitats turístiques, de restauració i gastronòmiques.

Línia d'actuació 5.1.1. Disseny i desenvolupament de projectes de diversificació (pesca-turisme, entre d'altres), cercant la generació d'ocupació i la desestacionalització d'activitats.

OBJECTIU ESTRATÈGIC 6: FOMENTAR I IMPULSAR LA FORMACIÓ I INFORMACIÓ A TRAVÉS DE LA CAPACITACIÓ, LA GESTIÓ DEL CONEIXEMENT I LA COOPERACIÓ.

- Objectiu específic 6.1: Reforçar el capital humà a través de la formació i la capacitació, facilitant així el relleu generacional i l'emprenedoria.

Línia d'actuació 6.1.1. Formació del sector pesquer adreçat a millorar el relleu generacional i l'adaptació dels treballadors a les necessitats de l'activitat i a la conscienciació mediambiental.

- Objectiu específic 6.3: Impulsar i fomentar la cooperació i la col·laboració dins i fora del territori del GALP.

Línia d'actuació 6.3.1. Establiment de fórmules de participació, col·laboració i desenvolupament de projectes en cooperació d’interès per al territori.